وزیر اسبق آموزش وپرورش (جناب دکتر حاج بابایی ) تصادفا عضو کمیسیون برنامه و بودجه است و تصادفا این نامه را امضا نکرده و هیچ نقشی و لابی مهمی برای امضا نمایندگان عضو کمیسیون مطبوعش نداشته است/ اگر کمیسیون های مربوطه بر اساس تخصص شکل گرفته اند چرا کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان اصلی ترین کمیسیون تخصصی آموزش و پروش کمترین مشارکت در امضا نامه ی ذکر شده را داشته اند/ اگر شرایط آموزش وپرورش به لحاظ امنیتی و اجتماعی و اقتصادی به این حد از بحران رسیده است که بالای 30 درصد از نمایندگان کمیسیون های مربوطه ( امنیت ملی ،برنامه وبودجه ،قضایی ،فرهنگی ) نامه را امضا کرده اند چرا در اصلاحیه بودجه ی 1395 که اوایل شهریورماه در مجلس دهم تصویب شد مقداری از این بودجه را به حقوق کارکنان آموزش و پرورش یا ارائه ی تسهیلات ارزان قیمت به کارکنان اختصاص ندادند/ آیا این نشانه صداقت نمایندگان است/ آیا این موضوع تناقض آشکاری را در رفتار نمایندگان نشان نمی دهد / آیا هیچ قصد سیاسی و حزبی دراین اقدام دخیل نیست/ آیا همان گونه که برخی از نمایندگان معتقدند، این گونه استیضاح ها با این روش ها و نیات به بهبود شرایط کمک می کنند / از سال (1368 ) تاکنون 21 استیضاح مطابق جدول زیر (جدول شماره 4) در مجالس ایران شکل گرفته است/ از 18 وزارتخانه ی موجود شش وزارتخانه ی (1- ورزش وجوانان 2– وزارت نفت 3– وزارت اطلاعات 4– وزارت دادگستری 5– وزارت امورخارجه 6- وزارت دفاع ) تاکنون هیچگونه استیضاحی را تجربه نکرده اند/ بیشترین فراوانی استیضاح مربوط به دو وزارتخانه:1- راه و شهرسازی (پنج بار ) 2- وزارتخانه ی آموزش و پرورش (چهار بار ) می باشد/ آیا در دولت گذشته پول نفت را چه کسی به اشخاصی مثل بابک زنجانی سپرد ؟ آیا دکل های نفتی توسط وزارت آموزش وپرورش مفقود شدند ؟در دولت گذشته پروژه ی ایران هراسی با ندانم کاری کدام وزارتخانه رواج پیدا کرد؟ آیا هیچ کدام از وزارتخانه های ذکر شده هیچ اشتباهی نداشته اند/ اگر مجلس معتقد است که استیضاح موجب اصلاح امور می شود ؛ چرا وزارتخانه هایی که بیشترین تعداد استیضاح را داشته اند مانند (وزارت آموزش وپرورش –راه وشهرسازی ) هنوز هم بیشترین مشکلات را دارند ؟
/ در صورت جابه جایی یک درصد از کل بودجه به سرفصل بودجه های بخش آموزش وپرورش ، مبلغ نه هزار وپانصد میلیارد تومان به بودجه ی وزارت آموزش وپرورش اضافه می شد که با استفاده از آن به طور میانگین مبلغ یک میلیون تومان به حقوق فرهنگیان اضافه می گردید ...
سخني با 8 تشکل مدني معلمان در رابطه روز تکريم بازنشستگان ، غوغا سالاري و موج سواري هاي کم فايده و پر هزينه !
جهت يادآوري خوانندگان فهيم به عرض مي رساند:
1. روز سه شنبه چهارم خرداد 1395 در ياد داشت ˏ" هم زمان با آغاز به کار مجلس دهم در هفتم خرداد : نمایندگان معلمان به میثاق نامه پای بند باشند ؛ تشکل های معلمی فرصت سوزی نکنند! " ( این جا ) منتشر شده در " صداي معلم " عرض کردم :
در بحث سرمايه هاي اجتماعي ( اين جا ) و مباحث ديگر همواره تاکید کرده ام که تشکل هاي مدني يک ضرورت اجتناب ناپذير دنياي مدرن مي باشند . رشد و بالندگي نهادهاي مدني مانع بروز و ظهور عوام فريبان فرصت طلب مي شود .
وقتي نهادهاي مدني در جامعه امکان فعاليت داشته باشند ، کار ˏکارشناسي و ارائه برنامه اي روشن، مدون و قابل اجراء، جايگزين تجمعات پر هزينه مي شود .
وقتي کار ˏکارشناسي و سازمان نظام معلمي مطرح مي شود ديگر عوام فريبان فرصت طلب به محاق رانده مي شوند .
خوشبختانه 8 تشکل مدني ذيل :
سازمان معلمان ایران ، فعالان صنفی معلمان ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ، انجمن اسلامی معلمان ایران ، شاخه فرهنگیان حزب ندای ایرانیان ،شاخه فرهنگیان حزب اعتدال و توسعه ،شاخه فرهنگیان حزب اتحاد ملت ،منتخبان فرهنگیان بازنشسته و شاخه فرهنگیان حزب کارگزاران ایران اسلامی ؛ به اين بلوغ سياسي و اجتماعي دست يافته اند که اختلافات خود را کنار گذاشته بر اساس اشتراکات فراوان با تکيه به برنامه هاي کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت خود در انتخابات مجلس دهم نقش آفريني کردند و علاوه بر سه معلم از تهران حدود 40 معلم به مجلس دهم راه يافته اند .
اينک نوبت منتخبان مردم و 8 تشکل هاي مدني معلمان و حاميان معلمان است که با ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء، ريشه هاي عوام فريبي و کلي گويي را بخشکانند .
اينک نوبت منتخبان مردم و 8 تشکل هاي مدني معلمان و حاميان معلمان است که در نشست مشترک با وزير آموزش و پرورش از برنامه هاي روشن ، مدون و قابل اجراي خود رو نمايي نمايند و برنامه هاي کوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت خود براي تحقق ميثاق نامه فوق الذکر را به افکار عمومي ارائه نمايند تا در سايه نقد و بررسي افکار عمومي و همراهي ديگر انديشمندان جامعه ، عزم ملي براي اصلاح آموزش و پرورش را فراهم آورند .
پس :
مردم آگاه و حماسه آفرين انتخابات مجلس دهم به ويژه فرهنگيان شريف منتظر ارائه برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراي 8 تشکل مدني در رابطه با ميثاق نامه ، نظام معلمي و... تشکيل فراکسيون فرهنگيان در مجلس دهم مي باشند ؛ زيرا اگر برنامه اي روشن ، مدون و قابل اجراء ارائه نشود 8 تشکل مدني فرصت سوزي نموده اند.
2. حال امروز، پس از گذشت چند ماه ، 8 تشکل مدني معلمان که از يک سو با پيروزي ائتلافشان و کسب برخي کرسي هاي مجلس ، به بخشي از حاکميت تبديل شده اند و از سوي ديگر نمي خواهند بازنشستگان عزيز را تنها بگذارند ؛ بايد به چند سئوال ذيل در مقابل افکار عمومي ، پاسخ مستدل بدهند :
a) از زماني که به عنوان بخشي از حاکميت در ائتلاف اسفند 94 ، موفق به کسب چند کرسي نمايندگي در مجلس شديد ؛ به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين چه برنامه يا چه برنامه هايي به نمايندگان منتخب خود ارائه نموده ايد ؟
b) چند نشست کارشناسي با کدام مسئولين داشته ايد؟
c) بر سر چه موضوعاتي با چه مسئولي چانه زني کرده ايد ؟
d) چالش هاي چانه زني شما با مسئولين ، چه بوده است؟
e) تنگناهاي مسئولين چه بوده است ؟
f) راهکار ها و پيشنهادات مسئولين چه بوده است؟
g) راهکارها و پيشنهادات شما چه بوده است ؟
h) چرا امروز در مقابل تجمعات کم فايده و پرهزينه خياباني سکوت پيشه کرده ايد ؟
i) چرا از برنامه هاي خود در مقابل غوغا سالاران دفاع نمي کنيد ؟
به عبارت ديگر ؛ تا کي مي خواهيد فرصت سوزي نماييد ؟
اکنون کمتر از یک سال به ادامه کار دولت یازدهم باقی مانده و باید پرسید وزیر جایگزین چگونه میخواهد عرض چند ماه، برنامه ارائه و آن را اجرا کند/ ما همیشه سعی کردیم مقصری را برای مشکلات پیدا کنیم نه راهکاری؛ مگر آموزش و پرورش در طول ۳۸ سال گذشته وضعیت بهتری نسبت به امروز داشته که حالا با استیضاح یک وزیر آن بخواهیم مشکلاتش را حل کنیم؛ اگر این وزارتخانه در طول سالهای پیش راه درستی رفته بود، اکنون چنین وضعیتی نداشت/ هر روز هم گفته میشود نباید از والدین پول گرفت، پس مدارس باید امورات خود را با گدایی اداره کنند/ عمر مفید مسئولیت در ایران بسیار کوتاه است/ مقصر اوضاع نامناسب کنونی آموزش و پرورش آدمها نیستند، مقصر را باید در ساختار، نحوه نظارت و مدیریت جست و جو کرد
گروه اخبار/
تهران-ایرنا- عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رییسه مجلس تقدیم شد.
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رییسه مجلس تقدیم شد
علیرضا سلیمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به جلسه امروز -یکشنبه- کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در این جلسه، استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش طبق قانون نظرات خود را مطرح کردند، البته توصیه کمیسیون بر این بود که به دلیل آن که ابتدای سال هستیم این استیضاح پیام خوبی ندارد ولی نهایتا استیضاح کنندگان به طرح استیضاح اصرار داشتند.
وی تاکید کرد: به دلیل تاکید 40 نفر از طراحان استیضاح برای ارائه این طرح به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، طرح به هیات رییسه مجلس ارائه شد.
وی افزود: البته اگر امضا کنندگان استیضاح طی دو یا سه روز آینده امضاهای خود را پس بگیرند، این طرح استیضاح منتفی خواهد شد.
در این نامه به 13 مورد از مشکلات مختلف اشاره گردیده و از دایره ارزیابی عملکرد مدیریت آموزش و پرورش زرین شهر انتقاد شده بود/ با وجود این نامه نگاری ها ، تاکنون پاسخی برای صدای معلم ارسال نگردیده است/ متاسفانه این نخستین بار نیست که از عملکرد نهادهای نظارتی در وزارت آموزش و پرورش انتقاد می شود/ آیا وزیر آموزش و پرورش و مدیران مسئول در مورد عملکرد این گونه بخش ها نظارت کافی و وافی دارند / آیا " روابط عمومی ها " به منزله " قلب یک سازمان " و " واسط میان بدنه و ستاد " به وظایف خود آن گونه که تعریف و تبیین شده است عمل می کنند / آیا " حراست ها " در این زمینه پی گیری های لازم را انجام داده اند / انتظار این است که در دولت تدبیر و امید که مهم ترین وجه آن « پاسخ گویی و مسئولیت پذیری مدیران » است حداقل به این نامه ها پاسخ داده شود/ مسئولان وزارت آموزش و پرورش اگر در بعد معیشت معلمان و اقتصاد آموزش و پرورش محدودیت هایی دارند ، آیا قادر به حل این گونه مشکلات نیستند
بودجه آموزش و پرورش در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته و حتي كشورهاي هم طراز ، سهم كمتري از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده است/ بهترين راهي كه معلمان براي برخورداري از شرايط اقتصادي نسبتا مطلوب در پيش رو دارند ، پيوستن به اقشار و گروه هاي اجتماعي توسعه گرا و تلاش براي روي كار آمدن دولت هاي معقولي است كه به جاي ماجراجويي و ايجاد مشكلات اقتصادي ، به دنبال تعاملات سياسي و ديپلماتيك و در نتيجه باز كردن راه سرمايه گذاري و ايجاد رونق اقتصادي در كشور هستند/ تشكل هاي صنفي فرهنگي در ايران به خاطر سياست هاي انبساطي دولت هاي اصلاح طلب در عرصه سياسي ، معمولا اعتراضات و تجمعات و فشارهاي صنفي و اجتماعي خود را بر اين گونه دولت ها تحميل مي كنند و در چنين شرايطي است كه رقباي سياسي اصول گرا ثمره و دستاوردهاي سياسي خوبي برداشت مي كنند/ فعالان تشكل ها نمي توانند براي هميشه چشم بر حقيقت ببندند و از كنار چنين سوالاتي عبور كنند و يا با عباراتي چون «اعتراضات ما صنفي است و ما كاري به اختلافات و دعواهاي جناح ها نداريم»، از زير بار مسئوليت اجتماعي و سياسي خود شانه خالي كنند/ دولت محمود احمدینژاد در سالهای ۸۴ تا ۹۱، ۸۶۴ میلیارد دلار درآمد داشته که از محل مالیات، اوراق مشارکت و صادرات نفت بوده است/ فعالان صنفي هم از نظر اخلاقي و هم به لحاظ استراتژيك بايد چنين شرايطي را تشريح و تبيين كنند و به طور ناخودآگاه و به خاطر هيجاني كه ممكن است در اثرحمايت هاي مجازي معلمان آنان را احاطه كند، در دام برنامه هاي مخالفان دولت و مديراني كه در سال هاي وفور نعمت قدمي براي معلمان برنداشتند ، نيفتند/ بايد مراقب بود تا نردبان گروه هاي سياسي كه خود مسببِ خالي شدن سفره هاي مردم هستند ، نشويم
اولین اقدام برای اجرایی شدن این ایده، همان کوتاه کردن زنگ های درسی و مشغول کردن دانش آموزان با برنامه های آموزشی متراکم و ناقص و به اصطلاح، بزن در رو است/ نوبت بعد از ظهر زمان مناسبی برای آموزش نیست/ سهم شان از مدرسه فقط سرگرم شدن به اندازۀ نصف روز است/ زمان در واحدهای آموزشی که در مدارس دونوبته دایر اند چنان کوتاه است که آموزگار همواره میکوشد تدریس كند تا از بودجه بندی عقب نماند/ هیچ دانش آموزی نیز مجال خودآموزی و خودارزیابی و شانس و فرصت آزمون و خطا نخواهد داشت/ روز به روز شاهد افزایش جمعیت تحصیل کردهٔ بیسواد هستیم؛ جماعتی دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی و حتی دارای کرسی استادی و مسئولیت مهم اجرایی اما بیسواد/ ایدۀ مدارس دونوبته علیرغم داشتن اهداف متعالی و خیرخواهانه، شیوه ای رندانه بوده و در طول زمان تا حدودی موضع فریبکارانه در پیش گرفته است/ حتّی افراد بسیاری اعم از آموزگاران شاغل در مدارس و کارکنان شاغل در حوزه های ستادی از کنارِ این کاستی ها سودها برده اند....