صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه گزارش/

شکایت یک معلم علیه مدیر و حکم انفصال مدیر آموزش و پرورش یکی از مناطق تهران

در روزهای اخیر ، خبرگزاری مهر و برخی رسانه های اصول گرا خبر یک سال انفصال از خدمت و پرداخت خسارت های مالی تحمیل شده به یک "معلم " را منتشر کردند.

بر اساس این خبر " آقای مجید خنتان " معلم رسمی آموزش و پرورش طی ماه های گذشته به بهانه های واهی از دریافت حقوق و مزایا محروم شده بود و علی رغم پی گیری های مکرر ، مدیر آموزش و پرورش یکی از مناطق تهران از رسیدگی به درخواست احقاق حقوق وی استنکاف کرده بود.

آقای خنتان به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بود و دیوان عدالت اداری پس از رسیدگی ، به نفع  وی رای صادر کرده بود و از آموزش و پرورش خواسته بود که  حکم حقوقی این معلم اصلاح شود . مدیر آموزش و پرورش منطقه  بدون اصلاح حقوق شاکی به حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اعتراض کرده بود اما این اعتراض در دادگاه تجدیدنظر هم ردشده و با رای اصراری آن، در نهایت مدیر آموزش و پرورش این منطقه به یک سال انفصال از خدمت و پرداخت خسارت های مالی تحمیل شده به معلم نامبرده محکوم شد.

« صدای معلم » بر اساس رسالت رسانه ای خود برای اطلاع از جزییات واقعی خبر تلاش کرد . بر اساس اطلاعات موثق،  مدیر آموزش و پرورش مورد اشاره در خبر ، «سعید ربوشه » مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران است.

آقای مجید خنتان (شاکی ) ، در حال حاضر هنر آموز یکی از هنرستان های منطقه 9 تهران است. آقای خنتان مسئول سابق هسته گزینش اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران در دولت احمدی نژاد بوده است .

بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، شکایت مجید خنتان در اعتراض به احکام کارگزینی صادر شده برای او بوده است. متعاقب شکایت آقای خنتان ، دیوان عدالت اداری از مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران خواسته بود که نسبت به اصلاح حکم  حقوقی وی اقدام شود . رییس منطقه موضوع را به واحد حقوقی اداره ارجاع می دهد . واحد حقوقی این اداره در پاسخ گفته بود که این اشل حقوقی برای همه یکسان اعمال می شود و اجحافی در حق مشار الیه صورت نگرفته است.

ظاهرا  طبق نظر امور اداری ، اصلاح حکم حقوقی آقای خنتان طبق اشل امکان پذیر نبوده است .  در نتیجه تعلل اداره منطقه در صدور حکم کارگزینی جدید و با پی گیری های شاکی ، حکم انفصال مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 9 تهران از سوی یکی از شعبات دیوان صادر می شود. این حکم قطعی است.

شنیده ها حاکی است که مسئولان اداره کل آموزش و پرورش تهران اقداماتی برای جلب رضایت شاکی انجام داده اند اما شاکی  بر اجرای حکم انفصال مدیر منطقه اصرار ورزیده است .

یک منبع  آگاه اعلام کرد با وجود قطعی بودن حکم صادره از سوی دیوان عدالت اداری ، « مجید خنتان » تاکنون رای را برای اجرا به دایره اجرائیات دیوان عدالت نبرده است .

ظاهرا مسئولان اداره منطقه 9 گفته اند  که بر اساس روال اداری و مقررات ، امکان اصلاح حکم،  منتفی است،  اما مدیر منطقه با تاکید بر اینکه تا زمان صدور حکم دیوان هیچ شناختی از شاکی نداشته است، پیشنهاد کرده که اصلاح حکم بار دیگر در کارگزینی بررسی شود و اگر نظر شاکی تامین شود وی از شکایت خود صرف نظر کند و اگر نظر شاکی تامین نشد، شاکی  حکم صادره را به دایره اجرای احکام ببرد.

جنبه های مختلف این خبر واجد اهمیت خبری برای معلمان است.

آیا موقعیت شاکی در صدور حکم بی تاثیر بوده و اگر شاکی معلمی بدون پیشینه و سوابق شاکی بود باز هم چنین حکمی صادر می شد؟

آیا واقعا موضوع این پرونده ، صرفا اداری بوده و رییس منطقه و مدیران صرفا بر اجرای مقررات تاکید داشته اند و رییس منطقه آن گونه که شنیده شده ، اطلاعی از سوابق این دبیر نداشته است؟

آیا اختلافات جناحی و تسویه حساب سیاسی در شکل گیری این پرونده دخالت داشته است؟

تلاش صدای معلم برای دستیابی به پاسخ این سوالات و روشن شدن جزییات این پرونده تا کنون به جایی نرسیده است.

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/ وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت هفته بزرگ داشت مقام معلم تأکید کرد: "هفته بزرگداشت مقام معلم" و گرامی داشت یاد و خاطره "شهید مرتضی مطهری" فرصتی مغتنم است تا همگان مراتب سپاس، تقدیر و قدرشناسی خودرا تقدیم معلمانی نمایند که نقش بی بدیل آنها در توسعه، پیشرفت و توفیقات کشور برکسی پوشیده نیست.

متن کامل پیام علی اصغر فانی به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم در سال 95 به شرح زیر است:

شنبه, 11 ارديبهشت 1395 16:00

و بار دیگر " روز معلم "

روز معلم و شهادت دکتر ابوالحسن خانعلی و مطالبات فرهنگیان و معلمان  تقویم ورق خورد و بار دیگر به دوازدهم اردیبهشت رسید  . روزی که در تقویم به نام روز معلم و گرامی داشت شهید مطهری نام گرفته است .

"معلم " واژه ای است که در فرهنگ لغت معین" تعلیم دهنده ، آموزنده اعم از آموزگار ،دبیر و استاد "معنی شده است .

از سال 58 این مناسبت وارد تقویم جمهوری اسلامی شده است . این درحالی بود که شهید مطهری در مغرب روز یازدهم اردیبهشت به شهادت رسید . حال چرا روز دوازدهم اردیبهشت روز معلم نامیده شد ؟

جواب این سوال را باید در هجده سال قبل از آن تاریخ جست و جو کرد، یعنی دوازدهم اردیبهشت سال 40 شمسی . دوازدهم اردیبهشت سال 40 معلمان تهرانی در جلو مجلس شورا در اعتراض به قانونی که در آن اشل حقوقی معلمان کم در نظر گرفته شده بود ،تجمع کرده بودند . این تجمع از طرف پلیس مورد حمله قرار گرفت و در تیر اندازی یک افسر شهربانی یکی از معلمان به نام « ابوالحسن خانعلی » که دبیر دبیرستان های تهران بود به شهادت رسید . وقتی خبر این واقعه به سراسر کشور رسید،  اعتصاب معلمان سراسری شد و در تهران اجتماع اعتراضی بزرگ تری نسبت به روزهای قبل شکل گرفت تا جایی که دولت وقت مجبور شد خواسته های معلمان معترض را بپذیرد .  وزیر برکنار شد و شخصی که مورد حمایت فرهنگیان بود ،به وزارت رسید .

از آن سال به بعد ، دوازدهم اردیبهشت روز معلم نام گرفت . معلمان تهرانی هر سال  در روز دوازدهم اردیبهشت با حضور در کنار مزار وی  یاد و خاطره ی همکار شهیدشان را که در راه اهداف و حقوق  صنفی معلمان به شهادت رسیده بود گرامی می داشتند .

هرچند در تقویم و رسانه های رسمی هیچ گاه به قضایای سال 40 و شهادت مرحوم خانعلی اشاره ای نمی شود .

وظیفه ی تک تک معلمان است که در روز معلم از مرحوم خانعلی که در راه  رسیدن به اهداف صنفی به شهادت رسید به نیکی یاد کنند. همچنین از فعالان صنفی که هم اینک در حبس هستند یا بوده اند  یاد کنند .

در اصطلاح معلم به کسی گفته می شود که در مدارس به آموزش دانش آموزان مشغول باشد. معلمی یک صنف است . معلمی یک شغل است یک شغل بسیار مهم که وظیفه اش آموزش و پرورش نسل آینده ی کشور است. البته بعضی مشاغل شباهت هایی با شغل معلمی دارند مانند اساتید دانشگاه و حوزه یا مربیان فنی و حرفه ای و یا مربیان ورزشی و هنر و.... ولی اصولا معلم نیستند . بلکه ایشان استاد و یا مربی نام دارند. به نظر من معلم کسی است که در مدرسه تدریس کند .

هر سال در کشور ما در هفته ی معلم در مقام تعارف ، زیاد به معلمان می پردازند و او را تا عرش بالا می برند ولی در عمل به حداقل ها بسنده می شود .  مراسم گرامی داشت روز  معلم فقط به تقدیر و تشکر های تو خالی و تکراری و گاه ملال آور بسنده می شود  و این گرامی داشت با حداکثر یک شام - که توسط مدیران مدارس که آن هم با کمک اولیا و خیران تدارک دیده شده است - ختم می شود.

این درحالی است که گرامی داشت روزهای اصناف دیگر مانند پرستار، کارگر، پاسدار و.... بسیار پربارتر از روز معلم برگزار می شود. چه کنیم که در کشور ما نه تنها معلم که کلیت آموزش و پرورش در اولویت قرار ندارد . هر سال شاهد پسرفت در این زمینه هستیم . هر سال بودجه ی مدارس کمتر می شود . هر سال تعلیم و تربیت سرسری تر از قبل گرفته می شود . چند سال یک بار تغییر نظام آموزشی صورت می گیرد تا بلکه تحولی صورت پذیرد ولی نه تنها نتیجه مثبتی به دست نمی آید بلکه شاهد پسرفت نیز  هستیم. مشکل آموزش و پرورش نوع نظام آموزشی نیست . بلکه نبود  بودجه ی  کافی است که مدارس و معلمان را کم انگیزه کرده است . نظارت بر سیستم آموزشی نیز ضعیف است . بازخوردی وجود ندارد. برای از بین بردن افت تحصیلی رایج هر سال با سهل کردن راه قبولی زمینه ی بیسواد پروری فراهم تر می شود .

متاسفانه گوشی هم برای شنیدن این نقد و نظر ها وجود ندارد. در دو سه سال اخیر هم که وضعیت اقتصادی مملکت وخیم بوده  اوضاع بسیار بدتر از قبل هم شده است و طلب کاری معلمان از دولت گاهی تا یک سال هم ممکن طول بکشد تا پرداخت گردد.

در پایان یاد می کنم از معلمان بزرگی که در سپهر آموزش و پرورش ایران همچون ستاره هایی پرفروغ می درخشند. بزرگانی همچون « میرزا حسن رشدیه » موسس مدارس جدید در ایران در بیش از یک صد سال پیش ، « جبار باغچه بان » بزرگ مردی که پایه گذار مدارس کرو لال ها بود.

« محمد بهمن بیگی» موسس مدارس ایلی در دهه ی سی که مورد توجه جهانیان قرار گرفت . و دیگر عزیزانی که  جاودانه شده اند .

همچنین یاد می کنم از معلم اول دبستان خودم آقای احمد خشکدامن که خواندن و نوشتن را از ایشان آموختم .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

او می توانست استاندار و وکیل شود و همکلاسی‌ها او را سرزنش می‌کردند:« معلمی هم شد کار/ راه حل مسائل آموزش و پرورش ایران را در ایران می توان یافت و خود باید به جست و جو بپردازیم / نسل خسته‌ی معلمان امروز بخوانند تا سر خود را بالا بگیرند و به معلم بودن خود فخر کنند/ در این شهر یک نفر به نام حافظ یا سعدی وجود ندارد. به جای آن در کوچه‌های شهر ده‌ها چنگیز و تیمور و نادر از سر و کول هم بالا می‌روند/از شمار معلمانی که شایستگی ندارند بکاهیم و آن‌ها را به کارهای دیگر بگماریم/ دیو بوروکراسی متمرکز راه را بر او و بر مدیرکل فرهنگ‌دوست فارس بسته بود/ کارنامه‌ی او یعنی تربیت حدود ده هزار معلم عشایری و باسواد کردن 500 هزار نفر از فرزندان محروم عشایر از کارنامه‌ی هر روشنفکری پربارتر است

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار / بزرگ ترین تجمعات اعتراضی معلمان در اعتراض به پس گرفتن لایحه مدیریت خدمات کشوری توسط دولت احمدی نژاد در اسفند 1385 و در مقابل مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد .

« غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم » که نظاره گر این اعتراضات بود در هفته بزرگ داشت مقام معلم ، مهم ترین مشکل معلمان را " احساس تبعیض " معرفی کرده است .

گروه اخبار/ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی از شهرداری استان ها برای پرداخت عوارض 5 درصدی خود مقاومت می‌کنند، گفت: با دیوان محاسبات جلسه ای داشتیم  و درخواست کردیم تا به آموزش و پرورش برای حل این مشکل  کمک کنند.

گروه اخبار/

تبلیغات موسسات کنکوری و نگاه درآمدی صدا و سیما به آموزش و پرورش

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با انتقاد از نگاه درآمدی رسانه ملی به تبلیغات کتاب های آموزشی غیر استاندارد گفت: اختلاف ما با صدا و سیما حل نشده است.

مهدی نوید ادهم درباره تبلیغات موسسات کنکوری گفت: دانش آموزان باید با راهنمایی معلم و محتواهای کتاب های درسی در کنکور سراسری شرکت کنند.

وی افزود:بخشی از مشاوره ها و منابعی که در اختیار دانش آموزان از طریق موسسات ارایه می شود معتبر نیست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: بارها دیده ایم دانش آموزانی که محتواهای درسی خود را عمیق خوانده اند موفقیت بیشتری نیز داشته اند.

وی تصریح کرد: اگر قرار است دانش آموزان از مشاوره و کلاس ها استفاده کنند به راهنمایی های معلمان نیز باید توجه داشته باشند.

نوید ادهم درباره تبلیغات کتاب های درسی در رسانه ملی گفت: متاسفانه رسانه ملی تنها از منظر درآمدزایی به تبلیغات کتاب های آموزشی غیر استاندارد نگاه می کند اما ما از منظر آموزشی و تربیتی به مسایل و تاثیری که بر روی دانش آموزان دارد نگاه می کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، اظهارداشت: نگاه متفاوتی بین وزارت آموزش و پرورش و صدا و سیما وجود دارد و این اختلاف ما تاکنون حل نشده است.

مهر

نامه صدای معلم به وزیر آموزش و پرورش در مورد معلمان زندانی و رسول بداقی

جناب آقای دکتر علی اصغر فانی

وزیر محترم آموزش و پرورش

با سلام

همان گونه که مستحضرید در زمان وزارت حضرت عالی تعدادی از معلمان و فعالان صنفی که در دولت قبل از کار اخراج گردیده بودند با مساعدت و پی گیری شما توانستند به کار معلمی و تدریس بازگردند .

متاسفانه « آقای « رسول بداقی » نیز در سال 1390 و در زمان وزارت آقای حاجی بابایی با حکم قطعی هیات تخلفات اداری از کار اخراج گردید .

« گروه صدای معلم » در آستانه بزرگ داشت مقام معلم و با توجه به وضعیت خانوادگی و شغلی این معلم دلسوز و صادق از جناب عالی انتظار دارد تا نهایت اهتمام و تلاش خود را برای بازگشت به کار ایشان به کار گیرید .

با سپاس

گروه صدای معلم

متاسفانه بعضی بانک ها نیز مسیر را اشتباه رفته اند/« بانک داری اجتماعی »مهمترین رکن توسعه پایدار می باشد/ بانک‌ها با سپرده‌گذاری‌هایی که در قالب قرض‌الحسنه توسط مردم پس‌انداز می‌شود چه می‌کنند/چرا بانک‌ها تاکنون حاضر نشده اند تا میزان سپرده‌گذاری‌های قرض‌الحسنه را اعلام نمایند و بگویند چه مقدار از این پول‌ها را به صورت وام در اختیار مردم قرار داده‌اند/لنگیدن پای عمل به مسئولیت اجتماعی بانک‌ها در ایران، ریشه در قوانین و مقررات سخت گیرانه و در مواردی غیرلازم بانک‌ها دارد/ بانک ها نباید مسئولیت خود در برابر جامعه را فراموش کنند

منتشرشده در اقتصاد

صندوق ذخیره فرهنگیان و پرداخت وام به معلمان بازنشسته و پاداش به معلمان بازنشسته  گزوه اخبار/

محمد تقی‌زاده ظهر روز پنج شنبه در حاشیه نشست مشترک پارلمان معلمان خراسان رضوی با اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در مرکز رفاهی امام علی (ع) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این صندوق بر اساس برنامه دوم در سال 74 تشکیل شد و اعضای آن معلمانی هستند که با کسر پنج درصد از حقوق خود، وجه این صندوق را در کنار پرداخت یارانه دولت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه رئیس هیأت امنای این صندوق وزیر آموزش و پرورش وقت بوده است، افزود: با توجه به اینکه هدف از تشکیل این صندوق رفع مشکلات اقتصادی معلمان است بنابراین ارائه تسهیلاتی بانکی برای معلمان در اولویت وظایف این صندوق قرار گرفت.

معاون مالی اداری صندوق ذخیره فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه پرداخت وام به معلمان بازنشسته با کارمزد دو درصد به مدت 36 ماه صورت می‌گیرد یادآور شد: شرط دریافت این گونه وام‌ها عضویت معلمان بازنشسته تا پنج سال، پرداخت اقساط و پنج درصد کسر از حقوق است و علاوه بر این وام می‌تواند در حساب معلمان قرار بگیرد و سود آن به صورت روز شمار به حساب جامعه پرتلاش معلمان واریز گردد.

تقی زاده اضافه کرد: پهنه تجاری فرهنگی با حفظ مالکیت آموزش و پرورش نزدیک هزار کیلومتر است و در صورت ساخت مراکز تجاری و فعالیت معلمان در کنار تعلیم و تربیت می‌تواند سبب گردش امور اقتصادی آنها شود و مشکلات این بخش از زندگی معلمان را کاهش دهد.

وی برگزاری چنین نشست‌های مشترکی را سبب هم‌افزایی بیشتر برای رفع مشکلات اقتصادی معلمان دانست و بیان کرد: پتانسیل و ظرفیت خراسان رضوی به واسطه فعال شدن مستمر پارلمان معلمان که دربرگیرنده اعضای منتخب معلمان در این استان است مشکلات اقتصادی این جامعه پرتلاش را رفع کند.

معاون مالی اداری صندوق ذخیره فرهنگیان کشور در ارتباط با اهداف و فعالیت شرکت استانی که قرار است در سراسر کشور و خراسان رضوی با همکاری صندوق ذخیره فرهنگیان کشور فعال شود خاطرنشان کرد: این شرکت با عنوان اقتصاد و رفاه می‌تواند ظرفیت های استانی ملی هر منطقه را مورد بررسی قرار دهد تا از جمعیت بالای معلمان در ایران به عنوان یک فرصت بزرگ در فعالیت های اقتصادی بهره ببرد.

تقی زاده  از پرداخت 250 میلیارد تومانی این صندوق به معلمان بازنشسته به عنوان پاداش در 6 ماه خبر داد و گفت: بازنشستگان مهر 94 با یک تاخیر دو ماهه پاداش خود را تحویل گرفتند اما بازنشستگان بهمن 94 نخستین روز از اردیبهشت 95 پاداش خود را دریافت کردند. ( فارس )

انتهای پیام/

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور