صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه و تقدیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی از فانی وزیر آموزش و پرورش

به تازگی ، محمدباقر نوبخت از وزیر آموزش و پرورش به جهت برنامه ششم توسعه  تقدیر نموده  است .

در بخشی از این پیام به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش چنین آمده است :

" وزير محترم آموزش و پرورش و رئيس شوراي برنامه ريزي آموزش تدوين برنامه ششم توسعه در سايه توجهات حضرت باري تعالي و تلاش مستمر و صادقانه ، همكاران، توفيق تهيه و تدوين برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران فراهم گرديد تا در پرتو عنايات آن حضرت ، با بهره مندي از نتايج ارزيابي برنامه هاي گذشته، برنامه ششم با رويكردي همه جانبه و جامع نگر با نگاه ويژه به موضوع هاي خاص و بر پايه سياست هاي كلي ابلاغي، به ويژه محورهاي سه گانه «اقتصاد مقاومتي»، «پيشتازي در عرصه علم و فناوري» و«تعالي و مقاوم سازي فرهنگي» و برنامه هاي رئيس جمهور محترم در قالب برنامه هاي بخشي و فرابخشي در مهلت مقرر تدوين و به صورت سند و لايحه احكام موردنياز تقديم مجلس شوراي اسلامي شود.

بدين وسيله مراتب تقدير و تشكر خود را از جناب عالي كه در تحقق اين مهم مشاركت فعال داشته ايد ابراز مي دارم. اميداست با اتكال به الطاف پروردگار متعال ، با تحقق اهداف سند چشم انداز، همچنان شاهد اعتلاي روزافزون نظام جمهوري اسلامي ايران باشيم ."

با مطالعه این برنامه و در یک ارزیابی ساده از محتوای آن، معلوم می‌شود که از مجموع 46 صفحه و با محاسبه تقریبی 9 هزار کلمه‌ای متن برنامه، تنها یک بار عبارت « آموزش و پرورش » آمده است؛ آن هم در بند یک ذیل ماده 14 است.

در ابتدای این ماده و در ترسیم خط‌ مشی کلی آن آمده است:

«به منظور تحقق اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره‌وری،  تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال، گسترش همکاری و تعاملات فعال بین المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور:

وزارت آموزش و پرورش مجاز است در جهت ارتقاء کیفیت، عدالت آموزشی و بهره‌وری نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام نماید. ارائه خدمات آموزشی در این گونه مدارس با استفاده از نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات بخش خصوصی و تعاونی و یا با مشارکت در استفاده از امکانات و تجهیزات بخش دولتی و نیروی انسانی خصوصی و تعاونی بر اساس ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، صورت می‌گیرد. آموزش عمومی دولتی در طول سال های برنامه ششم رایگان می‌باشد.  

این در حالی است که حتی هیچ یک از موارد احکام پیشنهادی تشکل معلمان در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار نگرفته است ! ( این جا )

 چشم‌انداز علمی کشور و هم سند تحول، به رفع «  مشکلات مادی و معیشتی معلمان  »تاکید دارند اما رد پایی از این مساله در برنامه ششم توسعه دیده نمی شود !

از سوی دیگر ، به نظر می رسد  کارشناسان و برنامه‌ریزان اقتصاد و توسعه آموزش و پرورش در تدوین این برنامه نقشی نداشته‌اند ، زیرا تنها بند مربوط به آموزش و پرورش در این سند، خرید خدمات آموزشی، امری نبوده که در گذشته اتفاق نیفتاده باشد. لذا این امر را می توان در واقع « تمدید صدور مجوز» به حساب آورد  !

بنابر این شاید بتوان گفت که وزارت آموزش و پرورش از لحاظ مشارکت در تدوین برنامه ششم، پر فراغت ترین سال خود را سپری کرده است!

با عنایت به موارد فوق ، برای ما جای بسی پرسش و ابهام است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به چه مناسبت از وزیر آموزش و پرورش تقدیر کرده اند !

پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان  جامعه امروزي، جامعه سازمان ها ست و كاركنان نيز هسته هاي اصلي و اساسي يك سازمان را تشكيل مي دهند. تكريم كارمندان از جمله عوامل انگيزشي موثر در فرآيند كارايي و اثر بخشي يك سازمان در جهت رسيدن به بهره وري مناسب و نيز جزء برنامه هاي مديريت تحول است و كميت و كيفيت چنين تكريمي مشخص مي كند كه مسئولان يك سازمان، چگونه به فرايندهاي انگيزشي كاركنان خود توجه مي نمايند و هر قصوري در اين ارتباط، سازمان را در رسيدن به اهداف و ماموريت هاي خود، دچار مشكل خواهد كرد و مساله رضايت شغلي نيز خود در مسير تقليل قرار خواهد گرفت.

اخيرا در سازمان هاي مختلف نيز طرح تكريم ارباب رجوع به صورت گسترده مطرح شده كه هر سال، برنامه ها و بودجه هاي مختلفي براي اين امر در نظر گرفته مي شود؛ غافل از اينكه تكريم ارباب رجوع بدون توجه به پيش زمينه آن يعني تكريم كارمندان، امري بي فايده و دور از ذهن خواهد بود.

معلمان به دليل حضور در سيستم تعليم و تربيت، نيازمند توجه خاص مي باشند؛ چرا كه نظام تعليم و تربيت به دليل موضوع آن يعني انسان و فعل آن يعني آموزش و پرورش، در برگيرنده حساسيت ها و الزامات خاص مي باشد كه هر گونه توجه و تكريم به صاحبان اين حرفه، مشخص كننده نوع استراتژي خاص يك جامعه  در تكريم جايگاه تعليم و تربيت  مي باشد و همچنين آموزش و پرورش تنها سازماني است كه نيروي انساني آن چه از لحاط كمي و چه از لحاظ كيفي بخصوص از نظر مدارج تحصيلي، از جايگاه خاصي در بين سازمان ها برخوردار است.

مكانيزم هاي تكريم معلمان در بر گيرنده روش ها، اقدامات و امتيازات مختلفي مي باشد كه يكي از اين اقدامات عيني و شاخص پذير، مساله امكانات رفاهي مي باشد. مدیریت رفاهی نقشي پررنگ و تأثیرگذاری در شکل گیری انگیزه ها، پتانسیل و بهبود عملکرد یک سازمان مي تواند ایفا نموده و همواره باعث بالا رفتن انگیزش و بهره وری بیشتر کاری آنان گردد.

در بحث امكانات رفاهي، يكي از مهمترين اقدامات هر سازمان، مراكز اقامتي در شهرها و محل هاي گردشگري مي باشد كه براي كاركنان و نيز خانواده هاي آن ها و حتي مشاهده گران بيروني، بسيار مهم مي باشد؛ چرا كه در نگرش و ارزيابي آن ها نسبت به آن شغل، بسيار مهم مي باشد.

تاملي كوتاه بر مراكز اقامتي مشخص مي سازد كه با توجه به وجود مراكز اقامتي و رفاهي در شهر هاي مختلف، آنچه كه در عمل در اختيار معلمان به صورت گسترده قرار مي گيرد، مدارس مي باشند كه قبل از پرداختن به كميت و كيفيت آن، يك نگاهي به مراكز اقامتي ساير سازمان ها مي شود:

مركز اقامتي تامين اجتماعي در بندر انزلي

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

مركز اقامتي تامين اجتماعي در نمك آبرود

 نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

هتل كوثر بانك ملي در رامسر

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

هتل شركت نفت در محمود آباد

 نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

هتل بانک پاسارگاد در شمال

 نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

هتل بانك پارسيان در چالوس

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

در ارتباط با نمونه اي از هتل ها و مراكز اقامتي برخي سازمان ها، آنچه كه مهم است؛ توجه به اين واقعيت است كه كاركنان اين سازمان ها و نهادها مي توانند با شرايط مناسب و طبق برنامه تقويمي سهل الوصول از اين مراكز استفاده كنند.

با توجه به وجود مراكز اقامتي نسبتاّ مناسب آموزش و پرورش در شهرهاي بزرگ، آنچه كه در عمل بصورت واقعي و آن هم در سطح ايده آل در اختيار جامعه فرهنگيان قرار مي گيرد؛ كلاس هاي مدارس به شكل هاي زير مي باشند:

 نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

نگاهی به وضعیت مراکز اسکان فرهنگیان و یا هتل های بی ستاره معلمان

تامل به تصاوير مورد نظر مشخص مي كند آنچه كه در اين ميان نصيب خانواده محترم فرهنگيان قرار مي گيرد؛ كلاس هاي مدارس به صورت فوق مي باشد. كلاس هايي كه با امكانات قابل رويت فوق، سرويس هاي بهداشتي دانش آموزي با ظاهري نامناسب و گاهاّ غير بهداشتي، حمام هاي مشترك، آشپزخانه بسيار كوچك و مشترك(چايخانه مدارس) و .......

در آخر اين مقاله كوتاه، چندين سوال براي من معلم قابل طرح است كه :

1. علت اصلي تفاوت امكانات اقامتي معلمان با كاركنان ساير سازمان ها در چه مواردي قابل طرح مي باشد؟

2. امكانات فوق در ارتباط با جامعه عظيم فرهنگيان، تا چه حد در برگيرنده تكريم واقعي آن ها مي باشد؟

3. آيا امكانات واقعي جامعه و آموزش و پرورش جهت فراهم كردن امكانات اقامتي و رفاهي مناسب در اين سطح مي باشد؟

4. آيا آلترناتيوهاي ديگري در اين ارتباط قابل طرح نمي باشند؟

5. چرا بر دوش امكانات رفاهي فرهنگيان، ستاره اي خودنمايي نمي كند؟

6. افرادي كه در خارج از آموزش و پرورش، شاهد اين وضعيت هستند؛ در مورد جايگاه معلمان چگونه فكر مي كنند؟

و سوالات ديگر ...؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

طلب کارآموزان هنرستان ها

کرمان

منتشرشده در نامه های دریافتی
سه شنبه, 22 تیر 1395 11:03

معلمان و تعطیلات تابستان!

چقدر آزادی در آموزش و پرورش به معلم داده ایم که بتواند به راحتی درخصوص ضعف های مسئولین انتقاد نماید، اعتراض نماید و براساس قانون حق خود را طلب نماید/ آیا چارچوب قانونی برای این اعتراضات معین نموده ایم / چرا مسئولین آموزش وپرورش نمی خواهند بپذیرند که خود معلمند و در برابر معلم و انتقاد و حق خواهی او می ایستند و برای هر صحبتی ، اهرم فشاری ساخته اند که معلم دم فرو بندد و آقایان را شاکله ی عدالت و مجریان حق بداند/ امروز به برکت بازار و تجارت و تغییر در ارزش ها صاحب جاه و شوکت شده اند و سیر دنیا را در مادیات جسته و از هر گونه نشتری بر زخم کهنه معلم ابا ندارند

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ صبح امروز جمعی از معلمان بازنشسته در اعتراض به وضعیت نابه سامان معیشتی، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

منتشرشده در بازنشستگان

برگشت به کار روح الله قنبری مدیر برکنار شده و لو رفتن سوالات امتحانی هماهنگ

1- چندی پیش خبری در صدای معلم در مورد برکناری یک مدیر مدرسه در تهران منتشر شد . ( این جا )

پس از انتشار این خبر ؛ اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در این مورد جوابیه ای برای صدای معلم ارسال کرد . ( این جا )

در بخشی از این جوابیه چنین آمده بود :

" عزل آقاي روح ا... قنبري توسط شوراي نظارت بر مدارس غير دولتي شهر تهران، به دليل احراز تخلفات در برگزاري امتحانات داخلي ، امتحان هماهنگ استاني خرداد 95، حذف برخي از دروس مصوب از برنامه هفتگي مدرسه و ارائه گزارش خلاف واقع انجام شده است.

  لذا طرح دلايل و انگيزه هاي سياسي يا شخصي براي عزل نامبرده بدون اشاره به مستندات قانوني و مرجع تصميم گيري اقدامي غيراخلاقي است كه با ترفند سياسي براي قانون گريزي و كم رنگ كردن قضاوت منفي افكار عمومي ناشي از ارتكاب تخلفات مدير مدرسه است.

لازم به ذكر است طي بيست روز اخير ، پانزده مدير مدرسه غير دولتي به دليل تخلفات مختلف و بر اساس آراي شوراي نظارت بر مدارس غير دولتي شهر تهران عزل شده اند . "

شنیده ها حاکی از بازگشت به کار مدیر برکنار شده قبلی است .

حال پرسش این است که آیا مواردی از تخلفات که نام برده شده و برای مراجع ذی صلاح محرز و قطعی گردیده است ، همه مرتفع شده اند و هیچ مشکلی به لحاظ قانونی برای ادامه کار ایشان وجود ندارد ؟

2- اخبار و مطالبی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحانی هماهنگ در صدای معلم منتشر گردید .

در آخرین جوابیه ای که اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برای صدای معلم ارسال نمود ؛ نمونه سوالات درس آمادگی دفاعی به صورت اصلی و آن چه در قبلا در تلگرام منتشر شده بود ، آورده شده بود . ( این جا )

« صدای معلم » ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی مسئولان انتظار دارد تا :

1- اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به همین ترتیب در مورد درس جغرافیا ( سال دوم ) نیز پاسخ گو باشد .

2- تاکنون این اداره کل توضیحی در مورد سخنان مدیر کل محترم در مورد سلامت امتحانات داخلی و نیز پرسش های متعدد صدای معلم در این مورد نداده است .

شفاف سازی در این موارد به اعتماد سازی در جامعه فرهنگیان کمک شایانی خواهد نمود .

پایان پیام /

منتشرشده در گفت و شنود

سبک های تربیتی و فرزندپروری خانواده و شبکه های اجتماعی  خانواده نخستین و بنیادی ترین پایه گذار شخصیت، ارزش ها و معیارهای فکری افراد است که ابتنای سرنوشت، سبک و شیوۀ زندگی آیندۀ آنها به حساب می آید و اخلاق، صمیمیت و سلامت روانی هر شخصی تا حدود بسیاری وابسته به آن است. سنگ بنای ساختن یک جامعۀ سالم، پویا و خلاق در تربیت افرادی سالم و کارآمد است، این افراد نیز حاصل بارآوری و آماده سازی خانواده هایی است که خود با دشواری هایی مواجه نباشند که در این صورت بستر و زمینۀ لازم برای رشد و شکوفایی فرزندانشان را فراهم خواهند نمود. اما زمانی که کارکردهای سیستم خانواده دچار اختلال گردد، از انجام چنین وظیفۀ بس خطیری باز خواهد ماند. برخی از جامعه شناسان بروز این اختلال را ناشی از صنعتی شدن جوامع می پندارند. این فرآیند علاوه بر اینکه می تواند نهاد خانواده را از لحاظ ساختاری دچار استحاله نماید، بلکه کارکردهای آن را نیز دست خوش تغییر قرار می دهد.

با توجه به تغييرات صورت گرفته و رشد تكنولوژي، امروزه شاهد پيدايش رقباي جدي در كنار خانواده نظير رسانه هاي ارتباط جمعي  در امر جامعه پذيري افراد هستيم . در بين رسانه هاي متنوع و نوين مي توان از شبکه های اجتماعی به عنوان يكي از پرکاربردترین ابزار ارتباطی در ایران و نیز سراسر دنیا ياد كرد که امکان ارتباط دوسویه بین کاربران را نیز فراهم کرده است و امروزه نقش مهمي درزندگی افراد بازي می نماید.

بی تردید با وقوع انقلاب صنعتی در غرب و گسترش پیامدهای اقتصاد سرمایه داری در جوامع غربی و به دنبال آن تغییرات سریع و گسترده در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چهره جهان به طرز چشمگیری دگرگون شده است. از میان متغیرهای گوناگونی که در این سیل شتابان تغییرات دچار استحاله گردید، سبک های فرزند پروری والدین بود. فرزندپروری فعالیت پیچیده ای شامل روش ها و رفتارهای ویژه است که به طور مجزا و یا در تعامل بایکدیگر بر رشد کودک تأثیر می‏ گذارد. درواقع پایه واساس شیوۀ فرزندپروری مبین تلاش های والدین برای کنترل و اجتماعی کردن کودکان شان است.

 در جوامعی که سنت، رفتارهای اجتماعی اعضای آن را تنظیم می کند، الگوی تربیت استبدادی، الگوی تربیتی غالب است. اما در جوامع صنعتی الگوهای تربیتی متنوعی مشاهده می شود. با استناد به تئوري ها و تحقيقات صورت گرفته، خانواده ‏های سنتی از طريق فرآيند جامعه‏‏ پذيري، ارزش ها و هنجارهاي مورد نظرخود و نیز مورد تأييد جامعه را به فرزندان انتقال مي ‏دهند كه عبارتند از: ايمان و پاي بندي مذهبي و انسجام اجتماعي.

اما حضور درشبکه‏ های اجتماعی  ممکن است هنجارها و ارزش هاي که مورد تأييد جامعه نیستند را نیز  به فرزندانشان انتقال دهند كه مهمترين آنها عبارتند از: مادي گرايي، فردگرايي، آزادي هاي نامحدود و زیر سؤال بردن ارزش های فرهنگی حاکم بر جامعه خودی.

مخالفان حضور در شبکه‏ های اجتماعی عمدتاً بر برخی از آثار منفی این شبکه ها بر الگوهای رفتاری خانواده ها نظیر افزایش خیانت های همسران به یکدیگر، افزایش طلاق، گسترش فساد اخلاقی و بی بند و باری ناشی از روابط غیر اخلاقی، یا حتی مشغول شدن فرزندانشان با این شبکه ها و افت عملکرد درسی آنها، جایگزینی ارتباطات بین اعضای خانواده با ارتباطات درفضای مجازی و .... اشاره می کنند.

یکی از ابعاد ارتباطات خانوادگی که به خاطر حضور در شبکه های اجتماعی با چالش مواجه شده است، سبک تربیتی فرزندان است. ایجاد فضای آزادی مطلق برای فرزندان بدون نظارت پدر و مادر در برخی از موارد ره آورد این شبکه ها است. اما موافقان حضور در شبکه های اجتماعی بر این اعتقادند که استفاده از شبکه های اجتماعی روشی مفید برای کسب آگاهی بیشتر افراد از پدیده های علمی و فرهنگی در جهانی است که تا حد یک دهکده کوچک‏تر شده است. طرفداران استفاده از این رسانه ها بر این باورند که ارتباط و دریافت اطلاعات حق هر انسانی می باشد و جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات و یا ممانعت افراد از کسب اخبار، بی مورد و مخدوش کنندۀ آزادی های فردی افراد محسوب می شود.

اما مانند هر ابزار پیشرفته دیگری، این شبکه ها نیز همچون سکه دو رو دارد و در کشورهای مصرف کننده این فن آوری معضلاتی را پدید می آورد. اصولا ورود هر فن آوری پیشرفته ای در کشورهایی که زمینه های لازم را برای توسعه فناوری و فرهنگ سازی آن فراهم نکرده اند. باعث ایجاد تناقض ها و تضادهای زیادی می شود و می تواند فرهنگ و باورهای یک جامعه را مورد تهاجم قرار داده و آن را دگرگون سازد. اما با آموزش های همگانی در استفادۀ صحیح از این ابزارها می توان نحوۀ بهره گیری از شبکه های اجتماعی در محیط خانواده را مدیریت نمود.

البته حضور در برخی از شبکه های اجتماعی و استفاده از برخی رسانه ها دارای بار علمی و سرگرم کننده بوده و می توان گفت استفاده از آنها با يک سري فرصت ها و یک سري تهديدها همراه است. پس بهتر است  آثار خوب و بد آنها را برای فرزندان مان آشکار تر کنيم. همان طور که در ابتدا آموزش روش استفاده از هر وسيله اي لازم است، چاقو هم خوب است هم بد. بچه زماني که روش استفاده از چاقو را بلد نباشد، قطعا دستش را مي برد. پس بايد ابتدا روش استفاده از تکنولوژي را به تناسب افراد به آنها بياموزيم، سپس تکنولوژي را در اختيارشان قرار دهيم.

اگر حضور در شبکه های اجتماعی که در اغلب موارد زمینۀ دست یابی به اطلاعات ناقص و نادرست و گاه گمراه کننده را به همراه دارد، با مخاطراتی همراه باشد؛ تجلی این مخاطرات در دورۀ نوجوانی که دورۀ غلبۀ هیجانات بر تعقل می باشد، بسیارتر خواهد بود. پدر و مادر اولين كساني هستند كه زيربناي شخصيت سالم يك نوجوان را بنا مي نهند. معمولاً والدين، نوجوان خود را به صورت كودك مي نگرند؛ مثل اين كه گذشت زمان تغييري در وي نداشته است. عدم درك نوجوانان باعث كشمكش بين آنها و والدين مي شود. نوجوانان به خود حق مي دهند كه در مسائل مربوط به خانه اظهار نظر كنند و افكار و عقايد و اعمال اعضا خانواده را مورد سؤال قرار دهند و نوجوان آن كودك سر به راه قبلي نيست. حضور در شبکه های اجتماعی و دریافت اطلاعات از آن باعث می شود که نوجوان خود در امور متعددی عالم تر از والدین بداند و دانسته های آنها را کهنه و قدیمی بپندارد و از آنها تبعیت نکند. در این شرایط والدین ممکن است احساس کنند که اقتدار خود را در خانواده از دست داده اند و به اعمال فشار و کنترل بیشتری بپردازند که این سخت گیری ها باعث ایجاد مقاومت و مخالفت در فرزندانشان خواهد گردید و محیط خانواده به محل تنش و درگیری والدین-فرزندان مبدل خواهد شد.    

باید دانست کنترل و سخت گیري در مورد فرزندان باید در حد طاقت آنها باشد و کنترل و سخت گیري بیشتر  باعث تشویش و اضطراب در آنها می گردد.

در فرزند پروری مستبدانه والدین انتظار دارند که فرزندان بی چون و چرا نظرات، ارزش ها و هدف های آنها را بپذیرند، این شیوۀ تربیتی که ویژۀ جوامع سنتی است دیگر جواب نمی دهد. شاید عده ای از والدین از چنین سبک تربیتی والدین خود برخوردار بوده اند و حال می خواهند آن را در مورد فرزندان خود نیز اعمال کنند.

اما باید دانست جامعۀ سنتی شرایط و مقتضیات خود را می طلبد و شایسته است در جوامع فعلی از سبک تربیتی دیگری استفاده نمود. یکی از عوامل تغییر این رویه حضور در شبکه های اجتماعی است. حضور در شبکه های اجتماعی باعث افزایش آگاهی فرزندان و نیز والدین می شود. آنها با روش های جدید تعامل در بین اعضای خانواده آگاهی می ‏یابند. فرزندان چنین خانواده هایی دیگر اطاعت بی چون و چرا از والدین را بر نمی تابند ، در چنین شرایطی والدین مجبور به انتخاب در بین سه گزینۀ تربیتی هستند: نوع نخست سبک تربیتی آزاد گذارنده است. این شیوۀ تربیتی باعث بی بند و باری فرزندان شده و ممکن است زمینه انحرافات اجتماعی و اخلاقی را برای آنها فراهم کند که در این صورت کل خانواده نیز  ممکن است دچار مشکل شود. یا ممکن است روش تربیتی غفلت آمیز را در پیش گیرند. در این صورت نیز فاصله و شکاف بین والدین و فرزندان هر روز عمیق تر خواهد گردید و آنها رانسبت به هم بیگانه و بی عاطفه خواهد نمود. اما روش سوم سبک تربیتی مقتدارنه است. این سبک نوین در فرزند پروری باعث می شود والدین با فرزندان خود گفت و گو کنند و تلاش کنند تقاضاهای خود و مقررات خانواده را برای فرزندان خود توضیح دهند.

بنابراین، اگرچه در هر دو روش استبدادی و مقتدارنه والدین رفتارهای فرزندان را بسیار کنترل می کنند ولی در روش مقتدارانه که بهترین سبک فرزند پروری است، کنترل با ارزش و احترام به فرزندان همراه است. والدین مسئول و مقتدر در کنار انتظار بالا از فرزندان همواره حامی آنها هستند. الگوی تربیتی مستبدانه با بروز علائم افسردگی و اضطراب، رفتارهای ضد اجتماعی، بزهکاری، اختلال سلوک در نوجوانان رابطه دارد، در حالی که به کارگیری سبک تربیتی مقتدارانه این آسیب ها را در پی ندارد.

بهترین نوع رابطه بین والدین و فرزندان رابطه اي است که بر اساس محبت باشد. در سایه محبت است که فرزندان به والدین خود اعتماد، و به سوي آنها گرایش پیدا می کنند. ابراز محبت به فرزندان سمت و جهت می دهد و حاصل آن توجه عمیق فرزندان نسبت به والدین است، هنگامی که این توجه به دست آمد، می توان با ابراز محبت، فرد را به برخی کارهاي صالح و با منع محبت او را به ترك رفتار برانگیخت؛که یکی از این رفتارها اعتیاد به حضور در شبکه های اجتماعی و آسیب دیدن از آنها است. زیرا یکی از ویژگی هاي محبت این است که میان محبت و اطاعت رابطه وجود دارد و اگر فرزندان محبت والدین نسبت به خود را به شکل واقعی احساس نمایند، از آنها پیروی خواهند کرد. این ابراز محبت به شیوه هاي گوناگون از قبیل بیان آن،  بازي کردن با آنها و هدیه دادن به آنهاصورت می گیرد. بدیهی است که پیامد چنین شیوۀ تربیتی محبت متقابل فرزندان نسبت به والدین درپی خواهد داشت.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از معلمان پیمانی شهرستان علی آباد کتول ( استان گلستان ) در نامه ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش خواهان رسیدگی به وضعیت خود گردیدند

گروه اخبار/

پرداخت سکه در زمان احمدی نژاد به وزیران و فیش های حقوقی نجومی

وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش در رابطه با هدایای احمدی‌نژاد به وزرایش گفت: بنده هم مشمول پاداش 100 سکه از طرف احمدی‌نژاد شدم و تنها این هدیه مختص به من نبود.

حمید رضا حاجی بابایی نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با دریافت حقوق های غیر متعارف در دولت نهم،‌دهم و یازدهم اظهار کرد: به طور حتم اگر مسئوولان واقعا می خواهند که به حقیقت ماجرا در موضوع پرداخت حقوق های غیر متعارف پی ببرند و عدالت اجرایی شود باید بدون هیچ گونه واهمه و ترسی در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.
 
وی افزود: اگر بعضی ها معتقدند که پرداخت غیر متعارفی در دولت های مختلف صورت گرفته است باید هر آنچه در 4 دولت گذشته وجود داشته است مورد بررسی قرار دهند و لیستی را در این راستا تهیه و آن را به مردم اعلام کنند.
 
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هیچ اشکالی وجود ندارد که اگر تخلفی صورت بگیرد ما آن را روشن بیان کنیم ، چون نظام جمهوری اسلامی ایران با هیچ کسی تعارفی ندارد.
 
حاجی بابایی اظهار کرد: هر شخصی در هر جایگاهی که دریافت های غیر قانونی،‌نجومی و غیر متعارف داشته است و از قانون سوء‌استفاده کرده است باید بدون هیچ تبعیضی به پرونده آن رسیدگی شود حال این پرونده متعلق به دولت نهم و دهم باشد یا دولت گذشته ما باید با مردم شفاف باشیم.
 
وی خاطر نشان کرد: در پرونده بررسی حقوق های غیرمتعارف باید این موضوع را در نظر بگیریم که این کار نباید وجهه سیاسی پیدا کند از این رو باید بر اساس ادله و اسناد در این راستا وارد عمل شد.
 
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی پیرامون اخبار منتشر شده درباره دریافت 100 سکه از رئیس جمهوروقت در زمان حضور در وزارت آموزش و پرورش گفت: در دولت دهم به عنوان نشان پاداش به برخی از وزیران هدایایی اهدا شد که بنده نیز مشمول پاداش 100 سکه شدم که تنها این هدیه مختص به من نبود.
 
وی تاکید کرد: بنده این 100 سکه را به نیم سکه تبدیل و در بین همکاران خود تقسیم کردم.
 
منبع: ميزان

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور