گروه رسانه/
وزیر آموزش ( ایالات متحده آمریکا ) «بتسی دووس» Betsy DeVos پنج شنبه استعفا کرد . این دومین استعفا از کابینه ی رئیس جمهور دونالد ترامپ است که به تحریک او شماری از پشتیبانان وی وارد کنگره شدند .
دووس در نامه ای به ترامپ ، ضمن مقصر دانستن نقش ترامپ در شعله ور ساختن تهاجم های خشونت آمیز و غیرعقلانی به کنگره او را سرزنش کرد و این در زمانی رخ داد که کنگره در حال تایید پیروزی بایدن در انتخابات بود .
دووی در این نامه تاکید می کند : « در این زمان ما باید در حال برجسته ساختن و جشن گرفتن موفقیت های قابل توجه دولت از سوی مردم آمریکا باشیم . »
در عوض ، ما مانده ایم تا چگونه نابه سامانی های ایجاد شده توسط معترضان ستیزه طلب را که در مقیاس وسیع متوجه کنگره آمریکا شده و تلاشی برای اختلال در زندگی شغلی مردم است را پاک سازی کنیم .
آن رفتارها برای کشور ما واقعا غیرقابل پذیرش بود . تاثیراتی که حرف های شما روی اوضاع داشت اشتباهی نبود و آن نقطه عطفی برای من بود .
خبر کناره گیری دووسی ساعت ها پس از آن منتشر شد که الین چائو ( Elaine Chao ) وزیر حمل و نقل و همسر سناتور میچ مک کانل ( Mitch McConnell ) رهبر حزب جمهوری خواهان به همراه هفت عضو دیگر از دولت ترامپ در عرض یک روز از مقام خود کناره گیری کردند .
منبع : Mail Online
به نظر میرسد همسایه شمالی ایران، به میراث فرهنگی کشورمان چشم دوخته است؛ شاهد این ادعا اقدام جمهوری آذربایجان است که «نار بایرامی، جشن و فرهنگ سنتی انار» (Nar Bayrami, traditional pomegranate festivity and culture) را به نام خود ثبت و آن را بخشی از هویت فرهنگی خود معرفی کرد. برای جشن انار که از کهنترین، فراگیرترین و باشکوهترین آیینهای فرهنگی ایران است که در تاریخ ریشه دارد و در سراسر کشور برگزار میشود، انار از نمادینترین میوهها در ایران است و عنصر جداییناپذیر جشن یلدا به شمار میرود.
این نخستینبار نیست که کشور همسایهمان دست به چنین کاری میزند؛ چون جمهوری آذربایجان قبلا هم «هنر ساختن و نواختن تار» (Craftsmanship and performance art of the Tar, a long-necked string musical instrument) را در سال ۲۰۱۲ به نام خود ثبت کرد و اعتراضات هنرمندان و دلسوزان هم راه به جایی نبرد.
اما این داستانِ تلخ، تکراری است؛ توسط کشورهای دیگر همسایه.
ترکیه هم در سال ۲۰۱۴ هنر «ابری سازی» (یا همان هنر ابر و باد امروزی) را با نام «ابرو» (Ebru, Turkish art of marbling) به عنوان یک هنر تُرکی در فهرست ناملموس یونسکو ثبت کرد. «ابریسازی» یا ابر و باد در ایران ریشهای عمیق و کهن دارد و شاهکارهایی از هنر ابریسازی در کتابخانهها و مراکز اسناد خطی در ایران موجود است، اما ترکیه این هنر ایرانی را به نام یک هنر تُرکی در یونسکو ثبت کرد و تا کنون نهادهای متولی و مسوول در ایران برای این میراث نیز کاری از پیش نبردهاند. البته برخی کارشناسان معتقدند که برای اعاده حیثیت فرهنگی ایران، لازم است نهادهای مسوول برای ثبت جهانی «ابریسازی» اقدام کنند و آب رفته را به جوی برگردانند.
روی دوم یا تلخِ مینیاتور برای ایران
بر اساس ترتیب مطالبِ مندرج کشورها در این پرونده، هر یک از کشورهای عضوِ پرونده یکی از نسخههای تاریخی مصور خود را به این ترتیب معرفی کردهاند: نظامی گنجوی از طرف آذربایجان، فردوسی از طرف ایران، مولانا از طرف ترکیه، و امیرعلیشیر نوایی از طرف ازبکستان اعلام شدهاند!
در این بخش از پرونده میراث مکتوب و مفاخر، گویا ایران مانند گوشت قربانی بین همسایگان تقسیم شده است. کسی تردیدی ندارد که نظامی گنجوی ایرانی است و آثارش را به فارسی سروده و شعر معروف او درباره ایران زبانزد خاص و عام است؛ چطور وزارت میراث فرهنگی، کمیسیون ملی یونسکو و دفتر نمایندگی ایران در یونسکو حاضر شدهاند در پروندهای سهیم شوند که در آن، کشورهای رقیب با زرنگی و زیرکی مفاخر ما را به نام خود معرفی کردهاند؟ آیا این سهلانگاری نمایندگان و کارشناسان ایرانی در پروندهی مینیاتور، تلاشها و کوششهای فرهنگدوستان و دلسوزانِ میراث فرهنگی ایران بر باد نداده است؟
سیاست آموزشی ژاپن دانش آموزان را ملزم به داشتن ویژگی ها و توانایی هایی مبتنی بر یادگیری مستقلانه و خودبه خودی ، تفکر ، تصمیم گیری ، اقدام در جهت حل بهتر مشکلات و همکاری و اهمیت دادن به دیگران می کند و در کل پرورش یک انسان غنی از هر نظر را در دستور کار خود قرار داده است. دستیابی به این اهداف به صلاحیت معلمان بستگی دارد. تربیت معلم ، استخدام و آموزش ضمن خدمت فرصت هایی برای ارتقای توانایی های معلمان می باشند .
طبق قانون، معلمان موظف به آموزش منظم هستند.
اعتقاد بر این است که ارتقای مهارت های معلمان منجر به بهبود قدرت سازمانی در مدرسه می شود و آن هم می تواند به تغییرات و نیازهای جامعه پاسخ گو باشد.
ماده 9 قانون اساسی آموزش به این شرح است :
[معلمان مدارس باید از رسالت بزرگشان آگاهی عمیق داشته باشند ، دائماً برای تحقیق و آموزش تلاش کنند.]
حتی اگر معلمان مدارس امتحانات دشواری را برای معلم شدن پشت سر گذاشته باشند ، باید همیشه درک درستی از موقعیت خود داشته باشند و به تعهد خود مبنی بر تلاش مداوم برای تحقیق و آموزش عمل کنند.
ارائه سطح بالایی از دانش به دانش آموزان، برای معلمان ضروری خواهد بود. آموزشی که متناسب با تغییرات جامعه و زمانه نباشد، می تواند سطح تحصیلات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
معلمان موظف هستند دائماً برای تحقیق و آموزش تلاش کنند ، اما آنها واقعاً چه نوع آموزش هایی می بینند؟
سه نوع آموزش برای معلمان وجود دارد: آموزش خارج از مدرسه ، آموزشی است که توسط موسسات دولتی مانند کمیته های آموزشی و پرورشی استان ها یا شهرداری ها با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش انجام می شود. برای دستیابی به اهداف آموزشی کشور ، هر منطقه آموزشی، متناسب با سطح هر یک از معلمین مناسب ترین آموزش را پیشنهاد و اجرا می کند.
1- خودآموزی 2- آموزش در داخل مدرسه 3- آموزش در خارج از مدرسه.
در زیر در مورد هریک آموزش ها به تفصیل توضیح می دهیم :
* آموزش به روش خودآموزی
این آموزش توسط هر یک از معلمین در ساعات خارج از کار انجام می شود. مناطق آموزشی و پرورشی در هر یک از شهرها و استانها، دانشگاه های تربیت معلم اغلب مکان هایی را برای آموزش ضمن خدمت فراهم می کنند.
شرکت در انجمن های تحقیقاتی دیگر مدارس نیز نوعی خودآموزی است که می تواند به معلمان کمک کند تا در کنار هم رشد کنند و اثرات مثبتی را برای هر دو طرف ایجاد کنند.
به همین دلیل بسیاری از مدارس به طور فعال سمینارهای آزاد برگزار می کنند. اما، عملا انجام این نوع آموزش ها به دلیل مشغله های کاری معلمین در مدارس ژاپن به سختی انجام می گیرد.
اعتقاد بر این است که ارتقای مهارت های معلمان منجر به بهبود قدرت سازمانی در مدرسه می شود و آن هم می تواند به تغییرات و نیازهای جامعه پاسخ گو باشد. * آموزش داخل مدرسه ای
در آموزش درون مدرسه ای معلمین مدرسه، تحقیقاتی را در زمینه آموزش انجام می دهند تا سطح دانش خود را به طور متقابل بالا برده و آموزش را به طور سیستماتیک و مداوم در مدرسه انجام دهند.
آموزش در مدرسه بخش اصلی توسعه و رشد حرفه ای معلمان در ژاپن است. مدیران و معلمان از آموزش ضمن خدمت در مدارس به عنوان تحقیق ضمن خدمت یاد می کنند.
آموزش در مدرسه را می توان در کل به دو دسته تقسیم کرد:
آموزش هایی که روزانه از طریق کار انجام می گیرد و آموزش هایی که به صورت گروهی درون مدرسه انجام می شود.
مدیران هریک از مدارس با تعیین یک بخش تحقیقاتی و یک مسئول تحقیقات به عنوان بخشی از تقسیم وظایف مدرسه ، تحقیقات درون مدرسه را ارتقا می بخشد تا گروه های معلمان بتوانند به طور سیستماتیک مهارت های تدریس خود را ارتقا دهند.
گروه تحقیقات در مدرسه در طول سال برای تعمیق موضوعات مختلف در معلمین، به طور مکرر به انتخاب موضوعات تحقیقاتی می پردازند.
به عنوان مثال ، هر ماه یک معلم برای تحقیق انتخاب می شود که این معلم با همکاری معلمین دیگر و کسانی که در کلاس ها مشارکت دارند ، درسها را برنامه ریزی کرده و کلاس تحقیقاتی را اجرا می کنند.
افراد دیگری که این کلاس ها را مشاهده می کنند در کلاس بعدی کلاس تحقیقاتی خود را بر اساس بازتاب و تامل خود از کلاس قبلی برنامه ریزی می کنند.
گروه تحقیقاتی برای اینکه تحقیقات شان به خوبی و بدون دردسر پیش برود از مدرسین دانشگاه ها هم دعوت کرده و فرصت های راهنمایی بهتری را در اختیار معلمان قرار می دهند و مدیران مطابق با برنامه ریزی های انجام شده توسط گروه تحقیقات ، به هر معلم فرصت آموزش می دهند.
جلسات عمومی هم برای ارائه نتایج آموزش ضمن خدمت برگزار می شود. به عنوان مثال ،نتایج آموزش ضمن خدمت درون مدرسه ای را در قالب گروه های مطالعاتی و تحقیقاتی برای معلمان خارج از مدرسه به اشتراک می گذارند و برای بهبود کیفیت آموزش، نظرات افراد مختلف را دریافت می کنند .
این نوع مبادله در آموزش مدارس منجر به بهبود سطح آموزش به صورت منطقه ای خواهد شد.
* آموزش خارج از مدرسه ای
آموزش خارج از مدرسه ، آموزشی است که توسط موسسات دولتی مانند کمیته های آموزشی و پرورشی استان ها یا شهرداری ها با همکاری مشترک وزارت آموزش و پرورش انجام می شود. برای دستیابی به اهداف آموزشی کشور ، هر منطقه آموزشی، متناسب با سطح هر یک از معلمین مناسب ترین آموزش را پیشنهاد و اجرا می کند.
علاوه بر این ، آموزش هایی هم توسط موسسات خصوصی و سازمان های خیریه و دانشگاه های تحصیلات تکمیلی معلمین انجام می گیرد.
انواع مختلفی از آموزش برای معلمان وجود دارد. به عنوان مثال آموزش برای معلمان مبتدی به شرح زیر است :
معلمان مبتدی و تازه وارد، علاوه بر تحصیل مطالب اساسی ، تئوری و مبانی مدیریتی در دانشگاه تربیت معلم ، داشتن توانایی عمومی در انجام وظایفی مانند راهنمایی کتب درسی ، راهنمایی دانش آموزان و غیره از ابتدای استخدام ضروری است .
این آموزش یک تا پنج سال پس از استخدام برای معلمان قابل اجرا است و به دو نوع تقسیم می شود :
1- آموزش داخل مدرسه و 2- آموزش خارج از مدرسه
مدت زمان آموزش در داخل مدرسه برای معلمان مبتدی در طول هفته بیشتر از 10 ساعت و در طول یک سال بیشتر از 300 ساعت است. مدت زمان آموزش در خارج از مدرسه در طول یک سال بیشتر از 25 روز می باشد.
منابع :
1_ سایت آموزش و پرورش ژاپن مونبوکاگاکوشو https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/kenshu/index.htm
2_ سایت ام پی اس https://emps.jp/content/aboutjob/teacher-sp/special-21/#link-target%E2%88%92100
3 - سایت ایی آرشیو http://archive.criced.tsukuba.ac.jp/en/
http://archive.criced.tsukuba.ac.jp/data/doc/pdf/2005/04/ookubo.pdf
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
یورونیوز نوشت : ( این جا )
سازمان بشردوستانه «بچهها را نجات دهید» در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار کودک در افغانستانجنگ زده با خطر یخ زدگی در زمستان روبه رو هستند که میتواند منجر به بیماری و مرگ آنها شود. کودکانی که در آستانه زمستان سخت افغانستان نه به لباس گرم دسترسی دارند و نه به گرمایش مناسب زمستانی.
در این گزارش همچنین آمده «برف نخستین در شمال افغانستان بهویژه بر کودکان تاثیر بسیار بدی گذاشته است.»
درگیری نظامی در سراسر افغانستان بسیاری از خانهها را ویران کرده و موجب پناه گرفتن هزاران کودک و خانواده در این اردوگاه در شمال کابل شده است. اینجا بیش از هفتصد خانواده رانده شده از محل زندگی خود سکونت دارند. آنها و دیگر خانوادهها با سوزاندن زبالهها گرم میشوند و آشپزی میکنند.
این خانوادهها نه تنها با خطر گرسنگی و بیماری و ویروس کرونا که با خطر مرگ و میر ناشی از سرمای زمهریر این روزهای افغانستان روبهرو هستند.
سازمان مدنی «بچهها را نجات دهید» در این زمستان برای بیش از صد هزار خانواده در ۱۲ استان از ۳۴ استان افغانستان لباس گرم، بخاری، پتو و لباسهای زمستانی تهیه کرده است.
همچنین به مدارس دستور داده شده تا مدرسهها در سردترین مناطق تا ماه مارس تعطیل بمانند جایی که دما احتمال دارد به منفی۲۷ درجه سانتیگراد نیز برسد.
پایان پیام/
« اگر میدانستید چقدر دهات روسیه نیاز به معلم تربیت شده خوب و حساس دارد! در روسیه باید مخصوصاً برای معلمین وضع خوبی ایجاد کرد و هر چه زودتر معلمی آسوده خاطر بشوند بهتر است. باید بدانیم که اگر تعلیمات عمومی برای توده های مردم اجرا نشود روسیه افول خواهد کرد و درست مثل خانه ای که از آجرهای بد ساخته شده باشد فرو خواهد ریخت. معلم باید هنرمند باشد، شغلش را دوست بدارد، اما معلم های ما مثل مسافر هستند. درس خواندن و وقتی برای تعلیم بچههای ما به دهات میروند گویی به تبعیدگاه رفتند. معلم های ما گرسنه ،خورد ، خسته و همیشه از ترس از دست دادن نان روزانه خود بر خود می لرزند. در صورتی که معلم باید اول شخص دهکده باشد.
احمقانه است به مردی که تربیت و تعلیم مردم را برعهده دارد، با چند شاهی حقوق بخور نمیر پاداش بدهیم. تحملناپذیر است که چنین کسی لباس کهنه و پاره بپوشد و از سرما بر خود بلرزد و در ۳۰ سالگی روماتیسم یا سل بگیرد. باید شرم کرد. معلم های ما روز به روز کودن تر می شوند زیرا آنها نه دوستی دارند نه تفریحی و نه مشغولیتی و نه حتی کتابی برای خواندن. تمام اینها نفرت آور است ، این مسخره کردن مردی است که کاری بی نهایت مهم و بزرگ انجام می دهد. می دانید من هر وقت معلمی را میبینم خجالت می کشم از شرمگین بودن او، از لباسِ بَدش خجالت می کشم و به نظرم میآید که بی چارگی آن معلم تقصیر من است باور کنید راست می گویم. » در این نظام آموزشی نه اکثر معلمان می دانند فلسفه آموزش و تدریس چیست و متونی که تدریس می کنند به چه دردی می خورد و نه دانش آموزان می دانند چه نیازی به این متون دارند .
( خاطرات ماکسیم گورگی از آنتون چخوف - کتاب دشمنان )
این سخنان آنتون چخوف در مورد وضعیت مدارس روسیه در اواخر قرن نوزدهم انگار شرح حال وضعیت امروز مدارس ماست. در مدارس ما معلمان مدام از وضعیت بد اقتصادی خود می نالند. بسیاری از آنها علاقه ای به این کار ندارند و بارها از زبانشان می شنویم که کار در ثبت احوال و بانک و حتی معدن را به معلمی ترجیح می دهند.
به ندرت معلمی را می توان یافت که اهل مطالعه باشد و حرف و سخنی فراتر از روخوانی و تکرار متون کسل کننده کتاب برای عرضه کردن به دانش آموزان داشته باشد. به ندرت مدرسه ای را می توان یافت که در آن یک کتابخانه ای که حداقل ۱۰ کتاب به دردبخور و ارزشمند در آن وجود داشته باشد. متون درسی اغلب به درد نخور و کسل کننده است. حقوق و درآمد معلمان کفاف مخارج زندگی شان را نمی دهد، اکثرا آنها پریشان و افسرده اند، اغلب درگیر اضافه کار و فعالیت های اقتصادی دیگر هستند و وقتی برای هنر و ادبیات و مطالعه و.. ندارند. انتخاب معلمی برای اکثر آنها از سر اضطرار است.
برخی از آنها خرافاتی و درگیر اوهامند و دانش آموزان را در جهانی خوفناک و غیرواقعی پرورش می دهند. بسیاری از آنها توانایی برقراری ارتباط و دیالوگ دوستانه با دانش آموزان را ندارند.
نگاهی پادگانی به مدرسه دارند و با تحقیر دانش آموزان احساس قدرت می کنند. خود در محیط و فضایی خفقان آلود بزرگ شدهاند و چیزی جز خفه شو و خفقان برای اداره جامعه کوچک خود بلد نیستند. دوستی و صمیمت و شوخی با دانش آموزان و یا ایجاد سر و صدا در کلاس را نشان ضعف معلم می دانند. برخی از معلمان واژه های نامناسب در کلاس استفاده می کنند و گاهی هم به زور و خشونت و حمله به دانش آموزان اقدام می کنند. البته خشونت آنها نه از سر شرارت ذاتی بلکه از سر ضعف و ناتوانی است، آنها واقعا نمی دانند چگونه باید کلاس را کنترل کنند یا چگونه دانش آموزان را به تحصیل ترغیب نمایند و یقین دارم که بسیاری از مردم که منتقد رفتار خشونت آمیز (کلامی و جسمی) معلمان هستند، اگر برای یک روز یا یک هفته در آن جایگاه قرار بگیرند یا کار خودشان یا کار چند دانش آموز به بیمارستان خواهد کشید.
این یادداشت نه از قضاوت ها یا شنیده های دیگران بلکه بر اساس تجربه و مشاهده شخصی خود از تدریس در دبیرستان های کشور است. در نظام آموزشی ما هم معلم، هم دانش آموز قربانی است. در این نظام آموزشی نه اکثر معلمان می دانند فلسفه آموزش و تدریس چیست و متونی که تدریس می کنند به چه دردی می خورد و نه دانش آموزان می دانند چه نیازی به این متون دارند.
پی نوشت :
البته بخش بزرگی از معلمان هم هستند که علیرغم تمام مسائل و مشکلات، چنان انرژی صرف کار خود می کنند که آدم به میزان علاقه آنها به دانش آموزان و تعهد و تلاششان غبطه می خورد.
کانال خرمگس
( کلیپ ویدئویی زیر را مشاهده فرمایید )
گروه گزارش/
هنوز هیچ فرد و یا مرجعی به گزارش منتشر شده در مورد نتايج اوليه مطالعه بين المللي تيمز 2019 در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم نه واکنشی نشان داده و نه پاسخ گو بوده است . ( 1 )
در اين مطالعه دانش آموزان كشورهاي سنگاپور، چين تايپه، كره جنوبي، ژاپن و هنگ كنگ بهترين عملكرد را داشتند. متاسفانه وضعيت عملكرد دانش آموزان ايراني در علوم و رياضي پايه هاي چهارم و هشتم همانند گذشته ضعيف بوده است. خلاصه اي از يافته هاي تيمز 2019 در ادامه گزارش شده است.
در مورد اهمیت و جایگاه آزمون تیمز و پرلز ذکر نکاتی راهبردی و قابل تامل است .
« آزمونهای تیمز و پرلز، چند هدف عمده دارند که از آن جمله عبارتست از سنجش پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی تحصیلی و مطالعه سواد خواندن (درک مطلب) که توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سطح دنیا برگزار میشود.
این آزمون ها، به نوعی محک ارزیابی نظامهای آموزشی در کشورها و میزان موفقیت نظام آموزش و عملکرد آن است. بسیاری از دولت ها، رتبه کشور خود را به ضعف و قوت برنامههای آموزشی خود، تعبیر میکنند. برخی کشورهای دنیا، مانند نروژ، نسبت به نتایج این دو آزمون آن قدر حساس هستند که نمرات پایینتر از حد استاندارد دانش آموزان آنها، به عزل وزیر آموزش این کشور منتهی میشود.
آزمون «تیمز» روند آموزش ریاضی و علوم در پایههای چهارم و هشتم را میسنجد و آزمون «پرلز»، پیشرفت سواد خواندن ادبی و معلوماتی دانشآموزان را در پایه چهارم ارزیابی میکند.
ارزیابی نظامهای آموزشی در کشورهای مختلف یکی از مهمترین دغدغههای مسئولین هر کشوری است؛ چرا که موفقیت یک نظام آموزشی برابر با تربیت نسلی موفق است که نه تنها نسلهای آینده را خواهد ساخت بلکه موفقیت آموزشی آن، دست آوردهای جهانی دارد و میتواند به توسعه کشور در مرزهای بین المللی خدمت کند.
انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی معتقد است: یافتهها و اطلاعات به دست آمده از مطالعات تیمز و پرلز منبع مهم و تعیین کننده برای کشف و شناسایی نقاط ضعف و قوت نظامهای آموزشی کشورها در مقیاس ملی و بین المللی و ارائه راهکارهای برخاسته از نتایج پژوهشی در بهبود فرآیند یاددهی ـ یادگیری است.
تیمز هر ۴ سال یکبار و پرلز هر ۱۰ سال یکبار برای بخش عملکرد کشورها در آموزش علوم و ریاضیات و سواد خواندن تکرار میشود تا روند تغییرات آموزشی و حتی میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش آموزان کشورهای شرکت کننده در پی این سالها مشخص شود. » ( 2 ) افراد و جریاناتی که این قدر به سند 2030 حساس بوده و ورود به این حوزه را " تابو " کرده اند ؛ آیا نتایج ضعیف این آزمون های معتبر آن ها را به " تفکر " وا نمی دارد ؟
یافتههای ملی مطالعات تیمز و پرلز نشان میدهد که جایگاه و عملکرد کشور جمهوری اسلامی ایران در تمام دورههای تیمز در فاصله سالهای 95، 99، 2003 و 2007 و پرلز 2001 و 2006 همواره از میانگین عملکرد بینالمللی به طور معناداری پایینتر بوده است.(به استثنای عملکرد دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی ایران در ریاضیات تیمز پیشرفته 2008 که تقریباً برابر با میانگین کشورهای شرکتکننده بوده است)، بدون تردید این رتبه و جایگاه، شایسته کشور جمهوری اسلامی ایران که براساس سند چشمانداز 1404 قرار است به عنوان قدرت اول منطقه در عرصه مختلف علمی و فن آوری مطرح شود، نیست.
با نگاهی گذرا به نتایج ملی مطالعات تیمز در دورههای مختلف مشاهده میشود که متأسفانه عملکرد دانشآموزان ایران در آموزش ریاضیات از وضعیت خوبی برخوردار نیست. بهویژه روند عملکرد دانشآموزان دختر و پسر ایران در پایه سوم راهنمایی از تیمز 95 تا 2007 با 15 نمره کاهش همراه بوده است که این رقم کاهش برای پسران 29 نمره گزارش شده است. افزون بر آن، متوسط درصد پاسخهای صحیح دانشآموزان ایران به کل سؤالهای ریاضیات و علوم تیمز 2007 حدود 37 درصد و متوسط درصد پاسخ صحیح آنها به سؤالات مطابق با برنامه درسی آموزشی داده شده خود حدود 40 درصد گزارش شده است که این رقم در مقایسه با متوسط درصد پاسخ صحیح دانشآموزان کشورهای شرکتکننده(حدود 50 درصد) نشاندهنده عملکرد پایین دانشآموزان ایران به ویژه در درس ریاضیات است.
جالب اینجاست که نتیجه آزمون تیمز رابطه معنادارى با توسعه یافتگى و عملکرد هر کشور در این زمینه دارد. » ( 3 )
فهیمه کلاهدوز دکترای آموزش ریاضی در این مورد می نویسد : ( 4 )
« توجه به دلایل عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی در هر دو حوزه محتوایی و حیطههای شناختی از مواردی است که باید مورد توجه آموزشگران و برنامهریزان ریاضی کشورمان باشد. بهویژه عملکرد ضعیف دانش آموزان در هر دو پایه درحیطههاى شناختى که به توصيف فرآيندهاى تفكر مى پردازند، در این حیطه بیانگر آن است که توانایی دانش آموزان در حیطه هایی مانند استدلال کردن ضعیف است.
برخی محققان همچون کوهن، جهانشاهی، ملکی و حبیبیپور، بر این باورند که اگر تعلیم و تربیت بخواهد روشهای صحیح تفکر و استدلال منطقی را به دانشآموزان آموزش دهد، بایستی جای خاصی برای آموزش تفکر به آنها در نظر گرفته شود و چنانچه دانشآموزان از اندیشهی صحیح استدلال کردن و تفکر منطقی بینصیب بمانند، در این صورت مهارتهای کافی برای مقایسه و تشخیص درستی یا نادرستی ادعاهایی را که در زندگی با آنها روبه رو میشوند، ندارند. یافتهها و اطلاعات به دست آمده از مطالعات تیمز و پرلز منبع مهم و تعیین کننده برای کشف و شناسایی نقاط ضعف و قوت نظامهای آموزشی کشورها در مقیاس ملی و بین المللی و ارائه راهکارهای برخاسته از نتایج پژوهشی در بهبود فرآیند یاددهی ـ یادگیری است.
همچنین کوهن که یکی از اساتید برجسته روانشناسی و آموزش است، بر این باور است که یکی از وظایف اصلی نظام تعلیم و تربیت، پرورش افرادی است که در جامعه عملکرد مفیدی داشته باشند و دانشآموزان دانشی را کسب نمایند که به واسطهی آن، برای تصمیمگیری در مسائل زندگی و شرکت در بحثهای منطقی آماده شوند. در واقع او معتقد است که باید محیطی فراهم گردد تا دانشآموزان، مهارتهای استدلال خود را توسعه داده و این فعالیتها را با ارزش بدانند و به رفاه فردی و اجتماعی برسند. »
پرسش « صدای معلم » آن است که چرا نتایج ضعیف و غیر قابل دفاع دانش آموزان ایرانی در این آزمون های مهم تلنگری بر پیکر فرسوده نظام آموزشی وارد نمی کند ؟
چرا تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان که در اتاق های فکر وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی جا خوش کرده اند چشم خود را بر روی این واقعیات بسته اند و پاسخ گو نیستند ؟
آیا نظام آموزشی ما نیاز به اصلاحات آموزشی واقعیت محور و غیرایدئولوژیک ندارد ؟
دانش آموزی که تفکر و استدلال را نیاموزد و در « مدرسه » آن را با حضور " معلمان حرفه ای " تمرین نکند چه ارزش افزوده ای برای جامعه فردا خواهد داشت جز آن که گره و باری بر آسیب های اجتماعی روز افزون این جامعه توسعه نایافته بیفزاید ؟
چرا وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونین وی در این موارد بی تفاوت بوده و به حاشیه هایی که دیگران ساخته اند مشغولند ؟
افراد و جریاناتی که این قدر به سند 2030 حساس بوده و ورود به این حوزه را " تابو " کرده اند ؛ آیا نتایج ضعیف این آزمون های معتبر آن ها را به " تفکر " وا نمی دارد ؟
کسانی که « سند تحول بنیادین » را نسخه شفابخش بحران های آموزشی معرفی می کنند و مواجهه مقدس گونه با آن دارند چه سخن تازه و نسخه ای کارآمد برای این وضعیت دارند ؟
پایان گزارش/
( 1 ) این جا
( 2 ) این جا
( 3 ) این جا
( 4 ) این جا
گروه رسانه/
هفتهنامه اکونومیست همیشه در آخرین روزهای سال میلادی، کشوری را به عنوان کشور منتخب سال انتخاب میکند. به عقیده اکونومیست کشوری منتخب است که مردمش برای دموکراسی در آن، به پا خاستهاند. در لیست اکونومیست نیوزیلند، تایوان و بولیوی جزو تحسینشدگان بهشمار میآیند، اما جایزه اصلی به کشور مالاوی میرسد که مردمش نگذاشتند انتخابات فرمایشی، سرنوشت کشور را تعیین کند.
گروه رسانه/
( کنگرهٔ آمریکا - کپی رایت آسیوشیتد پرس )
بی بی سی نوشت : ( این جا )
» رهبران دو حزب عمده آمریکا در کنگره بالاخره بعد از ماهها مذاکره، بر سر بودجه کمکی به مردم این کشور به تفاهم رسیدند. کل بودجه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد و بنا به آن بسیاری از مردم این کشور مستقیم از دولت پول میگیرند.
دولت قرار است که این بودجه را خرج کسانی کند که شغلشان را از دست دادهاند و به شدت به کمکخرجهای دولت احتیاج دارند. بخشی از پول به کسب و کارهای کوچک میرسد و بخش دیگری به بیمارستانها و مدارس و بخشی هم صرف توزیع واکسن کرونا میشود.
در این رابطه ، یورونیوز میزان کمک ها را به شرح زیر تفکیک کرده است :
« بر اساس این مصوبه ؛ هر فرد، که درآمد سالانهاش زیر ۷۵ هزار دلار باشد، ماهانه ۶۰۰ دلار کمکهزینهٔ مستقیم دریافت میکند و بهازای هر فرزند ۶۰۰ دلار به آن افزوده میشود. همچنین هر فرد تا میانهٔ ماه مارس هم هفتهای ۳۰۰ دلار بیمهٔ بیکاری میگیرد.
علاوه بر کمکهای دولت در زمینهٔ انجام تست کرونا، واکسیناسیون و مراقبتهای پزشکی (۶۹ میلیارد دلار) و کمکهزینهی خوراک و تغذیه (۲۶ میلیارد دلار)، برای نخستین بار در آمریکا برای آنها که اجارهٔ معوقه دارند یا ممکن است مجبور به تخلیهٔ منزل شوند کمکهزینهٔ اجارهخانه (۲۵ میلیارد دلار) در نظر گرفته شده است.
مدارس و دانشگاهها (۸۲ میلیارد دلار)، مراقبت از کودکان (۱۰ میلیارد دلار) و خدمات پست ملی (۱۰ میلیارد) دلار نیز از کمکهای دولت بهرهمند میشوند. »
همچنین قرار است کنگره بودجه دولت آمریکا در ۹ ماه آینده را تصویب کند که حدود یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار ارزش دارد.
بودجه کمکی آمریکا برای کسانی که همهگیری ویروس کرونا آنها را بیکار و بیدرآمد کرده تا ده روز دیگر و شروع سال نوی میلادی به پایان میرسد. تصویب کمکهای جدید، امیدی دوباره برای کسانی است که این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند.
حدود دوازده میلیون نفر از مردم آمریکا از این کمکها استفاده میکردند و در آستانه بیپولی بودند.
( سناتور مککانل، خبر توافق را اعلام کرد اما رایگیری به صورت رسمی هنوز انجام نشده است)
سناتور میچ مککانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، این خبر را اعلام کرد. هنوز به صورت رسمی رایگیری برای این بودجه انجام نشده است.
در هفته گذشته ۸۸۵ هزار نفر در آمریکا تقاضای دریافت حقوق بیکاری کردند. این تعداد از ماه سپتامبر تا کنون بیسابقه بوده است.
نمایندگان کنگره آمریکا در روزهای آخر هفته هم مشغول بحث و تبادل نظر درباره این لایحه بودجه بودند.
از ماه اکتبر به این سو، دولت آمریکا با بودجه موقتی کار میکرده است. اگر قانونگذاران به نتیجه نمیرسیدند هم دولت آمریکا تعطیل میشد و هم کسانی که وابسته به بودجه بیکاری بودند، بدون کمک میماندند.
آقای مککانل روز یکشنبه در صحن علنی مجلس سنا گفت: «بالاخره میتوانیم گزارش کنیم کمکی که ملت ما به آن نیاز داشت، در راه است».
در بودجه کمکی جدید، مقرر شده که دولت آمریکا به اکثر مردم این کشور حدود ششصد دلار بپردازد. پیشتر در فصل بهار، دولت آمریکا ۱۲۰۰ دلار به افراد داده بود. دولت امیدوار است که مردم با خرج کردن این پولها به چرخش اقتصادی کمک کنند.
( نرخ فقر در آمریکا در پنج ماه گذشته افزایش داشته است )
با این حال، آمریکاییها در ماههای اخیر با مشکلات مالی بسیاری روبهرو هستند. بنا به تحقیق مشترکی که دانشگاه شیکاگو و دانشگاه «نوتردام» در ایندیانا انجام دادهاند، آمار فقر در این کشور به ۱۱/۷ درصد در ماه گذشته رسیده که نسبت به تابستان ۲/۴ درصد رشد داشته است.
از شصت سال پیش که آمریکاییها آمار فقر در این کشور را رصد میکنند، در هیچ سالی رشد فقر به این اندازه نبوده است. حدود هشت میلیون به آمار فقرا در آمریکا افزوده شده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در توییتی که دیروز نوشت، خواهان بیشتر شدن کمک نقدی به مردم شد. این در حالی است که همحزبیهای او مخالف افزایش کمک نقدی بودند.
پایان پیام/
دولت فرانسه اعلام کرد که در راستای مقابله با گرمایش زمین و افزایش دمای هوا در این کشور برنامه ای ۲۰۰ میلیون یورویی برای درخت کاری را اجرا خواهد کرد.
به گفته ژولین دونورماندی، وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگل های فرانسه ۵۰ میلیون اصله نهال در چهارچوب این طرح کاشته خواهد شد تا این کشور آمادگی بیشتری برای زندگی با آب و هوای گرمتر طی دهه های آینده داشته باشد. این عضو کابینه فرانسه با این حال تاکید کرد که یافتن گونه هایی از درخت های متناسب با روند گرمایش زمین و همچنین نهال ها و بذرهای کافی از درختان «چالش بزرگ» پیش روی اجرای این برنامه است.
ژولین دونورماندی افزود که در این طرح از منابع جنگل ها به شکل «پایدار» استفاده خواهد شد. به نظر می رسد که این وعده وزیر کشاورزی فرانسه در راستای رفع نگرانی آن دسته از هواداران محیط زیست باشد که خواستار عدم دخالت انسان در حیات جنگل ها شده اند.
دولت فرانسه در نظر دارد طرح گسترده درختکاری در این کشور را با مشارکت مدارس دولتی اجرا کند تا به گفته ژولین دونورماندی سطح آگاهی دانش آموزان از گرمایش زمین و تبعات آن افزایش یابد.
محیط زیست در فرانسه - کپی رایت AP Photo
طرح دولت فرانسه برای غرس ۵۰ میلیون اصله نهال در حالی اعلام می شود که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور در نظر دارد تا طرح تغییر قانون اساسی برای افزودن لزوم مبارزه با تغییرات آب و هوایی به ماده اول این قانون را به همه پرسی بگذارد.
کارشناسان هشدار داده اند که سال ۲۰۲۰ میلادی ممکن است تبدیل به گرمترین سالی شود که بشر تاکنون تجربه کرده است. به گفته دانشمندان فعال در اداره نظارت بر تغییرات آب و هوایی وابسته به برنامه کوپرنیک در اتحادیه اروپا ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ گرمترین ماه نوامبر از زمان آغاز ثبت دمای هوا بود. محققان این مرکز همچنین اعلام کرده اند که قاره اروپا پائیز امسال گرمترین پائیز تاریخ خود از زمان آغاز ثبت دمای هوا را تجربه کرد.
گروه رسانه/
بی بی سی نوشت : ( این جا )
به دلیل افزایش موارد ابتلا و شیوع کرونا، دولت بریتانیا سطح محدودیتها در شهر لندن را افزایش داد و به درجه سوم که بالاترین حد تقسیم بندی کنونی است، رساند.
بخشهایی از استانهای هرتفوردشر و اسکس هم به درجه سوم از نظر میزان شیوع کرونا منتقل شدند.
از دو روز دیگر، چهارشنبه همه رستورانها و اغذیه فروشی ها تعطیل میشوند و فقط میتوانند برای فروش غذا خارج از رستوران و بردن به خانه فعالیت کنند.
کلیه فعالیتهای فرهنگی باید متوقف شود و افراد با تعداد محدود در مکانهای مشخصی میتوانند ملاقات کنند؛ اما مدارس، مغازه ها و باشگاههای ورزشی همچنان باز خواهد بود.
این در حالی است که مت هنکوک وزیر بهداشت بریتانیا به نمایندگان پارلمان این کشور گفت گونه جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شده که ممکن است سرعت شیوع بیشتری داشته باشد.
آقای هنکوک گفت دست کم شصت مرکز بهداشت محلی در انگلستان ابتلا به این این گونه جدید را ثبت کردهاند با این حال "هیچ" دلیلی در دست نیست که این ویروس بیماری شدیدتری ایجاد میکند یا واکسن بر آن کارگر نیست . »
در دومین تعطیلی سراسری انگلستان مدارس، دانشگاهها و سوپرمارکتها باز بودند . ( این جا )
نخستین بار ، بوریس جانسون نخست وزیر این کشور بازگشت دانشآموزان به مدارس را مهم و حیاتی دانست . ( این جا )
بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در پیامی به والدین دانشآموزان گفته بود که بازگشت کودکان به مدارس از اهمیت حیاتی برخوردار است.
جانسون تاکید کرده بود دور ماندن از مدرسه و ادامه تعطیلی واحدهای آموزشی بیش از کرونا به رشد و سلامت کودکان آسیب میزند.
پایان پیام/