صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه اخبار/

مطالبات و مشکلات معلمان و آموزش و پرورش در مورد افزایش حقوق و رتبه بندی معلمان و پاداش پایان خدمت و مدارس غیردولتی

وزیرآموزش وپرورش بابیان اینکه باکمبود بودجه مواجه هستیم گفت: برای سال۹۵اعتبار ۳۱هزار میلیاردتومان برای وزارت آموزش وپرورش درنظر گرفته شده است که پیش بینی می شود ۶هزار میلیارد کسری بودجه داشته باشیم.

علی اصغر فانی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ضمن تبریک هفته بزرگداشت مقام معلم درباره حداقل و حداکثر حقوقی که معلمان دریافت می کنند گفت: مشکل معیشتی فرهنگیان مشکلی نیست که در این دو یا سه سال اخیر ایجاد شده باشد. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین بیش از ۶۰ سال پیش این مشکل وجود داشته و اکنون انباشته شده است و فرهنگیان انتظار ندارند دولت تدبیر و امید که دو سال و نیم از عمرش می گذرد مشکلات ۶۰ سال را حل کند.

وی ادامه داد: اواخر مرداد سال ۹۲ میانگین دریافتی همکاران ما یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود در اسفند سال ۹۴ این میانگین به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ممکن است افرادی از این میانگین کمتر یا بیشتر دریافت کنند اما این دولت علیرغم مشکلات اقتصادی که در سال ۹۴ داشت در این سال با وجود این شرایط دولت ۱۰۸.۱ درصد بودجه به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داد تا بتواند بخشی از پرداختی ها را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بودجه سال ۹۵، ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است در حالی که در سال گذشته بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان بود که البته دولت ۲۶ هزار میلیارد تومان تامین کرد.

 

حداقل و حداکثر حقوق معلمان

فانی درباره حداقل حقوق معلمان نیز گفت: حضور ذهن دقیقی در این باره ندارم اما حداقل حقوق معلمان بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و حداکثر حقوق آنها بین ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

وی در پاسخ به پرسش هایی که به این برنامه پیامک شد مبنی بر اینکه برخی از فرهنگیان ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می کنند، گفت: ما هر کارمند رسمی یا پیمانی را به عنوان کارمند تعریف می کنیم و کارمند رسمی نمی تواند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت کند برخی نیروها پاره وقت هستند و نسبت به وقتی که می گذارند حقوق دریافت می کنند.

وی ادامه داد: اگر ما می گوییم یک میلیون کارمند داریم منظورمان نیروهای استخدام رسمی و پیمانی هستند و پاره وقت ها در آمار ما نیستند.

 

حقوق هایی که با تاخیر پرداخت شدند

وی همچنین در ادامه در واکنش به پیامک هایی انتقادی مبنی بر تاخیر و عدم دریافت حقوق توسط نیروهای حق التدریس که به این برنامه ارسال شده بود گفت: حقوق معلمان هر ماه پرداخت می شود ما دو گروه پرداختی را با تاخیر داریم یکی مربیان پیش دبستانی هستند که به موجب قانونی که در مرداد سال ۹۴ تصویب شده و آموزش و پرورش را موظف کرده که نیرو بر اساس نیاز و رشته بگیرد و یک گروه دیگر معلمانی هستند که علاوه بر ساعات تدریس اضافه کار دارند به دلیل محدودیت های اعتبار پرداختی این دو گروه با تاخیر است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه وزارت آموزش و پرورش کفایت این وزارتخانه را نمی کند خاطرنشان کرد: درخواست ما برای اعتبار سال ۹۵، ۳۷ هزار میلیارد تومان بوده است اما دولت ۳۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده و مجلس نیز به تصویب رسانده است بنابراین ما امسال با ۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهیم بود.

فانی در واکنش به انتقادی مبنی بر عدم مدیریت درست در بودجه ادامه داد: بیش از ۹۸ درصد اعتبارات ما پرسنلی است و اینکه کارشناسان می گویند مدیریت درست در اعتبارات نمی شود چگونه می شود بر اعتباراتی که ۹۸ درصد آن از قبل برای پرداختی ها تعیین شده مدیریت کرد؟ ما تنها می توانیم بر دو درصد باقی مانده اعتبارات مان مدیریت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تمامی حقوق حق التدریسی ها، سرباز معلم ها و حق الزحمه امتحانات تا آخر اسفند ماه سال ۹۴ پرداخت شده است و تنها پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی باقی مانده که دولت ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ردیف مستقل برای پرداخت پاداش به پایان خدمت تعریف کرده که ما منتظر ابلاغ بودجه ۹۵ هستیم تا بتوانیم پرداخت کنیم ۵ درصد پرداختی ها مربوط به سال ۹۳ و مابقی مربوط به سال ۹۴ است.

وی همچنین در ادامه درباره نقشه راه سند تحول بنیادین گفت: این نقشه راه در اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در سال ۹۴ رونمایی شد و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری تدوین نقشه راه بود که این اقدام با ظرفیت اجرای ۱۵۰ برنامه تدوین شده است.

فانی با بیان اینکه سند تحول بنیادین مبنانی برنامه ششم توسعه است، بیان کرد: یکی از موارد نقشه راه ترویج فرهنگ سند تحول است و در اسفند سال ۹۴ جلسه ای با شورای معاونین صدا و سیما داشتیم تا یک تفاهم نامه منعقد کنیم تا بتوانیم سند تحول بنیادین را ترویج دهیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره توسعه برنامه ششم تصریح کرد: برنامه راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم توسعه اجرای سند تحول بنیادین است و دولت آنچه که نیاز به مصوبه مجلس داشته است را در برنامه ششم توسعه آورده اما دولت یک سند کامل از برنامه ششم توسعه که نیاز به مصوبه مجلس ندارد نیز تدوین کرده است و مبنای برنامه های آموزش و پرورش  را در برنامه ششم توسعه تحول بنیادین قرار داده است.

وی در واکنش به این پرسش که خصوصی سازی مدارس انتقاداتی را در پیش دارد، گفت: در فرمایشات بزرگان چون مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و صاحب نظران آمده است که آموزش و پرورش دستگاهی نیست که در فرآیند تعلیم و تربیت در داخل یک وزارتخانه محبوس شود. برخی ها اعتقاد دارند که استفاده از بخش غیردولتی مغایر با عدالت آموزشی است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۳ با بخش غیردولتی وارد مذاکره شدیم و از ظرفیت های مدارس با خرید صندلی استفاده کردیم و این گونه تراکم مدارس دولتی را پایین آوردیم و تعدادی از دانش آموزان را به مدرسه غیردولتی با هزینه دولت انتقال دادیم اما در رسانه ها مطرح کردند که آموزش و پرورش می خواهد از مردم شهریه بگیرد.

فانی در ارتباط با نظارت بر مدارس غیر دولتی نیز بیان کرد: سال ۶۷ قانون مدارس غیر انتفاعی به تصویب مجلس رسید و شورای نگهبان آن را تایید کرد حدود ۲۷ سال است از تاسیس مدارس غیردولتی می گذرد لذا ساز و کارهای لازم برای نظارت پیش بینی شده است حتی شورای نظارت داریم.

وی در واکنش به این پرسش که با این وجود گلایه هایی از سوی برخی خانواده ها نسبت به برخی شهریه های مدارس غیردولتی وجود دارد گفت: بیش از ۱۲ هزار مدرسه غیر دولتی در کشور وجود دارد و ممکن است ۲۰ تا ۳۰ مدرسه نیز تقلب داشته باشند که با آنان برخورد می کنیم. حتی ممکن است در مدارس دولتی نیز تخلف وجود داشته باشد اما مردم باید در اداره تعلیم و تربیت مشارکت کنند و همین طور باید از ظرفیت های نهادهای غیر دولتی و مردم نهاد در ارتقا سطح آموزش و پرورش استفاده کنیم.

فانی با بیان اینکه برخی خانواده ها برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی بسیار استقبال می کنند، گفت: متاسفانه در چند سال اخیر با متنوع کردن انواع مدارس همچون هیات امنایی، شاهد و نمونه دولتی باعث شده است توجه به مدارس دولتی کم شود. سیاست ها در مدارس دولتی تقویت است و می خواهیم از تنوع مدارس بکاهیم.

 

با درخواست های بازنشستگی اگر خلائی در آموزش و پرورش ایجاد نشود موافقت می شود

وزیر آموزش و پرورش همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که در سال ۹۳ بانوان فرهنگی که ۲۵ سال سابقه بازنشستگی داشتند می توانستند درخواست بازنشستگی بدهند اکنون امکان پذیر نیست بیان کرد: با بازنشسته شدن این همکاران وزارت آموزش و پرورش اگر خلایی در نیروی انسانی نداشته باشد موافق می کند اما مشکل ما از سوی سازمان صندوق بازنشستگی است و آنان به دلیل محدودیت اعتبارات با این درخواست موافقت نمی کنند اما ما پیگیری های خود را انجام می دهیم و همکاران درخواست های خود را می توانند ارسال کنند.

وی همچنین درباره رتبه بندی معلمان که با سند تحول بنیادین تطابق ندارد گفت: در سند تحول بنیادین اصل رتبه بندی و میزان سنجش صلاحیت مربیان آمده است و ما می خواهیم سنجش حرفه معلمان را راه اندازی کنیم اما طبقه بندی معلمان با عناوین استاد و استاد یار به جای خبره و  عالی نیاز به قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد. اما به دلیل اینکه ما می خواستیم رتبه بندی با سرعت از مهر ماه سال ۹۴ اجرا شود از قانون مدیریت خدمات کشوری پیروی کردیم و آن را به اجرا درآوردیم.

با اجرای رتبه بندی معلمان میانگین دریافتی فرهنگیان حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. همچنین تعداد ۸۳۰ هزار از همکاران فرهنگی نیز شامل این طرح شدند و اکنون افرادی که سابقه آنها بالای ۶ سال شده است مشمول می شوند.

وی در واکنش به انتقادهایی که نسبت به بیمه تکمیلی فرهنگیان وجود دارد گفت: هنگامی که ما به وزارت آموزش و پرورش آمدیم این وزارتخانه با بیمه ایران قرارداد داشت اما به دلیل بدهی آموزش و پرورش از سنوات گذشته بیمه ایران قرارداد خود را یک طرفه لغو کرد و ما با بیمه آتیه سازان حافظ قرارداد امضا کردیم و بیمه به شکل صندوقی اجرا می شود و همکاران ما می توانند فاکتور و پرداختی های خود را با مراجعه به صندوق دریافت کنند و همچنین برای برخی معالجات سقف وجود داشت که در سال ۹۴ این سقف نیز برداشته شد و بیمه تکمیلی فرهنگیان را تقویت کردیم.

وی در پاسخ به پرسشی که به دیدار انجمن های اسلامی دانش آموزی با مقام معظم رهبری اشاره داشت که در آن دیدار رهبر به جریان های انقلابی که در مدارس اجازه فعالیت نمی دهند گفت: در مجموع ما ۱۰۵ هزار مدرسه داریم اکثریت نیز مدیران متدین، دلسوز و پرتلاش هستند و همچنین از نظام و انقلاب اسلامی دفاع می کنند ممکن است مواردی وجود داشته باشد و حضرت آقا نیز از کلمه برخی استفاده کردند و به دنبال تذکر ایشان دستور پیگیری دادیم اما هنوز گزارشی از تخلف به ما نشده است.

وی همچنین درباره شایعه استعفای خود نیز گفت: بنده به استان سیستان و بلوچستان به دیدار خانواده معلم فداکار و ایثارگر خاشی رفته بودم  که متوجه شدم در شبکه های اجتماعی نامه ای مبنی بر استعفای بنده و موافقت رئیس جمهور بازنشر می شود و من همان موقع تکذیب کردم و امیدوارم توفیق داشته باشم در خدمت آموزش و پرورش باشم.

فانی درباره دو دوره شدن ابتدایی در مدارس گفت: نظام ابتدایی شش ساله شده است یکی از انتقادهایی که وجود دارد فاصله سنی بین دانش آموز اول ابتدایی با دانش آموز پایه ششم است به این دلیل در سال تحصیلی جاری ۶۰ درصد از مدارسی که بالای ۲۰۰ نفر دانش آموز داشتند دوره ابتدایی به دو دوره مجزا تبدیل شده است که این نیز یکی از بندهای سند تحول بنیادین است. ( مهر )

گروه اخبار/ مدیرکل دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش از آغاز مرحله دوم رتبه بندی معلمان از فروردین ماه خبر داد و گفت: مرحله دوم رتبه بندی تفاوتی با مرحله اول ندارد.

بیانیه سازمان معلمان ایران به مناسبت روز معلم  گروه رسانه و تشکل/

روز معلم باز از راه می رسد. نامیدن یک روز به نام معلم شاید برای قدردانی از مقام معلم باشد و شاید هم دلجویی از معلمانی که با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می کنند و شایدهای دیگر.
 اهمیت دادن به این حرفه در سطح جهانی نیز مورد نظر بوده است و نامیدن روزی در جهان به این نام موید این امر است. در این سرزمین نیز فداکاری  معلمان در دوره های مختلف و در عرصه های متفاوت، ستودنی است.
 اینها همه نشان از تاثیر نهاد تعلیم و تربیت و افراد مرتبط با آن بر  جامعه دارد.
با وجود این همه اثرگذاری های کلان این نهاد بر جامعه، شاهد کم توجهی به مشکلات و مسائل موجود در این سیستم هستیم.
ساختار حاکم بر آموزش و پرورش و مسایل این نهاد و مشکلات فرهنگیان اعم از دانشجو، شاغل و بازنشسته، سبب رفتار اعتراض آمیز برخی معلمان به نمایندگی اکثر همکارانشان گردیده است. توقع می رفت که منتقدان نظام آموزش و پرورش، بیش از  ستایندگان مورد توجه  قرار گیرند.
نوع برخورد با فعالان صنفی و تشکیلاتی که در چارچوب قانون خواسته های خود را مطرح نموده اند، در شان مقام معلم نبوده است. حبس های طولانی مدت برای فعالان معترض و منتقد صنفی،  زیبنده رویکردی که  مدعی است فرهنگ در اولویت امور  قرار دارد، نیست.  
 معلمان همراهی خود را با دولت برای بهبود اوضاع کشور بارها و بارها به اثبات رسانده اند، از مشارکت فعال در انتخابات ۹۲ تا  حضور چشمگیر و فعالیت گسترده تشکل های معلمی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی مبین این تلاش است.
انتظار می رود که در این ایام برای نشان دادن احترام واقعی به این صنف و حرفه گامی عملی و عینی برای تغییر، از سوی مسئولان برداشته شود و شاهد تغییرات حداقل تدریجی واندک باشیم. دوری از شعار و شعار زدگی را پیشه خود کنیم و واقع بینانه مشکلات و مسائل را دیده و پذیرفته و برای رفع و حل آنها تلاش کنیم.
رسیدگی به وضعیت معلمان زندانی قطعا یکی از مطالبات قاطبه معلمان و این تشکل می باشد.
هرچند ادامه حبس معلمان برایمان باورکردنی نیست اما گذشت بیش از یکسال از اجرای حکم دبیرکلی که خود و تشکل مربوطه اش نماد و مظهر تعامل، صبوری و عقلانیت و مدنیت است بیش از هر چیزی به ناامیدی و تندروی منجر خواهد شد که در این شرایط همه زیان خواهند دید، لذا انتظار می رود مدبرانه با پایان دادن به محدودیت ها، محرومیت ها به ویژه آزادی معلمان زندانی و به خصوص دبیرکل سازمان معلمان، جناب آقای علیرضا هاشمی، از ایجاد و گسترش ناامیدی پرهیز شود.

آزادی رسول بداقی هر چند دیر اما پیام مثبت و امید بخشی است که انتظار داریم با آزادی سایر معلمان در بند و لغو احکام صادر شده این امید بیشتر و عمیق تر جامعه فرهنگیان را فرا گیرد تا تندروی بیش از این ما را نرنجاند.
توجه به وضعیت کیفی محتوای آموزشی و شجاعت در تغییر سیستم متمرکز از دیگرخواسته های ماست.
 توجه و رسیدگی به اوضاع کمی و ساختمان ها و فیزیک مدارس نیز از خواسته های کاملا به جا می باشد تا دیگر شاهد آن نباشیم معلمی که باید دغدغه اش ارتقای علم و دانش و فرهنگ و اخلاق باشد دغدغه خراب شدن سقف کلاس را نیز داشته باشد. پیش از آن که معلم دیگری قربانی شود با تخصیص اعتبار و اصلاح بافت های فرسوده دانش آموزان و معلمان را روانه ی کلاس ها و مدارس امن تری نماییم.
عدم تخصیص بودجه کافی برای آموزش و پرورش به گونه ای که حتی از پرداخت حقوق و مطالبات اولیه نیز درمانده است در نزد افکار عمومی توجیه پذیر نمی باشد.
 هر چند که به سوء مدیریت گذشته اذعان شده و با وزیر در تحویل گرفتن وزارتخانه ای از هم گسيخته با بدهی میلیاردی همدلی می کنیم اما همچنان ایشان و مسئولان وزارتخانه را در تغییرات موثر و تدابیر راه گشا  فاقد عزم و اراده  لازم می بینیم.
 اینک در آستانه ی آغاز به کار مجلسی که پیام تغییر و‌ تدبیر را رساتر از خرداد ۹۲ از مردم دریافت کرده است امید می رود در گفت و گوهای داخلی، آموزش و پرورش در اولویت برنامه های قوه مجریه قرار گیرد و در تعامل با دستگاه های قضایی و ‌امنیتی تحرک و پویایی و‌امید و‌نشاط به این نهاد زیر بنایی در راستای تحقق توسعه همه جانبه و‌ پایدار برگردد.
12اردیبهشت ۹۵.سازمان معلمان ایران

تغییر و استعفای فانی وزیر آموزش و پرورش  گروه اخبار/

محمد فاضل مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «در برخی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر تغییر وزیر آموزش و پرورش انتشار یافته است؛ این موضوع چقدر صحت دارد؟»، اظهار داشت: به این موضوع بارها پاسخ داده شده است و متأسفانه برخی افراد تصورات خودشان را به عنوان خبر مطرح و منتشر می کنند.

وی تصریح کرد: هیچ بحثی در خصوص جابه‌جایی وزیر آموزش و پرورش مطرح نیست و آقای فانی با جدیت این وزارتخانه مهم را اداره می کند.

موضوع تعیین تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان، پرسش دیگری بود که فاضل در خصوص آن اظهار داشت: محمود مهرمحمدی انتخاب وزارت آموزش و پرورش است و منتظر نظر و جلسه کمیته 5 نفره انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم. ( فارس )

انتهای پیام/

بحران گفتمان آموزش و پرورش در ایران  بررسی وضعیت معلمان امروز ایران نشان می‌دهد که عمده‌ترین مشکلات پیش‌ روی آنان معیشت نامناسب و طبقه‌‌بندی شغلی نامتناسب و بی‌‌برنامگی آموزشی سیاست‌گذاران است. پیدایش این مشکلات از منظر تحلیل گفتمان قابل بررسی است. منظور از گفتمان، پدیده‌یی است که در زبان رخ می‌دهد و موجب تغییر و تحول در فرهنگ‌های گوناگون می‌شود.

این اصطلاح در زبان‌شناسی و فلسفه سیاسی از مفاهیم متفاوتی برخوردار است اما به‌طور کلی یکی از اهداف اصلی تحلیل گفتمان نشان دادن پیوند کنش‌های گفتمانی و ساختارها و تحولات گسترده‌تر اجتماعی و فرهنگی است. پیش‌فرض چنین نگرشی، آن است که کنش گفتمانی هم بازتاب‌دهنده تغییر اجتماعی و فرهنگی است و هم فعالانه در ایجاد آن تغییرات شرکت دارد.

در این رویکرد، « جهان‌بینی نسبت به هر چیز وضعی ارزش ‌گذارانه دارد و با این ارزش‌گذاری است که میان هر چیز مراتبی برقرار می‌کند، بنابراین وضع آن نسبت به هیچ چیز خنثی نیست، نگرش او بی‌طرفانه نیست و حتی آنجا که بی‌طرفانه می‌ایستد نیز در عمق، وضعی ارزش‌گذارانه دارد. »

در این رویکرد، معانی صریح صورت تغییریافته یا جایگزین معانی نهفته‌یی است که بیان صریح آنها مقدور نبوده، حال این سرکوب ممکن است تحت تاثیر اقتضائات روانی یا ایدئولوژیکی یا گفتمـانی صورت گرفته باشد.

به‌عنوان نمونه مفهوم پنهان جمله «آموزش و پرورش درآمدزا نیست» از منظر تحلیل گفتمان، می‌تواند جایگاه اجتماعی این نهاد و کارکنانش را در اذهان کارمندان سایر نهادها بی‌ارزش نشان دهد و بدین نتیجه منجر شود که گویی کارمندان سایر نهادها متکفل هزینه‌های این نهاد هستند و آنان باید کوشش کنند و آموزش و پرورش درآمدهای آنان را مصرف نماید و به نوعی مفهوم سرباری آموزش و پرورش و کارکنانش را به کارکنان سایر نهادها القا می‌نماید و درنتیجه، اعتراضات معیشتی معلمان را نیز به نوعی «زیاده‌خواهی» تنزل می‌دهد و کارکنان سایر نهادها را در برابر کارکنان آموزش و پرورش قرار می‌دهد.

در چنین حالتی، کارکنان آموزش و پرورش به جای فشار به برنامه‌ریزان اقتصادی و سیاسی کشور مجبور به اقناع کارکنان سایر نهادها می‌گردند و از فشار آنان به سیاست‌گذاران اقتصادی کشور کاسته می‌شود.

در تحلیل گفتمان انتقادی، زبان در نمودهای گوناگونش، نوعی عمل اجتماعی است و عواملی چون بافت تاریخی، روابط قــدرت در جامعه، نهادهای فرهنگی، اجتماعی و ایدئولوژیکی، متن یا صورت و زبان و معانی را به‌وجود می‌آورند. بدین خاطر توجه یا بی‌توجهی به کنش‌ها و سخنان و نظرات یک گروه اجتماعی موجب حاشیه‌‌رانی یا برجسته‌‌سازی آنان در اجتماع می‌گردد.

به‌عنوان نمونه شاخصی از حاشیه‌‌رانی اجتماعی معلمان می‌توان به تحلیل جمله «معلمان نوروز و تابستان تعطیل هستند»، پرداخت. در این جمله نقش اجتماعی معلمان در رشد جامعه زیر سوال می‌رود و آنان را در مقابل گفتمان‌های قدرتمندی چون گفتمان پزشکان و مهندسان قرار می‌دهد و از دست یابی به کرسی‌های قدرت و ایفای نقش‌های کلان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی بازمی‌دارد و حتی قدرت سیاست‌گذاری در نهاد آموزش ‌و پرورش را از آنان سلب می‌کند و جامعه را از وجود اندیشمندان شاغل در وزارت آموزش و پرورش محروم می‌کند و موجب دلسردی و ناامیدی آنان می‌شود.

امید است سیاست‌گذاران خرد و کلان با بهبود گفتمان آموزش و پرورش در ایران زمینه‌های رشد و پیشرفت کشور را بهبود بخشند و فردایی بهتر برای این سرزمین رقم زنند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

مشکلات و مطالبات معلمان آموزش و پرورش استثنائی با یک نگاه کلی به بودجه آموزش وپرورش ایران، دردها و آلام روا داشته شده بر قاطبه معلمان در طی سالیان متمادی به ویژه ۵ سال اخیر  و خالی شدن سفره های معلمان از نعمات خدادادی سرزمین زرخیز ایران با همین بضاعت و بودجه موجود را می توان مشاهده نمود که ارمغان دولت ها به کارکنان سایر دستگاه ها (به جز آموزش وپرورش ) تحت عناوین مختلف و در مناسبت های مختلف است هرچند آن هم ناکافی، اما نسبت به معلمان وضعیت بهتری دارند بر احدی پوشیده نیست مگر این که کسانی از روی  بی انصافی و نادیده گرفتن ارزش و کار معلم بخواهند بر ساز مخالف زده و با طرح مسائل بی اساس و غیر کارشناسی شده ای همچون هزینه بر بودن آموزش و پرورش، تعطیلی بیشتر معلمان در تابستان که خود حدیثی مفصل است  و باید در جایی دیگر بدان پرداخت و…به این موضوع دامن بزنند که متاسفانه نمونه چنین اظهار نظرهائی در میان برخی نمایندگان مجلس و دولت مردان  کم نیست .

مصداق بارز این مدعا ، عدم تخصیص اعتبارات  کافی در لوایح ارسالی بودجه  دولت ها به مجلس با این نگاه غیر کارشناسانه  که به دلیل زیادی بودن   تعداد معلمان نمی توان افرایش قابل ملاحظه همانند سایر دستگاه ها را داشت (فراموش نشود افزایش سالانه ، مزایای جانبی و خدمات بیمه ای  به همراه افزایش حقوق سالانه با هم مورد نظر است) مجلس نشینان نیز به هنگام تصویب بودجه معتقدند معلمان چون زیادند ،جابه جائی بودجه جهت جبران قسمتی از  این عقب افتادگی های  این قشر، غیر قانونی و با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد چرا که انحراف بودجه تلقی خواهد شد .

 طراحان  قضیه  زیادی بودن معلمان به خاطر قرارگرفتن در جایگاهی که بدان تعلق ندارند و صرفا به خاطر مسائل سیاسی  و وابستگی به نهادهای قدرت، مدیر متولد می شوند؛ از یک نکته اساسی غافلند و آن اولویت قائل شدن  و سرمایه گذاری برای آموزش و پرورش به عنوان زیر بنائی ترین نهاد اجتماعی و فرهنگی  است آن هم برای همیشه نه به صورت برنامه ای موقت که حکم مسکن داشته باشد چرا که از شاخصه های توسعه یافتگی جوامع  ، وضع نظام های آموزشی آنها و نوع نگاه حاکمیت به مقوله آموزش وپرورش و فرهنگ می باشد .

در نظاماتی که آموزش و پرورش  یک نهاد زیر بنائی و به عنوان اولویت درجه یک تعریف شده است رشد و بالندگی در سایر زمینه ها را به دنبال داشته است و در نظاماتی مانند کشور ما تا مادامی که به عنوان یک نهاد هزینه ای عریض و طویل به آموزش و پرورش نگاه  شود (دیدگاهی که متاسفانه این روزها تحت این عنوان که معلمان زیادند پس نمی شود کاری کرد) امیدی به رسیدن به آرمان های ترسیمی، منبعث از سند چشم اندازتوسعه وجود نخواهد داشت ؛ در این میان نوع نگاه حکومت و توجه به آموزش وپرورش استثنائی و میزان سرمایه گذاری دراین بخش ،که جمعیتی حدود ۱۳درصد از دانش آموزان  جامعه را تحت حمایت آموزش های فراگیر و ویژه خویش دارد مبینِ میزان رشد و توسعه  یافتگی آن جامعه به لحاظ توسعه فرهنگی شمار می رود .

تنها یک راه حل برای خروج از این بن بست و اضافه شدن کسری های پی در پی اعتبارات آموزش وپرورش وجود دارد و آن جهش در اختصاص  اعتبارات آموزش و پرورش و به روز کردن دریافت و پرداخت های آن است که متاسفانه تاکنون این جسارت نه در مسئولین آموزش و پرورش و نه در هیات محترم دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی  دیده نشده که امید است یک بار برای همیشه بودجه وزارت آموزش وپرورش را به روز نموده و مطالبات تلنبار شده را پرداخت تا فرادستان آموزش و پرورش از سردرگمی بیرون آمده و وعده و وعید غیر قابل تحقق به معلمان نداده و رسانه میلی هم مرتب از افزایش حقوق و پرداخت مطالبان هنگفت به صورت مصاحبه با مسئولین  و زیر نویس در شبکه های مختلف موجب رنجش و بی اعتمادی معلمان را فراهم ننماید .

به هر حال با تمام این فراز و فرودها ، معاونت محترم پشتیبانی وزارت ،سید محمد بطحائی با اعلام پرداخت برخی مطالبات  و معوقات فرهنگیان (اینجا) موجبات خرسندی و خوشحالی تعدادی از همکاران فرهنگی را فراهم نمودند که  هر چند دیر  اما در صورت تحقق موضوع ما هم خوشحال و هم سپاسگزار خواهیم بود ؛ هرچند نگارنده  معتقد است اگر هفته معلم  پیش رو نبود این گونه مطالبات به سرنوشت پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۳ مواجه می شد!

اما در بین مطالبات اعلام شده در کمال ناباوری ظلمی مضاعف بر همکاران آموزش و پرورش استثنائی کشور  را شاهد بودیم و آن هم عدم پرداخت معوقات ناشی از اعمال ضریب ۱/۲ ویژه معلمان  استثنائی است، (کل جمعیت معلمان آموزش و پرورش  استثنائی  نزدیک به ۲۳ هزار نفر است که  تامین اعتبار و پرداخت مطالبه این گروه قلیل که البته همه را هم شامل نمی شود کار غیر ممکنی نیست ) موضوع ضریب ۱/۲ مربوط به ضوابط اجرائی تبصره ۵  ماده واحده قانون تشکیل سازمان  آموزش و پرورش استثنائی  کشور در حقوق و مزایای مستمر افراد است که در دولت قبل به هنگام اجرای لایحه خدمات کشوری حذف شده بود اما پس از پی گیری و شکایات معلمان آموزش وپرورش استثنائی در سراسر کشور دیوان به قانونی بودن شکایات همکاران تمکین و وزارت آموزش وپرورش را به پرداخت آن محکوم نمود (اینجا)  ؛رای دیوان به جهت کثرت شکایات به شکل وحدت رویه بوده یعنی اجرای آن برای تمامی معلمان شاغل به تحصیل در آموزش استثنائی از سال ۸۷ به بعد الزامیست .

شایان ذکر است که، معوقات  دارای رای از دیوان از شمول دیون خارج و بر اساس یک بازه زمانی با لحاظ نمودن توان تامین اعتبار دولت که به نظر بیش از ۶ماه نخواهد بود بایستی پرداخت گردد اما به رغم گذشت بیش از یک و نیم سال از صدور رای مزبور حتی اشاره ای بدان نرفته است و این یعنی معلمان سخت کوش و تلاشگر عرصه تعلیم و تربیت استثنائی علاوه بر این که همانند سایر معلمان از فقر و تبعیض غیر قابل قبول می نالند در بخش کار با کودکان و دانش آموزان  استثنائی که به حق جزء مشاغل سخت وزیان آور می باشد از حقوق قانونی شان  محروم مانده اند .

انتظار می رود مسئولان محترم وزارت خانه به ویژه دکتر مجید قدمی  ریاست سازمان آموزش وپرورش استثنائی کشور که با درایت اوضاع آموزش و پرورش استثنائی دربسیاری از موارد را با به کار گیری تیمی مجرب در بخش آموزش تقریبا به روز نموده است ؛ در پی گیری مطالبات قانونی معلمان استثنائی به ویژه پرداخت مابه التفاوت ضریب مذکور از تمام توان و تلاش خویش استفاده نموده  و موجبات ایجاد انگیزه و کار در مدارس استثنائی که بس طاقت فرسا و در عین حال برای  عاشقان این کار شیرین است را فراهم نمایند .

گفتنی است طبق اخبار موثق و اطلاعات دریافتی ، برخی استان ها از جمله استان تهران نسبت به پرداخت مطالبه فوق اقدام نموده اند که وجود  تبعیض  در بدنه خود آموزش و پرورش خود موجب رنجش  خاطر فرهنگیان شریف این گروه از آموزش وپرورش گردیده است .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

موضع وزیر آموزش و پرورش در مورد پرداخت معوقات فرهنگیان و معلمان

 علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه مراسم «سپاس معلم» که در مدرسه شهیدان تقی‌زاده کهریزک برگزار شد در جمع خبرنگاران و با اشاره به بهترین هدیه‌ای که از دانش‌آموزانش گرفته است، اظهار داشت: توانمند شدن دانش‌آموزانم بهترین هدیه‌ای بود که از آنها گرفتم.

وی افزود: بسیاری از دانش‌آموزانم در سال‌های قبل به درجه رفیع شهادت نایل آمدند یا اینکه به عنوان عنصرهای مهم جامعه مشغول فعالیت هستند.

فانی در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت معوقات فرهنگیان خاطرنشان کرد: این موضوع اقدام شده است و با توجه به اینکه با تأخیر همراه بود، شرمنده همکاران هستیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص به کارگیری آموزشیاران نهضت سوادآموزی تصریح کرد: به کارگیری نیروی انسانی در آموزش و پرورش همانند سایر دستگاه‌ها از طریق آزمون استخدامی صورت می‌گیرد و سال گذشته هم آزمون استخدامی هم برگزار شد؛ به هر حال کسانی که سابقه خدمت در آموزش و پرورش دارند در اولویت هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خبر خوبی برای بازنشستگان فرهنگی دارید، گفت: پرونده بازنشستگان فرهنگی دست ما نیست و در صندوق بازنشستگی کشوری وجود دارد.

وی افزود: با این حال جلساتی برای پیگیری مشکلات بازنشستگان با صندوق بازنشستگی داشته‌ایم اما پرونده آنها دست آموزش و پرورش نیست.

انتهای پیام/

گروه اخبار/ یک نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار در دستور قرار گرفتن طرح دو فوریتی افزایش حقوق فرهنگیان در هفته معلم شد.

شنبه, 11 ارديبهشت 1395 18:59

مشاهدات من از یک مراسم

مطالبی که در زیر می آید حاصل مشاهدات نگارنده در مراسم ختم مادر والده گرامی دکتر محمد باقر نوبخت است .

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور