صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه و تشکل/

روز شنبه شانزدهم مرداد ماه ، جمعی از فرهنگیان و معلمان نواحی 5 گانه تبریز و مدرسان دانشگاه فرهنگیان تبریز در نامه ای به صدای معلم از  عملکرد انجمن اسلامی معلمان این شهر انتقاد کردند . ( این جا )

انتظار این بود که این تشکل فرهنگی در راستای اصول پاسخ گویی و شفاف سازی ، به این دغدغه فرهنگیان و معلمان توجه نماید .

متاسفانه تاکنون هیچ گونه پاسخی برای صدای معلم ارسال نگردیده است ضمن آن که بازدید این خبر در کانال تلگرامی " گروه صدای معلم " از مرز 12500 نفر گذشته است . ( 1 )

« عبدالرزاق موسوي » دبيركل انجمن اسلامي معلمان ایران در صفحه مدرسه روزنامه اعتماد روز چهارشنبه به معرفی این تشکل و فعالیت های آن و نیز چالش های آموزش و پرورش پرداخته است .

ممنوعیت ادامه تحصیل برای فرهنگیان و دانشجو معلمان

مسئولان آموزش و پرورش مدتی است که ادامه تحصیل برای معلمانی که همزمان با کار، تحصیل می‌کنند را ممنوع کرده است.دانشجویانی که بعضا نخبه و دارای عناوین و مقامات کشوری هستند، امکان ادامه تحصیل را تا 3 سال بعد از شروع خدمت خود را ندارند و معلوم نیست هدف آموزش و پرورش از تصویب چنین قانونی چیست؟
آموزش و پرورش یکی از نهادهای آموزشی مهم در بدنه اجرایی کشور محسوب می‌شود و به عقیده بسیاری از کارشناسان، تاثیرگذاری این نهاد آموزشی، به مراتب از وزارت علوم و زیر مجموعه‌های گسترده‌اش در امر آموز و پرورش، بیشتر است.

طبیعتا برای چنین نهاد مهم و تاثیرگذاری لزوم تربیت و به کارگیری نیروهای مفید و سالم در کنار تجربه و تخصص، از اوجب واجبات است؛ اما اجرایی شدن برخی دستورالعمل‌های عجیب مثل ممنوعیت تحصیل دانشجو معلمان که به تنهایی می‌تواند ذهن بسیاری از کارمندان این سازمان را به خود مشغول و حتی مغشوش کند، شرایط نامطلوبی را در مسیر آموزش و پرورش صحیح دانش‌آموزان و آینده‌سازان این کشور به وجود آورد.

امنیت شغلی و تحصیلی یکی از دستاوردهای کشور در سال‌های بعد از انقلاب بوده است اما برخی تصمیمات مانند ممنوعیت تحصیل معلمان، می‌تواند موجی از ناامیدی در گرایش دانشجویان و جوانان به سیستم پرورشی کشور ایجاد کند.

دانشجویان پس از 3 سال وقفه و مشغولیت به کار معلمی، اجازه پیدا می‌کنند دوباره کنکور داده برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شوند و این در حالی است که نه مطالب علمی پس از سه سال یادشان مانده و نه دیگر شوری برای ادامه تحصیل وجود دارد.
در کنار اینها، سختی کنکور و رقابت سخت برای کسب تحصیلات تکمیلی و لزوم درآمد مکفی برای اداره امورات خانواده، دست به دست هم می‌دهد تا معلمان دیگر حتی فکر ادامه تحصیل را هم به سر خود راه ندهند.

کاهش کیفیت در آموزش مدارس، در آینده‌ای نه چندان دور، دانشجویانی ضعیف را روانه دانشگاه‌ها می‌کند و به همین راحتی، شتاب رشد علمی که هیچ، شیب رشد علمی در کشور نیز کم می‌شود.

بی شک ممنوعیت ادامه تحصیل معلمان که از 17 / 6 / 94   با ابلاغ وزارت آموزش وپرورش کلید خورده است کیفیت آموزشی مدارس را بیش از پیش تضعیف خواهد نمود .

همواره آموزش وپرورش با داشتن بیش از 2 هزار نیرو با مدارج علمی دکترا و بالاتر از دانشگاه های برتر کشور جزو وزارتخانه های شاخص دولت بود ولی با این تصمیم در آینده سطح علمی معلمان تضعیف خواهد شد .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

فاني با استفاده از مديران بازنشسته،  بي انگيزه و ناتوان در پست هاي ستادي عملاً نشان داد که جسارت و توان لازم براي تغيير و تحول بنيادين در اين حوزه را نداشته و بيشتر تمايل به حفظ شرايط موجود دارد/ بودجه وزارت آموزش‌وپرورش در سال 95، حدود 6 هزار ميليارد تومان کسر بودجه دارد/ مشخص نيست چرا براي وزارت آموزش‌وپرورش که همواره با کسري اعتبارات مواجه است، عملکرد بودجه ملاک عمل قرار نمي‌گيرد/ در کشور ما بودجه وزارتخانه ها نه بر اساس کار کارشناسي و نياز واقعي وزارتخانه ها (ضوابط)، بلکه از طريق چانه زني و روابط محقق مي شود / برداشت سطحي از سند تحول بنيادين و اجراي ناقص و شتاب زده آن باعث ايجاد مشکلاتي در بحث ساماندهي نيروي انساني، تدوين كتب و توليد محتوا و كمبود فضاهاي آموزشي شده است/ آموزش‌وپرورش برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي اجراي درست و شفاف هدايت تحصيلي و چگونگي انتخاب رشته دانش آموزان در پايان پايه نهم را نداشت/ شفاف نبودن فعاليت اقتصادي‌ صندوق ذخيره فرهنگيان و انتصابات غيرقانوني (بازنشستگان يا افرادي بدون سوابق صنعتي) در شرکت هاي زيرمجموعه اين صندوق است

منتشرشده در یادداشت

تعطیلات تابستانی و جیب خالی معلمان

روزهای پایانی خرداد و سال تحصیلی است. دانش آموزان در التهاب امتحانات پایانی خود هستند و معلمان نیز در گرما گرم روزهای آغازین تابستان، فیش های اردیبهشت و خرداد را بالا و پایین می کنند و چرتکه می اندازند تا بتوانند امسال هم به هر شکل ممکن تابستان خود و خانواده را مدیریت کنند. آنچه از واژه ی تعطیلات و تابستان به ذهن متبادر می شود، مسافرت، شادی و سرخوشی است؛ اما این روزها کمتر معلمی پیدا می شود که با اشتیاق به استقبال تعطیلات تابستان برود و یا برنامه ای برای مسافرت داشته باشد.


تابستان آمده است و معلمان پس از گذراندن نه ماه کار تحصیلی و طاقت فرسا، برای فرار از روزمرگی های تدریس و تسکین آلام روحی خود نیاز به مامن و ملجایی برای آرامش دارند. در این میان آنچه بیش از حساب و کتاب فیش حقوقی و دخل و خرج تابستان معلمان را  رنجیده خاطر می کند برداشت نادرست افراد غیر فرهنگی از تعطیلات تابستان است. از نزدیک ترین فرد خانواده تا آن دسته از افراد جامعه که تجربه معلمی را نداشته اند چنان با آب و تاب از تعطیلی مدارس و معلمان سخن می گویند که گویی معلمان در بهشت شدادند و مدام در سیر و سفر.
علی رغم برداشت عموم افراد جامعه، برخلاف معلمان این سایر کارکنان و کارمندان دولت هستند که با فراغ بال و امکانات درخور از تعطیلات تابستان بهره وافی و کافی را می برند.
در تعریف واژه سفر آمده است «سفر در لغت به معنای بیرون آمدن از شهر خود و به محل دیگر رفتن است.» سفر مقدمات و الزاماتی دارد که بدون آن هیچ سفری امکان پذیر نیست. فارغ از تعاریف سفر و مقدمات آن، معلمان در تعطیلات تابستان دو دسته اند. گروهی خانه نشین اند و به دلیل نداشتن شرایط سفر از جمله عدم تامین منابع مالی باید وقت خود را در کلاس های تابستانی و با روزمرگی های ملال آور و تکراری سپری کنند.

اگر به این شرایط گرمای طاقت فرسای تابستان و زندگی شهرنشینی و ترافیک و آلودگی هوا را اضافه کنیم، آنچه از تابستان برای این گروه معلمان باقی می ماند سرخوردگی و شرمندگی در مقابل خانواده و فرزندان است. فرزندانی که حتی خاطره ای از تابستان برای زنگ انشای خود نخواهند داشت. شرایط این دسته از معلمان یادآور برنامه « صبح بخیر ایران‌» و آیتم «سفرنامه» اقبال واحدی است . در این برنامه جناب واحدی مجری برنامه در اثنای هر سفر می گفت: «بینندگان عزیز پشت گیرنده ها بنشینید و با ما به سفر فلان شهر و روستا بیایید.» حال و روز این دسته از معلمان در تعطیلات تابستان مانند همان بینندگانی است که فقط و فقط باید از پشت گیرنده ها و یا صفحات مجازی سفرنامه دیگران را ورق بزنند.
اما گروه دوم آن دسته از معلمانی هستند که مسافرت می روند. در این میان برخی معلمان به شهر یا روستای زادگاه خود که مقصد دائمی تعطیلات‌شان است می روند و این طی مسافت و نقل‌مکان را به حساب مسافرت می زنند که برای خانواده یک سفر تکراری است؛ و برخی از معلمان نیز از فرصت تابستان بهره برده به شهرهای مختلف سفر کرده و در مراکز اسکان فرهنگیان اقامت می کنند. این شکل اقامت نیز علی رغم کم هزینه بودن برای معلمان مطلوب نبوده و در شان آنها نیست. معلمان برای آرامش و فرار از دغدغه های شغلی خود در مراکزی اسکان می کنند که این مراکز تداعی گر همان محیط پر استرس و پرمشغله معلمی است .
آیا اسکان در محیط آموزشی و کلاس درس آن هم کنار گچ و تخته و میز و صندلی دانش آموزان می تواند برای معلمان و همسر و فرزندانی که همواره این محیط را تجربه می کنند آرام بخش و حیات بخش باشد؟
متاسفانه به دلیل هزینه های سنگین سفر، انتخاب مکان مسافرت، محل اقامت، خوراک ، نوع وسیله حمل و نقل و محل اقامت، تحت تاثیر منابع مالی معلمان و درآمد پایین این شغل است و تا زمانی که دخل و خرج معلمان همخوانی نداشته باشد، تابستان با تمام شیرینی‌اش، برای معلمان طعم گسی خواهد داشت.
پای ما لنگ است و منزل بس دراز دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

روزنامه همدلی

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از مردودی 47 هزار اول دبستانی در 2 سال گذشته خبر داد.

منتشرشده در دانش آموز
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

هدایت تحصیلی

آذربایجان غربی

منتشرشده در نامه های دریافتی

رشد و توسعه و پیشرفت کشور ما بی‌تردید از مدرسه‌ها آغاز می‌شود/ وقتی از آموزش و پرورش صحبت می‌کنیم، قاعدتا آموزش عالی هم در کنار آن قرار دارد. این دو در کشور ما تفکیک شده‌اند، اما در بسیاری از کشورها این دو در هم ادغام شده‌اند و در یک مجموعه هستند/ هزینه‌هایی که در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم، هزینه‌های جاری نیست، بلکه هزینه‌های سرمایه‌ای است، زیرا بزرگترین سرمایه کشورمان را در مدارس به دست می‌آوریم و آن سرمایه انسانی است/ آموزش و پرورش ما باید متناسب با نیازهای روز جامعه باشد/ موضوع محیط زیست آن قدر مهم است که دانش آموزان باید از ابتدا با آن آشنا شوند و خود را برای رفع مسائل آن آماده کنند/ نمی توانیم از دنیا جدا باشیم از طرف دیگر ما باید خودمان را با شرایط جهانی هم کم و بیش تطبیق دهیم/ انزوا مفهومی ندارد/ آیا می توانیم در چنین شرایطی بگوییم فضای مجازی کاملا ممنوع است؟ دنیای دیجیتال ممنوع؟ می توانیم بگوییم ارتباط اینترنتی نمی خواهیم؟ تمام شبکه های اجتماعی را روزانه و ساعتی فیلتر کنیم؟ آیا با فیلتر و ممنوعیت می شود در دنیای امروز زندگی کنیم/ یک زمان استفاده از برنامه های رادیو تلویزیون غیر داخلی کاملا ممنوع بود. فکر کنید ما همه دیش ها را جمع کنیم در استان های مرزی چه باید کرد/ اگر آموزش و پرورش را درست تبیین و تعریف کنیم نه تنها نباید ترسی داشته باشیم بلکه باید امیدوار به تاثیرگذاری حداکثری باشیم/ . ما پارسال شرایط بسیار سختی داشتیم، امسال هم شرایط مان آسان نیست اما هیچ وقت بودجه آموزش و پرورش را نکاسته ایم و همه تخصیص اعتبارات بالای صد درصد بوده است. این به آن معنا است که دولت به اهمیت آموزش و پرورش واقف است

گروه اخبار/ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش از کاهش سقف پرداخت هزینه‌ها در خدمات بیمه تکمیلی خبر داد

گروه اخبار/ خبر استیضاح علی اصغر فانی نحستین بار توسط حسین مقصودی نماینده سبزوار در مجلس مطرح شد . ( این جا )

ظرف کم تر از چند ساعت ، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از این مساله اظهار بی اطلاعی کرد . ( این جا )

اما سرانجام و در نخستین ماه های کار مجلس دهم ، استیضاح وزیر آموزش و پرورش تقدیم هیات رئیس مجلس شد .

خبر را بخوانید .

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور