امروز خیلی کم کتاب مقاله ای تالیف می کنیم یا می خوانیم که سطح شعور و آگاهی ما را افزایش دهد/ این همه کتاب در حوزه حافظ، مولانا، اخلاق و عرفان هیچ تاثیری در اخلاق استادان، دانشجویان و معلمان ندارد/ نهاد آموزش و پرورش کشور ما یک نهاد ناتوان و ناکارآمد است/ سیدمحمد فرزان معلمی بود که کاملا به کاری که می کرد، اشراف داشت و از آن مطلع بود و به هدفش می اندیشید. به معنای واقعی کلمه، ما امروز باید درصدد تربیت معلمانی همچون فرزان باشیم/ پدربزرگم اولین معلم شهر بود و پدرم از معلمان پرتلاش و علاقه مند بود. هر دو بزرگوار به من نصیحت کردند که در ایران معلم نشوم. من به وصیت این بزرگواران عمل کردم/ افرادی که در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه ها هستند، شایسته نیستند/ مردم مشکل معیشتی دارند و من به این قضیه آگاه هستم اما هیچ کس ندیدم که به اندازه من مشکل معیشتی داشته باشد. 10 سال است که خانه نشین هستم/ استاد دانشگاهی 500 هزار تومان بن کتابی که دانشگاه به او می دهد را می فروشد. استاد دیگری می شناسم که یک جلد کتاب در کتابخانه ندارد اما در هر فرصتی کیش می رود و هر سال تلویزیون LCD خانه خود را بزرگتر می کند. اگر مشکلات معیشتی دارند، چطور موقع خرید مبل، فرش و لباس مشکل ندارند/ استادی می شناسم که اصرار دارد، هر سال دو دست کت و شلوار هاکوپیان بخرد اما به کتاب و مجله پول نمی دهد. پس مسئله معیشت نیست، بلکه تفکر است/ سیاست کشور به سمت مدرک و رتبه می رود/ در ایران اگر آدم قرار است عاشق شود، ترجیح می دهند، این عاشق شدن در پرونده کارگزینی درج شود و موجب ارتقا، رتبه و کسبی شود. این فاجعه است/ دکتری ادبیات نمی تواند یک نامه بنویسد/ در کل ما با کتاب و مجلات نمی توانیم از بحران فرهنگی خارج شویم. باید در تمام حوزه ها افرادی لایقی زمام امور را به دست بگیرند تا از این بحران عبور کنیم....
اگر زمان مدارس را تغییر دهیم، دانشگاهها چه میشود/ دولت باید به دنبال راه حلهای بنیادی و اساسی باشد/ دولت و شهرداریها باید نسبت به تکالیف خود در مورد انتقال آلایندهها به خارج از شهر عمل کنند. شهرداری در تغییر کاربریها تخلفاتی کرده و منشا چنین آلودگیهایی شده است. افزایش جمعیت نیز بیش از حد استاندارد آن در رابطه با جمعیتپذیری شهر است و باید با چنین مسائلی، برخوردهای اساسی صورت بگیرد، وگرنه با روشهایی مثل تعطیلی مدارس، ما به تسکینی موقت دست مییابیم که این امر از پرداختن به اقدامات اساسی و بنیادین نیز جلوگیری میکند/ معلمان حق دارند از این مساله اظهار ناراحتی کنند/ یکی از کارهایی که به عنوان اقدامی زیربنایی در این زمینه محسوب میشود، همین فرهنگ سازیهاست ...
گروه گزارش/
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعداز ظهر روز یکشنبه و در جریان بررسی الحاقات پیشنهادی به لایحه برنامه ششم مصوب کردند:
"دستگاهها، سازمانها و شرکتهای دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوقهای بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی موظفاند با درخواست بازنشستگی بانوان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند. به موجب این مصوبه میزان محاسبه حقوق آنها بر اساس تعداد سالهای کارکرد و پرداخت حق بیمهشان خواهد بود.
این پیشنهاد که از سوی پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس مطرح شد با ۱۳۹ رأی موافق،۲۲ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب رسید."
« صدای معلم » بلافاصله در هشداری ( این جا ) این اقدام نمایندگان مجلس را فاقد پشتوانه کارشناسی و پژوهشی خواند .
در این خبر آمده بود :
" « صدای معلم » بر این باور است که نمایندگان مجلس و دولت باید به مسائل نگاه کارشناسی داشته و نباید اساسا تسلیم احساسات و جو موجود شوند .
افزایش خانواده 50 میلیون نفری صندوق های بازنشستگی پیش از آن که فکری برای وضعیت آن ها ، اصلاح ساختار معیوب و خروج از ورشستگی باشد با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست ."
گروه اخبار/
اکنون در حال اجرای برنامههای متعددی هستیم که انجام پروسههای پرداخت در خزانهداری کشور را کوتاه و الکترونیک کنیم تا حقوق كارمندان مستقيم و بدون واسطه پرداخت شود.
معاون نظارت مالی و خزانهداری با اشاره به پرداخت مستقیم حقوق کارکنان از بانک مرکزی از ابتدای سال آینده گفت: از مزایای این روش این است که دیگر دستگاههای اجرایی نمیتوانند علی رغم کسر مالیات و بیمه از حقوق افراد آن را به دستگاههای مربوطه نپردازند.
سید رحمت الله اکرمی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه تحولاتی بنیادینی در خزانهداری کشور در شرف وقوع است، توضیح داد: اکنون در حال اجرای برنامههای متعددی هستیم که انجام پروسههای پرداخت در خزانهداری کشور را کوتاه و الکترونیک کنیم.
وی در این زمینه گفت: مثلا در گذشته این چنین بود که ذیحسابهایی که برای دریافت حقوقهای کارمندان شان به خزانهداری کشور مراجعه میکردند، سیدیهای مربوط را ارائه میکردند و با بررسی خزانهداری و با اعلام سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، حقوق کارمندانشان را دریافت میکردند. اکنون یکی از اقداماتی که در خزانهداری کشور انجام شده و هر ماه تکمیلتر میشود، این است که حقوق کارمندان مستقیما و بدون واسطه به حساب کارمندان پرداخت شود.
معاون نظارت مالی و خزانهداری کل کشور همچنین بیان کرد: در نظر داشته باشید که اکنون در ایران حدود ۹۵۰ هزار کارمند آموزش و پرورش داریم و در ماههای گذشته روال به این صورت بود که ذیحساب آموزش و پرورش سی دی مربوط به دریافتیهای کارکنان این سازمان را برای ما میآورد و پروسههای مربوطه در خزانهداری و سازمان مدیریت طی میشد و پس از آن به بانک مربوطه ارجاع داده میشد تا واریزها صورت بگیرد، ولی اکنون این شرایط تغییر کرده و با بانک مرکزی هماهنگیهای لازم صورت گرفته است تا حقوق افراد مستقیما از بانک مرکزی به حساب کارمندان واریز شود.
وی ادامه داد: از مزایای چنین برنامهای این است که ابتدا جلوی رسوب پول گرفته شود. به این ترتیب که وقتی قرار باشد پول از خزانه به بانک مربوطه منتقل شده و از آنجا به حساب افراد واریز شود، مدتی طول میکشد، در حالیکه اگر این پروسه به صورت مستقیم طی شود، زمان کمتری صرف خواهد شد. دیگر مزیت این اقدام این است که خزانهداری کشور میتواند نقدینه باقیمانده را به درستی مدیریت کند .
معاون وزیر اقتصاد همچنین یکی از مزایای مهم پرداخت مستقیم حقوق کارکنان از بانک مرکزی را چنین توضیح داد: در گذشته این مشکل وجود داشت که پرداخت حقوق کارمندان به صورت جدا جدا انجام میشد و در غیر سیستمیها این امکان وجود داشت که مثلا اگر دستگاهی به ما مراجعه میکرد و ۱۰۰ واحد از ما تخصیص میگرفت، ۸۰ واحد آن را پرداخت و باقی را نگه میداشت که مثلا حق بیمه یا مالیات را علیرغم دریافت از خزانه و کسر از حقوق افراد پرداخت نکند، ولی در شرایط جدید پرداختها مستقیما از سوی خزانه انجام شده و امکان چنین اقداماتی برای دستگاهها وجود ندارد.
وی توضیح داد: این شیوه درباره تمامي دستگاههایی که حقوقهایشان به صورت شخصی پرداخت میشود، اعمال خواهد شد. البته یکسری دیگر از دستگاهها هستند که حقوق آنها را ما پرداخت نمیکنیم، مثلا حقوق افراد نظامی و انتظامی که حقوقشان به صورت شخصی پرداخت نمیشود. بلکه پروسه به این صورت طی میشود که پول حقوقها به حساب ارتش واریز میشود و ارتش خود به حساب افراد واریز میکند. به جز این موارد تقریبا تا اوایل سال آینده حقوق هر کارمندی به نام شخص او مستقیما از بانک مرکزی به حساب بانکی اش واریز میشود.
اکرمی اضافه کرد: البته این پروژه یک پازل کوچکی از پروژه نوسازی خزانه در ایران بوده که در دستور کار است. اکنون یکی از کارهایی که در این پروژه میکنیم، این است که پروسهها کاملا الکترونیک شوند. به این ترتیب که مثلا مسئول بودجه دانشگاه تهران از محلی که مستقر است بتواند درخواست خود را به ما اعلام کند و ما بتوانیم به صورت الکترونیک پروسهها را مدیریت و کنترل کنیم و در صورت اعلام سازمان مدیریت، مبالغ درخواست شده را پرداخت کنیم؛ نه اینکه هر بار مسئول بودجه هر دستگاهی مجبور باشد به خزانه مراجعه کند. اگر بتوانیم جلوی ورود و خروج به خزانه را بگیریم به موفقیتهای چشمگیری دست یافتهایم، ابتدا اینکه جلوی فساد را گرفتهایم و همچنین معطلیها کم شده و انجام امور پرداخت حقوق کشور با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
پایان پیام/
با گذشت بیش از دو دهه از تصویب و ابلاغ این قانون متاسفانه آن گونه که تصور می شد این قانون نتوانسته است به اهداف خویش دست پیدا کرده و یا به وظایف قانونی خویش در حد مطلوب عمل نماید/ شوراهای آموزش و پرورش طی سال های گذشته هر سال کوچک تر شده بود/ خیلی از رؤسای آموزش و پرورش از اختیارات خود بیخبر هستند/ بسیاری از مسئولان و نیز افرادی که مطابق این قانون موظف به شرکت در جلسات شورا و پی گیری مصوبات آن هستند در جلسات حضور پیدا نمی کنند/ سید مهدی محمدی، فرماندار شهرستان قدس در 12 دی ماه از عدم حضور بعضی مسئولان این شهرستان انتقاد و ابراز تأسف کرد/ شهردار آمل هیچ گاه در جلسات شورای آموزش و پرورش حضور نیافته است/ فرماندار سنندج در 25 شهریور 1395 و در ششمین جلسه شورای آموزش و پرورش ضمن ابراز تاسف از عدم حضور بسیاری از مسئولان در جلسات شورای آموزش و پرورش تاکید می کند که چرا در جلسات آموزش و پرورش که مستقیماً با جامعه و زیربناها ارتباط دارد شرکت نمیکنند، در حالی که برای جلسات و مراسماتی که بسیار کم اهمیتتر هستند حضور فعال دارند/ آیا نمایندگان مجلس و نیز هیات وزیران از قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و اختیارات قانونی آن بی اطلاع بوده اند/ این شورا مطابق قانون می تواند در بهبود و ارتقای اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان تاثیر به سزایی داشته باشد/ متاسفانه بند 3 از این ماده آن گونه که در قانون آمده است عمل نشده است و شهرداری ها به آموزش و پرورش بدهکارند و حاضر به تمکین در برابر قانون نیستند و یا در مورد بند 4 این از اختیارات آموزش و پرورش است که ساختمان ها ی تحت تملک خود را فروخته و تبدیل به احسن کند/ با وجود این صراحت در قانون متاسفانه برخی از جریان های سیاسی و حتی نمایندگان مجلس که قاعدتا باید حافظ و ناظر قانون باشند به این مساله اعتراض می کنند و در زمان وزارت آقای فانی با عوام فریبی و توسل به پوپولیسم رسانه ای ، وزیر آموزش و پرورش را به " مدرسه فروشی " متهم کردند/ مطابق این قانون ، منابع مالی برای وزارت آموزش و پرورش تعیین و تصویب گردیده است اما مهم این است که اصولا نظارت و پی گیری در مورد اجرای این مواد قانونی نزد مسئولان و نهادهای نظارتی آن گونه که شایسته و بایسته است وجود ندارد/ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش زمینه ای مناسب برای " مردمی کردن آموزش و پرورش " بوده و پتانسیلی قابل توجه برای شکل گیری عزم ملی برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش نزد جامعه و برنامه ریزان و سیاست گذاران دارد...
اگر جامعه ای بخواهد همه چیز را به همه کس تعلیم دهد تلویحا اعلام کرده است که هدف مند بودن تعلیمات و یا اتخاذ سمت گیری اختصاصی در جریان آموزش هیچ لازم نیست/ مربیانی که جز تعریف و تمجید از مخترعین بزرگ حرف دیگری ندارند که بزنند و جز افعال که پیداست کلیشه فعل دیگران است فعل دیگری از ایشان ساخته نیست چگونه ممکن است الگوی مستقل برای شاگردان خود شوند و یا صلاحیت تمیز دستاورد های ابتکاری از دستاورد های اقتباسی محصلین را داشته باشد/ صرف معانی و نظر و صرف اثبات و استدلال هیچ باعث نمی شود که رفتارکسی تغییر کند مگر به ظاهر/ میل به کردار مستقل و تفکر مستقل درمحصل فقط در صورتی شکل می گیرد که لااقل در محیط آموزشی او ، مصداق های ارزشی این گونه کردار و نیز مصداق های ضد ارزشی خلاف این گونه کردار عیان باشد/ هرگاه برآن باشیم که سمت گیری برای پرورش نسل خلاق را جدی بگیریم چاره ای نیست جز آنکه پنجره های واقع بینی معلم و متعلم را باز بگشائیم و دورنمای وهمی ذهن ها در مدارس را بر هم زنیم و آموزش و آموختنی ها را در رابطه ی نزدیک با واقعیات زندگی و کار معنی کنیم/ امروز نه دانش آموز پنجره ای به سوی جامعه گشوده دارد و نه معلم می تواند وصف واقعیات محیط را برای شاگردانش بازگو کند/ بسته نگهداشتن فضای تحصیلات و فاصله گذاری بین مدرسه و جامعه برای نظام تعلیم و تربیت امروز ایران چنان عادی و پسندیده جلوه کرده است که حتی وقتی احتمال آن می رود که در بین درس ها فرصت هایی ایجاد شود و محصل بتواند احیانا به مشاهدات بیرون مدرسه ای بپردازد یا باز اندیشیدن را تجربه کند همه گردانندگان آموزشی و حتی والدین دل نگران می شوند/ ما از آن غافلیم که نسلی خرفت ، پرخور و بدخور به نسل فردای جامعه تحویل داده خواهد شد که حتی تصور نتایج آن وحشتناک است/ این طور که واضح است بچه ها از سیاست گذاران ، درس نویسان و کارگزاران دستگاه تعلیم و تربیت نافذتر و عمیق تر فکر می کنند و می فهمند/ اگر قبول ندارید کافی است چند مصاحبه و نظرات اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و دیدگاه های وزرای آموزش و پرورش ادوار گذشته تا کنون را مطالعه نمایید و با این نظریات مقایسه کنید...
در ابتدایی به ازای هر 26 دانش آموز یک معلم داریم/ نسبت دانش آموز به معلم در متوسطه اول 16 دانش آموز به یک معلم و در متوسطه دوم 17 دانش آموز یک معلم است/ منظور از معلم در این نسبت، معلم گچ به دست یا ماژیک به دست است / در شهرستانهای استان تهران مدارسی داریم که تعداد دانش آموزان کلاس از 35 نفر هم بالاتر است/ میانگین نسبت دانش آموز به معلم در مقایسه با کشورهای توسعه یافته قابل قبول است/ اگر تعداد دانش آموزان را به کل کارکنان تقسیم کنیم ، نسبت دانش آموز به " کارکنان" 16 به یک می رسد/ جمعیت دانش آموزی به دلیل کنترل موالید از سال 76 تا سال 90 سیر نزولی داشت / پدیده مهاجرت از روستا به شهر و از شهرهای کوچک به حاشیه شهرهای بزرگ ، جمعیت دانش آموزی را نامتوازن کرده است/ برخی از فعالان می نویسند که 300 هزار نفر (یک سوم کارکنان )در ستاد و ادارات کار می کنند/ تعداد واقعی مدیران و کارکنان ستاد و ادارات کل و مناطق حدود 50 هزار نفر است/ حدود 300 هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش به عنوان مدیر و معاون و پرورشی و خدمتگزار در مدارس کار می کنند/ در امریکا 50 درصدکارکنان مدارس دولتی ، کادر غیر آموزشی هستند و در ایران حدود 35 درصد / کمبود معلم نداریم، با مشکل ساماندهی و عدم توازن نیروی انسانی آموزش و پرورش رو به رو هستیم/ قانون نقل و انتقالات یکی از مهم ترین عوامل ایجاد عدم توازن نیرو است/ به جای استخدام رسمی معلم در مناطق محروم باید از نیروهای خرید خدمتی استفاده کرد/ نیروی رسمی در مناطق محروم بالاخره راهی برای انتقال پیدا می کند / نقل و انتقال نیروها باعث کمبود نیرو در مناطق محروم و مازاد نیرو در مناطق برخوردار می شود/ در حاشیه شهرها با رشد 3-4 درصدی جمعیت (انفجار جمعیت ) مواجه هستیم / در این مناطق باید ازبخش خصوصی برای تاسیس مدارس غیر دولتی حمایت کرد/ جمعیت اضافی دانش آموزی مناطق حاشیه ای را باید از مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی با هزینه آموزش و پرورش منتقل کرد/ این طرح با عنوان خرید صندلی خالی مدارس غیر انتفاعی به صورت محدود اجرا می شود/ برخی از دوستانی که از تراکم دانش آموز در مناطق شهریار و شهرک نسیم و قلعه حسنخان می نالند به دلایل ایدئولوژیک با خرید خدمات آموزشی مخالفند/ آنها هیچ راه حلی جز راه های سنتی استخدام رسمی معلم و ساخت مدرسه جدید نمی شناسند ...
چگونه یک ملت میتواند، این چنین اندوهبار، علیه خودش انقلاب کند/ بدین وسیله به اطلاع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزرات دارایی، سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری، ادارات برق، گاز، تلفن، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، هممحلهایها، و رسانههای مجازی میرساند که «کتاب ویستا» واقع در سعادتآباد، از پانزدهم آذرماه ۱۳۹۵ تعطیل شده است/ نه از آنها که نیامدند گله داریم، نه از آنها که کتاب نمیخوانند، از آنها هم که آمدند یا به اشکال مختلف کمکمان کردند، سپاسگزاریم ...