صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

احمد صاحب ناسی / دبیر ناحیه یک زنجان

به بهانه انتشار تصاویری از رفتار بیمارگونه یک آموزگار با دو دانش آموز خردسال:" ضرورت تجدید نظر در نحوه ی گزینش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان "

ضرورت تجدید نظر در نظام گزینش وزارت آموزش و پرورش  هدف اصلی این نوشتار نه زیر سؤال بردن تلاش های بی دریغ و ارزشمند قاطبه بدنه سالم و خدوم آموزش و پرورش بلکه توجه دادن مسؤولان امر به نقص و اشکال ساختاری در نظام گزینش فعلی ایران است. نگارنده در طول مدت قریب به بیست سال تدریس در مدارس، از نزدیک شاهد زحمات مسئولانه و دلسوزانه  فرهنگیان بوده است و از اینکه عضو کوچکی از جامعه عظیم فرهنگیان ایران است به خود می بالد. اما این موضوع مانع از آن نمی شود که اشکالات و کاستی هایی را که در نظام تعلیم و تربیت کشور می بیند گوشزد کند.

متأسفانه هر گاه خبر اتفاق تأسف باری از این جنس در جامعه پخش می شود رسانه ها با پوشش خبری نامناسب موجب جریحه دار شدن وجدان جامعه و تشویش اذهان عمومی می شوند بی آنکه به ریشه یابی آن ها بپردازند. با این کار هم در حق معلمان و دانش آموزان ستم می کنند و هم به جایگاه آموزش و پرورش در اذهان عمومی جامعه لطمه می زنند.

نگارنده این نوشتار تلاش کرده با نگاهی همه جانبه به ریشه یابی این معضلات در مدارس بپردازد و برای پیش گیری از وقوع آن هاراه حل ارائه دهد تا با این کار به سهم خود هم از حیثیت معلم دفاع کرده باشد و هم به سالم سازی فضای تعلیم و تربیت در مدارس یاری رساند. 

اخیراً تصاویری منتشر شده که در آن آموزگار جوانی در کلاس و در مقابل دیدگان دیگر دانش آموزان با آرامش تمام دو کودک دانش آموز را با سیلی های محکم می نوازد و بدتر آنکه این دو دانش آموز را وادار می کند با تمام توان به صورت یکدیگر سیلی بزنند و از آنها می خواهد به نوبت این کار را چندین بار و با شدتی که مورد رضایت او است تکرار کنند. گویا این آموزگار از شکنجه دادن کودکان لذت می برد یا به نوعی با این کار آب بر آتش شعله ور درون خود می ریزد.

وقوع این صحنه ی هولناک قبل از همه چیز حکایت از روان ناسالم و بیمار آن آموزگار دارد که باید بلافاصله از تدریس کنار گذاشته شود و جهت درمان به مراکز مربوطه و یا احیاناً به مراجع قضایی معرفی گردد.

اما نکته مهم دیگری که نباید مورد غفلت قرار گیرد نقش نظام گزینش معلمان در وقوع این حوادث است؛ حوادث دل خراش و تکان دهنده ای که وقوع شان در گوشه و کنار کشور ناکارآمدی نظام گزینش معلم در ایران را بیش از پیش آشکار می کند.

رویکرد نظام سنتی گزینش در ایران که تحت تأثیر شرایط حاکم بر جامعه در اوایل پیروزی انقلاب شکل گرفته، ایدئولوژیک بوده، با رویکردهای علمی و تخصصی فاصله زیادی دارد.

در این سیستم با استفاده از روش های مصاحبه و تحقیق محلی و بدون اعتنا به شاخص های حرفه ای و ویژگی های شخصیتی مورد نیاز در پست های مورد تصدی، به گزینش داوطلبان اقدام می نمایند.

ما حاصل تحقیق محلی، در بهترین شرایط ،اطلاعات نه چندان دقیق و قابل مناقشه در باره نوع پوشش داوطلبان، میزان تقید آنها به مناسک دینی و مذهبی نظیر حضور در نماز جمعه، مساجد، راهپیمایی ها و نوع خلاق و رفتار آن ها از دید اهالی یک محل و بر اساس سلایق، برداشت ها و قضاوت های فردی است.

مؤلفه ی اصلی تعیین کننده ی میزان امتیاز یک داوطلب در یک مصاحبه حدوداً 15 دقیقه ای ،اظهارات و نمود ظاهری خود او و نوع پاسخ هایی است که به پرسش های کلیشه ای مصاحبه کنندگان ارائه می دهد. در این مصاحبه ها شاخص هایی نظیر اطلاعات عمومی سیاسی، اجتماعی و دینی، عضویت در پایگاه های بسیج، ایثار گری، مهارت در رو خوانی قرآن، پوشش ظاهری، و البته قدرت بیان و اعتماد به نفس فرد مورد توجه قرار می گیرند.

ملاک قرار دادن این مؤلفه ها و شاخص ها اگرچه مناسب است اما برای داشتن گزینشی علمی، صحیح و اطمینان آور کافی نیست.

تعلیم و تربیت نسل آینده یک کشور امری بس خطیر است و افرادی که برای این منظور انتخاب می شوند ضروری است خود تربیت درستی داشته، از سلامتی روحی و روانی بالایی برخوردار باشند.

از اینجا اهمیت توجه به صلاحیت حرفه ای و ویژگی های روان شناختی داوطلبان روشن می شود. اما در کمال ناباوری ، این مقوله ها جایگاهی در نظام گزینش فعلی ایران ندارند و ضروری است با تجدید نظر جدی در نظام گزینش داوطلبان تدریس در آموزش و پرورش، صلاحیت حرفه ای و ویژگی های روان شناختی و رفتاری آنان مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

این یک کار کاملاً علمی و تخصصی است و توسط روان شناسان و مشاوران و از طریق تست های دقیق علمی قابل انجام است بنابر این شرط تحقق آن ایجاد تغییرات اساسی درنظام گزینش معلم است و در این راستا لازم است متصدیان پست های هسته ی گزینش از میان افراد واجد شرایط حرفه ای و تخصصی لازم برای انجام وظایف محوله انتخاب شوند.

با توجه به اینکه آموزش و پرورش کادر آموزشی مورد نیاز خود را از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان جذب می کند پیشنهاد می شود در نحوه گزینش دانشجویان این دانشگاه تجدید نظر شود و گزینش  یک مرحله ای، به گزینش دو مرحله ای یا مستمر تغییر یابد :

گزینش قبل از ورود به دانشگاه، گزینش در حین تحصیل و گزینش پس از اتمام تحصیل در دانشگاه. همچنین لازم است در گزینش آموزگاران و دبیران شاخص های حرفه ای و ویژگی های روان شناختی و رفتاری به عنوان شاخص های اصلی مورد توجه قرار گیرد.

تدریس در مدارس فی نفسه امری دشوار است اما ادعای گزافی نیست اگر بگوییم تدریس در اغلب مدارس ایران کاری بس شاق و طاقت فرسایی است. وضعیت دانش آموزان در مدارس ایران که نوعاً از مشکلات خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی و از همه مهمتر، تربیتی رنج می برند، شرایط نامناسب فیزیکی اغلب مدارس، تراکم بالای کلاس ها و درگیری های مکرر دانش آموزان و اولیای آنها با معلمان مؤید این ادعا است.

کار در چنین شرایطی موجب فرسایش اعصاب و روان آموزگاران و دبیران و ایجاد نارضایتی شغلی بالا در آن ها می شود. پایین بودن حقوق، اعمال تبعیض های ناروا و عدم حمایت های قانونی لازم را نیز باید بر این عوامل افزود. کار در چنین شرایط دشواری، نیازمند جذب افرادی با توانایی های حرفه ای و ویژگی های رفتاری و روان شناختی بالاتر از حد متوسط جامعه است.


آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .

https://telegram.me/sokhanmoallem


ارسال مطلب برای سخن معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

یکشنبه, 13 دی 1394 10:58 خوانده شده: 2833 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +24 -1 --
امیر 1394/10/13 - 12:51
این معلمه ای که شما میگین رواتی هستن توی این سیستم مزخرف آموزشی روانی شده اند.توی این کلاس های نا استاندارد 40 نفره هر ادم سالمی دوانی میشه.وقتی نحوه گزینش رو عوض کردین کلاس ها و مدرسه ها رو هم استاندارد کنید .نود درصد معلم ها با این سیستم اموزشی نا استاندارد دچار مشکل روحی روانی میشوند.در واقع این معلم ها ایثار گرند نه بیمار.اینا بخاطر بچه های این کشور بیمار شده اند .بخاطر پیشرفت کشور این چیزی جز ایثارگری نیست
پاسخ + 0 0 --
صاحب ناسی 1394/10/13 - 13:48
دوست گرامی من دقیقا در نوشته ام مخصوصا بند پایانی به این نکته اشاره کرده ام . با تشکر از تذکر شما
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامیدشده 1394/10/27 - 16:35
وقتی نمره قبولی دادن اجبار شد و تنبیه ممنوع دانش اموز پررو و بی ادب و اعصاب معلم خراب از بی انگیزگی و تبعیض و...
کاش روزی زود معیشت و منزلت معلم خوب شود
پاسخ + 0 0 --
جعفریان 1394/11/23 - 21:02
دقیقا عرض کنم کسی که حس انسان دوستی داشته باشه حتی درسخت ترین شرایط کاری یا حتی خانوادگی دست به شکتجه روح روانی نمیزند این ادمها به نظر منمشکل روانی دارند
پاسخ + +21 -2 --
امیر 1394/10/13 - 13:00
احمد صاحب ناسی هنوز توی طویله واسه گاو و گوسفند درس نداده که بفهمه اون معلم واقعا بعد از اینکه معلم بشه روانی شده.قبلش سالم سالم بوده
پاسخ + 0 0 --
صاحب ناسی 1394/10/13 - 13:50
من هم در بند آخر نوشته به این واقعیت اذعان کرده و در شرایطی که اشاره کردید سالیان زیادی تدریس کرده ام ... گر در خانه کس است یک حرف بس است ... با تشکر از توجه شما
پاسخ + 0 0 --
صاحب ناسی 1394/10/13 - 13:57
البته متاسفانه آن آموزگار جوان است و در آغاز راه و ظاهرا مدرسه در مناطق روستایی قرار دارد و با تعداد اندکی دانش آموز کم سن و سال، مظلوم و مطیع، نه گستاخ و نافرمان! بنابر این مشکل ایشان در اثر فشار کاری سنوات خدمت در کلاس های انبوه و شرایط دشوار به وجود نیامده است. کسانی باید جوابگو باشند که چنین کسانی را به آموزش پرورش آورده و با این کار آبرو و اعتبار جامعه معلمان را خدشه دار نموده اند
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/10/14 - 18:15
جناب نویسنده, چرا بند آخر رو دلیل حمایت از معلم میدونید. اتفاقا شما در این بند, با توهین به معلمان فعلی, مبنی بر ضعیف بودن روانی معلمان, درخواست دارید تا معلمانی قویتر استخدام شوند.
انگار معلمان باید از سنگ باشند. یا باید آنقدر مسخ شده باشند تا مثل یک رباط بدون هیچ احساسی با تمام تحقیرها و کاستیها کار کرده و دم نیارند.
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/10/29 - 20:27
معلم عزیز و باسواد تو خودت مشکل ... داری مواظب خودت باش
پاسخ + +13 -4 --
فرهنگی 1394/10/13 - 14:00
آقای صاحب نانسی به نظر از نیروهای گزینش بوده اند که خیلی راحت جوانان عاشق معلمی را در تحقیقات محلی به خاطر نداشتن محاسن وآراسته بودن رد صلاحیت کرده وامروزه دیگر کسی به ایشان محل نمی گزارد وناراحت می باشند عمو صاحب دوران طالبانی به تاریخ پیوست.به فکر پست دیگری باش .اگر چه بنده با هر گونه تنبیه بدنی در امر تدریس مخالفم.
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/10/29 - 20:29
چه ربطی به محاسن داره یکبار دیگه بخون
نکنه توام از اون معلمانی هستی که دوره ضمن خدمت گذروندن مدرک معادل گرفتن خدایی تحصیلاتتون منو کشته
پاسخ + +13 0 --
امیر 1394/10/13 - 14:10
خواهش میکنم بله تا حدودی به این نکته هم اشاره کرده اید.حرف من اینه که هر آدم عاقلی حتی بالا تر از حد متوسط اگه در شرایط بسیار سخت قرار بگیره دچار اینجور مشکلات می شود .روانی می شود مشکل روحی پیدا میکند .حتی دیوانه شدن پاسخ طبیعی بدن انسان در مقابل مشکلات روحی و شرایط سخت روانی است.انسان دیوانه میشود که در مقابل شرایط سخت بیخیال شود سکته نکند به زبان ساده.بهترین راه اول استاندارد کردن کلاس و مدرسه است بعد سخت گیری در نحوه ی گزینش
پاسخ + +6 -13 --
الهه 1394/10/13 - 14:26
سلام.نصف بیشتر معلما نیروهای نهضتی وحق التدریس و خدمه و ... بودن که معلوم نیست گزینشی براشون در کار بوده یا نه. چه معلوم شاید اون معلم خطاکار جزو اینا و یا سرباز معلم بوده
پاسخ + 0 0 --
رضایی 1394/10/13 - 21:27
خواهر من من نه حق التدریسی هستم و نه نهضتی اما این چه حرفیه شما می زنی؟ چون ما خودمون جز انا نبودیم که نباید با این لحن در مورد همکارامون صحبت کنیم . بسیاری از نیروهایی که به استخدام دراومدن از همین نیروها بودندو بسیار هم توانمند بودن به برای همه یک جور حکم نکنین
پاسخ + 0 0 --
دبیر 1394/10/14 - 20:58
عفت کلام شرط اول معلمی است که شما ندارید...قضاوت درست در مورد دیگران خصوصا همکار،ناشی از عقل سلیم است.
پاسخ + 0 0 --
هادی 1394/10/25 - 12:58
من نهضتی هستم این چه حرفی که می زنید الان طوری شده دانش آموزان بی تربیت شدند و در س نمی خوانند و معلمان را اذیت می کنند
پاسخ + +8 0 --
ناشناس 1394/10/13 - 14:35
حرف شما متین. آیا در کشور کسی الان واقعاً از ته قلب راغب هست که معلم شود یا نه؟
وقتی افراد بالاجبار وارد شغل معلمی می شوند نتیجه همین می شود که معلم با اندک فشار روانی از کوره در می رود و هم به دانش آموز و هم به همه معلمان کشور ظلم می کند.
ولی سئوال اصلی این است با این وضعیت (حقوق پایین-منزلت پایین- تعداد زیاد دانش آموز- سیستم کهنه اداری و آموزشی و ...) آیا شخصی با علاقه و عشق معلمی را انتخاب خواهد کرد؟
پاسخ + +10 -1 --
امیر 1394/10/13 - 14:54
اجرای قانون نباید یکطرفه باشه .من با سخت گیری در گزینش موافقم .اما در مقابلش باید کلاس ها و مدرسه استاندارد بشوند .بی نظمی توسط دانش آموز باید به حداقل ممکن برسد .قانون باید از معلم حمایت وظیفه شناس حمایت کند که معلم در آرامش کامل به انجام وظیفه بپردازد.مدیر متخلف باید برکنار شود.معلم دو بار دانش اموز رو بیرون کرد دیگه دانش اموز سرکلاس راه ندن نه اینکه همه معلم رو مقصر بدونن و معلم هم مجبور به تنبیه بشه .کلاسها از سی نفر به 20 نفر کاهش پیدا کند.امنیت جانی رو روانی معلم ها تضمین شود .گزینش معلم سخت شود اما حقوق معلم ها هم به اندازه ای باشد که با خیال راحت بدون فکر وارد کلاس شود.پول داشته باشد با کت و شلوار شیک وارد کلاس شود.مطمءن هستم هر جا معلمی مجبور به تنبیه شده بخاطر این بوده که میدونسته که از طرف مدیر حمایت نمیشود.و مدیر ضعیفی داشته است.
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:21
به نکات مهمی اشاره فرمودید. قطعاً همه ی جوانب قضیه باید دیده شود.
پاسخ + +11 0 --
ناشناس 1394/10/13 - 14:54
نگارش چنین مقا له هایی به صلا ح اموزش و پرورش نیست ما یک میلیون پرسنل داریم قطعا چند نفری هم تو زرد از اب در می ایند و امری بدیهی و طبیعی است مثل دکتر ها و پرستار ها و پلیس ها و بقیه ..نباید با چنین نوشتاری خیل عظیم معلمان فداکار را که هر روز با مشاوره های عالی خود هزاران دانش اموز و خانواده های انان را از صدها معضل و مشکل خانوادگی و اجتماعی حفظ میکنند ..زیر سوال ببریم ..بهتره در این سایت به مسایل معبشتی و بهبود شرایط کار معلمان پرداخته بشه که مشکل کا ملا صنفی محسوب میشود
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:25
دوست گرامی «ناشناس»، برای دفاع از شأن معلم و جایگاه وزین تعلیم و تربیت باید با موضع گیری مناسب حساب این موارد به قول شما استثنا را از کل جامعه فرهنگیان جدا کرد. وگرنه این موارد به پای کل فرهنگیان نوشته می شود. و این همان طور که اشاره کرده ام ظلم در حق معلم و دستگاه تعلیم و تربیت است است و دودش به چشم کل جامعه می رود.
پاسخ + +14 0 --
ناشناس 1394/10/13 - 15:43
من به عنوان معلم مشکلات فراوانی بااولیا دارم در نظامی که معلم در کلاس باباید تاوان مشکلات اولیا نداشتن بودجه واز همه بدتر طرح های تکراری وجدان بازده را بدهد ترابه خدا راجع به اینهمه مشکل بنویسید ما هر روز در این نظام سیلی می خوریم چرا هیچ کس به فکر معلمان نیست به جای افزایش حقوق مدام کار مارا سخت تر وامتیازات مارا کمتر میکنند آیا شرایط معلمان ایران با ژاپن یکی است که میخواهید کتابهای مشکل آنان را تدریس کنیم
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:27
دوست گرامی خود شما پیش قدم شده همت کنید مطلبی در این مورد بنویسید تا در این سایت درج شود
پاسخ + +5 -5 --
عنایت 1394/10/13 - 15:52
گهی به در گهی به اون در، گهی به نعل گهی به میخ، نمی خواد اموزگار رابکوبی وتخریب کنی و نمیخواد دفاع کنی،... در آموزش و پرورش نفوذکردیدوجهت وزیدن باد را تشخیص داده و با جهت بادچهره عوض کرده وهرروز به شکلی در می ایید.آموزگار روانی نیست اقای مدافع اموزگار!اون شماییدکه ازروی حب و بغض برعلیه اونابه نام دفاع قلم میزنید،اینهمه دوره های ضمن خدمت پولی که برگزارمیکنندپیشنهادبده دوره های 200ساعته رایگان ضمن خدمت اموزش شیوه برخورد بادانش اموزان شروررابدهند.20سال بنده دراموزش وپرورش کارمیکنم این داستانهای عجیب و غریب را حالا میشنوم.مگه نه همه بازنشسته های ادارات کل دردانشگاه فرهنگیان دانشجویان رااموزش می دهند.اینها خروجی های همون دانشگاه هستندکه یکی ازاساتیدهم خودتی.پس لطفا"اگه بازنشسته وبیکاری و یامقاله برای کسب امتیاز و رتبه مینویسی بیش از ان اخرت خودتوتباه نکن و کنج خانه بنشین قران بخوان که برات ثواب داره.....
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:29
شما لطف کنید در این مواردی که فرمودید مطالبی بنویسید و دراین سایت درج کنید چرا اینکار را نمی کنید؟
پاسخ + +2 -1 --
عنایت 1394/10/13 - 16:22
شما...به نام دفاع و نوشتن برعلیه معلمابا مطرح کردن مسائل کاذب در صددتخریب بیش ازپیش روحیه هستیدکه هم منفعت خودتونا ازاین اراجیف ببریدوهم اموزگاران رادرمقابل نظام قراردهید وروابط صمیمی دانش اموزان و معلمان را تخریب کنید.حراست چی ها ایمیل و یا پیامک رابین معلم و دانش اموز حرام کرده اند و نمیگذارند دانش اموزان بطورمستمر بامعلمان خوددرارتباط باشندو مشکلاتشونارارفع ویاکاهش دهند.اگه دانش اموزی درطویله خودش را خفه کرداگه فرد مشاورامینی داشت با یک پیامک ویا یک تماس میتونست نجات پیداکنه.باید درنزد خداجهت کلمه به کلمه مقاله هاتون جوابگو باشید.روحیه معیشتی معلمان که تخریب هست،شما خدانشناسا هم روحیات آنان رابیشترآسیب میزنید.معلمی که درزمان شاه ملعون،دانش اموزانش غبارو پودرهای گچ را بعدازترکه خوردن ازسرمحبت می تکاندوامروزتوسط شماهاکه ادعای دینداری و دلسوزی می کنیداینگونه به حضیض کشانده اید.زدن توصورت دانش اموزراوادار کردن تابه صورت یکدیگر سیلی بزننداین چرندیات،زاییده ذهن شما ودوستانتان است که سعی میکنندبه جای پرداختن به دردهاورنج های معلمی،باقلم و نوشته هایتان برای خودتان کلاه نمدی بسازیدوالخ...
پاسخ + 0 0 --
سخن معلم 1394/10/13 - 19:41
دوست عزیز
سلام
این کلیپ واقعیت دارد و اتفاق افتاده است .
پایدار باشید .
پاسخ + 0 0 --
گمنان گمنام 1394/10/25 - 18:09
خیلی خیلی فداکاری وکارهای خوب معلمان را نمی بینید یا مخواهید دیده نشود یک....کلام معلم را تخریب می کنید تا بگید این حقوق ومزایا از سرتون هم زیادیه!!!!!
پاسخ + +4 0 --
عنایت 1394/10/13 - 17:08
آقای ناسی قبیح است که برمذمت معلمان شریف قلم می زنید.نیازی نمیبینم جواب شمارابدهم واحساس تکلیف کردم جواب مقاله ...شما رابدهم.همکارانم راتوجه کنندبه تیترخبر؛آموزگاری سیلی محکم به صورت دانش اموزخردسال زد.والله انطوری که نوشته ایداگه جای خردسال بودم تاحالامرده وخونریزی مغزی کرده بودم!اونارا وادار میکندتادوتایی بصورت هم سیلی بزنند،بالاخره قسم روباه یا دم خروس را؟ایازده است یا زده اند؟!اگه روانی وبیماربوده که جاش تیمارستانه!واگه اینطوری که نوشتیدبوده باید مدیر ومعاون وآموزگاران دیگرراهم سیلی زده باشد.چه چرندیاتی است که برای تخریب،به خوردجامعه میدهید؟شما...هستیدکه درنوشته هاتون سرتاپا ضدونقیض است ونمیفهمیدچه می نویسیدیااون آموزگاردرکلاس 30 نفری سطوح مختلف یادگیری رابایدپیش ببرد؟!چطورمقاله ضدونقیض به نام دفاع ازاموزگارودانش اموزمی زنید؟شما....دوبرای التیام خودبرای خوشحالیش دست به قلم شده اید....
پاسخ + +2 0 --
امیر 1394/10/13 - 18:37
چرت نگو عنایت هزار ساعت هم ضمن خدمت بذارن فایده نداره وقتی از معلم حمایت نشه
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:32
ممنونم از لطف و عنایتی که نسبت به اینجانب دارید!
پاسخ + +2 -1 --
ناشناس 1394/10/13 - 19:43
جناب فرهنگی ! فرهنگ طالبانی سخت گیری برای اصلاح نیست بلکه سخت گیری به خاطر جمودفکری وعقب افتادگی ذهنی است ونتیجه ی آن تربیت ناصحیح جامعه وظلم و ستم به مردم است ، اما در یک نظام سالم که بر پایه عدالت استواراست اولا سخت گیری وجود ندارد وثانیا گزینش برای ساختن یک جامعه وفرهنگ سالم است ، چه اشکالی دارد برای بالابردن توانایی فرهنگیان محترم که حاصل کارشان تربیت صحیح این کشور باشد از گزینش درست استفاده شود ؟ البته این چنین گزینش هایی بر مذاق کسانی که صلاحیت معلمی یا برای کارهای دیگر اجتماع را ندارند سختگیرانه محسوب می شود.
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/10/13 - 23:45
آقای ناشناس طرز تفکرو اندیشه مسوولین اواخر دهه ۶۰ واوایل دهه ۷۰ اگر طالبانی نبود پس چه بود مرا که رزمنده وجانباز بودم به جرم پوشیدن جوراب سفید ،تراشیدن محاسن، گوش کردن رادیو های بیگانه وآراسته بودن شش ماه معلق نمودند .
پاسخ + 0 0 --
فردین فر 1394/10/18 - 11:17
گزینش معلم در ایران بر اساس ریش ...و گزینش روانشناختی و روانسنجی مطرح نیست و در ضمن سرو کله زدن با موجودات وحشی نیاز به گزینش ندارد چون چوپانان محترم هم گزینش نمی شوند دانش اموزی که سر کلاس استمنا میکند و یا در خیال نزدیکی و لواط با همکلاسیش میباشد نیاز به معلم ایده ال ندارد بلکه نیازمند روانپزشک است.
پاسخ + +1 0 --
عنایت 1394/10/13 - 20:46
اقای امیر،بنده مطالبی رانوشتم که ایشان سانسورکردندوقسمت هائی رابرش زدندوامانتداری راحفظ نکردند.شایدم امیرخودشان باشندکه ازطرف معلمان نظرمی دهند.بهرحال حرف شمادرست است.ضمن خدمت هایی که بیشتر باب درامدزایی را گشوده وکیفیتی ندارداگه هزارساعت هم گذاشته بشه تاثیری نداردودرحالی که حرمت معلمی راشکسته و پروبال معلمی،شغل انبیاءراشکسته اندوحمایت قانونی و قضایی و امنیت شغلی و جانی وجود نداشته باشدحاصلش همینه که هرناشناس وقلم بدستی هنرنمایی کرده وباروحیات واحساسات این قشرخدایی قلم زنی وهنرنمایی میکنند.بدون اینکه به عاقبت کاربیندیشند.صدرحمت به اون یکی ناشناس درناشناس که مطالب رابدون کم وزیاد میگذاشت ولی این آقاباساطورمطالب رابرش میزند....
پاسخ + +4 0 --
رضایی 1394/10/13 - 21:23
گزینش قبل از ورود به دانشگاه، گزینش در حین تحصیل و گزینش پس از اتمام تحصیل در دانشگاه!!!
برادر من شما بودی کلا فضا را امنیتی می کردی. شما خودت هم روزی دبیری به تجربه بودی و تجربه را به قیمت عمر گرانبها در همین نظام آموزشی آموختی لطفا برای بقیه نسخه نپیچ.
دبیران جدید از دبیران باسابقه ناتوانتر نیسند بلکه کم تجربه ترند. راستی شما در سالهای اول خطا و اشنباه نداشتی؟ من نداشتم؟ حالا باتجربه تر شده ام اما دوست عزیز شما هزگز در مدارس دارای ناهنجاری تدریس کردی؟؟ تنبیه نباید باشه چون به ضرر معلمه کسی هم دنبال اون نیست اما معلم هم حق و حقوقی داره خود شما ممکن بود با این نسخه ای که الان برای بقیه می پیچی در همون سالهای اولیه از آموزش و پرورش اخراج می شدی و دیگه نمی تونستی این تزهای درخشان را بدهی
پاسخ + 0 0 --
مهدی نوبخت 1394/10/13 - 21:44
احساس می کنم بیمار خواندن یک معلمی که سالیانی دراز در آموزش و پرورش زحمت کشیده است یک بی انصافی بزرگ است آخر به چه جرمی؟؟؟ به جرم یک کار غلطی که نا خواسته در عرض 5 ثانیه انجام داده و مغرضانه هدف رسانه ها قرار گرفته است .دور از انصاف است که این معلم را یک روانی خطاب بکنیم شاید من و شما نیز در آن موقعیت قرار می گرفتیم چه بسا معلم الیگودرزی تبدیل به معلم ... می شد آن وقت نیز مقاله ای تحت همین عنوان برای شما می نوشتند بیایید منصف باشیم و دست از سر این معلم بیچاره برداریم چرا که یک طرفه به قاضی رفتیم و چه بسا اخرت خود را به دنیا فروختیم
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:39
هر کسی می تواند بیمار باشد. بیماری عار نیست توهین هم نیست. اما کسانی گه از مشکلات اعصاب و روان رنج می برند عقده ای هستند خودشان قربانی ناهنجاری های اجتماعی هستند از کمبود های عاطفی رنج می برند و ... عقل سلیم حکم می کند نباید وارد عرصه تعلیم و تربیت شوند ... خود شما حاضر نیستی بچه تون در کلاس چنین فردی باشد! حالا این حرف دفاع از شغل معلمی است یا تخریب آن؟! ...
پاسخ + 0 0 --
سلیمی 1394/10/13 - 22:15
جناب آقای صاحب ناسی این واژه گزینش خودش چیزهای خوبی را به ذهن خواننده متبادر نمی کند چه برسد به اینکه قبل و بعد و حین تحصیل باشد.
چیزی که ما متاسفانه در آن مشکل داریم، آموزش است. آموزش در جاههایی مثل ضمن خدمت و دانشگاه فرهنگیان. خارج از شعار، واقعا معلمی توعی عشق می خواهد که شاید در بیشتر شغلها نباشد. من معلم باید دانش آموزم را دوست داشته باشم و الا یک جای کار خواهد لنگید. من در دوره تربیت معلم (20 سال پیش) این عشق را در وجود اساتیدم که همه شان معلمان معمولی ولی دلسوز مدارس بودند و لفظ دکتر و استاد را هم نداشتند دریافتم و آموختم. ما با انسانها سر و کار داریم. هر وقت سر کلاس عصبانی می شوم و وسوسه می شوم دانش آموز خاطی را بزنم هنوز هم سخن معلم و استادم در گوشم نهیبم می زند که تاثیر معلم پاک شدنی نیست چه خوب و چه بد. تصمیم عاقلانه تری می گیرم و بعد متوجه می شوم که چه خوب شد در عصبانیت تصمیم نگرفتم و خودم را کنترل کردم.
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:42
در بالا اشاره کردم هر کسی ممکن است بیمار باشد و بیماری جرم یا توهین نیست بلکه باید درمان شود و عقل سلیم حکم می کند تربیت فرزندان را نباید به کسانی سپرد که از ناراحتی های اعصاب و روان رنج می برند یا مشکلات عاطفی دارند. این کار برای حفظ جایگاه و شأن معلم است لطف دقت فرمایید و الا عواقب حضور این چنین افرادی در آموزش و پرورش دامن همه جامعه از جمله قشر خدوم معلم را می گیرد.
پاسخ + +1 -1 --
سلیمی 1394/10/13 - 22:17
به هر حال تاثیر ما در وجود دانش آموزانمان تا آخر عمر است. بچه ها می فهمند ما چگونه به آنها نگاه می کنیم و از چشمهای ما همه چیز را می خوانند. آموزش در دوران دانشگاه تربیت معلم باید آن نگاه و عشق را در وجود ما بپروراند و بدانیم که ما با انسان سر و کار داریم و هدف ما ساختن یک انسان خوب است. این کار مهربانی طلب می کند نه خشونت.
پاسخ + 0 0 --
صاحبی ناسی 1394/10/14 - 10:46
اینجا بحث سابقه نیست! آیا شما روا می دانی معلم برادر یا خواهر کوچکت اینگونه با او رفتار کند؟ اینکه ربطی به سابقه ندارد مسأله ی سلامت روحی و روانی فرد مطرح است کسی که از رنج و عذاب یک نفر دیگر بخصوص کودک رنج می برد سالم نیست و خطرناک است حالا هرکسی می خواهد باشد معلم یا راننده یا پزشک یا زندان بان!
پاسخ + 0 0 --
امیر 1394/10/14 - 15:25
اقای ناسی شما مطمءن هستی این معلم از همون ابتدا قبل از استخدام بیمار بوده؟یا شاید بخاطر مشکلات شغل معلمی در کلاسهای بسیار نا هنجار و بخاطر مشکلات اجتماعی و اقتصادی فقط در عرض چند ثانیه از کوره در رفته و عصبانی شده.و مطمءن هستی خودت هم در شرایط این معلم قرار بگیری عصبانی نمیشوی؟و در اخر حتی اینجور معلم ها هم با بچه های بسیار ناهنجار رو تنبیه میکنند .نه بچه های سالم ما رو .اما در هر صورت من با تنییه مخالفم .و اون معلم رو هم درک میکنم .به نظرم بجای تنبیه او معلم و بیمار خوندن اون باید شرایط کارشو بهتر کرد.
پاسخ + 0 0 --
فردین فر 1394/10/18 - 11:22
برای رسیدن به ارمان شهر مورد نظر باید هزینه زیادی پرداخت شود که اموزش و پرورش ایران از پرداخت ان قاصر است و در ضمن مدارس ما شبیه طویله است و موجودات ان...
پاسخ + +1 -1 --
امیر 1394/10/13 - 22:45
معلم های با سابقه کم رو میفرستن مدارس و کلاسهای بد .چون امتیازشون کمه.بعد این مشکل ها پیش میاد.
پاسخ + 0 0 --
صاحب ناسی 1394/10/14 - 12:29
اصلاحیه :کسی که از رنج و عذاب دادن دیگری لذت می برد
پاسخ + 0 0 --
فردین فر 1394/10/20 - 08:05
معلمین سالخورده دیگر توان سروکله زدن ندارند و به راحتی از کنار مسایل دانش اموزان عبور میکنند
پاسخ + 0 -6 --
عنایت 1394/10/14 - 06:08
اقای به نام فرهنگی،ایااراستگی رادر...وزدن ریش می دانید؟مگه نه میمون ها...واراسته هستند!!دهه شصتی هامردبودندوشرف داشتندوماهرچه داریم ازصدقه سراوناداریم.کسی که هرروزبهصورتش بازی میکندواون رابه شکلی درمیاره معلومه دانش اموزدینداری وارزشهارابی توجه است.کسی که حرامی رامرتکب می شودچطورمیخواهدازمرتکب نشدن به حرام رااموزش دهد.چراهمه رالجن مال میکنیدودرصدد تخریب برآمده اید.یه روزعربی یه روزچینی یه روزآنکادرشده یه روزبالش میزنه پایینش رهامیکنه،یه روزهم طوفان وبادی می وزه وهمه رابربادمیده.این چه ثبات شخصیت است وهمین است که دانش اموزراهنمایی متوسل به برداشتن زیرابرو وزدن تاتو به جای ابرومیشه...
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1394/10/15 - 20:17
آقا عنایت ، عنایت فرمایید من نمی دانم سن شما قد می دهد یا نه . بنده نیز مثل جنابعالی شدیدا مخالف طرز پوشش و آرایش نوجوانان وجوانان امروزی هستم شاید بنا به اقتضای سن باشد از دیدگاه روانشناسی . افراط و تفریط بد است . منظور بنده این است :"نه به آن شوری شور نه به این بی نمکی" معلمی شغل حساسی است . پس باید گزینشگران هم حتما روان شناس باشند داشتن محاسن بلند وانداختن پیراهن روی شلوار کافی نیست .
اگر در بقیه ارگان ها و وزارتخانه هم جهت استخدام اصول گزیش رعایت می شد شاهداین همه دزدی واختلاس نبودیم.
پاسخ + +1 0 --
بازنشسته93 1394/10/15 - 09:29
بااین وضعیت حقوقهاوپرداخت پاداش بازنشستگان بیش ازاین نمی شود انتظارداشت الخیرفی ماوقع
پاسخ + +4 -5 --
مهدی خدامی 1394/10/15 - 16:18
گزینش با سوالاتی چون شلوار لی می پوشی؟ ترانه گوش میدی؟ ریشت را با تیغ می تراشی؟؟ و ... سوالاتی که ما با پاسخ دادن به اون گزینش شدیم و به زور نمره قبولی گرفتیم جز ترویج ریا و تزویر و به نابودی کشاندن صداقت چه ثمری داشت؟
من حتی یادمه در گزینش ازم پرسیدن امام جمعه چین؟؟؟! کیه؟ اونم زمان اصلاحات و پیروزی آقای خاتمی در انتخابات. نمیدونم در دوران پیش از اون مسئولان گزینش چه سوالاتی مطرح می کردند؟
پاسخ + 0 0 --
فردین فر 1394/10/18 - 11:27
افرادی در جامعه ایران میتوانند معلم شوند که بیسواد - ...بزدل - توسری خور - بسوز و بساز -... و محافظه کار سیاسی باشند در غیر اینصورت از گزینش مردود میشوند
پاسخ + +1 -4 --
محمد 1394/10/16 - 07:35
یک گروه جماعتی که همه اسباب قدرت را در اختیار دارد ، رسانه ملی دارد ، روزنامه ها دارد ، تریبون های مختلف دارد ، دست در جیب بیت المال دارد ، اما در بین مردم هیچ آبروی دیگر ندارد ، درصد برآمده تا حال که خود آبرویی برایش باقی نمانده ، آبروی دیگر طیف های مطرح جامعه را ببرد تا حال که نمی تواند خود را به آنها برساند ، بلکه آنها را به خود برساند .
یک روز به بهانه هایی آبروی و حیثیت پزشکان و پرستاران ، روزی دیگر آبروی نویسندگان و روزنامه نگاران و بازیگران و ورزشکاران و ...
و امروز سرگرم بی حیثیت کردن پاک ترین طیف جامعه حاضر ، یعنی معلمان .
به هوش باشید و برحذر باشید از این جماعت کذاب
پاسخ + 0 0 --
زارعیان 1394/10/19 - 13:23
باسلام به خدمت همه عزیزان که در مقابل پدیده های اجتماعی بی تفاوت نیستند.هم جناب صاحب ناسی که به ریشه یابی یک پدیده اجتماعی می پردازند و هم دیگر دوستان که منتقد نظریات و مقالات هستند.اما جناب فردین فر عزیز متهم کردن بیش از یک میلیون فرهنگی که نقشی غیر قابل انکار در تحولات اجتماعی ،سیاسی جامعه در طول تاریخ داشته و دارند و متهم کردن آنان به بیسواد،بزدل،توسری خوروغیره نشان روشنفکری و شجاعت نیست.بلکه نشان از مشکلات خود متهم کننده است.
پاسخ + +2 -6 --
جلیل 1394/10/16 - 21:33
ظاهر ایشان نشانگر ان است که جز اصولگرایان افراطی است این عده همان کسانی اند که سوال کفن میت چند تیکه است را می پرسند همان افرادی که به قول دکتر احمدی نژاد کراوات قیچی می کردند این عده با این افکار طالبانی فقط با دیده امنیتی به اموزش و پرورش نگاه می کند و چاره تمام کارها را در سخت گیری گزینش و بستن یقه و ریش گذاشتن می دانند این تفکر است که اموزش و پرورش را از مسیر صحیخ خود منحرف کرده و صدمات جبران ناپذیری را وارد ان کرده است
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1394/10/17 - 08:36
مرگ بر تحجرگرایی و افراط گرایی
پاسخ + +1 0 --
امیر 1394/10/18 - 01:59
یکی به این شیرزاد عبدالهی بگه بجای اینکه از حقوق بشر فاسد که غربی ها هر جنایتی میکنند بعد میان از حقوق بشر حرف میرنند بیا از معلم های مظلوم دفاع کن که توی کلاس های 40 نفره دیوانه میشوند .مشکلات روحی روانی پیدا میکنند بعد بر اثر همین مشکلات و عصبانیت دانش اموز دلقکی رو تنبیه میکنند .چون اجازه نمیده معلم به انجام وظیفه بپردازه و به دانش اموز درس یاد بده.دلیل تنبیه معلم کاملا قابل توجیه هر معلولی علتی دارد .هر کی معلم شد باید اعصابشو از دست بده دیوانه بشه بعد بچه تنبیه کنه
پاسخ + 0 0 --
فردین فر 1394/10/18 - 11:32
اقا امیر عزیز با این حقوق کم درس دادن بی معنی است و در گیری با دانش اموز بی معنی تر لطفا بر اساس انظباط نمره بده اگه نتیجه نگرفتی من پاسخگو هستم
پاسخ + +1 0 --
حمید 1394/10/24 - 06:09
سلام نمی دانم چرا همیشه معلم مقصره

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور