صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

شيوه جديد انتصاب مديران مدارس و نقش معلمان مدارس

مدیریت، فرایند به‌کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل برای دستیابی به اهداف سازمانی و يا هماهنگ سازی کوشش های افراد انسانی و استفاده از منابع دیگر برای تحقق هدف های سازمان تعریف شده و مديريت آموزشي نيز فراگردی اجتماعی که مستلزم ایجاد، نگهداشتن، برانگیختن، کنترل کردن و وحدت بخشیدن نیروهای انسانی و مادی به طور رسمی و غیررسمی در درون یک نظام واحد جهت تحقق اهداف و مقاصد آموزشی مورد توجه می باشد.

تاکنون یک فرایند مشخص و منسجمی جهت هدايت، راهبري، نظارت و ارزيابي عملكرد مديران مبتنی بر واقعیت های علمی و تجربی به صورت عینی شکل نگرفته است و حال سوال است که چگونه چنین مکانیزمی برای مدیران جديدالانتصاب می تواند مورد تدوين و اجرا قرار گیرد؟  در نگاهي كوتاه و عيني، وظايف مديران مدارس به عنوان رهبران آموزشي در برگيرنده رفتارهاي مرتبط با برنامه های آموزشي و تدريس، امور دانش آموزان، امور كاركنان آموزشي، روابط مدرسه و اجتماع، تسهيلات و تجهيزات آموزشي و امور اداري و مالي به صورت كلي و عمده در نظر گرفته شده است.

توجه به ویژگی های مدرسه مورد انتظار سند تحول بنیادین در راستای توجه به مولفه هایی چون پذیرش تفاوتهای فردی، تسهیل کننده هدایت و یادگیری فراگیران، کشف و هدایت استعدادهای متنوع، پرورش ویژگی هایی چون مشارکت جویی، مشارکت پذیری، مسئولیت پذیری، مدارا گری و همچنین ایجاد و تقویت مهارت هایی چون تصمیم گیری، برنامه ریزی وخودارزیابی در دانش آموزان نیاز به مدیرانی با خصوصیات مرتبط با رهبری آموزشی و تحول گرایی را بیش از گذشته مورد توجه قرار می دهد.

مقوله اثربخشي و تحول گرايی همواره از مهمترين دغدغه هاي تمام نظام هاي آموزشي به خصوص نظام آموزشي ما بوده كه تاكنون به نتيجه مورد رضايت منجر نشده است.

شيوه كنوني مرتبط با فرايند انتخاب و انتصاب مديران مدارس با شعار شايستگي گزيني در انتخاب مديران مدارس و تضمین کیفیت در اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی مدرسه از امسال وارد مرحله اجرا شده؛ به طوري كه در شيوه نامه مورد نظر در مرحله اول پس از تحلیل نظرات همکاران، کمیته‌ای از نمایندگان معاونت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده و فرآیند این کار به صورت تشکیل کمیته انتخاب و انتصاب در مناطق آموزش و پرورش جهت مشخص کردن مدارس نیازمند به مدیر، اطلاع رسانی به فرهنگیان جهت مراجعه به سامانه جهت مطلع شدن از شرایط احراز مدیریت، اعلام داوطلبی در سامانه پس از مطالعه شرایط احراز مدیران در هر دوره تحصیلی، تکمیل سوابق پرسنلی و عملکردی در سامانه و مشاهده امتیاز خود پس از تأیید کمیته، برگزاری آزمون برای همکاران داوطلب مدیریت پس از مراحل اداری و قانونی و مصاحبه از افرادی که ۳۰ درصد نمره را در آزمون کسب کرده باشنددر نظر گرفته شده است و در ضمن مقرر شده كه افراد داوطلب در سه مرحله امتیازاتی را کسب خواهند کرد که این امتیازات، برای سوابق پرسنلی وعملکردی ۲۰۰ امتیاز، برای آزمون ۲۰۰ امتیاز و برای مصاحبه ۴۰۰ امتیاز تعيين شده است.

شيوه جديد انتصاب مديران مدارس و نقش معلمان مدارس

در ارتباط با تحلیل شیوه کنونی احراز مدیریت مدارس باید به چهار مساله توجه گرد:

مساله اول: در طراحی و استقرار شیوه کنونی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس تا چه حد به زمینه های علمی و پزوهشی و نیز چالش های سیستم آموزشی توجه شده است؟

استقرار مطلوب هر برنامه و یا طرحی، مستلزم توجه به یافته های پژوهشی به خصوص پژوهش توسعه اي مرتبط با بافت یک سیستم و چالش های موجود در آن و نیز توجه به دیدگاه افراد درگیر در آن مساله به خصوص مدیران، معلمان و کارشناسان تعلیم و تربیت می باشد. با اندک تاملی می توان چالش هایی چون فقدان یک سیستم جامع و منطقی احراز مدیریت مدارس، عدم وجود زمینه های انگیزشی مناسب جهت گرایش بسیاری از افراد توانمندبه پست های مدیریت مدارس، عدم تعریف نقش هاي خاص به معلمان جهت انتخاب مدیران مدارس، فقدان توجه به مقوله اثربخشی در انتخاب مدیران مدارس و نظارت بر فعالیت های آن ها، دخالت عوامل خارج از آموزش و پرورش بر انتخاب مدیران ارشد و مدیران مدارس، حاکم شدن رفتار سلیقه ای مدیران ارشد آموزش  وپرورش بر انتخاب مدیران مدارس، عدم توجه جدی بر راهبرد مدرسه محوری و مواردی از این قبیل را می توان مورد توجه قرار داد. اکثر مدیران ارشد آموزش  و پرورش و معاونان آن ها بر اساس اصول علمی و حرفه ای انتخاب نشده اند لذا از ظرفیت های علمی لازم در اين خصوص نيز برخوردار نیستند

توجه به شرایط شکل گیری این رویکرد به خصوص شرایط زمانی و نیز توجه به محتوای شیوه مورد نظر نشان از عدم توجه به زمینه های پژوهشی کارآمد در تدوین شیوه کنونی به صورت عمیق می باشد و حال اگر پشتوانه های پژوهشی بر شکل گیری این طرح موثر بوده است؛ حتما لازم است تا گزارش نتایج پژوهشی در این ارتباط در اختیار جامع فرهنگی قرار گیرد.

 

مساله دوم: فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس تا چه حد قادر به سنجش شایستگی های مدیریتی متقاضیان مدیریت مدارس هست؟

فرایند حاکم بر انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در سه مرحله زیر مورد توجه قرار گرفته است:

مرحله اول: امتیازات سوابق عملکردی فرد داوطلب تصدی مدیریت مدارس (۲۰۰ امتیاز):

در نظر گرفتن معیارهایی چون سطح مدرک تحصیلی، نوع رشته تحصیلی، سابقه کاري، سابقه مدیریت،سابقه معاونت و پست های اداری و نیز نتایج ارزشیابی هاي عملکردی سالانه از جمله فاکتورهای عینی، لازم و منطقي هستند که در این شیوه نامه مورد توجه قرار گرفته است؛ هر چند که در بسیاری از موارد بنابه دلایل مختلف، رابطه قوی موثر بین عوامل و مولفه های فوق با اثربخشی مدیران در مقیاس گسترده ( بنا به دلایلی چون ناموثر بودن تحصیلات دانشگاهی، عدم کاربردی نبودن دروس مرتبط با رشته های مدیریت آموزشی، عمیق نبودن مفهوم تجربه در سابقه کاری، نامناسب بودن شیوه های ارزشیابی عملکردی و ......) مشاهده نمی گردد.

مرجله دوم: آزمون از محتوای کتب و اسناد مربوط به سند تحول بنيادين آموزش و پرورش،
اهداف دوره هاي تحصيلي، برنامه درسي ملي، آيين نامه اجرايي مدارس، آيين نامه هدايت تحصيلي، دانش عمومي مديريت و برنامه ريزي آموزشي، آشنايي با كليات نگهداري اموال دولتي و امور مالي و اصول راهنمايي و مشاوره(۲۰۰ امتیاز):

در نظر گرفتن آزمون از محتوای دروس و مطالب فوق در برگیرنده این امر است که افراد علاقه مند به پست مدیریت مدارس باید از جنبه های دانشی مربوط به مدیریت و رهبری آموزشی برخوردار باشند.

نکته بسیار مهم در این ارتباط دقت بر این واقعیت است که بسیاری از افراد داوطلب و علاقه مند عمدتا این دروس را صرفا برای شرکت و قبولی در آزمون آن هم در سطح دانش مورد مطالعه قرار خواهند داشت و بعد از سپری شدن بازه زمانی،قسمت اعظم محتوای این دروس در حافظه آن ها کمرنگ تر خواهد شد و در این میان آنچه که مسئولین امر باید دقت کنند تامل بر این مساله است که داشتن بینش فلسفی در آموزش و پرورش، برخورداری از یک ساخت شناختی و طرحواره ذهنی کارآمد و اثربخش از اصول مدیریت آموزشی و تعلیم و تربیت و همچنین برخورداری از زمینه های انگیزشی قوی جهت یادگیری مستمر از طریق چنین شيوه هایی امکان پذیر نبوده و باید دنبال راهکارهای اثربخش رفت.

شيوه جديد انتصاب مديران مدارس و نقش معلمان مدارس

مرحله سوم: انجام مصاحبه توسط کمیته انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متشکل از نمايندگان معاونت هاي آموزشي (ابتدايي،متوسطه)، پرورشي و فرهنگي، توسعه مديريت و پشتيباني ( هر بخش يک نفر )، يک نفر صاحب نظر در حوزه علوم تربيتي و يكي از مديران مجرب بازنشسته مدارس:

 

باید توجه داشت که مهمترین مرحله در انتخاب مدیران مدارس با توجه به سطح امتیاز در این قسمت قرار داده شده است که می تواند پاشنه آشیلی مهم در این فرایند باشد که لازم است به چند نکته مهم اشاره گردد که مطمینا زمینه ساز مشکلات متعدد در آینده خواهد بود:

۱. مصاحبه به عنوان یک روش غیرعینی و مبتنی بر نظر مصاحبه شوندگان در کنار دریافت اطلاعات عمیق می تواند با توجه به عواملی چون سوء گیری مصاحبه شوندگان، پایین بودن مهارت های مصاحبه ای مصاحبه شوندگان، پایین بودن اطلاعات علمی و تخصصی مصاحبه شوندگان و .... شرایط مصاحبه را از روند صحیح خارج سازد که اقدامات خاصی نیز با توجه به شیوه نامه موجود در این راستا در نظر گرفته نشده است.

شيوه جديد انتصاب مديران مدارس و نقش معلمان مدارس

۲. با توجه به اینکه اکثر مدیران ارشد آموزش  و پرورش و معاونان آن ها بر اساس اصول علمی و حرفه ای انتخاب نشده اند لذا از ظرفیت های علمی لازم در اين خصوص نيز برخوردار نیستند؛ حال سوال این است که چنین افراد و یا نمایندگان منتخب آن ها چگونه می توانند صلاحیت های مرتبط با مدیران مدارس را در مصاحبه شوندگان سنجش کنند ؟

۳. بسیاری از مشکلات موجود در انتخاب مدیران مدارس با توجه به حاکم شدن چرخه معیوب انتخاب مدیران ارشد آموزش و پرورش ناشی از نفوذ کانون های قدرت بر روند انتصابات می باشد و در این ارتباط مهمترین سوالی که مطرح است تامل بر این چالش می باشد که چه ضمانتی وجود دارد که فرایند انتخاب مدیران مدارس از این چرخه معیوب جان سالم بدر برد؟ بسیاری از افراد داوطلب و علاقه مند عمدتا این دروس را صرفا برای شرکت و قبولی در آزمون آن هم در سطح دانش مورد مطالعه قرار خواهند داشت و بعد از سپری شدن بازه زمانی،قسمت اعظم محتوای این دروس در حافظه آن ها کمرنگ تر خواهد شد

۴. با نظر به اینکه ابلاغ مديران منتخب مدارس توسط مسئولین ارشد ادارات آموزش و پرورش صادر خواهد شد؛  آیا در صورتی که فرد مورد نظر بنابه دلایلی از دایره اقبال مسئولین به دور باشد قادر به عبور سالم از این دایره بداقبالی خواهد بود؟

 

مساله سوم: اقدامات پس از انتخاب و انتصاب مدیران مدارس شامل هدايت، راهبري، نظارت و ارزيابي عملكرد مديران جديدالانتصاب تا چه حدمبتنی بر واقعیت های علمی و تجربی به صورت عینی انجام خواهد گرفت؟

یکی از مهمترین مشکلات سیستم های اجتماعي جامعه ما فقدان مکانیسم ارزیابی و نظارتی صحیح و دقیق بر فرایند فعالیت های مدیران می باشد که فقدان این امر مهم زمینه ساز بسیاری از مشکلات و خسارات های متعدد در جامعه ما شده است که با شرايط موجود، نقطه پایانی هم برای آن قابل تصور نیست.باید اذعان و اعتراف نمود که تاکنون یک فرایند مشخص و منسجمی جهت هدايت، راهبري، نظارت و ارزيابي عملكرد مديران مبتنی بر واقعیت های علمی و تجربی به صورت عینی شکل نگرفته است و حال سوال است که چگونه چنین مکانیزمی برای مدیران جديدالانتصاب می تواند مورد تدوين و اجرا قرار گیرد؟

 

مساله چهارم: چرا هیچ جایگاهی به معلمان به عنوان اصلی ترین افراد درگیر در مسایل آموزشی و پرورش در انتخاب مدیران و نظارت بر کار آن ها در نظر گرفته نشده است؟

واقعیت تلخ و قابل تاسف در نظام آموزشی ایران عدم در نظر گرفتن صلاحیت و شایستگی برای معلمان در انتخاب مدیران و نظارت بر فرایند کار آن ها می باشد. معلمانی که بیشتر و بهتر از دیگران و افراد خارج از حوزه مدرسه بر مسایل آموزش و پرورش آموزشگاهی اشراف دارند در چنین انتخاب هایی، کوچکترین نقش و تاثیر نداشته و این واقعیت نامبارک را باید پذیرفت که برای این نظام آموزشی و تصمیم های آن ها، همه می توانند نظر دهند به غیر از معلمان و این امر نیز مغاير با واقعیت های مدرسه محوری مي باشد.

با توجه به مطالب فوق، آیا می توان فرجام مثبت و تحول خواهی را برای شیوه کنونی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس پیش بینی کرد؟


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

وضعیت رتبه بندی معلمان در سال 97 و کسری بودجه آموزش و پرورش

سید حمایت میرزاده درباره آخرین وضعیت اجرای مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان گفت: این طرح هنوز از سوی وزارت آموزش و پرورش اجرایی نشده است و آن چیزهایی که به نام رتبه‌بندی مطرح می‌شود، رتبه‌بندی واقعی نیست.

وی با اشاره به این که اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان  نیازمند اعتبار خاصی است، تصریح کرد: تا کنون چند بار  با فراخواندن دوستان آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش و تحقیقات درخواست کردیم به هر طریق ممکن  مصوبه یاد شده را عملیاتی کنند.

نماینده مردم گرمی‌ در مجلس شورای اسلامی‌سال تحصیلی ۹۸-۹۷ را آخرین مهلت دولت برای اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان خواند و گفت: حالا منتظر مهرماه هستیم تا ببینیم وزارت آموزش و پرورش برای اجرای این طرح چه تدابیری دارد.

وی از تلاش وزارت اموزش و پرورش جهت تدوین دستورالعمل‌هایی جهت اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: ظاهراً دولت می‌خواهد این برنامه را به کمیسیون آموزش و تحقیقات  بدهد  از این رو برای چگونگی اجرای رتبه‌بندی معلمان منتظر طرح این وزارتخانه هستیم تا  بررسی‌های لازم را انجام بدهیم .

میرزاده با اشاره به اینکه اجرای مصوبه یاد شده در ارتقای حقوق و مزایا و همچنین جایگاه شغلی معلمان تأثیر مثبت دارد و بخشی از انتظارات جامعه  فرهنگیان را برآورده می‌کند، در پاسخ به این سؤال که طرح رتبه‌بندی معلمان برای اجرای کامل به چه میزان اعتبار نیاز دارد؟ گفت: این نکته‌ای است که دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش باید پاسخ بدهند اما آن چیزی که مشخص است مشکل اصلی اجرای این طرح به بحث  اعتبارات مالی بر می‌گردد گرچه مشکل این وزارتخانه در زمینه مطالبات مالی فرهنگیان هم بسیار جدی است.یعنی فعلا با همین قوانین  و وضعیت موجود  بودجه  سال 97 آموزش و 97 قطعا کفاف بدهی این وزارتخانه به فرهنگیان را نمی‌دهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که اجرای نظام رتبه‌بندی  غیر ممکن نیست اما اول باید مطالبات فرهنگیان پرداخت شود، تصریح کرد: تا زمانی که بدهی آموزش و پرورش به فرهنگیان صفر نشود، امیدی به اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان ندارم.

به گفته وی غیر از بودجه مصوب امسال 20 هزار میلیارد تومان پول لازم است تا بدهی آموزش و پرورش صفر شود.

وی با اشاره به این که در لایحه بودجه سال 97 آموزش و پرورش برای اجرای طرح نظام رتبه‌بندی  اعتبار  در نظر گرفته شده است، گفت: اما برای وزارت آموزش و پرورش اولویت نخست پرداخت مطالبات فرهنگیان است.

در واقع اگر کل بودجه97 این وزارتخانه تخصیص یابد باز هم مطالبات  فرهنگیان صفر نخواهد شد بنابراین  معلوم است که شرایط برای آموزش و پرورش در بحث مطالبات جدی تر از اجرای نظام رتبه‌بندی است.

قدس آنلاین

حذف سختی کار در احکام حقوقی معلمان

حذف بند سختی کار از حکم حقوقی کارکنان اداری ، مدیران و معلمان ، یعنی به حداقل رساندن انگیزه شغلی . یعنی به انزوای حرفه ای کشاندن آنان . یعنی جدایی قطره از دریا . یعنی محکومیت گروه شغلی فرهنگیان به تنگدستی مادام العمری.
یکی از دلایل قبول سِمت مدیریت یا گرایش به کار اداری ، توسط برخی تحقق همین بند بود .حق الامتیازی نسبت به سایر پست ها که علیرغم دشواری های حرفه مدیریت ، فردی آن را می پذیرفت. حتی در برخی از مناطق و شهرها ، گاه داوطلبین شغل مدیریت بیش از هشتاد درصد فرهنگیان بود که دلیل آن دقیقا مشخص است ، گرانی و سطح پائین حقوق معلمان. خصوصا در دو سه سال آخر خدمت ، برای افزایش میزان حقوق بازنشستگی خود. البته دلایل دیگری نیز برای پذیرفتن سِمت مدیریت وجود داشت یا دارد چون : دشواری های تدریس و رهایی از آن ، زیر سلطه قرار نگرفتن غیر و داشتن قدرت اجرایی ، جاه طلبی و ایجاد فرصت ترقی و......

به نظر می رسد عنوان این بند به جای سختی کار بهتر است " حق مسئولیت " نامیده شود ، همان مسئولیتی که وقتی تابستان تمام می شود اکثر قریب به اتفاق اولیا خصوصا مادران خانه دار ، از دوباره مدرسه رفتن فرزند خود بسیار شادمانی می کنند. چون نه تنها امروز که هر زمان ، مراقبت و نگه داری از دو تا سه فرزند در سنین متفاوت در خانواده ، کاری بسیار شاق بوده است. حتی امروزی ها در مراقبت از تنها فرزند خود که نظارت و کنترل او به دلیل گستردگی دایره دوستی ها در سایه فضای مجازی و گشت بدون محدویت آنان در همین فضا ، بسیار دشوار و حتی غیرممکن گردیده است ، نیز منتظر اول مهر ماه هستند. اول مهر برای اولیای دانش آموزان یعنی رهایی و آسودگی . فراهم شدن امکان تنفس راحت. چون مسئولیت او را به دستان امن اولیای مدرسه می سپارند و آنان انرژی کودکی و جوانی خود را در مدرسه مصرف کرده در منزل بیشتر خسته اند و میزان ساعات کمتری در منزل هستند.

پس اگر بند " سختی شغل " را " حق مسئولیت "مدیران و معلمان بنامیم ، بیهوده سخن نگفته ایم. برای افزایش حقوق این مشاغل ، در طی سنوات مختلف ، بهانه هایی جهت افزایش انگیزه شغلی ، ایجاد کرده بودند که بند سختی کار یکی از آنهاست . اما امروز در کودتایی بی سر و صدا ، آموزش و پرورش در پی کاهش هزینه های خود است. یعنی ضمن این که نتوانسته است افزایش مورد انتظار فرهنگیان را برای حقوق دریافتی آنان تحقق بخشد ، امروز از سوی مجلس شورای اسلامی یا دیوان محاسبات ، مکلّف گردیده است که تا می تواند هزینه های وزارت آموزش و پرورش را سرشکن نماید که به چند مورد اشاره می نمایم :


1 - حذف مدت تحصیل از سنوات خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان .
2 - حذف تعداد معاونت ها و ادارات کل آموزش و پرورش* ( 1 )
3 - حذف بند سختی شغل کارکنان اداری و مدیران که برای معلمان به میزان 30 % است .
4 - حذف یارانه فرهنگیان خصوصا زوجین فرهنگی . همان طرح که نتوانست رؤیای برقراری عدالت یا حذف نابرابری دولت های پیش و فعلی را عملی سازد. * ( 2 )

امروز تمامی درد و رنج فرهنگی جماعت قرار گرفتن در زیر خط فقر است که یقین به تنهایی در آن زیر متحمل مشقت و تنگدستی نیست بلکه با مجموع اهل و عیال ، یعنی جمعیت این قشر را بجای بیش از یک میلیون اطلاق کردن ، بهتر است 5 تا 6 میلیون نفر و شاید بیشتر ، در نظر بگیرید.
برای ما فرق نمی کند بند سختی کار می دهید یا سختی تنفس ، برای ما مهم سقف حقوق است که علیرغم دریافت احکام جدید باز در زیر خط فقریم . هنوز درصد قابل توجهی از همکاران بازنشسته ، زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند که کسورات مختلف را اگر در نظر بگیریم ، اوضاع بسیار اسفبار است.

حذف سختی کار در احکام حقوقی معلمان

شما مسئولین امروز هر دری را برای کاهش بندهای حقوق فرهنگیان می زنید تا شاید صرفه جویی هایی برای بهانه پرداخت مطالبات به دست آورید ، اما این طرح و سیاست پنهان شما نیز همانند بسیاری از برنامه های ناعادلانه ، منتهی به شکست مفتضحانه ای خواهد شد همان طرح پرداخت نقدی یارانه ها یا سهام عدالت ، یا صندوق ذخیره فرهنگیان که مورد چپاول عده ای نامرد فراری گردید. ما فرهنگیان نیازمند حمایت و پشتیبانی دیوان محاسبات یا دیوان عدالت اداری یا رؤسای سه قوه یا سازمان برنامه و بودجه و حتی بانک مرکزی هستیم . انتظار بر هم زدن تناسب ناکافی احکام موجود ، تصمیمی دور از باور ماست. چگونه می توانید حداقل های حرفه معلمی را نیز از او بستانید بی آن که عدالتی در خصوص او به جا آورید !

اگر به کمی مبلغ کسر شده ، اشاره می نمائید ، عارضم که حقوق یک فرهنگی کم کم می شود زیر دو میلیون تومان . شاید هنوز اهمیت و شگفتی میلیون تومان برای شما مسئولین ، پدیده ای انگشت به دهانی است ، اما فراموش نکنید که الان سقف اختلاس و دزدی و رشوه و حقوق مدیران کلان یا فوتبالیست ها ، یک میلیارد را بالا زده است ! یعنی شما زیاد نگران یک تا سه میلیون تومان ما نباشید ، شگفتی شما برای فاصله نجومی این دو رقم باشد. با حقوق اوایل انقلاب می شد سه تا چهار سکه تمام خرید اما با همان میلیون تومان دهن پر کن امروز ی ، اگر بخواهیم سکه یک گرمی بخریم باید نخوریم و درمان نشویم و.....

آری ، پس از این دیگر نه فردی برای پیوستن به کارکنان ادارات آموزش و پرورش سر و دست می شکند و نه برای مدیر مدرسه شدن ناز می کند و نه برای معلم شدن به این تنها وادی کاریابی دولتی یا شغل ناچاری سری می زند. اگر نسل امروز همانند ما تسلیم عظمت شغل معلمی نگردد و واقعیت فرزند خواندگی این شغل را بپذیرد ، عقل حکم می کند که دیگر سراغ معلمی نیاید. گذشت ایامی که از عشق و سوز و ایثار و قداست و بزرگواری معلمی ، سخن گفته می شد. همه این ارزش ها در برخورد نامهربانانه شما مسئولین پَرپَر شد. ارزش ؟ راستی از کدام ارزش ها می توان امروز در وادی 18 گانه مدارس سخن گفت ؟ ! مدیران و معلمان این 18 نوع مدارس ، هر کدام به نوعی متفاوت نگریسته می شوند. اگر مدارس ما یکسان نیست ، قطع یقین آنان نیز متفاوتند. اگر اتفاقی ناگوار می افتد همگی نشان اتهام و بی کفایتی به سوی آن دراز می کنیم. واقعه دبیرستان معین ، نمونۀ آن . یا اوضاع نابسامان نیروهای حق التدریس و خرید خدمات و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و...... از مصداق های دیگر برای 72 ملت بودن ما !

حذف سختی کار در احکام حقوقی معلمان

ما دیگر از دلخوشی برای شنیدن صدای اعتراض تنها یک نمایندۀ مجلس نیز خسته ایم. وقتی توفیقی حاصل نمی شود یا برانگیزندۀ سایر نمایندگان جهت حمایت از فرهنگیان نیست ، این دلخوشی ، حرکتی ریاکارانه است.

جناب آقای دکتر عارف ، هر چند شما هم در وزارت آموزش عالی همسنگر آقای دکتر زاهدی بوده اید و ستاره این دو وزارتخانه هرگز با یکدیگر آشتی نکرده است، اما حداقل شما یک جرقه به این کاهش های حقوق فرهنگیان به هر بهانه ای بزنید تا شاید شمعی در مجلس برای خاطر ما روشن شود. شاید آری فقط شاید .

---------------------------------------------------------------------------
( 1 ) خبرگزاری مهر - کد خبر 4265877 - 19 / 01 / 1397
*طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش تعداد معاونت ها و ادارات کل آموزش و پرورش کاهش می یابد و به نظر می رسد معاونت تربیت بدنی و سلامت گزینه احتمالی اولین تغییر سال ۹۷ خواهد بود. وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر ۶ معاونت دارد: معاونت آموزش ابتدایی ، معاونت آموزش متوسطه، معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت تربیت بدنی و سلامت، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی. که در ذیل معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی ۳ اداره کل امور اداری و تشکیلات، تعاون و پشتیبانی و مالی و ذی حسابی فعالیت می کند و یک دفتر برنامه بودجه. ذیل معاونت پرورشی نیز اداره کل امور تربیتی و مشاوره و امور قرآنی و عترت و نماز فعال است و یک دفتر فرهنگی و هنری نیز وجود دارد. باقی معاونت ها زیر مجموعه هایشان دفاتری است شامل دفتر پیش دبستانی و دبستان و عشایر در زیر مجموعه معاونت آموزش ابتدایی ، دفاتر متوسطه اول و متوسطه دوم و فنی و حرفه ای و کاردانش زیر مجموعه معاونت آموزش متوسطه و دفاتر تربیت بدنی و سلامت و آسیب های اجتماعی زیر مجموعه معاونت تربیت بدنی و سلامت. معاونت حقوقی و امور مجلس نیز سه دفتر در زیر مجموعه خود دارد.
( 2 ) جام نیوز - کد خبر 781241 - 20 / 01 / 1397
*به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز، اعلام رسيدن ضريب جينی به ٣٧٤/٠ از عددی كه در سال ١٣٩٢ به ٣٦٥٠/٠ رسيده بود و روند رو به افزايش اين شاخص به ما می یگويد كه ديگر پرداخت يارانه قدرتی برای عادلانه‌تر كردن توزيع درآمدها ندارد.
يك توضيح: ضريب جينی شاخصی بين صفر و يك است كه هرچه به طرف صفر ميل كند به مفهوم آن است كه توزيع درآمدها بين اقشار و گروه‌های درآمدی جامعه عادلانه‌تر است و هر چه به يك نزديك‌تر شود از ناعادلانه‌تر شدن توزيع پول بين مردم حكايت دارد.
با افزايشی شدن روند ضريب جينی ، مهم‌ترين مانور تبليغاتی دولت قبل روی دستاوردهای هدفمندی يارانه‌ها نيز ديگر جایی برای عنوان شدن ندارد. از همان ابتدا نيز تحليلگران بر مقطعی بودن اين پيامد تاكيد می كردند.
طبيعی است وقتی بخشی از درآمدهای كشور تبديل به ريال شده و به حساب مردم واريز می شود؛ روی نحوه توزيع درآمدها در كشور می تواند اثربخش باشد اما اين اثربخشی با گذشت سال و كاهش اثرگذاری يارانه در بودجه خانوار ، كاهش می يابد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت
دوشنبه, 19 آبان 1393 21:30

کسی به داد ما معلمان برسد !

آذربایجان شرقی

منتشرشده در نامه های دریافتی

شعر برای نوآوری و اصلاح گری

ای دوست بیا با ما اندیشه کنی احیا
با هر دمی از همدم فارغ ز جهان دنیا

اندیشه نو گیری اصلاح کنی خود را
اصلاح کنی چون خود اصلاح گری دانا

اندیشه کنی برنا آن لحظه که با مایی
با جلوت و گه خلوت اندیشه کنی آنی

هر جا نگری جانا نو طرح بگیری هان
صحرا و یمی بینی کوهی و گلستان جان

حاجت گه دل او شد آن خالق یکتایی
خلوت بکنی با او امداد از او خواهی

سلطان سلاطین او اویی که خدا باشد
آن خالق یکتایی از ما نه جدا باشد

تقدیر چنین باشد روزی ده هستی او
هر کس به تقلایی روزی بخورد نیکو


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

ارزیابی مدیران و ارزشیابی معلمان در آموزش و پرورش و شاخص ها

ارزیابی در آموزش و پرورش در سه سطح کارکنان ، مدیران و دستگاه صورت می پذیرد . ارزیابی به زبان ساده ، تبدیل عملکرد به عدد است که با استناد به آن بتوان از طریق رفع معایب و تقویت محاسن ، به بهبود شرایط سازمان کمک نمود . به نظرم با طرح چند سوال ، نسبت به ارزش کارکرد یک ارزیابی صحیح می توان بیشتر پی برد .


آیا نمرات ارزشیابی معلمان یک مدرسه ، گویای تفاوت کیفیت آنان است ؟ آیا با استناد به نمرات ارزشیابی مدیران مدارس ، می توان مدیران قوی تر را در یک منطقه آموزشی شناسایی کرد ؟ آیا هیچ گاه رئیس یک منطقه به دلیل نمره کم ارزشیابی اش تغییر نموده است ؟

آیا انتصاب مدیران کل استانها و وزارتخانه با کشف شایستگی های حرفه ای آنان و در پی اخذ نمره عالی ارزشیابی و توجه مدیران ارشد وزارتخانه به این نمرات اتفاق افتاده و موجب ارتقائشان گردیده است ؟ آیا میزان توفیق ادارات کل را می توان بر اساس نتایج ارزیابی دستگاهی که توسط وزارت آموزش و پرورش در مورد استانها انجام می پذیرد تعیین نمود ؟


متاسفانه آموزش و پرورش ، بیش از سایر دستگاههای دولتی در معرض تغییرات مدیریتی با ملاحظات سیاسی قرار دارد  اگر پاسخ مان به هر یک از سوالات فوق مثبت است ، باید بگوییم که ارزیابی در آن سطح ، با کیفیت انجام پذیرفته و بنا بر ویژگی ذاتی انجام ارزیابی صحیح ، حتما مسیر پیش رو ، با توجه به کشف و اصلاح اشکالات احتمالی گذشته انتخاب شده و کارکنان و مدیران آن سطح از دستگاه ، رو به رشد بوده و در جهت تلاش برای رسیدن به اهداف دستگاه گام بر می دارند .

اما اگر پاسخ مان منفی است ، باید بپذیریم که تعارف در نحوه ارزیابی ، عدد نهایی آن ارزیابی را غیر قابل استناد نموده و کارکرد خود را در تعیین نقاط ضعف و قوت کارکنان از دست داده و امکان اصلاح اشکالات و تشویق نقاط قوت را از سیستم گرفته است و به عبارت دیگر در چنین وضعیتی ، دوغ و دوشاب برابر شده است .


از سوی دیگر در ارزیابی دستگاهی که با تعیین شاخصهای عمومی مشترک برای تمامی دستگاهها و نیز شاخصهای اختصاصی برای هر دستگاه انجام می پذیرد ، برخی ملاحظات مدیریتی که باید در خصوص تفاوت شرایط استانهای مختلف کشور در نظر گرفته شود ، مغفول می ماند . برای مثال اولویت مدیریتی در یک استان می تواند کمبود نیروی انسانی و در استان دیگر کودکان بازمانده از تحصیل باشد و یا یک استان نیازمند تلاش مدیر کل در درجه اول برای ساخت فضای آموزشی بوده و در استانی دیگر این نگاه اولویتی می بایست بر تهیه تجهیزات متمرکز شود که در این صورت اکتفا به پرداختن ارزیابی بر اساس شاخصهای ثابت برای تمام استانها نمی تواند میزان توفیق مدیران کل استانها را تعیین کند .

ارزیابی مدیران و ارزشیابی معلمان در آموزش و پرورش و شاخص ها

برای انجام ارزیابی صحیح و قابل استناد در آموزش و پرورش ، توجه و اقدام در خصوص چند مورد را ضروری می دانم .
۱ - اهمیت توجه به ارزیابی صحیح از عملکرد کارکنان ، با دادن اختیارات بیشتر به مدیران برای انجام تشویق و تنبیه بر اساس نتایج ارزیابی ، میسر است .
۲ - متاسفانه آموزش و پرورش ، بیش از سایر دستگاههای دولتی در معرض تغییرات مدیریتی با ملاحظات سیاسی قرار دارد . با تقویت جایگاه ارزیابی و اعمال نتایج آن در سرنوشت مدیران ، توانایی حرفه ای کارکنان مورد توجه بیشتر قرار گرفته و به همین میزان می توان امید داشت که ملاحظات سیاسی در این خصوص کمرنگ شود . آیا انتصاب مدیران کل استانها و وزارتخانه با کشف شایستگی های حرفه ای آنان و در پی اخذ نمره عالی ارزشیابی و توجه مدیران ارشد وزارتخانه به این نمرات اتفاق افتاده و موجب ارتقائشان گردیده است ؟
۳ - یکی از لوازم انجام ارزیابی صحیح ، نظارت دقیق است . همسو عمل نمودن ناظران و ارزیابان ، مخصوصا در خصوص مدیران مدارس که ناظران ، تمام واحدهای اداری بوده و ارزیاب فقط یک واحد است ، ضرورت بیشتری پیدا می کند . این وضعیت قابل تعمیم به روسای ادارات و مدیران کل نیز بوده و ثبت نتایج نظارت های متفرق جهت استنتاج یک نتیجه واحد از ضروریات نظام ارزیابی آموزش و پرورش است . بدین منظور تهیه نظام نامه نظارت که مدتی است همکاران وزارتخانه در حال تدوین آن بوده و نیز سامانه ای برای ثبت و تجمیع تمام نظارتها از سطح مدرسه تا ادارات کل ، لازم است .
۴ - جز آنچه بر اساس شاخصهای عمومی و اختصاصی دستگاههای دولتی که توسط سازمان مدیریت انجام می پذیرد ، نیازمند شاخصهایی بومی شده در آموزش و پرورش هستیم که قابلیت انعطاف بر اساس اولویتهای مدیریتی استانها را داشته و بتوان از نتایج آن استفاده های کاربردی مدیریتی برای ادارات کل استانها نمود .
۵ - منطق مدیریتی برای انجام صحیح عزل و نصب مدیران ، استناد به نمره ارزیابی آنهاست . اگر بدون چنین استنادی عزل و نصب صورت گرفته و یا عزل و نصب ها بر نتایج ارزیابی مدیران منطبق نیست ، اشکال بزرگی بر این امر وارد است که نیازمند بررسی و اصلاح است .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

حذف آزمون در آموزش و پرورش و مافیای کنکور

دوباره فصل تابستان و موعد خط و نشان کشیدن برای مدیران مدارس و انگار قیم مآبی و تحکم جزیی جدانشدنی از ادبیات فرادستان است و گویی بگیر و ببند و ثبت تخلف مدیر، چاره ساز حذف مافیای کنکور و برقراری آرامش در بین اولیا و دانش آموزان است. چطور برخی ادارات کل و مناطق آموزشی می توانند آزمون های کنکور و پیشرفت تحصیلی حتی با زور بخشنامه برگزار نمایند اما موسسات مجاز و مورد اعتماد مردم خیر


آقای وزیر!

جناب آقای کمرئی مدیرکل محترم ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت مشعشع آموزش و پرورش ؛
لطفا با ضرب و زور به دنبال حل مشکلات آموزشی کشور نباشید.

لطفا به مردم فهیم ایران نشانی غلط ندهید، اینکه در این ایام پای چند مدیر بخت برگشته را وسط بکشید و چند عزل و توبیخ و تذکر را هم چاشنی کارکنید که شق القمر نمی شود.


" حافظ خود حجاب خودی ازمیان برخیز "

حذف آزمون در آموزش و پرورش و مافیای کنکور

لطفا مدارس و اولیا را به حال خود بگذارید . مداخلات و تصمیمات خلق الساعه و متناقض و حاشیه ساز شما نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه بر پیچیدگی معضلات می افزاید  هنگامی که کتب درسی مرتبا در حال تغییر و حذف و اضافه غیرکارشناسانه هست، نتیجه اش سردرگمی معلم و دانش آموز می شود و پناه بردن به کتب کمک درسی و...
هنگامی که معلمان به علت نداشتن کرامت انسانی و حیثیت شغلی انگیزه کافی برای تدریس موثر ندارند ، نتیجه اش می شود پناه بردن به موسسات آموزشی و برنامه های آموزشی پرطمطراق آنها..
هنگامی که اکثریت مدارس دولتی به علت عدم سرمایه گزاری دولت فاقد امکانات اولیه آموزشی و تربیتی هستند ، عموم مردم به دنبال مدارس باکیفیت می گردند و نتیجه اش می شود آزمون های ورودی مدارس خاص.
هنگامی که با ایجادمحدودیت شدیدی که شما برای مدارس دولتی در این ایام ایجاد می کنید به نحوی که حتی بارضایت و کمک و مشارکت مردم نمی توانند با اجرای کلاس های فوق برنامه در تابستان و طول سال تحصیلی ، خود را از وضعیت اسفبار آموزشی نجات دهند نتیجه اش می شود گرایش مردم به مدارس خاص و آزمونها و...


هنگامی که برای جبران کمبود 28  هزار معلم ، از سر و ته ساعات درسی مصوب پایه دوازدهم می زنید و یکباره سند درس ملی را که برای صیانت از آن خون دلها خورده شده به آتش می کشید نتیجه اش می شود رشد سریع برنامه های کنکور محور و آزمون گرا ...
هنگامی که اجازه رشد و بالندگی همه جانبه به مدارس دولتی که امکان جلب رضایت کامل مردم و مشارکت صمیمانه ی مردم پیرامونش را به بهانه های گوناگون نمی دهید نتیجه اش می شود نگرانی و دلواپسی اولیا در این ایام و سرخوردگی آنها از بخش دولتی.


هنگامی که علیرغم تاکید سند تحول آموزش و پرورش ، مدارس را خالی از مشاور و سنگ صبور مردم کردید نتیجه اش می شود روی آوردن مردم به مشاوران و پشتیبانان تحصیلی موسسات و....

حذف آزمون در آموزش و پرورش و مافیای کنکور

چطور برخی ادارات کل و مناطق آموزشی می توانند آزمون های کنکور و پیشرفت تحصیلی حتی با زور بخشنامه برگزار نمایند اما موسسات مجاز و مورد اعتماد مردم خیر .
مردم نمی توانند نیاز امروز فرزندانشان را موکول به تصمیم های شتاب زده و مبهم و اقتضایی شما کنند...


" زنبور درشت بی مروت راگوی
باری چوعسل نمی دهی نیش مزن"

حذف آزمون در آموزش و پرورش و مافیای کنکور

آقای وزیر و مدیرکل محترم !

معلق شدن برنامه های فوق العاده آموزشی ، کنکور ، آزمون هایی که موجب پایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود که اتفاقا مطالبه اولیا بوده و موجب افزابش کیفیت مدارس دولتی می گردند ضربه مهلکی بر پیکر نحیف مدارس دولتی هست چراکه مدارس قدرتمند و خاص علیرغم فرمابشات و قدرت نمایی شما راسا یا با همکاری موسسات دیگر همچون گذشته به کار خود ادامه خواهند داد .


آقایان !

لطفا مدارس و اولیا را به حال خود بگذارید . مداخلات و تصمیمات خلق الساعه و متناقض و حاشیه ساز شما نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه بر پیچیدگی معضلات می افزاید .

در پایان شما را به صبوری ، تعقل ، تعمق و دوراندیشی دعوت کرده و خواهش می کنم با صدور چنین بخشنامه هایی ، موسسات کنکور محور و مدارس و مراکز خاص آموزشی را فربه تر ننمایید .

لطفا به فکر ارتقای سطح آموزشی مدارس دولتی و مورد اعتماد و رضایت مردم باشید .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

کنکور سراسری و دغدغه های آن در سال 98  امروزه پیشرفت های علمی و تحولات زندگی بشر، موجب شده است که تقریباً همه ی انسان ها بخش زیادی از بهترین دوران عمر خود را به درس خواندن در مدارس بگذرانند. تحصیل و رسیدن به مدارج علمی که موجب تامین شغل مناسب می گردد فرآیندی طولانی مدت است. می دانیم که حداقل دوازه سال تلاش برای کسب مدرک دیپلم و حدود شانزده سال تلاش برای کسب مدرک لیسانس یا مهندسی لازم است. بنابرین توجه سیاستگذاران به این مسیر مهم که سرمایه های انسانی و مالی زیادی را صرف خود می نماید بسیار حائز اهمیت است.
یکی از مهمترین وقایع در آموزش و ارتقای رتبه ی علمی شرکت در آزمون ها و قبولی در آن ها هستند.

هر ساله تعداد بی شماری امتحان در مدارس به عمل می آید و دانش آموزان بسته به عملکرد خود در این امتحان ها به پایه ها و مقاطع علمی بالاتر ارتقا می یابند. یکی از مهمترین و سرنوشت سازترین آزمون های علمی در ایران کنکور سراسری دانشگاه ها است.

آزمونی که دانش آموزان در آن تعداد زیادی از کتب درسی چند سال آخر خود را در یک زمان محدود امتحان می دهند و در رقابتی کشوری برای به دست آوردن یک صندلی در یک دانشگاه تلاش می کنند. رتبه ها تعیین می کنندکه دانش آموز در کدام شهر، دانشگاه، رشته، و گرایش می تواند به تحصیل بپردازد. به عبارتی در آزمون کنکور رقابت سخت و حساسی را دانش آموزان در پیش روی خود دارند.

آنچه به عنوان مساله ی اصلی در این گفتار مورد بحث قرار گرفته است موضوع کنکور سراسری و دغدغه های آن در سال آینده (1398) است. کنکوری که در آن دانش آموزانی که به یکباره برای اولین بار از پایه پنجم به ششم ورود نمودند و اکنون درسال تحصیلی آینده اولین فارغ التحصیل های این نظام آموزشی هستند که به صورت اجباری و با روشی نادرست در اجرا، همزمان مواجه با آزمون نهایی و کنکور در یک مقطع زمانی حدود یک ماهه هستند و یکی از مهمترین دغدغه های فعلی والدین و دانش آموزان "ابهام در چگونگی و شرایط آزمون نهایی و کنکور سراسری 1398" است که البته اکنون محور بحث کنکور می باشد . زیرا اولین کنکور در نظام جدید تحصیلی است. دستورالعمل ها چه برای مجریان و چه برای دانش آموزان و معلمین اغلب نامشخص و پرابهام هستند و حتی اگر دستوالعملی یا روشی ارایه شده است امکان تغییر در آن وجود دارد.

بنابرین دانش آموزان پایه ی یازدهم قدم به سمت سرنوشت سازترین آزمون خود برمی دارند در حالی که نمی دانند دقیقاً این آزمون چگونه خواهد بود. نمونه سوالی وجود ندارد و معلوم نیست آن ها باید چگونه مطالعه نمایند. اینکه سوالات بیشتر به صورت نکته هستند یا مفهومی. هنوز محتوای آزمون و ضرایب دروس مشخص نشده است.
ابهام یکی از مولفه های مهمی است که موجب استرس و اضطراب می گردد. کودریاشووا و گولیوا (2017) در پژوهش خود نشان دادند که ابهام و استرس ناشی از آن در دراز مدت بر عملکرد سیستم عصبی تاثیر منفی دارد و کارآیی آن را کاهش می دهد.  عدم اطمینان و ابهام نه تنها در زمینه ی سرنوشت ساز تحصیلی و شغلی که مهمترین مولفه برای نوجوانان است بلکه در سایر زمینه ها نیز موجب ایجاد استرس می گردد.

کنکور سراسری و دغدغه های آن در سال 98

ابهام در زمینه ی شغلی نیز موجب ایجاد استرس هایی در افراد می گردد. به عنوان مثال وقتی یک پزشک در درمان خود دچار ابهام می گردد استرسی را تحمل می کند ( لانللو و همکاران، 2017). استرس خود موجب عوارضی می گردد که خود این عوارض قابل تامل است. آنتونی و همکاران (2017) در مطالعه ی خود نشان دادند که استرس بر تصمیم گیری تاثیر منفی  دارد. آن ها این تاثیرات منفی را در مورد تصمیم گیریهای مرتبط با یادگیری، ریسک کردن، و ارزیابی نمودن مورد بررسی قرار دادند و معتقدند که این موضوع در شرایط سخت و پیچیده بیشتر تاثیر گذار است تا وقایع و موقعیت های ساده.

بنابراین به نظر می رسد این وضعیت در مورد کنکور سراسری که موقعیت و فرصتی حساس و سخت است بیشتر مصداق پیدا می کند و می توان انتظار استرسی زیاد را در دانش آموزان پیش بینی کرد.


مشاوران تحصیلی، خانواده،  کنکور
مشاوران و مراکز آموزشی کنکوری نیز در هاله ای از ابهام منتظر اولین کنکور هستند تا بتوانند براساس آن برای کنکورهای بعدی برنامه هایی سازماندهی شده ارایه نمایند. زیرا منابع کنکور و شرایط آن مشخص نیست که مشاوران تحصیلی براساس آن برنامه ریزی ارایه کنند. بنابرین راهنمایان و مشاوران نیز نمی توانند برای دانش آموزی راهی را نشان دهند تا با قدمهایی راسخ به استقبال کنکور بروند. بنابرین در تمام توصیه ها به کنکورهای قبلی استناد می کنند ولی اینکه به چه میزان کنکور سال آینده مانند کنکورهای سال های قبل خواهد بود فعلاً معلوم نیست. این شرایط ممکن است فرصت هایی را به وجود بیاورد تا برخی افراد سود جو بخواهند با روش هایی نامطمئن و با هزینه هایی گزاف به دانش آموزان خدمات آموزشی کنکوری ارایه دهند. زیرا استرس و ابهام ها انگیزه ای برای دانش آموزان و خانواده ها می گردد تا برای رفع آن به موسسات آموزشی کنکوری مراجعه نمایند.
خانواده در چگونگی برخورد دانش آموزان با موضوع کنکور تاثیر مهمی دارد. خانواده هایی که بهترین ها را بدون هیچ کم و کاستی برای فرزندان خود طلب می کنند و انتظار عملکردی بدون هیچ نقص(کمالگرایی) را دارند می توانند آسیب زا واقع شوند.

کمال گرایی موضوعی است که می تواند تشدید کننده ی اضطراب و امتحان گردد. به عبارتی دیگر والدین و دانش آموزانی که انتظار دارند در آزمون
نتایجی بسیار عالی کسب نمایند بیشتر از سایرین دچار اضطراب آزمون می گردند(بشارت، 1383). کمالگرایی به معنی تمایل پایدار برای به دست آوردن معیارهای کامل و دست نیافتنی و تلاش برای تحقق آن ها  است(برنز، 1980). در مورد امتحانات، کمالگرایی را می توان  تلاش برای عملکردی خیلی دقیق و کسب بالاترین امتیاز و نداشتن هیچگونه اشتباه یا خطا دانست. و با توجه به نتایج پژوهش های  متعدد در چنین شرایطی اضطراب امتحان دانش آموزان دختر بیش از اضطراب امتحان دانش آموزان پسر می باشد(بنسون، 1987؛ ساراسون، 1980؛ هج و مک کرمیک و الیون، 1997؛ به نقل از بشارت، 1383).
البته قابل ذکر است که انتظارات والدین استرس ها و فشارهایی را به دانش آموز اعمال می کند(حبیبی، 1394) و اگر این انتظارات متعادل باشند موجب موفقیت و پیشرفت تحصیلی می شود(تراستی، 2000) و اگر انتظارات بالاتر از توان دانش آموز باشد می تواند پیامدهای منفی در پی داشته باشد(شک، 1995؛ به نقل از حبیبی، 1394).

موضوع فشار برای موفقیت تحصیلی در اغلب جوامع وجود دارد ولی در کشورهای شرقی این موضوع شدت بیشتری دارد و با افزایش شدت رقابت این فشارها بیشتر می شود. با آنکه ممکن است این رقابت و فشارها در برخی ابعاد به عنوان محرک موجب مطالعه و تلاش بیشتر گردد ولی شدت زیاد استرس و تداوم طولانی مدت آن موجب می گردد سلامت روان دانش آموزان به خطر افتد(دان و همکاران، 2010؛ آنگ، هوان و برامان، 2007؛ تان و یتس، 2011) و بجای نتیجه ی مثبت تاثیرات منفی عاید گردد.
با توجه به شرایط نامشخص کنکور سال آینده که مشاوران مجبور هستند با احتیاط توصیه هایی را ارایه نمایند به نظرمی رسد خانواده های کمالگرا باید بیشتر احتیاط نمایند تا استرس هایی را که تحمل می کنند موجب آسیب به فرزندان و سرنوشت تحصیلی و شغلی آن ها نگردند و همانند سایر خانواده ها به صورت معقولانه ای رفتار نمایند.


استرس و اضطراب امتحان کنکور
کنکور و هر آزمونی استرس های خاص خود را دارد. ولی شرایط کنکور سال آتی با توجه به ویژگی این آزمون ممکن است استرس ها و اضطراب های بیشتری را موجب گردد و آموزش و پرورش شاهد میزان بالایی از اضطراب آزمون باشد. ماهیت مورد ارزیابی قرار گرفتن خود موجب احساس استرس و فشار روانی می گردد. حال آنکه اگر فرد ارزیابی شوند از توانمندی خود و یا اینکه آیا در ارزیابی نتیجه خوبی خواهد گرفت یا نه مطمئن نباشد فشار روانی بیشتری را تحمل خواهد کرد. ابهام داشتن در فرایند ارزیابی و شک داشتن در نتایج ارزیابی و عدم اطمینان در داشتن بهترین عملکرد موجب احساس ناراحتی، فشارهای عصبی می گردد که انرژی زیادی را از دانش آموز می گیرد که خود می تواند زمینه ساز افسردگی و اضطراب باشد(موسوی، حق شناس، علی شاهی، نجمی، 2008؛ دان و همکاران،2010).

کنکور سراسری و دغدغه های آن در سال 98

 اضطراب امتحان یکی از انواع اضطراب ها است که در زمان  امتحان و ارزشیابی شدن اتفاق می افتد وریشه ی اصلی آن نداشتن اطمینان درباره ی عملکرد و نیز نتیجه ی حاصل از این موضوع است. یک نکته ی روشن در اضطراب امتحان، عدم توانایی دانش آموز در مقابله با این اضطراب است که این موضوع به نوبه ی خود کارآیی دانش آموز را کاهش می دهد و بر انگیزه و نگرش دانش آموز تاثیر منفی می گذارد(دادستان، 1997). اضطراب امتحان را نوعی اضطراب می دانند که به موضوع امتحان و نتیجه ی آن بستگی دارد و قبل از شروع امتحان و در هنگام آزمون دادن توسط دانش آموز تجربه می شود. اضطراب امتحان دارای آثار جسمانی، هیجانی و شناختی است(نیک منش و یاری، 1390). این اضطراب  میزان توجه را کاهش می دهد و بر هیجان و یادگیری تاثیر منفی می گذارد(پرکان، 2004) و بر سلامت جسم و روان و همچنین عملکرد بهینه ی دانش آموز تاثیر مخرب دارد(چینی فروشان، نشاط دوست، عابدی، 1395؛ گاسادی، 2004؛ ساراسون، 1380؛ اسپلبرگر و واگ، 1995).
به نظر می رسد تمام شرایطی که در بالا ذکر شد اعم از شفاف نبودن کنکور آتی، عدم امکان برنامه ریزی دقیق، نگرش خانواده ها و دانش آموز به آینده ی تحصیلی و شغلی همه در راستای افزایش استرس ها و اضطراب امتحان هستند. با توجه به این که مسائل روان شناختی به هم مرتبط هستند این عوامل(ویژگی های کنکور آتی) هر کدام به نوبه ی خود می توانند چرخه ای از تخریب عملکرد را در دانش آموز ایجاد نمایند که آخرین نقطه ی ظهور آن اضطراب امتحان باشد که ممکن است به عنوان خاتمه دهنده ی موفقیت دانش آموز عمل نماید و تلاش های دانش آموز را در جلسه ی کنکور بی ثمر سازد.


اما در خاتمه دریک بحث و نتیجه گیری باید این طور عنوان نمود که ،
چشم انداز خانواده ها و اولیای مدارس برای دانش آموزان، تحصیل علم و رسیدن به شغل مناسب و جایگاه اجتماعی است که البته هدف خود دانش آموزان نیز همین موضوع می باشد. موفقیت دانش آموزان در عرصه های علمی و شغلی در اصل رشد جامعه در زمینه های علمی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی را سبب می شود. بنابرین توجه به این امر و هموار ساختن مسیر آن می تواند یکی از راه های اصلی کمک به شکوفایی جامعه باشد.
با توجه به شرایط فعلی کنکور سال بعد که در اصل دروازه ی ورود به مسیرهای کسب علم و رسیدن به شغل برای جوانان است به نظر می رسد این مسیر هنوز هموار و روشن نشده است و شرایط مخرب زمینه ساز استرس ها و اضطراب ها و نگرانی ها برای دانش آموزان و خانواده های و همچنین معلمان و اولیای مدارس همچنان با پابرجا هستند.
به نظر می رسد روشن ساختن هرچه سریع تر شرایط کنکور و دستورالعمل های آن اولین گام در هموار سازی این مسیر است. اگر روند کنکور و منابع و شرایط ان در دسترس دانش آموزان، خانواده ها، مربیان و مشاوران قرار گیرد با رفع ابهام و با برنامه ریزی منسجم دانش آموزان و خانواده ها با کمک معلمان و مشاوران خود برای این آزمون آماده می شوند. حتی اجرای آزمایشی کنکور توسط سازمان های خصوصی و به ویژه دولتی از جمله سازمان سنجش می تواند بسیاری از دغدغه های دانش آموزان و خانواده ها را مرتفع سازد.

ارایه نمونه سوالات کنکوری قبل از مواجهه ی دانش آموز با کنکور اصلی می تواند در کاهش استرس، برنامه ریزی، روش مطالعه برای آمادگی جهت آزمون کنکور بسیار کمک کننده باشد.

بنابرین ضروری است که مجریان آزمون کنکور به شرایط دانش آموزان نظام جدید و خانواده ها و اولیای مدارس توجه بیشتری داشته باشند و با اقدامات به موقع برای رفع دغدغه های آن ها رسالت ارزشمند خود را به خوبی به انجام برسانند.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

گروه اخبار/

برگزاری جلسه محاکمه غیرعلنی ناظم متخلف مدرسه غیرانتفاعی پسرانه در غرب تهران

جلسه محاکمه غیرعلنی ناظم متخلف یک مدرسه غیرانتفاعی پسرانه در غرب تهران، روز گذشته در حالی در شعبه ۱۰۹۱ دادگاه ارشاد برگزار شد که متهم مدعی شد قصدش فقط شوخی با دانش‌آموزان بوده است.

این مرد جوان که از یک سال قبل به‌عنوان ناظم در دبیرستان پسرانه غیر انتفاعی معین در غرب تهران مشغول به کار بود به اتهام اشاعه فحشا، وارد کردن سیگار و مشروب به داخل مدرسه و توزیع آن، نشان دادن فیلم‌های غیر اخلاقی و ... بازداشت شده و مورد محاکمه قرار گرفته است.

در ابتدای این جلسه که با حضور سه تن از دانش‌آموزان و ۸ خانواده از شاکی‌ها برگزار شد، متهم منکر اتهامات خود شد و گفت: من هیچ‌کدام از اتهامات را قبول ندارم و تحت فشار روانی اتهامات را پذیرفتم. من فقط قصد شوخی با دانش‌آموزان را داشتم و هیچ گونه کار خلافی انجام نداده‌ام.

پس از آن قاضی از دانش‌آموزان حاضر در جلسه دادگاه خواست تا برخی از کارهای غیراخلاقی ناظم متخلف را شرح دهند و هر یک از آنها هم به تشریح ماجرا پرداختند.

در ادامه این جلسه، قاضی به صراحت به متهم گفت: طبق تحقیقات صورت‌گرفته، شما به هیچ عنوان تحت فشار روانی و شکنجه اعتراف نکرده‌اید و بر اساس مستندات موجود به جرایم خود اعتراف کرده‌اید و مستندات پرونده هم نشان می‌دهد که شما ۶ مورد تخلف داشته‌اید. اشاعه فحشا، وارد کردن سیگار و مشروب به داخل مدرسه و توزیع آن و نشان دادن فیلم‌های غیر اخلاقی از جمله موارد اتهامی شماست که در اعترافات خود آن را پذیرفته‌اید.

پس از آن، متهم در مقابل مستندات پرونده سکوت کرد و پس از اظهار ندامت موارد اتهامی را پذیرفت و باز هم تأکید کرد که تنها قصدش برقراری روابط صمیمانه و شوخی با دانش‌آموزان بوده است.

در پایان این جلسه، قاضی اعلام کرد که رأی متهم پس از بررسی در چند روز آینده به خانواده‌های دانش‌آموزان ابلاغ می‌شود.

با توجه به تکمیل شدن فرآیند تحقیقات در این پرونده در دادگاه روز گذشته، ۳ دانش‌آموز و ۸ نفر از والدین دانش‌آموزان حضور داشتند. ضمن اینکه طبق آخرین اخبار هیچ‌کدام از شاکی‌های این پرونده شکایت خود را پس نگرفته‌اند و در انتظار رأی دادگاه در خصوص ناظم مدرسه و همچنین مؤسسان مدرسه غیرانتفاعی هستند.

عصر ایران

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور