گروه اخبار/
صبح امروز علی اصغر فانی در گردهمایی رؤسای ادارات حراست استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین ، آموزش وپرورش زمینه ساز و بسترساز رسیدن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است .
اخیرا طرح رتبه بندی معلمان در حال اجرا و تکوین است . امسال به صورت ناقص از مهر اجرایی شده است و قرار است در سال آینده کامل تر و دقیق تر اجرا گردد. هدف از اجرای طرح رتبه بندی افزایش حقوق معلمان بر مبنای توانمندی و کیفیت کار آنان می باشد.( هر چند کلیت حقوق معلمان پایین است و واقعا باید برای آن فکری شود )
ارزشیابی سالانه به احتمال خیلی زیاد در رتبه بندی حرفه ای تاثیر مستقیم خواهد داشت . ارزشیابی کار معلمان بسیار پیچیده و قابل مناقشه است . اگر قرار باشد که در طرح رتبه بندی ، افزایش حقوق بر حسب شایستگی های حرفه ای متفاوت باشد، لازم است تا ارزشیابی سالانه ی معلمان بر مبنای دقیق تری نسبت به حال صورت پذیرد .
در شرایط کنونی نمره ی ارزشیابی معلمان بیشتر دست مدیر است و تقریبا رابطه ی بین مدیر و معلم میزان نمره ی ارزشیابی معلم را تعییین می کند .کیفیت کاری در این شرایط کمتر در کمیت نمره ارزشیابی آن ها خالت دارد.
در حال حاضر، یکی از فاکتور هایی که در ارزشیابی برای بسیاری مدیران حائز اهمیت است ، درصد قبولی بالای دبیران است که متاسفانه اکثر معلمان هم برای اینکه چالشی بین آن ها و مدیر و اداره به وجود نیاید ، به راحتی نمرات غیر واقعی را برای دانش آموزان منظور می کنند تا در آخر سال با امتیاز صد ارزشیابی آن ها کامل شود و در لیست در خواست تشویقی مدیر و ادره قرار گیرند .
البته هستند معلمان و مدیرانی که دقت در ارزشیابی دانش آموز برای آن ها مهم است ولی متاسفانه سال به سال کمتر می شوند.
پارامترهایی که باید در مورد ارزشیابی کار یک معلم مورد بررسی قرار گیرد به شرح زیر است :
1-سنجش کیفیت کارمعلم
سنجش کیفیت کار یک معلم بسیار سخت است . ولی به هر حال عادلانه ترین روشی که به نظر می رسد بتواند این کیفیت را تا حدودی بسنجد پرسش از خود دانش آموزان آن معلم می باشد . دانش آموزان هستند که به صورت مستقیم با معلم سر کار دارند و می توانند در مورد کیفیت کار معلم نظر دهند . مدیر مدرسه می تواند فرم هایی را که به صورت استاندارد و علمی تهیه شده اند و پارامترهای کاری معلم را می سنجند در پایان سال در کلاس بدون حضور دبیر، بین دانش آموزان پخش کند و بدون اینکه به آن ها اجازه صحبت و مشورت داده شوند بخواهد فرم ارزشیابی را که مثلا شامل ده سوال در مورد کیفیت کار معلم است را نمره از یک تا چهار دهند . که حداکثر چهل نمره می باشد.
2- سنجش میزان دانش معلم
یکی دیگر از عواملی که در ارزشیابی معلمان می تواند دخیل باشد میزان دانش آن هاست . سنجش این کمیت باید به صورت سراسری و هر شش سال یک بار در آزمونی هماهنگ کشوری یا استانی می تواند انجام گیرد نصف سوالات این آزمون می تواند مربوط به رشته ی تدریس معلم باشد و نصف دیگر دانش عمومی (سیاسی اجتماعی مذهبی رایانه ..) معلم را بسنجد . این آزمون می تواند سی نمره از صد نمره ی ارزشیابی معلم را شامل شود . نمره ی کسب شده برای شش سال ارزشیابی معلم لحاظ گردد.
3- تعامل معلم با مدیر
سی نمره باقی مانده را مدیران مدارس باید بدهند . البته ملاک های که بر حسب آن ها این سی نمره داده می شود باید دقبق و روشن باشد . به طور مثال پانزده نمره ی آن مربوط به حضور مرتب و به موقع معلم در مدرسه و کلاس می باشد . اگر معلمی یک روز غیبت موجه داشت نیم نمره از ارزشیابی او کسر گردد یا اگر یک روز غیبت غیر موجه داشت دو نمره از ارزشیابی اش کسر شود . پانزده نمره باقی مانده نیز به تشویقی هایی که برای معلم صادر می گردد و همچنین شرکت در دوره های ضمن خدمت و نحوه ی همکاری معلم با مدیریت مدرسه می بایست اختصاص یابد .
در ارزشیابی مدیران و معاونان نیز نظر دانش آموزان و معلمان باید بخشی از نمره ی ارزشیابی آنان را تشکیل دهد .
البته این طرحی که ارایه شد صرفا یک پیشنهاد است و می تواند با نظریاتی که توسط همکاران گرامی ابراز می گردد کامل تر شده و نقایص آن کمتر شود.
امیدواریم حال که قرار است رتبه بندی به صورت دقیق اجرا شود و معلمان بر حسب شایستگی های حرفه ایشان رتبه بندی شوند و اصطلاحا دیگر دوغ و دوشاب برابر نباشد نظام ارزشیابی نیز دقیق و عادلانه گردد.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار /
پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته ( 93 ) به داستانی پراندوه و دامنه دار تبدیل شده است . روزانه نظرات متعددی در این پایگاه خبری تحلیلی حاوی اعتراض و انتقاد معلمان از نقاط مختلف کشور در این مورد ثبت می شود .
ما نیز بر اساس رسالت و وظیفه خویش آن ها را منعکس می کنیم .
« گروه سخن معلم » امیدوار است تا مسئولان هر چه زودتر تدبیری برای این مساله بیندیشند .
پانزدهم دیماه ، سی و سومین سالروز صدور فرمان تاریخی بنیانگذار و معمارکبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ( ره ) مبنی بر تشکیل گزینش است و این فرمان نقطه عطفی در حیات اداری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و نقش و اجرای آن در پویایی و بالندگی نظام اداری به ویژه نیروی انسانی آموزش و پرورش انکار نشدنی است.
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار / دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با اشاره به آتش زدن عروسکهای باربی در یکی از مدرسههای دخترانه ابتدایی، این حرکت را حرکتی بر گرفته از گرایشهای میلیتاریستی دانست که جز حذف مخالف، به موضوع دیگری نمیاندیشند.
گروه اخبار /
مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نظام سنجش سلامت حرفهای معلمان اظهار داشت: طرح نظام سنجش سلامت حرفهای معلمان به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و گام نخست خود را آغاز کرده است.
وی افزود: بعضی از بخشهای این طرح باید به مجلس شورای اسلامی، دولت و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی برود و در آنجا تصویب شود.
نوید ادهم با بیان اینکه طرح نظام سنجش سلامت حرفهای معلمان شامل معلمان ورودی جدید هم میشود، خاطرنشان کرد: اکنون این طرح شامل تمامی افرادی میشود که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش میشوند و شامل معلمان قدیمی نمیشود اما برای معلمان قدیمی هم یک طرح کلی را طراحی میکنیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به شاخصها و استانداردهای معلمی اشاره و گفت: طرحی در گذشته به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است که معلمان باید استانداردهایی را بر مبنای تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش داشته باشند.
وی افزود: در این طرح معلمان نباید نقص عضو داشته باشند، قد آنها از یک حدی کمتر نباشد، معلم عادی نباید نقص عضو داشته باشد، معلم عادی نباید 6 انگشتی باشد، لکنت زبان نداشته باشد، عیب و نقصی در چهره نداشته باشد، اعتیاد نداشته باشد و دارای چهره خوب و توانایی تکلم باشد.
نوید ادهم ادامه داد: البته جانبازان و معلولان در این خصوص مستثنی هستند و موضوع تدریس آنها در مدارس استثنایی با این موضوع متفاوت است اما معلمان عادی نباید مشکلات مطرح شده را داشته باشند. ( فارس )
انتهای پیام/
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
گروه اخبار / مدیران چهار شرکت اصلی وزارت نفت به دلیل تجاوز بودجه جاری از سقف بودجه مصوب، تصمیم گرفتند سقف اضافه کاری کارکنان را کاهش دهند.
سید منصور موسوی، تحلیل گر مسائل آموزشی گفت: « نه تنها اهداف ارزشیابی توصیفی همچون بسیاری دیگر از برنامه های میان مدت، عملیاتی نشده است، بلکه نظام آموزشی و دانش آموزان دچار آسیب های بسیاری از این رهگذر شده اند.»
در طول سال 93 و 94 بارها و بارها نویسندگان محترم سایت سخن معلم ، کارشناسان و دست اندرکاران آموزش و پرورش و تعدادی از نمایندگان مجلس و حتی برخی از اعضای هیئت دولت و دوستان دلسوز و دشمنان دانا و حتی مخالفین سیاسی دولت فعلی و شخص جناب وزیر در خصوص کمبود بودجه آموزش و پرورش و وجود مطالبات و حق و حقوق معلمان شاغل و بازنشسته و اینکه با بودجه های فعلی نمی توان این نهاد فرهنگی عظیم را با 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون پرسنل اداره کرد و حداقل بودجه آموزش و پرورش نباید از 40 هزار میلیارد در سال کمتر باشد مطالب و مقالات فراوانی را به صور مختلف ارائه کردند تا پشتیبانی برای وزیر محترم آموزش و پرورش باشد تا در هیئت دولت و مجلس حق و حقوق مورد نیاز آموزش و پرورش را در سال 95 اخذ کند .
اما متاسفانه وزیر آموزش و پرورش در آخرین مصاحبه خود فرمودند که بودجه سال 95 آموزش و پرورش حدود 30 هزار میلیار تومان است که این میزان هنوز برای اداره بهینه اموزش و پرورش کافی نیست و کمبود وجود دارد .
این گفته وزیر حاکی از این موضوع است که در هیئت محترم دولت و تیم اقتصادی آن اراده ای قوی و مناسب برای حل مشکلات معیشتی معلمان و کارکنان آموزش و پرورش در سال 95 هم وجود ندارد .
علاوه بر مطالبات ریز و درشت معلمان شاغل و بازنشسته ، اجرای کامل و قانونی نظام پرداخت هماهنگ و خدمات کشوری برای معلمان مانند سایر نهاد های دولتی ، بهبود شرایط کار با اجرای ساماندهی نیروی انسانی و کم شدن از تعداد دانش آموزان کلاس درس و ایجاد کیفیت آموزشی و پرورشی ، برقراری عدالت آموزشی و اجرای کامل تحصیلات رایگان تا پایان دوره متوسطه مطابق قانون اساسی ، انتخابی شدن مدیران مدارس توسط معلمان ، پرداخت سرانه کافی به مدارس دولتی عادی و سایر مطالبات اساسی آموزش و پرورش که تنها با ترمیم آنها می توان کیفیت را در این رکن توسعه که توسط ریاست محترم جمهور در مورد آموزش و پرورش بیان نمودند تعمیم داد .
چند بار دیگر باید گفت و نوشت تا تیم اقتصادی دولت بپذیرد که می توان با کم کردن چند درصد از بودجه و یا درآمدهای کلان وزارت خانه ها و شرکت های صنعتی ثروتمند و اختصاص آن به آموزش و پرورش مشکل کسر بودجه را در آموزش و پرورش حل نمود و چه زمانی آلام و رنج هایی را که 40 میلیون مخاطب آموزش و پرورش از اولیا و دانش آموزان و معلمان و کارکنان در حال تحمل آن هستند به پایان خواهد رسید و شعارهای زیبای مسوولین درباره تعلیم و تربیت کشور تحقق خواهد یافت ؟
آخرین اخبار و تحلیل ها در حوزه آموزش و پرورش ایران و جهان در سایت سخن معلم
با گروه سخن معلم باشید .
https://telegram.me/sokhanmoallem
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید