گروه اخبار/ عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از مسکوت گذاشتن تقاضای استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: قرار است کمیته حکمیت یا میانجی گری برای بررسی مشکلات آموزش و پرورش تشکیل شود
تاکنون وظایف شورای معلمان مورد آسیب شناسی دقیق و جدی کارشناسان و حتی معلمان قرار نگرفته است/ نماینده معلمان در « شورای مدرسه » ، « انجمن اولیا و مربیان » و « شورای مالی مدرسه » حضور دارد/ « نماینده شورای معلمان » عصاره و نماینده افکار عمومی و وزن یک واحد آموزشی است/ شخصیت ، سواد و وزانت فردی که در این جایگاه قرار می گیرد می تواند آن را مهم و راهبردی و یا آن را کاملا فرمایشی و بی اثر کند/ بسیار کم اتفاق می افتد افرادی که نامزد این جایگاه می شوند برنامه ای برای حل مشکلات و معضلات آن واحد آموزشی داشته باشند/ در نظرات و گفت و گوهای مبادله شده میان همکاران ، آن چه بیش از پیش مورد توجه قرار می گیر میزان ساعات اشتغال به کار یک همکار در مدرسه است/ غالبا رقابتی جدی میان معلمان در این زمینه دیده نمی شود و نوع برخورد و قضاوت های سطحی برخی از معلمان ، جایگاه واقعی " شورای معلمان " و " نماینده معلمان " را به ابتذال کشانده است / برخی اوقات ، معلمان خودشان و با رفتارشان ، جایگاه بی بدیل خود را در میان دانش آموزان ، اولیاء دانش آموزان ، مدیر و کادر اجرایی مدرسه و نیز مسئولان آموزش و پرورش تنزل داده اند/فرهنگ غلط سازمانی که متاسفانه به صورت یک "نرم و رویه " در مدارس حاکم شده است وظایف این جایگاه مهم را در حد " تنظیم کننده صبحانه همکاران و ناقل پیشنهاد معلمان به مدیر " و یا بحث در مورد " کم و زیاد بودن ساعات زنگ تفریح و زنگ چهارم و... " تقلیل داده است/ برای دیده شدن در سلسله مراتب اداری و سازمانی وزارت آموزش و پرورش ، نخست باید معلمان خودشان و سپس شورایشان را جدی بگیرند / با تعریف و تعارف در جلسات نمی توان هویتی برای شورای معلمان مدرسه مشخص کرد/ یکی از موارد مهم در این زمینه می تواند انتخاب یک نفر و حتی بیشتر در شورای عالی آموزش و پرورش به نمایندگی از سوی نمایندگان معلمان مدارس سراسر کشور باشد ....
هدف اصلي از اعلام روز جهاني معلم، معطوف کردن توجهها به جايگاه و نقش بنيادين معلمان در مقوله آموزش است/ از آن جايی که آموزش، فرهنگ و ارتباطات پايه گذار صلح جهاني است میتوان اميد داشت آموزش کارآمد کليد حل بسياري از مشکلات جامعه کنوني باشد./ دولتها بايد با بازتعريف مسئوليتها و حقوق معلمان در راستاي ارتقای شأن و منزلت آنان تلاش کنند/ سکوت مقامات و ناديده گرفتن روز جهاني معلم کمکي به فراموش کردن کاستیها،کمبودها و مشکلات معلمان نمیکند/ افزايش کيفيت آموزش در گرو ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان است/ براي بالا بردن کيفيت آموزش و پرورش بايد ابتدا کيفيت کار و زندگي معلمان ارتقا يابد و معلمان از جايگاه اجتماعي مناسبتری در جامعه بر خوردار شوند ...
طول برگزاری این دوره های تابستانی حدود 6 هفته و مبلغ 170000 هزار ریال برای هر واحد درسی اخذ می شود/ چگونه می شود دانش آموزی که در طول سال تحصیلی میانگین نمره اش به عنوان مثال از 5 فراتر نرفته است در این دوره موفق به اخذ نمرات بالایی شده است ؟آیا در این 6 هفته معجزه ای رخ داده است / « صدای معلم » همواره بر ضرورت اعمال یک " نظارت موثر و دریافت بارخورد " در سازمان آموزش و پرورش و مدارس تاکید کرده است/ آیا پاسخ گویی در وزارت آموزش و پرورش به یک « فرهنگ » تبدیل خواهد شد ....
ولی که در مدارس دولتی از دانشآموز خواسته میشود، هدیه به مدرسه یا کمک به مدرسه، نامیده میشود که مدیر مدرسه از سرِ ناچاری و استیصال - با برشمردن دهها ضعف و خرابی و نداری و نیاز از دانش آموزان خود طلب میکند/ عملاً هیچ پولی و لو در حد تامین هزینه های جاری از طرف دولت در اختیار مدارس قرار داده نمیشود / اینکه دانش آموختگان امروزی بیسواد و کم سوادند، فاقد مهارت حرفهایاند، فاقد مهارت برقراری ارتباط صحیح با محیط پیرامون اند، ضرورت آشتی و دوستی با محیط زیست را درک نمیکنند، از درک رسالت اجتماعی و ضرورت راستی در روابط اجتماعی عاجزند، فاقد نگاه و نگرش علمی به پدیده زندگیاند و اغلب بعد از خروج از مدرسه، جهت مسئولیت پذیری و حتی جامعه پذیری نیاز به بازآموزی و بازپروری دارند، ناشی از ناکامی مدرسه در انجام رسالت خویش است/ دولت مجبور است برای هر زندانی ۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در سال هزینه کند از پیامدهای صرفه جویی در آموزش و پرورش است
مدیر عزیزم ! مگر مسئولان آموزش و پرورش نمیگویند آموزش و پرورش رایگان است و پرداخت شهریه در مدارس هیئت امنایی برای کلاس های فوق برنامه است؟ پس چرا همان روز ثبت نام فرمودید باید شهریه را واریز کنید/ معلمان، فقط به جای گچ و ماژیک از قلم نوری استفاده کردند. آیا روش و محتوای تدریس عوض شد/ با افتخار پز دادید که مدرسه من هوشمند است/ با ما آن قدر مهربان نبودید تا ما آن قدر جسارت داشته باشیم که به این امر اعتراض کنیم / چرا شما آن قدر عبوث و خشک بودید که من نتوانستم با شما ارتباط برقرار کنم و از تدریس شما لذت ببرم/ چرا ما را حواله به کلاس بیرون از مدرسهتان دادید/ چرا شما درس به این شیرینی را این گونه کسالت بار تدریس میکنید ....
چنین معلّمانی با توجه به اینکه فضای فکری شان صرفاً فضای آموزگاری نیست، بیشترین مقاومت را نیز در برابر تغییرات آموزشی از خود نشان داده و به خاطر بی خبری از تحولات جهان آموزش، شیوه های تدریس و کلاس داری خود را عوض نخواهند کرد/ بی تفاوتی مسئولان نسبت به مسألهٔ معیشت آموزگاران، آنان را به چنین اشتغالاتی وادار می سازد و در این میان دونوبتی بودن مدارس و پاره وقت بودن فعالیت واحدهای آموزشی نقشی تسهیل کننده برای اشتغال در مشاغل غیر فرهنگی دارد/ رقم خط فقر نسبی همواره بیش از دو برابر دریافتی آموزگاران و نزدیک به سه برابر بوده است/ در اینجا به هیچ وجه سخن از پایین بودن میانگین فعالیت روزانه معلمان نیست بلکه سخن بر سر آن است که علیرغم تحمیل فشار به اندازهٔ فعالیت تمام وقت، زمان لازم برای توزیع حجم کار در طول روز فراهم نیست/ تأمین معیشت و بی نیازی از اشتغالات مضاعف در مشاغل غیر فرهنگی و حضور تمام وقت در مدارس، جدای از اینکه موجب مصونیت معلمان از آسیب های روانی و ذهنی ناشی از آن اشتغالات می گردد، موجب رشد و گسترش مهارت ها و قابلیت های حرفه معلمان نیز می شود
اگر بی نظمی یا خشونتی هم از طرف این دانش آموزان سر زند ، باید با تدبیر و اخلاق با آنها مواجه شد و از خشونت ˏ متقابل حتما خودداری نمود/ روانˏ پاکِ جوانان خواستار ˏ پذیرش معلمین ˏدوست ، صمیمی و دلسوز است/ اگر جوان ، گره گشایی نیابد ، معنی دیگرش ، حل نشدن ˏ آن مشکل خواهد بود/ معلم باید علیرغم کمیِ حقوق و سایر نارضایی ها بتواند بستری آرام برای خود و دانش آموزان فراهم آورد/ معلمِˏ صاحب ˏ اراده باید بتواند بر مشکلات ˏ عدیده غلبه نموده و ملاحظات ˏ پیشه ي خود را درک نماید/ ما معلمین در برابرِ دانش آموزان نیستیم، همراهˏ آنانیم/ دوستان بر من خورده نگیرند که چرا ناتوانی ها و مشکلات وزیر یا وکیل و سایرین را نمی نویسی/ آنها هم در نظام مدیریتی بایستی ملاحظه شوند و مشکلاتشان بررسی گردند...
تعدادي از نمايندگان اصولگرا سرسختانه پيگير استيضاح فاني، وزير آموزش و پرورش هستند اما در حركتي معنادار تعدادي از آنها با جمع كردن امضا خواستار توقف اعلام وصول استيضاح در هيات رييسه مجلس شدند/ اندكي بعد نمايندگان نزديك به جبهه پايداري از جمله زاهدي، چناراني و نوروزي در جايگاه هيات رييسه حاضر شدند و با اعضاي هيات رييسه از جمله محمد علي وكيلي گفتوگو كردند/ اين نامه درخواست نمايندگان استيضاحكننده از هيات رييسه براي توقف اعلام وصول طرح استيضاح تا روز يكشنبه بوده است/ استيضاحكنندگاني كه آن قدر براي اعلام وصول طرح استيضاح عجله داشتند به يك باره درصدد توقف اعلام وصول آن بر آمدند/ اينكه چرا زاهدي يكي از نمايندگان مخالف دولت و از جمله كساني كه پيگير استيضاح فاني بود حالا به يك باره و درست در روزي كه قرار است استيضاح اعلام وصول شود خواستار توقف آن شده سوالي است كه وكيلي به آن پاسخ داده است/ تغيير مديركل استان در ازاي توقف استيضاح؛ پيشنهاد يك نماينده به وزير ...