صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

سعید شهسوار زاده/ عضو شورای نویسندگان صدای معلم

عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش

نگاهی به برنامه های دانش آشتیانی  اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .کارگران ، کشاورزان ، توليدکنندگان ، صنعت گران، نيروهاي نظامي و انتظامي  ، هنرمندان ، وکلا،  رحانيون و طلاب ، پرستاران ، پزشکان ، علماي ديني ،اساتيد دانشگاه ، بازرگانان و تجار ، اصحاب رسانه و نويسندگان ،فرهنگيان فرهيخته که بزرگترين سرمايه زندگي خود ( فرزندانشان ) را با اميد راهي مدرسه مي نمايند و به حق انتظار دارند تا خروجي آموزش و پرورش يعني آينده سازان جمهوري اسلامي ايران شهروندي معتقد تر، مسئول تر،خلاق تر ، موثرتر و ... باشند تا از اهداف سند چشم انداز پيشي بگيريم .
بهترين ايام ˏفرزندانˏ اين مرز و بوم در مدرسه سپري مي شود .به گفته ميثم هاشم خاني ( اينجا )

سالانه 11 ميليارد نفر – ساعت از عمر کودکان و نوجوانان ايراني در مدارس سپري مي شود .بيش از ۱۳۰ هزار مدرسه در سراسر كشور وجود دارد و هر مدرسه يك انجمن دارد. اگر تعداد اعضاى هر انجمن را به طور متوسط ۵ نفر فرض كنيم و حداقل در يك صد هزار مدرسه اين انجمن ها شكل گيرد ، ۵۰۰ هزار شهروند کشور كه برگزيده ۱۶ ميليون خانواده ايرانى هستند. با چالش هاي آموزش و پرورش از نزديک آشنا هستند و مابقي آحاد جامعه به دليل  حضور فرزندانشان در مدارس به ازاي هر فرزند 12 سال ، چالش هاي  آموزش و پرورش را با گوشت ، پوست   و استخوان خود حس مي کنند .
لازمه توسعه پايدار افزايش سهم آموزش و پرورش در توليد ناخالص داخلي مي باشد .
همه آحاد ملت حق دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
ساختار آموزش و پرورش در سايه عزم ملي اصلاح مي گردد .
همه آحاد ملت وظيفه  دارند در اصلاح ساختار آموزش و پرورش سهيم باشند .
اشاره به نقطه نظرات فخرالدين احمدي دانش آشتياني در رابطه ايجاد عزم ملي و نقش آفريني افراد و نهادهاي خارج از آموزش و پرورش در تصميم گيري و تصميم سازي آموزش و پرورش در برنامه پيشنهادي به مجلس  :


I. بخش يکم باورها ( انگارها )
•    تعالي و توسعه آموزش و پرورش جز در سايه مساعي همه جانبه مردم و حاكميت و تقسيم كار ملي محقق نخواهد شد.
•    آموزش و پرورش حلقه اتصال بين حاكميت و مردم است و بايد از اين نظر به عنوان يك نهاد مدني مبتني بر سازوكارهاي مشاركت جويانه و مردم سالارانه انگاشته شود.
 
II. بخش دوم- راهبردها :

•    مشاركت گسترده و موثر معلمان و خانواده ها در تنظيم برنامه هاي مختلف با استفاده از ابزارهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي.
•    توسعه نظام مند دوره پيش دبستاني با همكاري نهادهاي اجتماعي و مشاركت خانواده ها 

III. بخش سوم- برنامه ها:
•    طراحي نظام بهره گيري هدف مند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگيان، استادان و بازنشستگان در جهت افزايش كارايي دروني و بيروني و اثر بخشي نظام آموزشي
•    جلب مشاركت نهادهاي محلي و منطقه اي در تعيين سياست هاي اجرايي به منظور ارائه  خدمات آموزشي
•    تقويت مرجعيت و منزلت فرهنگي و اجتماعي معلمان و حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی آنان با اتكاء به ظرفيت هاي درون و بيرون آموزش و پرورش
•    استفاده مطلوب از ظرفيت هاي قانوني سازمان دانش آموزي در جهت توسعه مشاركت فعال دانش آموزان براي انجام فعاليت هاي پرورشي و به كارگيري ظرفيت ها و امكانات ساير سازمانهاي دولتي و غير دولتي، سمن ها و نهاد هاي فرهنگي در اين زمينه
•    تقويت و تعميم برنامه هاي ورزش همگاني در سطح مدارس و هماهنگي با ساير تشكل ها و نهاد هاي اجتماعي براي افزايش بهره وري برنامه هاي ورزشي
•    استقرار نظام فراگير مشاوره و راهنمايي اعم از تحصيلي، شغلي، رواني و اجتماعي براي دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربيان و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد
•    بازتعریف نقش انجمن هاي اولياء و مربيان به منظور افزايش ميزان مشاركت خانواده ها در فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مدرسه.
•    طراحي و تاسيس شبكه ملي " تدبير و تعالي تعليم و تربيت " با هدف تقويت بنيه كارشناسي آموزش و پرورش، با عضويت استادان و كارشناسان ارشد تعليم وتربيت و رشته هاي مرتبط ( مجمع مشاوران مجازي ) از طريق استفاده از ظرفيت فناوري هاي جديد
•    تغيير جايگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از زير مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به نهادي مشرف بر كل دستگاه تعليم و تربيت


نتيجه گيري :
دانش آشتياني ، يا  هر شخص ديگري سکان آموزش و پرورش کشور را به دست گيرد ، تحقق اهداف فوق ، ضرورت اجتناب ناپذير جامعه است که از عهده يک فرد ( يک وزير يا يک وزارتخانه  ) بر نمي آيد !
آموزش و پرورش رکن اصلي توسعه پايدار مي باشد؛  لذا همه ي انديشمندان ˏعلم ˏاقتصاد ، جامعه شناسي ، روان شناسي ،علوم آموزشي و تربيتي ، علماي ديني و... از همه جناح هاي سياسي ( اصولگرا ، اصلاح طلب ، معتدل ، مستقل و... ) وظيفه دارند :
دست در دست يگديگر جهت ايجاد عزم ملي به منظور اصلاح ساختار آموزش و پرورش نقش آفريني کنند .
تاريخ ، هرتأخير و سنگ اندازي يا همدلي و هم افزايي ،افراد يا گروه ها مختلف را ثبت مي کند .
اميد است در سايه تعامل سازنده بين رسانه ها و نهادهاي مدني با آموزش و پرورش ، شرايط ايجاد عزم ملي در اصلاح ساختار آموزش و پرورش را فراهم آوريم .

دوشنبه, 10 آبان 1395 14:11 خوانده شده: 1154 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +10 0 --
ایمان 1395/08/10 - 15:29
اموزش و پرورش نیاز به انقلاب گسترده و اصلاحات بسیار زیاد دارد

باید باند بازی و مدیرانی که به وسیله باند بازی و تبلیغ کردن برای نمایندگان مجلس و امام جمعه شهر انتخاب می شوند همه از بین بروند
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 19:18
به نام دوست

استاد گرانقدر جناب آقاي ايمان

مشکل اصلي آموزش و پرورش ساختار نا مناسب آن مي باشد ! که عزم ملي براي اصلاح آن ضرورت اجتناب ناپذير است .

اشاره حضرتعالي به مديران ارشد آموزش و پرورش در استان ها و شهرستان ها مي باشد که بايد کارشناس واقعي باشند !

اگر اين مديران ارشد و مياني در چهار چوب مقررات و قوانين انتخاب شوند و بدرستي وظايف سازماني خود را انجام دهند گرايش سياسي آنها مهم نيست !

همه آحاد اين ملت با هر گرايشي ( اصولگرا ، اصلاح طلب ، اعتداليون ، مستقل ها و...) حق حضور و نقش آفريني در همه ساختار هاط اقتصادي و اجتماعي را دارند !

لطفأ جمله " همه از بين بروند " را تصحيح بفرماييد .

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/08/11 - 16:35
من ب اشتیانی اعتقاد دارم
انشاا...رای بیاره و قدمش یرا معلما خیر شود
پاسخ + 0 0 --
معلم ناامید 1395/08/11 - 16:35
من ب اشتیانی اعتقاد دارم
انشاا...رای بیاره و قدمش یرا معلما خیر شود
پاسخ + +8 0 --
ابوالفتحی 1395/08/10 - 15:32
بزرگترین درد اموزش و پرورش ایران ضعف مدیریتی است
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 19:35
به نام دوست
استاد گرانقدر ، فرهيته گرامي جناب آقاي ابوالفتحي دستمريزاد
شما در يک جمله کوتاه بدرستي بزرگترين درد آموزش و پرورش را بيان مي فرماييد :


ميثم هاشم خاني امروز( دو شنبه 10 آبان 1395 ) در سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد فرموده اند :
سالانه 11 ميليارد نفر - ساعت وقت دانش آموزان با بودجه اي حدود 30 هزار ميليارد تومان صرف آموزش و پرورش مي شود. در چند دهه مستمر گذشته ( دولت هاي سازندگي ، اصلاحات ، مهرورز، تدبير و اميد ذکر نام دولت از جانب حقير مي باشد ) در مقایسه با دیگر وزارتخانه‌ها، تعامل بسیار کمتری با «اقتصاددانان» داشته است.

از همه خوانندگان عزيز تقاضا عاجزانه دارم که با استفاده از لينک ( اينجا ) در متن ياد داشت حقير ، حتمأ به سر مقاله دنياي اقتصاد امروز دوشنبه مورخ 10 آبان 1395 به قلم استاد ميثم هاشم خاني مراجعه کنند .

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
عارف 1395/08/10 - 16:23
با سلام جناب شهسوار زاده آیا در این عزم ملی که می فرمایید آیا رفع تبعیض از حقوق معلمان و کارکنان دیگر ادارات جایگاهی ندارد ؟تقویت مرجعیت و منزلت فرهنگی و اجتماعی مععلمان را که می فرمایید اگر در پرداختها رفع تبعیض نشه زیاد فایده ای فایده ای نخواهد داشت. در برنامه ٔ آقای آشتیانی هم طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژهٔ فرهنگیان آمده است که اگر عزم جدی هم باشد باز بسیار زمان بر خواهد بود. درکوتاه مدت باید دولت و مجلس وشخص وزیر آ.پ عزم لازم برای اصلاح نظام پرداختها در قانون مدیریت خدمات کشوری که قرار است تقدیم مجلس شود را داشته باشند.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 18:44
به نام دوست
استاد گرانقدر ، همکار گرامي ، فرهيخته عزيز جناب آقاي عارف

برنامه پيشنهادي دانش آشتياني به مجلس محترم چند جانبه مي باشد . از جمله به اقتصاد آموزش و پرورش ، تمرکز زدايي ، مدرسه محوري ، نخبه گرايي و... هم اشاره شده است .

ولي به گفته کارشناسان اقتصادي - اجتماعي تا ساختار آموزش و پرورش اصلاح نشود ! اگر چند برابرˏ کل بودجه هم صرف آموزش و پرورش شود ، بازهم بسياري از چالش ها همچنان باقي مي ماند .


پاسخ ادامه دارد.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 18:44
ادامه پاسخ :

حقير ( شاگرد درس آموز مکتب عرفان شما ) به نقل قول از کارشناسان اشاره کرده ام که ايجاد عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش ، مهمترين چالش امروزˏ آموزش و پرورش است که از عهده يک وزير و يک وزارتخانه به تنهايي کاري بر نمي آيد ، لذا بايد دولت و مجلس و همه جناح ها ( اصولگرا ، اصلاح طلب ، اعتداليون ، مستقل و ... ) دست در دست يکديگر دهند و در سايه تعامل سازنده با رسانه ها و نهاد هاي مدني عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش را ايجاد نمايند .

اميد است تاريخ در مورد عمکرد امروز ما ( ايجاد عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش ) به نيکي ياد کند .

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + 0 0 --
عارف 1395/08/10 - 21:45
ممنون ازلطف شما جناب شهسوار زاده برای شما دوست عزیز آرزوی سلامتی دارم.
پاسخ + +2 0 --
محمد باقر 1395/08/10 - 17:31
با سلام
به به چه گزارهء زیبا و پخته ای در برنامه ها امده است .خوب به ان دقت کنید
" طراحي و تاسيس شبكه ملي " تدبير و تعالي تعليم و تربيت " با هدف تقويت بنيه كارشناسي آموزش و پرورش، با عضويت استادان و كارشناسان ارشد تعليم وتربيت و رشته هاي مرتبط ( مجمع مشاوران مجازي ) از طريق استفاده از ظرفيت فناوري هاي جديد".
تا طرح شود و تاسیس شود و محتوا گیرد و پخش شود خیلی راه است.آرمانهای اینچنینی در قالب گزارهء برنامه ای -
ای برادر دست از دلمان بردارید . گویا مشکل وجودمدارس کپری و عشایری و ورود سرباز معلم و طلبه معلم و حق التدریس و غیره ،درست شده ،و دیگر به همینمان مانده تا درست شود. در مملکت ما به یک فرد خارجی برای فوتبال روزانه 15 میلیون تومان پول میدهند ولی برای خرید یک توپ و وسیلهء ورزشی ساده برای مدرسه ،پولی نیست.انوقت به دنبال تاسیس شبکه ملی تربیت اند .ای اقا بگو که خواهشا دست از دلمان بردارند.با احترام
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 21:54
به نام دوست

استاد بزرگوار جناب آقاي محمد باقر

به قول ميثم هاشم خاني:
آموزش و پرورش چند دهه مستمر است که در مقایسه با دیگر وزارتخانه‌ها، تعامل بسیار کمتری با «اقتصاددانان» داشته است.


يا به قول دانش آشتياني :

طراحي و تاسيس شبكه ملي " تدبير و تعالي تعليم و تربيت " با هدف تقويت بنيه كارشناسي آموزش و پرورش، با عضويت استادان و كارشناسان ارشد تعليم وتربيت و رشته هاي مرتبط ( مجمع مشاوران مجازي ) از طريق استفاده از ظرفيت فناوري هاي جديد

اين مطالب نشان مي دهد که اصلاح ساختار آموزش و پرورش برنامه بلند مدت و طولاني مي باشد.

ولي در برنامه پيشنهادي دانش آشتياني به مجلس محترم بدستي حاوي برنامه بلند مدت ، ميان مدت و کوتاه مدت است .

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +3 0 --
فرهنگی 1395/08/10 - 18:35
اگه دوستان و آقایون مورد حمایت شهسوارزاده و امثالهم و پاکدستان پرمدعا در این دولت بی تدبیر و ناامید کننده اجازه بفرمایند.
مشکل آموزش و پرورش فقط با حاجی بابایی حل شدنی است.
تا این دولت هست از رفاه و عدالت و خبری نخواهد بود.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 22:03
به نام دوست

استاد بزرگوار جناب آقاي فرهنگي

بنده در بحث عزم ملي ، همدلي و هم زباني همه آحاد ملت از کارگران و کشاورزان تا علماي ديني که اصول گرا ، اصلاح طلب ، اعتدالي ، مستقل و ... را مطرح کرده ام .
حتي عرض کرده ام دانش آشتياني يا هر فرد ديگري که سکان آموزش و پرورش را بدست بگيرد بايد به عزم ملي توجه کند !


البته حقير فراموش کردم حساب عوام فريبان فرصت طلب ( سود جويان و منافع پرستان )را از حساب آحاد مردم با نگرش مختلف جدا کنم .

از ياد آوري حضرتعالي صميمانه سپاسگزارم .

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +2 0 --
فرهنگی 1395/08/10 - 18:35
اگه دوستان و آقایون مورد حمایت شهسوارزاده و امثالهم و پاکدستان پرمدعا در این دولت بی تدبیر و ناامید کننده اجازه بفرمایند.
مشکل آموزش و پرورش فقط با حاجی بابایی حل شدنی است.
تا این دولت هست از رفاه و عدالت و خبری نخواهد بود.
پاسخ + +4 0 --
معلم 1395/08/10 - 19:55
وزیر جدید ، اولین کار این است که ارزشیابی جدید که توسط بطحایی دارد اجرایی می شود ، اصلاح کند .بطحایی در مدتی که سرپرست است ، می خواهد کارهای ناتمام فانی را تمام کند .
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 22:33
به نام دوست

استاد گرانقدر جناب آقاي معلم

از شما تقاضا دارم يک بار ديگر برنامه هاي پيشنهادي دانش آشتياني را بدقت مطالعه نماييد .
قابل ذکر است ، برنامه هاي کوتاه مدت ، ميان مدت ، بلند مدت اگر هماهنگ و همگون باشند مثمر ثمر مي باشند و برنامه هاي متضاد اثر مخرب دارند .
مگر پرداخت نقدي يارانه ها که در ابتداء رضايت بخش بود ! در دراز مدت مخرب نشد !
کارشناسان معتقد هستند تا عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش شکل نگيرد .( برنامه بلند مدت ) برنامه هاي کوتاه مدت که ثمره آن ، آني و زود هنگام مي باشد ، در دراز مدت ابتر و کم فايده خواهند بود .

با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده
پاسخ + +2 0 --
عارف 1395/08/10 - 20:37
فعلأ که معلم طبق قانون مدیریت خدمات کشوری یک کارمند آن هم از نوع معمولی است. چون کارمندان دیگر ادارات با گرفتن انواع فوق العاده شغل از جمله ویژه وخاص و مزایای دیگه آقای خاص شده اند. صادقانه ببینیم منزلت اجتماعی یک پزشک یا کارمند بانک بیشتر است یا معلم. دلیل اصلی اینکه مردم ورد زبانشان دکتر دکتر است فقط درامد بیشتر است و الا اگر به پزشک مثل معلم یک ونیم میلیون حقوق بدیم آنوقت می بینیم بیشر این منزلت ارزش علمی یک پزشک نیست. پس اگر آ.پ رکن اصلی توسعه است معلم محور اصلی این توسعه است. به نظرم قبل از هر اصلاحی در سا ختار آ .پ عزم مسئولان بهبود حقوق معلم و رفع تبعیضات ظالمانه باشد. بعد از آن هر تحولی راحتر و واقعی تر خواهد بود.
پاسخ + 0 0 --
شهسوارزاده 1395/08/10 - 22:26
به نام دوست

استاد گرانقدر جناب آقاي عارف
از شما تقاضا دارم يک بار ديگر برنامه هاي پيشنهادي دانش آشتياني را بدقت مطالعه نماييد .
کارشناسان معتقد هستند تا عزم ملي براي اصلاح ساختار آموزش و پرورش شکل نگيرد .( برنامه بلند مدت ) برنامه هاي کوتاه مدت که ثمره آن ، آني و زود هنگام مي باشد ، در دراز مدت ابتر و کم فايده خواهند بود .

وقتي بيان مي شود که رکن اصلي توسعه پايدار آموزش و پرورش است . يعني بايد نقش آموزش و پرورش در توليد ناخالص ملي افزايش بيابد ! واين تحول نيازمند عزم ملي مي باشد ! اين يک برنامه بلند مدت است که پزشکان ، کارگران ، مهندسان ، اساتيد دانشگاه و... با هر گرايش فکري براي افزايش راندمان 11 ميليارد نفر - ساعت وفت دانش آموزان در هر سال به ياري اصلاح ساختار آموزش و پرورش مي شتابند !
ولي درخواست و پيشنهاد شما جزء برنامه هاي کوتاه مدت است .
با تقديم شايسته ترين احترامات ارادتمند شما شهسوارزاده

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور