صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

محورهای استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش   اهمیت آموزش و پرورش نیاز به توضیح ندارد . آنچه به توضیح و تحلیل نیاز دارد گره زدن منافع شخصی با مصالح و منافع عمومی آموزش و پرورش است .
اگر نگاهی خیلی کوتاه و گذرا به دوره های تاریخی ایران داشته باشیم ، اهمیت و اولویت فرهنگ بر سیاست قابل تامل است ، هر زمان سیاست رنگ و بوی فرهنگی داشته است و یا هر زمان وجهه ی فرهنگی سیاست مداران و حاکمان پررنگ بوده است پیامد آن ، پیشرفت و شکوفایی  فرهنگ  و آرامش برای جامعه بوده است .
فرهنگی بودن هر دوره ای را می توان در وجود وزیران اندیشمند و فرهیخته ی آن دوره جستجو نمود .
اما در دوره هایی که سیاست رنگ و بوی فرهنگی نداشته است و سیاست زدگی ، سیاست فرهنگی بوده است ،راهها به ترکستان می رفته و ...
مصداق سیاست با رنگ و بوی فرهنگی را می توان در وجود وزیر دانشمند هولاکوخان مغول  (آغاز حکومت ایلخانان )یعنی خواجه نصیرطوسی مشاهده نمود و البته می توان  معدل نخبگی و فرهنگی بودن سیاست در دوره ای از تاریخ باستان را در عنوان بزرگ مهر نیز جست و جو نمود .
و دهها مورد دیگر از این مصداق ها مانند خواجه نظام الملک ها ، رشیدالدین فضل الله همدانی و ... را در تاریخ ایران  می توان مثال زد .همین وزیرانی که سیاست را تلطیف نموده و آن را فرهنگی کردند و باعث شدند که قلم ها بر شمشیرها چیره گردد .
اما متاسفانه در دوران هایی که سیاست زدگان توانستند نخبگان فرهنگی را فدای منافع سیاست زده خود نمایند این فرهنگ بود که سیاسی شد و سیاست زده گردید ، این مدخل را بیان نمودیم تا اهمیت و اولویت فرهنگ بر سیاست مشخص گردد .

اما امروز که بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح است . با اینکه سوال از وزیر و استیضاح وی حق وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی است اما  وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی بایستی نشان دهند که به دنبال پیشبرد منافع شخصی و حزبی خود نیستند .
جای سوال است که چرا برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقط در برهه های خاص و کوتاهی به فکر فرهنگیان می افتند ؟

عدم اجرای سند تحول بنیادین تنها به وزیر و وزارت خانه مربوط نمی شود ، برای اجرای این سند و پیشبرد زیر نظام های آن ، نیاز به حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است .
نمایندگانی که استیضاح وزیر را امضاء نموده اند تاکنون چه اقدام عملی برای حمایت از اجرای این سند کرده اند ؟

رتبه بندی معلمان نیز نیازمند قوانینی است که منابع مالی این طرح را تامین نماید . نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون چه قدم عملی برای اجرای این طرح برداشته اند ؟
پرداخت مطالبات فرهنگیان نیز تنها به شخص وزیر و وزارت خانه مربوط نمی شود آنچه مشخص است که در زمان وزارت وزرای پیشین نیز این مشکلات وجود داشته است .

محورهای استیضاح بطحایی وزیر آموزش و پرورش


نه تنها این مشکل ، بلکه خیلی از مشکلات فرهنگیان ناشی از نوع نگاه حاکمیت به فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش است ، البته نگاه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فرهنگیان ابزاری و سیاسی بوده و همین نگاه است که حل مشکلات فرهنگیان را در جابه جایی وزیران می داند و همین نگاه است که باعث شده مشکلات فرهنگیان برای همیشه وجود داشته باشد !
کاهش اعتبارات ، عدم وجود ضابطه در انتخاب مدیران ، تبلیغات زود هنگام انتخابات مجلس یازدهم و چند مورد دیگر از مواردی هستند که استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش به آنها اشاره کرده اند .
وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی بایستی نقش و تاثیر خود را در افزایش اعتبارات وزارت آموزش و پرورش بیان نمایند تا احیانا کم کاری وزیر در این مورد مشخص شود !
 انتصاب مدیران در آموزش و پرورش نیز زمانی ضابطه مند است که شایسته سالاری معیار باشد نه دخالت نمایندگان  و تامین نظر آنها در انتصابات !

ورود زودهنگام به بحث انتخابات دوره ی یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز از طرف برخی از نمایندگان شروع شده و گرنه انتصاب مدیران همراه و همگام با دولت ، حق قانونی هر وزارت خانه ای و هر مدیرکلی  می باشد .
و اما انتشار اسامی وکلای استیضاح کننده ی وزیر آموزش و پرورش لازم است تا عموم فرهنگیان بدانند که موضوع استیضاح ، مطالبات به حق فرهنگیان است یا برخی می خواهند با بهانه کردن مطالبات فرهنگیان ، منافع شخصی و حزبی خود را عملی  و اجرایی نمایند .
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که جدی و عملی به دنبال حل مشکلات فرهنگیان باشند و گرنه سیاسی بازی و سیاست زدگی ، گره ای از مشکلات عدیده ی فرهنگیان نمی گشاید .

تغییر نگاه ها مهم است نه افراد .

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم .

کانال فرهنگیان سلام

منتشرشده در یادداشت

گروه رسانه/ عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بیان اینکه جوان دوره ما دل‌شده آرمان‌شهر بود اما جوان امروز دل‌زده ویران‌شهر است، گفت: ما جوانان را در دنیای برساخت شده اجتماعی خود تعریف و کنترل می‌کنیم و جوانان را موضوع تابوهای خود می‌کنیم. با گفتمان‌های خود یک قدرت هژمونیک ساخته‌ایم و با دال‌های مرکزی مثل اخلاق، دین، هنجار، هویت و نظام بر جوانان مسلط می‌شویم.

گروه اخبار/ معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش با اشاره به حذف برخی بند‌ها در فیش حقوقی معلمان، گفت: نیازمند قانونی خاص در نظام پرداختی هستیم.

گروه اخبار/

تسلیت صدای معلم به معصومه دهقان و عبدالفتاح سلطانی به مناسبت درگذشت هما سلطانی

« صدای معلم » درگذشت « هما سلطانی » دختر عزیز  « معصومه دهقان » همکار محترم فرهنگی و  « عبدالفتاح سلطانی » را به خانواده محترم ایشان تسلیت می گوید .

پایان پیام/

گروه رسانه/

به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار مطلب زیر منتشر می شود .

از همکاران و کنشگران رسانه ای و تشکل ها دعوت می شود تا یادداشت ها و مطالب خود را به این مناسبت برای صدای معلم ارسال کنند .

منتشرشده در یادداشت

" اهمیت نیروی انسانی و بافت فکری آن از جنبه های دیگر این موضوع بیشتر است . ساختار فکری این نیرو باید پذیرفته باشد که خدمات متنوع اداری به نحو احسن لازمه حیات جمعی و ادامه حیات اجتماعی است و رعایت منافع اجتماع مقدم بر منافع افراد ، و به عبارت دیگر منافع افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند در گرو رعایت منافع اجتماعی است .

تضمین منافع اجتماع در عین حال دربردارنده منافع افراد است ، یعنی تا زمانی که کارکنان جامعه « غیرت مسئولیت » در کار کردن ، و « اشتراک در منافع و اهداف ملی » نداشته باشند ، کارکرد جامعه دچار اختلالات جدی می شود .

آن چه از کارکرد ادارات ایران بر می آید وجود همان فرهنگ قبیلگی و روستایی است که بر آن حاکم است ، یعنی اگر چه در شکل و ظاهر صنعتی ادعای استمرار حیات دارد اما همانند جوامع صنعتی تقسیم کار اجتماعی و حفظ منافع مشترک در آن مد نظر نیست . این نوع فرهنگ با بوروکراسی که از مقوله جوامع صنعتی و اقتصاد رشد یافته است سنخیتی ندارد و در نتیجه مشکلات بسیار جدی ایجاد می کند ... " ( 1 )

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

سیدمحمد بطحایی هنوز یک سالگی وزارت خود را تجربه نکرده است که خبر استیضاحش را از رسانه ها می شنود .

این هم  می تواند الگو و یا مدلی از ارتباط و یا گفتمان در جامعه توسعه نیافته ما باشد که افراد و جریان ها به جای آن که با هم و از نزدیک دیالوگ داشته باشند از طریق برخی رسانه ها از وضعیت و یا عملکرد خود نزد دیگران آگاه می شوند .

بارها گفته ام که جامعه ما  تقریبا و در همه بخش ها ، گفت و گو بلد نیست و هنوز یاد نگرفته است که چگونه با هم حرف بزنند و یا به همدیگر گوش کنند .

نوع نگاه و فرهنگ سازمانی غالب و مهم تر از همه مناسبات ساختار اجازه نمی دهد که تا وزیری حرفه ای ، باسواد و برنامه ریز در راس این  سازمان بزرگ قرار گیرد  این مهارتی است که باید در " مدرسه " آموخته شود و البته  بسیاری از معلمان ما هم خود از چنین مهارتی بی بهره اند ...

این برای باردوم است که استیضاح بطحایی رسانه ای می شود .

پیش تر و در آبان ماه 96 نیز خبرگزاری فارس خبر از استیضاح بطحایی داده بود .

محور عمده استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی این خبرگزاری مخالف دولت ابقاء یا به کارگیری مدیران و نیروهای متهم در جریان سوء استفاده‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در طول سال‌های گذشته عنوان شده بود .

اما نتیجه آن مبهم ماند .

آن گونه که در خبر آمده است ( این جا ) ؛ این استیضاح دارای 15 محور بوده و به امضای 28 نماینده رسیده است .

تفاوت این است که نام استیضاح کنندگان  برخلاف قبل منتشر نشده است .

نگاهی به کارنامه اکثر استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش و جایگاه آنان نزد افکار عمومی نشان می دهد که قاطبه معلمان بر حسب معمول این نوع کارها را از سر دلسوزی نمی دانند و احتمال سهم خواهی و... را در این موارد از نظر دور نمی دارند .

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

حتی وضعیت به گونه ای شده است که حتی اگر نماینده ای در حال حاضر با توجه به آن که انتخابات مجلس سال 98 در پیش است حرفی در مورد آموزش و پرورش و مطالبات معلمان بزند برداشت عمومی این است که آن نماینده فارغ از هر جریان سیاسی در حال تبلیغ خود برای آینده است .

این هشداری است که اعتماد و سرمایه اجتماعی به خط قرمز خود رسیده است و صد البته عملکرد  ذی نفعان در این مساله کاملا موثر بوده است .

محور اول در مورد عدم اجرای سند تحول بنیادین ، کلی و شعاری است . " همگان به مشکلات و ضعف سیستم آموزشی کشور واقفیم و می‌دانیم که این سیستم نیاز به روش‌های نوین و ‌سازی دارد اما اینکه افرادی از درون سیستم که مسئولان مدیریتی میانی و کلان در حوزه آموزش و پرورش داشته باشند و امروز نیز به این روش منتقد باشند، جای سوال دارد... "

بطحایی خود اعلام کرده است که کم تر از 30 درصد سند در آموزش و پرورش اجرا شده است .

اگر از موارد متناقض و حتی متعارض سند شعار زده ای مانند سند تحول بنیادین فاکتور بگیریم بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند که زیر ساخت های اجرای این سند در آموزش و پرورش فراهم نیست .

آیا نمایندگان استیضاح کننده تاکنون به صورت موردی تذکری در مورد عدم اجرای موارد مشخص در سند تحول بنیادین به وزیر داده اند ؟

مورد دوم در مورد عدم اجرای نظام رتبه بندی معلمان است .

مهم ترین مانع برای اجرای این مورد فقدان بودجه و اعتبار است .

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

زمانی که برای پرداخت پاداش بازنشستگان همین مجلس مجوز فروش املاک و اموال آموزش و پرورش را صادر می کند آیا این پرسش نباید مطرح شود که منابع پایدار برای تامین و اجرای نظام رتبه بندی معلمان از کجا باید تامین شوند ؟

آیا این نمایندگان غیر از " مدرسه فروشی " راهکار دیگری برای تامین منابع و حتی " کسری بودجه "  ارائه  کرده اند ؟

مواردی مانند " عدم دقت در کتب درسی "  و " عدم پرداخت مطالبات فرهنگیان و بی‌توجهی به مشکلات رفاهی آنان " دیگر خیلی تکراری و شعاری شده اند .

از نظر من ، برنامه بطحایی بیشتر حالت کلی و شعاری و فاقد مکانیسم و سازوکارهای دقیق و عملیاتی برای اجرا شدن است  در سیستم متمرکز کنونی معلمان نقش موثری در تدوین کتب درسی ندارند .

حتی معلمان نسبت به محتوای ایدئولوژی برخی کتاب ها در حوزه علوم انسانی هم انتقاد دارند . ( این جا )

نمایندگان مجلس می توانستند به نقش کم رنگ معلمان در تدوین درست و علمی و به روز کتاب ها توسط معلمان و کارشناسان فن انتقاد کنند تا این که بخواهند نقش تمرکز را پر رنگ تر کنند .

نمایندگان مجلس به جای بیان مطالب کلی مانند عدم پرداخت مطالبات معلمان و... که زمانی برای این قشر جذاب بود باید به دنبال راهکارهای کارشناسی ، آبرومندانه و قابل حصول باشند .

مواردی مانند " عدم وجود ضابطه در انتخاب مدیران و عدول از قانون " و " ورود زود هنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم و سوء استفاده از جایگاه " کلید واژه استیضاح هستند .

تجارب ، مشاهدات و گزارش ها نشان می دهند که نگاه و حتی فهم اکثریت نمایندگان مجلس به مقوله آموزش و پرورش در حد " عزل و نصب " هاست .

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس  مهم ترین دلیل برای اثبات این مدعا آن است که نمایندگان استیضاح کننده حتی این موارد را احتمالا با کمیسیون آموزش که یک کمیسیون تخصصی  است در میان نگذاشته اند و قرار است هفته آینده در کمیسیون آموزش مورد بررسی قرار گیرد .

در دور قبل نیز سخنگوی این کمیسیون از تصمیم نمایندگان و نیز اعلام استیضاح بی خبر بود .

این نمایندگان احتمالا شانی برای کمیسیون قائل نیستند و شاید تصمیم گرفته اند خود دست به کار شوند هر چند ممکن است آیین نامه داخلی مجلس این مجوز را برای آنان صادر کرده باشد .

قبلا هم به کرات بیان شده است که مدارس و معلمان از پایگاه های اصلی اجرای انتخابات هستند .

نگاهی به صحبت ها و نطق های موافقان و مخالفان در زمان رای اعتماد به بطحایی نشان می دهند که تقریبا  هیچ نماینده ای برنامه ایشان را به صورت کارشناسی شده نقد نکرد و این در حالی بود که وزیر آموزش و پرورش از معدود نمایندگانی بود که رای بالایی آورد معلمان هم به خاطر جایگاهی که هنوز ته مانده ای از " مرجعیت اجتماعی " در ظرف آنان مانده است موقعیتی راهبردی و مهم برای نمایندگان جهت ابقا و کسب رای گروه های دیگر دارند .

البته این معادله یک سویه هم نیست .

کم نیستند معلمانی که برای کسب پست و جایگاه اداری در زمان انتخابات در رکاب این نمایندگان پا می زنند .

در واقع این معادله ای دو سویه است و در جامعه ای که " تحزب " و " تشکل " به معنای واقعی و علمی آن و به دور از روابط قبیله ای تعریف و تبیین نشده باشد این آسیب ها همچنان استمرار داشته و جامعه مدنی و دموکراتیک شکل نخواهد گرفت .

این معلمان در زمان انتخابات در ستادهای انتخاباتی فعالیت می کنند و طبیعی است که به خاطر این فعالیت متوقع شوند .

برخی اوقات هم که انتظارات این معلمان جامه عمل نمی پوشند عنوان می کنند که وزیر و یا سایر مسئولان به شعارهای داده شده پای بند نیستند و...

در حالی که اصل مهم برای معلمان باید " مطالبه گری " و " کنش گری غیر منفعت جویانه " با توجه به منافع ملی و مصالح آموزش باشد .

این معلمان حتی باید شعارهای این گونه نمایندگان را ثبت و در مراحل مختلف آن ها را طلب کنند .

آیا واقعا وضعیت چنین است ؟

سخن و رفتار این گونه معلمان را چگونه می توان تحلیل و نتیجه گیری کرد ؟

اما شگفتی من از بندی مانند " تضعبف دانشگاه فرهنگیان " است .

« حسین خنیفر " چهره ای  محافظه کار و از جنس تفکری است که مایل به ابقا و استمرار تفکر ایدئولوژیک به جای اندیشه حرفه ای در حوزه آموزش است .

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

پرسش این است ؛ آیا بطحایی که خود خنیفر را پیشنهاد داده است درصدد تضعیف ایشان می باشد ؟

خنیفری که قرار است که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را فله ای افزایش دهد و به ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ، " نگاه زاپاسی " دارد .

" عدم پذیرش مسئولیت و عذرخواهی بابت اتفاق شوم منطقه غرب تهران " و " فساد اخلاقی در مدارس به علت سوء مدیریت " مواردی هستند که به نظر می رسد ریشه در جاهای دیگری داشته باشند .

افرادی که وارد آموزش و پرورش می شوند از فیلتر " گزینش " رد می شوند .

« حراست " هم رفتار معلمان و کارکنان را بر اساس معیارهای خودش زیر نظر دارد .

اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد باید به دنبال منشا و ریشه ها بود .

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

اگر فلسفه هسته های گزینش دچار تناقض و یا نقصان شده و با نیازهای روز همخوانی ندارد باید این ها مورد بررسی و بازخوانی در اهداف و فسلفه قرار گیرند .

اگر این نمایندگان واقعا دلسوز آموزش و پرورش و آینده این دستگاه هستند چرا عدم توجه به تاسیس " سازمان نظام معلمی " که اتفاقا از برنامه های وزیر هنگام ارائه برنامه به مجلس بوده است برجسته نشده است ؟

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

وقتی یک ابزار کند و یا ناکارآمد می شود راهش ادامه وضع موجود نیست ؛ گاهی باید ابزارها با نگاهی جدید و تحول گرا تعویض شوند .

نمایندگان مجلس باید مشخص کنند آقای بطحایی دقیقا به کدام یک از موارد برنامه ی خود پای بند نبوده است ؟

در زمان پیشنهاد آقای بطحایی از سوی رئیس جمهور به مجلس برنامه ایشان را  در دو بخش  بررسی و مورد نقد و تحلیل قرار دادم . ( این جا ) و ( این جا ) « صدای معلم » تنها رسانه ای بود که در مورد مدارک « علی الهیار ترکمن » و « حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان » رمز گشایی کرد

نوشته بودم :

" بطحایی روز شنبه 21 مرداد ماه که برای پاسخ به پرسش های کمیسیون فرهنگی حضور یافته بود ( این جا )  زمانی که  برحل مشکل و معضلات معیشتی معلمان تأکید کرده بود در پاسخ به پرسش طیبه سیاوشی شاه عنایتی در مورد این که منابع مالی این دو مسئله را از چه منبعی تأمین خواهد کرد ؛ سکوت می کند .

همچنین این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به بطحایی چنین می گوید :

" متأسفانه در این نشست آقای بطحایی به این سوال پاسخ نداد که چرا با وجود 35 سال سابقه کاری در مدیریت کلان و میانی سیستم آموزشی کشور تغییراتی که بیان شد، در وزارت آموزش و پرورش اعمال نشد ولی امروز که بعد از 35 سال در رأس هرم قرار گرفته‌اید، داعیه‌دار تغییر در سیستم هستید. "

و در جای دیگری تاکید می کند :

" همگان به مشکلات و ضعف سیستم آموزشی کشور واقفیم و می‌دانیم که این سیستم نیاز به روش‌های نوین و ‌سازی دارد اما اینکه افرادی از درون سیستم که مسئولان مدیریتی میانی و کلان در حوزه آموزش و پرورش داشته باشند و امروز نیز به این روش منتقد باشند، جای سوال دارد... "

" سیاست " و " ایدئولوژی " دستگاه تعلیم و تربیت را دچار استحاله و روزمرگی کرده است  این گونه سخنان و وعده ها مصداق تمثیل واقعی " سنگ بزرگ علامت نزدن است " و نیز  " آدرس غلط دادن "  می باشد .

نگارنده سعی کرد تا فقط تعدادی از مفاد و مواد برنامه بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مورد نقد قرار دهد .

از نظر من ، برنامه بطحایی بیشتر حالت کلی و شعاری و فاقد مکانیسم و سازوکارهای دقیق و عملیاتی برای اجرا شدن است .

در این مورد صدای معلم حاضر است تا در مورد مفاد این برنامه با  بطحایی مناظره داشته باشد .

در یک مقایسه تطبیقی برنامه دانش آشتیانی را بسیار علمی تر ، دقیق تر ، شفاف تر و به روز در مقایسه با برنامه بطحایی ارزیابی کرده و نمره می دهم .... "

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

نگاهی به صحبت ها و نطق های موافقان و مخالفان در زمان رای اعتماد به بطحایی نشان می دهند که تقریبا  هیچ نماینده ای برنامه ایشان را به صورت کارشناسی شده نقد نکرد و این در حالی بود که وزیر آموزش و پرورش از معدود وزرایی بود که رای بالایی آورد .

هنوز جنجال نمایندگان مجلس در مورد مدرک « علی کردان » از اذهان مردم نرفته است . تجارب ، مشاهدات و گزارش ها نشان می دهند که نگاه و حتی فهم اکثریت نمایندگان مجلس به مقوله آموزش و پرورش در حد " عزل و نصب " هاست .

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

محمدرضا فاکر نماینده مجلس هشتم در نطق پیش از دستور گفت :

" نماینده نشدیم که هر طور دل ما خواست رای دهیم و آبروی نظام و کشور را بفروشیم و سرمایه ملت را تباه کنیم و پشت سر کسانی راه رویم که متهم به تقلب، نفاق، دزدی، جنایت، زنا و آدم‌کشی هستند و به نوعی سر خود کلاه بگذاریم و با همدیگر معامله کنیم تا قانع شویم. "

« صدای معلم » تنها رسانه ای بود که در مورد مدارک « علی الهیار ترکمن » و « حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان » رمز گشایی کرد . ( این جا ) و ( این جا ).

واکنش نمایندگان مجلس در این مورد چه بود ؟

این نمایندگان و حتی افرادی از فراکسیون امید به خود زحمت ندادند در این موارد سوالی از وزیر آموزش و پرورش کنند ؟

استیضاح بطحایی و تحلیل رفتار نمایندگان مجلس

آیا این حساسیت ها فقط مال قبل بود و یا نوع  مدرک فرق داشت ؟

عدم صداقت نمایندگان مجلس در این قضیه کاملا مشخص و شفاف شد .

باور من است که بسیاری از نمایندگان مجلس بیش از آن که به فکر مردم و مصالح جامعه باشند به فکر خود و آینده شغلی خویش هستند .

نوع نگاه و فرهنگ سازمانی غالب و مهم تر از همه مناسبات ساختار اجازه نمی دهد که تا وزیری حرفه ای ، باسواد و برنامه ریز در راس این  سازمان بزرگ قرار گیرد .

نهادهای موازی این دستگاه نیز اجازه نمی دهند تا موضوع " آموزش " در مفهوم یک پارچه آن آن مورد بررسی و اجماع و اجرا قرار گیرد .

" سیاست " و " ایدئولوژی " دستگاه تعلیم و تربیت را دچار استحاله و روزمرگی کرده است .

با این تفاسیر خیلی فرق نمی کند که چه کسی وزیر آموزش و پرورش باشد .

 

( 1 )

جامعه شناسی نخبه کشی ؛ قائم مقام ، امیر کبیر ، مصدق ؛ تحلیل جامعه شناختی برخی از ریشه های تاریخی استبداد و عقب ماندگی در ایران ، علی رضا قلی – تهران : نشر نی ، 1377  ص 155

منتشرشده در یادداشت

حذف سختی کار و فوق العاده شغل فرهنگیان و انفعال وزارت آموزش و پرورش  پس از حذف ناعادلانه بند سختی کار از حکم کارگزینی فرهنگیان، هم اکنون به طور پراکنده و غیررسمی، سخن از حذف بند تفاوت تطبیق و حذف دوران تحصیل تربیت معلم و دبیری از پیشینه کاری برای بازنشستگی می شود.

چند روز پیش یکی از همکاران فرهنگی از یکی از مسئولان آموزش و پرورش در تهران شنیده بود که قرار است بند تفاوت تطبیق هم از حکم های کارگزینی حذف شود. این بند چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه می کند.

هم اکنون چنین به نظر می رسد که دولت با جلو انداختن دیوان محاسبات و این که در گذشته چند بند غیرقانونی به حقوق فرهنگیان و برخی از دیگر کارکنان دولت افزوده شده و باید کم گردد به دنبال این است که محلی برای کسری بودجه خود، دست و پا کند.

به راستی شگفت آور نیست در جامعه ای که رقم های دزدی و اختلاس هایی که هر روز رسانه ای می شود، نجومی است و سر به فلک می کشد، دولت و دیگر ارکان حاکمیت به جای برخورد جدی با دزدان و متخلفان گردن کلفت، چراغ دست شان بگیرند و به بهانه های سست و واهی، از حقوق ۲ میلیون تومانی فرهنگیان، کم کنند؟ تازه به همین هم اکتفا نکنند و آن طور که در فضای مجازی منتشر شده است، قانون را عطف به ماسبق کنند و دوره های تربیت معلم و دبیری آموزگاران را از سابقه کاری آنها حذف نمایند؟

حذف سختی کار و فوق العاده شغل فرهنگیان و انفعال وزارت آموزش و پرورش

و شگفت آور، موضع گیری دو پهلوی فرادستان آموزش و پرورش است که به طور شفاف اعلام نمی کنند که آیا به راستی این خبرهایی که از زبان برخی مسئولان خود آموزش و پرورش شنیده می شود، حقیقت دارند یا نه؟ اگر آن گونه که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که ما در این تصمیمات کاره ای نیستیم و کار، کار دیوان محاسبات است؛ دست کم اطلاع رسانی شفاف و دقیق که از دست شان برمی آید.

یک سوی دیگر این داستان، به تشکل های صنفی و سیاسی فرهنگیان برمی گردد.

حذف سختی کار و فوق العاده شغل فرهنگیان و انفعال وزارت آموزش و پرورش

برخی از این تشکل ها، تشکل های پستی هستند و تنها هنری که دارند این است که پست های گوناگون اداری و وزارتی را برای نیروهای خودشان جور کنند؛ برخی دیگر هم تشریفاتی اند و تنها در دیدار با فرادستان آموزش و پرورش دعوت می شوند و هنر دیگری جز ظاهر شدن در عکس با مسئولان ندارند.

اما برخی تشکل ها هم هستند که دل نگران حق و حقوق فرهنگیان هستند. این تشکل ها باید در این مورد به جد پیگیر باشند تا بتوانند در برابر تضییع بیشتر حقوق فرهنگیان، واکنش فراخور نشان دهند.

روزنامه روزان

منتشرشده در یادداشت

شعر معلم و اخلاق

نه فلک رقصان به ساز عشق هان
ده مرا جامی رها از جسم جان

با طرب عشقی رها از زندگی
عشق پیدا گر چه نا پیدا همان

این جهان همچون صدایی آشنا
در برابر کوه ها نجوای مان

یک حقیقت بیش لا ای حق شناس
معرفت حاصل مجازی حق عیان

یاد محمودی کنی یاد از ایاز
همچو معشوق عاشقی در عشق دان

خوبرویان همچو ماهی مهر سا
همچو فرهادی و شیرین ورد جان

همچو شمعی سوزناکی آتشین
در میان جمعی فروزان هم چنان

از خراباتی گذر جانب سما
فارغ از دنیای دونان هر زمان

واقعیت چیست ساقی گو به ما
تا رها از این جهان دور از جهان


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
جمعه, 11 مرداد 1397 08:50

صدای معلم، صدای خداست

صدای معلم و گروه های مرجع

 این جمله مشهور "صدای مردم، صدای خداست" منتسب به نیکولو ماکیاولی سیاستمدار ایتالیایی و نویسنده کتاب شهیر شهریار، بحث‌انگیزترین کتاب سیاسی تمام دوران‌هاست.

صدای معلم نیز در کنار صدای هنرمندان، ورزشکاران و اساتید حوزه و دانشگاه، به عنوان نیروهای مرجع و تأثیرگذار جامعه می‌تواند به صدای خدا منتسب شود.

معمولا در جوامع توسعه یافته و حتی در حال توسعه، طبقه متوسط نقش سازنده و آگاهی بخشی در جامعه ایفا می‌کنند. گروه‌های مرجع به عنوان راهنمای رفتار افراد در فرایند الگوسازی و الگوپذیری مؤثر بوده و در واقع کار ویژه جامعه مدنی را ایفا می‌کنند.

صدای معلم و گروه های مرجع

علی‌رغم اتفاقات ناگواری چون حادثه تلخ منطقه دو تهران و شیطنت رسانه‌ای و سوء‌ استفاده بخش‌هایی از دولت در به حاشیه بردن مطالبات صنفی منزلتی و معیشتی فرهنگیان، معلمان در کنار هنرمندان، ورزشکاران و اساتید حوزه و دانشگاه کماکان در مرکز توجه و اعتماد مردم بوده و در لیست گروه‌های مرجع قرار دارند.


 گزینش حرفه ای باید

هسته گزینش آموزش و پرورش یکی از سخت گیرترین گزینش‌هاست. این هسته برای احراز صلاحیت معلمی به تمام مسائل سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و سلامت روح و روان حساسیت خاصی نشان می‌دهد ولی به نظر می‌رسد که صلاحیت‌های حرفه‌ای (شایستگی‌های فنی و غیر فنی) کمتر در مرکز توجه هسته گزینش بوده است.

صدای معلم و گروه های مرجع

با توجه به اتفاقات اخیر بهتر است این حساسیت‌ها همه‌جانبه و حرفه‌ای صورت گیرد و تا حد امکان از تفتیش عقاید معلمان جوان و تولید افراد چندشخصیتی پرهیز گردد.همچنین گزینش باید مستقل از آمد و رفت دولت‌ها بوده و افراط و تفریط و حب و بغض‌های جناحی و سیاسی در آن راه پیدا نکند.
به قول  محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش برخی از سوالات گزینش را آیت‌الله ها هم نمی‌توانند به راحتی پاسخگو باشند!


 مدارس غیر دولتی و داستان راستان

مدارس غیردولتی در واقع برون‌سپاری وظایف آموزش و پرورش به بخش خصوصی است.
به روایت آمار حدود یک و نیم میلیون دانش آموز در بیش از سیزده هزار مدرسه غیر انتفاعی درحال تحصیلند.
اگر یک روی سکه مدارس غیر انتفاعی وجه فرهنگی و آموزشی آن باشد، روی دیگرش کار اقتصادی است و البته انجام کار اقتصادی تابع قوانین خاص حوزه کسب و کار است.در مدارس غیردولتی به جز مدیر مجموعه، الباقی میتوانند از نیروهای آزاد مورد تأیید گزینش آموزش و پرورش باشند.

صدای معلم و گروه های مرجع

در واقع معلمان و کارکنان آزاد بدون گواهی صلاحیت تدریس نباید شاغل در مراکز غیردولتی باشند. همچنین کارکنان این مدارس باید حداقل از حقوق پایه قانون کار برخوردار بوده و بیمه کارکنان نیز متناسب با ساعات حضور در مرکز  تنظیم و پرداخت گردد.برخی از مؤسسان مراکز غیر دولتی از وابستگان سببی و نسبی مقامات کشوری و منطقه ای هستند و عمدتا در نقاط برخوردار پایتخت و کلانشهرها با دور زدن شهریه های مصوب و هزینه تراشی با عناوینی چون فوق برنامه و اردو، پول کلانی به جیب می زنند و افزایش شهریه ها به نام معلمان آزاد و به کام مؤسسان تمام می شود.

معلمان آزاد از این منظر از مظلوم‌ترین‌ها بوده و عملا فاقد امنیت شغلی و وجهه لازم از ناحیه مؤسسان، اولیا و حتی خود دانش آموزان هستند.
معمولا به جای اسامی آنها در لیست بیمه، نام فرزندان و خویشاوندان مؤسسان گنجانده می شود. در پرداخت حقوق نیز تعطیلات رسمی کسر می شود و این معلمان مظلوم معمولا برای حفظ چندرغاز مواجبی در مقابل تضییع حقوقشان روزه سکوت می گیرند.


 معلمان معصوم نیستند

اگر در برخورد با تخلفات آشکار امثال طوسی اهمال و اغماض نمی شد، ما قطعا شاهد پرده‌دری و ارتکاب عریان پدیده کودک آزاری‌های اخیر نبودیم.
از طرفی باید بپذیریم که علی‌رغم عبور از هفت خوان گزینش، معلمها معصوم نبوده و افرادی عادی و جایز الخطا هستند و به طور طبیعی متأثر از وضعیت کلی اجتماع ملتهب و نابسامان پیرامونی هستند.
لذا معصوم پنداری و قدسی کردن فرهنگیان و در بوق و کرنا کردن خطاهای احتمالی شان درست نیست.
ولی چیزی که نباید فراموش شود این است که به نسبت جمعیت میلیونی معلمان شاغل، خطاهای احتمالی شان به‌رغم مشکلات منزلتی و معیشتی قابل اغماض و چشم پوشی بوده و از این حیث شاید با هیچ صنفی قابل قیاس نباشند.


 دوره پنهان کاری جنسی سپری شده است

اتفاقات ناگوار اخیر نشان می دهد که دوره پنهانکاری با بهانه به اصطلاح مصلحت ها گذشته است. امروز والدین دانش آموزان به حق نگران تکرار چنین فجایعی هستند. باید با چنین حوادثی به عنوان یک معضل اجتماعی برخورد کنیم نه حادثه‌ای اتفاقی.
بحث دیگر آن که باید راهی برای آموزش مسائل پیشگیرانه جنسی یافت و یا ساخت.
 امروز اگر همچنان به سان کبک سر در برف پنهان‌کاری و ساده‌انگاری فرو بریم فردا شاید رسوایی‌های بزرگتری در حوزه‌های دیگر دامن گیر جامعه ما گردد.
مخلص کلام آن که زنگ‌ها برای ما به صدا در آمده است!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

بلی - 57%
خیر - 43%

مجموع آرا: 223

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور