گروه گزارش/

هنوز هیچ یک از تشکل های فرهنگیان که در گزارش صدای معلم به عملکرد آن ها اشاره گردید در مورد آن واکنشی نشان نداده و پاسخی نداده اند . ( این جا )
هنوز مسئولان این تشکل ها در مورد قول هایی که در مفاد " میثاق نامه معلمی " آمده بود گزارش و یا گردش کاری ارائه نکرده اند .

همچنین این تشکل در مورد عملکرد خود در 6 سال گذشته در مورد حمایت از وزرای آموزش و پرورش به ویژه « محمد بطحایی » که به دفاع موکد و بلاقید و شرط از وی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پرداخت توضیحی ارائه نکرده است .
« مجمع فرهنگیان ایران اسلامی » در مورد عمکرد سه تن از افراد منتخب در صندوق ذخیره فرهنگیان که مورد حمایت این تشکل و نیز از اعضای این تشکل هستند پاسخ گو نبوده است .
همین وضعیت در مورد 3 فرد از اعضای منتخب در شورای عالی آموزش و پرورش نیز صادق است .
روز گذشته ، کانال مجمع فرهنگیان ایران اسلامی نوشت :
" سومین کنگره سراسری مجمع فرهنگیان ایران اسلامی روز پنجشنبه پنجم دیماه ۱۳۹۸ برگزار میشود.
مغیثی مسئول کمیته اطلاعرسانی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ضمن اعلام این خبر گفت: این کنگره در محل سالن اجتماعات آموزش و پرورش منطقه ۳ شهرتهران برگزار خواهد شد.
او با اشاره به دعوت از اصحاب رسانه، شخصیت های سیاسی، فرهنگی و نمایندگان منتخب اعضای مجمع به منظور حضور در این نشست ادامه داد: در این کنگره فرج کمیجانی دبیر کل حزب مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گزارشی از عملکرد یکساله حزب را ارائه خواهد داد.
مغیثی ادامه داد: با توجه به اساسنامه حزب و لزوم انتخاب مجدد بازرسان حزب در این کنگره سراسری جهت انتخاب بازرسین از اعضای دارای حق رای کنگره رایگیری صورت گرفته که مطابق مفاد اساسنامه سه نفر به عنوان بازرس اصلی و دو نفر به عنوان بازرس علیالبدل انتخاب میشوند.
گفتنی است در این کنگره 36 نفر از اعضای شورای مرکزی، اعضای هیات رئیسه مجمع فرهنگیان استانهای کشور و از اعضای کمیتههای استانی، اطلاعرسانی، زنان، دانشگاهیان، پشتیبانی، آموزش، جوانان، شورای راهبردی و دفتر سیاسی حزب هر کدام 10 نفر شرکت کرده و در انتخابات بازرسان شرکت خواهند داشت.
لازم به ذکر است که مجمع فرهنگیان ایران اسلامی از تشکلهای اصلی اصلاح طلب است که هم به لحاظ سیاسی و هم از حیث صنفی پایگاه قابل توجهی در میان فرهنگیان دارد. "
پرسش « صدای معلم » از مسئولان این تشکل آن است که بر اساس کدام مستندات و شواهد به چنین استنتاجی رسیده اند ؟

احتمالا مسئولان این تشکل موفقیت اعضای مورد حمایت خویش در راه یابی به صندوق ذخیره فرهنگیان و نیز شورای عالی آموزش و پرورش را مورد نظر قرار داده است .
اما این دوستان باید بدانند که مشارکت کم تر از 25 درصد ( 23 درصدی ) برای انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان و میزان آرای آنان در این مشارکت حداقلی نمی تواند دلیلی بر این مدعا باشد . ( این جا )
« صدای معلم » پس از برگزاری انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان در گزارشی نوشت : ( این جا )
"اکنون با توجه به میزان مشارکت حدود 180 هزار نفری از حداقل 800 هزار عضو صندوق ذخیره فرهنگیان ( 88 درصد فرهنگیان کشور عضو این صندوق هستند ) که مشارکت کم تر از 25 درصد را گواهی می دهد؛ این پرسش جدی مطرح است که آیا افراد منتخب می توانند نماینده قانونی و واقعی اعضای صندوق باشند ؟
همچنین میزان مشارکت فرهنگیان در انتخابات شورای عالی آموزش و پرورش کم تر از 10 درصد بود .

هم زمان « صدای معلم » در گزارشی نوشت : ( این جا )
" زمانی که شورای معلمان و نماینده معلمان در ساختار نظام آموزشی جایگاهی ندارند ، معلمان در منطقه و یا ناحیه آموزشی خود مطابق ماده 5 آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی حتی حق انتخاب سر گروه خود را ندارند و توسط مدیر اداره منصوب می شوند و نیز در شورای معاونین منطقه حتی به اندازه " یک رای " ارزش و جایگاه ندارند ؛ این گونه اقدامات نمی تواند « مساله مشارکت » را در ارکان و اضلاع آموزش حل کند ضمن آن که از نظر ما اعتماد و سرمایه اجتماعی در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد و پر رنگ شدن فضای امنیتی در زمان وزارت سید محمد بطحایی شکاف " اداره و مدرسه " و یا " صف و ستاد " را به حداکثر خودش رسانده است .
این پیامی است که باید توسط سیدمحمد بطحایی شنیده شود .
« صدای معلم » وزیر آموزش و پرورش را به تامل جدی در این موارد فرا می خواند . "
این رسانه همچنان بر این باور است :
" اگر وزیر آموزش و پرورش با معلمان صادق است و واقعا می خواهد به معلمان و مدرسه خدمت کند دست از این شعارها برداشته همزمان با حضور معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش ترتیب حضور معلمان در ادارات و تصمیم گیری در موارد درگیر با معلمان و تشکیل سازمان نظام معلمی یا پارلمان معلمان را پیگیری کند . "
« صدای معلم » ضمن دعوت مجدد از همه تشکل های فرهنگیان به شفاف سازی در مورد عملکرد از آنان دعوت می کند تا در این گونه نشست های انتخاباتی به جای برگزاری مراسم رسمی و اداری و اعمال " تربیون های یک طرفه " از نقد عملکردشان توسط منتقدان و رسانه های مستقل استقبال کنند .
پایان گزارش/

سریال جنگجویان کوهستان که یادتان هست؟ در اوایل دهه هفتاد این سریال قدیمی به طور هفتگی پخش می شد و لین چان قهرمان داستان چه طرفداران پر و پا قرصی که نداشت...
یادمه سال ۷۳ که رفتم مراسم خواستگاری، برادر خانمم همان روز پس از دیدن این سریال مهیج، احساساتی شده و شیشههای اتاق و تاندون دستش را بریده بود.
داستان رتبه بندی معلمها نیز بی شباهت به این سریال ژاپنی که در منقبت چینیها ساخته شده نیست!
در دوره اول روحانی با تبلیغات گسترده مرحله اول رتبهبندی نیمبند اجرا شده و چندرغازی به حقوق معلمها افزوده شد.
مرحله دوم این سریال چند سالیست نقل محافل و مجالس گوناگون است. هر وزیر و وکیلی که بر سر کار میآید مدتی روی این موضوع و حواشی آن مانور میدهد و صدا و سیما هم که استاد جار زدن و لوث کردن مسائل آموزش و پرورش است.
به قول ظریفی دوش به دوش تبلیغات چندشآور نوشیدنی عالیس بر سرنای زوار در رفته رتبهبندی میدمد...
وزیر آموزش و پرورش ظاهراً در تکاپوست تا قبل از انتخابات به هر نحوی، نظام رتبهبندی معلمها را جمع و جور کرده و اجرایی کند. منتها در بین قاطبه همکاران تردیدها و تشکیکهایی جدی در این خصوص دامن زده میشود.
این که چرا رتبهبندی پس از گذشت ۴۵ روز دیگر (۱۵ اسفند و دم انتخابات و پایان سال مالی) اجرایی خواهد شد؟ خود مسئلهای است که بر خیلی از شایعات دم انتخاباتی مبنی بر فریب و دست انداختن جامعه فرهنگیان با وعدههای سر خرمن شدیدا دامن میزند.
در تماسی که با یکی از معاونان رییسجمهور در خصوص چرایی تأخیر و چگونگی اجرای رتبهبندی داشتم ایشان چنین عنوان نمودند:
"در مصوبه دولت، تاريخ اجرا و بهرهمندی از طرح برای مشمولان از ٩٨/٧/١ قيد شده است. لذا تأخير در اجرا صرفا ميتواند به دليل محاسبه امتيازات مشمولان و قرار دادن آنها در طبقات (رتبه های) پنج گانه باشد"از ایشان پرسیدم آیا رتبهبندی میتواند دروغی بزرگ برای سوق دادن فرهنگیان بر سر صندوقهای رأی و... باشد؟
و اصولاً آیا رتبهبندی با بودجه انقباصی سال آتی قابلیت اجرا در سال ۹۹ را دارد ؟ یا خیر؟
ایشان پاسخ دادند: "اين كه قابليت اجرا دارد يا نه طبعاً بايد مسولان وزارتخانه نظر بدهند، ولی تا آنجا كه من مطلع هستم در مراحل بررسی و تصويب آييننامه اجرايی اصلا اين موضوعات مطرح نبود و به قول عربیدانها حتی تفوه هم نشد !!
البته در كشور ما عده ای استاد ربط دادن مسائل بیربط به یکدیگر هستند !"
حال دوباره بر میگردیم به داستان مهیج جنگجویان کوهستان!

آیا نظام رتبهبندی لایحهای مقطعی برای فریب و سرکار گذاشتن معلمهاست؟ تا با جار زدن مکرر و مشمئز کننده خبر افزایش دویست تا هفتصد تومانی حقوق، برخی احساساتی شده و تاندون دست نیاز خود را در آینه ریا و لایحه تزویر پاره کنند؟
حاجی میرزایی در روزهای آتی زیر تیغ استیضاح نمایشی نمایندگانی است که می خواهند به هر ترتیبی که شده از مقوله مفلوک رتبهبندی معلمها کلاهی نمدین در بین فرهنگیان برای خود دست و پا کنند. بهتر است وزیر خیلی شفاف و شجاعانه پشت صحنه رتبهبندی را با همکاران مطرح کرده و صادقانه و به دور از شعاردرمانی بگوید برای ترمیم منزلت غبارآلود و معیشت سقوط آزادی مجموعه تحت فرمانش، چه چیزی در چنته پرورانده و در آستین ارائه خواهد کرد؟
و این که آیا نظام رتبهبندی که ظاهراً کارشناسی شده و مصوب دولت بود، همین است که بر طبل اجرایش میکوبیم؟ یا همانند داستان خالکوبی شیر بی یال و دم، قلب واقعیت و سلب ماهیت شده است؟
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ نشست تخصصی بررسی " فلسفۀ ضمنی آموزش و پرورش ایران و نسبت آن با فلسفۀ تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران " در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار گردید . میزبان این نشست شورای دانشجویی گروه فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه تهران بود .
دکتر « شهین ایروانی » عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به ارائه دیدگاه های خویش پرداخت .
« صدای معلم » مشروح سخنان و دیدگاه های این استاد دانشگاه را منتشر می کند .
گروه گزارش/
پیش تر ؛ متن کامل سخنرانی « علی ذوعلم » رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست رسانه ای با خبرنگاران به مناسبت هفته پژوهش منتشر شد . ( این جا )
آن چه در زیر می آید ، پرسش و پاسخ مدیر صدای معلم با آقای ذوعلم است .
گروه اخبار/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ حسن روحانی رئیس جمهور امروز به مناسبت " روز دانشجو " در دانشگاه فرهنگیان ( پردیس نسیبه ) حضور یافت و به ایراد سخن پرداخت .
« پایگاه اطلاع رسانی دولت » که خبر و تصاویر را منتشر کرده اما در محتوای آن از دیدگاه ها و نقدهای دانشجو معلمان چیزی مشاهده نمی شود .
« صدای معلم » در گزارش خود به عدم دعوت از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش به این نشست انتقاد کرده بود .
گروه گزارش/

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت : رییسجمهور به مناسبت روز دانشجو فردا، دوشنبه ۱۸ آذر ماه جاری از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به دانشگاه فرهنگیان میرود.
مهر خبر داد :
" این مراسم در پردیس مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد و دکتر منصور غلامی وزیر علوم، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، معاونین دو وزارتخانه از جمله مهمانان ویژه مراسم فردا خواهند بود.
پیش از این عنوان شده بود مراسم روز دانشجو در دانشگاه فردوسی مشهد و یا یکی از دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود که لغو شد و این مراسم از روز ۱۶ آذر به روز ۱۸ آذر منتقل شد."
روحانی از ابتدای دوران ریاست جمهوری خویش برای نخستین بار است که در دانشگاه فرهنگیان حضور پیدا می کند .
وی به عنوان « رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان » حتی یک بار هم در طول دوران مسئولیت خویش در جلسات حضور پیدا نکرده است .
یک کانال تلگرامی مربوط به اصلاح طلبان نوشت :
" رئیسِ جمهور با دو روز تاخیر، روز دانشجو را در کنار آرامترین دانشجوها سپری خواهد کرد!
وی جایی را برای سخنرانی انتخاب کرده است که دانشجوهایش از ترسِ آیندهی شغلی خود، محافظهکارانه به استقبال رئیسِ جمهور بروند و به صورت گزینشی در این سخنرانی شرکت کنند. "
« عادل برکم » فعال دانشجویی می نویسد :
" این سخنرانی در یکی از خنثی ترین پردیس ها برنامه ریزی شده، سخنرانان گزینشی و حتی شنیده شده متن سخنرانی ها هم ممیزی شده است!
به جز موارد بالا، حضار هم سفارشی انتخاب شده اند !
آن قدر از به هم خوردن و بلند شدن دانشجویان هنگام سخنرانی واهمه داشته اند که براساس گفته دانش جویان مدارک شناسایی آنها گرفته شده و به افرادی کاملا شناخته شده کارت حضور در مراسم داده شده است. "
آن چه مهم است آن است که از خبرنگاران و رسانه های حوزه ی آموزش و پرورش برای حضور در این نشست دعوتی به عمل نیامده است .

پایان گزارش/
گروه اخبار/
امروز مراسم گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو با حضور رئیس دانشگاه فرهنگیان و اعضای هیات رئیسه و همراهی دانشجو معلمان دختر و پسر از پردیس ها و مراکز استان تهران در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.
پرتال دانشگاه فرهنگیان نوشت :
" در این مراسم دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان ضمن گرامیداشت روز دانشجو، دانشجو را نبض همیشه بیدار جامعه دانست و گفت: فریاد پاک و پژواک مکرر حق طلبی، حق جویی، صداقت و قضاوت های بی غرض دانشجویان اند.
وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلابی فرهنگی و دانشجویی بود، خاطر نشان کرد: کلمات دانشجو، دانشگاه، دانش، بینش و تحلیل سیاسی در انقلاب ایران عجین بوده است.
وی با اشاره بر لزوم استمرار جلسات صمیمی با دانشجو معلمان برای شنیدن صحبت ها و مطالبات آنان، تصریح کرد: در حد توان و اختیار پیگیر مطالبات خواهیم بود."
آن چه مهم است این است که بین عنوان انتخاب شده توسط مسئولان پرتال دانشگاه فرهنگیان و نیز محتوای خبر تناسبی مشاهده نمی شود .
بیان تیتروار موضوعات مطروحه توسط دانشجو معلمان در غیبت رسانه ها و خبرنگاران تنها چیزی را که به ذهن مخاطب متبادر نمی سازد همان " صراحت " است .
« حسین خنیفر » رئیس دانشگاه فرهنگیان چندی پیش اعلام کرد که 1200 تشکل و 138 نشریه دانشجویی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند .