صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

در شرايط کنوني مجلس ‌و ‌دولت بايد پيش‌از‌پيش در کنار آموزش‌و‌پرورش قرار گيرند/ بي‌شک وزير جديد آموزش‌و‌پرورش بدون حمايت و پشتيباني دولت و مجلس روزهاي سختي پيش روي خواهد داشت و احتمالاً به سرنوشت تلخ فاني دچار خواهد شد/ اساسي‌ترين مشکل آموزش‌و‌پرورش تأمين منابع مالي متناسب با نيازهاي اين وزارتخانه است که حل اين مشکل درگرو اصلاح نگاه دولت و مجلس نسبت به آموزش‌و‌پرورش ميسر است/ نظام فعلي آموزش‌و‌پرورش، نظامي ناكارآمد و فرسوده است كه گرفتار نوعي سکون و روزمرگي است/ می‌توان با واقع‌بينی، نگاه تخصصی و برنامه محور، به دور از شعار زدگی برای ترميم ساختار بيمار آموزش‌و‌پرورش تلاش کرد/ مسير اصلاح و نوسازی ساختار کهنه و فرسوده آموزش‌و‌پرورش بسيار دشوار است / در راه دفاع از حق‌وحقوق فرهنگيان از خود ضعف و انفعال نشان ندهيد

منتشرشده در یادداشت

انتظارات از وزیر جدید بسیار است / وزیر جدید باید سه گروه اصلی را راضی کند تا وزارتش تداوم داشته باشد/ معدود معلمانی هم هستند که دغدغه های متفاوتی دارند/ آن ها دغدغه ی شان علم و دانش است که هر روز در جامعه ما کم ارزش تر می شود/ در این آشفته بازار کمتر کسی واقعا دغدغه ی این را دارد چرا بودجه ی لازم برای اداره امور مدارس و نوسازی آن ها اختصاص نمی یابد و والدین باید دست به جیب شوند/ اش همکاران و تشکل های صنفی مسئله مشارکت نظام مند معلمان در اداره امور آموزش و پرورش و تصمیم سازی ها (انتخابی شدن روسای ادارات و شوراهای آموزش و پرورش) جزء خواسته های اصلی شان از وزیر جدید می شد

منتشرشده در یادداشت

گروه استان ها و شهرستان ها/ جمعی از معلمان همدان در نامه ای که برای صدای معلم ارسال کرده اند خواهان توجه به مطالبات قانونی خود شده اند .

لازم به ذکر است که عین این نامه برای « دکتر خداییان معاون حقوقی قوه قضاییه » نیز ارسال گردیده است .

دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

خبرخوش

یزد

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 10 آبان 1395 20:26

وزراء ؛ انگاره ها - برنامه ها

وزیر آموزش و پرورش و برنامه ها و انگاره ها و نظارت افکار عمومی  دولت ها از پی هم می آیند و می روند، یادها و خاطره های شیرین و تلخ از خود بر جای می گذارند. خط و مشی هر دولت و کارگروه و وزیرانش،حول یک سری انگاره ها و برنامه ها ترسیم می گردد.تبلیغات و شعارهای داغ و سنگین،حرارت و جنب و جوشی در قاطبه ی مردم پدید می آورند،احسن گفتن ها، هورا کشیدن ها،بعضاً گوش فلک را هم کر می کند.

انگاره ها و برنامه ها بیان می شوند و باز هیاهوهای گروه ها و مردمان،آنها را تصدیق می نماید.

آخر سر،مسند ریاست، وزارت و مدیریت،مسند نشین خویش را پیدا می کند. دوره ای به اتمام می رسد و دوره ی بعد حرکت خویش را آغاز می نماید.

در این میان،مدت کوتاهی،رسانه ها و جناح ها و گروه ها، از تحقق یا عدم تحقق برنامه ها سخن می رانند و بعداً به فراموشی سپرده می شود.گویا مطالبه گری ها و نقدها هم،می میرند و آنها هم به تاریخ سپرده می شوند وامّا:

معمّا اینجاست که وقتی با نگاهی تیز بینانه و منصفانه به برنامه ها و انگاره ها در حوزه ی عمل می نگریم،چیزی جز تحقق چند مورد بعضاً و نابعضاً اساسی، از آن همه انگاره و برنامه های نوشته شدهء چند ده برگی، را شاهد نیستیم.
سوال این جاست ؛ چرا در حوزهء عمل ،همیشه کمترینهایش به وقوع پیوسته است؟ با عقل و منطق و درایت و نگاهی به تجارب گذشته و مصادیق عینی، یک موضوع کاملا رخ می نماید و آن اینکه همیشه از نظر مردم و رصد کنندگان، انگاره ها و برنامه های مکتوب و ملفوظ و آشکارا بیان شده، مد نظر و مورد التفات قرار گرفته شده است و به انگاره ها و برنامه های پنهان و سری مثلا یک دولت و یک وزیر، کمتر و شاید هیچ التفاتی نشده است.

عدم اجرای برنامه ها و انگاره های گفته شده و مصادیق تجربی گواه برعدم اجرای انها و ایضا خرد ورزی و منطق گرایی، ما را به این قضاوت می رساند که دولت ها و وزراء و کارگروه هایشان ،پیش از اعتفاد به انگاره ها و برنامه های علن و اشکارشان و به ثمر رساندن انها، بیشتر در صدد تحقق انگاره ها و برنامه های پنهان و سری و ناگفتهء خویشند.

حال باید دید که ابتناء برنامه های وزیر جدید آموزش و پرورش بر اساس کدام انگاره های سری و پنهان و ناگفتهء ایشان است؟

باید قضاوت را به آینده ای نه چندان دور، موکول نمود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نگاهی به برنامه های دانش آشتیانی  اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .کارگران ، کشاورزان ، توليدکنندگان ، صنعت گران، نيروهاي نظامي و انتظامي  ، هنرمندان ، وکلا،  رحانيون و طلاب ، پرستاران ، پزشکان ، علماي ديني ،اساتيد دانشگاه ، بازرگانان و تجار ، اصحاب رسانه و نويسندگان ،فرهنگيان فرهيخته که بزرگترين سرمايه زندگي خود ( فرزندانشان ) را با اميد راهي مدرسه مي نمايند و به حق انتظار دارند تا خروجي آموزش و پرورش يعني آينده سازان جمهوري اسلامي ايران شهروندي معتقد تر، مسئول تر،خلاق تر ، موثرتر و ... باشند تا از اهداف سند چشم انداز پيشي بگيريم .
بهترين ايام ˏفرزندانˏ اين مرز و بوم در مدرسه سپري مي شود .به گفته ميثم هاشم خاني ( اينجا )

سالانه 11 ميليارد نفر – ساعت از عمر کودکان و نوجوانان ايراني در مدارس سپري مي شود .بيش از ۱۳۰ هزار مدرسه در سراسر كشور وجود دارد و هر مدرسه يك انجمن دارد. اگر تعداد اعضاى هر انجمن را به طور متوسط ۵ نفر فرض كنيم و حداقل در يك صد هزار مدرسه اين انجمن ها شكل گيرد ، ۵۰۰ هزار شهروند کشور كه برگزيده ۱۶ ميليون خانواده ايرانى هستند. با چالش هاي آموزش و پرورش از نزديک آشنا هستند و مابقي آحاد جامعه به دليل  حضور فرزندانشان در مدارس به ازاي هر فرزند 12 سال ، چالش هاي  آموزش و پرورش را با گوشت ، پوست   و استخوان خود حس مي کنند .
لازمه توسعه پايدار افزايش سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي مي باشد .
همه آحاد ملت حق دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
ساختار آموزش و پرورش در سايه عزم ملي اصلاح مي گردد .
همه آحاد ملت وظيفه  دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
اشاره به نقطه نظرات فخرالدين احمدي دانش آشتياني در رابطه ايجاد عزم ملي و نقش آفريني افراد و نهادهاي خارج از آموزش و پرورش در تصميم گيري و تصميم سازي آموزش و پرورش در برنامه پيشنهادي به مجلس  :


I. بخش يکم باورها ( انگارها )
•    تعالي و توسعه آموزش و پرورش جز در سايه مساعي همه جانبه مردم و حاكميت و تقسيم كار ملي محقق نخواهد شد.
•    آموزش و پرورش حلقه اتصال بين حاكميت و مردم است و بايد از اين نظر به عنوان يك نهاد مدني مبتني بر سازوكارهاي مشاركت جويانه و مردم سالارانه انگاشته شود.
 
II. بخش دوم- راهبردها :

•    مشاركت گسترده و موثر معلمان و خانواده ها در تنظيم برنامه هاي مختلف با استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي.
•    توسعه نظام مند دوره پيش دبستاني با همكاري نهادهاي اجتماعي و مشاركت خانواده ها 

III. بخش سوم- برنامه ها:
•    طراحي نظام بهره گيري هدف مند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگيان، استادان و بازنشستگان در جهت افزايش كارايي دروني و بيروني و اثر بخشي نظام آموزشي
•    جلب مشاركت نهادهاي محلي و منطقه اي در تعيين سياست هاي اجرايي به منظور ارائه  خدمات آموزشي
•    تقويت مرجعيت و منزلت فرهنگي و اجتماعي معلمان و حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی آنان با اتكاء به ظرفيت هاي درون و بيرون آموزش و پرورش
•    استفاده مطلوب از ظرفيت هاي قانوني سازمان دانش آموزي در جهت توسعه مشاركت فعال دانش آموزان براي انجام فعاليت هاي پرورشي و به كارگيري ظرفيت ها و امكانات ساير سازمانهاي دولتي و غير دولتي، سمن ها و نهاد هاي فرهنگي در اين زمينه
•    تقويت و تعميم برنامه هاي ورزش همگاني در سطح مدارس و هماهنگي با ساير تشكل ها و نهاد هاي اجتماعي براي افزايش بهره وري برنامه هاي ورزشي
•    استقرار نظام فراگير مشاوره و راهنمايي اعم از تحصيلي، شغلي، رواني و اجتماعي براي دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربيان و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد
•    بازتعریف نقش انجمن هاي اولياء و مربيان به منظور افزايش ميزان مشاركت خانواده ها در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدرسه.
•    طراحي و تاسيس شبكه ملي " تدبير و تعالي تعليم و تربيت " با هدف تقويت بنيه كارشناسي آموزش و پرورش، با عضويت استادان و كارشناسان ارشد تعليم وتربيت و رشته هاي مرتبط ( مجمع مشاوران مجازي ) از طريق استفاده از ظرفيت فناوري هاي جديد
•    تغيير جايگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از زير مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به نهادي مشرف بر كل دستگاه تعليم و تربيت


نتيجه گيري :
دانش آشتياني ، يا  هر شخص ديگري سکان آموزش و پرورش کشور را به دست گيرد ، تحقق اهداف فوق ، ضرورت اجتناب ناپذير جامعه است که از عهده يک فرد ( يک وزير يا يک وزارتخانه  ) بر نمي آيد !
آموزش و پرورش رکن اصلي توسعه پايدار مي باشد؛  لذا همه ي انديشمندان ˏعلم ˏاقتصاد ، جامعه شناسي ، روان شناسي ،علوم آموزشي و تربيتي ، علماي ديني و... از همه جناح هاي سياسي ( اصولگرا ، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و... ) وظيفه دارند :
دست در دست يگديگر جهت ايجاد عزم ملي به منظور اصلاح ساختار آموزش و پرورش نقش آفريني کنند .
تاريخ ، هرتأخير و سنگ اندازي يا همدلي و هم افزايي ،افراد يا گروه ها مختلف را ثبت مي کند .
اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .

منتشرشده در یادداشت

اولویت اولم رسیدگی به مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان است/ در کنار رسیدگی به تخلفات حتما باید یک ساختار اقتصادی برای صندوق درنظر گرفت که بهره‌وری بالاتری داشته باشد و عایدات آن نصیب فرهنگیان شود/ باید ساختار اقتصادی صندوق را بهبود ببخشیم تا بتواند در جهت کمک به فرهنگیان گام های موثرتری بردارد/ وضعیت خود دولت از نظر مالی مطلوب نیست/ معلمان بارها به بنده گفته اند همین که احساس کنند وزیرشان پیگیر مسائل آنهاست برایشان ارزشمند است/ هدف از ایجاد سازمان نظام معلمی تنها احقاق حقوق معلمان نیست بلکه آموزش و پرورش باید به نهادهای مردمی توجه کند/ باید فعالیت ها را با تفویض اختیارات به حوزه‌ها و لایه های پایین تر انجام داد/ ایجاد بحران‌ها به این نگرش باز می گردد که تعریف ما برای مدرسه صحیح نبوده و مدرسه به جایگاهی برای آموزش تبدیل شده است و به پرورش نپرداخته ایم. البته منظور از پرورش، فعالیت های جاری پرورشی در مدارس نیست و فراتر از آن است/ مدرسه جایگاهی است که دانش آموزان باید مهارت‌های زندگی را در آن بیاموزند

گروه رسانه و تشکل/

« مجمع فرهنگیان ایران اسلامی » از تشکل های فرهنگیان در حمایت از دکتر فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی بیانیه ای صادر کرد .

متن کامل این بیانیه که در اختیار « صدای معلم » قرار گرفته است به شرح زیر است

نظرسنجی

میزان استفاده معلمان از تکنولوژی آموزشی مانند ویدئو پروژکتور ؛ تخته هوشمند و .... در مدرسه شما چقدر است ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور