چند سالی است ، مقوله حذف کنکور رسانه ای شده است.اما هنوز عملا اقدامی در این راستا انجام نگرفته است.
به طوری که امسال شاهد رقابت یک میلیون و یازده هزار و سیصد وشصت نفر در همه گروه ها در چند روز گذشته بودیم.
جدای از چرایی و علل و عواقب مثبت یا منفی این قضیه دانش آموزان زیادی هر ساله منتظر لغو این ماراتون نفسگیر هستند.
این انتظار بدین معناست که شکستن سد کنکور برای جامعه دانش آموزی و خانواده های آنها دغدغه ای است بزرگ واسترس زا.
از طرفی کنکور، تعیین کننده سرنوشت کاری و حتی زندگی هزاران دانش آموز است.
پس باشد یا نباشد؟مساله این است!
چرا کنکور مهم است؟ به زعم اکثریت جامعه کنکور یعنی ورود به بازار کار، یعنی تامین آینده و زندگی.
لذا هر ساله تب کنکور چند ماهی از سال در ایران بالا می رود همه را درگیر خود می کند .
همه آنهایی که دانش آموز کنکوری برای ورود به جامعه کاری دارند.
بالاخره یک روز صبح پشت صندلی رقابت اطلاعات و شانس می نشینند و کنکور می دهند.
با اعلام نتایج برای عده ای درب دانشگاه ، درب ورود به بازار کار، درب ورود به عرصه زندگی بازمی شود و بقیه پشت این دربها می مانند.
عده ای از کسانی که پشت دربها مانده اند به طرف درب بعدی می روند یعنی ورود به دانشگاه آزاد.
و بقیه ای که پشت هر دو درب مانده اند را زندگی ناخواسته می بلعد. شاید بیکاری شاید کار غیر دلخواه ،و شاید عکس همه اینها آینده ای روشن تر از دانشگاه.
بدین ترتیب نشستن پشت صندلی های دانشگاه و یدک کشیدن عنوان دکتر مهندس برایشان آرزوی از دست رفته می شود.
و اما علت تحصیل در دانشگاه های غیر دولتی که بخش عظیمی از جامعه آماری ایران که از هر قشر با هر نوع استعداد را به خود اختصاص می دهد چیست؟
از جمله دلایل پررنگ این امر ؛ مدرک شیفتگی ، و یا کسب اعتبار است و در کنار این دو، دلیل سوم مثبتی هم هست و آن کسب علم است.
این دلایل فقط می تواند برای جامعه دانشجویی صدق کند نه برای گردانندگان دانشگاه های غیر دولتی.
خوب به یاد دارم که در یک مصاحبه تلویزیونی دکتر جاسبی علت پذیرش دانشجو با هر سطح استعداد، در دانشگاه آزاد را این گونه عنوان کرد:
"من دوست دارم حتی کارگر کار خانه ام هم تحصیلات تکمیلی داشته باشد ".
این نگاه زمانی خوب است که آموخته ها اعتبار داشته باشند یعنی اگر زمانی دانشگاه ها را از نظر رتبه علمی درجه بندی نمایند دانشگاه های غیر دولتی نیز در این مقوله بدرخشند و نه صرفا کارخانه تولید مدرک باشد !
جناب دکتر جاسبی از یک نکته مهم نیز غفلت ورزیدند و آن اینکه آیا جوان دانشگاهی ما به کارگری در کارخانه رضا می دهد؟و یا با کمال میل به کاری به غیر از رشته اش می پردازد؟
اگر از زاویه دید دانشگاهیان به این مساله نظر بیفکنیم قطعا آنها دوست دارند کاری مطابق با مدرک شان داشته باشند و اگر چنین نشود آنها معتقدند جامعه به آنها ظلم کرده است! حق شان را خورده است !حق یک کار خوب دولتی با درآمد خوب و میز خوب!
علت رشد ونمو این توقع دراذهان آنها، موازن نبودن نیاز بازار کار با خروجی تحصیل کرده هاست.
یک مصداق کوچک از این عدم توازن را عنوان می کنم .
طبق برآورد صاحب نظران اعلام شده که ظرف دوسال آینده تعداد مهندسان ما از مهندسان آلمانی هم بیشتر خواهد شد در صورتی که ارزش تولیدات صنعتی ما حداکثر یک دهم آلمان است !
مخلص کلام ؛
در این آشفته بازار باشد یا نباشد کنکور ، اتفاقها می افتد! و اما علت تحصیل در دانشگاه های غیر دولتی که بخش عظیمی از جامعه آماری ایران که از هر قشر با هر نوع استعداد را به خود اختصاص می دهد چیست
کنکور نباشد، کلاس کنکور نیست .
موسسه آموزشی نیست.
مافیای کلاس های خصوصی نیست.
کتب کنکوری نیست.
رقابت موسسات نیست.
و ایضا ،کیفیت و غربال استعداد های جامعه هم نیست.
و اگر باشد دوباره بحث داغ داغ داغ زندگی کار وآینده .
گره از این مهم گشوده نمی شود مگر اینکه گزینه ای جایگزین کنکور بشود آن هم ،علمی تر، همه جانبه و به نفع عموم .برای قبضه کردن بازار کار و توسعه همه جانبه کشور.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه بازنشستگان/ مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامهریزی جهت پاداش پایان خدمت فرهنگیان گفت: 1200 میلیارد تومان در تخصیص تیرماه بهزودی به خزانه ابلاغ خواهد شد.
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر نیز آمد ( این جا ) ؛ دوشنبه چهارم تیرماه به دعوت « انجمن اسلامی معلمان ایران » نشست بررسی تخصصی « سند تحول بنیادین » با موضوع " مضامین تحولی در سند تحول " و با حضور فرهنگیان برگزار شد .
در این نشست " دکتر محمود مهرمحمدی " از مجریان و تدوینکنندگان اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان ضمن ارائه دیدگاه های خود به پرسش های حاضران پاسخ داد.
« صدای معلم » بخش دوم این نشست را به صورت مشروح در اختیار مخاطبان محترم قرار می دهد .
گروه گزارش/
سرانجام و پس از یک وقفه طولانی در صدور احکام حقوقی فرهنگیان در سال 97 وزارت آموزش و پرورش آن را اجرایی کرده است . ( این جا )
در این احکام بند سختی شغل برای کارکنان اداری و مدیران مدارس حذف و برای معلمان کاهش ۳۰ درصدی را به همراه داشته است .
گفته می شود دلیل این امر به خاطر رای دیوان محاسبات است .
این گونه کسورات - هر چند کم - در حالی اعمال می شود که معلمان از بسیاری از مزایا و حقوق مندرج در قانون مانند اجرای ماده ۱۲ ضوابط اجرایی قانون بودجه ۹۶ در مورد کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم ( این جا ) و ( این جا ) و نیز در سنوات قبل محروم بوده اند .
و یا در نمونه دیگری ضریب حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه ها همواره از عدد بالاتری نسبت به افرادی که مدارک بالا در آموزش و پرورش دارند برخوردار است و این گونه معلمان در چرخه مهم تعلیم و تربیت کشور " حقوق بگیر " تلقی می شوند . ( این جا )
نکته آزار دهنده در این مواقع سکوت مسئولان وزارت آموزش و پرورش در دفاع منطقی از حقوق قانونی فرهنگیان است .
« صدای معلم " بر این باور است اگر قرار است " قانون " برای وزارت آموزش و پرورش و معلمان اجرا شود باید در همه جنبه ها و ابعاد باشد و نه فقط در بخش " کسورات قانونی " که البته بیشتر ناشی از تفسیر مسئولان است و فاقد مبانی علمی ، کارشناسی و جهانی است .
تلاش صدای معلم برای گفت و گو در این مورد با مسئولان وزارت آموزش و پرورش به جایی نرسید .
پایان گزارش/
گروه رسانه/ گردهمایی مشترک شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور از روز سه شنبه 12 تیرماه در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است .
برداشت نخست
براساس بخشنامه شماره 73/ 82097 مورخ 1397/4/4 اداره کل آموزش و پرورش تهران دستورالعمل تکمیل ظرفیت پایه های یازدهم و دوازدهم دبیرستان های نمونه دولتی و فرهنگ اعلام شد. براین اساس هزاران دانش آموز مستعد و نخبه که ته مانده اندک مدارس دولتی اند جذب مدارس خاص شده ودیگر رمقی و رونقی و امیدی برای مدارس دولتی نمی ماند و با اخراج دانش آموزان بی انگیزه و درس نخوان مدارس خاص و تحمیل آنها به مدارس دولتی درشهریورماه ،پازل نابودی مدارس دولتی کامل می شود. به این جریان بلاتکلیفی و دستور معلق ماندن تشکیل کلاس های فوق برنامه و کنکور که مطالبه بخش مهمی از والدین بوده و هربرنامه ای که موجب ارتقای سطح آموزش مدارس دولتی می شود را اضافه کنیم ، اضمحلال عاجل مدارس دولتی دور از انتظار نیست . برای افزایش کیفیت آموزش و پرورش به احیای شان و شخصیت اجتماعی و اقتصادی معلم توجه کنید.
برداشت دوم
داس یکپارچه سازی بر خرمن مدارس متنوع.
( تکمله ای بر حذف تدریجی مدارس نمونه دولتی ، سمپاد و.)
اگر به حذف آزمون های ورودی و انحلال مرحله ای مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه و تغییر آزمون مدارس سمپاد به عنوان طلیعه کاهش تنوع اسفبار مدارس در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران باور داشته باشیم ، جای بسی تبریک دارد.
تنوع فاجعه بار مدارس که گاهی در حدود 20. نوع ذکر می شود مانع بزرگی بر سر راه بسط و تحقق عدالت آموزشی هست .
به یاد داشته باشیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بستری آمیخته با عدالت آموزشی قابلیت اجرایی دارد . اساسا مولفه های رقابتی کردن مدارس ، رتبه بندی مدارس ، تبدیل مدرسه به نقطه اتکای جامعه و ایجاد کانون های تربیتی محلی و.. نمونه هایی از آرمان ها ، اهداف و ارزش های ایده آل گرایانه ی مندرج در سند تحول ، بدون از بین بردن مدارس متنوع ، قابل حصول نیست.
امروزه یکپارچه سازی در نظام آموزشی و مدارس از طریق ادغام و انحلال مدارس خاص ( شاهد ، هیات امنایی ، سمپاد، ایثارگران ، مدارس ماندگار ، نمونه دولتی ، عادی دولتی ، غیردولتی ، آموزش ازراه دور، بزرگسالان ، انواع مدارس استثنایی ، شبانه روزی ، مجتمع ها و..... ) تبدیل به مطالبه آحاد مردم و بسیاری از صاحب نظران حوزه تربیت، طیف وسیعی از سازمانهای تخصصی نظیر سازمان نظام روانشناسی ، انجمن روانشناسی تربیتی و.. و همچنین متفکرین و اساتید دانشکده های علوم تربیتی و.. شده است .
یکپارچه سازی در آموزش یعنی چه ؟
یکسان سازی یا یکپارچه سازی یعنی تمام کودکان و نوجوانان با پشتیبانی مناسب در مدارس واحد آموزش داده شده و تحت تربیت واحد ، پویا و جامع قرارگیرند .
یکپارچه سازی دقیقا مخالف جدا سازی و ویژه آموزی ست ، حمایت از روش یکپارچه سازی براین باوراست که افرادی دارای مشکلات یادگیری هستند یا توانایی های مالی و ذهنی بالایی دارند ، به صورت متوازن از فرصت ها و امکانات برابر جهت شکوفایی بهره مند شوند .
این سیاست بیش از شصت سال هست که در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته دنبال می شود .
یکپارچه سازی چه ضرورتی دارد ؟
1_ صرفه جویی اقتصادی در نظام آموزشی .
2_ جلوگیری از انزوا و جدا کردن دانش آموزان فقیر و غنی و دارای مشکلات یادگیری و یا باهوش ، به منظور تربیت صحیح اجتماعی و ایجاد وحدت ملی _ اجتماعی در کشور.
3_ توسعه عدالت اجتماعی و جلوگیری از طبقاتی شدن آموزش و پرورش .
4- رفع دغدغه ها و تنش های بیش از 40 میلیون ایرانی در ایام ثبت نام مدارس .
5- کاهش هزینه های گزاف اجتماعی - عاطفی و روانی میلیون ها ایرانی و جلوگیری از تحولات اجتماعی ناگوار در آینده .
در مجموع جداسازی آموزشی و تاسیس مداوم مدارس خاص ، اقرار صریح به ناتوانی نظام تعلیم و تربیت در رشد و پرورش استعدادهای دانش آموزان هست . تقویت مدارس دولتی حذف مدارس خاص و متنوع و لزوم توجه به تمامی اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از طریق سرمایه گذاری خردمندانه در آموزش و پرورش راه توسعه همه جانبه وپایدار کشور خواهد بود .
یکپارچه سازی دقیقا مخالف جدا سازی و ویژه آموزی ست
نتیجه یکپارچه سازی آموزش چیست؟
در صورتی که یکپارچه سازی مدارس به درستی و منطبق براصول علمی انجام شود ، تمرکز نظام آموزشی برپرورش دانش آموزان خوب و بااستعداد اما بی شمارخواهد بود تا پرورش دانش آموزان عالی و دردانه اما اندک .
فرایند تعلیم و تربیت کشور از پرورش گلخانه ای استعدادها ( یعنی محدود و مصنوعی ) به پرورش باغچه ای یا مزرعه ای استعدادهای دانش آموزان تبدیل خواهد شد .( یعنی وسیع و طبیعی شدن تربیت) .
توجه نظام آموزشی از نخبه پروری ، نازپرورده و منزوی بارآوردن بچه ها به پرورش اجتماعی و طبیعی آحاد دانش آموزان معطوف خواهد شد.
در یک کلام به جایی می رسیم که بهترین مدرسه برای ایرانیان ، نزدیک ترین مدرسه می شود .
به هرحال ورود اندیشه های علمی به بدنه آموزش و پرورش، داشتن نقشه راه ، سرمایه گزاری های مادی دولت، استفاده از پژوهش های علمی در اجزای نظام آموزشی ، لزوم توجه مادی و حرفه ای به معلمان ونظایر آن راه برون رفت از بحران فعلی نظام تعلیم و تربیت و تضمین کننده فردای این کشور خواهد بود .
درمیان حجم عظیم ندانم کاری و در بحبوحه بلاتکلیفی بسیاری از برنامه های وزارت آموزش و پرورش اما اتخاذ سیاست حذف ، ادغام و تغییر مدارس خاص خرمندانه ترین کاری بود که می بایست خیلی قبل درپیش گرفته می شد .
حذف مدارس نمونه دولتی آغازی بر تقویت مدارس دولتی و تمرکز بر تربیت اکثریت دانش آموزان هست . تا دیر نشده باید پازل یکپارچه سازی را کامل کرد .
آقای وزیر !
برای زدودن نابرابری های آموزشی و رسیدن به عدالت اجتماعی، یکپارچه سازی آموزشی و دسترسی فرزندان این کشور را به فرصت های برابر آموزشی سرعت دهید.
برای افزایش کیفیت آموزش و پرورش به احیای شان و شخصیت اجتماعی و اقتصادی معلم توجه کنید.
آقای وزیر !
مجددا یاددآوری می شود لطفا هدف " بهترین مدرسه ، نزدیک ترین مدرسه هست " را در نظر داشته باشید .
برای اجرای متوازن سند تحول با احیای نقش مدیریت مدارس و جلوگیری از صدور و اجرای شیوه نامه های متناقض ، تحقق هدف مدرسه محوری را میسر نمایید .
منابع ؛
1- قاجارگر ، مرتضی . مقدمه ای بر خصوصی سازی نظام آموزش و پرورش ایران . نشر زهد . تهران 1380
2- به پژوه ،احمد.یکپارچه سازی آموزشی چیست ؟ ماهنامه تعلیم و تربیت استثنایی . شماره 1 . 1372 . وزارت آموزش و پرورش .
3- فصلنامه فرهنگ مشارکت . شماره اول . پاییز 1373 وزارت آموزش و پرورش.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید