صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شعر یک معلم بازنشسته در مورد روز خبرنگار

به کَندوانِ عسل خرس اگر بکار شود.
تعجّبی نبُوَد هر چه تار و مار شود .
صدایِ بلبلِ خوش نغمه گر شود خاموش.
کلاغ رُتبه بگیرد خبر نگار شود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

صدای معلم - گروه رسانه/

چندی پیش یادداشتی با عنوان : "
170 نماینده مجلس در تله مافیای کنکور ؟!
شورای سنجش با تصویب تأثیر قطعی 60 درصدی سابقه تحصیلی، نمایندگان را از دام مافیا نجات دهد ! به قلم " احمد حج فروش " منتشر گردید . ( این جا )

ضمن تشکر ؛ « شایان محمدی » نقدی بر این مطلب نگاشته است .

منتشرشده در دانش آموز

صدای معلم - گروه گزارش/

همان گونه که پیش آمد ( این جا ) ؛ سه شنبه  شانزدهم مرداد ماه نشست هم اندیشی : بررسی نیازها ، چالش ها و فرصت های پیش روی دختران دهه هشتاد با رویکرد " دوستی و گفت و گو " در محل " باشگاه فرهنگیان تهران "  به همت دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد .

در این نشست که نماینده مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری ، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ، مشاور حقوق شهروندی وزیر آموزش و پرورش ، نمایندگانی از آموزش متوسطه مناطق شهر تهران ، مشاور امور زنان مناطق ، آیسسکو ، یونیسف ، مشاور امور زنان وزیر آموزش و پرورش ، نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی ، معاون مرکز امور بین الملل ، مدیر کل پیش دبستانی و دبستان معاون آموزش ابتدایی ، مدیر آموزش و پرورش منطقه 10  تهران و نمایندگانی از مدرسه حنان حضور داشتند حول موضوع " گفت و گو " و آسیب های آن به طرح موضوع و گفت و گو پرداختند .

در این بخش ، سخنان « فرحنار مینایی پور » به صورت مشروح منتشر می گردد .

منتشرشده در گفت و شنود

نقد سند تحول بنیادین

مدیران آموزش و پرورش و مخصوصا وزرا از حاجی بابایی تا بطحایی  آمده اند یک جنبه تقدس به سند تحول داده اند و سند برای آنها یک تابو شده است که جرات نقد آن را ندارند  بطحایی وزیر آموزش و پرورش روز پنجشنبه 18 مرداد در "گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان، مدیران کل ستادی و اعضای کارگروه های سند تحول بنیادین"  تاکید کرد: "نیاز است تا برنامه جامعی تا پایان سال تدوین شود و چنین نشست هایی برگزار شود و هماهنگی های لازم برای اجرا و استقرار سند صورت گیرد. "

از دل این نشست ها چیزی برای اجرا و استقرار سند در نمی آید. اینها تعارف است. این سند آشفته و مغشوش است. هر کس اندکی آشنایی با متن های حقوقی داشته باشد می داند این سند نه حالا و نه فردا و پس فردا قابل اجرا نیست.

از سال 90 وزرای آموزش و پرورش قول اجرای سند را می دهند اما خودشان هم می دانند که سند به عنوان یک مجموعه اصولا نه متن حقوقی است و نه متن اجرایی.

سند بخشی دارد به نام راهکارهای اجرایی . در آن راهکارهایی هست که واقعا اجرایی است مثل "متناسب‌سازی حجم و محتوی کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان"  اما در میان همین راهکارهایی اجرایی،برخی ایده های آرمانی مانند "ایجاد سازوکارهای ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ ولایت‌مداری تولی و تبرّی، امر به معروف و نهی از منکر، روحیه جهادی و انتظار زمینه‌سازی برای استقرار دولت عدل مهدوی (عج)"  و یا "تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتنداری، انتخابگری درست و تعالی‌بخش مستمر دانش‌آموزان"  را گنجانده اند. این یک سند مونتاژ شده است. تیمی به رهبری محمود مهرمحمدی اصلاح طلب سندرا تهیه کرد و بعد در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی جراحی شد.

نقد سند تحول بنیادین

بطحایی گفت : "امروز زیرنظام‌های سند تحول آماده شده است و منظور از استقرار و اجرای سند تحول، اجرای برنامه‌های زیرنظام‌ها است." آقای بطحایی حتما خبر دارد که زیرنظام ها سال 94 در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تصویب شده و در همان دوره ای که آقای بطحایی معاون پشتیبانی وزارتخانه بود آقای فانی در مرداد 94 در گردهمایی مدیران گفت: خوشبختانه موفق به ترسیم نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین شده ایم و به زودی از این نقشه رونمایی خواهد شد... زیر نظام های سند تحول بنیادین به مثابه اجزای جدایی ناپذیر این سند حتما و باید با دقت اجرا و به روز رسانی شوند." شاید بتوان برخی راهکارهای سند تحول را اجرا کرد اما اجرای سند بی معنا است. حتی به نظرم اگر بخواهی برمبنای همین سند یک متن اجرایی تهیه کنیم حتما باید بخش هایی از سند را نادیده بگیریم.

آقای بطحایی می گوید : "اولین ثمره اجرای سند تحول ایجاد برداشت مشترک از سند است؛ ... باید بتوانیم جامعه، مجلس و دولت را به برداشت و فهم مشترکی از این سند برسانیم و همه ما یک هدف را ببینیم و تصویر درست و یکپارچه‌ای از سند در جامعه ایجاد کنیم."

فهم مشترک از سند امکان پذیر نیست. اصولگرایان بخش های آرمانی سند را می بینند و عده دیگر بخش های تکنیکی سند را از دل این نشست ها چیزی برای اجرا و استقرار سند در نمی آید. اینها تعارف است. این سند آشفته و مغشوش است

نکته اینجاست که آقای بطحایی هنوز سند را اجرا نکرده از ثمره اجرای سند حرف می زند . آخر سر هم سنگ بزرگ را بر می دارد و می گوید : "استقرار سند تحول مستلزم امکانات، قوانین، مصوبات و بودجه است و اگر مجلس، دولت و جامعه ایمان دارد که این سند می‌تواند مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، باید امکانات لازم را به ما بدهد و اگر این امکانات فراهم نشود اجرای سند تحول با مشکل روبه رو خواهد شد."

مدیران آموزش و پرورش و مخصوصا وزرا از حاجی بابایی تا بطحایی  آمده اند یک جنبه تقدس به سند تحول داده اند و سند برای آنها یک تابو شده است که جرات نقد آن را ندارند. در آموزش و پرورش نقد سند عبور از خط قرمز است. این سند که از آن به عنوان قانون اساسی آموزش و پرورش یاد می شود را به دانشجوی سال اول حقوق نشان دهیم می گوید فاقد مبانی حقوقی است. اصلا زبان این سند در کلیت خود  زبان احساسی و آرمانی و مذهبی  است و ربطی به قانون و حقوق ندارد.

به طریق اولی این سند ربطی به مبانی آموزش و پرورش مدرن و امروزی هم ندارد. هرکس می تواند دوسه بند از سند را برجسته کند و مثل فیل مولانا بگوید سند این است. اما سند انسجام ندارد و مبتنی بر اصول تعلیم و تربیت نیست و مهم تر از همه اینکه اصلا قابل اجرا نیست. با این حال وزرای آموزش و پرورش در باره اجرای سند و اهمیت آن ریاکارانه  لفاظی می کنند.

کانال تلگرامی

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در سی و ششمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان برگزیده با اشاره به فعال تر شدن معاونت تربیتی نسبت به ادوار گذشته گفت: تلاش می کنیم بودجه خوبی برای امور پرورشی و تربیتی در نظر گرفته شود.

منتشرشده در دانش آموز
دوشنبه, 18 آبان 1393 21:30

بخش پایانی نامه رضا نباتی

البرز

منتشرشده در نامه های دریافتی

تلفیق آموزش و پرورش و حس مسئولیت مشترک   بارها گفتیم  و گفتند و نیز برحسب تکلیف نظر داده می شود ، در هر نظامی  وظیفه اصلی مدرسه آموزش و پرورش به گونه توامان  در راستای ارزشهای حاکم بر هرکشور است . بدیهی است چنین نقشی در کشورما که هدف تعالی علم و ارزشها را نشانه گرفته است تا زمینه را برای تربیت و تامین نیروهای متخصص و متعهد آماده نماید  ضرورت بیشتری داشته و دارد تا  نسبت به برنامه ریزی  و نیز تمهید  راهکارهای سنجیده تری  برای اجرای فعالیتهای آموزشی و پرورشی دقت نظر لازم به عمل آید .

تاکنون  و بر حسب معمول تلقی  برخی  این بوده است  که در مدرسه ، تکفل آموزش با معلمان و وظایف پرورشی برعهده مربی یا معاون پرورشی است . گرچه هردو در حد توان و بضاعت شان سعی و تلاش داشته اند لکن این تلقی حتی از سوی معلمان و مربیان پرورشی باعث شده که نه تنها آن گونه که باید به اهداف آموزشی و پرورشی مورد نظر برسیم بلکه با موانعی نیز روبه رو بوده ایم ؛ در حالی که اصل احساس مسئولیت مشترک نه تنها در یک سازمان بلکه در هریک از زیر سیستم ها نسبت به همدیگر ضرورت دارد ، در مدارسی بعضا بین معلمان و مربیان یا معاون پرورشی هماهنگی و حتی هم راستایی وجود نداشته  است . گویی معلمان را  به آموزش خواندن و نوشتن و حساب کردن و حل مسائل و تمرینات مربوط وادار کرده ایم و نقش پرورش و تربیت را از آنان گرفته و به مربی یا مربیان پرورشی واگذار نموده ایم یا  گویی نسبت به این مهم نیاندیشیده ایم که مربیان پرورشی درچه زمان یا فرصتی می توانند با دانش آموزان ارتباط پیداکنند ؛ در حالی که  دانش آموزان که در لحظه لحظه های هفته با معلمان در ارتباط متقابل هستند و پس از زنگ تعطیل روزانه از مدرسه خارج می شوند و فرصتی فراهم نمی آید تا با نیروهای تربیتی ملاقات داشته باشند .اصل احساس مسئولیت مشترک نه تنها در یک سازمان بلکه در هریک از زیر سیستم ها نسبت به همدیگر ضرورت دارد

این امر بدیهی  مکرر گفته شده که وظیفه هر معلم آموزش و پرورش است . هر آموزشی  حتی با دقت و حساسیت بدون نگاه پرورشی بی معنی است . معمولا دانش آموزان از معلمان اثر می گیرند و خود را در برابر مربیان پرورشی با شیوه معمول  مسئول نمی بینند . در هریک از برنامه های درسی  حتی هریک از هدفهای رفتاری ( حتی در دروس ورزش و علوم وریاضی )  حیطه های سه گانه شناختی ، عاطفی و روانی حرکتی مورد توجه قرار گرفته است و معلمان بدون توجه دقیق نسبت به هریک از این حیطه ها نمی توانند وظایف خود را انجام دهند . این بدان معنی نیست که مدرسه به مربی و معاون پرورشی نیاز ندارد .

تلفیق آموزش و پرورش و حس مسئولیت مشترک

ما در بیان شرح وظایف مربیان و معاونین پرورشی و اینکه بازوهای بسیار قوی برای معلمان هستند صراحت لازم را به کار نبرده ایم . تاکید نداشته ایم که هر معلم ( معلم هردرسی ) آموزشی و پرورشی است . اگر در اثنای کار با توجه به اختلافات فردی دانش آموزان و رفتارها و حالات خاصی از برخی آنان رو برو شد معاون پرورشی  یا مربی پرورشی مناسب ترین فردی است که می تواند مورد مشورت قرار گیرد با دانش آموزان مذاکره نماید ، در صورت لزوم با اولیای دانش آموزان ارتباط پیداکند ، در جلسات انجمن اولیا و مربیان  شرکت فعال داشته باشد . در جلسات شورای معلمان مدرسه همگان را یاری دهد وبا آنان همفکری کند و ... بدیهی است چنین ضرورت هایی متضمن آن است که در شرح وظایف مربی و معاون پرورشی مدرسه تعدیل نظر به عمل آید و براساس آن کارگاههای آموزش ضمن خدمت برای آنان به اجرا درآید واز طرفی به برخی از معلمان که تلویحا وظیفه آموزشی را بر تربیتی ترجیح داده و خود را مسئول تربیتی نمی دانند تاکیدات لازم بعمل آید .

تلفیق آموزش و پرورش و حس مسئولیت مشترک

 مسلما در  تعریف تربیت باید زمینه های رشد اخلاقی ، عاطقی ، اجتماعی ، دینی واعتقادی ، نوع دوستی ، میهن دوستی ، خلاقیت و نو آوری ، کار آفرینی , عشق به خودکفایی  و  ... مورد توجه و تاکید قرار گیرد و تنها در چند فعالیت خلاصه نشود . در این صورت است که هماهنگی ، همر استایی و احساس مسئولیت مشترک بین معلمان ، مربیان ومعاون پرورشی در هر مدرسه ضرورت پیدا می کند و زمینه  آموزش و پرورش پویا و فعال فراهم می شود.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

قانون منع به کارگیری بازنشستگان  جناب روحانی
ریاست محترم جمهوری
فرصت اجرای دقیق و جامع قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای دولت حضرت عالی؛ یک برجام داخلی ست که می تواند به عنوان یک میراث ماندگار از دولت تدبیر و امید برجای بماند.

از ابتدای انقلاب تا کنون افراد و خانواده های خاصی عهده دار مناصب دولتی و شبه دولتی کشور بوده و هستند و اکنون که نسل سوم و چهارم پس از انقلاب بزرگ شده و به عرصه آمده اند ؛ وقتی به عنوان یک دهه شصتی که دقیقا در ۱۳۶۰ متولد شده ام؛ به مسوولان فعلی و قبلی می نگرم احساس می کنم که یا ما بزرگ نشده ایم و‌ همچنان کودک یا نوجوان مانده ایم و یا این بزرگواران اکسیر جوانی و نوشداروی جاودانگی دارند و گذر چهار دهه از انقلاب بر صحت و سلامت و راندمان کاری شان تاثیر نگذاشته و همچنان عشق به خدمت ؛ آن ها را به میزشان چسبانده و به قول جناب حضرتی نماینده محترم تهران ؛ از لذت نوه بازی در ایام کهن سالی خود را محروم ساخته اند!

شب گذشته دوستی در جلسه ای می گفت: این بزرگواران چهار دهه کشور و دستگاه های مختلف را به همان روش منحصر به خود اداره نموده اند و وضعیتی که کشور بدان دچار است حاصل عملکرد و کاستی ها و سوءمدیریت و بی برنامگی شان بوده و هست و هرچه هم آدرس اشتباهی بدهند و توپ را به زمین دشمن خارجی و تحریم و رانت و فساد و..... بیاندازند؛ باز هم از ایشان سلب مسئولیت نمی گردد و باید در قبال تک تک آحاد مردم میهن اسلامی پاسخگو باشند و صرف معذرت خواهی و یا ابراز این که همین اندازه توان داشته اند ؛ نیز کفایت نمی کند و باید بدون مماشات اگر ضعف این عزیزان موجب خسران و آسیب های کلان و غیر قابل بازگشت به کشور شده ؛ حتی محاکمه و تمام دارایی شان به نفع دولت مصادره گردد تا تمام فاسدان و خیانتکاران ماست شان را کیسه کنند.

به هرحال تا به حال هرچه بوده و این که چرا فرصت برای جوانان در عرصه اجرایی کشور فراهم نشده را در این مجال نمی پردازم و فقط به فرصت پیش رو که وضع و تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای دولت و کشور فراهم آورده تاکید می کنم تا وزارتخانه ها و ارگان های دولتی و شبه دولتی که مملو از نیروهای چند بار بازنشسته و فرسوده اند و دیگر رمق حتی شرکت در جلسات روتین اداری را ندارند را تسویه فرمایید تا در این شرایط بحرانی که کشور بدان دچار است بتوانیم از خلاقیت و ابتکار و نیروی مضاعف مدیریت جوانان؛ جهت گذر و اصلاح ساختار و مبارزه با رانت و فساد و حرکت به سمت و سوی توسعه پایدار حرکت نماییم و بیش از پیش فرصت ها و منابع مان را از کف ندهیم.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان

جناب روحانی

ریاست محترم جمهوری؛

اجرای دقیق قانون منع به کارگیری بازنشستگان آن هم در چهار ساله دوم دولت شما که مملو از نیروهای بازنشسته و کهن سال است که تا حدی وضعیت موجود را منتقدان به عدم چالاکی و ضعف این بزرگواران نسبت می دهند؛ فرصتی را فراهم آورده تا یک اقدام درست و عملیاتی موثر ؛ در این بهم ریختگی ها و سوءمدیریت و شلختگی های موجود انجام و به فرجام برسد تا لااقل در عرصه داخلی بتوانیم از اجرای دقیق این قانون به عنوان میراث ماندگار دولت تدبیر و امید نام ببریم و اگر در برجام هسته ای با کارشکنی آمریکا و لابی صهیونیسم و سعودی به نتیجه نرسیدیم؛ در برجام داخلی که می تواند اعمال بی کم و کاست این قانون باشد؛ حضرت عالی و تیم کاری تان موفق باشید و خدمتی بزرگ را به میهن اسلامی مان انجام دهید تا همانند دوران انقلاب و جنگ که جوانان حدود ۲۰ تا ۲۵ سال با جسارت و خلاقیت های خویش ؛ کشور را از بحران های مختلف به سلامت گذر دادند ؛ امروز نیز جوانان دهه شصت و هفتاد که در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی هستند و با وجود تخصص و مدارک عالی در حاشیه مانده اند ؛ بتوانند بعد از سالیان سال به عرصه اجرایی کشور راه یابند. 

قطعا اجرای دقیق این قانون نیمی از پست های عالی وزارتخانه ها و ادارات کل و.... را خالی می کند و اعداد بسیار بالایی از پست های خالی ایجاد می نماید تا برای انتصاب افراد جایگزین با ذره بین دنبال نیروی جوان متخصص بگردیم و حجم بالایی از عدم به کارگیری جوانان در عرصه اجرایی کشور؛ به شایستگی مرتفع گردد و‌ همچنان ما نسل دهه شصتی نوستالوژی های مسوولان دوران کودکی مان را بر منصب نبینیم!


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

شعر ترکی به مناسبت روز خبرنگار

تیترینه باخ تیترینه

عشقی قویوب ویترینه

سالوندا مست اولموشام

خبرنگار عطرینه

 

من یاشارام دمیرم

درویش‌لره امیرم

شهرداردان فایدا یوخ

فرمانداری گه‌میرم

 

جبری دی اختیاردی

شاه قاچیب بختیاردی

خبرنگار همیشه

بیزلره افتخاردی

 

میکروفونون دوربینین

تورک مالی‌دی یا کی چین

مسئوللارین خیری یوخ

گؤزلش وورماسین جیبین

 

حصری‌ده‌یم حصری‌ده

یاتیب قالیب نصری‌ده

بیری آجیندان اؤلور

بیری چیمیر قصری‌ده

 

قیزیل پرده چکیلیر

اختلاس‌چی اکیلیر

حق سؤزونو یازانلار

یارپاق کیمی تؤکولور

 

آندین آچیق بوی اوجا

اللرین اولموش هاچا

مختلسی اوغرونو

توت‌گینان قویما قاچا

 

بو گئجه شام کاباب‌دی

دونیا حیساب کیتاب‌دی

شیخیمیز دونن دیدی

سکه دولار حباب‌دی

 

باغریمی چاتدادان یوخ؟

حبابی پاتدادان یوخ؟

فساد آلیب وطنی

شله‌نی پورتدادان یوخ

 

اصلاحین اندیشه‌سی

اصولگرا ریشه‌سی

یاش قورونو قیچی لر

اجنبی‌نین تیشه‌سی

 

محبت گؤزوموزده

اعتماد سؤزوموزده

ائشیک‌ده بیر خبر یوخ

چاره‌سی اؤزوموزده

 

عرب‌لری دوزلوروق

دونیانی بوینوزلوروق

آمریکانی یاندیریب

روسیه ده بوزلوروق

 

آزادلیق دارا گلمیر

عدالت کارا گلمیر

امنیت آرالیق‌دا

قالیب آوارا گلمیر

شعر ترکی به مناسبت روز خبرنگار


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

نظرسنجی

آیا هوش مصنوعی موجب تحول مثبت در آموزش و پرورش ایران می شود ؟

بلی - 57%
خیر - 43%

مجموع آرا: 223

دیدگــاه

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور