صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

گروه رسانه /

روزنامه کیهان و جریان اصول گرا و استعفای فانی

« روزنامه کیهان » امروز در تحلیلی در مورد « استعفای فانی » چنین نوشت :

فانی: برای ادامه همکاری آماده‌ام /رئیس جمهور: با استعفای شما موافقت می‌شود!

پس از آنکه جامعه چند روزی در تب و تاب تایید و تکذیب استعفای وزیر آموزش و پرورش بود، روز گذشته فانی با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، راه همه گمانه‌زنی‌ها را بست و به همه شایعات پایان داد.

 متن كامل نامه علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش به رئيس جمهور به شرح زير است:
«حجت‌الاسلام‌والمسلمين جناب آقاي دكتر حسن روحاني
رئيس جمهور محترم؛
با سلام و تحيات:
پس از اطلاع از نظر جناب عالي درخصوص ضرورت ترميم كابينه كه در جلسه روز چهارشنبه 28 مهرماه 95 هيأت محترم دولت ابراز فرموديد؛ علي رغم آمادگي كامل براي حضور در جلسه استيضاح و ارائه گزارش عملكرد سه ساله وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد و پاسخ به سؤالات نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، بدين وسيله آمادگي خود را براي عمل به هرگونه تصميم حضرت عالي درخصوص ادامه كار خويش نيز اعلام مي نمايم. والامراليكم»

همان‌گونه که از نامه فوق برمی‌آید،فانی نه تنها استعفا نداده،بلکه بر عزم خود برای پاسخ گویی به استیضاح کنندگان و دفاع از عملکرد سه ساله‌اش تاکید کرده و صراحتا بر آمادگی برای ادامه کار خود تاکید کرده است .
با این حال، دقایقی پس از انتشار این نامه،رسانه‌های همسو با دولت اعلام کردند که رئیس‌جمهور با استعفای فانی موافقت نموده است.
بررسی دقیق نامه و ارزیابی حواشی متعدد و بخصوص فشارها و شایعات دوروز اخیر نشان می‌دهد که فانی با این نامه، حرف آخر را زد و موفق شد به سادگی و سرعت ، تیم عملیات روانی و شایعه ساز را دور زده و میدان بازی را تعیین کند ؛ چرا که تنها معنی نامه او این است که استعفا نداده‌ام و نمی‌دهم ! اگر می‌خواهید نباشم، برکنارم کنید!
اما مدل برکناری فانی ،واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی به دنبال داشت و اعتراضات زیادی را بر انگیخت. این اعتراضات البته ربطی به عملکرد پر ایراد و خطای فانی نداشت و بر روی عدم صداقت روحانی با مردم تاکید داشت.
روحانی در ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ با شعار «نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان» در همایشی که حامیانش برای دعوت از او ترتیب داده بودند حضور یافت و برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری رسما اعلام کاندیداتوری کرد او در آنجا مدعی شده بود:«دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل خواهم داد».
اما با گذشت سه و نیم سال از عمر دولت یازدهم،حباب راستگویی و درستکاری ترکید و مردم عملا با ماجراهایی مثل فیش‌های نجومی از آن شعار ناامید شدند. اما نحوه تعامل با وزرا و چگونگی اعلام استعفای آنها، اندک بارقه باقیمانده از آن شعار‌ها را هم از میان برد و نشان داد که دولتمردان، حتی در نحوه اطلاع رسانی در این موضوع هم با مردم صادق نیستند و بالاتر از این،حتی در مقابل نامه صریح یک وزیر که رسما اعلام آمادگی برای ادامه کار کرده،ادعای استعفا و سپس موافقت با استعفا می‌کنند!
در فضای مجازی اما به جز واکنش‌های متعارف و معمول،این مدل رفتار دولت دستمایه طنز و شوخی و کنایه شد و حجم انبوهی از مطالبات کاربران به موضوع استعفای اجباری وزیر آموزش و پرورش و دیگران منحصر شد .
نمونه‌هایی از این دست را بخوانید:
«جناب آقای فانی وزیر محترم آموزش و پرورش،سلام علیکم،دست به مهره حرکت است! موفق باشید.حسن روحانی»
«نعمت زاده: با توجه به حجم بالای استعفا در کابینه دولت مجبوریم از کشور چین، وزیر وارد کنیم تا خدمتی هم به اشتغال مردم چین انجام داده باشیم»
«کواکبیان: رفتن فانی نشون میده این میزهای فانی در این جهان فانی به آدم‌های فانی وفا نمی‌کند!»
«جناب آقای روحانی رئيس محترم جمهوری با سلام احتراماً هُل ندين خودم می‌رم! موفق باشید. وزير»!
این واکنش‌ها در اصل نوعی رفتار اجتماعی به ماهیت غیر صادق تعامل دولت مردان با مردم در موضوعات مهم و حساسیت برانگیزی همچون عزل و نصب وزیران است.
اندکی پس ازعزل وزیر آموزش و پرورش،بطحائی معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد .
همچنین سیدعباس صالحی به عنوان سرپرست وزارت ارشاد منصوب شد و خبر انتصاب سجادی بعنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منتشر گردید اما منابع رسمی آن را تایید نکردند.
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

داغ و درد و ناامیدی

فارس

منتشرشده در نامه های دریافتی

گروه اخبار/ نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بر لزوم فراهم شدن امکان ادامه تحصیل فرهنگیان تاکید کرد

پس از عدم موفقیت نجفی در کسب رای لازم، علی اصغر فانی به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه وزارت از سوی انجمن اسلامی معلمان و برخی تشکل ها مطرح شد/ از نیمه دوم وزارتش و با گذشت زمان و عدم تحققِ برنامه ها و عدم توفیق در حل مشکلات معلمان ، از اوایل اسفند ماه ۹۳ تجمعات اعتراضی معلمان شروع شد/ مخالفان سیاسی دولت نیز با استفاده از این نارضایتی ها سعی در موج سواری داشتند ولی به دلیل سابقه و عملکرد مجلس نهم در زمان وزارت حاجی بابایی و عدم  اعتماد بدنه و تشکل های معلمی به آنها، نتواستند در این کار جامعه معلمان را همراه خود کنند/ اصولگرایان به دلیل اختلاف سیاسی شان با دولت تصور می کنند با زدن فانی دولت را ناکارآمد نشان می دهند و نمایندگان اصلاح طلب عملکرد ضعیف فانی را به ضرر دولت و باب میل اصولگرایان می دانند و فکر می کنند حضور وزیر ضعیفی مثل فانی سبد رای روحانی را کوچکتر می کند/ یکی از معاونت های مورد نقد در دوره ی فانی، معاونت پارلمانی آقای ناصری بود/ بسیاری عملکرد وی و مدیر کل سابق امور مجلس آقای روشنی را بی شباهت با تجار معامله گر نمی دانند و معتقدند آنها از وضع موجود چندان هم ناراضی نبوده و نیستند/ علی اصغر فانی اگر کارشناس و نظریه پردار خوبی هم باشد قطعا مدیر ضعیف و ناکارآمدی است که به درد وزارت نمی خورد/ فانی در این سه سال و اندی امتیاز دهی به نمایندگان را به امری رایج در رابطه بین نمایندگان و مدیران آموزش وپرورش بدل کرده است/ برخی از نمایندگان به سمت های آموزش و پرورش به عنوان تیول خود می نگرند/ عملکرد فانی ذهنیتی به جامعه معلمان القا کرده است که هر تغییری ولو بر اساس معیار آموزشی را به فشار های سیاسی ارتباط می دهند/ این روزها نقد فانی و برائت از او تقریبا کاری محبوبیت زا و نوعی سرمایه گذاری برای آینده در بین افراد و تشکل ها و نمایندگان تبدیل شده است/  « انجمن اسلامی معلمان ایران » که یکی از حامیان اصلی تصدی پست وزارت توسط فانی بوده نامه ای شبه محرمانه خطاب به جهانگیری معاون اول دولت نوشت/ موسوی توضیح نمی دهد چرا به صورت پنهانی و خطاب به جهانگیری این نقدها را مطرح می کند / سهم اعضای انجمن در این وضعیت نگران کننده چقدر است / آیا اعضای اصلی انجمن که در سطوح بالای مدیریتی قرار دارند با آقای فانی در رقم خوردن این شرایط همراه نیستند/ فانی باید خوب بداند در این مرحله نیک نامی و بدنامی را خودش انتخاب می کند و با انتخابش می تواند باقی بماند....

منتشرشده در یادداشت

زمان اجرای مرحله دوم رتبه بندی معلمان   معاون اول رییس جمهور درنامه شماره ۱۰۹۹۳/ت۵۰۵۱_به تاریخ ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ مصوبه هیات وزیران درمورد رتبه بندی معلمان را به وزارت آموزش وپرورش ابلاغ نمود .

  وزارت آموزش و پرورش نیز در نامه شماره۱۲۳۷۸۸_۱۳۹۴/۰۶/۲۵ دستورالعمل اجرای طرح رتبه بندی را جهت اجرا به ادارات کل و نواحی و مناطق ابلاغ نمود .

در بند۱ مصوبه مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل در رتبه بندی معلمان شامل: آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان بهداشت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع های آموزشی و تربیتی ذکر شده است .

 بنا به گفته های مسئولان وزارت حدود  ۸۰۰ هزارنفر در مهرماه سال ۱۳۹۴مشمول طرح رتبه بندی شده اند .

 در بند ۲ اعتبار مورد نیاز طرح برای سال ۱۳۹۴مبلغ  ۱۳۵۰میلیارد تومان و در بند ۳ اعتبار مورد نیاز برای سال ۱۳۹۵ مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است و مقرر شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشوربودجه آن را تامین کند .

 با توجه به مصوبات هیات وزیران و ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش و طرز اجرای رتبه بندی در مهرماه سال ۱۳۹۴نتایج زیربه دست می آید: 

الف. میانگین افزایش دریافتی مشمولین طرح در نیمه دوم سال ۱۳۹۴برای هر نفر ماهانه مبلغ ۲۸۱هزار تومان بوده است .

 ب. میانگین افزایش دریافتی مشمولین طرح در نیمه دوم سال ۱۳۹۵ برای هر نفر ماهانه ۷۳۰هزارتومان می باشد .

با عنایت به اینکه مبلغ مورد نظر برای سال ۱۳۹۵تامین شده است ؛ وزارت آموزش و پرورش تاکنون اجرای مرحله دوم طرح رتبه بندی را به تعویق انداخته است .

مسئولین وزارت آموزش و پرورش درموارد مختلف کمبود اعتبار را دلیل عدم رسیدگی مناسب به بهبود وضعیت معیشتی معلمان عنوان می کنند! حال با توجه به اینکه اعتبار مورد نیاز طرح رتبه بندی معلمان تامین شده است، تعلل وزارت متبوعه در اجرای مرحله دوم طرح بیش از این پذیرفتنی نیست و بایستی هرچه سریع تر طبق مصوبات قانونی از اول مهرماه سال۱۳۹۵ آن را اجرا نمایند .

همچنان که وزیر محترم از معلمان انتظار دارد قانون و مقررات را اجرا نمایند و در چارچوب قانون عمل کنند ؛ معلمان نیز از وزیر انتظار دارند به مصوبات قانونی پای بند باشند و بدون کم وکاست در چارچوب قانون عمل کنند و این عدم پای بندی مسئولان به قوانین موجب دلسردی معلمان شده و در درازمدت لطمات جبران ناپذیری به آموزش خواهد زد!

معلمان همچنان منتظر اجرای مرحله دوم رتبه بندی هستند...


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: استیضاح وزیر آموزش و پرورش چند بار در مجلس مطرح شد و فرصت دادیم تا فانی، ضعف‌ها و کمبودهای موجود را اصلاح کند.

تردیدی نيست که در پایین ماندن میزان حقوق و دستمزد معلّمان عوامل متعددی دخیل است اما تعداد ساعات ظاهری اشتغال روزانه آنها از دید مقامات و شخصیّت های دخیل در تعیین حقوق و دستمزد، پنهان نمانده و بی‌تأثیر نبوده است/ آن دسته از آقا معلّمان عزیزی هم که شغل دومِ نان و آبداری دارند، معترف اند که شغل آموزگاری بهترین شغل است و زمان زیادی را از آنان نمی‌گیرد و وقت و فرصت کافی برای شغل دوم شان باقی می گذارد/ بهترین شغل برای خانم ها شغل معلمی‌ست/ آنان شغل آموزگاری را برای هر کسی که از موهبت شغل دوم برخوردار است، بهترین شغل می‌دانند/ سوء مدیریّت همه جانبه در طول سالیان متمادی چنین وضعیّتی را رقم زده است/ اگر این توهم در ذهن برخی از افراد سطحی نگر و کوته نظر به وجود آید که جامعهٔ آموزگاری عمدتاً کم کار و کم بازده است، نفی نظرشان اندکی دشوار خواهد بود/ برخی از فرادستان، شغل معلّمی را شغلی با تعطیلات طولانی تلقی و ارزیابی می‌کنند و اختصاص مزایا به معلّمان را در همین حد کافی می‌پندارند/ به نظر می رسد مدارس دونوبته و توهم پاره وقتی در مورد فعالیت معلمان، یکی از عوامل اثر گذار در تعیین حقوق و دستمزد و وضع معیشت و منزلت معلمان بوده است .....

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه و تشکل/

« کانون فرهنگیان استان اصفهان » به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1395 بیانیه ای صادر کرد .

متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است

یکشنبه, 18 مهر 1395 18:50

انتقاد معلمان ناحیه 2 مشهد

گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از معلمان ناحیه 2 مشهد در نامه ای به صدای معلم خواهان توجه به مطالبات خود و پاسخ گویی مسئولان گردیدند .

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور