گروه اخبار/ نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بر لزوم فراهم شدن امکان ادامه تحصیل فرهنگیان تاکید کرد
گروه اخبار/
نایب رییس فراکسیون امید از باز پس گیری همزمان امضای استیضاح وزیر آموزش و پرورش توسط 18 عضو فراکسیون امید خبر داد.
عبدالکریم حسینزاده در گفتوگو ایسنا، گفت: دو جلسه مجزای شورای مرکزی و مجمع عمومی فراکسیون امید به مسئله استیضاح علی فانی اختصاص یافت که درباره ضرورتهای استیضاح و تاثیر تغییر وزیر آموزش و پرورش بر معیشت و درآمد فرهنگیان به تفصیل صحبت شد.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس افزود: دلایل متعدد استیضاحکنندگان به بحث گذاشته شد. یکی از مباحث این بود که با تغییر وزرای آموزش و پرورش در دولتهای گذشته آیا حقوق و مزایای ناچیز فرهنگیان افزایش یافته است؟ آیا واقعا با تغییر وزیر مشکل معیشت و مالی فرهنگیان بهبود مییابد؟ در بسیاری از کشورهای توسعه یافته رتبه حقوق فرهنگیان در رده یک تا شش جامعه حقوقبگیر قرار دارند و پزشکان و وکلا در رتبههای بعدی حقوقی قرار دارند.
وی افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تغییر فانی راهحل نیست و مشکلی از جامعه فرهنگیان کشور حل نمیکند به همین دلیل دوستان امضای خود را از پای استیضاح برداشتند. اجماع در این موضوع به خصوص اتحاد و نظر جمعی فراکسیون را نشان داد.
انتهای پیام
بنگاریم و به مشکلات آموزشی آنان در مدارس و نیز مشکلات گریبانگیرشان در جامعه بپردازیم. دانش آموزان نابینا و نیمه بینا یک گروه از دانش آموزان" با نیازهای ویژه" قلمداد می شوند که باید تحت آموزش قرار گیرند، به تحصیل بپردازند و مهارت های زندگی برای وارد شدن به جامعه را فرا گیرند ، ولی آیا به نسبت آموزشی که می بینند جامعه نیز خودش را برای پذیرش این افراد مهیا کرده است/ یکی از مسائل شایع درنحوه ی برقراری ارتباط بین معلم دوره ی عمومی با دانش آموز است. معلمان معمولا خود را ناتوان از آموزش به این دانش آموزان تلقی می کنند/ اتتظار می رود محیط آموزشی چنان آماده شده باشد که ورود دانش آموزان نابینا تنش زا نباشد و معلمان مربوطه دوره ی کوتاه مدت و فشرده ای را قبل از حضور دانش آموزان نابینا در کلاس دریافت نمایند/ برخورداری از اشتغال مناسب نیز یکی از مسائل نابینایان هست/ بسیاری از نابینایان علی رغم برخورداری از تحصیلات لازم ولی از شغل مناسب برخوردار نمی باشند....
«محمدپارسا طاهری»، دانشآموز پایه نهم متوسطه در مدرسه «ن» منطقه ٩ تهران یکی دیگر از دانشآموزانی بود که آقای «ش»، معلم او یکشنبه هفته گذشته او را تنبیه بدنی کرد/ آنها آمده بودند که از ما رضایت بگیرند و پدرم گفت رضایت نمیدهم. معلم دینی ما حتی یک بار هم از من عذرخواهی نکرد؛ فقط به من گفت کارم اشتباه بوده است/ ما هدفمان این است که در اینباره اطلاعرسانی شود، قانون جدیاي تصویب شود و برخورد جدیدی با این موضوع شود/ پاسخی به تماسهایشان ندادند و مسئول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش منطقه ٩ هم به «شهروند» گفت که اجازه ندارد در اینباره صحبتی کند/ درحالی که سازمان بهزیستی در پی اجرای طرحی برای تست سلامت روان سالانه معلمان و مسئولان مدارس بود، آموزش و پرورش با این طرح مخالفت کرد. طبق آییننامه مصوب شورای آموزش و پرورش تنبیهبدنی جرم است/ آموزشوپرورش در بررسیهای روحی و روانی معلمان خود چندان موفق عمل نکرده است/ از طرفی در سالهای اخیر به دلیل رشد تکنولوژی حریم کلاسهای درس نیز زیر سؤال رفته است، انتشار کتکخوردن دانشآموزان، انتشار تصاویر دانشآموزانی که بنا بر هر دلیلی از پاسخگویی به سؤالات معلمها عاجزند، باعث میشود چارچوب حریم کلاس رعایت نشود/ باید ریشه این اتفاقات را که متأسفانه کم هم نیستند، جستوجو کرد/ به نظر ميرسد گزينه اخراج در خصوص معلمان خاطي چندان جدي گرفته نميشود...
پس از عدم موفقیت نجفی در کسب رای لازم، علی اصغر فانی به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه وزارت از سوی انجمن اسلامی معلمان و برخی تشکل ها مطرح شد/ از نیمه دوم وزارتش و با گذشت زمان و عدم تحققِ برنامه ها و عدم توفیق در حل مشکلات معلمان ، از اوایل اسفند ماه ۹۳ تجمعات اعتراضی معلمان شروع شد/ مخالفان سیاسی دولت نیز با استفاده از این نارضایتی ها سعی در موج سواری داشتند ولی به دلیل سابقه و عملکرد مجلس نهم در زمان وزارت حاجی بابایی و عدم اعتماد بدنه و تشکل های معلمی به آنها، نتواستند در این کار جامعه معلمان را همراه خود کنند/ اصولگرایان به دلیل اختلاف سیاسی شان با دولت تصور می کنند با زدن فانی دولت را ناکارآمد نشان می دهند و نمایندگان اصلاح طلب عملکرد ضعیف فانی را به ضرر دولت و باب میل اصولگرایان می دانند و فکر می کنند حضور وزیر ضعیفی مثل فانی سبد رای روحانی را کوچکتر می کند/ یکی از معاونت های مورد نقد در دوره ی فانی، معاونت پارلمانی آقای ناصری بود/ بسیاری عملکرد وی و مدیر کل سابق امور مجلس آقای روشنی را بی شباهت با تجار معامله گر نمی دانند و معتقدند آنها از وضع موجود چندان هم ناراضی نبوده و نیستند/ علی اصغر فانی اگر کارشناس و نظریه پردار خوبی هم باشد قطعا مدیر ضعیف و ناکارآمدی است که به درد وزارت نمی خورد/ فانی در این سه سال و اندی امتیاز دهی به نمایندگان را به امری رایج در رابطه بین نمایندگان و مدیران آموزش وپرورش بدل کرده است/ برخی از نمایندگان به سمت های آموزش و پرورش به عنوان تیول خود می نگرند/ عملکرد فانی ذهنیتی به جامعه معلمان القا کرده است که هر تغییری ولو بر اساس معیار آموزشی را به فشار های سیاسی ارتباط می دهند/ این روزها نقد فانی و برائت از او تقریبا کاری محبوبیت زا و نوعی سرمایه گذاری برای آینده در بین افراد و تشکل ها و نمایندگان تبدیل شده است/ « انجمن اسلامی معلمان ایران » که یکی از حامیان اصلی تصدی پست وزارت توسط فانی بوده نامه ای شبه محرمانه خطاب به جهانگیری معاون اول دولت نوشت/ موسوی توضیح نمی دهد چرا به صورت پنهانی و خطاب به جهانگیری این نقدها را مطرح می کند / سهم اعضای انجمن در این وضعیت نگران کننده چقدر است / آیا اعضای اصلی انجمن که در سطوح بالای مدیریتی قرار دارند با آقای فانی در رقم خوردن این شرایط همراه نیستند/ فانی باید خوب بداند در این مرحله نیک نامی و بدنامی را خودش انتخاب می کند و با انتخابش می تواند باقی بماند....
« گروه صدای معلم " از حس مسئولیت پذیری و پاسخ بودن این مدیر آموزش و پرورش تشکر و قدردانی می کند و امیدوار است که وزارت آموزش و پرورش و همه مسئولان مساله " تنبیه و خشونت " را فراتر از بخشنامه و دستور العمل دیده و در پی درمان ریشه ای این بحران عمومی در جامعه باشند .
اگر چه ماهیت و بستر فعالیت ها از ترسیم اهداف و برنامه های نظام گذشته برای اجرای پس از انقلاب در بعضی کاراکترها وصله ناجور می نمایاند،اما اصل موضوع تشکیلات محوری و مهارت آموزی و کارکرد های فعالیت های گروهی ، تاٍثیر گذار و مهم و غیر قابل انکار بود/ در نهایت دولت سازندگی و بعدها با اهمیت بیشتر در دولت اصلاحات با تعریف و متد روز آمد شده ، فعالیت های مستمر تشکیلاتی و گروهی را در مراکز سازمان دانش آموزی و کانون های فرهنگی و تربیتی طراحی و به اجراء گذاشته اند/ آنچه مهم می نمایاند سرنوشت امروزی مراکزی است که متاسفانه در دولت گذشته با ندانم کاری و عدم برنامه ریزی صحیح و اخلال و دست کاری در برنامه تدوین شده چشم انداز توسعه ، آنها را به مراکزی منفعل و بی رمق و بعضا به جایگاه درآمدی و صرف اقتصادی و کارکنانش بدون جایگاه در سیستم آموزش و پرورش نزول دادند/ در کانون نرخ خدمات برای بچه های ابتدایی کلا به جهت بستر سازی و آشنایی با کانون مطلقا رایگان و برای مقاطع بالاتر حق عضویت ناچیز آن هم به جهت کارکرد تربیتی و احساس تعلق دریافت می شد/ متاسفانه به یک باره در زمان آقای حاجی بابایی وزیر وقت آموزش و پرورش ، کانون های فرهنگی و تربیتی از اوج و اقتدار به حضیض در آمد ؛ حاجی بابایی باب " فراغت فروختن و فراغت خریدن " را در آموزش و پرورش ابداع نمود/ این منورالفکری ایشان و کارشناسانش و ایده کسب درآمد و خودگردانی بلای جان این مراکز و در نهایت عدم شناسایی سیستم بگفا به جهت تامین نیروی انسانی و حق سرانه و شایسته سالاری از آن رخت بربست و شوربختانه سال ها آن را به حال خود وا نهادند و این معضل و حدیث بغرنجی که همچنان ادامه دارد/ اکنون کانون های فرهنگی و تربیتی که کارکرد تربیتی و مهره سازی و نقش آن در ساختن نونهالان برای آینده برکسی پوشیده نیست به مراکز درآمدی آموزش و پرورش نزول یافته/ مدیر کانون اکنون یک پنجم حق مدیریت مدیر مدرسه را علیرغم اهمیت و تنوع کاری ندارد و مربیان آن در سیستم بگفا تعریف خاصی ندارند و بدتر اینکه در جذب نیرو، پس از سازماندهی ، نیروی از همه جا رانده شده به کانون تحمیل می شود/ معاون پرورشی وزیر که متولی این مراکز می باشد علنا در بیاناتش می فرماید ما مسئول تربیت بچه ها نیستیم و والدین باید هزینه کنند ....