صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

حمید مصطفی نژادیان/ کانون فرهنگیان شیراز

حکایت مدارس غیرمقاوم و چند پیشنهاد ( به مناسبت سی امین روز شهادت حمیدرضا گنگوزهی )

مدارس غیرمقاوم و مخروبه و چند پیشنهاد برای بازسازی آن ها

حادثه­ ی ریزش دیوار مدرسه در اثر وزش باد به علت سست بودن پایه­ های دیوار در اثر جاری شدن سیل که منجر به شهید شدن یک معلم شد جزء حوادثی است که در سال ­های اخیر تکرار آن باعث شده به یک روند عادی تبدیل شود . روزی آتش گرفتن بخاری و روز دیگر زلزله و دیگر روز واژگونی خودرو جمعی حادثه ­ای می­ آفریند که به کشته و یا زخمی شدن تعدادی معلم و دانش­ آموز منجر می­ شود .

از میان این حوادث ، آنچه بیشترین سهم را آموزش و پرورش در آنها دارد حوادث مربوط به ساختمان­ های سستی است که باید پناه گاه معلم و دانش ­آموز در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی باشد ، ولی قاتل جان آنان شده است . مدارس غیر استاندارد و غیر بهداشتی که از ساختمان­ های لرزان برخوردارند مربوط به دولت فعلی نیستند و از سال­ های قبل به علت کمبود امکانات و بعضاً عدم توجه کافی در هنگام ساخت و ساز و دیدگاه ­های تنگ که توان نگاه کردن درست به مسائل و دورنماها را ندارند روی هم انبار شده و وضعیت فعلی را رقم زده است .

واقعیت مطلب این است که اگر در طول 8 سال دوران طلایی درآمدهای نفتی ، عقل و درایت در سطح عالی وزارت حاکم بود و شعارگونه این وزارت عظیم را اداره نمی­ کردند و مسئولین تصمیم ­گیر در رده­ ی بالای دولت نسبت به شناخت کمبودها و اختصاص بودجه مناسب برای رفع آن­ها اقدام می­ کردند امروز کمتر شاهد چنین حوادثی بودیم .

در سال­ های اخیر با کمک خیرین مدرسه ­ساز و بودجه­ های دولتی تعدادی مدارس با فضای آموزشی مناسب ساخته شده که عمدتاً در کلان­ شهرها احداث گردیده است و در شهرهای کوچک و روستاها اقدامات مناسبی صورت نگرفته که اگر گرفته بود شاهد حوادثی از این دست نبودیم .

دولت فعلی میراث­ دار خرابی­ های دولت قبل خصوصاً تغییر ساختار نظام آموزشی است که باعث شده وقت و انرژی زیادی به حل این مشکل و سازمان­ دهی معلمان اختصاص یابد که مطالبات صنفی انباشته شده معلمان از سال ­های گذشته را نیز باید به آن اضافه کرد .

اما این شرایط مجوزی برای غفلت از این مشکل که اساسی­ ترین معضل آموزش و پرورش است ، نمی­ باشد و انتظار می ­رود بودجه بیشتری برای غلبه بر این مشکل اختصاص یابد .

در پایان این بحث چند نکته را متذکر می­ شویم :

1- بهتر است خیرین مدرسه ساز را برای سرمایه­ گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته تشویق کرد . تا وقتی حتی یک مدرسه غیر استاندارد وجود دارد تصمیم­ گیری برای تعیین محل­ های ساخت مدرسه ( که البته باید در جوار آن­ها منازل مختص معلمان نیز ساخته شود ) به مجمع خیرین مدرسه ساز کشوری واگذار شود تا به جای بخشی­ نگری ، کلی­ نگری صورت گیرد . ( همه­ ی ایران سرای من است )

2- سازمان اوقاف قسمتی از درآمد موقوفات را به ساختن مدرسه در نقاط مختلف کشور به نام واقفان اختصاص دهد و واقفان در قید حیات را تشویق کند که ساختن و تجهیز مدارس را در اولویت قرار دهند.

3- گرچه نوسازی اماکن متبرکه و گسترش فضای آن­ها فی­ نفسه امر مطلوبی است که باعث می­ شود فضاهای مناسبی برای گسترش فرهنگ و اخلاق دینی فراهم شود ولی بهتر است در کنار آن و با اولویت بیشتر توسعه و تجهیز مدارس از طریق سرمایه ­های کوچکی که با جمع شدن تبدیل به سرمایه بزرگی می شود مد نظر قرار گیرد تا هر روز شاهد شهادت ، سوخته و زخمی شدن معلمان و دانش ­آموزان نباشیم .

4- کمک به کشورهای محروم و در گیر مبارزه با استکبار جهانی جزء اهداف انقلاب است که باعث ایجاد اتحاد بین آن­ها و کشور ما می­ گردد و قدرت ایران و این کشورها را در مبارزه با استکبار تقویت می ­کند . اما این کار باید به گونه­ ای انجام شود که موجب محرومیت هرچه بیشتر قشرهای مستضف داخلی نگردد ؛ مسلماً هر کشوری بیشتر از آنکه نیازمند کمک و اتحاد کشورهای دیگر است نیازمند تکیه بر شهروندان خود است و همان طور که اغلب مسئولان نظام تاکید دارند قدرت حاکمیت ناشی از قدرت مردم است و حاکمیت بر دوش مردمانش قد می­ کشد و مقابل استکبار می ­ایستد که این پایگاه نباید ضعیف شود .

 


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

شنبه, 25 ارديبهشت 1395 13:02 خوانده شده: 1176 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +2 0 --
ناشناس 1395/02/25 - 15:57
خیرین مدرسه سازی زا رها کنید ....مدرسه نو با معلم فقیر و بی انگیزه به چه درد می خورد ...بیایید اول معلمان یعنی سرمایه انسانی را دریابید ...بعد به ساختمان سازی بپردازید بسیاری از ساخته های شما دارد خاک می خورد و بلا استفاده است
پاسخ + +1 0 --
معلم مظلوم 1395/02/25 - 17:55
سازمان اوقاف قسمتی از درآمد موقوفات را به ساختن مدرسه در نقاط مختلف کشور به نام واقفان اختصاص دهد و واقفان در قید حیات را تشویق کند که ساختن و تجهیز مدارس را در اولویت قرار دهند. باباجون همین چند روز پیش بود که دولت بدون مجوز از اوقاف خمینی شهر برداشت کرده بود. اوقاف هم اینا رحم نمیکنن. نمیدونم رهبری از این قضایا اطلاع داره یا نه؟
پاسخ + +1 0 --
موسی 1395/02/25 - 21:21
من یک سال است که بازنشست شدم ذخیره فرهنگیان طلبم را نمی دهدامروز وفردا میکند پاداشمان را درطول چهار سال طول می کشد که بدهند ایران کشور اسلامی است پس کو عدالت به داد ما معلمان برسید

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور