صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شعری به مناسبت 27 شهریور ماه روز شعر وادب و بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار

راست هست شهر دلم یار نشد یار کسی
ریشه جامعه کن مهر نشد کار کسی
هر که از عشق من و دوست حسادت ها برد
در خودش هیزم تر سوخت به آزار کسی
شهر خالیست ز بد عهدی ایام فراق
غنچه وش هجر کشم همچو شب تار کسی
به در و دوست کنم روی ندایم ندهند
همچو یوسف شده بازار خریدار کسی
قیمتش عشق نه یک لق دهان کجروی
زرد صورت که ببیند کندم خوار کسی
رونق روح ندانند که در چهره من
"بخت خوابیده کس دولت بیدار کسی"
آن که در ظاهر هر چیز کند دولت فهم
راه کج رفته و آزار و گرفتار کسی
نشدم خوار چو الله مرا یاری کرد
بار الها قسمت داده نیازار کسی
ای که با غمز دلت وسوسه ها می بافی
منتظر باش که بینی تو ز کس خار کسی
به هوای تو نشد دلبرک سینه من
به اسیری ببری روح کنی بار کسی
من که در سختی ایام به دل بند زدم
عشوه ها دیده و خواندم نشوم نار کسی
والیا قصد از این شعر مجاز است محال
شهریارا نشدم ساکن دیوار کسی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

ما مدیری مدبر، توانمند، هدایتگر، تصمیم گیر،برنامه نویس، ترکیب کننده تمامی عوامل تحت سرپرستی خودش را لازم داریم، نه فردی که صرفا باشد تا آب از آسیاب تکان نخورد/ اینجا مدیر کل منم ، همه آمدند و رفتند ، و من تمام تاریخچه این اداره را می دانم ، از من بپرسید تا بگویم چی به چی هست یا نیست. راست هم می گفت ، بارها تجربه کردم/ نیاز به اتاقی دارد که با چیدمان خودش ثابت کند که او متفاوت است/ نیاز به میزی دارد که ابهت آن ، مدیریت اش را ثابت کتد/ این ها همه از نظر یک ملتی که تاروپودشان با چشم و همچشمی ، عجین است لازمه ی مدیریت شناخته می شود/ ک مدیر باید از لحاظ روان شناسی آزمون گردد که آیا روح خودخواهی اش قوی است یا دگر خواهی اش/ در یک آتش سوزی اول عوامل تحت مدیریتی اش را نجات می دهد یا خودش را...

منتشرشده در یادداشت
یکشنبه, 25 شهریور 1396 16:15

هوای محیط زیست را داشته باشیم

سالهاست در کشورمان  زنگ خطر کم آبی ، خشک شدن  دریاچه ها و نابودی جنگل ها  به صدا درآمده است/ هر چند در کتاب های علوم ، زیست شناسی و جغرافیا ، موضوعات محیط زیستی به طور پراکنده آمده است اما  ورود کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم ، حاکی از این است که توجه آموزش و پرورش به حوزه محیط زیست ، بیشتر شده است/ معرفی ماهنامه داروگ ( اولین نشریه نوجوانان دوستدار محیط زیست )/ در ادامه این فصل به مناسبت  یادآوری روز جهانی صلح  ( 21 سپتامبر ) ، مقاله ای با عنوان « برای صلح همیشه آماده باش » درج شده است . به اعتقاد نویسنده  لازمه حمایت از صلح ، کنار گذاشتن خشونت است و  با این باور نوجوانان را به  دوستی با همسالان  و دوستی با طبیعت تشویق می کند/ مطالعه این نشریه ، آگاهی نوجوانان را نسبت به طبیعت ، سیارات و راهکارهای حفاظت از محیط زیست  افزایش می دهد  با اشتراک سالانه این نشریه  در کتابخانه های مدارس و کتابخانه های عمومی ، می توانیم آن را  در اختیار نوجوانان قرار دهیم/ حفظ محیط زیست با تلاش فعالان حوزه محیط زیست به تنهایی میسر نمی شود . محیط زیست به همه تعلق دارد و همه ما در حفاظت از آن مسئول هستیم

منتشرشده در معرفی کتاب

شعری برای مهر آفرینان مهرپرور مهرورز که امر تعلیم و تربیت را محقق می سازند

معلم شیوه عدل الهی
معلم زینت روح خدایی

معلم نقشبند جام ایوان
معلم تربت خون شهیدان

معلم حرف توحید زمان هان
معلم خادم راه رسولان

معلم چشمه انوار رحمت
معلم شمع پر بار مروت

معلم بوده اول حمد رحمان
معلم رهنمای حی سبحان

معلم زینت خاک جهانی
معلم هسته کون و زمانی

معلم صاحب اسرار غیبی
معلم نایب مردان دینی

معلم لایق هر پست فاطر
معلم فاتح هر گنج نادر

معلم در قفس پرورده جان
معلم در نفس فرخنده جان

معلم روح و پیکر در زمانه
معلم ره برد اطراف خانه

معلم مالک علم پیمبر
معلم سالک حلم پیمبر

معلم خاطرات خاک توحید
معلم کائنات پاک توحید

معلم در دیارش زاهدانه
معلم در سرودش خاشعانه

معلم ربط هر چیز جدایی
معلم ضبط اسرار خدایی

معلم بلبل باغ بهاران
معلم نای هر درد جوانان

معلم خنده طفل یتیمان
معلم گریه طفل یتیمان

معلم شکر باغ نیستان
معلم تحفه شاخ گلستان

معلم پومی از ایام جاوید
معلم حری از احرار خالید

معلم می نویسد تحت فرمان
معلم می خروشد نیست عرفان

معلم رفته دنیای فانی
معلم خوانده عقبای باقی

معلم چلچراغ اهل بینش
معلم جان نثار آفرینش


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

 این توقع که مدیر یا کارمند روابط عمومی مثل یک خبرنگار مستقل عمل کند، وقع بینانه نیست/ روابط عمومی نباید تریبونهای خود را در اختیار منتقدان بگذارد/ یکی از مشکلات ما در همه حوزه ها "تداخل نقش" ها است/ کافی است روابط عمومی خبر دروغ منتشر نکند ، واقعیتها را پنهان نکند و سعی در اغوا و فریب مخاطبان نداشته باشد/ روابط عمومی موظف به انتشار مستمر اطلاعات و آمار غیر طبقه‌بندی‌شده است/  مدیران دولتی سعی می کنند روابط عمومی رابه ابزاری شخصی برای تبلیغ و ترویج خود تبدیل کنند/ روابط عمومی در بخش خصوصی در خدمت سازمان و در بخش دولتی در خدمت  مدیر است/ در برخی مناطق آموزش و پرورش نقش مسئول روابط عمومی تنظیم میکروفون برای سخنرانی رییس منطقه است/ در پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش به عنوان ویترین روابط عمومی تقریبا تمام خبرها "مدیرمحور" است/ اهمیت خبر در پایگاه اطلاع رسانی تابع مقام اداری افراد است / روابط عمومی در تنظیم خبر  از فرمول "ملوک الکلام کلام الملوک " پیروی می کند، در حالی که در علوم ارتباطات  ارزش خبر تابع مقام گوینده نیست/ عکس های وزیر با عکس های دوره معاونت او متفاوت است. عکس های جدید آقای بطحایی تمرین شده است و احتمالا کارگردان و مشاور عکس دارد/ در میان 8 خبر اصلی پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش ، خبرها به ترتیب در باره بطحایی ، الهیاری ، زینی وند ، مجید قدمی ، علی زرافشان و نظر پور است/ دیکتاتورها از مادر دیکتاتور زاده نمی شوند افراد و نهادها با ستایش های الکی  و کوتاه آمدن ها آدمهای خوب را دیکتاتور می کنند/  در پایگاه اطلاع رسانی وزارتخانه معلم، دانش آموز، اولیا و کارشناسان دیده نمی شوند / آموزش و پرورش، وزیر محور و مدیرکل محور است و حرفهایی که در باره اهمیت معلم و دانش آموز زده می شود نوعی تعارف در موقعیت های خاص و اقتضای حرف زدن پشت بلندگو  است/ مسئولان روابط عمومی مناطق آموزش و پرورش خبرهایی را به مرکز می فرستند که رییس را ارضا کند/ روسا و مدیرکل ها و معاونان وزیر و حتی وزیر از دیدن تصویر و اظهارات خود در رسانه ها به خصوص تلویزیون خوشحال می شوند/ روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در کشور هزار کارمند دارد که 95 درصد آنها زیادی هستند/ در مناطق آموزش و پرورش کار مسئول روابط عمومی را باید به مدیرِ دفتر رییس منطقه محول کرد / حقوق پرسنل روابط عمومی در ماه حدود 4 میلیارد تومان است/ با اجرای برونسپاری ،چند روزنامه نگار حرفه ای با یک درصد هزینه های روابط عمومی می توانند همین کارها را با کیفیت ده برابر انجام دهند

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و ای حاکم نائب حق فرمانده ما انسان

ای پیر تو را گویم اندیشه کنی پایان
از مسجد و دیری هان یادی بکنی هر آن
یاران طریقت را گویید دهند پندی
تدبیر طریقت را پیری بدهد شرحی
آن طور دهد شرحی یاران طریقت را
با شرع کند تطبیق ای پیر جمال آرا
ظاهر بکنی باطن رویت بشود حقی
در بین خلایق هان حقی بشود فهمی
از پیر کنم بحثی دانای علومی هان
اما چه کند گاهی در گیر خطاکاران
خوبان و خطاکاران منزلگه شان جانا
این خطه زمینی شد تقدیر چنین بادا
شب روز دلا دایم تاریک و یا روشن
این پند دهد بر ما آماده در رفتن
عمری گذرد از ما از بوته گلی گلشن
ای پیر چه فرمایی جان گشت جدا از تن
تفسیر چنین شد هان یادی کنی از خوبی
یعنی که به دور از بد کج خلقی و بد خویی
هر چند کند کاری مظلوم کشد آهی
دخلی است گران خرجی دخلی که نشد کافی
شرحی بده ای عارف تدبیر چه باشد هان
هر شغل در آمد زا تنظیم نه تطبیق آن
ای حاکم نائب حق فرمانده ما انسان
از تیر رها آهی پرهیز کنی هر آن
تدبیر چنان کن هان حق جلوه گری جانا
ای عارف ربانی حاکم که شدی بر ما


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم در مورد سفره خالی فقیری نگاه نان شبش جلوه ای از قرص ماه

بر تو سخن کرد اثر ماندنی
جلوه جهان مرد هنر دیدنی
بین ملل طبع هنر را بیان
شرح دهی جلوه جهان خود عیان
ای هنر آرای نهانی به زر
بین ملل خلق جهانی تو سر
زنده کنی نام نکو جاودان
نام نکو زنده بدان هر زمان
ای که به دانش بکنی زنده جان
زنده خرد ورز جهان جاودان
دور ز نفسی که شیاطین دلا
دور ز هر حاسد طغیان گرا
بخشش و احسان و کرم را نگاه
صبر کنی پیشه به دور از گناه
خار گلی را بنگر در مکان
حافظ گل گشته محافظ همان
خصم درون پاک کنی مهر سا
قلب پر از کینه ز خبثی جدا
رشک حسد دور به دور از هوا
دور ز غم غصه سعادت تو را
لرزه بر اندام چو افتد دلا
یاد کنی دید رخت کم بها
وهم و خیالی است خیالات ما
مغز تحمل بکند ماجرا
طالب فیضی که فیوضات را
بین بشر پخش کنی ای رها
ما به تو مشتاق تو راضی به ما
دور ز ادبار خدا را ثنا
ای که به دور از حسدی مهربان
ما به تو مشتاق به تقوا عیان
طالب مایی تو چه خواهی ز ما
بیش و کمی نیست حبیبی دلا
از تو طلب هر چه ستانی ز ما
ای به هنر دانش خود ایستا
رونق بازار طبیعت سرا
بسته نه دربش هنر آرای ما
ما که پذیرای تقاضا شدیم
پند دلی گوش کنیم ای رحیم
ای به هنر زنده کنی علم را
دور ز حاسد ز حسد ورزها
چشمه خورشید نهان دل عیان
ای که به دانش هنر آرای جان
نیمه شبی یاد کنی ای رها
پرتو ماهی شب مهتاب را
کلبه گیتی سیه را نگاه
گرم شرار آه زمین صبحگاه
خانه حقیران بنگر بی سرور
در غم و شادی نگرانی وفور
سفره خالی فقیری نگاه
نان شبش جلوه ای از قرص ماه
وصف توان کرد چسان ای رها
ریخته بامی در پوسیده را
دود سیه سقف گلین کلبه را
کرده دلا رنگ سیاهی نما
رویتی از تار تن عنکبوت
نقش نما بسته به کنجی سکوت
تیره بنا همچو بنا گور و غار
گور بنا لانه ی موران شمار


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

آیا تاکنون نشستی جدی و به دور از کلیشه اداری و اجرایی معمول برگزار شده است که مشخص شود جایگاه روابط عمومی در آموزش و پرورش کجاست/ وزارت آموزش و پرورش در جمع 36 سرآمد روابط عمومی های کشور هم حضور نداشت/ در دهمین جشنواره انتشارات روابط عمومی که با حضور بیش از ۱۴۰ روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای مختلف بخش خصوصی و دولتی برگزار شد، روابط عمومی بانک توسعه تعاون در سه بخش حائز رتبه برتر شد و لوح تقدیر و تندیس دریافت کرد و باز هم خبری از آموزش و پرورش نبود/ پرسش این است که در آيين نكوداشت مديران روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش 4 دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي دقیقا از چه چیزی تقدیر و تشکر به عمل آمده است/ آیا روابط عمومی در کارکرد درون سازمانی موفق و موثر عمل کرده است که اکنون صحبت از ماموریت های فرابخشی آن می شود/ متاسفانه " روابط عمومی " وزارت آموزش و پرورش نیز اکثرا نقش یک " تبلیغاتچی و یا بوقچی " را ایفا کرده اند و نتوانسته اند پل ارتباطی موثری برای تعریف و تبیین یک " ارتباط اثربخش " در سازمان باشند/ وزارت آموزش و پرورش تاکنون یک مدیر روابط عمومی به معنای درست ، کامل و علمی نداشته است/ شهادت می دهم که اساسا و اکثرا مدیرانی که در آموزش و پرورش مشغول به کار هستند نیازی به پاسخ گویی در خود نمی بینند و یا  احساس نمی کنند/ محتمل ترین فرضیه این است که از آن ها خواسته نمی شود/ زمانی که وزیر آموزش و پرورش خود  فاقد " اقتدار سازمانی " باشد و وزارتخانه به مجمع الجزایر پراکنده و متضاد و متعارض تبدیل شوند طبیعی است که هر کسی ساز خود را خواهد زد و البته در این مجموعه " غیرپاسخ گویی " یک ارزش و فرهنگ سازمانی خواهد بود/ علی رغم آن که مواد 19 ، 20 ، 21 ، 22 ، 23 و 24 از بخش  ث " منشور حقوق شهروندی " که با عنوان  " حق اداره شایسته و حسن تدبیر " در « منشور حقوق شهروندی » آمده است بهترین معرف و راهنما برای عملکرد مدیران حداقل در حوزه آموزش و پرورش است اما گویا این منشور نیز بیشتر جنبه نمایشی و یا فرمایشی پیدا کرده است/ دستگاه و یا  قوه ای که نمی تواند مدیران زیرمجموعه اش را وادار به تمکین در مورد اجرای مواد " منشور حقوق شهروندی " نماید چگونه از سایر قوه ها انتظار دارد که به مفاد آن عمل نمایند/ بی محلی کردن و نادیده گرفتن انتقادات در نهایت نتیجه ای جز رادیکال کردن فضا و ایجاد فضای خشونت و پرخاشگری را نخواهد داشت و البته این موضوعی خطرناک است و نباید اجازه داد تا با بی اعتنایی مسئولان ، جامعه به " نقطه جوش " برسد/ اگر قرار بر " اعتماد سازی " و ترمیم و کاهش فاصله میان " صف " و " ستاد " در آموزش و پرورش است باید تعارفات را کنار بگذاریم/ این که در نشست آیین نکوداشت فقط تربیون " باشگاه خبرنگاران جوان " در برابر وزیر آموزش و پرورش خودنمایی می کند و از رسانه های مستقل و پرسشگر خبری نیست ؛ علامت مثبت و مهم تر از آن " امید بخشی " بیرون نمی آید/ در وزارتخانه ای که " خدمات آموزشی " برون سپاری می شود چرا نباید  قابل تعمیم  در مورد امور اداری باشد/ ناکارآمدی سیستم و نارضایتی بدنه و شکاف عمیق بین اداری و ستادی محصول عملکرد همین مدیران قبلی است/ اگر قرار است " جوان گرایی " تجربه ای موفق در دولت دوم تدبیر و امید باشد و منجر به پیامدهای ناخواسته آتی نگردد نخستین ، مهم ترین و زیربنایی ترین اقدام همانا نهادینه کردن فرهنگ پاسخ گویی در وزارت آموزش و پرورش است....

منتشرشده در یادداشت

نتیجه ی هر پنج خانواده ذکر شده ، عمدتا گستاخی ، پررویی برای فرزندان است. فرزندانی که دانش آموزان مدارس چندگانه آموزش و پرورش ما را تشکیل می دهند. غالب این دانش آموزان با خلاء شدید عاطفی به معلمان سپرده می شوند/ ما معلمین وارثان فرزندانی هستیم که همه ی آنها در خط تِلمیذی مکتب خانه ها نیستند و زمان برای آنان تحولات وحشتناکی را به ارمغان آورده است/ و بی توجهی یا کم توجهی ما معلمین نسبت به آنان یعنی قربانی کردن درصدی از جمعیت آینده ساز کشور ، یعنی طرد و ترک تحصیل آنان/ اولین وظیفه معلمین، نفوذ بر روح و روان دانش آموزان است و نباید برای دانش آموز دوره متوسطه و گاه حتی ابتدایی ، اقدام به موعظه و تأدیب یا پرخاش نمایند، و گرنه مقاومت و پررویی او بیشتر می گردد/ هرگز به دانش آموز خود نگویید تنبل . چون اولا این شمایید که توانایی یاد دادن را ندارید در حالی که همه، توانایی یادگیری دارند و فقط شدّت و حدّت آن متفاوت است/ هیچ گاه برچسب هیچ صفت منفی را بر پیشانی هیچ دانش آموزی نزنید که خود شما ضرر می کنید

منتشرشده در دانش آموز

شعر معلم در مورد زاهد برو که حال جدل بحث نیست هان همت قوی بکن که عملکرد خوی توست

والی بیا که جام دلم عکس روی توست
این پنج روز عمر بقا در سبوی توست
بنگر به قلب آینه ام جام باده ای
یکسان به جلوه با هم و خواهان کوی توست
در پرده رازهای درونی نهفته اند
راز درون خویش بدانی به سوی توست
زاهد برو که حال جدل بحث نیست هان
همت قوی بکن که عملکرد خوی توست
دامی نهفته اند به هر دانه صیدها
برچین دام را که اسارت به موی توست
ساقی که پر کنی قدحم تا که جرعه ای
نوشی کنم که عرض ولی آبروی توست
در بین گل رخان قدمی نه که کائنات
مشتاق دیدنت همه جا گفتگوی توست
عمری شتاب رفت به پیری رسیده ام
حالا که رفته ای ز برم عطر بوی توست
دارالسلام روضه رضوان بهشت را
آدم نموده ترک جهان جستجوی توست
والی به کوش گوشه نشینان دهر را
هان کن تفقدی که دعا در گلوی توست
بر پیر خرقه پوش رسانی پیام ما
این تجربت بقای جهان عکس روی توست


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

اجرای رتبه بندی پس از دو سال چه تاثیری در کیفیت آموزش داشته است ؟

عالی - 6.3%
خوب - 6.5%
تاثیر چندانی نداشته است - 29%
رتبه بندی فقط به ایجاد نارضایتی بیشتر معلمان و تبعیض درون سازمانی انجامیده است - 58.2%

مجموع آرا: 414

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور