پرسش ما از مسوولین وزارت متبوع و اداره کل آموزش و پرورش قم این است تا کی چوب بی برنامگی های شما را زیر دستانتان باید بخورند/ چرا باید صدها نفراز پرسنل آموزشی و اداری مدارس بدون درخواست رسمی خود شخص که یکی از شرایط اصلی بخشنامه نقل و انتقالات می باشد از ناحیه 4 به ناحیه 1 قم منتقل شوند؟ چرا با سرنوشت و آینده شغلی معلمان تا این راحت بازی می کنید/ چرا در این طرح بسیار بزرگ و مهم از نقطه نظرات همکاران ، کارشناسان ، صاحب نظران و پیشکسوتان امر تعلیم و تربیت استان استفاده نشد
وزارت رفاه از شهریورماه 1395 با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام به شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل (در مقطع ابتدایی) کرده است. براساس اطلاعات بهدستآمده حدود 135 هزار کودک در سن ابتدایی خارج از مدرسه هستند که حدود 30 درصد این افراد بین 1 تا 4 سال تحصیل کرده و سپس مدرسه را رها کردهاند و 70 درصد دیگر هیچ گاه به مدرسه نرفتهاند. 51 درصد این کودکان دختر و 49 درصد پسر هستند. همچنین 52 درصد این کودکان در مناطق شهری و 48 درصد در مناطق روستایی سکونت دارند.
بیشترین کودکان بازمانده از تحصیل در استانهای سیستان و بلوچستان (31600 نفر)، تهران (13820 نفر)، خوزستان (11970 نفر) و خراسان رضوی (10910 نفر) زندگی میکنند.
حدود 55 هزار نفر از این کودکان تحت پوشش نهادهای حمایتی (بهزیستی و کمیتۀ امداد) قرار دارند و حدود 102 هزار نفر از این خانوارها یارانه دریافت میکنند. 7 درصد این کودکان نیز در سه دهک پردرآمد جامعه قرار دارند.
براساس تماس تلفنی با تکتک سرپرستان این خانوارها مشخص شده است که معلولیت (20 درصد) مهمترین عامل در بازماندگی از تحصیل این کودکان است. حدود 10 درصد این کودکان نیز بهدلیل فقر خانوار از مدرسه بیرون ماندهاند. حدود 28.4 درصد این کودکان نیز بهدلایلی نظیر زندگی کوچنشینی، دوزبانهبودن، زندگی در خارج از کشور، فوت، بیماریهای صعبالعلاج، و تحصیل در مدارس دینی از آموزش در مدارس ابتدایی بازماندهاند. حدود 5 درصد کودکان بهدلیل بیعلاقهگی مدرسه را رها کردهاند و 6 درصد نیز دوربودن مدرسه را دلیل ترک تحصیل اعلام کردهاند.
کانال جامعه شناسی علامه
گفته میشد که با حضور بطحایی در وزارت آموزش و پرورش، خودش از این معاونت خداحافظی خواهد کرد اما تاکنون در این پست مانده و به فعالیت خویش ادامه داده است/ " ۲۱ درصد دانشآموزان به غذا نمک اضافه میکنند، همچنین فقط یک روز در هفته ورزش میکنند و طبق مطالعات علمی، ٢٧,٧درصد دانشآموزان تریگلیسیرید بالا دارند " / " ١٦.١ درصد دانشآموزان نیز لاغری مفرط دارند و وزن ایدهآل ندارند و باید گفت شیوع اضافهوزن و چاقی در شهرها دو برابر روستاهاست. همچنین ٢٧.٥ درصد دانشآموزان، غذاهای غیرمفید در هفته مصرف میکنند و ٢٥.٧ درصد نیز هر هفته از نوشیدنی نوشابه استفاده میکنند" / " ٦٠ درصد دانشآموزان روزانه شیر مصرف نمیکنند و ٦٨ درصد نیز روزانه سبزیجات تازه و ٤٠ درصد دانشآموزان روزانه میوه مصرف نمیکنند" / ٨٦,٨ درصد مادران دانشآموزان خانهدارند و میتوانند غذای سالم را برای کودکانشان فراهم کنند/ باید معاونت محترم این وزارتخانه پس از گذشت دو سال توضیح دهد که آیا چنین حرف ها و وعده هایی جامه عمل به خود پوشیده است و آیا 80 درصد دانش آموزان کشور واقعا در ورزش صبحگاهی شرکت می کنند/ برای من واقعا جای پرسش و تعجب است در حالی که در مدارس و نظام آموزشی کشور با بحران منایع انسانی و کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم چگونه آقای حمیدی با افتخار و با آب و تاب از افزایش ساعات تربیت بدنی سخن به میان می آورد/ در حالی که هیچ نسبت منطقی میان تعداد مربیان تربیت بدنی و تعداد واحدهای آموزشی کشور وجود ندارد و بسیاری از مدارس و مناطق از کمبود " معلم ورزش " رنج می برند ؛ چگونه معاونت تربیت و سلامت با افتخار افزایش ساعات تربیت بدنی را گامی رو به جلو می خواند/ دانش و سواد بسیاری از معلمان تربیت بدنی به روز نیست/ برخی از معلمان که توانایی یا حوصله رفتن به کلاس را ندارند تصمیم به گرفتن این درس و تدریس آن میکنند که این مساله موجب افت سطح و جایگاه این درس در مدارس میشود و این موضوع با انتظارات دانشآموزان و حتی اولیای آنها تناسب و همخوانی ندارد/ معاونت تربیت بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش توضیح دهد که در راستای " دانش افزایی " و نیز " به روز آوری " معلمان ورزش چه کرده است/ آقای حمیدی شفاف و دقیق بگویند که در این 4 سال چند سانتی متر به فضای ورزشی دانش آموزان ایرانی اضافه شده است/ برای رفع و تعدیل محدودیت ها و جبران " فقر حرکتی " در بخش " تربیت بدنی دختران " با توجه به " اختلالات و ناهنجاریهای جسمی و حرکتی " شایع چه گام هایی برداشته شده است/ خشی از این مشکل به فرهنگ جامعه و نگرش ها و زیر ساخت های تربیت بدنی بر می گردد اما بخش اعظم آن به مدیریت ناکارآمد و غیراثربخش متولیان آن باز می گردد که نتوانسته اند حساسیت جامعه و مسئولان را نسبت به مشکلات و رفع اساسی آن برانگیزانند/ عمده فعالیت ها و اقدامات « مهرزاد حمیدی » معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در این 4 سال کشاندن ورزش قهرمانی به مدارس ، برگزاری المپیادهای ورزشی در مدارس و پخش وسیع آن به مدد سرمایه گذاری های رسانه ای بوده است در حالی که به نظر می رسد اقدام و یا برنامه خاصی در زمینه پایه گذاری و تحکیم زیر ساخت های ورزشی در مدارس صورت نگرفته است/ مدارس و نظام آموزشی ما بیش از شو آف ( SHOW OFF ) به اقدامات کارشناسی شده ، دلسوزی و پی گیری های مستمر و موثر نیاز دارد
بین 60 تا 70 درصد منابع دولتی، در آموزش و پرورش تلف می شود. یعنی آموزش و پرورش مانند خودرویی است که مثلا با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت می کند و در هر 100 کیلومتر 30 لیتر بنزین می سوزاند/ حدود یک میلیون و 300 هزار دانش آموز (10 درصد ) در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند و از این طریق آموزش و پرورش سالانه حدود 3 هزار میلیارد تومان صرفه جویی می کند/ اغلب معلمان آموزش لازم برای حرفه معلمی ندیده اند و برخی از آنها از لحاظ روانی و بینشی حضورشان در مدارس خطرناک است. علاوه بر این حداقل نیمی از معلمان انگیزه کافی برای کار کردن و ارتقای دانش و مهارتهای خود را ندارند/ توزیع نیروی انسانی آموزش و پرورش بسیار نامتوازن است. فشار نمایندگان برای استخدام فارغ التحصیلان بیکار حوزه انتخابیه در 15 سال گذشته سازماندهی نیروی انسانی را غیر ممکن کرده است. وزرا توان مقاومت در برابر افزایش فشار اجتماعی و سیاسی برای ورود بیکاران به آموزش و پرورش را ندارند/ گرفتن مدرک دانشگاهی بالاتر راهی برای افزایش حقوق و مزایای شغلی است و تاثیری در افزایش توان حرفه ای کارکنان ندارد/ آنچه در شغل معلمی مهم است داشتن دانش و مهارت مرتبط با حرفه در سطح مدارس است و معلوم نیست که مثلا دانش یک دکترای ریاضی در مدرسه چه کاربردی دارد/ نوسان بین پوپولیسم سیاسی برای خرید محبوبیت از یک سو و واقع بینی اقتصادی و دیدن تنگناهای دولت از سوی دیگر ، تناقض لاینحل در رفتار و گفتار وزرای آموزش و پرورش است/ به نظر می رسد در چارچوب قانون تاسیس مدارس غیردولتی که تاسیس و اداره این مدارس به شدت تحت کنترل دولت است، امکان توسعه این مدارس بیشتر از این وجود ندارد مگر اینکه دولت به موسسان و مدیران این مدارس اختیاراتی در زمینه برنامه ریزی درسی و انتخاب کارکنان با معیارهای غیردولتی بدهد که چنین اتفاقی از نظر سیاسی و ایدئولوژیک با موانع جدی روبه رو است/ صرفه جویی در آموزش و پرورش با این بافت متراکم نیروی انسانی و غلبه گفتمان معیشت محور از دفتر وزیر تا مدرسه نه تنها غیرممکن است بلکه بودجه دولتی آموزش و پرورش سال به سال افزایش می یابد و البته بهره وری هم به دلیل نارضایتی پرسنل و نبودن یک سیستم ارزشیابی و نظارت کاهش می یابد/ در طول 4 سال دولت یازدهم بودجه مصوب آموزش و پرورش دو برابر شد و اگر تامین کسری بودجه در این 4 سال را به بودجه مصوب اضافه کنیم بودجه 3 برابر شده است/ پرسش این است در سیستمی با بهره وری 30 درصد که افزایش بودجه تاثیری در افزایش کارآمدی و اثربخشی و حتی افزایش رضایت پرسنل ندارد دولت با چه انگیزه ای بازهم بودجه این دستگاه را افزایش دهد
گروه اخبار/
جمعی از " معلمان حق التدریس آزاد شهر تهران " با ارسال نامه ای برای « صدای معلم » خواهان رسیدگی و پاسخ گویی مسئولان نسبت به مطالبات خود شده اند .
یکی از اداراتی که بی حوصله ترین کارکنان را دارد کانون بازنشستگان فرهنگیان است؛ نه حرمتی ،نه روح همکاری ، نه پاسخ قانع کننده ای . چنان بی اعتنا و بی تفاوت پاسخ می دهند که مجاب نمی شوید هیچ ، سردر گم هم می گردید!
پاسخ حضوری و غیر حضوری هر دو شرایط یکسانی دارد. گوئی با مطرودین جامعه سرو کار دارند. گوئی خودشان بازنشسته نخواهند شد.
وظیفه هر کارمند پشت میزنشین، تکریم است. باید کتاب لغت بزرگان ادبیات راتغییر دهند تا تکلیف افراد با واژه های زیبا اما ناکارآمد مشخص شود.
اگر کارکنان این سازمان با رعایت دو شرط سلامتی و سن از خود بازنشستگان بکار گرفته شود، همدردی و همدلی و همشکلی آنان برای رعایت تکریم ارباب و رجوع میسر خواهد بود.( شرایط سنی 50 - 65 )
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اعضای این کمیسیون مصوبهای را مبنی بر الزام دولت برای اجرای طرح رتبهبندی فرهنگیان از سال ۹۷ داشتند.
جبار کوچکی نژاد اظهار کرد: نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروز مصوب کردند که با اصلاحیه ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شود از سال 97 طرح رتبه بندی فرهنگیان را اجرا کند.
وی افزود: براین اساس دولت باید آیین نامههای مربوط به طرح رتبه بندی فرهنگیان را تهیه کند و از ابتدای سال 97 این مسئله به شکل کامل و آنگونه که مدنظر سند تحول بنیادین است اجرایی شود.
براساس ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شد برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:
1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت آموزش و پرورش براساس این سند انجام شود و اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد.
2- تهیه نظام رتبهبندی معلمان و استقرار نظام پرداختها براساس تخصص با شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبهبندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی
3- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن بهعنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرائی. ( تسنیم )
انتهای پیام/