صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی پورسلیمان/ مدیر گروه صدای معلم

در حاشیه نخستین نشست رسانه ای مدارس غیردولتی( غیرانتقاعی ) در سال 95

بین گفته های مسئولان از یک سو و نظارتی که اعمال می شود تفاوت معناداری وجود دارد/ گذشت زمان مشخص خواهد کرد که رئیس سازمان مدارس غیردولتی تا چه حد در این سخنان جدی بوده و آیا خواهد توانست به حرف های  خود عمل کند/ تاکنون پژوهش و یا پیمایشی برای برآورد میزان کیفیت بخشی درکنار کاهش هزینه های تمام شده این مدارس انجام نشده است/ با توجه به فزونی میزان عرضه بر تقاضا در بازار نیروی کار ، مدیریت های مدارس غیردولتی از این وضعیت استفاده کرده و نوعی رابطه استثماری بین کارفرما و معلم شکل گرفته است / مهم ترین مشکل در این زمینه و حتی در مقیاس بزرگ تر فقدان اتحادیه ها و یا سندیکاهای معلمی همانند نظام آموزشی های کشورهای توسعه یافته است/ نکته مهم و راهبردی آن است که تدوین و طراحی یک « سازمان نظام معلمی » پویا و قدرت مند با مشخصاتی که قبلا اشاره کرده ام بتواند تا حدودی این گونه خلاها و کاستی ها را جبران نماید /تشکل ها و نیز جامعه معلمان نخبه بتوانند با فضا سازی رسانه ای و نیز ایجاد و توسعه این گفتمان بسیار مهم و راهبردی در جامعه بزرگ آموزش و پرورش فارغ از هیجانات پوپولیستی و معیشت محور بتوانند سهمی در تولید و استمرار آموزش حرفه ای داشته باشند

نگاهی به مشکلات مدارس غیردولتی و یا غیرانتفاعی و شهریه های بالا و ضرورت سازمان نظام معلمی

نشست رسانه ای مرضیه گرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی به همراه مجتبی زینی وند مدیر کل این سازمان ( این جا ) حاوی پیام ها و نکاتی بود که به برخی از آن ها اشاره می شود .

همان که قبلا نیز بیان شد عمده زمان این جلسه روی موضوع شهریه و تخلف برخی از این مدارس از شهریه های مصوب متمرکز شده بود .

اکثریت خبرنگاران در جلسه روی این موضوع تاکید داشتند و این که بین گفته های مسئولان از یک سو و نظارتی که اعمال می شود تفاوت معناداری وجود دارد .

خبرنگار خبرگزاری فارس به عنوان اولین پرسش کننده ، تحصیل در یک مدرسه ابتدایی غیرانتفاعی را با تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی مقایسه کرد و این که هزینه ها در این دو برابری کرده و حتی ممکن است تحصیل در مدرسه ابتدایی غیردولتی گران تر از دیگری باشد !

این خبرنگار از خانم گرد پرسش کرد که مگر چه خدمات ویژه ای در این مدرسه ارائه می شود که هزینه های تمام شده این قدر بالا هستند !

خبرنگار روزنامه همشهری از مسئولان این سازمان دعوت کرد تا یک روز به اتفاق یکدیگر مطالعه میدانی داشته و سری به این مدارس بزنند تا واقعیت ها بیش از پیش آشکار شود .

حال پرسش این است که مشکل کار کجاست ؟

مجتبی زینی وند در این نشست عنوان کرد که در سال قبل بیش از 300 مورد نظارت از مدارس غیردولتی داشته است .

مسئولان سازمان مدارس غیردولتی به کرات عنوان می کردند که با مدارس متخلف برخورد می کنند .

اما مشکل واقعی کجاست ؟

واقعیت همان چیزی است که در گوشه ای از گفت و گو ها اشاره شد و صدای معلم صریحا به آن پرداخت .

برای بازخوانی این وضعیت یک بار دیگر به این پرسش و پاسخ اشاره می شود :

" پرسش نخست صدای معلم به صحبت های خانم گرد و آقای زینی وند و دغدغه های اکثر خبرنگاران در این جا برمی گردد و آن بحث شهریه های غیرقانونی است .

این وضعیت منحصرا و اکثرا متعلق به تهران و خاصه مناطق 1 تا 6 آن است .

این مدارس بعضا توسط برخی نمایندگان مجلس و نیز تعدادی از مقامات اداره می شود .

به نظر می رسد سازمان مدارس غیردولتی اقتدار لازم را برای برخورد با مواردی که مطرح شد ندارد .

آیا این سازمان در عمل توانایی برخورد بدون تعارف را دارد ؟ "

و البته پاسخ خانم گرد شنیدنی تر است :

" اگر تاکنون با مشکلاتی مواجه بوده ایم به خاطر این است که تاکنون مکانیسم صحیح نظارت در ادارات کل شهرستان ها وجود نداشته است ...

خیلی شفاف و دقیق می گوییم که ما تابع قانون هستیم و نه روابط !

خدای من شاهد است که پرونده ای به شورای نظارت مرکزی برسد و ما نگاه کنیم و ببینیم موسسان آن چه کسانی هستند ؟

هیچ رودربایستی با کسی نداریم !

شاید اکنون که مورد تهاجم سنگین قرار گرفته ایم به همین خاطر است که از افراد مختلف پرونده هایی در دست ماست و ما به دنبال قانونی کردن لایحه بودیم و این که دست ما در نظارت باز باشد و ان شاء الله به زودی مدارسی که به خاطر تخلف باید تعطیل شوند و برخورد قانونی صورت بگیرد اعلام خواهد شد  و آن هایی که شورای نظارت تشخیص می دهد تعطیلی دائم  خواهند داشت .

از آن جا که قانون دائمی نبود بسیاری از این تخلفات هم با یک دستور توقف ادامه می یافت .

علت تاکید ما بر دائمی شدن قانون این بود که قدرت اجرایی نظارت توسط وزارت آموزش و پرورش بیشتر شود .

با هیچ کس هم تعارف نداریم !

نه از جناح چپ و نه از جناح راست !

از هر دو پرونده هایی هم وجود دارد .اعلام می کنیم اگر تخلفی به ما برسد عینا مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد .... "

شاید تاکنون خانم گرد در گفت و گو های رسانه ای چنین قاطعانه و صریح اظهار نظر نکرده بود !

گذشت زمان مشخص خواهد کرد که رئیس سازمان مدارس غیردولتی تا چه حد در این سخنان جدی بوده و آیا خواهد توانست به حرف های  خود عمل کند ؟

و اما نکته بعدی که در گزارش صدای معلم به آن اشاره نشده بود موضوع خط مشی وزارت آموزش و پرورش در برابر توسعه مدارس غیردولتی و وضعیت مدارس دولتی است .

وزیر آموزش و پرورش به کرات اعلام کرده است که سیاست این وزارتخانه تقویت و حمایت از مدارس دولتی است و مثل سابق روی توسعه مدارس خاص تمرکز نخواهد شد .

بحث خرید خدمات آموزشی که قبلا مطرح و اجرایی شده است به نوعی جبران ناکارآمدی مدیریت دولتی بوده است .

بر اساس اعلام مسئولان ، هزینه تمام شده برای تحصیل یک دانش آموز در مدرسه دولتی در طول یک سال تحصیلی رقمی برابر بیست میلیون ریال است .

طراحان پروژه خرید خدمات آموزشی بر این باورند وقتی می توان خارج از سیستم ناکارآمد دولتی - این وضعیت برآیند سیاست گذاری و برنامه ریزی همین مسئولان است – هزینه تمام شده برای تحصیل یک دانش آموز را خیلی پایین تر انجام داد اصولا دیگر چه نیازی به استفاده از ساز و کار دولتی است ؟

در واقع ، توسعه چنین وضعیتی ناقض و نافی ادعای وزیر و مسئولان مبنی بر تقویت مدارس دولتی خواهد بود و این در واقع نوعی میان بر و حتی موازی کاری مدیریتی برای پایین آوردن هزینه های تمام شده و صرفه جویی درمنابع و اعتبارات به عنوان مهم ترین مشکل این وزارتخانه خواهد بود  و در دراز مدت مدارس دولتی را در حاشیه قرار خواهد داد .

اما تاکنون پژوهش و یا پیمایشی برای برآورد میزان کیفیت بخشی درکنار کاهش هزینه های تمام شده این مدارس انجام نشده است ضمن آن که در گفت و گوهای اصحاب رسانه نیز گویا کسی با موضوع کیفیت بخشی آموزش کاری نداشت و تمرکز اساسا بر شهریه ها استوار بود !

نگارنده در یاداشت قبلی خود  با عنوان " نگاهی به لایحه ی دائمی شدن « تاسیس و اداره مدارس غیردولتی » (حاکمیتی بودن آموزش و پرورش ؛ آری یا خیر ؟ )به موارد مختلفی اشاره کرد . ( این جا )

یکی از مواردی که در آن اشاره شد و البته در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری هم مورد تاکید قرار گرفت موضوع جایگاه معلمان و نیز نیروهای آزاد در مدارس غیردولتی است .

زینی وند در نشست فوق اشاره نمود که بیمه  این گونه معلمان در مدارس غیردولتی اجباری است .

ایشان حداقل پرداختی را همان تعرفه وزارت کار اعلام نمود .

وی در پی گیری حقوق این گونه معلمان بیان کرد که ارزیاب هایی در مناطق پیش بینی شده است تا به موارد اعتراضی احتمالی رسیدگی کند .

نگارنده قبلا پیشنهاد کرده بود که ماده  4 لایحه دائمی شدن مدارس غیردولتی که اکنون قانون شده است تغییراتی لحاظ شود :

پیشنهاد این بود :

" یک نفر نماینده معلمان در فرآیند انتخابی که بعدا تعریف و تببین می شود یا به ترکیب 7 نفره  شورای برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی اضافه گردد و یا با توجه به فرد بودن عدد شورا برای رای گیری می توان آن را با یک نفر از دو نماینده  مؤسسان مدارس غیردولتی و نماینده مؤسسان مراکز غیردولتی جا به جا نمود ."

متاسفانه در نسخه نهایی همان مورد قبلی مورد تصویب نمایندگان مجلس نهم قرار گرفت .

به نظر می رسد با توجه به فزونی میزان عرضه بر تقاضا در بازار نیروی کار ، مدیریت های مدارس غیردولتی از این وضعیت استفاده کرده و نوعی رابطه استثماری بین کارفرما و معلم شکل گرفته است .

از سوی دیگر ، این گونه معلمان برای آن که ثبات شغلی شان استمرار یابد کم تر تمایلی به اقامه دعوی در مراجع قانونی و پی گیری حقوق قانونی خود دارند .

مهم ترین مشکل در این زمینه و حتی در مقیاس بزرگ تر فقدان اتحادیه ها و یا سندیکاهای معلمی همانند نظام آموزشی های کشورهای توسعه یافته است .

به نظر نمی رسد مکانیسم های نظارتی دولتی نظیر آن چه مدیر کل محترم اشاره کرده است بتوانند کارایی چندانی در این زمینه داشته باشند .

نکته مهم و راهبردی آن است که تدوین و طراحی یک « سازمان نظام معلمی » پویا و قدرت مند با مشخصاتی که قبلا اشاره کرده ام ( این جا ) بتواند تا حدودی این گونه خلاها و کاستی ها را جبران نماید .

امید آن که تشکل ها و نیز جامعه معلمان نخبه بتوانند با فضا سازی رسانه ای و نیز ایجاد و توسعه این گفتمان بسیار مهم و راهبردی در جامعه بزرگ آموزش و پرورش فارغ از هیجانات پوپولیستی و معیشت محور بتوانند سهمی در تولید و استمرار آموزش حرفه ای داشته باشند .

چهارشنبه, 05 خرداد 1395 21:40 خوانده شده: 1123 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + 0 0 --
شهاب 27 ساله 1395/03/05 - 22:47
متاسفانه آن چیزی که در مدارس غیردولتی شاهد هستیم سود آوری است تا اینجای کار نمی شود به آنها ایرادی وارد کردولی کیفیت واستعداد دانش آموز به چه قیمتی به حراج گذاشته می شود؟ بنده بر اساس مسئولیتی که داشته ام واز انواع مدارس مختلف بازدید داشته و براساس کیفیت ونوع آموزش بررسی اگر بخواهم رتبه بندی کنم مدارس هیئت امنایی البته تاوقتی که مدیر ،کادر آموزشی راانتخاب می کرد در رتبه اول مدارس دولتی به دلیل کیفیت کادر آموزشی که اکثرا دارای تجارب و تحصیلات مناسب در زمینه تدریس هستند در رده دوم و اکثر مدارس غیر دولتی با اختلاف خیلی زیاد به دلیل استفاده ازنیروهای آزاد وبی تجربه یا نیروهای بازنشسته در رده آخر کیفیت قرار دارند که متاسفانه مدارس غیردولتی با تبلیغات وظاهر سازی وپرداختن به حاشیه ودوری از متن آموزش می خواهند در صددند مشتری جذب کنند
پاسخ + 0 0 --
شهاب 27 ساله 1395/03/05 - 22:48
در حالیکه اگر اولیا توجیه شوند که فقط 20درصداز هزینه ای که به مدارس غیر دولتی پرداخت می کنند به مدارس دولتی کمک کنند کیفیت این مدارس حداقل چندین برابر مدارس غ می شود ومتاسفانه سیاستهای وزارتی در جهت فروش آینده واستعداد دانش آموزان تحت هرعنوانی به بخش خصوصی است در حالیکه می شود در کارهای خدماتی و... این کارها به بخش خصوصی واگذار کرد ولی آنچه که اینجا به فروش وقیمت گذاشته می شود سرنوشت یک انسان است یک کودک که قدرت تشخیص منافع خودرا ندارد
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/03/06 - 08:41
بعضى از مدارس شهريه بالاى ده ميليون اخذ ميكنند و مجموع شهريه اين مدارس سر به ميليارد ها تومان ميزند لطفا از حقوق معلمان و هزينه هاى اين مدارس گزارشى تهيه كنيد تا مشخص شود سود اين مدارس چقدر است هرچند تهيه گزارشى موثق كه نياز به صرف وقت و هزينه باشد از خبرنگاران ايرانى بعيد است .
پاسخ + 0 0 --
دبیر 1395/03/09 - 17:08
باسلام.آقای زینیوند در بخشی از این مصاحبه عنوان نموده اند که بیمه کردن این نیروها اجباریست وحداقا دریافتیشان باید براساس تعرفه وزارت کار،باشد.ولی باور بفرمایید اکثر نیروهای آزاد این مدارس نه بیمه اند ونه بر اساس تعرفه یاد شده حقوق دریافت میکننند.البته که برخی ازموسسان هم مشکلات خاص خودشانرا دارند وبیشتر ازهمان حقوق ناچیز نمیتوانند پرداخت کنند وتوانایی بیمه کردن هم ندارند.ازصدای معلم کمال تشکر را داریم که موضوع نیروهای آزاد مدارس غیردولتی را پیگیری مینماید وقطعا در نشست بعدی ویا دیدار بعدی با مسئولین سازمان مدارس غیردولتی این موضوع را مجدد یاد آور خواهند شد.باتشکر
پاسخ + 0 0 --
دبیر 1395/03/11 - 17:35
جناب آقای زینیوند وسرکارخانم گرد،باور بفرمایید که نیروهای آزاد اکثرا بیمه نیستند وطبق تعرفه های قانون کارحقوق نمی گیرند.خواهشا پیگیرباشید.برخی ازموسسان هم اظهارمیکنند که دخل وخرج نمیخونه وماهمین حقوق ناچیز رو هم به سختی میدیم.چند دهه از تأسیس این مدارس میگذره ولی چراسازوکاری مدون برای حمایت ازمعلمان این مدارس در دست اجرا نیست؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور