صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

اصغرافتخاری/ شهرستان هریس – آذربایجان شرقی

آیا مدیریت در آموزش و پرورش بر اساس اصل شایسته سالاری و نخبگی است ؟ چرا نمایندگان مجلس در آموزش و پرورش به جای نظارت ، دخالت می کنند؟!

مدیریت در آموزش و پرورش و توجه به اصل شایسته سالاری و پرهیز از باندبازی و جناح بازی

با کمال تاسف یکی از مشکلات فعلی فرا روی موجود آموزش وپرورش استفاده از آموزش وپرورش در مسایل سیاسی کاری و یا نماینده بازاری شده است به طوری که افرادی که وابسته به یک نماینده مجلس و یا ریس جمهور باشند انتصاب مدیریت های اداری و نیز حتی مدارس به آنها محول شده است و اصل شایسته سالاری و مردم سالاری دینی از یاد رفته است ؛ به طور مثال در شهرستان هریس خود ما در آذربایجان شرقی  80 درصد مدیریت ها به نحوی از انحا وابسته به طیف جناح بندی شده به خاطر اینکه همکاران از این قافله عقب نمانند حتی در انتخاب نماینده جدید اهر و هریس به مجلس اخیرا سرها شکسته می شد تا نوبه هم باشه نوبه آنها باشد !

نمی دانم آیا این رسم غلط در آموزش وپرورش برای تعالی اهداف آموزش وپرورش خوب است و یا چرا اصل اهداف آموزش و پرورش که صنفی بوده و با حیطه شایسته سالاری کارکنان دارد در ریل این مسیر این واگن خطرناک واقع شده است ؟

به نظر نگارنده که چندین دهه در جراید سابقه روزنامه نگاری داشته و درد آشنای مسایل اجتماعی بوده ام ؛ آیا کسی پیدا خواهد شد که آموزش و پرورش ما را از باند بازی ، نماینده بازاری و یا وابسته به جناح مختلف و ... نجات دهد ؟

به طور مثال من پوشیده عرض می نمایم ، افرادی هستند که به دلیل عضویت در شوراهای شهر به آنها هم تعریف مدیریت مدارس و...شده است و یا اینکه چون ایشان وابسته و هوادار جناح اصلاح طلب است دو برادر آنها از آموزش و پرورش ترزیق مدیریت شده اند و یا اینکه به دلیل اینکه فامیل گرا هستند افراد مختلف به مدیریت ها رسیده اند و در قبال این مسایل افراد شایسته سالار و نیز برجسته که عمری با استعداد های متعالی بوده اند به صورت محجور و متروک سی سال باید در پای کلاس گچ بخورند و ...

آیا اصل عدالت محوری این است ؟

آیا کسی در آموزش و پرورش پیدا می شود که ستادی را برای زدودن این موضوع و معضل واقعی راه اندازی کند ؟

ایا کسی است که این مسایل را جزو تخلفات اداری محسوب کند و با متخلفین بر خورد نماید و ...

به خدا دود این قضایا به ساختار خود تشکیلات آموزش وپرورش می رود و به جای اینکه بهره وری مناسب در اهداف آموزش و پرورش به وجود آید سنتی گرایی در عصر انفجار اتم رواج پیدا می کند .

از مسولین تشکیلات آموزش وپرورش درخواست می شود که فکری را به خاطر سالم سازی هر گونه ترفیعات در آموزش وپرورش بر اساس اصل شایسته سالاری و نیز نخبگی در مدیریت ها صورت گیرد و انتصاب ها در سطح آموزش وپرورش بر اساس اصل برجستگی کارکنان باشد .

ان شالله که موضوع مربوطه در سیستم امور اداری و برنامه ریزی ها به صورتی باشد که آموزش و پرورش از این منجلاب نجات پیدا کند و نماینده برود برای قوانین مریض در کشور اقدام و حلاجی کار کند و در آموزش وپرورش نظارت بیشتر داشته باشد تا اینکه اصل اهداف اموزش وپرورش زیر سوال برود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

جمعه, 24 ارديبهشت 1395 19:09 خوانده شده: 1699 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +11 0 --
معلم مظلوم 1395/02/24 - 19:38
برادر گرامی اصغرافتخاری به شتر گفتند گردنت کج است گفت کجای من راست است .حالا هم شما توقعات عجیب از این شتر داریاصل شایسته سالاری و نیز نخبگی در مدیریت ها در سیستم اداری فعلی ایران خنده دار است چه برسد به فانی خانه خودمون.
پاسخ + +2 0 --
محمدی 1395/02/24 - 20:07
فقط بند پ و رابطه ها و زبان بازی مدیریت مدرسه و اداره و... را مشخص میکند نه شایسته سالاری
کاملا برای همه روشن است
پاسخ + +3 0 --
ناشناس 1395/02/24 - 21:54
اصل شایسته سالاری زمانی قابلیت اجرا دارد که سیستم درست عمل کند.
الان تصمیمات آموزشی توسط کادر اجرایی و ستادی فراری از کلاس و در بیشتر موارد متنفر از کلاس گرفته میشود.
تا این مساله سیستماتیک حل نشود, شایسته سالاری قابلیت اجرایی ندارد.
دنیا خیلی وقت است که به این نتیجه رسیده که نمیشود به افراد و سلیقه اونها اعتماد کرد.
باید قانون در یک سیستم سالم حاکم باشد.
پاسخ + +2 0 --
آموزگار سمیرمی 1395/02/24 - 22:00
چه خوب می شد شایسته سالاری در مدیریت در شهر من اعمال میشد. چاپلوسی بهترین روش انتخاب مدیران است و اکنون هم حمایت ظاهری از نماینده............ .
پاسخ + 0 0 --
ali 1395/02/25 - 20:19
عزیزم معلم سر جایش هست که دنبال مدیر شایسته هستی، معلم زبان ریاضی تدریس میکنه، البته تدریس که نه فقط حضور در کلاس، فانی هم که فقط کارش دروغ پردازی هست حالا شما دنبال مدیر شایسته در شهرت باش
پاسخ + +2 0 --
محمود 1395/02/24 - 23:24
بهتره همین نخبه ها درس بدند فعلا نیازی بهشون نداریم هروقت نیازشد خبرتون میکنیم برادر جان اگه اینا که الان مدیرند وکادر اداری بیاند سرکلاس که چه جوری میخواند به بچه های مردم درس بدند کلا وترا یادشون رفته خسارت بیشترمیشه همین جور کجدارومریض بهتره تمام کشور همینجور داره اداره میشه دست بزنی بدترمیشه برادر
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/02/25 - 15:47
با سلام من بک فرهنگی نخبه هستم..من از شانس بد سال کنکور به دلیل علاقه به شعل معلمی فقط در مقطع ابتدایی پذیرش داشت وارد اموزش وپرورش شدم با رتبه 99کشوری از طریق ترببت معلم جدب اموزش وپرورش از شانس بد باورود من به اموزش وپرورش همه چیز تغییر کردو ماموریت به تحصیل برداشته شد.من مقطع کارشناسی وارشد را با مشکلات فروان پشت سر گداشتم اکنون در مقطع دکترا هستم ولی اموزش وپرورش هیچ همکاری با بنده نمی کند .من در پایه اول ابتدایی اشتعال دارم وقتی پی گیر این قصیه بودم که با تغییر مقطع بنده یک روز ازاد داشته باشم تا به دانشگاه بروم .اداره گفت با توجه به اینکه به شما در ابتدایی نیاز داریم .د ر مقطع ابتدایی بمان یک روز هم دانشگاه برو من هم اعتماد کروم ودر طول یک ترم چهارشنبه ها با موافقت مدیر مدرسه واداره به دانشگاه رفتم .اخر ترم اداره به نام اولبا به دلبا عدم همکاری مدیر غیبت های مرا به عنوان تخلف اداری یک جا وباهم به تخلفات فرستاده در حالبکه در طول ترم حتی یک عیبت مرا گزارش نکرده بودند.
پاسخ + 0 0 --
علاقمند انتقال 1395/02/26 - 10:59
برادر من فقط میتوانم به حال شما و بحال بسیاری دیگر که مانند شما هستند و در این سیستم گیر افتاده اند های های گریه کنم ولی گریه من سودی برای شما ندارد. شما یک کاغذی بنویس به بیت رهبری شاید شاید خداوند تعز و جل اراده ای کرد با اسبابش گره از مشکل شما گشود. اما در هر حال بدان و اگاه باش که الله قادر متعال حی و حاضر و نظر است که چه ستمی بر شما رفته است و کاش بنده خدا میدانست که ایام مسئولیت وزر و وبال است اگر خوب انجام وظیفه نکند. الله اکبر و لله الحمد.
پاسخ + +1 0 --
ناشناس 1395/02/25 - 21:41
رفیق راهو اشتباه اومدی هرجه سریعتر ازاموزش وپرورش خارج شو بدبخت میشی
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1396/02/28 - 10:27
نظام اموزش و پروش غلطه ، من خودم دانش اموزم و ۱۲ سالنه درسمم خوبه اما باید بگم غلطه تو ژاپن و کره جنوبی انقدر درس واس دانش اموزا شیرین کردن مثلا من شنیدم این ی قانونه ک تو ژاپن هر روز دانش اموزا رو ب اردوی بیرون از مدرسه میبرن ، میبرن تو ازمایشگاه مدرسه و باهاشون ی عالم کار میکنن اما د عین حال درس واسشون شیرین میشه، الان تو ایران چی میریم مدرسه ۶ ساعتشم در حال درس خوندنیم من جزو بهترین های مدرسه هستم اما دلم ب حال برخی از دانش اموزا میسوزه ، شما میگید مخ اونا بهتره باید بگم ن واقعانم ن اگ همون نظام کره جنوبی تو ایران بود درسخوندن واس همه راحت بود ، شنیدم ک تو سالن های مدرسه هر جاش اب سرد کن گذاشتن تو ژاپن و...‌. و حتی توی حیاط مدرسه الاچیق هن هست ، اینجا چی حالا؟ ی در کهنه کلاسمون ک ۲۰ ساله عوضش نکردن کپک زده منکه درس میخونم هر چه زودتر اگ شد برم کره

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور