گروه اخبار/ اخیرا یک کلیپ ویدئویی در مورد شلاق زدن دانش آموزان یک مدرسه محروم در استان کرمان توسط مدیر مدرسه منتشر گردیده است .
« صدای معلم » در خبری که دیروز منتشر کرد چنین نوشت :
« صدای معلم » بر این باور است ؛ اگر دانش آموزان مدرسه مختار آباد رودبار به خاطر کمک نکردن به مدرسه شلاق خورده اند و اخراج شده اند آموزش و پرورش باید جبران کند و با مدیر متخلف برخورد قانونی نماید .
اگر هم خبر ساختگی و جعلی است ، باید به طور مستند به افکار عمومی توضیح بدهند." ( اصل خبر را این جا بخوانید . )
مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه ای که امروز منتشر کرده است ؛ فیلم و مصاحبه تنبیه بدنی و اخراج دانش آموزان رودبار جنوب را ساختگی و مغرضانه خوانده است
مدرسان باید خودشان با سواد رسانهای و اطلاعاتی آشنایی داشته و توانایی دریافت و انتقال پیام را به دیگران داشته باشند/ كسانی كه از رشتههای ارتباطات یا علوم اجتماعی و جامعهشناسی فارغالتحصیل شدهاند، اولویت دارند كه باز مشخصاً، باید با فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی داشته باشند، اما لزوماً رشته به معنای توانایی نیست/ درخواست ما 40 ساعت آموزش بود که 32 ساعت تصویب شد/ در برخی مناطق، سر كلاسهای دانشآموزان درسها را تدریس میكنیم تا ببینیم بازخورد چیست/ حساسیت در مورد درسی که برای اولین بار وارد نظام آموزشی میشود، بیشتر است و دبیر مربوطه، مدیران مدارس و مسئولان ادارههای آموزش و پرورش در همه ردهها باید در این مورد مطالعه كنند تا بتوانند درس جدید را در كلاس درست عرضه كنند....
پرداخت هزینه های کمک به مدرسه در این مناطق به هیچ عنوان کاربرد ندارد/ این موضوع از اساس اشتباه است و مدیران مدارس این مناطق ۱۰۰ میلیون تومان پول کتاب به شرکت چاپ و نشر کتاب بدهکار هستند/ هیچ دانش آموزی در بدو آغاز سال تحصیلی بدون کتاب نمانده است/ بازرسان اداره کل آموزش و پرورش استان برای بررسی صحت خبر تنبیه دانش آموز به این مدرسه مراجعه کرده اند و این خبر بر اساس اطلاعات موجود تکذیب می شود/ مدیر کل آموزش و پرورش کرمان، از رسانه ها خواست در انتشار اخبار جانب انصاف را رعایت کنند و تا از صحت مطلبی مطمئن نشده اند اقدام به نشر آن نکنند
منطقه رودبار یکی از محروم ترین مناطق کشور است/ متاسفانه روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش همچون سابق در این مورد سکوت کرده و حتی مدیر کل این بخش با برخی اظهارات غیررسمی و غیر مرتبط در برخی گروه های تلگرامی سعی در فرافکنی ، سیاسی جلوه دادن خبر و فرار از پاسخ گویی دارد/ اگر این خبر صحت ندارد ؛ وزارت آموزش و پرورش در مورد آن توضیح داده و به وظایف ذاتی و قانونی خویش عمل کند . اگر خبر مخدوش است وزارت آموزش و پرورش خبر را تصحیح کند و اگر خبر درست است آموزش و پرورش قول پیگیری و تنبیه متخلفان را بدهد/ رئیس جمهور دو سال پیش خطاب به دانش آموزان گفت : "دانش آموزان باید با حق اعتراض خود در مدارس آشنا شوند و بدانند که اگر اعتراض به معلم تاثیر نداشت، می توانند این اعتراض را به مدیر منتقل کنند و اگر این مرحله نیز موثر نبود می توانند اعتراض خود را در مناطق آموزش و پرورش دنبال کنند."/ دانش آموزان مدرسه چمران روستای مختار آباد نه تنها اعتراض می کنند بلکه با شناخت رسانه اعتراض خود را به گوش مسئولان و مردم می رسانند/ در چنین شرایطی هزینه اعمال غیر قانونی و خودسرانه بالا می رود/ این دانش آموزان پیام رئیس جمهور را شنیده و عملا از حق خود برای اعتراض استفاده کرده اند/ در عصر ارتباطات ، روابط عمومی ها هم باید متحول شوند. انحصار خبری و گزینش خبر نه تنها مفید نیست بلکه دیگر امکان ندارد/ اینکه سایت فردا نیوز مغرضانه این خبر را آب و تاب داده و یا قصدش کوبیدن دولت و آموزش و پرورش بوده و یا بودجه سایت از کجا تامین می شود و مدیر مسئول آن چه کسی است و با کدام مقام ارتباط دارد و گذشته اش چه بوده و.... حاشیه پردازی است .....
در صورتی كه اگر طی همين ساعت مشخص تعداد بيشتری مريض را ويزيت كند و درآمد بيشتری كسب نمايد جريمه میشود و با ابزار ماليات جلوی تخلفات و درآمدزايی پزشكان را از طريق اخذ ويزيت بيش از حد از بيمار میگيرند/ گاهی اوقات نیز مراجعان و مشتریان از خدمات ارایه شده رضایت چندانی نداشته یا بعضا از عدم کیفیت در خدمت نارضایتی شدیدی داشته باشند،اما نمی توانند پیگیر مطالبات خود باشند/ حدود یک سوم از 27 هزار و 600 استاندارد ملی در ایران مربوط به خدمات است ،اما با وجود تمرکز و فعالیت کشور درباره تدوین استاندارد برای کالاهای تولیدی، درباره استاندارد خدمات اجتماعی در کشور ضعف داریم/ باید به این باور برسیم که استاندارد فقط در حوزه کالاها نیست بلکه استاندارد در حوزه خدمات اجتماعی نیز مطالبه ملی و حقوق شهروندی است و در تحقق این حلقه ی مفقوده در رفتارهای اجتماعی و نظارتی تلاش نماییم....
نهضت و قیام امام حسین(ع) یک حرکت و پروسه جامع و کامل اصلاح گرانه (... طلب الاصلاح فی امة جدی و ابی) و نمادی از یک منشور و برنامه سازنده انسانی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی با شاخصه ها و محورهای عدالت خواهانه، کرامت، فضیلت و آزادی و جهاد و هجرت بود. اهمیت اقدام سید و سالار شهیدان تا بدان جاست که حدوث و ابتناء و مبداء اسلام را به نبی مکرم حضرت محمد(ص) و بقاء این دین مبین جهانی را متوجه و مربوط به امام حسین و کار تاریخی، حماسی او دانسته اند.
از منظری بایستی گفت دکترین و استراتژی آن حضرت ، فرهنگی و تمدن ساز بوده و هرگز ابتدا به جنگ و حرکت نظامی نکردند و بلکه قیام و نبرد آن رادمرد بزرگ عالم بشری و جهان عرفان و عشق و حریت و شرافت، یک عمل تدافعی به شمار می آید و اگر نبود هجرت و قیام و جهاد و شهادت آن مرد تاریخ ساز و آموزگار فداکاری و ایثار و جوانمردی، به جد می توان گفت بنی امیه و آن شجره ملعونه برای همیشه تاریخ امامت را به سلطنت مبدل ساخته و اسلام و قرآن و رسالت نبوی و امامت علوی را در زیرزمین دفن می کردند و امروزه ما شاهد اسلام انقلابی و آموزه های کربلایی عاشورایی نبودیم.
خود آن حضرت فرمودند: آیا نمی بینید که به حق و عدالت و میزان الهی و کتاب خدا عمل نمی شود و از باطل جلوگیری به عمل نمی آید و آن جا که جامعه به رهبری چون یزید (فرهنگ و آداب یزیدی و مروانی و سفیانی) مبتلا گردد بایستی فاتحه اسلام را خواند!
و در جای دیگر در فرمایشات و خطبه های حسین (ع) می خوانیم که این نابه کار فرزند نابه کار (ابن زیاد) مرا میان دو امر یعنی ذلت و شمشیر (مرگ سرخ) مخیر ساخته است اما هیهات منا الذلة و ذلت و پستی و خواری و بردگی از ما خاندان به دور است!
این که امام حسین (ع) خطاب به سپاه کفر و جهل و ضلالت می فرماید ای آل سفیان اگر دین ندارید به روز رستاخیز اعتقاد ندارید ، پس آزاد مرد باشید و یا به پیمان شکنی اهل باطل و فاسدان و غارت بیت المال از ناحیه آنان اشاره کردند و مقولاتی همچون عدالت، آزادی، آزادگی، شرافت، پیمان، مهمان نوازی، مردانگی، جوانمردی و .... را مطرح نمودند حاکی از این حقیقت و واقعیت است که دکترین و استراتژی آن مرد بزرگ و شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، امری فرادینی، جهانی، غیر احساسی و جهان شمول بوده است.
این یک ظلم و جفای بزرگ به حسین بن علی (ع) است که تز و عمل او را تحریف نموده و یا ناقص و ابتر جلوه دهیم و آن قیام بی نظیر و تاریخ ساز را با برخی خرافات دون شان اهل بیت (ع) آغشته و عجین نموده و آن حرکت عظیم انسانی و جاوید را یک امر صرف احساسی، عاطفی، ضعیف، ترحم برانگیز و یا در چارچوب تنگ قبیله ای، خانوادگی و حتی یک حرکت محض و صرف دینی و مذهبی نمایش و جلوه بدهیم!
قیام و نهضت امام حسین (ع) حتی فراتر از امر دین و مقطع زمانی و مکانی بوده و جنبه "اولترا" دینی و فرامذهبی داشته است. آن امام حرکتی جامع الاطراف و انسان گرایانه و جهانی انجام داد. اگر چنین نباشد چگونه می توان کار حسینی و عاشورایی و کربلایی را الگو و مدل راستین و اسوه همیشگی خواند!؟ به همین جهت است که گاندی رهبر بزرگ هند و آن لیدر ضد استعماری قیام خویش را یک امر جدید و خلق الساعة ندانسته و بلکه آن را ملهم و منبعث از حرکت امام حسین و یاران وفادارش معرفی نموده است.
ضمنا در کنار جنبه رمزآلود و الهی و ملکوتی و معنوی قیام امام حسین ( ع ) بایستی توجه کرد که آن قیام می بایستی یک امر مکرر در تاریخ و حیات بشر تلقی گردد یعنی همیشه بایستی امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با جهل و پلشتی ها و بی عدالتی ها و جور و ستم و غارت گری و اصلاح طلبی و آزادگی در حریت و قانون و عدالت و فضیلت انسانی و شرافت و عزت ، تداوم و استمرار داشته باشد .
شاید ظلم بالاتر و لااقل هم ردیف جنایت و سبعیت قاتلان حسین ( ع ) ، تحریف قیام و هور قلیایی و افسانه ای جلوه دادن آن مرد و آن قیام و تخدیری جلوه دادن آن قیام و حرکت مقدس الهی ، انسانی و تراژدی غم بار ( حسین دارم ، چه غم دارم ) باشد ؟!
پاسداشت و سوگواری عاشورا و جهاد و شهادت حسین ( ع ) که در صورت انجام درست و اصولی آن ثواب و صواب و آثار گران بهایی را به همراه دارد هرگز با فساد ، تباهی ، تبعیض ، ظاهر سازی ، بی توجهی و بلکه خیانت به حق الناس و به فراموشی سپردن باطن و مغز و دین و مذهب سازگاری ندارد و اگر امام حسین ( ع ) فرمود : " انا قتیل العبرات ) ؛ غرض از عبرات تنها اشک و اشک و اشک نیست بلکه عبور از پستی به بلندی و از ظلمت به نور و جامه عمل پوشیدن کمال و رشد و انسانیت و عبرت گرفتن از حوادث می باشد .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
نه تنها دولت های ملی اروپایی برای ایجاد سلطه خود، به وجود آوردن آنچه "ملت" مینامیدندش و ابداع "حافظه تاریخی" و احساس "تعلق ملی" ناچار بودند زبان های میانجی یا رسمی را حاکم کنند بلکه باید نظام آموزشی همگانی و رایگانی را ایجاد کنند تا همه افراد جامعه را از خلال آن به فرهنگ ملی نسبتاً یکسانی برسانند/ هم از این رو دولت های یبرون آمده از انقلاب از همان ابتدا با کلیساها که پیش از آنها آموزش را در دست داشتند درگیر شدند و نزاع میان این دو قدرت هر چند در سطح دستگاه های دولتی توانست تا حدی به یک نظام همسازی و همکاری و تقسیم کار بینجامد اما در مدارس همچنان ادامه دارد/ نگاهی به برنامه درسی مدارس ابتدایی و متوسطه خود ما نشان میدهد که ما از برنامهای تبعیت میکنیم که تقریباً در همه جای دنیا وجود دارد و خود بر اساس تفسیری اروپایی از یک گذشته یونانی در دوران انقلاب و پس از آن تبیین شده است/ در ایران، نظام آموزش رسمی و مدارس همزمان با شکلگیری دولت مدرن از ابتدای قرن بیستم به وجود آمد و گسترش یافت. اما همچون اغلب کشورهای در حال توسعه دیگر از ابتدا تا امروز نتوانسته است به شکل کارایی در بیاید زیرا هرگز از نیازهای محلی و موقعیت های فرهنگی و قابلیت های خود حرکت نکرد بلکه همواره چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی بر آن بود که به مدلی آرمانی برسد که خاص گروهی از فرهنگ هاست و حتی در آن فرهنگ ها دائماً در آن اصلاح میکنند تا بتوانند به کارایی برسند و این کارایی اغلب زیر سؤال است/ آموزش رسمی، از ابتدا اهداف سیاسی یعنی ساختن شهروندان مطیع و قانون مند را دنبال میکرده است که از متوسطی از سطح فرهنگی برخوردار باشند و از میان آنها نخبهترین افراد باز هم بر اساس یک سلسله مراتب سیاسی به سطوح بالاتر رفته و ارکان دولتی را در دست بگیرند/ ما سلطه اهداف ایدئولوژیک و هژمونیک را امروز در تمام نظام های رسمی آموزش میتوانیم به روشنی ببینیم/ نظام های آموزش رسمی به نظر من به صورت بسیار گستردهای غیر کارا و دچار خود شیفتگی ناشی از گفتمان های رسمی خود هستند/ نظام های آموزشی از کودکان و نوجوانان "اطاعت" و "سر به زیری" و "آموختن" آنچه به آنها آموزش داده میشود را میخواهند، کودکان نیز چنین کاری را به ظاهر انجام میدهند، اما در واقع هیچ یک از این موارد را در خود درونی نمیکنند/ این نظام باید دو شرط داشته باشد تا بتواند موفق شده و به موقعیتی آرمانی تر برسد. نخست آنکه الزامات و شرایط جدید جامعه شبکهای را بپذیرد و سپس آنکه ویژگی های محلی، ملی و جهانی را با یکدیگر در یک برنامه همگن و یکپارچه ترکیب کند/ ایدئولوژیک عمل کردن و نه لزوماً ایدئولوژیک بودن، شاید بدترین کاری است که میتوان انجام داد/ نظام آموزش رسمی مناسب از نظر من نظامی است که ابزارهای انتقادی و گزینشی را در افراد تا حداکثر ممکن تقویت کند تا آنان بتوانند با اتکا به عقلانیت و روششناسی هایی که آموختهاند راه مورد علاقه خود را در یک همگنی عمومی مبتنی بر قانون و قواعد و ضوابط تعیین شده بر اساس یک خرد جمعی بیابند....
گروه اخبار/
جبار کوچکینژاد؛ نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به سوءاستفادههای مالی در شرکتهای زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان و دستگیری تعدادی از افراد وابسته به این شرکتها گفت: تعداد دقیق بازداشتشدگان صندوق ذخیره فرهنگیان را صرفاً دادستان و قوه قضاییه میدانند؛ امیدواریم با ورود قوه قضاییه، تحقیق و تفحص در اولین جلسه مجلس رای گرفته شود.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بازداشتشدگان ندارم، افزود: مشخص است که تعداد آنها ۲، ۳ یا ۴ نفر نیست؛ در این سوءاستفادهها افراد زیادی دست داشتهاند. صندوق چند شرکت زیرمجموعه داشته و هر شرکت یک هیات مدیره جداگانه برای خود داشته است، یکی ۲ شرکت هم که نبودهاند. پس افراد زیادی مسئول اتفاقات رخ داده در صندوق هستند و همه آنها هم باید در قبال مشکلاتی که به وجود آوردهاند؛ پاسخگو باشند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره روند تحقیق و تفحص از این صندوق گفت: در مجلس نهم مادهٔ ۲۳۶ مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان بود، از این ماده گزارشی را به صحن دادیم و در آنجا با بررسی مباحث مطرح شده در مورد صندوق به این جمعبندی رسیدیم که یک سری مشکلات در صندوق ذخیره فرهنگیان وجود دارد، لذا درخواست دادیم مجلس کار تحقیق و تفحص از صندوق را در دستور کار داشته باشد.
وی ادامه داد: در ماده ۲۳۶ در مجلس نهم بخشی از مشکلات این صندوق مطرح شد؛ مشکلاتی از قبیل اینکه فرهنگیان نمایندگانی در صندوق ندارند، صندوق گزارشی شفاف به فرهنگیان ارائه نمیدهد، عدم ارائه خدمات و تسهیلاتی به فرهنگیان و رعایت نکردن بسیاری از موارد قانونی، دوشغله بودن برخی افراد در صندوق و در آخر اینکه بعضی مواقع این صندوق به صورت فامیلی اداره شده است.
کوچکینژاد افزود: با اتمام کار مجلس نهم، در همان روزهای اول تشکیل مجلس دهم این تحقیق و تفحص را در محورهای مختلفی ازجمله شرکتهای وابسته به صندوق، هیات مدیره صندوق، بانک سرمایه، بیمه، هولدینگ پتروشیمی و ماشینسازی اراک و بسیاری از موارد دیگر مرتبط با صندوق، تحویل و بعد از اینکه کارها را انجام و گزارش را هم ارائه دادیم، این گزارش به دادستانی رفت و پیرو آن با پیگیری دستگاههای ذیربط، تعدادی بازداشت شدند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه چرا بازداشت شدگان معرفی و اسامی آنها اعلام نمیشود، موضوعی است که بستگی به دستگاههای مسئول دارد. باید توجه داشت که ماموریت مجلس در تحقیق و تفحص در واقع روشنسازی است؛ چراکه فرهنگیان سالیان سال از دسترنج خود در این صندوق سرمایهگذاری کردهاند.
وی افزود: ایجاد صندوق ذخیره فرهنگیان در برنامه سوم توسعه تصویب شد؛ یعنی در سال ۷۴، از ۲۰ سال پیش تاکنون ۵ درصد از حقوق فرهنگیان به این صندوق واریز شده است و این یک رقم بسیار بالایی است و فرهنگیان به حق، درخواست شفافسازی دارند و ما موظف هستیم؛ این را روشن کنیم که چه کسانی متخلف هستند و سرمایه فرهنگیان را به انحراف برده و از آن سوء استفاده کردهاند.
تردیدی نيست که در پایین ماندن میزان حقوق و دستمزد معلّمان عوامل متعددی دخیل است اما تعداد ساعات ظاهری اشتغال روزانه آنها از دید مقامات و شخصیّت های دخیل در تعیین حقوق و دستمزد، پنهان نمانده و بیتأثیر نبوده است/ آن دسته از آقا معلّمان عزیزی هم که شغل دومِ نان و آبداری دارند، معترف اند که شغل آموزگاری بهترین شغل است و زمان زیادی را از آنان نمیگیرد و وقت و فرصت کافی برای شغل دوم شان باقی می گذارد/ بهترین شغل برای خانم ها شغل معلمیست/ آنان شغل آموزگاری را برای هر کسی که از موهبت شغل دوم برخوردار است، بهترین شغل میدانند/ سوء مدیریّت همه جانبه در طول سالیان متمادی چنین وضعیّتی را رقم زده است/ اگر این توهم در ذهن برخی از افراد سطحی نگر و کوته نظر به وجود آید که جامعهٔ آموزگاری عمدتاً کم کار و کم بازده است، نفی نظرشان اندکی دشوار خواهد بود/ برخی از فرادستان، شغل معلّمی را شغلی با تعطیلات طولانی تلقی و ارزیابی میکنند و اختصاص مزایا به معلّمان را در همین حد کافی میپندارند/ به نظر می رسد مدارس دونوبته و توهم پاره وقتی در مورد فعالیت معلمان، یکی از عوامل اثر گذار در تعیین حقوق و دستمزد و وضع معیشت و منزلت معلمان بوده است .....
مغيرة بن شعبه لعنت الله عليه ضارب حضرت زهرا سلام الله عليها در كوچه بني هاشم!
و اولين پيشنهاد دهنده ولايت عهدي يزيد به معاويه!
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک
مغيره فرزند شعبه از قبيله ثقيف اهل طائف حجاز بود.
وي از حيله گران و مكاران و زيركان عرب بود و يكي از تاريخ سازان حوادث صدر اسلام!
مورخان ايمان او را سطحي دانستند از ناراستي و بدعهدي و زدوبندبازي گرفته تا فتنه و فساد و زنا و قتل و غارت و شرب خمر همه از ( فضايل!) اين منافق بدبخت است. طه حسين زندگي او را مشكلي از مشكلات مي داند. در جنگ يرموك يك چشم خود را از دست داد و در زمان عمر والي بصره بود و به فسق و فجور روي آورد و و زنا كرد.
مردم به خليفه از او شكايت كردند ، خليفه شاهد خواست و چهار شاهد بر اين گواهي صدق حاضر شدند كه زياد بن ابيه با دگرگون كردن حقيقت و شهادت دروغ مغيره را نجات داد و حد تهميت بر شاهدان جاري ساخت و مغيره جان سالم به در برد. مغيره نيز در جريان پيوستن زياد به معاويه اين خوش خدمتي او را جبران كرد. پس از رسوا شدن مغيره در بصره ، خليفه او را به فرمانداري كوفه فرستاد با اين تحليل كه كوفيان با والي صالحي چون عمار ياسر سر سازگاري ندارند اما فاجري چون مغيره از عهده آنها بر مي آيد.
نكته:
سنگ بناي ناراستي و ناعهدي كوفيان را در طي بيست سال حكومت امويان در عراق از زمان مغيره بدكار و حيله گر با ايجاد فضايي به دور از آموزه هاي صدر اسلام ، تربيت منافق گونه را به عنوان هنجار جامعه عراق به مركزيت كوفه بنا كرد.
اما او تا روي كار آمدن عثمان در حكومت كوفه بود، خليفه سوم او را بركنار كرد، مغيره با امام علي بيعت نكرد و در جنگ هاي جمل و صفين خانه نشين شد، در جريان حكميت حضور يافت و به شيطنت پرداخت و پس از شهادت امام علي به سرعت خود را به معاويه رساند و به مبارزه با امام حسن (ع) پرداخت و با تردستي به كوفه رسيد و حكومت كوفه را دگربار ربود ؛ گرچه معاويه قصد داشت پسر عمروعاص را به كوفه بگمارد اما مغيره مخفيانه زير گوش معاويه خواند اگر كوفه را به عبدا...بن عمروعاص بدهي بين دو آرواره شير گير خواهي كرد و معاويه را از اين تصميم منصرف كرد و خود دگربار به حكومت كوفه رسيد. او حوادث زيادي براي اسلام آفريد و ماجراهاي زندگي اش مايه ننگ فساد و تباهي جامعه اسلامي بود.
مغيره يكي از سه ضلع مثلث فتنه مشاوران معاويه بود (زياد ، عمروعاص و مغيره)
فتنه هاي او بي شمارند اما يكي را از نظر مي گذرانيم:
جرقه ولايت عهدي يزيد را مغيره به ذهن مكار معاويه وارد كرد.
معاويه گوش به زنگ هميشه از بزرگان و زيركان عرب تعريف مي كرد و هر كس را كه ديگران هم به عنوان نخبه معرفي مي كردند و بيم جانشيني معاويه از او مي رفت به گونه اي مرموز از سر راه يزيد برمي داشت و ترور مي كرد. از نمونه هاي آن ترور عبدا... بن خالد بن وليد بود كه بيم داشت به لحاظ كياست و زيركي جانشين خليفه شود ، دستور داد مخفيانه به او زهر خوراندند و او را از ميان برداشت يا امام حسن (ع) را توسط جعده زهر نوشاند و به شهادت رساند و...
مورخان مي نويسند چون مدت امارت مغيره بر كوفه طولاني شد معاويه بر عزل او همت گماشت تا به جاي او سعيد بن عاص اموي را بر كوفه بگمارد. مكر مغيره بالاتر از اين بود كه دست بسته مهره بازي سياست معاويه شود خود تا بر اين اقدام معاويه مطلع شد وانمود كرد از حكومت خسته شده و رهسپار شام شد و حيله اي را در سر مي پروراند و نرسيده به دروازه هاي شام آن را براي همراهان فاش نمود .
مغيره از ايمان سست معاويه مطلع بود و دنياخواهي و خوي اشرافي گري بني اميه را به نيكي ديده بود لذا براي همراهان فاش ساخت اگر امروز من نتوانم و امارتي براي شما فراهم نكنم هرگز نخواهم توانست. مغيره در پي فرصتي ناب براي به دست آوردن حكومت از دست رفته كوفه بود و پس از ورود به شام يكسره قبل از هر كس به ديدار يزيد رفت.
يزيد جواني ناآزموده، خام، حريص، دنياطلب، شراب خوار، با خوي باديه اي و اين گونه آغاز كرد: همانا سران اصحاب رسول ا.. (ص) و بزرگان همه از دنيا رفته اند و فقط فرزندان ايشان باقي اند و از بين آنها بافضيلت ترين، نيكورأي ترين، و به سنت و سياست داناترين كسِ آنها شمايي و نمي دانم چرا اميرالمومنين معاويه براي تو از مسلمين بيعت نمي گيرد.
يزيد گفت: آيا اين شدني است؟
مغيره گفت: آري!
يزيد نزد پدر رفت و راز مغيره را بازگوكرد و معاويه كه سال ها در پي فرصتي اين چنين در كمين نشسته بود مغيره را خواست.
از او پرسيد يزيد چه مي گويد؟ مغيره در پاسخ گفت : اي اميرالمومنين ديدي پس از عثمان چه خون ها ريخته شد و چه تفرقه ها پديد آمد .يزيد نيكو جانشيني است ، پس براي او از مردم بيعت بگير .
معاويه گفت چه كسي مرا كمك خواهد كرد؟
مغيره گفت: كوفه به عهدة من و بصره به عهده زياد، غير از اين دو شهره كسي با تو مخالفت نخواهند كرد.
معاويه گفت: پس سركارت برگرد و نيك بينديش و در اين باره مذاكره كن و من هم مي انديشم.
بدين ترتيب مغيرة مكار و حيله گر با روان شناسي بني اميه توانست تخم فتنه جديد حكومت موروثي آنها را بكارد و بنيانگذار فتنه اي باشد كه سال ها خون هاي پاك را بر سرزمين مسلمان ها بريزد و يزيد را بر جامعه اسلامي تحميل كند تا از ره آورد آن در طي 10 سال بعد از قيام عاشورا بيش از چهارصد هزار مسلمان طعمه شمشير شدند و قيام هاي متعددي با وقايع خونيني از اين تصميم و حركت مغيره گريبانگير جامعه اسلامي شد تا در جريان آن با فاصله گرفتن خواص از پيرامون محور حق و پيوستن به اشرافيت اموي و زرق و برق دنياي پست مادي آنها قافيه را براي هميشه ببازند .
مغيره از عمق خطاي خود با زيركي آگاه بود و درباره مكر كارگر افتاده خود به همراهان گفت:
پاي معاويه را به ماجرايي كشاندم كه براي امت محمد (ص) بسي ديرپا خواهد بود و گرهي پديد آوردم كه بدين زودي ها گشوده نخواهد شد.
و اين گوشه اي از كالبدشكافي اصحاب فتنه عاشورايي بود.
منبع :
آل ياسين، صلح امام حسن پرشكوه ترين تاريخ.
ترجمه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت ا... خامنه اي به نقل از ابن اثير
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید