چندی پیش یادداشتی با عنوان « شورای معلمان و نماینده معلمان ؛ ابتذال و روزمرگی ؟! » به قلم علی پورسلیمان در صدای معلم منتشر گردید . ( این جا )
آقای « یوسف لاکانی » ابتدا مطلبی با عنوان " جوابیه به آقای پورسلیمان؛ عضو شورای صدای معلم » را ارسال نمود .
مدیر صدای معلم طی یک ای میل از ایشان سوال کرد که این جوابیه در مورد کدام مطلب بوده است .
ایشان جوابیه دوم را ارسال کرد .
ضمن تشکر از آقای لاکانی ، مطلب ایشان بدون هر گونه دخل و تصرف منتشر می گردد .
گروه اخبار/
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای پیگیری رتبه بندی کادر خدماتی که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هستند، تلاش میکنیم تا به نتیجه برسیم.
علی اصغر فانی امروز در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر در مدارس کشور که در دبیرستان علامه حلی منطقه ۱۴ تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره ی رتبه بندی نیروهای خدماتی این وزارتخانه تصریح کرد: مصوبه دولت مربوط به فرهنگیان و معلمان است و ما با روش های دیگر برای پیگیری رتبه بندی کادر خدماتی که حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر هستند، تلاش میکنیم. امیدواریم دراین باره تعامل با سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی به نتیجه برسیم.
وی در باره تداوم طرح رتبه بندی فرهنگیان در سال جاری نیز بیان کرد: دستورالعمل این طرح را چند روز پیش ابلاغ کردهایم که شامل تعدادی از همکاران میشود.
وزیر آموزش وپرورش در باره وضعیت توزیع شیر مدارس نیز بیان کرد: امسال برای توزیع شیر در مدارس ۴۵۰ میلیارد تومان از محل یارانه و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز از اعتبارات آموزش و پرورش پیش بینی شده است و امیدواریم از یک تا دو هفته دیگر، توزیع شیر را آغاز کنیم.
وی افزود: متناسب با اولویت بندی از دوره ابتدایی تا متوسطه اول، شیر در مدارس توزیع خواهیم کرد و اگر بتوانیم در دوره متوسطه دوم نیز این کار انجام می شود. اگر اعتبارات لازم صد در صد تخصیص یابد ۷۰ نوبت شیر در مدارس توزیع می شود و اگر تخصیص اعتبار کمتر باشد طوری توازن را ایجاد میکنیم تا اعتبارات لازم برای تأمین شیر از شرکتها را فراهم کنیم.
ترمیم در اعضای هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان انجام می شود
وی درباره وجود اخبار ضد و نقیض پایان مهلت فعالیت اعضای هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: ترمیم در اعضای هیات مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان انجام می شود، هر وقت این موضوع نهایی شد، اعلام میکنیم.
فانی درباره ترک تحصیل دانش آموزان نیز با بیان اینکه سیاست ما انسداد مبادی بیسوادی در دوره ابتدایی است، تصریح کرد: متاسفانه برخی از خانوادهها به دلایل مسائل فرهنگی از تحصیل فرزندانشان که در سن تحصیل هستند جلوگیری می کنند. از سال گذشته با مراجعه به درِ منازل، دانشآموزان را شناسایی و به کلاس آوردهایم که با این شیوه توانستیم ۷۶ هزار دانشآموز شناسایی کنیم و در مدارس ثبت نام کنیم.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به آخرین ثبت نام دانش آموزان در سامانه سناد گفت: روز گذشته اطلاعات قریب ۱۳ میلیون دانشآموز در سامانه سناد ثبت شده است و ثبت نام ما بیشتر از این تعداد است و منتظر هستیم تا آمار سیستم سناد نهایی شود تا آمار نهایی را اعلام کنیم.
مهر
فضای کشور قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به گونه ای بود که مردم احساس می کردند که تصمیمات فردی ، فی البداهه و غیرکارشناسی ، موجب ضرر و زیان کشور شده است/ انصافا دولت یازدهم با مهار تورم و نقدینگی و نیز ایجاد فضای باز برای رسانه ها به خصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و استقبال از فضای نقد ، حتی نقد های تند و گاهی غیرمنصفانه نشان داد که علاوه بر سعه صدر ، سعی بر این دارد که هیچ اتفاقی در جامعه بدون کارشناسی و بدون طی مراحل قانونی صورت نگیرد/ نکته قابل ذکر در این خصوص شجاعت دولت مردان در قبول اشتباهات و عذرخواهی از مردم بوده است که یک امر قابل ستایش است که در سابق کمتر دیده می شد و خیلی به ندرت اتفاق می افتاد/ چرا حتی تاخیر یک روزه در بازپرداخت بدهی به بانک ها با جریمه دیرکرد همراه است ولی تاخیرهای چندین ساله دولت هیچ جریمه ای را به همراه ندارد/ یک نیروی حق التدریس آموزش و پرورش با همان ساعات کاری و در کلاس مشابه و همان مدرسه بدون کوچکترین تفاوتی از نظر میزان کارکرد ، حقوق به مراتب کمتری در حد یک سوم میزان دریافتی همکار خود دارد. همین حقوق ناچیز هم با تاخیرهای چندین ماهه در پرداخت همراه است و خیلی از اینها حتی از وضعیت بیمه خود نیز مطلع نیستند/ مواردی که قانون هستند ولی در آموزش و پرورش با توجیهات بسیار به خصوص کمبود بودجه اجرا نمی شوند یا ناقص اجرا می شوند و یا قوانینی که با استثنا کردن عده ای از کارمندان برای آنها حقوق و مزایای آن چنانی ایجاد کرده است/ وزیر هم تابع یک مجموعه ای است که حداقل برای بی قانونی های صورت گرفته نه تنها هشداری نمی دهد و واکنشی نشان نمی دهد بلکه خود با ایجاد زمینه لازم برای خروج از مدار قانون سهم کمتری از وزیر ندارد/ دولت به عنوان پاسدار قانون اساسی و تکیه گاه مردم در کشور باید الگویی باشد که بهانه را از هر فرد و مجموعه ای در جامعه برای خروج از مدار قانون بگیرد نه اینکه مستمسک و توجیه بسیاری از افراد برای اعمال خلاف قانون خود رفتارهای غیرقانونی و فراقانونی دولت باشد ....
سازمان علمی و آموزشی یونسکو با درک دنیای معلمی و با توجه به کم توجهی دولت ها به این نقش و جایگاه ٬ شعار امسال خود را « ارج نهادن به معلمان و بهبود جایگاهشان » انتخاب کرده است/ اقتدار در همه ی ابعاد آن و صلح و آرامش همه جانبه در گرو سرمایه های اجتماعی ، معنوی و مادی حاصل از یک نظام آموزشی کارآمد فرآیند محور متکی به معلم است/ در این مسیر رسانه ها و تشکل ها باید پیشتاز بوده و معلمان ضمن حضور مفید و موثر در عرصه عمومی با عضویت در تشکل ها و فعال شدن در عرصه رسانه نزدیک شدن به این اهداف و قرار گرفتن در این مسیر را سرعت بخشند...
بحث انتصابات در سیستم اداری آموزش و پرورش است/ این عامل که اکنون قبای سیاسی ، مذهبی نیز بر تن کرده و همچنان چهار نعل رفتارهای خاص شده است ، دغدغه ای جدی محسوب می شود/ باید از این دغدغه نالید که پیامدش نفاق ، تملق و آسیب های متعدد دیگر هست / سوالی که جوابش در عملکرد و رفتار فرادستان می چرخد/ زمانی می توان از این دغدغه رهایی پیدا کرد که به ارتقاء آموزشی بیندیشیم/ انتقادی کوچک کردم....
ما بیش از آن که به مبارزه با عوامل خارجی که محیط ما را پر کرده اند و البته باید با آنها مبارزه کنیم بپردازیم، باید به تقویت بنیه دفاعی درون خود بپردازیم/ شخصیت معلم علاوه بر آموزش می تواند به عنوان اولین الگوی خارج از خانه برای کودک تلقی شود و چنان اثر کند که دانش آموز را تا پایان عمر تحت اشراف معنوی خود راهبری کند/ یکی از ارکان تربیت، معلم است امّا خود معلم هم باید تربیت شود تا چنین مسؤولیت بزرگی را به عهده بگیرد/ لازم است یک حریم و منزلت اجتماعی خاص در نظر گرفته شود: حقوق مادی او باید به اندازه ای باشد که او بتواند بی دغدغه نیازهای اولیه مادی به معلمی بپردازد/ باید جامعه یک حد معقولی از معیشت را برای او تدارک کند تا او بی دغدغه نیازهای اولیه خانواده، به انجام رسالت الهی معلمی بپردازد/ معلم تحقیر شده چه جایگاهی در ذهن دانش آموز خواهد داشت و دانش آموز چگونه می تواند از چنین معلمی الگوی نیکو بگیرد/ در برنامه ریزی ملی و تنظیم بودجه سالانه کشور، هزینه های تعلیم و تربیت و از جمله حقوق معلمان، باید به عنوان سرمایه گذاری تلقی شود و نه هزینه....
گروه اخبار/
به گزارش ایرنا علی زرافشان روز یکشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش سیرجان افزود: 3 هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته کشور، پاداش بازنشستگی خود را دریافت نکرده اند.
وی گفت: چهار هزار و 500 میلیارد تومان به منظور پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشسته کشور تخصیص یافته و اقدامات مقدماتی آن نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: یک هزار و 500 نفر از طلاب، خدمت سربازی خود را در مدارس شبانه روزی و بخش پرورشی آموزش و پرورش می گذرانند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مبلغین و روحانیون در دهه نخست ماه محرم نیز از طریق اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان به مدارس اعزام می شوند.
وی ادامه داد: روحانیون به منظور تشریح احکام دینی، آموزش و معرفی سیره حضرت امام حسین (ع) و انقلاب کربلا برای دانش آموزان و الگو سازی در این راستا به مدارس اعزام می شوند.
وی از ایجاد 650 دارالقرآن با هدف ارائه آموزش های قرآنی در آموزش و پرورش سراسر کشور خبر داد و گفت: دارالقرآن ها در راستای اجرای برنامه های مذهبی و برگزاری نماز جماعت در اول وقت شرعی در مدارس با همکاری طلاب و روحانیون فعال می شوند.
زرافشان با اشاره به استفاده از حضور فرهنگیان در زمینه برگزاری نماز جماعت در مدارسی که امکان حضور روحانیون وجود ندارد گفت: بیش از 730 هزار دانش آموز طی سال جاری در اردوی راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی جنوب کشور شرکت کردند.
وی از اعزام دانش آموزان به مناطق عملیاتی به عنوان اقدامی فرهنگی و تاثیرگذار نام برد و اظهار کرد: توجه به تمهیدات لازم در راستای بهینه سازی برنامه ها و استفاده از اتوبوس های مطمئن و رعایت حدنصاب ظرفیت خودروها می تواند خطرات این سفرها را به صفر برساند.
زرافشان همچنین با بیان اینکه 300 پژوهشرای دانش آموزی در کشور از سال 81 تا 92 ایجاد شده است گفت: طی3 سال گذشته 315 پژوهش سرای جدید در کشور ایجاد شده است.
وی گفت: هم اکنون 715 پژوهش سرا در کشور وجود دارد و در تلاش هستیم 100 پژوهش سرای دیگر را در کشور احداث کنیم.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز از حضور بیش از 3 هزار و 500 دانش آموز اتباع بیگانه در شهرستان سیرجان به عنوان یک مشکل یاد کرد و گفت: سرانه تحصیل سالانه این دانش آموزان باید از طریق وزارت مربوطه یا کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت شود.
شهباز حسن پور از تورم و اضافه بودن نیرو در آموزش و پرورش عشایری سیرجان و کمبود نیرو در آموزش و پرورش این شهرستان خبر داد و خواستار انتقال 3 نفر معلمان عشایری به آموزش و پرورش سیرجان شد.
30 پروژه مدرسه خیرساز نیز عصر دیروز (شنبه) با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در شهرستان سیرجان افتتاح و عملیات اجرایی 2 پروژه ساخت مدرسه با کمک خیران آغاز شد.
شاخص های تولید در هر زمینه عبارتند از: نیروی انسانی ، منابع طبیعی و سرمایه/ چه منابع و سرمایه های در اختیار او قرار داده ایم که انتظار خروجی آن چنانی از او داریم/ حداقل طی سال دو مرتبه با معلمان واقعی ( نه گزینشی ها و بله قربان گویان) اتاق هم فکری تشکیل دهند/ اغلب خانواده ها به درستی نقش خود را ایفاء نمی کنند/ متاسفانه افرادی بی اطلاع که گاه حتی یک سال تجربه تدریس ندارند و یا سال های سال است که در کلاس درس حضور ندارند برای معلمان نسخه می پیچند/ آن همه سازمان ها و مجموعه ها که به این نام تشکیل داده اید مشغول چه کاری هستند ....
گروه اخبار/ وزير آموزش و پرورش در پيامي به مناسبت روز جهاني معلم گفت: جهان براي رهايي از جنگ و خشونت به آموزه هاي معلمان نيازمند است.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، متن پيام علي اصغر فاني به شرح زير است:
اوراق زرين تاريخ تعليم و تربيت، مزين به نام معلمان بزرگي چون ابراهيم (ع) ، موسي (ع) ، عيسي (ع) و پيامبر اعظم حضرت محمد (ص) است. مربيان سترگي كه منادي بشر به توحيد، عدالت و برابري انسان ها بودند و آموزش و پرورش را بر پايههاي تزكيه، علم و فضيلت بنا نهادند.
پنجم اكتبر در تقويم جامعه جهاني به عنوان روز معلم نامگذاري شده ا ست. نامگذاري يك روز به نام روز جهاني معلم از طرف سازمان يونسكو ، فرصتي مغتنم است تا ملل جهان بيش از پيش به نقش اثرگذار و جايگاه بي بديل معلمان به عنوان ادامه دهندگان مسير ارزشمند برگزيدگان الهي و مروجان ارزش هاي انساني و آموزش دهندگان فضيلت هاي راستيني چون عدالت طلبي، حقيقت جويي، صلح خواهي و نوع دوستي، توجه و اهتمام ويژه نمايند و قدردان تلاش و كوشش خستگي ناپذير آموزگاران كودكان و نوجوانان جامعه ي خود باشند.
در كشور ما، بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (ره) با درك عميق از نقش و جايگاه ممتاز معلم در تعالي و رشد جامعه ، ماموريت معلمان را همتراز رسالت پيامبران عنوان نموده است و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) آموزش و پرورش را كانون خلق دنياي آينده مي داند و در تقويم رسمي كشور با هدف ارج نهادن به آموزگاران و معلمان روز دوازدهم ارديبهشت ماه هرسال ، سالگشت شهادت استاد گرانقدر مرتضي مطهري به عنوان روز معلم ناميده شده است.
بدون ترديد روز جهاني معلم براي رهبران سياسي جهان نيز حامل اين پيام است كه توجه به آموزش و پرورش به عنوان مهم ترين عامل توسعه ي متوازن بايد مد نظر آنان قرار گيرد و ارج نهادن به آموزگاران و معلمان علاوه بر بهبود جايگاهشان در نظام اقتصادي، اجتماعي وسياسي و تسهيل مشاركت همه جانبه آنان، نيازمند اهتمام به توسعه و گسترش آموزش هاي عمومي، ارتقاي برنامه هاي حمايتي از معلم و محوريت نهاد تعليم وتربيت در برنامهريزي ها مي باشد.
اينجانب ايمان راسخ دارم، توسعه، رشد، امنيت، همزيستي مسالمت آميز و صلح جهاني تنها از طريق گسترش آموزش و پرورش در جوامع و بسط آگاهي ها و آشنايي با آموزه هاي راستين و حياني در ميان ملت ها ممكن است و جهان امروز براي رهايي از تنازعات، جنگ،آشوب و خشونت به آموزش هاي معلمان در ترويج مهارتهاي زندگي مسالمت آميز و گسترش مهر و دوستي بين كودكان جهان بيش از هر زماني نيازمند است .
در پايان با تبريك فرارسيدن روز جهاني معلم به آموزگاران و معلمان فرهيخته ي كشورمان از اول معلم هستي خداوند متعال توفيق روز افزون فرهنگيان عزيز و عزت و سربلندي ميهن اسلامي را مسئلت مي نمايم.