طرح «تعطیلی زمستانی مدارس» اول مهر سال ۹۵ کلید خورد. طرحی ابتکاری که خانم ابتکار رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست برای کاهش فشار آلودگی دیماه در کلانشهرها ارائه کرد. طرحی که با هدف توزیع تعطیلات مدارس و به دنبال آن، توزیع بار ترافیکی در کلانشهرها و کاهش آلودگی هوا عنوان شد، اما به دلیل اشکالهای فراوانی که بر آن وارد شد به ثمر ننشست. اشکالهای متعدد که از ناراحتی وزارتخانه آموزش و پرورش برای دخالت سازمان محیط زیست در کارهای مدارس گرفته تا کلی نگری و پیچیدن نسخه کلانشهرها برای تمام کشور و از همه مهمتر بیاطلاعی مسئولان آموزش و پرورش از آن حکایت داشت.
البته آن طور که شواهد نشان میدهد این طرح پیش از این و در زمان وزارت محمدعلی نجفی هم اجرا میشده، اما نه با این نام. زمانی که نظام آموزشی در دوره دبیرستان به شکل ترمی-واحدی اجرا میشد، دانشآموزان هم مانند دانشجویان هر نیم سال، تعدادی واحد را گذرانده و در بین دو ترم نیز تعطیلاتی داشتند. پایان ترم اول هر نیم سال که همزمان با زمستان میشد، به نوعی طرح زمستانی تعطیلی مدارس محسوب میشد، اما پس از زمانی اندک و با اجرای نظام سالی-واحدی خود به خود حذف و به تاریخ سپرده شد. پیشنهاد سازمان محیط زیست هم تنها چند ماه کوتاه اذهان را درگیر و بعد هم به جرگه طرحهای خاموش پیوست، اما توصیه دی ماه سال گذشته علیاصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر کمکِ طرح تعطیلی مدارس در زمستان به توسعه و رونق گردشگری کشور سبب شد وزارتخانه آموزش و پرورش نیز برای شیرین شدن کام دانشآموزان و تعطیلی زمستانه حداقل ۱۵ روزه شروع به رایزنی کند.
اما و اگرهای طرح زمستانی تعطیلی مدارس
شنبه همین هفته بود که سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش از توافقات انجام شده با سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز سایر سازمانهای مرتبط برای اجرایی کردن تعطیلات زمستانی مدارس خبر داد. او توضیح داد: در صورتی که در زمستان دو هفته تعطیلات در نظر گرفته شود، باید مدارس یک هفته زودتر شروع شوند. همچنین پایان مدارس نیز با یک هفته تأخیر همراه است و دانشآموزان باید در هفته نخست خرداد در کلاسهای درس حاضر شوند که این موضوع به قانون و موافقت مجلس با تغییر شروع و پایان سال تحصیلی نیاز دارد.
البته انگار آقای وزیر برای دانشآموزانی که در مناطق گرمسیر زندگی میکنند و به خاطر گرم بودن هوا و کمبود لوازم سرمایشی در آن مناطق، امکان حضور در کلاس آن هم در گرمای خردادماه را ندارند، فکری نکرده بود؛ زیرا در پاسخ به چگونگی حل مشکل آنان گفت: در صورتی که تعطیلی دو هفته در زمستان مدنظر باشد، چارهای جز ادامه مدارس در خرداد ماه وجود ندارد.
تعطیلات سودمند زمستانی
طرحی که هنوز تا تصویب و اجرا فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به آن باید نظر موافق بهارستاننشینها و شورای عالی آموزش و پرورش را به خود جلب کند، در جامعه موافقان و مخالفان بسیاری دارد.
محمدابراهیم محمدی، مشاور معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش که از موافقان اجرای این طرح زمستانه است، از مزایای اجرای آن برایمان میگوید. به باور او علاوه بر رونق گردشگری و کمک به حل مشکل وارونگی و آلایندگی هوا در صورت اجرای این طرح، فرصت بسیار خوبی برای دستگاههای تعلیم و تربیت و نیز مجال تنفسی برای دانشآموزان ایجاد خواهد شد که با توانافزایی و تجدید قوا ادامه درسها را پیگیرند. ۹ ماه آموزش مداوم و یکسره، خستگی و مشکلاتی برای دانشآموز و معلم به همراه دارد و این تعطیلات کوتاه از نظر بحث آموزشی نه تنها آسیبزا نیست حتی کمک کننده هم میتواند باشد.
این کارشناس آموزش در ادامه به تعطیلات طولانی مدت سه ماه تابستان هم اشاره میکند و میگوید: به طور واقعبینانه به دلیل تعطیلات خردادماه و امتحانات، چهار ماه تعطیلات تابستانی داریم. زمانی طولانی که بلاتکلیفی و تعطیلی بیهدف در آن گسست آموزشی ایجاد کرده و فراگیری را به خاطر فاصله ایجاد شده، سخت میکند. آن هم در شرایطی که ۹۰درصد دانشآموزان خارج از چتر فراغت هستند و برای این زمان طولانی برنامهای ندارند. کم شدن حداقل دو هفته از این تعطیلات برای دانشآموز، معلم و نظام تعلیم و تربیت سودمند و کمک کننده است.
نباید عجولانه تصمیم گرفت
این سخنان موافق از این طرح در حالی است که ضیاءالله اعزازی ملکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصویب چنین طرحی را منوط به بررسی بیشتر دانسته و میگوید: بسیار بعید به نظر میرسد که مجلس و کمیسیون آموزش با طرح جدیدی در این زمینه موافقت کند؛ زیرا برای اجرایی شدن این طرح باید ابتدا مسائل و موارد مختلف در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که هنوز جامعه و خانوادهها آمادگی روبه رو شدن با این تغییرات را نداشته و برای آن فرهنگسازی نشده است. ضمن اینکه محتوای آموزشی، برنامهها و کتابهای آموزشی را نمیتوان با طرح تعطیلی مدارس همخوان کرد؛ زیرا تمام موارد بر اساس زمانبندی مشخصی برنامهریزی میشود.
به گفته او هر چند که ممکن است این طرح برکاتی در سایر حوزهها داشته باشد، اما برای سیستم آموزشی کشور باید روی بُعد آموزشی آن بررسی کارشناسی صورت گیرد و در این زمینه نباید عجولانه تصمیم گرفت.
نگاه تجاری به طرح تعطیلات زمستانی ممنوع
علی پورسلیمان، کارشناس آموزش نیز که از منتقدان اجرایی شدن این طرح است، میگوید اشتباه مسئولان و کارشناسان تصمیمگیر در این است که شرایط اقلیمی کشور را در تصمیمات خود لحاظ نمیکنند. آنها باید بدانند که در کشوری با اقلیمهای متفاوت زندگی میکنیم و نمیتوانیم قانونی این چنینی را به صورت واحد برای تمامی استانها تصویب کنیم.
ضمن اینکه هدف اصلی این طرح کاهش آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهاست، اما آلودگی شهری مانند تهران موعد مشخصی ندارد و برای آن نمیتوان تقویمی خاص را مشخص کرد و از آن خواست تا فقط در بازه زمانی دو هفتهای تعطیلات زمستانی اتفاق بیفتد.
این کارشناس فرهنگی تأکید میکند که نسبت به این طرح نگاهی تجاری و سودآور وجود دارد. دو سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست که از طراحان اصلی این طرح محسوب میشوند، هیچ نگاه کارشناسی و آموزشی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت ندارند.
سازمان میراث فرهنگی به فکر رونق گردشگری در زمستان و حل بخشی از مشکلات این صنعت است و سازمان محیط زیست هم به این طرح به چشم ناجی هوا نگاه میکند. در صورتی که نیاز است برای حل بحران آلودگی هوا نگاهی عمیقتر و وسیعتر وجود داشته باشد. بهتر این است که سازمان متولی هوای پاک، به جای اینکه حل این مشکل را در آموزش و پرورش ببیند به دنبال منابع آلاینده هوا بوده و با کمک شورای شهر و شهرداری برای کاستن از آن چارهاندیشی کند.
تعطیلی مدارس چاره کار نیست
در سالهای گذشته بحثهای بسیاری در این رابطه مطرح شد؛ در سال گذشته نیز این موضوع در قالب طرح هوای پاک در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت؛ در این طرح، بندی با عنوان تعطیلی مدارس در نظر گرفته شده بود، اما با آن مخالفت شد.
پیشتر از این، طرحی با مضمون تعطیلی زمستانی مدارس در مجلس عنوان شده و البته با آن مخالفت شده بود. همین سال گذشته بود که طرح هوای پاک در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت که یکی از بندهای آن به همین تعطیلی مدارس اشاره داشت که مورد موافقت نمایندههای مردم قرار نگرفت.
فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز که از منتقدان این طرح است، میگوید: دستکاری در تقویم مدارس به دلیل اینکه زندگی دانشآموزان، فرهنگیان و خانوادههای آنان را تحتالشعاع قرار میدهد، نباید انجام شود، مگر اینکه این طرح پشتوانه منطقی و علمی داشته باشد که در حال حاضر این طور به نظر نمیرسد.
او اضافه میکند: مشکل اصلی حل بحران آلودگی هواست، اما نباید بارِ ضعف مدیریتی دستگاههای دیگر را آموزش و پرورش به دوش بگیرد، هر چند که در حال حاضر هم آموزش و پرورش آن را متحمل میشود. کُندکاری دستگاههای عریض و طویل و کلانی که وظیفه مستقیم در کنترل آلودگی هوا دارند، فراموش شده و آموزش و پرورش مجبور به تعطیلی مدارس یا تغییر ساعت کلاس در طول سال تحصیلی میشود. ورود به این قضیه منطقی نیست و آموزش و پرورش باید جدیتر مقاومت کرده و تحت فشار دستگاههای دیگر قرار نگیرد. تعطیلی مدارس چاره کار نیست.
رییس مرکز استعدادهای درخشان نباید زیر بار این طرح برود/ آقای بطحایی به عنوان نفر اول اجرایی وزارتخانه چند بار نظرش را در باره مدارس سمپاد تغییر داد/ به گفته عبدالرسول عمادی هیچ آزمونی برای ورود دانشآموزان به پایه هفتم برگزار نمیشود، ولی با روشهای جایگزین مانند مصاحبه و گفتوگو، دانشآموزان جذب مدارس استعدادهای درخشان میشوند/ آیا برگزاری امتحان تستی چهارجوابی به صورت متمرکز بهتر است یا برگزاری مصاحبه و گفت و گوی شفاهی با داوطلبان و یا احتمالا رجوع به سوابق تحصیلی/ از طریق تست های چهارجوابی و در یک جلسه دو ساعته نمی توان استعداد درخشان را از استعداد معمولی تشخیص داد/ با جذب دانش آموز بر اساس مصاحبه و گفت و گو قطعا پارتی بازی ، بی عدالتی و حق کشی بیشتر از آزمون کتبی می شود/ با حذف آزمون و جایگزینی مصاحبه و گفت و گو آیا استعدادهای درخشان "واقعی" به جای "خرخوانها و دوپینگی های پرورده گروه های مافیایی شناسایی شده و جذب مدارس سمپاد می شوند/ اگر آزمون 10 تا عیب داشته باشد ، تکیه بر سوابق تحصیلی صد عیب دارد و جذب از طریق مصاحبه و گفت و گو هزار تا عیب دارد/ از نظر اجرایی امکان مصاحبه و گفت و گو با بیش از 200 هزار متقاضی ورود به پایه هفتم امکان پذیر نیست/ آقای عبدالرسول عمادی در کنار انتقاد از سایپا و سرودن شعر درباره تام و جری کمی هم به مسایل حوزه مدیریت خود توجه کند/ این روزها یک ساعت قبل از برگزاری امتحان نهایی سوم متوسطه و پیش دانشگاهی ده ها هزار دانش آموز منتظر دریافت سوالات لو رفته امتحان همان روز در تلگرام هستند/ بسیار محتمل است که چند هزار یا حداقل چند صد دانش آموز دوسه روز قبل از امتحان با پرداخت پول به این سوالات دسترسی داشته باشند/ عملکرد مافیای سوالات امتحان نهایی بسیار مخرب تر از مافیای گروه های آموزشی مثل قلمچی و گاج و مبتکران و .... است/ امتحانات رسمی آموزش و پرورش بی اعتبار شده است و سوابق تحصیلی نه نشانه هوش و استعداد دانش آموزان است و نه حتی خر خوانی و سخت کوشی آنها/ بی اعتنایی آقای عمادی به لو رفتن سوالات امتحان نهایی و در عین حال سخنوری و شاعری در مورد استحکام بدنه پراید و مشکلات آموزش و پرورش هند و سریال تام و جری، آدم را یاد داستان منجم گلستان سعدی می اندازد / آقای عمادی اگر واقعا آدم مسئولی است در حوزه مسئولیت خودش قدمی بردارد اگر هم روزنامه نگار و شاعر است، از مسئولیت اجرایی کناره گیری و از مزایای مدیریت صرفنظر کند تا باور پذیرشود/ مصاحبه گرانِ دانش آموزان متقاضی ورود به مدارس سمپاد چه کسانی هستند ، چگونه انتخاب می شوند و از چه بار علمی و اخلاقی برخوردارند / وزارتخانه با چه مکانیسمی جلوی پارتی بازی و اعمال سلیقه مصاحبه گران را می گیرد/ وقتی وزارتخانه نمی تواند بر امتحان متمرکز نهایی و رسمی سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی متمرکز و کشوری نظارت کند چگونه می تواند چند هزار مصاحبه کننده در مناطق مختلف کشور را کنترل کند/ جذب دانش آموز در مدارس سمپاد بر اساس مصاحبه و گفتگو مثل توزیع کالای کمیاب بین متقاضیان بر اساس مصاحبه است/ با این طرح بی عدالتی بیشتری صورت می گیرد ، فساد گسترده تر می شود و اعتراضات بیشتری هم به دنبال خواهد داشت/ طرح انحلال مدارس سمپاد دوره اول دبیرستان شکست خورد اما مسئولان آموزش و پرورش بالجبازی تلافی شکست را سر دانش آموزان خالی می کنند/ آموزش و پرورش بهتر است همان طرح اولیه یعنی انحلال مدارس سمپاد را با صبوری پیگیری کند و از دانش آموزان انتقام نگیرد
گروه اخبار/
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: طبق برنامه ششم و سند تحول آموزش و پرورش، برگزاری آزمون استخدامی و جذب در آموزش و پرورش از طریق ماده ۲۸ تخلف است و به عبارتی هرگونه بهکارگیری معلم جز از طریق دانشگاه فرهنگیان تخلف و ممنوع است.
حمیدرضا حاجیبابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «بررسی تطبیق سیاستها و برنامههای آموزش و پرورش با رهنمودهای مقام معظم رهبری» درباره چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: سند تحول بنیادین سال ۹۰ رونمایی شد و قلب آن دانشگاه فرهنگیان است؛ در واقع اگر دانشگاه فرهنگیان را احیا کنید یعنی سند تحول را احیا کردهاید و برعکس اگر دانشگاه فرهنگیان را احیا نکنید، گویی ۲۰۳۰ را احیا کردهاید.
نُرم دانشآموز به کلاس را در سال ۹۱ به ۲۲.۵ رسانده بودیم، اما اکنون تراکم به ۳۵ نفر رسیده است وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ راهاندازی شد، افزود: طبق قوانین بالادستی، معلم فقط باید از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب شود؛ متأسفانه از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان سوء استفاده شده است؛ ما خودمان آن را نوشتیم و منظور این بود که اگر رشتههایی خاصی وجود دارد و برای آن رشتههای خاص، معلم میخواهیم لازم نیست در دانشگاه کلاس تشکیل شود و میتوان از فارغالتحصیلان دانشگاه دیگر هم جذب کرد.
حاجی بابایی ادامه داد: از سال ۹۲ یک جو عمومی مبنی بر وجود ۱۵۰ هزار معلم مازاد در کشور به وجود آمد و گفتند ۱۵۰ هزار معلم در دولت دهم جذب شده که ۱۰۰ هزار نفر آنها سواد ندارند و استخدام بیرویه صورت گرفته است و آشپز و راننده را معلم کردهاند؛ این اظهارات باعث شد دولت و سازمان برنامه و سازمان امور استخدامی از همان زمان برای چنین وزارتخانهای دیگر ردیف استخدامی ندهد، در حالی که اکنون میگویند ۱۵۰ هزار نفر کمبود دارند.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان وزارت بنده هر ساله میانگین ۳۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته میشدند و در ۵ سال، ۱۵۰ هزار نفر از سیستم خارج شدند و ما ۱۵۰ هزار نفر استخدام و به عبارتی جایگزین کردیم، گفت: این در حالی است که در ۵ سال گذشته برابر خروجیها نیرو جذب نشد و جبران نکردیم و حالا ۱۵۰ هزار کمبود پیدا کردیم. آیا آشپز و راننده میتوانند معلم شوند؟ اینها در این ۵ سال چه میکردند، چرا آشپزها را برنداشتید؟
وی افزود: نُرم دانشآموز به کلاس را در سال ۹۱ به ۲۲.۵ رسانده بودیم، اما اکنون تراکم به ۳۵ نفر رسیده است؛ در واقع در این چند سال تعداد دانش آموزان را در کلاس افزایش دادهاند و کیفیت تدریس معلم پایین آمده است؛ در اکثر روستاها، مدارس را در مقطع متوسطه تعطیل کردهاند یعنی هرکجا که دانشآموز دبیرستانی کمتر از نرم و زیر ۲۰ نفر دارند، کلاس را تعطیل کردهاند و گفتهاند به روستای مجاور بروند.
حاجی بابایی با اشاره به اینکه از پنج سال گذشته اصرار بر خصوصیسازی در آموزش و پرورش شروع شد و بستههای گوناگون ارائه کردند و شاهد هل دادن مدارس دولتی به سمت خصوصی سازی بودیم، اظهار کرد: چندهزار کلاس را اجاره دادند که مجلس وارد شد و جلویش را گرفت.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خصوصی سازی حرف اول در پنج سال گذشته بوده است و تقویت دانشگاه فرهنگیان با خصوصی سازی مغایر است؛ رهبر معظم انقلاب در سیاستهای کلی به ارتقای آموزش و پرورش تأکید کرده و آن را امر حاکمیتی دانستهاند.
حاجی بابایی با بیان اینکه ما اولین سال راه اندازی دانشگاه فرهنگیان ۲۳۵۰۰ دانشجو گرفتیم و معتقد بودیم به طور طبیعی باید هر سال ۳۰ هزار دانشجو جذب کنیم که جبران بازنشستگی سالانه ۳۰ هزار نفر را بکند، عنوان کرد: در آموزش و پرورش ساختمان کم نداریم. مشکل اعتباری هم نداریم و حاضریم در دانشگاه ۵۰ هزار دانشجو در هر سال بگیرند و ما حمایت کنیم و بودجه تصویب کنیم.
وی افزود: ۳۰، ۴۰ هزار معلم با مدرک دکترا داریم که میتوان از آنها به عنوان اساتید حقالتدریس استفاده کرد. در واقع مشکل کلاس و استاد و بودجه را میتوان برای دانشگاه فرهنگیان حل کرد.
جا دارد از وزیر آموزش و پرورش تشکر کنم که نامه نوشته ۲۵ هزار ردیف جذب دانشجو به دانشگاه فرهنگیان بدهند. اگر ۵۰ هزار دانشجو نگیرید نمیتوانید آموزش و پرورش را در یکی دوسال آینده اداره کنید.
حاجیبابایی درباره طرح تعطیلی دو هفتهای مدارس در زمستان نیز گفت: این موضوع چندین بار در زمان آقای نجفی هم مطرح شد و مجلس رأی نداد و تقویم زمانی تعیین کرد. تعطیلی زمستانه مدارس در حد یک بیان است و کارشناسی علمی نشده است. شورای عالی آموزش و پرورش نیز از اول فروردین ۹۷ نمیتواند هیچ گونه مصوبهای با بار مالی مصوب کند و هر چه بار مالی داشته باشد باید به مجلس بیاورد.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون که کمبود معلم داریم باید از آنها که سالها در آموزش و پرورش زحمت کشیدهاند، استفاده کنیم و آنها که ماهرند را بدون استخدام جذب کنیم درباره طرح مهرآفرین و به کارگیری نیروهای خدماتی نیز نیروهایی که سالها کار کرده بودند به کار گرفته شدند.
حاجی بابایی افزود: آیا آشپز و راننده میتوانند معلم شوند؟ اینها در این ۵ سال چه میکردند، چرا آشپزها را برنداشتید؟ قبل از دوره ما، اجازه جذب معلم نمیدادند. به همین علت شرکتهای خدماتی دایر کرده بودند و معلمها را از طریق شرکتهای خدماتی وارد کلاسها میکردند.۱۹۰۰ معلم لیسانس و فوق لیسانس از طریق شرکتهای خدماتی جذب شدند و در کلاس درس میدادند و تحت عنوان نیروی خدماتی حقوق میگرفتند. ما همین افراد را به عنوان معلم جذب کردیم. گفتند که ما نیروهای خدماتی را معلم کردیم در حالی که آنها معلم بودند.
به گفته وزیر اسبق آموزش و پرورش طبق برنامه ششم و سند تحول، برگزاری آزمون استخدامی و جذب از طریق ماده ۲۸ تخلف است و به عبارتی هرگونه بهکارگیری معلم جز از طریق دانشگاه فرهنگیان تخلف و ممنوع است. ( فارس )
پایان پیام/
با وجودی که به صراحت در اصل سی ام قانون اساسى آموزش رايگان از حقوق بدیهی و مسلم شهروندان شناخته شده است اما مدارس بسیاری از هزینه ها را بر دوش دانش آموزان و خانواده ها قرار می دهند.
شیراز به عنوان یکی از کلان شهرهایی که بیشترین بار مالی را متوجه اولیا و دانش آموزان کرده است،نه تنها با دریافت شهریه های چند میلیونی از دایره انصاف خارج شده است.بلکه دچار نوعی آنارشيسم مالی در تأمين هزینه های مدارس نیز شده است.
انصاف حکم می کند اگر یار نیستیم بار هم نباشیم.
علاوه بر ناهماهنگی در اخذ شهریه وجوه دریافتی دیگر نیز از نظم و انضباط خاصی برخوردار نیست.یکی از این هزینه ها، هزینه خرید کتاب دانش آموزان می باشد.در حالی که مطابق با جدول پیوستی و سایت وزرات آپ هزینه کتب در اكثر رشته های فنی بین چهل تا شصت هزار تومان تعیین شده است.
اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز بدون پیروی از دستور العمل های صادره اقدام به تعیین نرخ جدید کرده است.
پس از بازدید بازرسان منطقه سه کشور از دو هنرستان ناحیه یک شیراز به علت ارسال گزارشهای متعدد به سازمان بازرسى کل کشور،کارشناس مسئول فنی و حرفه ای با نامه ای به تاریخ 18 / 2 / 97 مبلغ دریافتی بابت کتب سال تحصیلی 97_98 را یکصد و پنجاه هزار تومان تعیین میکند.این نامه در حالی صادر می شود که پس از پیگیری فعالان صنفی و دستور مدیرکل محترم مطابق با بخشنامه شماره 97/2205/74 به تاریخ 24 / 2 / 97 مدیران از گرفتن هر گونه وجهی مازاد بر نرخ مصوب منع شده اند.
این تخلف در چند هنرستان شیراز سال گذشته نیز صورت گرفته است که باعث تاسف فعالان صنفی در شیراز شده است.تخلفی که مصداق بارز ظلم مي باشد.شاید زمینه این ظلم به عدم اطلاع رسانی مناسب در خصوص ثبت سفارش کتاب درسی از طریق سامانه باز می گردد که عمدا یا سهوا هیچ اراده ای برای انجام آن وجود ندارد.
امید است که وزارت آموزش و پرورش مطابق با ماده 92 قانون مدیریت خدمات کشوری و آيين رسیدگی به تخلفات اداری با متخلفین امر برخورد قاطع و مبالغ غیر قانونی اخذ شده به صاحبان آن مسترد گردد.
صدای معلم آمادگی خود را برای انتشار پاسخ مسئولان اعلام می کند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مدیر محترم سایت وزین صدای معلم ،
و ریاست محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ؛
با سلام و احترام
گاه ما خیلی از چیزهای پیرامون خود را یا به دلیل سادگی و عینیت آن و یا به دلیل مأنوس بودن با آن و یا به دلیل اهمیت ندادن بدان مشاهده نمی کنیم . و شاید باورمان نمی شود که یک چیز بسیار ساده مثلا یک قلم ، قادر به خلق دنیایی معرفت است.
سایت صدای معلم برای آنانی که بدان بها می دهند و با روزنگار آن همگام می گردند ، رسانه ای ارزشمند برای هم صدایی ، همدلی و
همفکری است. برخورد آرا و نظرات معلمان فعال در این سایت اعم از نویسنده یا خواننده یا همکار صدای معلم و شورای نویسندگان
همگی با آلامی مشترک در جهت رسیدن به آرمان هایی مشخص عمل می کند.
یک رسانه می تواند به عنوان پایگاهی مشترک برای بیان مسایل و مشکلات باشد لذا حیف است که رسالت این رسانه حرفه ای فقط
در ارائه اخبار و مقالات مربوط به آموزش و پرورش سراسر کشور خلاصه گردد.
اگر بتوانیم قدری سازمان یافته تر و سیستماتیک به تنظیم اصول و برنامه ای مدون ، دست یابیم به جای هر نوع تشکل متفرق دور از دسترس معلمان سراسر کشور که امکان اطلاع یابی از فعالیت آنها برای تمامی همکاران فراهم نیست ، سایت صدای معلم به عنوان تشکل صنفی قابل دسترس همگان برای ایجاد هماهنگی لازم جهت اطلاع رسانی ، دانش افزایی و انتقال مشکلات و معضلات معیشتی و رفاهی و آموزشی تعیین گردد.
برای این مهم ، ابتدا فقط کافی است طی بخشنامه ای ، این سایت به تمامی مراکز آموزشی وزارت آموزش و پرورش سراسر کشور
معرفی گردد و سپس از بین همکاران فعال علاقه مند حتی مورد تأیید ادارات مناطق ، تعدادی معرفی و برای هر پایه در دوره ابتدائی
و برای هر رشته تخصصی در دوره متوسطه 3 تا 5 همکار مشخص گردند.
بدین طریق هم می توان نقش سرگروه های آموزشی را حذف کرد، هم مجلات رشد را حذف کرد ، و هم از عدم شناخت یا عدم اعتماد
به عده ای خاص از همکاران در تشکل های حضوری رهایی یافت. در این سایت همه چیز شفاف و روشن هست و از طریق اِبراز نظر،
همکاران علاقه مند در گیر مسأله می گردند. در ضمن بدین طریق برای بیان مشکلات صنفی دیگر نیازی به تجمعات انفرادی یا جزیره ای
نیز نخواهد بود.
این پیشنهاد ابتدا باید توسط مدیر محترم سایت به عنوان پذیرنده این رسالت مهم تأیید گردد سپس به کمیسیون جهت بررسی و
تأیید نهایی ابلاغ گردد. در صورت استقبال ، کم و کیف طرح و مراحل قانونی آن با تلفیق تجارب اساتید ، شکلی منسجم و قابل اجرا
می یابد.
امید که بتوانیم از این رسانه ملی به عنوان پایگاه ارزشمند اطلاع رسانی و همفکری و هماهنگی ، نهایت استفاده بهینه را عملی سازیم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید