تردید ندارم که صدای اعتراض آقای پورسلیمان و دلایل این اعتراض به گوش مسوولان رسیده است/ بسیار متاسف هستم که مسوولان با کسی که از وقت و هزینه شخصی خود به یک موضوع عمومی مانند تعلیم و تربیت می پردازد این گونه برخورد کنند و توان تعامل سازنده با این فرهنگی فعال رسانه ای و صنفی را نداشته باشند/ پاسخ به اعتراض مدیر سایت صدای معلم حداقل انتظاری است که از مسوولان می رود/ در صورت عدم پاسخ گویی مسوولان به شیوه های دبگری از جایگاه یک رسانه و حق یک فعال رسانه ای دفاع خواهیم کرد....
گروه گزارش/
در دومین نشست از هشتمین دوره مجلس دانش آموزی ، نمایندگان دانش آموزی از استان های مختلف نطق داشتند . ( این جا )
هیچ یک از رسانه ها و خبرگزاری هایی که در این نشست حضور داشتند سخنان دانش آموزان را منعکس نکردند .
« صدای معلم » بنا بر وظیفه حرفه ای و اخلاقی خود این سخنان را منتشر خواهد کرد .
این بار سخنان نماینده دانش آموزان استان خوزستان ارائه می گردد
همواره براین باور بوده ایم که مجلس دانش آموزی و شوراهای دانش آموزی تجلی اراده دانش آموزان بوده و باید توسط آن ها اداره شود/ متاسفانه با خبر شدیم در حرکتی گاز انبری و با هدف سرپوش نهادن بر تقلب در انتخابات مجلس دانش آموزی ؛ مسئولان حاضر در نشست که از زیر مجموعه های معاونت پرورشی و حراست وزارت خانه بودنه اند با رفتاری قهری مبادرت به اخراج مدیر سایت صدای معلم از نشست مذکور نموده اند/ پایگاه تحلیلی خبری لک خبر (لکنا) مراتب اعتراض خود را به این حرکت ناپسند آن هم در عالی ترین نهاد فرهنگی که خود باید حامی و مروج آزادی بیان و قلم باشد اعلام و ایجاد محدودیت برای رسانه ها را امری مذموم و غیرقابل قبول می داند/ انتظار داریم ضمن عذر خواهی از مدیر رسانه صدای معلم با مسببان این حرکت برخورد قانونی شود
من نقش آموزش و پرورش در توسعه كشور را كليدي ميدانم/ همهچيز را ما براي معلمان تعيين ميكنيم و تا ريز مسائل را دستورالعمل ميدهيم و در واقع كاركرد مدرسه را از بين ميبريم، مدير مدرسه ميگويد خود آموزش و پرورش ما را تحقير ميكند لذا احساس كرديم ما بايد اين نقش و جايگاه را به معلم و مدرسه بدهيم/ ما اگر نتوانيم معلمي را داشته باشيم كه اهداف سند و ديدگاههاي ما را پياده كند ما به اهداف مورد نظرمان و سند هم نميرسيم/ اگر جايي ما يك مساله ريشهاي را مطرح كنيم، منعكس نميشود ولي اگر از حقوق معلمان ميگويم همان موضوع تيتر ميشود مثلا ما كلي حرف ميزنيم و در كنارش ميگويم پاداش بازنشستهها را داديم و همين تيتر ميشود و به ساير بحثها پرداخته نميشود/ از نظر ديدگاهي و نگرشي بنده خودم را به زندهياد دكتر شكوهي نزديك ميدانم و از نظر مديريتي و اجرايي به آقاي نجفي نزديكتر هستم/ حتما و به زودي كسي كه ارتباط خوبي با تشكلها داشته باشد، معرفي خواهد شد و در برنامهام دارم كه در استانها يك جلسهاي را در هر سفر با تشكلها داشته باشم/ لايحه نظام حقوقي معلم را تدوين ميكنيم
دكتر فخرالدين احمدي دانشآشتياني چند ماهي است كه نامش در حوزه آموزش و پرورش بر سر زبانها است به ويژه اينكه او علاقه زيادي به مدرسه و كلاس درس و معلم و دانشآموز دارد و در اين مدت حدودا چهار ماهي كه از وزارت او ميگذرد بيش از هرجايي او در مدرسه ديده شده است و بيش از هر چيزي او در مورد اهميت مدرسه و تربيت حرف زده است گويا ديدگاهها و دغدغههايي دارد كه راه پياده كردن و رفع آن را در مدرسه جستوجو ميكند.
به بهانه تهيه گفتوگو براي سالنامه «اعتماد» سراغ او رفتيم تا بيشتر پيرامون ديدگاهها و نظراتش از او بپرسيم. البته پرسشهاي زيادي را طرح كرديم و در زمينههاي مختلف با او به گفتوگو نشستيم كه خلاصهاي از آن را تقديم مخاطبان صفحه مدرسه «اعتماد» و علاقهمندان ميتوانند اين گفتوگو بيش از يك ساعته را به طور كامل در سالنامه «اعتماد» بخوانند.
مهمترين مساله نگاه به تعليم و تربيت است
وزير آموزش و پرورش در اين گفتوگو با اشاره به مهم ترين سرفصلهاي ديدگاههاي خود گفت: نخستين و مهمترين مساله نگاه به تعليم و تربيت است چرا كه من احساس ميكنم بايد يك تغيير رويكرد و تغيير نگرش در نظام تعليم و تربيت ايجاد شود تا رسالت آموزش و پرورش تحقق يابد و همانگونه كه شما گفتيد از هر فرصتي براي آن استفاده ميكنم و علتش هم آن است كه من نقش آموزش و پرورش در توسعه كشور را كليدي ميدانم. اعتقاد من بر اين است كه اگر ميخواهيم چرخهاي توليد بچرخد بايد اين نگاه را در آموزش و پرورش ايجاد كنيم و بايد ما انساني را تربيت كنيم كه هم داراي مهارتهاي زندگي در جامعه باشد و هم تخصص لازم را داشته باشد اما متاسفانه الان بحث مهارتها مورد غفلت قرار گرفته است و نبايد آموزش بر پرورش سلطه داشته در حالي كه بايد مساله اصلي پرورش باشد اما بايد كار كنيم و در رسانهها پرداخته شود و انديشمندان و محققان بيايند و روي آن بحث كنند.
ما از نقش كليدي معلم و مدرسه غافل هستيم
وي در بخش ديگري از اين گفتوگو افزود: مساله بعدي بحث منزلت و جايگاه فرهنگيان است كه خيلي بيارتباط به موضوع نخست نيست كه اين مساله را در چند بعد بايد مورد توجه قرار دهيم؛ نخست جايگاه آموزش و پرورش در عمل است نه در شعار. اگر همه جا تاثيرگذار باشد كه ببينيم همه جا در توليد و اشتغال نقش دارد آنگاه ميبينيم كه جايگاه آن تغيير خواهدكرد و آن وقت ميبينيم كه در بودجه هم تاثيرگذار خواهد بود. مساله بعدي استفاده واقعي از خود فرهنگيان است. متاسفانه ما از نقش كليدي معلم و مدرسه غافل شديم و اين در جايگاه معلمان تاثير گذاشته است. همهچيز را ما براي معلمان تعيين ميكنيم و تا ريز مسائل را دستورالعمل ميدهيم و در واقع كاركرد مدرسه را از بين ميبريم، مدير مدرسه ميگويد خود آموزش و پرورش ما را تحقير ميكند لذا احساس كرديم ما بايد اين نقش و جايگاه را به معلم و مدرسه بدهيم. بنابراين وقتي اين شأن را از دست ميدهند خلاقيت و پويايي آنها هم كاهش مييابد در حالي كه مدرسه بايد همه كارها را خودش انجام دهد تا پويايي و خلاقيت در آن حاكم شود لذا كاري كه جهت ارتقاي شأن معلمان انجام ميدهيم اين است كه اختيارات بيشتري را به آنها واگذار كنيم و وزارت بايد فقط سياست گذاري كند.
ديدگاههاي من صرفا نظري نيست ما آن را پياده كرديم
دانشآشتياني در بخش ديگري از اين گفتوگو در مورد اجرايي كردن ديدگاههايش گفت: اولا تفاوتي كه خود من با بعضي افراد ديگر داشتم اين است كه صرفا ديدگاههاي من نظري نيست ما آن را پياده كرديم. واقعيت اين است كه نظام آموزشي بسيار آميخته است با فرهنگ، لذا يك الگو را اگر بياوريم بدون توجه به زمينه فرهنگي نميتوان پياده كرد بحثهايي كه ما مطالعه كرديم بخشي فلسفي و علمي است بله اما بايد آن را بياوريم و بومي كنيم. مثل بحثهاي صنعتي است از طرفي اين بحثها به تاريخ خود ما هم برميگردد. اين بحثهاي تربيتي در حوزههاي علميه ما هم بوده و رابطه مريد و مرادي جواب گرفته است. مثلا ميگوييم فلاني پاي درس فلان استاد يا مرجع بوده و حتي در مكتب خانههاي ما اين نقش برجسته بوده است چيزي كه دنيا هم به اين نتيجه رسيده است.
در عمل برنامههاي ما ممكن است در جاهايي با سند تحول و برنامه مغايرت داشته باشد
وزير آموزش و پرورش در مورد سازگاري ديدگاهايش با سند تحول به خبرنگار ما گفت: واقعيت اين طور است كه در عمل برنامههاي ما ممكن است در جاهايي با سند تحول و برنامه مغايرت داشته باشد واقعيت اين است كه در بحث زيرساختها بايد در نظام تعليم و تربيت نقش كليدي را معلم داشته باشد و ما اگر نتوانيم معلمي را داشته باشيم كه اهداف سند و ديدگاههاي ما را پياده كند ما به اهداف مورد نظرمان و سند هم نميرسيم.
ستاد وزارتخانه الان يك ستاد اجرايي و عملياتي است نه فكري و سياست گذاري
وي در بخش ديگري با اشاره به مشكلات ساختاري در مسير اجرا افزود: واقعيت اين است كه اين ساختاري كه الان وجود دارد اين ظرفيت را ندارد و نميتواند. از نظر ساختاري ما يك كار تصديگري را براي يك جمعيت بزرگ در سطح كشور با پراكندگي بالا انجام ميدهيم به همين دليل ميگويند آموزش و پرورش خودش چهارتا وزارتخانه است. ستاد وزارتخانه الان يك ستاد اجرايي و عملياتي است نه فكري و سياست گذاري لذا نخست اين بعد را بايد اصلاح كرد و تبديل كرد به يك ستاد سياستگذاري و فكري.
ساختار خود وزارتخانه به نسبت ساختار پيري است
دانش آشتياني در ادامه همين مطلب گفت: اما ساختار خود وزارتخانه به نسبت ساختار پيري است بايد يك مدت جوانگرايي شود و نيروهاي جوان و خوش فكر با اين نگرش و بينش يواشيواش بيايند داخل وزارتخانه و استانها ؛ خودم الان شروع كردم اتفاقا يكي از كارهاي من اين است كه ارتباطم را با بدنه بيشتر كنم.
هر جا ميرويم مسائل روزمره و معيشتي مطرح ميشود
وزير آموزش و پرورش در بخشي از اين گفتوگو با انتقاد از غلبه نگرش معيشت محور در عرصه رسانهاي نسبت به موضوع فرهنگيان گفت: اما يك مسالهاي كه داريم اين است كه بايد اين نگرش را تغيير دهيم اين نگرش هم اين است كه هر جا ميرويم مسائل روزمره و معيشتي مطرح ميشود ولي اگر جايي ما يك مساله ريشهاي را مطرح كنيم، منعكس نميشود ولي اگر از حقوق معلمان ميگويم همان موضوع تيتر ميشود مثلا ما كلي حرف ميزنيم و در كنارش ميگويم پاداش بازنشستهها را داديم و همين تيتر ميشود و به ساير بحثها پرداخته نميشود لذا خود رسانهها اگر ميخواهند بيايند به كمك ما بايد مسائل ريشهاي را مطرح كنند نه اينكه وقتي من كلي مطلب را طرح ميكنم و يك جمله در مورد پاداش بازنشستگان ميگويم، همين تيتر شود.
به دكتر شكوهي و دكتر نجفي من نزديكترم
وي در پاسخ به اين پرسش «اعتماد» كه به كدام يك از وزراي پس از انقلاب ديدگاههاي خود را نزديك ميدانيد، گفت: از نظر ديدگاهي و نگرشي بنده خودم را به زندهياد دكتر شكوهي نزديك ميدانم و از نظر مديريتي و اجرايي به آقاي نجفي نزديكتر هستم.
بايد تلاش كنيم كه نگاه بقيه كابينه را نسبت به آموزش و پرورش ارتقا دهيم
وزير آموزش و پرورش در يك بخش ديگر از اين گفتوگو در پاسخ به پرسش «اعتماد» پيرامون جايگاه اين نهاد در هيات دولت هم گفت: اين مقداري برميگردد به فعاليتهاي خود من واقعيت اين است كه شايد نگاه من را نداشته باشند و جايگاهي را كه من قايل هستم، آنها قايل نباشند ولي بايد تلاش كنيم كه نگاه بقيه اعضا هم تغييركند و يواش يواش اين جايگاه را ارتقا دهيم.
از طرف گروهي در مجلس تحت فشار هستم
دانشآشتياني در يك بخش ديگر هم گفت: ممكن است در مجلس گروهي باشند و نگاه سياسي داشته باشند و تلاش ميكنند و به دنبال اين هستند كه با يك حركت يا بحثي مسائلي را ايجاد و فشاري وارد كنند و به طور قطع از طرف اين گروه تحت فشار هستم بعضا خواستههايي را در زمينه تغييرات مديريتها دارند اما با فراكسيون اميد رابطه خوبي دارم و حامي بنده هستند و ديدگاههاي نزديكي داريم.
رابطه خوبي با تشكلها دارم و به زودي مشاورم در اين زمينه معرفي ميشود
اين عضو كابينه تدبير و اميد همچنين در رابطه با تشكلهاي معلمي گفت: من سياستم اين است كه با تشكلها رابطه خوبي داشته باشم و نشستهايي را هم داشتهام . ما الان گفتيم موضوع مشاور وزير در امور تشكلها را پيگيري كنند و به زودي تكليف مشخص ميشود حتما و به زودي كسي كه ارتباط خوبي با تشكلها داشته باشد، معرفي خواهد شد و در برنامهام دارم كه در استانها يك جلسهاي را در هر سفر با تشكلها داشته باشم.
در سه سطح مديريت و ساختار و محتوا در صندوق ذخيره فرهنگيان كار ميشود
دانشآشتياني در مورد صندوق ذخيره و احتمال تغيير اعضاي هيات امناي صندوق نيز به «اعتماد» گفت: بله براي آينده مدنظر داريم كه تغييري در هيات امنا هم ايجاد كنيم و حتي در ساختار صندوق تجديدنظر كنيم .
در حال حاضر هياتمديره جديد مشغول بررسي عملكرد شركتها و كم و كيف قراردادها است تا در راستاي تخصصي شدن تغييرات لازم را انجام دهند و مواردي را كه سودآور نيست تجديد نظر كنند و به طور كلي در سه سطح مديريت و ساختار و محتوا كار ميشود تا سرمايه فرهنگيان حفظ و اعتماد آنها جلب شود؛ بايد افرادي باشند كه ديدگاههاي اقتصادي و مديريتي داشته باشند و بتوانند كمك كنند مثلا خود مديرعامل چنين ويژگياي را دارد.
ما يك نوع مدرسه اما با تنوع در نوع مديريت خواهيم داشت
وي در ادامه اين گفتوگو پيرامون تنوع مدارس هم گفت: ما به اين سمت ميرويم كه تفكيك نداشته باشيم اما نميشود در آموزش و پرورش سريع كار كرد بايد بسترسازي لازم را انجام دهيم . يك نوع مدرسه بايد داشته باشيم ، تنوع مديريتي ميتوانيم داشته باشيم اما فرآيندهاي داخلي مدرسه پروسه خودش را بايد داشته باشد اين تنوعي كه الان وجود دارد غيرانتفاعي، هيات امنايي، دولتي و... در نوع مديريت است.
لايحه نظام حقوقي معلم را تدوين ميكنيم
دانش آشتياني در مورد مساله رفاه و معيشت معلمان هم گفت: ما بحث مان اين است كه نگاه كارمندي و اداري به معلم وجود نداشته باشد، كارگروهي را گذاشتيم و يكسري كارهايي انجام ميدهيم اما براساس حكمي كه در برنامه ششم توسعه آمده است ما لايحه نظام حقوقي معلم را تدوين ميكنيم كه با همان رويكرد مورد نظر كه معلم كارمندي از نظر ضوابط حقوقي نداشته باشد كه مباحثي مثل همترازي نيز در آن خواهد آمد.
براي جذب نخبگان بايد معيشت و منزلت معلمان را ارتقا دهيم
وي در ادامه افزود: من بحثم بر اين است كه با توجه به اينكه يكي از اهداف سند تامين نيروي انساني كيفي و مدرسه محوري است، بايد نخبگاني را داشته باشيم و اين در صورتي تحقق مييابد كه هم منزلت را ارتقا دهيم و هم مسائل معيشتي را و يك زندگي عادلانه را براي معلمان داشته باشيم و تحقق آن بستگي دارد به اينكه اين ديدگاه و گفتمان چقدر موفق باشد و نتيجه مثبت داشته باشد.
گروه مدرسه «اعتماد»
آنچه در سایت صدای معلم منتشر می شود نمایی روشن از تاریکخانه ی اموزش وپرورش فعلی است که تاکنون چنین رسالت خطیری از عهده ی هیچ رسانه ی مستقلی برنیامده بود/ علی رغم تکاپوی محافظه کارانه ی فرهنگیان در این چندساله ی اخیر جسته گریخته شاهد خط و نشان های غیر مستقیم بخش حراست ادارات بوده ایم/ با وجود تمامی تنگناهای موجود صدای معلم مسیر روشنی برگزیده است و با اتکا به خردجمعی و تفکر انتقادی می کوشد از شیب تند طاعنان عبورکند و رسالت رسانه ای خویش را بدون پشتوانه ی جناح های سیاسی ادامه دهد/ دسترسی آسان به اطلاعات یکی از اولین حقوق شهروندی است و مورد مطالبه ی فرهنگیان است/ امید داریم همزمان با قدوم بهار طبیعت شاهد شکوفایی تفکر رسانه ای درآموزش و پرورش باشیم
گروه گزارش /
در دومین نشست از هشتمین اجلاس مجلس دانش آموزی ، نمایندگان دانش آموزان نطق های مختلفی را ایراد کردند .
در کنار این سخنان ، صدای معلم با برخی از آن ها به طور اختصاصی به گفت و گو پرداخته است .
این بار با « فاطمه موحدی فر » دانش آموز روشندل یزدی و نماینده دانش آموزان استثنایی کشور به گفت وگو پرداخته ایم
صدای معلم در مقایسه با دیگر سایت های معلمی ، سایت پر بیننده ای است/ فعالیت های رسانه ای آقای پورسلیمان تا کنون معطوف به قدرت نبوده است/ توزیع برگه توسط آقای پورسلیمان در بین حاضران در پارلمان دانش آموزی ، یک کنش خبرنگاری نبود / برخورد پلیسی و اخراج آقای پورسلیمان مدیر سایت صدای معلم از اجلاس پارلمان دانش آموزی، محکوم است/ آقای پورسلیمان باید تکلیف خودش و سایت صدای معلم را روشن کند/ صدای معلم صرفا یک "رسانه مستقل" است یا یک تریبون صنفی دارای گرایش و نظرخاص / روزنامه نگار ملاحظه صنفی ندارد چون دانستن حق خواننده است/ نقش های متفاوت صنفی ، سیاسی ، کارشناسی و خبرنگاری در جامعه معلمی را باید به رسمیت شناخت / تعارض بین نقشها باعث سوء تفاهم و اختلاف می شود/ فعال صنفی ، فعال سیاسی – صنفی ، کارشناس مسایل آموزشی و روزنامه نگار ، به طور طبیعی یک موضوع واحد را متفاوت می بینند / چپهای جدید نفوذ کرده در برخی کانونها ، فعلا، شعار قهر انقلابی و دیکتاتوری پرولتاریا را کنار گذاشته اند/ فعال صنفی معلمی، وظیفه خود را دفاع از «حقوق معلم» می داند و دامنه دفاع از حقوق معلم را متعصبانه به «دفاع از معلم » گسترش می دهد/ کارشناس مسایل آموزش و پرورش، معلم را صرفا یکی از مولفه های آموزش و پرورش می داند/ منتقد مستقل در دوره اصلاحات و دوره اعتدال و دوره اصولگرایی جایگاه خود را به عنوان منتقد حفظ می کند/ برخی از فعالان رسانه ای بر اساس آمارهای غلط ، تحلیل های غلط و عجیب و غریب ارائه می دهند/ مدیران وزارت آموزش و پرورش در سطوح مختلف از وزیر تا رییسان مناطق، جایگاهی برای معلمان منتقد و قلم به دست قایل نیستند / تبدیل اصلاح طلب منتقد و مستقل به اصلاح طلب منتفع و اداری برای وزیر آموزش و پرورش هنر و افتخار نیست / یک فعال خوب رسانه ای ، لزوما نمی تواند و لازم نیست که یک مدیر خوب باشد/ وزارت آموزش و پرورش با تطمیع و جذب فعالان مطبوعاتی و سیاسی و صنفی به جامعه مدنی صدمه می زند/ فعالان رسانه ای را در جایگاه خودشان به عنوان میزان دماسنج تقویت کنید/ به جای وسوسه کردن و نهایتا جذب بهترین فعالان رسانه ای ، تبدیل منتقد احساسی و شعاری به منتقد اصولی و منصف را در دستور کار قرار دهید/ مساله بیسوادی و جست و جوی منافع شخصی فقط به 10-15 نفر منتقد قلم به دست بر نمی گردد/ برخی مدیران آموزش و پرورش هم از بابت سواد و اطلاعات در سخنرانی های خود وضعیتی به مراتب بدتر دارند/ فعالان رسانه ای را به عنوان کارمند روابط عمومی و یا کارمند دفتر وزارتی برای نوشتن گزارش های رسمی و وردست مدیران جذب می کنند/ وزیر آموزش و پرورش فرق بین غزل و رباعی را نمی دانست
تکالیف نوروزی باید از طریق همکاری میان معلم و دانشآموزان و شناخت معلم از شاگردان تعیین شود یعنی معلم باید براساس بازخوردهایی که از دانشآموزان دریافت کرده است تکالیف و فعالیتهای نوروزی را به آنها ارائه دهد/ در بخش بهره وری معنوی نیز بعضا دریافت حق تالیف برای مولفین این پیک های بی محتوا نیز قابل بیان است/ اگر سیاست آموزش و پرورش سیاست زدایی و تفویض اختیار بیشتر به شوراهای مدرسه و معلمان می باشد پس چرا در این گونه موارد معلمان هیچ اراده ای نداشته و ندارند و یا به معلمان خود مدرسه اعتماد نداریم/ آیا معلم کلاس بهتر مشکل یادگیری دانش آموز را می شناسد یا همکار طراح پیکی که اصلا دانش آموزان کلاس و منطقه را نمی شناسد و نسبت به طراحی پیک اقدام می نماید/ تا کی باید شعار تمرکز زدایی سردهیم ولی متمرکز عمل کنیم