صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محمد باقر شیبانی/ آموزگار- ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

وزراء ؛ انگاره ها - برنامه ها

وزیر آموزش و پرورش و برنامه ها و انگاره ها و نظارت افکار عمومی  دولت ها از پی هم می آیند و می روند، یادها و خاطره های شیرین و تلخ از خود بر جای می گذارند. خط و مشی هر دولت و کارگروه و وزیرانش،حول یک سری انگاره ها و برنامه ها ترسیم می گردد.تبلیغات و شعارهای داغ و سنگین،حرارت و جنب و جوشی در قاطبه ی مردم پدید می آورند،احسن گفتن ها، هورا کشیدن ها،بعضاً گوش فلک را هم کر می کند.

انگاره ها و برنامه ها بیان می شوند و باز هیاهوهای گروه ها و مردمان،آنها را تصدیق می نماید.

آخر سر،مسند ریاست، وزارت و مدیریت،مسند نشین خویش را پیدا می کند. دوره ای به اتمام می رسد و دوره ی بعد حرکت خویش را آغاز می نماید.

در این میان،مدت کوتاهی،رسانه ها و جناح ها و گروه ها، از تحقق یا عدم تحقق برنامه ها سخن می رانند و بعداً به فراموشی سپرده می شود.گویا مطالبه گری ها و نقدها هم،می میرند و آنها هم به تاریخ سپرده می شوند وامّا:

معمّا اینجاست که وقتی با نگاهی تیز بینانه و منصفانه به برنامه ها و انگاره ها در حوزه ی عمل می نگریم،چیزی جز تحقق چند مورد بعضاً و نابعضاً اساسی، از آن همه انگاره و برنامه های نوشته شدهء چند ده برگی، را شاهد نیستیم.
سوال این جاست ؛ چرا در حوزهء عمل ،همیشه کمترینهایش به وقوع پیوسته است؟ با عقل و منطق و درایت و نگاهی به تجارب گذشته و مصادیق عینی، یک موضوع کاملا رخ می نماید و آن اینکه همیشه از نظر مردم و رصد کنندگان، انگاره ها و برنامه های مکتوب و ملفوظ و آشکارا بیان شده، مد نظر و مورد التفات قرار گرفته شده است و به انگاره ها و برنامه های پنهان و سری مثلا یک دولت و یک وزیر، کمتر و شاید هیچ التفاتی نشده است.

عدم اجرای برنامه ها و انگاره های گفته شده و مصادیق تجربی گواه برعدم اجرای انها و ایضا خرد ورزی و منطق گرایی، ما را به این قضاوت می رساند که دولت ها و وزراء و کارگروه هایشان ،پیش از اعتفاد به انگاره ها و برنامه های علن و اشکارشان و به ثمر رساندن انها، بیشتر در صدد تحقق انگاره ها و برنامه های پنهان و سری و ناگفتهء خویشند.

حال باید دید که ابتناء برنامه های وزیر جدید آموزش و پرورش بر اساس کدام انگاره های سری و پنهان و ناگفتهء ایشان است؟

باید قضاوت را به آینده ای نه چندان دور، موکول نمود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دوشنبه, 10 آبان 1395 23:56 خوانده شده: 1114 دفعه چاپ

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور