زمانی که تفاهم نامه منعقد شده فی ما بین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز برنامه ریزی، آموزش منابع انسانی و فن آوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش بوده است ؛ وزارت آموزش و پرورش چگونه و با چه منطقی می تواند هر گونه مسئولیت خود را در خصوص نحوه اجرای این دوره نفی کند/ « صدای معلم » از مسئولان وزارت آموزش و پرورش می خواهد تا با واقع بینی و صداقت در برابر عملکرد خود با شفافیت و صداقت برخورد نموده و نیز به دنبال کیفیت بخشی دوره های آموزش ضمن خدمت در درون وزارت آموزش و پرورش باشند
سال هاست که مي شنوم بازنشسته شده اند ولي همچنان سکاندار بخش خودشون هستند/ وزارتخانه در امور کمًي هم چنين رويکردي دارد و براي اينکه نيروهاي تازه کار يا جديد الورود نيز از مهرباني محروم نباشند براي هر بخشي که ميتونه با يک يا حداکثر دو نفر اداره شود، دو تا سه برابر نيرو به کار گرفته است/ مهم اين است که اشتغال ايجاد مي کنند و پورسانتي داده يا گرفته مي شود/ مهرباني از نوع آموزش و پرورش که حتي بانک سرمايه اش به تهيه کننده سريال خوب شهرزاد وام کلان مي دهد بدون دغدغه بازگشت پول بانک/ يک مهرباني ديگر که در نوع خودش شاهکاري احتمالا بي نظير در جهان باشد، استخدام نيروهاي خدماتي به عنوان معلم بود که البته اين قلم از نوآوري را بايد در زمره کيفيت بخشي به نظام آموزشي و پرورشي به شمار آورد/ پيش بيني ميشه که عن قريب وقتي در خيابان انقلاب جلوي دانشگاه تهران رد مي شويم در کنار فروش انواع پايان نامه براي تمام مقاطع دانشگاهي اعم از ليسانس، فوق ليسانس و دکترا شاهد فروش انواع ضمن خدمت براي هر نوع رتبه اعم از پايه، ارشد، خبره و عالي خواهيم بود ...
بودجه آموزش و پرورش در هر کشور نشان دهنده اهميتي است که دولتمردان به بخش آموزش ميدهند/ ميانگين جهاني سهم آموزش و پرورش کشورها از توليد ناخالص داخلي، حدود ۵ درصد است و جالب اينکه برخي کشورهاي فقير که اقتصاد کوچکي دارند درصد بيشتري از توليد ناخالص داخلي خود را صرف آموزش ميکنند/ به دليل پايين بودن رقم توليد ناخالص داخلي در ايران نسبت به كشورهاي توسعهيافته، پول كمتري صرف آموزش و پرورش ميشود/ عليرغم افزايش نسبي اعتبارات، سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومي کشور کمتر از 10 درصد است / کسري بودجه آموزش و پرورش به دليل انتقال کسريهاي بودجه سالهاي گذشته به سالهاي بعد، روندي تصاعدي را طي کرده است/ بخش اعظمي از مشکلات کنوني آموزش و پرورش به نگاه نادرست سياستگذاران کلان کشور و دولت به مقوله آموزش و پرورش بر ميگردد/ در اين شرايط آشتياني بايد نشان دهد که در راستاي تحقق بودجه مورد نياز وزارتخانهاش با تمام توان چانهزني خواهد کرد و از رابطههاي خود براي افزايش بودجه آموزش و پرورش استفاده خواهد برد/ سهم آموزش و پرورش از بودجه پيشنهادي 96 نشان خواهد داد كه دولت واقعاً به دنبال تغيير نگرش و اصلاح مشکلات اساسي فرهنگيان است يا تغيير وزير صرفاً انتخاباتي بوده است/ بودجه 96 آموزش و پرورش فرصتي مناسب براي راستي آزمايي وعدههاي دولتمردان در خصوص پاسخ گويي به مطالبات فرهنگيان و اصلاح ساختار ناكارآمد آموزش و پرورش است...
پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز سال تحصیلی جدید به یک باره به مدارس و معلمان فراخوان داده شد تا برای ارزشیابی و البته با معیارهای جدید مجددا به مدارس مراجعه کنند/ نکته مهم دیگر آن است که ابلاغ ارزشیابی جدید بلافاصله پس از رفتن فانی وزیر سابق آموزش و پرورش و ورود دانش آشتیانی صورت گرفته است/ اگر این فرم قبلا مورد تایید قرار گرفته بود چرا در زمان وزیر سابق ابلاغ و اجرا نشد/ « صدای معلم » در مطلبی با عنوان " اقدام پرسش برانگیز وزارت آموزش و پرورش در زمینه فرم های جدید ارزشیابی معلمان ؟از مسئولان به ویژه وزیر آموزش و پرورش درخواست نمود که سریعا نسبت به اصلاح و حتی توقف اجرای این فرم ها اقدام کنند اما متاسفانه و با وجود جو نارضایتی شدید میان فرهنگیان و معلمان کشور هنوز نه پاسخی به این درخواست داده شده است و نه اقدامی صورت گرفته است/ یک نیروی خدماتی و یا سراید ار مدرسه چه گزارش تخصصی باید بنویسد/ گزارش های فراوان داریم که فرهنگیان و معلمان برای کسب امتیاز این بخش اقدام به کپی کردن مطالب دیگران در اینترنت حتی به نام خود و ارائه آن کرده اند/ مسئولان مشخص کنند که از جامعه 970 هزار نفری فرهنگیان کشور ، چند درصد و یا چه تعداد شامل این مورد می شوند/ یکی از نکات مهم و قابل توجه که متاسفانه و تعمدا مورد غفلت و البته بی مهری قرار گرفته است موضوع « دوره های ضمن خدمت » است/ مهم ترین عامل در افزایش بهره وری و کارایی کارکنان یک سازمان ، بحث " آموزش ضمن خدمت " آن است/ متاسفانه وزارت آموزش و پرورش از آن جایی که بودجه ی قابل توجهی برای این بخش ندارد و یا در نظر نمی گیرد ؛ فقط 6 امتیاز را برای آن در نظر گرفته است ضمن آن که مطابق نظرسنجی که تاکنون در صدای معلم انجام گرفته است ؛ 8 / 72 درصد آموزش های ضمن خدمت را غیرمرتبط و ناکارآمد ارزیابی کرده اند/ وزارت آموزش و پرورش عمدا امتیاز این بخش را کم در نظر گرفته است و این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست/ معلمی که مانند سایرین بی تفاوت نیست و با رسانه ها ارتباط دارد و مطالبی را نگارش می کند باید مورد توجه جدی از سوی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد/ درگیر کردن معلمان با کاغذبازی و ارائه انبوه مکتوباتی که هیچ گاه مجال نگاه کردن هم پیدا نمی کنند نتیجه ای جز اتلاف منابع سازمانی و حاکم کردن فرهنگ دروغ و نمایش ندارد/ معلمی که نسبت به مساله " آموزش " حساس است و آن را به عنوان یک " تغییررفتار " در مخاطبان به ویژه دانش آموزان جست و جو می کند شایسته تقدیر و قدردانی از سوی دستگاه تعلیم و تربیت است/ افرادی که به عنوان " کارشناس " اقدام به تدوین این فرم ارزشیابی کرده اند به نظر می رسد که با واقعیت های مدرسه و حتی نظام آموزشی خیلی آشنایی ندارند/ اگر قرار است معلم به عنوان " کارگزار حرفه ای آموزش " مورد ارزشیابی قرار گیرد بهترین و تخصصی ترین مرجع باید همان " سازمان نظام معلمی " باشد/ از آن جا که موضوع " سازمان نظام معلمی " در برنامه ششم توسعه آمده است پیشنهاد ما در صدای معلم آن است تا تدوین این نظام و شکل گیری آن ، ارزشیابی جدید معلمان از دستور کار خارج و همان نظام ارزشیابی سابق با نظارت بیشتر معیار کار قرار گیرد....