گروه اخبار/
احمد صافی؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش و رییس کانون بازنشستگان این وزارتخانه با تشریح چگونگی رفع مشکلات بازنشستگان فرهنگی گفت: بازنشستگان آموزش و پرورش اصولا به ۲ دسته کلی تقسیم میشوند؛ یکی بازنشستگانی که کلیه امورشان مربوط به صندوق بازنشستگی است و هر نوع سوال و خواستهٔ آنها از قبیل وضع مالی، حقوق، بیمه و وضع ارتقاء به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برمیگردد، اما آن دسته دیگر از افرادی هستند که یا قرار است؛ امسال بازنشسته شوند و یا اینکه سال گذشته بازنشسته شدهاند؛ این افراد به دلیل اینکه هنوز پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرهاند؛ سوالات و خواستههایشان به وزارت آموزش و پرورش ارتباط دارد.
وی درباره ترمیم مشکل بازنشستگان فرهنگی در بخشهای درمان و حقوق اظهار داشت: موضوعاتی مثل افزایش حقوق و ترمیم بیمه بازنشستگان مربوط به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی است، این لایحه ترمیم حقوق بازنشستگان یا باید توسط نمایندگان مجلس تهیه شود و یا اینکه دولت از طریق وزارت رفاه و صندوق بازنشستگان این لایحه را تنظیم و تقدیم کنند.
وی افزود: دولت امسال ۱۲ درصد به حقوق اکثر بازنشستگان اضافه کرد. البته در این بین کسانی که حقوقشان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود؛ ۲۰ درصد افزایش حقوق داشتند. این اختلاف افزایش به این دلیل بود تا دریافتی کسانی که حقوقشان نسبت به برخی دیگر کمتر است، افزایش بیشتری پیدا کند و آن اختلافی که اشاره کردم، هرچند ناچیز، اما کمتر بشود.
صافی در ادامه پیرامون مهمترین مشکلات کنونی بازنشستگان فرهنگی گفت: مسلماً همه بازنشستگان فرهنگی درخواست افزایش حقوق دارند، به این دلیل که معتقدند؛ حقوق افرادی که در برهه زمانی کنونی بازنشسته میشوند با حقوق افرادی که مثلا ۲۰ سال پیش بازنشسته شدهاند؛ خیلی متفاوت است. حتی حقوق آن دسته از فرهنگیان که همین امسال بازنشسته میشوند نیز با بازنشستگان سایر دستگاههای دولتی اختلاف فاحش دارد و پایینتر است، لذا اولین و مهمترین خواسته تمام بازنشستکان فرهنگی کشور، افزایش حقوق است.
رییس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش همچنین دربارهٔ پاداش پایان خدمت فرهنگیان اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که اعتبار مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت افرادی که امسال بازنشسته میشوند و کسانی که پارسال بازنشسته شدند، در بودجه امسال پیشبینی شده است، اما این بودجه باید تخصیص داده بشود تا آموزش و پرورش بتواند آن را به این عزیزان پرداخت کند.
صافی همچنین تقاضای فرهنگیان بازنشسته مبنی بر اعمال طرح رتبهبندی در حقوقشان را خواستهای به حق عنوان کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش و صندوق بازنشستگی در حال بررسی و مذاکره در این مورد هستند تا انشاءالله این مشکل هم حل شود. در این باره حق به جانب بازنشستگان عزیز است و صندوق بازنشستگی باید به این خواسته منطقی پاسخ دهد.
ایلنا
در اين يادداشت ابتدا مفهوم سازمان را برشمرده سپس تاريخچه اي از سير تحول تشكيل وزارت آموزش و پرورش را بيان ، ماموريت ها و ساختار فعلي اين وزارتخانه را مورد بررسي قرارداده و در نهايت چالش هاي پيش روي آموزش و پرورش را به صورت موجز و مختصر واكاوي خواهيم نمود.
مفهوم سازمان به همكاري مشترك افراد براي انجام مقاصد مشترك پيش رو و يا به تعبيري هماهنگی معقول تعدادی از افراد که برای تحقق هدف یا منظور مشترکی از طریق تقسیم وظایف و برقراری روابط منظم و منطقی به طور مستمر فعالیت می کنندمي توان تعريف نمود. اين سازمان برحسب اندازه ، نوع مالكيت، ملاك عضويت و اهداف و وظايف اجتماعي به انواع متفاوتي تقسيم كه در ساختار اداري به صورت متمركز، غير متمركز و نيمه متمركز تقسيم مي شود.
نگاه اجمالي به تاريخچه تشكيل نظام تعليم و تربيت بي ترديد افق روشني را براي خواننده نمايان نموده كه مي تواند ما را با فراز و فرودهاي اين تحول عظيم اجتماعي يبيشتر آشنا سازد.
اولين اقدام رسمي دولت در راه اندازي آموزش و پرورش مربوط به سال 1232 هجري شمسي و تشكيل وزارت علوم مي باشد. اداره مدارس ، اوقاف، مطبوعات و ابنيه عتيقه از ساختار هاي اداري اين وزارتخانه در آن زمان محسوب مي شد.
پس از انقلاب مشروطيت اين وزارتخانه به وزارت معارف تغييرنام و ساختار نمود و سه زير مجموعه" شعبات اداري مركزي"،" ادارات معارف و اوقاف" و" انتخاب وزير و اعضاي ادارات" را در برگرفت.
در پانزدهم آذرماه سال 1343 قانوني مشتمل بر 8 ماده و 2 تبصره به تصويب رسيد كه از اين تاريخ به بعد تفكيك آموزش و پرورش از وزارت فرهنگ كليد خورد و با تصويب قانون تشكيل شورا هاي آموزش و پرورش منطقه اي اولين گام در جهت واگذاري برخي امور به آموزش و پرورش مناطق شكل گرفت.
تهيه و تنظيم مقرارت عمومي آموزش كشورتا پايان دوره متوسطه، تاسيس و تجهيز آموزشگاههاي ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ، تهيه و چاپ كتاب هاي درسي و توزيع آنها از مهمترين وظايف آموزش و پرورش تا پايان سال 1358 مي باشد.
از سال 1358 تغيير ساختار اداري و تشكيلاتي وزارتخانه با نظارت" دفتر بودجه و تشكيلات" و" سازمان برنامه و بودجه" در چند نوبت شكل گرفت.
در بهمن ماه سال 1366 قانون اهداف و وظايف آموزش و پرورش در قالب 4 فصل و 13 ماده و 9 تبصره با رويكرد" تعيين اهداف اساسي"، " محدود ه كلي وزارتخانه" و" اصول و مباني و خط مشي كلي وزارتخانه" به تصويب رسيد.
"سند چشم انداز 1404"، " نقشه جامع علمي كشور"،" برنامه پنجم و ششم توسعه كشور" ، " سند تحول بنيادين آموزش و پرورش"،" برنامه درسي ملي"،" مصوبات كلي و عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش" از مهمترين اقدامات و مقررات مربوطه در حوزه آموزش و پرورش در طي سال هاي اخير مي باشد.
براساس اصول 133 و 137 قانون اساسي انتخاب وزيربه پيشنهاد رييس جمهور و تاييد نمايندگان مجلس صورت مي گيرد. از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي تا كنون 12 وزير بر مسند وزارت قرار گرفته اند كه دكتر محمد علي نجفي با 9 سال فعاليت به عنوان پر سابقه ترين وزيرآموزش و پرورش در طول ادوار پس از انقلاب شناخته شده اند.
رهبري و هماهنگي ، بهره وري بيشتر از منابع انساني و مالي در درون و برون سازمان از مهمترين وظايف وزير منتخب مي باشد.
نمودار سازماني حوزه مركزي وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر شامل:
- دو دفتر ( دفتر وزارتي و دفتر شاهد و ايثارگران)
- شوراي عالي آموزش و پرورش
- شش مركز (استعدادهاي درخشان، امور بين الملل و مدارس خارج از كشور، برنامه ريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات، سنجش،اطلاع رساني و امور بين اللمل و حراست)
- يك اداره كل ارزيابي و عملكرد
- يك دبيرخانه هييت مركزي گزينش
- شش سازمان (پژوهش و برنامه ريزي، نوسازي و توسعه مدارس كشور، كودكان استثنايي، مدارس و مراكز غير دولتي،نهضت سواد آموزي و سازمان دانش آموزي)
دو دانشگاه ( شهيد رجايي و فرهنگيان)
- كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان
- صندوق ذخيره فرهنگيان
- هفت معاونت ( آموزش ابتدايي، آموزش متوسطه، پرورشي و فرهنگي، تربيت بدني و سلامت، حقوقي و امور مجلس، توسعه و مديريت پشتيباني)
- سي و دو اداره كل آموزش و پرورش در ساسر كشور
برخي از چالش ها و مشكلات پيش روي آموزش و پرورش را مي توان مواردي همچون: " سلب اختيار از مديران و مسئولان مناطق در زمينه ابتكار و خلاقيت" ، " تعدد مراكز تصميم گيري در اعمال مديريت"،" وجود نظام ديوان سالاري در تشكيلات اداري" نام برد.
اميد با تدبير و تجديد نظر در ساختار اداري، حركت به سمت تمركز زدايي، عدم گرايش سياسي در انتصاب مديران و... بتوانيم در جهت بهبود و پيشرفت نظام تعليم و تربيت در كشور گامهاي موثري را بر داريم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
نشست نمایندگان تشکل های معلمان با « علی الهیار ترکمن » رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بعد ظهر روز دوشنبه بیست و هشتم تیرماه در محل انجمن اسلامی معلمان ایران برگزار شد .
به گزارش صدای معلم و در بخش پرسش و پاسخ ؛ ترکمن در پاسخ به اعتراض جمع کثیری از فرهنگیان و معلمان در مورد « بخشنامه نحوه ادامه تحصیل و اعمال مدرک تحصیلی جدید » گفت :
من خودم یکی از آن افراد هستم .در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم همین گونه است .
من موقعی که استخدام شدم لیسانس بودم . فوق لیسانس گرفتم اعمال شد اما دکترایم را اعمال نکردند .
رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد که این موضوع فقط در وزارت آموزش و پرورش نیست .
ترکمن عنوان کرد معلمان باید استدلال مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی را نیز بشنوند .
استدلال آن ها این است که مدرک تحصیلی در ارتقای حرفه ای یک کارمند تاثیر ندارد .
وی ضمن اشاره به ارتقای حرفه ای معلمان افزود اگر یک پکیج کامل برای ارتقای حرفه ای معلم تعریف شود و از آن استفاده کند خوب است و یا آن که به یک دانشگاه آزاد در فلان منطقه برود و یک مدرک لیسانس و یا فوق لیسانس بگیرد بهتر است ؟
باید به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم .باید سعی کنیم این را درست کنیم .
پایان گزارش/
گروه اخبار/
سيد محمد بطحائي گفت: آموزش و پرورش 20 هزار استخدامي را در برنامه دارد كه 10 هزار نفر از مسير كنكور سراسري و پذيرش در دانشگاه فرهنگيان و 10 هزار نفر نيز از بين فارغالتحصيلان دورههاي كارشناسي و كارشناسي ارشد ساير دانشگاهها خواهند بود.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش همچنين از انجام توافقهاي لازم براي جذب 4 هزار نيروي سرباز معلم در كشور خبر داد كه با هدف تامين نيروي انساني مورد نياز در مناطق كمتربرخوردار از آنان استفاده خواهد شد.
وی با تاكيد بر اينكه دولت علاقهمند به محاسبه سنوات معلمان حقالتدريسي كه قبلا به استخدام اين وزارتخانه درآمدهاند هست، گفت: هنوز به ضابطه جديدي كه بتوان براساس آن سنوات خدمت اين گروه محاسبه شود دست پيدا نكردهايم.
معاون وزير آموزش و پرورش گفت: براساس مقررات جاري استخدامي كشور اگر ميزان كاركرد فرد حقالتدريس از نصف زمان موظفي كمتر بوده يا بيمه فرد پرداخت نشده باشد، عملا امكان در نظر گرفتن سنوات خدمت وجود ندارد.
وي با تصريح اينكه ترجيح آموزش و پرورش اين است كه تمام سنوات اين افراد محاسبه شود، نظر سازمان مديريت و برنامهريزي را مساعد ندانست.
بطحائي همچنين با رد اظهار نظري در خصوص دريافتهاي ميليوني معاونان آموزش و پرورش در دولت يازدهم از سوي يكي از مديران سابق اين وزارتخانه ، گفت: دريافتي هيچ يك از مديران و معاونان وزارت آموزش و پرورش در مقايسه با دولت قبل 4 برابر نشده و دريافتي آنان 10 ميليون تومان نيست.
معاون وزير آموزش و پرورش با تاكيد براينكه دولت وظيفه دارد كه تفاوت پرداخت حقوق كاركنان خود در بخشهاي مختلف را كاهش دهد، گفت: نبايد دريافتي يك معلم كسري از اعشار دريافتي كارمندي مشابه در سازمان و دستگاهي ديگر باشد.
وي با قبول اينكه در بدنه كاركنان دولت افرادي هستند كه دريافتي آنان بسيار بيشتر از يك معلم است، خاطرنشان كرد: دولت يازدهم بهدنبال كاهش فاصلهها است، اگرچه ادعا نميكند اين فاصله را به صفر ميرساند اما مصاديق تبعيض را كاهش خواهيم داد و اميدواريم اين روند شتاب بيشتري بگيرد.
معاون وزير آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه " ثبتنام دانشآموزان نبايد منوط به پرداخت شهريه باشد " گفت: اعتقاد داريم مدرسهاي كه آلوده دريافت وجه شود از ماموريت اصلي خود فاصله ميگيرد و از اوليا مدارس ، باید از دريافت كمكهای مردمی در زمان های خاص، مانند زمان ثبتنام يا ارائه كارنامه تحصيلي به دانشآموز اجتناب کنند.
مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش
مهدی چمران، رئیس شورای شهر در خصوص حقوق دریافتی خود گفته است: شورا شغل محسوب نمی شود، حق الجلسه دریافت می کنم به کسی نمی گویم چقدر دریافتی دارم، حتی به پدرم!
این پاسخ عجیب در پاسخ خبرنگارانی داده شد که در پی افشای فیش های نجومی، از رئیس شورای شهر خواسته بودند میزان حقوقش را بگوید.
البته جناب چمران می تواند میزان حقوقش را به پدر مرحومش یا هر کدام از بستگان نگوید چرا که آنان طرف حساب ایشان نیستند اما وقتی کسی از بیت المال ایرانیان پول می گیرد، باید به صاحبان این بیت المال هم پاسخ دهد و دقیقاً بگوید که از خزانه مردم چقدر پول برمی دارد.
این نگاه که "حتی به پدرم هم نمی گویم" ، ناخودآگاه از این نگرش نشأت می گیرد که بیت المال را مال پدر خود و ملک طلق خویش می دانند و الّا چنین جواب سر به هوایی داده نمی شد.
چطور است که ایشان موقع رأی خواستن، هر چهار سال یک بار سراغ مردم می آید و رأیش به "مردم شریف" مرتبط است ولی وقتی حرف از پول و حقوق است، به مردم مربوط نیست ولو این که از کیسه همین مردم پرداخت شود.
مهدی چمران باید بداند که هر چه دارد - از شهرت وجایگاه اجتماعی و ثروت - همه را مدیون این مردم است که قبل از هر چیزی به احترام برادر شهیدش او را راهی شورای شهر تهران کردند.
از این رو، او موظف به خضوع و سپاسگزاری در برابر مردم است نه این که وقتی رسانه ها - که نمایندگان افکار عمومی هستند- از او درباره حقوقش می پرسند، شانه بالا بیندازد و بگوید حتی به پدرم هم نمی گویم.
لذا اگر در انتخابات آتی، وقتی جناب چمران باز هم سراغ مردم بیاید و جوابی مشابه حرف خودش را از مردم بشنود، نباید تعجب کند.
بنابراین ضمن احترام به تصمیم رئیس شورای شهر مبنی بر این که حقوقش را به پدرش هم نگوید، ایشان را دعوت به شفاف سازی درباره حقوق شان می کنیم مگر این که تمام حقوقش از بخش غیر دولتی باشد که در این صورت حق دارد اطلاعات آن را مخفی نگه دارد مگر در برابر سازمان امور مالیاتی.
عصر ایران
بر اساس اخبار و گزارش های دریافتی ، پاداش پایان خدمت برخی از بازنشستگان در سال 93 و نیز 94 پرداخت نشده است .
در نشستی که صدای معلم با معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش داشت ( این جا ) ؛ بر دیده شدن ردیف مستقلی برای این کار به میزان 4500 میلیارد تومان برای بازنشستگان 93 و 94 و 95 تاکید شد .
متاسفانه پس از گذشت حدود 2 ماه از ابلاغ بودجه سال 95 از سوی مجلس به دولت هنوز خبری از پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته نیست .
« صدای معلم » از مسئولان وزارت آموزش و پرورش انتظار دارد تا هر چه زودتر تکلیف پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان مشخص شود .
پایان پیام /
آموزش و پرورش اولویت اصلی دولت نیست و بیشتر به صورت بوروکراتیک و روزمره اداره می شود و اراده محکمی برای بهبود اوضاع آن وجود ندارد/ او در میدان عمل موفق نشد جایگاه یک وزیر مقبول و یا حداقل کارآمد را به دست بیاورد/ در حیطه برنامه و عملکرد نیز در بیشتر موارد از پرسش و پاسخ چالشی و صریح گریزان بود و بیشتر ترجیح داده و می دهد در صدا و سیما و « رسانه های مشخص » به سوالات کلیشه ای پاسخ های کلیشه ای دهد/ علی رغم درخواست های مکرر صدای معلم ؛ ایشان تاکنون هیچ پاسخی به دعوت این رسانه مردمی و پرسشگر برای گفت و گو و طرح پرسش نداده است در حالی که طیف مخالف ایشان یعنی حمیدرضا حاجی بابایی در اقدامی کم نظیر به یک گفت و گوی 5 / 5 ساعته با گروه صدای معلم تن داد/ آیا فانی از گفت و گو با صدای معلم واهمه دارد / علیرضا کمرئی که احتمال قوی برای جایگزین اسفندیار چهاربند مدیر کلی فعلی تهران است منبع و یا منشا چه خدماتی است که اکنون قصد آمدن به تهران را دارد/ آیا در میان انبوه مدیران و معاونین موجود در مناطق 19 گانه شهر تهران فردی در قامت کمریی یافت نشد /آیا این به نوعی ، توهین به شعور مدیران و معلمان تهران نیست/ فانی باید بداند این گونه « تغییرات نمایشی » که بیشتر شبیه جابه جایی مهره های شطرنج می ماند نه تنها نمی تواند نظر مثبت و حمایتی معلمان و تشکل ها و کارشناسان این حوزه را به همراه داشته باشد بلکه آنها را نسبت به فانی منتقدتر و مأیوس تر خواهد کرد