گروه استان ها و شهرستان ها/
در مورخه 23 / 8 / 95 جمعی از فرهنگیان اصلاح طلب و اعتدال گرای استان لرستان بانوشتن نامه ی سرگشاده ای خطاب به وزیر آموزش وپرورش، بخشی از نگرانی های اجتماعی و نابه سامانی های آموزشی حاکم برآموزش وپرورش استان لرستان را ابراز داشتندکه در « صدای معلم » انتشار یافت.
متعاقب این نامه اداره روابط عمومی اداره کل فوق الذکر جوابیه ای را درهمان وب سایت درج کردند .سپس فرهنگیان نیز در تاریخ 27 / 8 / 95 به آن جوابیه پاسخ دادند.
انتظار می رفت که اداره کل یاد شده به این انتقادات مشفقانه وقعی بگذارد و تغییری در راستای خواسته به حق فرهنگیان ایجاد کند.
لیکن نه تنها شاهد تمکین به خواسته فرهنگیان استان نبودیم بلکه با خبر شدیم که در تاریخ 1 / 9 / 95 اداره کل آموزش و پرورش استان لرستان در اقدامی شتاب زده و بدیع، اقدام به لغو ابلاغ جناب آقای منوچهر فاتحی، معاون آموزشی پرتلاش و خوشنام اداره آموزش وپرورش شهرستان بروجرد نموده است.
از آن جا که به سلامت نفس نامبرده اطمینان داشتیم این خبر در بادی امر، برایمان قابل باورنبود و لذا به کنکاش ریشه های این اقدام عجیب پرداختیم.
لازم به توضیح است در شهریور ماه سال جاری نیز اداره کل این تصمیم را اتخاذ کرده بود که با واکنش تند خیل عظیمی از فرهنگیان این شهرستان، مواجه شده بود که در آن مقطع از این رویکرد عقب نشینی کرده بودند.
و اما دلایل یا بهانه ی لغو ابلاغ :
در تاریخ 28 / 6 / 95 اداره کل آموزش وپرورش لرستان طی یک بخشنامه از ادارات آموزش و پرورش تابعه می خواهد که برای انجام آزمون پیشرفت تحصیلی از دانش آموزان مدارس خاص شامل استعداد های درخشان، هیئت امنایی، شاهد و نمونه دولتی مبلغ 36 هزار تومان برای 6 نوبت آزمون بگیرند و هر مدرسه پس از دریافت این پول ها مبالغی بالغ بر 10 میلیون تومان به حساب اداره کل واریز کنند.
این فرآیند با مخالفت مدیران و بسیاری از اولیاء دانش آموزان، مواجه می گردد.
اداره کل مزبور سپس مبلغ را به 24 هزار تومان به ازای 4 آزمون تقلیل می دهد و هنوز هم بسیاری از مدیران حاضر به انجام این امر نیستند ضمن آنكه به اذعان نماينده مديران متوسطه اول و دوم در شوراي آموزش و پرورش با حضور فرماندار و رياست آموزش و پرورش اين موضوع مطرح مي شود كه با توجه به بالا بودن مبلغ آزمون ها و نداشتن ابزار آموزشي در مدارس مانند هوشمندي كلاس ها و نداشتن كارگاه كار و فناوري جهت برگزاري كلاس هاي تقويتي براي دروس هدف ، اعضا خواهان كاهش هزينه هاي آزمون شدند كه در آن جلسه مصوب شد كه مدير كل و رياست آموزش و پرورش بروجرد پيگيري كنند اما هيچ گونه اقدامي صورت نگرفت .
معاونت آموزشی جناب آقاي فاتحي نیز به تبع مدیران، مخالف این طرح هستند و اظهار می دارد طبق برآورد انجام شده هزینه هر آزمون هزار تومان می شود و ما باید مبلغ 4 هزار و پانصد تومان ازدانش آموزان دریافت کنیم و این پیشنهاد به مذاق مدیر کل و معاون آموزش خوش نمی آید و سرانجام دستور لغو ابلاغ ایشان را صادر می کنند تا برگ زرین دیگری به کارنامه ی درخشان خود بی افزایند!
با عنایت به مطالب فوق این جانبان با شناختی که از توانمندی ها و پاکدامنی جناب آقای فاتحی داریم مخالفت شدید خود را بااین تصمیم ابراز می داریم و خواهان پاسخ گویی جناب مدیر کل پیرامون این موضوع و نیز اخذ پول از دانش آموزان به بهانه آزمون پیشرفت تحصیلی هستیم.
جمعی از فرهنگیان حامی دولت شهرستان بروجرد
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش, منصور مجاوری گفت : در راستای منويات مقام معظم رهبری در اجرای بند های 16 و 19 سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی سیاست های دولت در زمینه شفاف سازی مالی به ویژه در خصوص حقوق کارمندان برای اولین بار وزارت آموزش و پرورش با همكاري معاونت نظارت مالي و خزانه داري كل كشور و بانك مركزي كشور و سازمان برنامه و بودجه اقدام به پياده سازي طرح ملي پرداخت حقوق يكپارچه نمود .
مجاوری افزود :در فاز نخست این طرح در تاريخ يكم آذرماه 1395 براي نخستين بار قريب 45 درصد كاركنان دولت يعني فرهنگيان به صورت واحد و در يك لحظه حقوق خود را دریافت نمودند .
وی تصربح کرد :این کار براساس یک فرآیند بسیار فشرده وتخصصی صورت گرفته است و باعث می شود که از این ماه به بعد بدون نگرانی در تاخیر وفاصله زمانی بین استان ها کلیه پرداخت های حقوق ومزایا به صورت یکپارچه وبا یک روش اجرا و پرداخت شود .
گروه اخبار/
علیرضا سلیمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن انتقاد از وجود ابهام در اجرای طرح رتبهبندی معلمان، گفت: این طرح به صورت ناقص توسط وزارت آموزش و پرورش اجرا شده است.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح برای تعدادی از فرهنگیان احکام صادر شد و برخی دیگر هیچ حکمی دریافت نکردند، اظهار کرد: باید اذعان کرد سازوکار و شاخصهای رتبهبندی معلمان هنوز به طور دقیقی مشخص نیست.
وی با بیان اینکه در اجرای طرح رتبهبندی معلمان برخی از مدیران استانی در اعطای امتیاز میتوانند اعمال سلیقه کنند، تصریح کرد: بر این اساس امکان اعمال تبعیض وجود دارد لذا باید سازوکار اجرای طرح شفافیت بیشتری داشته باشد.
سلیمی ضمن تاکید بر اینکه اجرای طرح رتبهبندی معلمان با چالشهای متعددی مواجه است، ادامه داد: امیدوارم وزیر جدید آموزش و پرورش در اجرای کامل و صحیح این طرح اهتمام جدی به خرج دهد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه در گذشته مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند این طرح را اجرا کرده اند، افزود: مسئولان باید نسبت به اقدامات انجام شده پاسخ مناسبی ارائه کنند.
هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای طرح رتبهبندی معلمان قانون است و باید هرچه سریع تر به نتیجه نهایی برسد، خاطرنشان کرد: اگرچه برخی عنوان میکنند افزایش حقوق اعمال شده برای فرهنگیان در راستای اجرای طرح رتبهبندی معلمان است ولی باید اذعان کرد این افزایش حقوق بر اساس طرح رتبهبندی نبوده است.
پایان پیام
آموزش و پرورش، ابزار دست دولت هاست و بنابراین، محافظه کاری در ذات و خاصیت نظام های آموزشی دنیاست/ عامل عمده در بروز این وضعیت را باید هم در متمرکز بودن سیستم آموزشی کشور و هم در نگاه نگران معلمان جست و جو کرد که به دست و دهان دولت چشم دوخته اند/ هرقدر این دل مشغولی های به ناچار معلمان بیشتر می شود،به همان اندازه فرصت های یادگیری و بازآموزی حرفه ای را ازدست می دهند/ نظام آموزشی به موجب بخشنامه هایی تحکم آمیز، فرصت و جرات بازجویی و تنبیه دانش آموزان را از معلمان گرفته و در عمل مدرسه را تحت سیطره و سلطه ی خانواده قرار می دهد اما در مقام حرف ،همچنان شعار پیوند خانه و مدرسه را سر می دهد/ اگر چه سیستم آموزشی به لحاظ ساختار وجودی خود ناگزیر از محافظه کاری است اما این دلیل نمی شود که معلمانش الزاما محافظه کار بارآیند/ قریب به اتفاق معلمان، عقیده دارند؛ سری را که درد نمی کند، دستمال نمی بندند و لذا به روحیه محافظه کاری عادت می کنند و در نتیجه برای رفع موانع موجود صنفی و شغلی ،خود هیچ کاری نمی کنند اما بی صبرانه در پی قهرمان می گردند و مثلا بیش از سایر کارمندان،اخبار روز را دنبال می کنند/ اگرچه حتی در عرصه مجازی و موقع نظرنویسی روی مطالب سایر همکاران، بدون نام و تصویر واقعی وارد می شوند ولی همچنان فریاد برمی آورندکه؛ « چرا کسی به داد ما نمی رسد » ....