همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ صدای معلم در نشست رسانه ای امروز وزیر آموزش و پرورش پرسش هایی درمورد وضعیت معلمان زندانی به ویژه اسماعیل عبدی دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران مطرح نمود/ « صدای معلم » بر اساس اصل امانت داری و صداقت و اصول حرفه ای که لازمه کار یک رسانه است عین سخنان وزیر آموزش و پرورش را که ضبط شده است به شرح زیر بیان نمود/ همان موقع که آقای عبدی به زندان رفتند از طریق مراجع قضایی پی گیری کردیم و از طریق مجاری اطلاعاتی هم مساله را پی گیری کردیم اما مسائلی را مطرح کردند که گفتند ارتباطی با مسائل معلمی ندارد/ متاسفانه عدم رعایت این موارد موجب شده است که برخی تصور کنند وزیر آموزش و پرورش راسا چنین موضعی را اتخاذ کرده است در حالی که ایشان فقط از مقام های امنیتی نقل قول کرده است
گروه استان ها و شهرستان ها/
« انجمن اسلامی معلمان استان زنجان » در آستانه هفته معلم و نیز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بیانیه ای صادر کرد .
متن کامل این بیانیه که در اختیار صدای معلم قرار گرفته است به شرح زیر است
آن ها همیشه این پرسش اساسی را مطرح می کنند که چرا مطالبات سایر اقشار و گروه ها در روزنامه ها و رسانه ها تیتر و برجسته نمی شود/ « صدای معلم » به عنوان نخستین رسانه این پرسش را از کاندیداهای ریاست جمهوری سال 1396 مطرح کرد که آموزش و پرورش و مطالبات فرهنگیان در دولت آینده آنان اولویت چندم خواهد بود/ این در حالی است که تاکنون و به ندرت در مناظره های انتخاباتی و نیز بیان مواضع و برنامه های کاندیداها به موضوع " آموزش و پرورش " پرداخته شده است/ « صدای معلم " پس از برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی کاندیداها نسبت به محتوای پرسش های طرح شده توسط صدا و سیما اعتراض کرد/ آیا فرضا موضوع و اهمیت آموزش و پرورش و معلمان از نظر برنامه ریزان و دست اندرکاران رسانه ملی به اندازه " ورزش پهلوانی " هم ارزش نداشت/ « صدای معلم » به عنوان نخستین رسانه نسبت به این عمل توهین آمیز و غیراخلاقی روزنامه همشهری اعتراض نموده و خواهان عذرخواهی مسئولان این روزنامه گردید....
دو برابر کردن درآمد اقتصادي کشور طي 4 سال امکان پذير است ولي دو برابر کردن درآمد اقتصادي کشور طي 4 سال به منظور ِخدمت به تهي دستان امکان پذير نيست/ مبارزه با چالش هاي صعب العلاج ِ قاچاق ، ذي نفعان اقتصادي و ... نياز به عزم ملي همه جناح ها و همه ارکان حاکميت دارد/ وقتي توليد افزايش نداشته باشد و فقط به دليل افزايش تورم ، توليد ناخالص داخلي به قيمت جاري افزايش يابد به دليل آنکه اين رشد اقتصادي کاذب بوده ( زيرا ميزان توليد يا ميزان افزايش ثروت در کشور ثابت بوده ) ولي به دليل افزايش 10% تورم ، فقط عدد ِ توليد ِ ناخالص داخلي افزايش داشته است .پس افزايش توليد داخلي به قيمت جاري که ناشي از افزايش ِ تورم مي باشد به ضرر تهي دستان و اقشار آسيب پذير مي باشد و فقرا را ، فقير تر مي کند/در بسياري از كشورهاي با اقتصاد ليبرال، وقتي كه ركود اقتصادي وجود دارد، دولتها دست به سياست تحريك تقاضا ميزنند و مستقيما به مردم به / شيوههاي مختلف پول ميدهند تا با ايجاد گردش مالي در بازار، اقتصادˏ كشور به تدريج ، از ركود خارج شود.»/ مردم کدام کشور آن قدر خوشبخت مي باشند که طي سه سال توليد ناخالص داخلي آن ها بيست برابر شده است/ وند تورم قرمز دولت پاک دست ، بنفش روحاني ، سبز هوگو چاوز/ موسوليني استوايي ( هوگو چاوز ) و ادامه دهنده راه ِ وي ( مادرو ) با سياست تحريك تقاضا ( مستقيما به مردم به شيوههاي مختلف پول دادن به اميد مبارزه با اشرافيت به منظور حمايت از اقشار آسيب پذير ، با تورم سه رقمي ( 700% ) و طبق پيش بيني ها در آينده نه چندان دوري چهار رقمي ( 1000% ) ؛ عليرغم شعاري که دادند و از مردم ونزوئلا رأي گرفتند ! جامعه ونزوئلا را به نيستي و تباهي کشانند ، به طوري که خوشبخت ترين مردم ونزوئلا کساني هستند که پاي پياده، از گِل و لاي ِ رودخانه عبور کرده به کشور همسايه مي روند تا اندک آذوقه اي براي خانواده خود فراهم کنند/ ونزوئلا در سال 1395 چهار سالي که به جاي مادروي ايراني ، روحاني آمد ؛ با احتساب تورم 81.52% تقريبأ برابر 10455 هزار دلار مي شود که اين رقم تقريبأ 20 برابر سال 1392 مي باشد ولي مردم ونزوئلا آرزوي بازگشت به سال 1392 را دارند....
با این که موضوع به " فرهنگ و اجتماع " اختصاص داشت اما به نظر می رسید که پرسش ها با رویکرد محض توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی تنظیم شده است/ در پرسش ها اشاره ای به ریشه ها و رویکردهای موجده این وضعیت نشده بود/ از جایگاه بی بدیل آموزش و پرورش و نقش اصلی معماران تعلیم و تربیت در حل این موضوعات و نقش آنان در توسعه پایدار جامعه پرسش نشد/ از دستگاه های فرهنگی که از بودجه عمومی و بیت المال ارتزاق می کنند و در برابر عملکردشان به هیج مرجعی پاسخ گو نیستند ( این جا ) و ( این جا ) پرسشی به میان نیامد/ از خشونت فراگیر در جامعه و علت های اصلی آن و نقش دستگاه تعلیم و تربیت در کاهش و تعدیل این خشونت و نیز نقش صدا و سیما در افرایش این پدیده اجتماعی و کم کاری های آن پرسشی مطرح نشد/ از علل واقعی گسترش پدیده های دردناکی مانند اعتیاد ، طلاق ، وضعیت پرونده های تشکیل شده در قوه قضاییه و این که چرا باید در یک جامعه 80 میلیونی و در سال 94 بیش از 14 میلیون پرونده وارد سیستم قضایی شود و نیز میزان رو به رشد آن و... پرسشی مطرح نشد/ از " عدالت آموزشی " و نقش آن در کاهش ناهنجاری ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی پرسشی مطرح نشد/ از ضرورت توجه به " حقوق شهروندی " مردم و نقش توجه به کرامت " انسان " در افزایش " ارزش افزوده اجتماعی " پرسشی مطرح نشد ....
فردی که در راس قوه مجریه قرار می گیرد و نیز وزیری که برای آموزش و پرورش انتخاب می کند چه بخواهیم و چه نخواهیم بر زندگی روزمره تک تک شهروندان و معلمان تاثیر زیادی می گذارد/ برای نخستین بار در فضای آموزش و پرورش و معلمان یک پرسش راهبردی از کاندیداها مطرح کردیم/ برای جلب مشارکت و اعتماد سازی میان فرهنگیان و معلمان اعلام کنند که در چهار سال آینده ؛ آموزش و پرورش و مسائل معلمان الویت چندم آنان خواهد بود/ آقای دکتر نجفی در همایش مسئولان ستاد فرهنگیان روحانی اعلام کرد/ من مطمئن هستم که در دولت دوازدهم و دولت بعدی آقای روحانی ؛ ان شاء الله آموزش و پرورش به طور کلی حتما جزو اولویت های بالای دولت قرار خواهد گرفت هم آموزش و پرورش و هم فرهنگ/ به لحاظ منطقی و علمی هر فرد و یا کاندیدایی که به پرسش های معلمان و دغدغه آن ها در مورد آینده این دستگاه پاسخ دهد در اولویت خواهد بود/ حرف هایی که تاکنون برخی کاندیداها در مورد آموزش و پرورش و معلمان زده اند کلی ، تکراری ، شعاری و فاقد یک چارچوب کارشناسی و عملیاتی است/ واقعا پذیرفتنی نیست که حق التدریس معلمان پس از گذشت بیش از 7 ماه پرداخت نشود و یا پاداش فرهنگیان بازنشسته سال 95 علی رغم قول و قرار مسئولان مبنی بر اختصاص ردیف مستقل در بودجه تاکنون معطل بماند/ بسیاری از معلمان از وضعیت مدیریت های آموزش و پرورش در سطوح ( تحتانی – میانی و فوقانی ) ناراضی هستند/ آنان انتظار داشتند تا فانی قانون انتخابی شدن مدیران مدارس را احیا کند اما او علی رغم تذکرات بسیار به آن عمل نکرد/ با وجود آن که تشکیل « سازمان نظام معلمی » از اولویت و برنامه های وزیر آموزش و پرورش بوده است اما طرح تشکیل این سازمان با وجود نهایی شدن هنوز در کشوی میز آقای وزیر مانده است/ بسیاری از فرهنگیان از " تشکل های معلم نما " که فقط در موقع انتخابات فعال شده و پس از تعیین رئیس جمهور شروع به " سهم خواهی " می کنند و البته در برابر عملکرد مدیران سفارشی خود پاسخ گو نیستند و پس از آن تا انتخابات بعدی " کرکره ها " پایین می آید خسته اند/ برخی از معلمان بیان می کنند که باید قدرت خودشان را در انتخابات از طریق " سلبی " به رخ دیگران بکشند/ هنوز معلمان در مجلس یک فراکسیون قوی و متشکل ندارند و جز عده معدود و انگشت شماری در مجلس واقعا کسی پژواک مطالبات آنان در جنبه های مختلف در مجلس نیست/ از زمان طرح موضوع انتخابات در جامعه به جز نامه آن 9 جامعه شناس، اقتصاددان و صاحب نظر تربیتی و رسانهای و نیز مطالب و موضوعاتی که بعضا در صدای معلم مطرح می شود حرکت خاص و منسجم دیگری را در جامعه بزرگ و گسترده معلمان شاهد نبوده ایم/ کنار کشیدن از مطالبه گری فعال و بی تفاوت بودن فقط راه را برای فرصت طلبان ، پوپولیست ها و موج سواران هموار خواهد کرد/ هنوز خاطرات پرونده سازی هیات های تخلفات برای فعالان صنفی و تشکل ها با هماهنگی حراست های آن زمان وزارت آموزش و پرورش در اذهان باقی است/ در فضایی که امنیتی و یا پلیسی باشد و افراد جرات نکنند ساده ترین مطالبات خود را بر زبان آورند چگونه باید مطالبه گری و کنش گری کرد/ باید با فعالیت و کنش گری مستمر و فراگیر درعرصه رسانه و افکار عمومی و بیان مطالبات در شکل کارشناسی و نه شعاری کاری کرد که موضوع آموزش و پرورش و معلمان وارد ادبیات و گفتمان نخبگان ، مدیران ، برنامه ریزان و جامعه شود/ با کنار نشستن ، فحش دادن ، لعنت کردن و ژست طلبکارانه گرفتن مشکلی حل نخواهد شد ....
یکی از دلایل رشد شدید نقدینگی در چند سال اخیر همین سودهای بالای بانکی بوده است.انباشت پول در بانک اگر چه باعث کنترل تورم می شود ولی عامل رکود نیز می باشد/ دولت بعد می بایست نرخ سود اختصاص داده شده به سپرده ها را به حدود ده درصد کاهش دهد تا بیش از این نقدینگی افزایش نیابد و نیز سود و کارمزد دریافتی از مشتریان را نیز به حدود ۱۲ درصد کاهش دهد تا تولید و اشتغال رونق گیرد/ آموزش و پرورش نیز باید از اولویت های دولت بعدی باشد/ ختصاص سرانه لازم به مدارس باعث می شود دست آموزش و پرورش به سوی والدین دراز نباشد و کیفیت آموزش بهبود یابد
در ایام تبلیغات انتخابات های مختلف به خصوص انتخابات ریاست جمهوری عرصه ای برای مطرح نمودن مطالبات اقشار مختلف فراهم می شود/ تجارب تاریخی نشان داده اند فرهنگیان و معلمان توانایی تاسیس یک تشکل بسیار فراگیر برای ورود به کارزار های انتخاباتی و کسب قدرت و تشکیل فراکسیونی متحد در مجلس یا تشکیل دولت را ندارند/ حتی این توانایی را هم ندارند که به صورت منسجم ، متحد و فراگیر پیگیر مطالبات خود از مجلس و دولت باشند ؛ چه رسد به تشکیل فراکسیون در مجلس یا دولت/ اکثریت مطلق فرهنگیان یا غیر سیاسی هستند یا انگیزه های جدی برای کار سیاسی را ندارند/ مهمترین عاملی که به دفاع فرهنگیان از دولت ها و مجالسی با رویکرد تحول خواهی و تحول گرایی در راه توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار آسیب می زند فشار اقتصادی به این قشر است./ گاهی این فشار آن چنان زیاد است که نسبت به اهداف و آرمان های مذکور بی تفاوت می شود و در دام شعارهای عوام فریبانه و پوپولیستی می افتد که با لعاب جذاب عدالت و برابری در توزیع ثروت بیان می شود/ فرهنگیان محترم ضمن اینکه می بایست به روندها، تصمیمات، عملکردهای نامناسب دولت و مجلس انتقاد نمایند و به صورت جدی پیگیر مطالبات خود باشند و دچار رودربایستی با هیچ جریان و جناح سیاسی قرار نگیرند
در عرصه ى اجتماع بروز و ظهور ديكتاتورى و سركوب خطرى است كه مى تواند از اين نوع استدلال استفاده كند/ در حالي كه مملكت در شرف تبديل به ويرانه اى شده بود ، نور تدبير و اميد با وجود مخالفت سرسختانه كاسبان تحريم آرام آرام درخشيدن گرفت و سايه تباهى و نا اميدى از كشور رخت بربست/ مگر نه اينكه براى تعليم و پرورش نسل آينده و صيانت از فرهنگ غنى مى بايست از متوليان و متخصصين و فرهيختگان جامعه بهره مند شد/ ز ياد نمى بريم تصميم مدير ارشد دولت و آموزش و پرورش را كه با صدور بخشنامه اى تعداد معتنابهى از افرادى غير متخصص و بعضا غير شايسته براى منصب تعليم و تربيت را بى هيچ تشريفات منطقى و حقوقى به اين وزارتخانه عظيم الشأن تزريق نمود/ حاميان دولت وقت كه بايد پاسخگوى حمايت از سوء مديريت مديران دولت قبل باشند اكنون بلندگو به دست ايرادات واهى و آلوده به فريب از مديران اجرايى كشور مى گيرند/ اين روش و منش را در بدهكار كردن آموزش و پرورش به بخش خصوصى در جريان حركت هاى تحقيرآميز پوپوليستى نظير توزيع يك وعده غذا در عيد نوروز و يا بدهكارى كلان به بيمه ايران بابت بيمه طلايى مى توان ملاحظه نمود/ بدهى هايى كه هم دولت فانى را به فنا داد و هم عزت فرهنگيان را در مواجهه با مسؤولين بيمه را مخدوش كرد و اكنون دانش آشتيانى با مردانش چراغ خاموش در صدد رفع آن هستند و احياى آن را به صورت قانونى و شفاف دنبال مى كنند/ پاهاى عبدودها را قطع كنيد ، نگران چنگ و دندان نشان دادن ها نباشيد در مقابل خدو انداختن همچنان صبور و با اقتدار چون گذشته باشيد
به موازات دولت، دو قوه دیگر نیز هستند که به لحاظ ماهیت متفاوت مسئولیتشان، هم فارغ از دغدغه آن دست از مسائل عریانی که گریبانگیر دولت است، هستند و هم مصون از تیغ انتقاد و اتهام، کار قوه قضائیه عمدتاً گوش دادن به شکایات و دفاعیات و کبرا - صغری چیدن و حکم دادن است/ همیشه دولتها هستند که مسوول پیشرفت و عقبماندگی کشورها معرفی میشوند نه آن دو قوه دیگر/ علاوه بر آن دو قوه، نیروهای دیگری نیز در جامعه وجود دارند که بیرون از قلمرو دولت و مصون از سنگینی بار مسوولیت، رفتار و رویکردها و عملکردهای دولتیان را زیر ذرهبین قرار میدهند و حتّی برای پیشبرد اهداف تشکیلاتی خود هزینههایی نیز روی دست دولتها مینهند/ هیچ یک از وزرای آموزش و پرورش در هیچ دورهای به دلایل مطرح شده در طرح های استیضاح از مقام خود بر کنار نشده و همه از عهده پاسخ به پرسشهای نمایندگان برآمده و در پست خود ابقا شدهاند/ چرا نمایندگان محترم مجلس یکبار هم خود را استیضاح نمیکنند/ مگر از گستره عظیم رسالت آموزش و پرورش خبر ندارند و مگر نمی هدانند که بودجه سالانهای که هر سال با آراء آنها برای این گستره عظیم تربیتی تصویب میشود، ناچیز است/ چرا در انتخاب وزرا برای دولتهای مختلف از دادن رای اعتماد به افراد توانمند برای تصدی وزارت دستگاه عظیم تعلیم و تربیت امتناع کردهاند/ آیا به عنوان وکلای ملت و به نمایندگی از ملت که در کانون قانون گذاری و نظارت شرف حضور دارند، یک بار فقط برای یک بار دغدغه جمعی خود را در مورد نابه سامانیهای آموزش و پرورش فارغ از بازیهای جناحی و سیاسی مطرح کردهاند/ آیا این همه مشکلات پر شمار که عن قریب نفس آموزش و پرورش را قطع کند، یک شبه بهوجود آمدهاند....