گروه اخبار/
در روزهایی که زمزمههای استیضاح دوباره علیاصغر فانی، دوباره جدی شده و در شرایطی که نارضایتی از شیوه اجرای طرح رتبهبندی، یکی از مهمترین علل نارضایتی فرهنگیان است، علیاصغر فانی از تلاش برای اعمال طرح رتبهبندی در مورد ۴۰هزار نیروی خدماتی آموزش و پرورش خبر داد.
فاني در پاسخ به اين پرسش كه در طرح رتبهبندي چه تعداد از معلمان باقيماندهاند، گفت: «رتبهبندي شغل حدود 40هزار نفر از همكاران انجام نشد و در حال پيگيري هستيم تا از طريق سازمان مديريت اين موضوع به نتيجه برسد و از خجالت اين همكاران دربياييم.»
آنطور كه فاني گفته اين طرح مخصوص معلمان است و در مجموع از مهر سال گذشته تاكنون رتبهبندي شامل اين 40هزار نفر نشده كه اين افراد نيروهاي خدماتي هستند. خبر تازه وزير آموزش و پرورش در حالي اعلام ميشود كه دو هفته قبل مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش نيز از اعمال رتبهبندي در افزايش حقوق بازنشستگان فرهنگي خبر داد.
چگونگي اجراي اين طرح دستكم در مجلس قبلي همواره محل اختلاف آموزش و پرورش و نمايندگان ملت بوده است. قاسم احمديلاشكي، جواد هروي، محمدمهدي زاهدي و عطاءالله سلطاني صبور و... پيش از اين و هنگام حضور در مجلس نهم بارها ضمن انتقاد از شيوه اجراي اين طرح بر ضرورت توجه به معيشت و حقوق معلمان تأكيد كرده بودند. در مجلس فعلي نيز نمايندگاني منتقد اين طرح هستند و گويا در كنار تلاش براي استيضاح وزير اين موضوع را نيز دنبال ميكنند.
در يك نمونه روز گذشته ذبيحالله نيكفر، نماينده مردم لاهيجان در مجلس عدم رضايت فرهنگيان كشور، عدم پرداخت مطالبات آنها و نبود رضايت مندي معلمان از نظام رتبهبندي را ازجمله موارد موجود در طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش اعلام كرد. نيكفر كه هماكنون عضو كميسيون بهداشت است اما از ابتدا علاقه به عضويت در كميسيون آموزش مجلس را داشت، با بيان اينكه معلمان از وضعيت رتبهبندي ناراضي هستند، گفت: «در استانها و شهرستانها مشاهده ميكنيم، برخورد مناسبي با فرهنگيان وجود ندارد كه در مجموع، اين موارد ازجمله دلايل استيضاح وزير آموزش و پرورش است.» حالا نه فرصت زيادي تا آغاز سال تحصيلي جديد باقي مانده و نه عمر زيادي از دولت يازدهم. همين دو موضوع، استدلال مخالفان استيضاح فاني است؛ نكتهاي كه موافقان استيضاح در برابرش ميگويند نبايد به وضع موجود رضايت داد و وضعيت نامطلوب فعلي را اصلاح كرد. جدا از اينكه استيضاح فاني چه سرانجامي داشته باشد، چگونگي اجراي طرح رتبهبندي يكي از مهمترين گلايههاي فرهنگيان از آقاي وزير است؛ شايد باتوجه به خواستههاي آنها انگيزه براي دومين اسيتضاح وزيري كه ركورددار دريافت كارت زرد از مجلس هم است، كمتر شود. امروز اگر تعداد نمايندگان موافق استيضاح در كميسيون آموزش كمتر نشود، اين موضوع از هميشه جديتر خواهد شد.
روزنامه همشهری
برخلاف برخی تبلیغات در مورد سهمیه مدیریتی زنان ، سهم زنان در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش کم تر از 3 درصد است/ آیا فرصت های دیگری برای تشکر و یا تقدیر از مدیران وجود ندارد/ اگر سیستم ارزیابی عملکرد مدیران در وزارت آموزش و پرورش بر یک مبنای علمی ، مستمر و سیستماتیک تعریف و تبیین شده باشد و ارزش گذاری درست و منطقی انجام شود ؛ آیا نیازی خواهد بود که بخواهند از در یک نشست سه روزه چنین کارکردی تعریف شود/ معلمان غالبا به مدیران اعتماد ندارند و البته مدیران هم غالب معلمان را فاقد تحلیل و یا درک در فهم مشکلات با نگاه سیستمی و یا جامع می دانند/ آیا مدیران صف و ستاد درک درست ، واحد و واقع بینانه ای از اهداف آموزش و پرورش و نیز اسناد بالادستی دارند/ آیا مسئولان وزارت آموزش و پرورش قصد دارند در مدت 3 روز این فاصله را از بین ببرند / وزارتخانه ای که بین مدیران صف و ستادش فاصله و به قولی " عدم درک مشترک " وجود داشته باشد چگونه می تواند بین " صف " و " ستاد " در کل مجموعه هماهنگی ایجاد کند/ معنای نهایی چنین گزاره ای آن است که در وزارت آموزش و پرورش ارتباطات مدیریتی فقط و یا اکثرا به صورت " عمودی " تعریف شده است و " ارتباطات افقی " که برآیند سازمان های اثربخش و کارا می باشد در وزارت آموزش و پرورش بسیار کم و یا در حد ناچیزی است/ این مساله نشان می دهد که نهادهایی مانند روابط عمومی و حتی حراست ها به وظایف خود درست عمل نمی کنند/ حتی برخی از این مدیران هنگام سخنرانی در اجلاس از زوایای مختلف عکس گرفته و در منطقه و یا ناحیه خویش پس از استقرار به تبلیغ خودشان پرداخته اند/ برگزاری این نشست بیشتر حالت " نمایش " داشته و کم تر به موضوع اصلی که همان " آموزش و پرورش " است پرداخته شده است/ در حالی که وزارت آموزش و پرورش در پرداخت بسیاری از مطالبات ساده و معمولی حتی پرداخت حقوق معلمان قراردادی درمانده است ؛ برگزاری چنین مراسم و میتینگ های پر خرج و زرق و برق دار منطقی و اقناع کننده نیست/ تحقق و حل این مساله نیاز به تفکر تحول گرا ، برنامه ریز و آینده نگر دارد که در حال حاضر چنین مناسباتی در در بدنه و مدیریت مشاهده نمی شود
گروه اخبار/ مطهری در پاسخ به تذکری ؛کمیسیون آموزش زودتر تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را در دستور قرار دهد .
به هر حال اخیرا در رقابتی ورزشی کسب ۸مدال ملی ، ره آورد دانش آموزان لرستانی در مسابقات دو و میدانی دانش آموزان سراسر کشور بود .
این مسابقات از ۱۰ لغایت ۱۸ مرداد ماه به میزبانی شهر کرد برگزار گردیده بود .
نتایج کسب شده توسط دانش آموزانی رقم خورده که عموما متکی به امکانات مالی خویش بوده و از کمترین حمایتی توسط اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش برخوردار نبوده اند و برخی نیز فاقد تمکن مالی لازم می باشند اما تا این جای کار با کفایت شخصی ،علاقه واستعداد خود و حمایت ورزش دوستان و مربیان دلسوز تا این جای کار پیش آمده اند ؛ این در حالیست که امروزه در فرآیند مدیریت و برنامه ریزی و تصمیم گیری کلان پرداختن به ورزش به عنوان یکی از محورهای اصلی بالندگی و شکوفایی استعدادها در آحاد یک ملت مورد توجه اکثریت قریب به اتفاق دولت ها می باشد و در کشور ایران نیز پرداختن به ورزش های پایه مورد تاکید است اما این که چرا به ورزش های پایه و آموزشگاهی در لرستان پرداخته نمی شود و هزینه نمی گردد و این که این خشکسالی اعتبارات که همواره دولتمردان دم از آن می زنند کی به پایان خواهد رسید و آیا این کمبود اعتبارات برای کل کشور است یا مسئولان غیور لرستانی شهامت به خرج داده و با اعلام صریح و رسمی آن را می پذیرند باید مسئولان پاسخ دهند .
گروه اخبار/
اعضای انجمن اسلامی معلمان شهرستان های استان تهران با عبدالرضا فولادوند مدیر کل جدید آموزش و پرورش دیدار کردند.
در این دیدار اعضای این تشکل دیدگاه های خود را در خصوص آموزش و پرورش بیان کردند. از مهمترین نکات مطرح شده در این نشست توسط اعضا می توان به « وجود مدیران نا هماهنگ که مانعی در تحقق برنامه ها و اهداف دولت تدبیر و امید هستند » و نیز تقاضا برای افزایش نقش بانوان در حوزه های اجرایی و مدیریتی اشاره کرد.
در ادامه این نشست آقای فولادوند در سخنانی اظهار داشتند که برخی از مدیران کنونی مدیران دولت قبل هستند و باید تعیین تکلیف شوند.
وی افزود : مدیران باید عملا در راستای برنامه های دولت تدبیر و امید اقدام کنند.
آقای فولادوند همچنین بیان کردند ، آموزش و پرورش و به ویژه مدارس متعلق به کل نظام است و مدیری که استقلال آموزش و پرورش را به خطر اندازد مدیر ما نیست و بنده با ورود جریان های سیاسی به مدارس به شدت مخالف بوده و اجازه این کار را نخواهم داد.
کمیته اطلاع رسانی انجمن اسلامی معلمان شهرستان های تهران به نقل از فانوس
شهاب الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان این روزها کجاست؟ آیا مدیریت او در این صندوق ادامه خواهد داشت؟ چه برنامه هایی در انتظار اوست و او چه رویکردی را دنبال می کند/ صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از ارکان اساسی بانک سرمایه است که شرکت های زیرمجموعه اش بخش مهمی از سهام بانک سرمایه را در اختیار دارد/ علیرضا حیدرآبادی پور که تا پیش از این مسئولیت مدیرعاملی این بانک را بر عهده داشت خرداد ماه امسال از این بانک به دلیل اختلاف نظر با یکی از اعضای هیات مدیره برای اعطای تسهیلات به مشتریانی خاص از این بانک خداحافظی کرد/ یکی از اساسی ترین اشکالات وارده به بانک سرمایه بی ثباتی در مدیریت ارشد آن بانک است، موضوعی که قاعدتا منجر به تحمیل هزینه های مختلف به بانک و نظام بانکی کشور می گردد
گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از آموزگاران شهرستان خوشاب ( خراسان رضوی ) در نامه ای که برای صدای معلم و خطاب به مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نوشته اند نسبت به عملکرد آن انتقاد کرده اند .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای پاسخ مسئولان ذی ربط اعلام می دارد .