تصوّر نکنند که اینجا جایى است که فقط هزینهبر است - گاهى نگاه، اینجورى است؛ می گویند دستگاه هزینهبر - نه، اینجا دستگاهى است که هرچه شما هزینه کنید، بهطور مضاعف دستاورد خواهید داشت/ اخلاص؛ این خطاب به شما بود؛ [امّا] معنایش این نیست که حالا چون جامعهی معلّمی اخلاص دارد و قناعت دارد، پس مسئولان کشور از مسائل مادّی معلّمان غافل بمانند/ پولی که آنجا خرج می شود، در واقع، سرمایهگذاری دارد می شود؛ به این چشم به آموزش و پرورش نگاه کنند، به این چشم بودجهگذاری کنند، به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند/ در این بیست و اندی سال خدمت به جز شعار از متولیان آموزش و پرورش هیچ عکس العملی در مقابل پیشنهادات رهبری ندیده ام/ همه ی دولت ها به یک دید به آموزش و پرورش نگاه کرده اند، نگاه ابزاری جهت ایجاد موج و سواری بر آن جهت حضور در انتخابات/ هرگز از سیستم های آموزشی و مشکلات آموزش و پرورش صحبتی نشد، هیچ برنامه ای ارائه نشد نه از طرف وزیر پیشنهادی و نه از طرف مجلس نشینان/ به خوبی به یاد دارم دوره نمایندگی جناب حاجی بابایی و حمله های مکرر ایشان به وزرای آموزش و پرورش دولت اصلاحات، اما به محض اینکه خودشان بر صندلی وزارت تکیه زدند همان کاری را کردند که خودشان منتقدش بودند و فراموش کردند تمام نقدهایشان را....
مطابق این دستورالعمل، معلمان با رتبه بندی میتوانند از 15، 25، 35 و 50 درصد افزایش حق شغل بهرهمند شوند/ حدود 13 هزار نفر نیروی قراردادی هستند و مشمول رتبه بندی نمیشوند/ این طرح فقط مشمول نیروهای رسمی و پیمانی که دبیر، هنرآموز، مدیر، معاون، مربی بهداشت و مراقب سلامت است، میشود/ حدود 48 درصد نیروهای آموزش و پرورش با سابقه بیشتر از 24 سال هستند، در نتیجه این تعداد در رتبه عالی قرار گرفتند؛ با انجام رتبه بندی معلمان میانگین 350 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد/ حدود 48 درصد نیروهای آموزش و پرورش با سابقه بیشتر از 24 سال هستند، در نتیجه این تعداد در رتبه عالی قرار گرفتند؛ با انجام رتبه بندی معلمان میانگین 350 هزار تومان به حقوق معلمان اضافه شد/ در دستگاههای دیگر کمک هزینه مسکن، ایاب و ذهاب، کارانه و اضافه کار میدهند/ وقتی در آموزش و پرورش برای یک معلم چنین اتفاقی رخ نمیدهد خود را با دیگر دستگاهها قیاس میکند زیرا آن مبلغ دریافتی را محاسبه میکند. برای معلمان نمیتوانیم آن موارد اضافی را وارد کنیم....
گروه اخبار/
طبق مذاكرات صورت گرفته در جلسه شوراي معاونين وزارت آموزش وپرورش عصر ديروز (شنبه 17 مهرماه 95)، وزير آموزش و پرورش هر گونه انتصاب را تحت فشار نمايندگان استيضاح كننده را ردكرد و گفت دستور داده است به هيچ وجه تحت اين فشارها انتصابي صورت نگيرد.
لذا با توجه به درخواست هاي متعدد نمايندگان استيضاح كننده مبني بر عزل و نصب هاي گسترده و عدم تحقق اين درخواست توسط وزير پيش بيني مي شود استيضاح فاني تا هفته آينده در صحن مجلس اعلام وصول و اجرايي شود ؛ اما خبرهاي رسيده از فضاي مجلس نيز حاكي از آنست كه آن چنان هم وضعيت وزير بد نيست و امكان ابقاي ايشان درصورت برگزاري جلسه استيضاح وجود دارد.
منبع: مجمع فرهنگيان ايران اسلامي
گروه رسانه و تشکل/
کم تر از سه هفته قبل دبیر کل انجمن اسلامی معلمان ایران در اظهارتی گفته بود که وزیر آموزش و پرورش در راس این تشکیلات قرار دارد . ( این جا )
به تازگی ، انجمن اسلامی معلمان ایران در نامه ای که معاون اول رئیس جمهور نوشته است از وضعیت موجود انتقاد کرده است .
متن این نامه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است
آقای فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش را از سال ۵۶ می شناسم. ما دانش آموز بودیم و ایشان دانشجو. برای دانش آموزان جنوب شهر کلاس فوقالعاده ریاضی گذاشته بودند و من هم شرکت می کردم. انصافا مسلط بودند. مذهبی بودند و سیاسی هم. برای ما الگو شده بودند و ما با افتخار در کلاس ایشان شرکت می کردیم. گذشت تا انقلاب پیروز شد و ایشان صاحب مقامی در منطقه ۱۶ آموزش و پرورش شدند. قاطعیت و اصرار بر مواضع ایشان معروف شده بود. روزی به دیدن ایشان رفتم و برخورد خشن ایشان را با پدر یک دانش آموز دیدم. بعد برای من توضیح دادند که در موضع حق نباید مماشات کرد.
چند سال به بعد به کردستان رفتند و مدیر کل آموزش و پرورش شدند و موضع شداد و غلاظ ایشان در برخورد با پاک سازی شدگان! مشهور شد. دیگر از ایشان خبری نداشتم تا اینکه در دولت اصلاحات معاون وزیر شدند و من در چند ملاقات اظهار ارادت شاگردی در محضر استاد نمودم. استاد همچنان از اصول دفاع می کردند. در دولت آقای روحانی وزیر شدند و من خوشحال که یک کارکشته آموزش پرورش وزیر شده اند.
مدتی گذشت سر و صدای اهالی آموزش و پرورش درآمد که آقای وزیر به شدت اهل مماشات شده اند.
حاشا و کلا!
آقای فانی و مسامحه؟
تا اینکه این روزها بحث استیضاح ایشان و سپس پس گرفتن آن پیش آمد. خبرهایی از مجلس و استان ها می رسد که آقای فانی به هر خواسته استیضاح کنندگان تن می دهد تا وزیر بماند و وزیر مانده است!
استاد شرمنده ام ! درسی که می دادید این نبود!
دو روز ماندن در مقام ارزش فدا کردن اصول و حقوق مردم را ندارد.
اصلاحات نیوز
گروه اخبار/
به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، حسین مقصودی در جمع خبرنگاران با اشاره به تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر آموزشوپرورش، اظهار کرد: 72 نفر از نمایندگان استیضاح فانی را امضاء کردند و پس از چندی 17 نفر امضای خود را پس گرفتند لذا هنوز 54 نماینده دیگر بهصورت جدی خواهان استیضاح هستند.
وی برخی از اخبار منتشرشده مبنی بر حذف استیضاح فانی را کذب محض عنوان کرد و افزود: متأسفانه برخی از نمایندگان بهواسطه وزیر کمیتهای بهعنوان کمیته میانجیگری را تشکیل دادند ولی بنده نام این کمیته را معاملهگری میگذارم و نمایندگان خواهان استیضاح بههیچعنوان تابع میانجی نیستند.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخطار 14 نماینده مجلس به هیئترئیسه برای اعلام وصول استیضاح بیان کرد: بر اساس آییننامه بعدازاینکه کمیسیون مرتبط استیضاح را به هیئترئیسه ارائه میدهد باید در نخستین جلسه مجلس استیضاح اعلام وصول شود ولی متأسفانه هیئترئیسه تاکنون تخلف ماده 18، 20 و 23 را انجام داده است.
مقصودی ادامه داد: نمایندگان مجلس تذکر مجدد خود را نسبت به این اقدام انجام دادهاند و کسانی که تذکر را امضاء نکرده بودند بهصورت نطق اعتراض خود را به رئیس مجلس و هیئترئیسه اعلام کردند.
وی با تأکید بر اینکه موضوع استیضاح فانی همچنان به قوت خود باقی است، تصریح کرد: در این موضوع بههیچعنوان درگیر مسائل حاشیهای نخواهیم شد و با قدرتها و لابیگریهای برخی مقابله خواهیم کرد.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی مهمترین پیام استیضاح فانی را دفاع از قشر فرهنگی کشور دانست و عنوان کرد: این استیضاح شرایطی را برای مسؤولان ایجاد کرده است که میدانند نمایندگان مجلس هیچگاه برای دفاع از حقوق اقشار مختلف مردم کنار نمیآیند.
مقصودی با اشاره روند تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان یادآور شد: مسائل مرتبط با این صندوق در حال بررسی است و کاش وزیر آموزشوپرورش بهجای استعفا حداقل از مردم عذرخواهی میکرد.
وی بیان اینکه نمایندگان خواهان استیضاح به یکی از معاونین وزیر ایراداتی گرفتهاند افزود: فانی در مورد برکناری معاون پارلمانی اعلام کردند که رئیسجمهور مانع شده است و برای وزیر جای تأسف دارد که بهصورت علنی این موضوع را مطرح کند.
هنوز این مناسبت جهانی در تقویم رسمی کشور جای نگرفته است/ در بیشتر کشورهای جهان نهادها و سندیکاهای صنفی نقش پررنگی در پیگیری مطالبات اقشار مختلف مردم دارند/ با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید این فضا تعدیل شده و مجوز شکل گیری و برگزاری مجامع عمومی تعدادی از تشکل های صنفی فرهنگیان صادر شده است/ با نگاهی به جامعه کنوني ايران می توان گفت که روند کاهشي قابل توجهي در جايگاه و منزلت معلمان اتفاق افتاده است/ در سایه تلاش انسانهای وامانده و دچار دغدغه مخارج زندگی، پرورش انسانهای آزاد، خلاق، متفکر و کارآفرین بعید به نظر میرسد/ آنچه که امروز در کلاس های درس کمتر به آن توجه می شود تکریم رابطه اجتماعی استاد و شاگرد و ضرورت توجه به ارزش های معلم توسط متعلمان است/ در ماده ۵ توصیه نامه یونسکو بیان شده است که همان طور که درخشش ، پیشرفت و نیاز به آموزش و پرورش قابل مشاهده و تقدیر است مقام و منزلت معلم نیز میبایست با این توانمندی متناسب باشد/ هرچند معلمان با فقر واقعي روبه رو هستند اما متاسفانه گاهي عده ای احساس فقر را هم به آنها تحميل مي کنند.....
گروه استان ها و شهرستان ها- جلفا
علی حاجی
به مناسبت چهاردهم مهر « روز جهانی معلم » ، سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش جلفا میزبان مراسم باشکوه گرامی داشتی با حضور جمعی از فرهنگیان ٬ فرماندار ، معاونت سیاسی ٬ ریاست و معاونین اداره آموزش و پرورش و نائب رئیس شورای اسلامی شهر بود . پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید ٬ آقای روزیخواه ضمن عرض خیرمقدم به حضار و تبریک روز جهانی معلّم رئوس برنامه های این نشست را ارائه داد.
نخستین سخنران نشست آقای کاظمی ریاست اداره آموزش و پرورش بود که ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و تقدیر از برگزار کنندگان و همه شرکت کنندگان در رابطه با روز جهانی معلّم و روز ملی معلّم سخنانی ایراد کرد.
کاظمی ضمن تشریح اقدامات مثبت صورت گرفته در این منطقه به موفقیت دانش آموزان در رقابت های استانی و کشوری هم اشاره نمود .
سپس آقای محمودی ٬ فرماندار محترم در بخش مقدماتی سخنان خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه حزن و اندوه و تبریک روز جهانی معلّم به وجود فضای باز سیاسی در دولت تدبیر و امید اشاره کرده نام گذاری روز جهانی معلم را به خاطر ارج نهادن به مقام برجسته معلم دانسته ٬ بخشی از وظیفه خود را به عنوان نماینده دولت ٬ بررسی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و توجه به دغدغه های فرهنگیان عنوان کرد .
در ادامه این نشست آقایان اشتری و حاجی از فعالان صنفی شهرستان جلفا به ترتیب پیام آقای فانی وزیر آموزش و پرورش و بیانیه رسمی کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی را به مناسبت روز جهانی معلّم قرائت نمودند .
در ادامه برنامه آقای روزیخواه ٬ نائب رئیس کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی با نگاهی گذرا به تاریخچه کانون های صنفی و شورای هماهنگی تشکل های صنفی سراسر کشور، اهداف کانون های صنفی را تشریح و بر غیرسیاسی بودن کانون های صنفی تاکید نمود.
ایشان با اشاره به بیانیه شورای هماهنگی کانون های صنفی کشور به مناسبت روز جهانی معلّم با تاکید بر عبارات پایانی بیانیه مبنی بر عدم فراخوان جهت برگزاری تجمعات اعتراضی ، شکل گیری چنین نشست هایی را مفید و سازنده ارزیابی کرد .
نائب رئیس شورای اسلامی شهر آقای محمدزاده نیز ضمن سپاسگزاری از فرماندار محترم و سایر مسئولین شهر ، با اشاره به غیرسیاسی و استقلال کانون های صنفی، بر شان و منزلت اجتماعی معلّمان تاکید نموده خواستار ارائه تسهیلاتی به فرهنگیان شد .
در این مراسم فرماندار محترم شهرستان جلفا ضمن تشریح و حمایت از عملکرد دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد : اصلی ترین رویکرد دولت فعلی به آموزش و پرورش ، ایجاد آرامش خاطر برای دانش آموزان ، تکریم منزلت و جایگاه معلّمان و رضایت مندی اولیاست .
این مراسم که در نوع خودش بی سابقه و پربار و مملو از صمیمیت بود با پرسش های تعدادی از معلمان و پاسخ های مسئولین به پایان رسید .
پایان گزارش /