صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

آسیب شناسی مدیریت در آموزش و پرورش و فرصت طلبی و پوپولیسم

به دلیل جنس ماموریت آموزش و پرورش و پذیرش فعالیت تخصصی آن در کشورهای توسعه یافته ، کمتر به تغییر مدیران این نهاد ( مگر با دلایل حرفه ای ) اقدام می شود . این مسئله در کشور ما به دیگرگونه است ، به طوری که با تغییر دولت ها نه تنها مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش ، که مدیران میانی و عملیاتی هم در معرض تغییر قرار می گیرند .

نگاه سیاسیون به ظرفیت جمعیتی این وزارتخانه و امکان انتقال پیام به پایین ترین و متکثرترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده از طریق معلمان از یک سو و داوطلب شدن برخی فعالین فرهنگی بدون مطالبه صنفی و حرفه ای جهت به قدرت رسیدن چهره های سیاسی و طمع شراکت در قدرت به دست آمده از سوی دیگر ، چهره مدیریتی این نهاد مهم کشور را مخدوش نموده و زمینه انحراف در استقرار مدیران لایق را در سطوح مختلف مدیریتی این وزارتخانه فراهم کرده است .

آسیب شناسی مدیریت در آموزش و پرورش و فرصت طلبی و پوپولیسم

تلقی غلط در نوع تاثیر مدیران بر جامعه فرهنگیان موجب گشته تا این توهم ایجاد گردد که با تحمیل انتصاب مدیر مورد نظر در سطوح مدرسه ، منطقه ، استان یا وزارتخانه و صدور دستور همراهی با چهره سیاسی منطقه ای ، استانی یا کشوری توسط این مدیران ، فرهنگیان تحت تاثیر اراده و خواست مدیر قرار گرفته و با او همراه می شوند .

تجربه نشان داده که عموما چنین محاسباتی غلط بوده و تاثیر مدیران بر زیر مجموعه ، تابعی از خوش نامی و مقبولیت و کاریزمای مدیریتی شان بوده ، نه حکم قانونی شان که منجر به انتصابشان گشته است . اگر چه وجود مهارت های فنی ، ادراکی و انسانی در مدیران هر سازمانی ضروری است ، اما مهارت انسانی مدیران آموزش و پرورش از اهمیت بیشتری نسبت به دو مهارت دیگر برخوردار است .

بدیهی است که واژه مهارت ، دلالت بر تسلط علمی و عملی بر موضوعی است که برای شخص واجد آن ، در شرایط مختلف امکان اجتهاد فراهم می کند . مهارت انسانی در آموزش و پرورش ، با توجه به تنوع انتظارات به دلیل وجود استقلال شخصیتی در اکثر فرهنگیان و  و سطح توقعات به دلیل شایستگی های علمی ایشان ، از پیچیدگی و ظرافت بیشتری نسبت به نهادهای غیر فرهنگی برخوردار است .

آسیب شناسی مدیریت در آموزش و پرورش و فرصت طلبی و پوپولیسم

به نظر می رسد در برخی از موارد و در خلا حضور فرهنگیان فرهیخته ای که به دلیل عزت نفس و وجاهت اجتماعی و نگاه عمیق و با ثبات  سیاسی شان ، حاضر به شرکت در هر حرکت سیاسی ، اجتماعی نبوده و قیمت حضورشان در این صحنه ها را چیزی بیشتر از دریافت وعده قدرت و ریاست می دانند ، عرصه برای کسانی گشوده می شود که معمولا مردانی برای همه فصول اند و از تغییر مواضع خود و ارائه شخصیت های ملون و تغییر گفتار و رفتار خویش به اقتضای شرایط قدرت فعلی ابایی ندارند .

آسیب شناسی مدیریت در آموزش و پرورش و فرصت طلبی و پوپولیسم

در این میان بعید به نظر می رسد تا وقتی شرایط کسب قدرت ، بر موج سطحی نگری و چرخش ناگهانی رای و نظر افراد جامعه سوار است ، تغییر چندانی در مکانیزم موجود در انتخاب و انتصاب مدیران صورت پذیرد .

شاید تنها می توان آرزو کرد که هیچ معلمی حاضر به حراج عزت و عقیده خویش در هیچ بازاری و به هیچ قیمتی نگردد و نیز هیچ سیاستمداری برای کسب هیچ قدرتی ، راضی به مسلط نمودن هیچ مدیر بی کفایتی بر هیچ مجموعه ای نشود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

پاداش پایان خدمت ۹۶

اردبیل

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

درخواست پاداش 96

چهارمحال و بختیاری

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

در خواست پاداش بازنشستگی

چهارمحال و بختیاری

منتشرشده در نامه های دریافتی
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

پاداش آخر خدمت معلمان

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور