گروه گزارش/
هنوز هیچ مسئولی به صدای معلم در مورد وضعیت فرهنگیان مالباخته در منطقه 9 تهران پاسخی نداده است . ( این جا )
به نظر می رسد « علی اکبر محسنی نسب » نیز همچون مدیران پیشین برنامه و یا راهکار مشخصی برای حل و فصل مشکلات منطقه ندارد .
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران باید به این پرسش پاسخ دهد علی رغم حضور بیش از 3000 پرسنل و فرهنگی در منطقه 9 تهران آوردن مدیری خارج از منطقه و آن هم استان کرمانشاه و بازنشسته ای که دعوت به کار شده است چه توجیه مدیریتی و یا علمی می تواند داشته باشد .
نامه زیر توسط یکی از فرهنگیان برای « صدای معلم » ارسال گردیده است .
« صدای معلم » آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
گروه گزارش/

امروز « حسین خنیفر » در مراسم افطاری دانشگاه فرهنگیان و پس از صدور حکم ریاست ایشان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی میزبان خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش بود .
یکی از خبرنگاران حاضر در این مراسم به « صدای معلم » گفت :
سرجمع نشست حدود 40 دقیقه شد . یک دور همی ماه رمضانی بود .
این خبرنگار در پاسخ به پرسش صدای معلم در مورد محتوای سخنان رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت که آقای خنیفر از رسانه ها و خبرنگاران خواسته است که عملکرد او و دانشگاه فرهنگیان را نقد کنند و دانشگاه فرهنگیان پذیرای نقد آنان خواهد بود .

این خبرنگار از قول خنیفر بیان کرد که خبرنگاران صدای مردم هستند .
البته بیشتر حرف هایی که خنیفر زد کلی ، تکراری و کلیشه ای بود و چیزهایی را بیان کرد که قبلا شنیده بودیم .
خنیفر در این مراسم عنوان کرده است که بانی این مراسم دانشگاه فرهنگیان نبوده و هزینه های آن را فرد دیگری متقبل شده است . او اشاره ای به نام و یا هویت این فرد نکرد .
در این مورد گفتنی است « صدای معلم » پیش تر گزارشی را با عنوان " اجلاس 4 روزه مدیران دانشگاه فرهنگیان در هتل ۵ ستاره ؟! "
( این جا ) منتشر کرد .
در بخشی از این گزارش چنین آمده بود :
" این جملات مهیج وصف مکانی است که این روزها میزبان اجلاس 4 روزه حدود 200 نفر از مدیران و مهمانان یکی از سازمانهای دولتی است. شاید با توجه به هزینه تقریبا چهارصد میلیونی برگزاری این اجلاس تصور کنید مدیران ارشد وزارت نفت یا گمرک یا یکی از بانکهای دولتی در این مکان رویایی در این فصل ویژه گردشگری بندرعباس گرد هم آمدهاند.
دانشگاهی که به دلیل فقر شدید منابع مالی و بودجهای نتواسته حق التدریس دوسال گذشته استادان مدعو و پرشمار خود را پرداخت کند و برای تامین هزینههای روزمره دست در جیب دانشجویان دارد و ماهانه 45 درصد حقوق دانشجویی آنها را کسر میکند و در قبال آن خدمات بسیار نازل و بی کیفیتی در عرصه رفاهی به آنها عرضه میکند و حدود 60 درصد این درآمد را در سازمان مرکزی خرج امور جاری میکند.
بر اساس قوانین ؛ برگزاری جلسات دستگاههای دولتی در هتل های پنج ستاره ممنوع است و نیز هزینه کردن پول کسر شده از حقوق دانشجویان در غیر محل رفاهی آنها نیز ممنوع است.
چگونه است که نهادهای نظارتی دولت و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در برابر چنین قانون شکنی ها و اسراف و تجمل گرایی سکوت کرده اند؟
مدیران دانشگاه چه پاسخی دارند؟.. "
علی رغم ادعاهای پر تعداد « حسین خنیفر » رئیس تاره منصوب شده دانشگاه فرهنگیان در مورد " پاسخ گویی " ایشان هیچ گاه پاسخی به این گزارش نداد .
در مراسم امروز نام صدای معلم از لیست موعوین نشست خط خورده بود .
پایان گزارش/
پیش از تاسیس بنیاد ملی نخبگان دانش آموزان دارای استعداد برتر، تنها به افراد موفق در قالب های تحصیلی گفته می شد که بتواند به مراکز خاص مانند مدارس تیزهوشان راه یابد که این نوع نگرش منجر به ایجاد محدودیت برای عموم دانش آموزان میشد.
مطابق با سیاست های نوین اتخاذ شده در بنیاد ملی نخبگان، دانش آموز دارای استعداد برتر صرفا فرد درس خوان باهوش نیست،بلکه دانش آموزی است که توانایی برجسته ای در حوزه های مختلف استعدادی از خود بروز دهد و از خلاقیت و پشتکار نیز بهره مند باشد.
هدف اصلی از اجرای طرح کنونی شهاب:
فرآیند شناسایی و هدایت دانش آموزان با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت، استعداد ها و توانایی های کودکان و شناسایی حوزه های استعدادی دانش آموزان پایه های چهارم،پنجم، ششم و همچنین هدایت لحاظ شده به صورت عمومی و برای همه ی آنها است.
برای دستیابی به این هدف نباید هیچ گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه برای هیچ یک از آنها صورت گیرد.
فرآیند شناسایی این گونه است که ابتدا مجریان طرح شامل مدیران استانها، معلمان، مشاوران، معاونان و مدیران مدارس بر اساس متون علمی-آموزشی تدوین شده، دوره های آموزشی مورد نیاز را می گذرانند سپس بازبینه های (چک لیست) شناسایی استعداد ها در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی،حرکتی، اجتماعی، علوم تجربی و فرهنگ دینی توسط معلمان آموزش دیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می شود و برای هدایت عمومی دانش آموزان و اولیای آنها مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره ی آموزش و پرورش شهرستان ارسال می شود.
همچنین همه ی مستندات در پرونده ی سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگهداری می شود.
اقدامات مورد نیاز برای فرآیند هدایت دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی توسط آموزگار در کلاس شامل استفاده از روش های متنوع گروهی و تشویقی در تدریس، بازدید های علمی آگاهی بخش به والدین درزمینه ی استعداد های شناسایی شده،توجه عمومی به همه ی دانش آموزان،توجه غیر مستقیم و نامحسوس و دور از هرگونه برچسب زنی به دانش آموزان خاص و غیره است.
روند اجرای این طرح به این صورت است که معلم علاوه بر تدریس دروس آموزشی هر پایه فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را تکمیل می کند.
فرایند اجرای این طرح برای معلمان اضافه بر کار آموزشی آنها بوده و در قبال آن اضافه کاری دریافت نمی کنند.
خانم دکتر حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در تاریخ 96/11/20 در برنامه ی تلویزیونی یکی از اصلی ترین علت های لغو آزمون در مدارس ابتدایی و برچیدن مدارس تیزهوشان را ایجاد عدالت آموزشی بیان نموده و طرح شهاب را جایگزین آزمون های مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی عنوان کردند.
آقای زرافشان طرح شهاب را شناسایی تنوع استعدادها با برگزاری انواع جشنواره ها، المپیاد ها، فعالیت های تابستانی، پژوهش سراها و نمایشگاه های دانش آموزی دانستند.

حال جای سوال اینجاست شناسایی استعدادها با این جمعیت بالای کلاسهای درسی امکان پذیر است؟
- آیا معلم با چندین ساعت کلاس های ضمن خدمت که در پایین ترین حد کیفیت و کمیت برگزار می شود توانایی شناخت استعداد دانش آموزان کلاس خود را دارد؟
-آیا معلمی که با 40 دانش آموز در کلاس سرو کار دارد و جوابگوی انواع بخشنامه های اداری پاسخگویی به مدیر، معاون و اولیای دانش آموزان است، واقعا تا چه اندازه در تکمیل این فرم ها دقت نظر خواهد داشت؟
کاش به جای الگو برداری از سایر کشور ها، موقعیت، فرهنگ، اقتصاد و...و روابط آن با آموزش پرورش ایران در نظر گرفته می شد.
اجرا نشدن طرح شهاب در مدارس غیر انتفاعی یکی دیگر از نقاط تاریک این طرح است که عدالت آموزشی مورد تاکید را زیر سوال می برد.
آیا دانش آموزان این نوع مدارس جزو افراد این کشور نیستند و نباید استعداد یابی شوند؟
تا چه حد از اجرا شدن صحیح و دقیق این طرح در مناطق روستایی و دور افتاده اطمینان خاطر دارید؟
بنده جهت تکمیل اطلاعات خود از تعدادی از آموزگاران نواحی پنجگانه ی تبریز سوالاتی در مورد نحوه ی اجرا وتکمیل فرم های شهاب پرسیدم که اکثر قریب به اتفاق از همکاران، عدم وجود فرصت کافی در کلاس، حجم بالای کار های محول شده ی خارج از حیطه ی آموزشی، تعداد بالای دانش آموزان و عدم آشنایی کافی با جزئیات این طرح را از موانع برگزاری دقیق طرح شهاب اعلام کردند.
در قسمت هایی از دست نامه ی شهاب آمده است ؛ مدیران، معاونان آموزشی و پرورشی نیز باید در استعداد یابی و برگزاری احسن طرح با معلمان همکاری نمایند،کاش هنگام تنظیم این دستورالعمل و دست نامه از ساختمان بتونی وزارت و مناطق بالای شهر، سری به مناطق کم برخوردار و پایین شهر می زدند تا از نزدیک می دیدند مسئولین مدرسه با انواع مشکلات و معضلات در مدارس روبه رو هستند که فرصت فعالیتهای آموزشی را از آنها سلب می کند.

و کاش به جای الگوبرداری محض و بی پشتوانه از کشورهایی که مجری چنین طرحهایی هستند به موقعیت فیزیکی کلاسها، تعداد دانش آموزان ، وضعیت معیشت معلمان و انگیزه آنان نیز توجه می کردند.
سوال دیگری که بیشتر همکاران از دست اندرکاران این طرح دارند این است که نحوه ی سامان دهی و دسته بندی استعدادهای شناخته شده در کلاسهای هفتم به بعد چگونه خواهد بود؟
چگونه و در چه نوع مدارسی و با چه امکاناتی ادامه تحصیل خواهند داد؟
با تمام این تفاسیر هنوز نقاط مبهم بسیار زیادی در این طرح وجود دارد و امیدواریم مسئولان بتوانند جوابهای قانع کننده ای به هزاران سوال موجود پیدا کنند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه گزارش/
شنبه سی ام اردیبهشت ماه نشست خبری « محمدرضا رزاقی » مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با موضوع ثبت نام مدارس شاهد برگزار گردید .
« صدای معلم » در این نشست پرسش هایی را مطرح کرد و مقام مسئول هم به آن پاسخ داده است .

معلمی در ساعت موظف خود درست درس نمیدهد تا شاگردانش مجبور شوند در ساعات فوقالعاده با هزینهای علاوه شرکت کنند.
استاد دانشگاه دیرتر از موقع میآید و زودتر از موقع میرود.
استاد دانشگاه از ترجمهها و تحقیقات دانشجویان برای تألیف مقاله و کتاب و لاجرم ارتقای رتبی استفاده میکند.
دانشجو اقدام به تقلب و خرید تحقیق میکند.
تعمیرکار به جای تعمیر ارزانقیمت، برای فروش قطعه و دستمزد بیدرد سر، قطعه را عوض میکند.
کارگر از زیر کار در میرود.
کارفرما حقوق کارگر را درست پرداخت نمیکند.

نحوهٔ عمل پزشک در مراکز ارزان تحت بیمه با مراکز خصوصی متفاوت است چون در مراکز خصوصی پول بیشتری درمیآورد.
ارباب رجوع با پرداخت رشوه کار خود را جلو میاندازد یا قانون را زیر پا میگذارد.
کارمند جلوی پای ارباب رجوع سنگ میاندازد تا او مجبور به پرداخت رشوه شود.
بعد تمام این افراد «شریف»، از شنیدن خبر «دستگیری» یک مفسد اقتصادی و اختلاسگر داد و فغان به آسمان بلند میکنند که حکومت فاسد است و دقت نمیکنند که اگر حکومت فاسد بود که اصلا فساد کشف نمیشد.
(۱)کاش «کور خود و بینای مردم» نبودیم.
پانوشت:
۱) بیشک این سخن به معنی بیفساد بودن حکومت نیست.
کانال تفکر انتقادی
1- آن گونه که از اظهار نظرات وزیر و برخی از اعضای شورای معاونین وزارتخانه بر می آمد هدف اصلی حذف آزمون ورودی مدارس خاص و به مرور انحلال این گونه مدارس دست کم در دوره اول متوسطه بود، و ستون اصلی استدلال موافقان حذف آزمون مدارس خاص و خود مدارس خاص، دور کردن استرس از کودکان دوره ابتدایی برای آزمون، همچنین گذراندن اوقات فراغت کودکان در بازی و شادی به جای شرکت در بنگاه های آموزشی اقتصادی و یادگیری شیوه تست زنی بود.
2- مخالفان با استفاده از شیوه های مختلف و حتی نهادهای خاص در صدد حفظ این نوع مدارس و به تبع آن پابرجا ماندن آزمون و عدم تهدید این نوع کسب و کار بر آمدند و ستون اصلی استدلال آنها این بود که عدم شناخت استعدادهای برتر منجر به هدر رفت آن استعدادها می شود.
3- به نظر میرسد که موافقان و مخالفان حذف، به راه حل بینابینی رسیده اند و آن اینکه مدارس مورد نظر حفظ شوند ولی شیوه جذب دانش آموزان دارای استعداد برتر غیر از روش آزمون تستی باشد .
4- اکنون هم موافقان و هم مخالفان حذف می توانند پیروزمندانه ادعای نتیجه برد - برد، بر سر آن موضوع کنند. روشی که در دستگاه های مختلف مرسوم شده ولی در عمل این نوع نگاه به موضوعات نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به عنوان استخوان لای زخم همچنان معضل را در ابهام نگه میدارد.

5- روش مصاحبه برای پذیرش دانش آموزان این نوع مدارس مطرح شده، که تبدیل شدن آن به بخشنامهای شفاف، کارآمد و دارای قابلیت اجرای سریع، مورد تردید جدی است. و اعمال سلیقه از طرف مصاحبه کنندگان می تواند از نقاط آسیب پذیر این طرح یا روش پذیرش باشد.
6- امیدوارم مسئولین مربوطه به همه جوانب کارشناسی این طرح فکر کرده باشند و از روی مصلحت و توافق با مخالفان حذف مدارس خاص و رسیدن به راه حل مرضی الطرفین دست به طراحی این روش نزده باشند.
کانال فانوس
گروه اخبار/

انتخابات عضویت فرهنگیان در صندوق ذخیره با انتخاب سه نفر از فرهنگیان و راهیابی آنها به صندوقی که سالها به عنوان تاریکخانهای برایشان شناخته میشد، همراه شد.
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان که مدتهاست مسائل مالی آن نقل محافل مختلف شده با هدف ارتقاء معیشتی و رفاه فرهنگیان در 21 سال پیش تصویب و کار خود را آغاز کرد.موضوع فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان که شامل فعالیتهای مالی و اقتصادی میشود عرصههای مختلفی دارد که از جمله آنها «صنعت و بنگاههای اقتصادی»، «املاک و مستغلات»، «بانک و بیمه»، «بورس و سایر نهادها» و «تامین مالی» ذکر شده است اما همواره پای نظارت بر این بخشها و 27 شرکت زیرمجموعه صندوق ذخیره میلنگید و همین مسئله سبب شد سرانجام پرونده تخلفات و فسادهای مالی در این صندوق سرباز کند.
با منتشر شدن جنبههای مختلف سوءاستفاده مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، موج بدبینی معلمان به عنوان سرمایهگذاران اصلی این صندوق شکل گرفت و هماکنون بیشترین سرمایهگذاران صندوق ذخیره فرهنگیان، خود فرهنگیان هستند که اگر نظرسنجی در خصوص شرکتهای تابعه، زیر مجموعه صندوق و حتی درآمدها و سودهای این صندوق برگزار شود، هیچ اطلاعات خاصی در خصوص این موارد ندارند و در چنین شرایطی شاید به خاطر بازگشت اعتماد از دست رفته معلمان بود که آموزش و پرورش تصمیم گرفت، دو عضو از اعضای هیئت امنا و یک بازرس صندوق را از میان معلمان انتخاب کند.
براین اساس انتخابات عضویت هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در دو مرحله شکل گرفت و در مرحله نخست 180 هزار نفر از فرهنگیان در رایگیری که به صورت الکترونیک برگزار شد، مشارکت داشتند؛ مشارکتی که برخی از فعالان معلمی آن را بسیار کمرنگ میدانند اما به هر حال این انتخابات برگزار شد و هماکنون سه نفر از فرهنگیان به استقبال صندوقی میروند که بسیاری از زوایای آن تا به امروز برایشان مبهم بود و حدود 900 هزار معلم عضو صندوق ذخیره از همکاران خود انتظارات مختلفی دارند؛ انتظاراتی که عمده آن در بعد نظارتی و صیانت از حقوق معلمان است اما این منتخبان تا چه اندازه قدرت برآورده کردن این خواستهها را دارند؟

* ضعف نظارت در صندوق ذخیره فرهنگیان
محمدتقی سبزواری کارشناس آموزشی درباره انتخاب سه نفر از فرهنگیان برای عضویت در صندوق ذخیره گفت: این موضوع به عنوان یک کنش مدنی قابل تقدیر است اما باید توجه داشت که صندوق ذخیره فرهنگیان یک بنگاه اقتصادی است و افرادی که در آن حضور مییابند باید دیدگاه اقتصادی داشته باشند اما تا به امروز اغلب افرادی که در صندوق ذخیره بودند چنین دیدگاهی نداشتند.
وی در پاسخ به این پرسش که علت ضربه صندوق ذخیره حضور افرادی که اطلاعات اقتصادی لازم را نداشتند، نبوده است؟ افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان از اساسنامه ضربه خورده است چرا که در اساسنامه مکانیزمهای نظارتی وجود ندارند و تنها جایی که عملکرد صندوق را بررسی میکند بخش حسابرسی مستقل و بازرس است یعنی موسسهای به این بزرگی فقط با تعیین قرارداد با شرکت حسابرسی و در قالب حسابرس مستقل ارزیابی می شود در حالی که مکانیزمهای بهتری برای نظارت نیاز است.
سبزواری عنوان کرد: اگر ترکیب هیئت امنا به گونهای بود که اشخاص حقوقی دیگر مانند اعضای سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و اطلاعات در آن دخیل بودند شاید ضرباتی که صندوق امروز با آن مواجه شد صورت نمیگرفت، متأسفانه بعد نظارتی در صندوق ذخیره ضعیف است و با حضور فرهنگیان در هیئت امنا روزنهای ایجاد شد که معلمان نسبت به این صندوق حساس شوند و گزارشهایی از آن به بیرون درز پیدا کند.
وی مطرح کرد: اطلاعات شفافی از صندوق ذخیره وجود ندارد و تنها هر سال فرمی به دست سهامداران (فرهنگیان) میرسد که در آن اعلام میشود شما در طول این سالها مبلغ سرمایهگذاری تان چقدر است و چه مقدار سود دریافت کردهاید؟ اما درباره اینکه شرکتهای زیرمجموعه صندوق چگونه عمل کردهاند شفافیتی وجود ندارد.
این کارشناس آموزشی بیان کرد: البته معلمانی که انتخاب شدهاند اطلاعات اقتصادی ندارند و نمی توانند تأثیرگذاری چندانی در هیئت امنای صندوق داشته باشند اما به عنوان یک کنش مدنی که سهامدار و سرمایه گذار را در عملکرد موسسه دخیل بدانند قابل قبول است. ( تسنیم )
انتهای پیام/
گروه اخبار/ با تصویب هیات رئیسه و ریاست دانشگاه فرهنگیان، هیات رئیسه این دانشگاه بهعنوان ستاد پیگیری منویات مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان تشکیل شد.