صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

یک معلم حق التدریس/ تهران

معلمان حق التدریس ؛ مظلوم ترین معلمان ایران !

مشکلات و مسائل معلمان حق التدریس

« معلم حق التدریس » به معلمی اطلاق می شود که توانایی علمی و عملی تدریس را داشته باشد و به صورت پاره وقت یا تمام وقت در آموزشگاه های دولتی وزارت آموزش و پرورش تدریس نماید و حقوقش را از محل منابع وزارت آموزش و پرورش دریافت نماید و دارای کدپرسنلی و ابلاغ رایانه ای باشد.

معلمانی که تا پیش از این به صورت خرید خدمات آموزش و مربی پیش دبستانی با آموزش و پروش همکاری داشتند،با عنایت الهی و لطف نمایندگان مجلس شواری اسلامی ازمهرماه به صورت حق التدریس  با آموزش و پرورش همکاری می کنند.

حقوق این معلمان یک سوم معلمان رسمی و پیمانی بوده و شرایط کاری شان سه برابر سخت تر از معلمان رسمی و پیمانی است و به جز این حقوق اندک از هرگونه امتیازات و امکانات و تسهیلاتی محروم بوده اند.معلمانی که حقوق ثابت ندارند و ماهیانه حقوقی دریافت نمی کنند.

سال هاست که جوانانی فعال و علاقه مند به تعلیم و تربیت از سراسر دیار ایران زمین به پا خواسته اند و با عشقی فراوان در سنگر آموزش و پرورش در خط مقدم جبهه ی پیکار با بی سوادی و کم آگاهی و زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران ، در دورافتاده ترین روستاها که جاده های صعب العبور داشته و حتی یک وسیله ی ایاب و ذهاب محلّی نداشته و بعضاً روستاهایی که حتی آب لوله کشی و نیز برق نداشته اند به خدمت متعهدانه و صادقانه مشغول بوده اند.

این خدمت در حالی بوده که متاسفانه با بی مهری های فراوانی از سوی بعضی از مسئولین وقت(!) روبه رو گردیده اند ولی این همه معضل و بی مهری هم نتوانست ، ذره ای از تلاش و علاقه ی این دریادلان تلاشگر و مظلوم بکاهد به گونه ای که همواره در پی افزایش مهارت ها و دانش های علمی تخصصی شان بوده اند تا به تبع آن در جهت رفع محرومیت فکری مهارتی دانش آموزان روستاهای محروم و تصحیح نگرش های آنها از موجود به مطلوب بکوشند ، آری این گونه شد که اینک بیشتر معلمان حق التدریسی دارای مدارک علمی معتبر از دانشگاه های ایران اسلامی هستند و بعضاً فوق لیسانس و دکترا هستند و این مهم نشانگر آن است که این تلاشگران مظلوم ، ارزشمندی نهاد عظیم آموزش و پرورش و رسالتش را دریافته بودند.

در اینجا  به بعضی از معضلات و بی مهری هایی که تلاشگران حق التدریس در ایام فعالیت شان  با آن ها  رو به رو بوده اند اشاره ای مختصر می نمایم.

  •  عدم امنیت شغلی
  •   عدم دریافت 7 ماه  معوقه حق التدریسی از اول مهرماه
  • تدریس (24) ساعت در هفته در مقطع ابتدایی و درج (22) ساعت در ابلاغ – برای اینکه پاره وقت محسوب شوند و شامل حقوق و مزایای استخدام نشوند و ندادن ساعات کار کافی (24 ساعت) به معلمان حق التدریس
  • تدریس در بدترین شرایط آب و هوایی و دورافتاده ترین نقاط روستایی
  • برتری داشتن معلمان رسمی و پیمانی نسبت به آنها حتی در شرایطی که مدرک و سابقه کاری مفید حق التدریس ها بیشتر از آن ها باشد.
  • نبود هیچ گونه پوشش بیمه ای
  • نبود هیچ گونه بورسیه ی تحصیلی یا سهمیه ی کنکور
  • انتخاب نشدن به عنوان" معلم نمونه " حتی در صورت داشتن شرایط و شایستگی ها
  • عدم پرداخت حقوق در ایامی که به هر دلیل تعطیل بوده ( تعطیلات رسمی ، فصلی )
  • عدم پرداخت حق بدی آب و هوا ، عائله مندی ، پوشاک و....
  • پرداخت حقوق یک سوم معلمان رسمی

 و از همه مهم تر عدم تأمین امنیت شغلی به طوری که بعضاً معلمین حق التدریسی را به دلیل واهی نبود کلاسی برای تدریس از سنگر تعلیم و تربیت خارج کرده اند در حالی که چند رروز بعد از این تصمیم متوجه شده اند که فضای خالی بسیاری در آن اداره وجود داشته و ناچاراً سرباز معلم  یا نیروهای پیمانی یا شرکتی را جایگزین آنان کرده اند.

در پایان خدای بزرگ مرتبه ( جل جلاله ) را بی نهایت سپاسگزار و شاکریم که نمایندگان محترم این دوره خالصانه و خداجویانه به رفع مشکل همه ی حق التدریسی ها پرداخته و هم چنین وزیری شایسته و حق شناس سکان هدایت وزارت آموزش و پرورش را دردستان توانمندخویش گرفته و با مدیریتی نیرومند و مجموعه ای متفکر در کنارش ، با تصمیم گیری هایی مطمئن انشا... به بهبود عملکرد و کیفیت آموزش و پرورش ایران اسلامی یاری می رسانند.

درپایان ذکر این نکته لازم می نماید که آیا هنگام آن فرا نرسیده که با پرداخت پاداشی مادی معنوی به حق التدریسی ها جهت ترمیم رنج های چند ساله آنان اقدامی شایسته نمود؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

پنج شنبه, 02 ارديبهشت 1395 18:01 خوانده شده: 3268 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +18 -2 --
فرهاد حیاتی 1395/02/02 - 19:00
بگو مظلومترین آدمهای ایران چون به هیچ انسانی به اندازه حق التدریسها اجحاف تمی شود آخه بلانسبت مسوولین دلسوزی داریم واینها ادامه دهنده عدالت علی ع هستند وهرکدام موقع سخنرانی می خوان کل قران رابه عنوان مقدمه بخوانند تا مردم گول بخورن وفکر کنن این دیگه اصل اصله ولی دریغ از یک ذره انصاف وعدالت وانسانیت
پاسخ + 0 0 --
معلم 1395/02/03 - 07:16
تنها راه حل رای نوادن به روحانی هست

به شخصی رای بدید که یک میثاق نامه با معلمان امضاء کنه نه چهار تا حرف توخالی
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/02/03 - 12:17
همکاران رسمی خواهشمندم سال بعد متخدشوید و اضافه کار برنداریم
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/02/03 - 12:19
ب روحانی رای ندهیم ب چه کسی رای دهیم؟؟!
اصولگرایان از احمدی نژاد تا ...هیچکدام ب معلمان اعتقادی ندارند
پاسخ + 0 0 --
ali 1395/02/03 - 18:00
فرهنگیان عزیز سلام وخسته نباشید
چند خواهش کوچک از شما عزیزان داشتم .
1 - لطفا قبل از ارسال متن ، چند بار ان را بخوانید تا غلط املایی نداشته باشد.
2 - جمله بندی صحیح داشته باشد. ونکات گرامی را رعایت کنید.
3 - به یکدیگر بی احترامی نکنید . چون شما معلم و الگوی دانش آموزان می باشید. هر چند امروزه جایگاه قبلی خود را ندارید .ولی برای دانش آموزان بخصوص ابتدایی و راهنمایی الگوی خوبی می باشید.
4 - این سایت محلی است برای بحث وتبادل نظر بین فرهنگیان عزیزجهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب
5- اگر مسئولین احترام و شان شما را رعایت نمی کنند لطفا خودتان رعایت کنید.( هرکس به خودش احترام بگذارد سایرین نیز به او احترام می گذارند)
بی ادبی بنده را ببخشید ان شالله در تمام مراحل زندگیتان موفق باشید. باتشکر از سایت صدای معلم
پاسخ + 0 0 --
رضا 1395/02/04 - 14:03
همکاران عزیز هر کدام از ما یک رسانه ایم . همصدا باشیم تا روز معلم فریاد اعتراضهامون رو به گوش همه برسونیم . این غرور معلما متاسفانه زیادم خوب نیست . تا کی صورتمونو با سیلی سرخ نگه داریم .
پاسخ + +14 0 --
سجاد 1395/02/02 - 19:02
من یک معلم عشایری (رسمی)هسم .بنده در منطقه ای صعب العبور فاقد برق و گاز و امکانات رفاهی و حتی جاده هست.بنده از راه آهن تا محل کارم هر هفتع 7 ساعت پیاده روی میرفتم .از بد روزگار یک مدرسه ای که حدود 2 ساعت با مدرسه اینجانب فاصله داشت نیز در ان حوالی بود .و چون هیچ معلمی حاصر نمیشد که این همه راهو بیاد منم به ناچار و از روی تکلیف اون مدرسه رو هم گرفتم و بقولی معلم دوشیفت شدم .و الان جای اینکه به اینجانب لاقل یه خسته نباشید بگن ؛همه میگن اشتباه کردی که دو مدرسه رو گرفتی.آیا به راستی این هست عدالتی که از اون دم میزنیم .ما که خدایی نکرده چیز اصافی از کسی نخاسیم فقط حق خودمونو میخاییم .آیا پاداش کار من اینه که 7 ماه فقط بهم بگن بودجه نیست .اگه بودجه نیست خواهشا مدارس عشایری را منحل کنید بلکه ما هم تکلیف خودمونو بدونیم .تو کدوم سازمان پیدا میشه کسی که 7 ماه بدون مزد کار کنه .حرف واسه گفتن زیاده ولی کو گوش شنوا .فقط دعا کنیم که خدا شب تاریک ما را سحر کنه .
پاسخ + +14 0 --
mohammad 1395/02/02 - 19:17
حالا باز خوبه یه قرار داد دارند. من و حیلی های دیگه توی روستاها داریم کار میکنیم بدون هیچ امکاناتی . حتی یه قرار داد هم نداریم. گفتن قرارداد میبندند ولی حتی قرار داد هم نبستند. خیچ امکاناتی نمیدن. حقوق ماهی 500 هزار تومن که 4 ماه رو هنوز ندادن. عیدی و روز معلم هم که بخوره تو سرمون..... واقعا جای افسوس داره....
پاسخ + 0 0 --
دبیرریاضی 1395/02/04 - 05:55
مسابقه با جایزه بزرگ
اگر فرهنگیان محترم توانستند مصداقی بیاورند که دولت هرجا خواسته خدمتی به مردم ارایه کنه ، همون اول کار شماره حساب اعلام نکرده و هزینه اون خدمت را دوبله سوبله نگرفته یک جایزه فوق العاده پیش بنده دا رد.
از اون طرف هر موقع معلم خدمتی انجام داده غیرموظفی داشته حق التدریسی داشته آیا همون اول کار تسویه کردند ؟
چی میشه خوب ما مثلا وام هایی که از بانک ها گرفتیم یکسال ندیم بعد اون یکسال بدهی ما بره دیون هر وقت داشتیم تسویه کنیم ؟ اگر دیون بده چطور برای دولت خوبه ! برای مابده ؟
پاسخ + +8 -1 --
بازنشسته مهر93تبریز 1395/02/02 - 20:26
ازشمامظلومتربازنشستگان فرهنگی هستندکه بعدازسی سال استثماربازهم ظالمین به ماظلم میکنندوکسی هم دم نمیزندمجلس دولت حاکمیت و.....هیچ کس؟
پاسخ + +8 -10 --
بیاتی فرد 1395/02/02 - 20:39
معلمان حق التدریس محترم، با سواد وفرهیخته اند! این موضوع را هم در نظر داشته باشند که برای استخدام وتغییر وضعیتشان باید در رقابت علمی شرکت کنند ودارای رشته مرتبط با آموزش وپرورش داشته باشند. در غیر اینصورت چاره ای جز پذیرش شرایط موجود نیست، راه دومی هم هست که انتخابش مخصوصا برای خانم ها که جمعیت 90درصدی نیروهای حق التدریس نیز می باشد سخت است. کوچ از آموزش وپرورش به خانه برای تربیت فرزندای صالح وموفق!!!
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1395/02/03 - 08:26
چه راه حلی?!
اگر کوچ کنن به خانه, کی کلاسها رو پر میکنه!!!!!
پاسخ + +16 -1 --
ناشناس 1395/02/02 - 20:59
اقای فانی هرکس جای تو بود از شرم و خجالت آب میشد میرفت تو زمین
پاسخ + 0 0 --
فرهنگی 1395/02/03 - 08:25
جفا در حق نیروهای حق التدریس فقط مربوط به آقای فانی نیست, زمان همه وزیران آ.پ همین طور بوده.
پاسخ + +11 0 --
فرهنگی 1395/02/02 - 21:46
دوره ما علاوه بر همه این مشکلات, مشکل ندادن ابلاغ 24 ساعت هم بود, و مشکل بیمه نکردن معلمان, هدف مسئولان آ.پ این بود که کسی نتونه مدعی استخدام شود.
از خیلیا بیگاری کشیدند بعضیا 12 سال سابقه حق التدریس دارن که موقع استخدام رسمی, جزو سابقه شون حساب نشد. به این دلیل که غیر قانونیه. چون حداقل ساعت کار هفتگی 24 ساعته و آ.پ هم که خیلی قانونمنده, اصلا نباید قانون رو زیر پا بگذاره!

هر وقت مصلحتشونه از قانون میگن و هر وقت به ضررشونه قانون رو زیر پا میگذارن!
پاسخ + +11 0 --
فنا شده 1395/02/03 - 00:49
8 سال حق التدریس بودم و 8 سال استثمار شدم با کمترین حقوق و در روستاهای دور افتاده که حقوق دریافتی کفاف هزینه رفت و آمدم را نمیکرد و لاجرم از پدرم پول سرویس میگرفتم و حال برای آن سالها حدود 4 میلیون تومان حق بیمه کسر میکنند!!!ننگ ننگ ننگ بر مردم فریبان.
پاسخ + +11 0 --
معلم حق التدریس 1395/02/03 - 07:30
آخه به کی بگیم سال تحصیلی تموم شد ما هنوز یه ریال نگرفتیم،از مهره داریم لز جیب خرج می کنیم ،آقایون مسئول واسه یه لحظه ام شدم خودت دو جای ما بزارین،ببینیم میشه بااین وضعیت زندگی کرده اونم اگه متاهل و سرپرست خانواده باشی،بابا نامردا انصافم چیز خوبیه،چقدر می خواست همه ظلم کنین،واقعا ازآه زن و بچه ما نمیترسین.......
پاسخ + +1 -4 --
آموزگار 1395/02/03 - 19:24
تا وفتی انسان های فداکاری هستند که باین وضعیت تدریس می کنند ارزش هر کار آموزشی را پایین می آورند وقتی کسی ارزان فروشی می کند اگر ضرر هم بکنند حقش است
پاسخ + +1 -3 --
آموزگار 1395/02/03 - 19:30
خدابه داد آموزش وپرشی برسد که معلمش حاضر است بااین فلاکت استثمار شود بعد داد براورد که به من ظلم میشود اگر علاقه داری مجانی درس دهی پس هیچ نگو
پاسخ + +4 0 --
معلم حق التدریسی 1395/02/04 - 15:25
با عرض سلام
فانی متشکریم....
پاسخ + +2 -4 --
فرهنگی 1395/02/05 - 00:07
اگرمعلمان حق التدریسی که به اسم مربی پیش دبستانی جذب ا پ شده اند تمامی انها استخدام شوند باید فاتحه ی ا پ را خواند و عزای عمومی برای وضعیت اموزش وپرورش اعلام کرد
ا پ که معلم نماهای بیسوادش بیداد می کنند
پاسخ + 0 0 --
معلم حق التدریسی 1395/02/09 - 12:56
با سلام خدمت شما آقای فرهنگی
این معلم حق التدریسی که به اسم مربی پیش دبستانی شما آن را بیسواد میخوانید شاید مدرک تحصیلی اش از مدرک شما بالاتر باشد،خیلی از این مربیان پیش دبستانی با مدرک لیسانس حاضر بودند نونهالان راتحمل کنند و حرف الفبایی یادشان دهند.پس خواهشا" بی احترامی نشود...
پاسخ + +3 -2 --
حق التدریسی 1395/02/05 - 09:39
با سلام..اقا یا خانم فرهنگی،شما بفرمایید چقدر شناخت نسبت به معلبمان حق التدریس دارید.این معلم نماهایی که شما از انها اسم میبرید سابقه کار بعضا بیش از ده سال با کمترین حقوق و درامد رو دارند همین معلم نماهایی که شما دمیگید(شرکتی ها) به اعتراف خیلی از مدیران اموزش و پرورش استان ها در همون سالی که تدریس میکردند بقدری بار علمی بالایی داشتن که حاصل آن بالابردن سطح سواد دانش آموزان این مملکت بوده است...معلمان شرکتی از نظر بار علمی جزء بهترین و با سواد ترین معلمان بودند و هستند..میتونید برید و تحقیق کنید.معلمان پیش دبستانی جزء دلسوزترین معلمینی هستند که گل های باغ زندگی مردم رو پرورش دادند اونم با کمترین درآمد...بنابراین یاد بگیرید بجای توهین و عداوت منطقی به این معلمان نگاه کنید..و من الله توفیق
پاسخ + +1 -1 --
ناشناس 1395/02/07 - 23:30
مظلوم ترین در تاریخ حسین و یارانش بودند نه فانی و همکارانش!
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/08/27 - 07:22
سلام شما فرهنگی ها که چشم دیدن هم رو ندارین انتظار لطف از طرف خدا را نداشته باشید خدا به عقیده دنیا شما نگاه می کنه اگه خدا بخاد همه چیز درست میشه
پاسخ + +2 -4 --
همکار رسمی 1395/02/09 - 14:58
با سلام ,این نیروهای حق التدریس باید تا حالا هم خیلی خیلی از مجلس ممنون باشند که بدون آزمون حق التدریس شدند ,اگه از این افراد آزمون بگیرید ,ده درصدشان بار علمی دارند ,ما تو شهرستان زیاد داریم مشت نمونه خروار هست
پاسخ + 0 0 --
حق التدریس 1395/02/18 - 10:43
به کوری چشم تو ام که شده،رسمی میشیم تا آتیش بگیری، حسود بی فرهنگ،کافر همه را به کام خیش پندارد،فکر کرده همه مثل خودشن.
پاسخ + 0 0 --
محمد 1399/10/03 - 16:28
جناب حق التدریس که نمی تونی یه ضرب المثل رو درست بگی و در همون غلطش هم باز غلط املایی داری... آبروی حق التدریس ها رو بردی
کافر همه را به کیش خود پندارد...

همین شماها هستید که آبروی امثال من حق التدریس رو می برید که با بهترین و عالی ترین مدرک دانشگاهی دارم تدریس می‌کنم

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور