١٦تيرماه ٩٦ كنكور سراسري رشته تجربي ساعت ٨ صبح با تلاوت آيات قرآن مجيد در حوزه آغاز شد .هر سال مهم ترین نشست شورای دبیران جلسه ای است که قبل از امتحانات ترم برگزار می شود. مدیران تاکید می کنند که حتما همه معلمان حضور داشته باشند/ او از تجاربش در مورد تقلب های دانش آموزان می گوید و گاه از رشادت های معلمانی که با پاتک های خود فعالیت متقلبان را منهدم کرده اند/ مبارزه و تقابل یکی دو روز قبل از امتحانات با نحوه چیدمان صندلی ها و نیمکت ها رسمی تر می شود/ حتی گاهی جزو تاکتیک های مبارزه این بوده که برای مراقب صندلی نمی گذاشتند تا ایستاده بجنگد/ از دیگر قواعد این رزم، حضور جدی بدون خوش و بش و لبخند در جلسه مراقبت است چرا که اینها می تواند نشانه ضعف در این میدان باشد/ آیا در نظام کنونی ما، به دانش آموزی که صداقت، مهربانی و همیاری دارد نمره بیشتری می دهند یا به دانش آموزی که هیچ کدام را ندارد و قبول هم ندارد، ولی هزینه می کند و به طرق مختلفی (حتی با همکاری بعضی از همکارانمان) نمرات قابل قبولی کسب می کند/ در حالی از خرید و فروش سوالات آزمون برآشفته می شویم و اخلاق را پایمال شده می یابیم که در کتاب اهداف آموزش و پرورش فصلی عملی برای اخلاق باز نشده است....
مدارسخاص؛ شامل نمونهدولتی، سمپاد(تیزهوشان) و اخیرا نمونه مردمی -بهطور جدی- از اواخر دهه شصت پای خود را به سیستم آموزشی ایران بازکرد و طی این سهدهه تاثیری "فراتر از اهداف اولیه" بر نظام آموزشی، پرورشی و در نهایت جامعه گذاشت/ مدارس خاص در ایران با هدف تبدیل دانشآموزان با قابلیتهای هوشی و تلاشی بالاتر به مدیران و متخصصان سطحبالا، از طریق بسترهای مناسب و متفاوت با مدارس عادی تشکیلشد/ برای ورود به هیچیک از این مدارس، تست هوش (به معنای تخصصیاش) برگزار نمیشود و تعداد زیادی از واردشدهها ممکن است افرادی باشند که آموزشهای بیشتری دیدهباشند یا فقط در مقطعی پرتلاش بوده باشند/ برای مدرسان نیز فیلتر ورودی مناسبی وجود ندارد و عمدتا بر اساس رابطه و یا حداکثر شهرت وارد این مدارس میشوند/ کمتر کسی تجربه تحملکردن یک مدرس سخت گیر (ولو توانمند) را به خاطر دارد / داستان مدیران نیز از یکطرف مشابه مدرسان و از طرف دیگر مشابه اکثر مدیرانی است که در جای جای این کشور بر روی صندلی چرخان مدیریت نشستهاند/ عملا شاخص کارآمدی برای سنجش توانائیهای کادر مدیریت و آموزشی مدرسه وجود ندارد/ از آنجائی که هدف قاطع مدارس خاص در ایران دستیابی به رتبههای بالای کنکوری است، لذا امکانات این مدارس نیز -با وجود اعتبارات دولتی و مردمی قابل توجه - از حد سنتی آن (معلم، آزمایشگاه، رایانه و ...) فراتر نمیرود/ در فلسفه و سناریوی تشکیل این مدارس یک پایانبندی شیرین و رویایی تصور شدهاست، اما پایان واقعی، تراژیکتر از حدتصور است/ خلاقیت، مدیریت روانی، کارگروهی و البته تعهد مهارتهائی هستند که غالب فارغالتحصیلان مدارس خاص، حتی اسم آنها را نیز نمیشنوند/ در این مدارس هر چیزی جز آنچه در نمره کنکور تاثیر دارد، درجه ۲ و پائینتر محسوب میشود/ اولیای دانشآموزان بهاصطلاح "خاص"، از لحظه ورود فرزندشان به این مدارس، سالها فرجام "خاصی" را انتظار میکشند/ از اواخر دوره ابتدائی تا حداقل اواخر دانشگاه، آنها مستمرا میزبان باری از استرس و نگرانیاند/ مدارس سمپاد (و به نسبت کمتری مدارس نمونه)، عملا -و باز احتمالا برخلاف پیشبینیها- جامعه را بهسمت واگرائی پیش میبرند و تعارضها و تنشهای پیامد آن/ تعداد قابل توجهی از فارغالتحصیلان این مدارس بعد از گذراندن بخشی از تحصیلات دانشگاهی خود، راه بیرون از مرزها را در پیش میگیرند که معنیاش عملا میشود نخبهپروری برای بیگانگان/ اگر همین امروز دستورالعملی مبنی بر تعطیلی مدارس خاص صادر شود، دو گروه مخالف جدی خواهندبود/ اگر مدارس خاص نبود، ...
چرا حقوق ما معلمان غیر دولتی و رسمی یکسان نیست ؟ چرا حقوق ما 300 هزار تومان ولی حقوق معلمان رسمی 2300000 تومان / چرا همه مسئولان چشم و گوششان را به روی مشکلاتی که در مدارس خرید خدمات آموزشی است ، بسته اند/ بغضم شکسته ...خسته ام / ضمانت و امنیت شغلی نداریم و بلافاصله نیروهای جایگزین پشت در مدرسه ایستاده اند/ چرا این همه فاصله بین معلم رسمی و غیر دولتی خریدخدمات آموزشی وجود دارد / حتی از داشتن کارت پرسنلی هم محروميم / من یک معلمم اما...