صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

کنکور و وضعیت دانشگاه و آموزش عالی در ایراناین روزها، عده‌ای از دانش‌آموزان پس از اعلام نتایج درگیر انتخاب رشته هستند. من در زمینه‌ی تصمیم‌گیری تحصیلی مدلی را پیشنهاد کرده‌ام و در پی آن  گام های  11 گانه‌ای را معرفی کرده‌ام که مشتمل بر مصاحبه، مشاوره، سنجش و تصمیم‌گیری است.

در  اینجا قصد ارائه‌ی آن را ندارم، چرا که لازم است در قالب یک مقاله‌ی علمی-پژوهشی و مستند به داده‌های واقعی ارائه گردد و اکنون و اینجا زمان ارائه‌ی آن نیست. قصد من در اینجا صرفاً توجّه دادن دانش‌آموزان، والدین و بعضاً مربیان و مشاوران  نسبت به مفهوم دانشگاه است که شاید در راستای مشغله‌ای که این روزها دارند کمی راه گشایشان باشد.

 

چالش با مفهوم دانشگاه در ذهن و تجربه‌ی والدین، دانش‌آموزان و مربّیان و مشاوران:

بسیاری از موسسات موسوم به " آزاد" و از راه دور و نور و ..غیره فاقد شرایط لازم برای اختصاص عنوان "دانشگاه" هستند و بسیاری از اینها را می‌توان بنگاه‌های معاملات مدرک نامید که با توجه سیطره‌ی فرهنگ "بنگاه"داری در نظام سرمایه‌داری و رواج شکل خاصی از  آن در ایران، رایج شده است  در ذهن عامه‌ی  والدین ایرانی، بسیار از دانش‌آموزان و حتی بسیاری از مشاوران و معلمان و اصحاب تعلیم و تربیت، طرحواره و مفهوم دانشگاه، بر اساس یک سری  باورهای قالبی، قیل و قال‌های  رایج، تصورات معیوب مبتنی بر بعضی تجربیات شخصی شکل گرفته است. امّا واقعاً "دانشگاه" به عنوان سازمان متکفّل علم در دنیای مدرن و در خواستگاه خود متضمن چه ویژگی‌هایی دانسته شده است؟

قصد من در اینجا این است که عزیزان را نسبت به تصّور و طرحواره‌ای  از دانشگاه که می‌تواند معرّف "دانشگاه " باشد توجه داده تا از ان طریق بتوانند مفهوم دقیق‌تری از دانشگاه شکل  بدهند و بر آن اساس تصمیم بگیرند. بر این اساس توجّه به این خصوصیات که آن را خصوصیت "دانشگاه ساز" می توان نامید مطلوب است:

1-  دانشگاه جایی است که اساتید متخصص در رشته‌های مختلف از طریق برنامه‌های درسی تعریف شده، تجربه‌ی یادگیری دانشجویان را تسهیل می‌کنند. برنامه‌ی درسی در راستای آشنایی با مفاهیم، پرسش‌ها، روش‌ها، نظریه‌ها، مدل‌ها، فرضیه‌ها برای صورت بندی مسائل زمینه‌های مختلف طبیعی، انسانی و مهندسی طراحی می‌گردد.

1-1- اعتبار علمی این اساتید باید احراز گردد. به عبارت دیگر پس از  گذراندن دوره‌های درسی تخصصی و تجربه کردن تعاملات لازم و مواجهه با متون معتبر و مراودات علمی با جامعه‌ی علمی جهانی توانسته‌اند معیارهای حداقلی لازم را برای اقناع گروه‌های علمی نشان داده و مدرک خود را اخذ کنند.

1-1-1-  بنابراین فرق بین احراز شایستگی (نشان دادن کفایت لازم از دیدگاه اساتید معتبر) و مدرک گرفتن باید مورد توجه قرار گیرد. ممکن است عده ی زیادی مدارکی را گرفته ولی فاقد شایستگی لازم در آن زمینه باشند. بنابراین یک دانشگاه همواره ممکن است و باید کسانی را که معیارهای لازم را برای فارغ التحصیلی ندارند مردود کند و از اعطای مدرک به آنها خودداری کند.

1-2- منظور از متون معتبر، متونی است اعمّ از کتاب، مقاله، و هر نوع محتوای آموزشی که توسط فرد یا گروه‌های  صاحب صلاحیت علمی نوشته شده باشد و هدف آن آماده سازی دانشجو برای مواجهه با  مفاهیم و مسائل مبتلا به رشته باشد. به طور کلّی دانشگاه‌های ایران از جمله  به خاطر عدم استقلال و سایه‌ی سنگین سیاست، و مسائل تمدنی نسبت شان با جامعه یک نسبت پویا نیست و این حکم مخصوصاً در مورد علوم انسانی شرایط بحرانی دارد.

1-3- منظور از صاحب صلاحیت علمی کسی است  که بتواند با متون تخصصی علمی بین المللی ارتباط برقرار کرده و ان را تحلیل و ارزیابی کند

1-4- برنامه‌ی درسی سه رکن دارد: دانشجو، استاد و محتوا. در مورد استاد و محتوا نکاتی گفته شد. دانشجو نیز کسی است که فرض  می‌شود آمادگی ذهنی و تحصیلی لازم را برای یادگیری در زمینه‌ی مورد نظر را داراست.

2-  دانشگاه مواجهه‌ی دانشجویان را با منابع و مقالات معتبر بین المللی از طریق سامانه‌های علمی اشتراک دانش تسهیل می‌کند. بر ای این کار کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها با مراکز نمایه سازی علمی بین المللی همکاری داشته  و صاحب اشتراک می‌باشند و دانشجویان بتوانند مقالات و منابع علمی معتبر را که هر روزه توسط مجلات علمی پژوهشی چاپ می شود مورد استفاده قرار دهند.

3-  دانشگاه از طریق معاونت‌های فرهنگی برای پرورش روحیه‌ی تفکر انتقادی، هنر، اخلاق، تربیت بدنی، تربیت سیاسی و اجتماعی و اهداف فوق برنامه‌ ی دیگر تلاش  می‌کند و از طریق معاونت‌های پژوهشی، طرح و توسعه، نظارت، دانشجویی و غیره، نسبت به مسائل مختلف یک زیست دانشجویی تسهیلات لازم را فر اهم می‌آورد.

کنکور و وضعیت دانشگاه و آموزش عالی در ایران

4- در دانشگاه، دانشجویان با خیلی عظیم از دانشجویان رشته‌های دیگر، فرهنگ‌های دیگر، شهرهای دیگر و مقاطع مختلف آشنا می‌شوند و خود همین مسئله موجب رشد و یادیگری‌های ضمنی و آشکار در زمینه‌های مختلف خواهد شد.

5- هر دانشگاه دارای یک سنّت است، و بخش‌های علمی تلاش می‌کنند در گروه‌های  خود آن سنّت علمی که حامل مجموعه‌ای از قواعد هست را رعایت  کنند.

6-  ارائه‌ی مدارک در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس، دکتری یا فوق دکتری، نیازمند احراز شرایطی است که یک دانشگاه باید شرایط و ویژگی‌های لازم را برای ارائه‌ی آن داشته باشد

7-  در جوامعی که نهاد علم، زیر سلطه و دخالت نهاد قدرت و سیاست قرار می‌گیرد، مدارک علمی بدون احراز شرایط و از طرف سازمان‌های فاقد صلاحیت در مقاطع مختلف داده می‌شود و نظارت‌پذیری علمی بین‌المللی ضمنی به شدت کاهش یافته و یا  به صفر می‌رسد.

8-   بسط تفکر انتقادی، ذهنیت تحلیلی، جرئت پرسیدن، مهارت حل مسئله‌ی  تخصصی، خلاقیت و ذهن تبیین‌گر از جمله‌ی اهداف  کلان دانشگاه‌های مدرن است.

کنکور و وضعیت دانشگاه و آموزش عالی در ایران

9-بخش زیادی از مسئولیت یادگیری و رسیدن به اهداف فوق به عهده‌ی خود دانشجوست و دانشگاه باید از طریق اساتید و محتوا و فرصت‌های یادگیری که در برنامه‌ی درسی اش تدارک می بیند این اهداف را تسهیل کند.

نتیجه اینکه، هر سازمانی که تا حد نسبی و لازم واجد ملاک‌ها و مؤلفه‌های گفته شده باشد می‌تواند عنوان دانشگاه را بر آن نهاد و این عنوان بر بسیاری از سازمان‌/بنگاه‌هایی که این عنوان را بر خود می‌تهند مطابقت ماهیتی ندارد.  

بسیاری از موسسات موسوم به " آزاد" و از راه دور و نور و ..غیره فاقد شرایط لازم برای اختصاص عنوان "دانشگاه" هستند و بسیاری از اینها را می‌توان بنگاه‌های معاملات مدرک نامید که با توجه سیطره‌ی فرهنگ "بنگاه"داری در نظام سرمایه‌داری و رواج شکل خاصی از  آن در ایران، رایج شده است. در این سازمان‌ها مدارک مختلف از لیسانس تا دکتری، به افراد فاقد صلاحیت طی اقساطی فروخته می‌شود.

حاصل این کار ضربه به نهاد علم و جایگاه آن در جامعه و تضعیف سرمایه‌های علمی و از اثرانداختن روح علم در جامعه است. بر این اساس دانش‌آموزان سعی  کنند دانشگاه‌هایی که تا حدّی دارای سنّت و صلاحیت هستند را وجه هدف خود قرار دهند تا پا به جایی بگذارند که حداقل کمینه‌ای از ویژگی‌های معرّف دانشگاه را داشته باشد. همچنین به طور کلّی دانشگاه‌های ایران از جمله  به خاطر عدم استقلال و سایه‌ی سنگین سیاست، و مسائل تمدنی نسبت شان با جامعه یک نسبت پویا نیست و این حکم مخصوصاً در مورد علوم انسانی شرایط بحرانی دارد.


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

منتشرشده در یادداشت

صدای معلم - گروه استان و شهرستان ها/

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

دوشنبه 7 اردیبهشت ماه 1394 و پس از انتشار  " نامه آموزگاران منطقه شهریار به معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش " در صدای معلم ( این جا ) ؛ قرار بود مسئولان این اداره جوابیه و یا پاسخی برای این رسانه ارسال کنند .
اما این جوابیه هیچ گاه ارسال نگردید .
تنها واکنش این اداره تهدید مدیر صدای معلم و نیز احضار برخی معلمان به اداره آموزش و پرورش شهریار برای ادای برخی توضیحات بود .
این که اساسا چه کسی و یا کسانی نامه را نوشته اند !


« علیرضا کمرئی » مدیر کل وقت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های تهران علی رغم در جریان موضوع قرار گرفتن اقدام خاصی برای حل مساله انجام نداد .
فردی که قرار است در سمت مدیرکل ارزیابی وپاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش حلال مشکلات و مسائل عدیده این دستگاه پر مساله باشد ...

« آموزشگاه علمی راضیه » علی رغم کسب افتخارات داخلی و بین المللی ( 1 )  توسط مسئولان اداره آموزش و پرورش شهریار مورد بی مهری قرار گرفته است .


« مرتضی آقایی » در این مورد به صدای معلم می گوید :
" آموزشگاه علمی راضیه در سال ۱۳۹۲ پس از اخذ مصوبه شورای نظارت و تحویل کلیه مدارک راه اندازی با اداره آموزش و پرورش شهریار با هدف استعداد یابی در مناطق محروم راه اندازی گردید .
هدف پیدا کردن استعدادهای منطقه در زمینه های ریاضیات و علوم پایه و رباتیک بوده است . بعد از دو سال فعالیت و قبولی ۱۰۰ درصد دانش آموزان آموزشگاه در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ما را مجبور به تمرکز و سرمایه گذاری بر روی استعدادهای ناب ریاضیات منطقه کرد و بدین ترتیب در اولین قدم در لیگ علمی پایا (بزرگترین لیگ علمی جهان اسلام با شرکت بیست تیم خارجی ) موفق به کسب مدال طلا در بین کل مدارس تیزهوشان و تیم های شرکت کننده خارجی شدیم و در سال بعد هم موفق به کسب مدال نقره لیگ شدیم .
بعد از این موفقیت به فکر کسب افتخارات جهانی افتادیم و در نهایت طی مکاتبه با سازمان مسابقات ریاضی جهانی مجوز شرکت در مسابقات ریاضی جهانی ویتنام را در سال ۱۳۹۶ به دست آوردیم و در نهایت پس از رفتن به ویتنام و شرکت در مسابقات ریاضی  موفق به اخذ دو مدال نقره جهانی و سه مدال برنز و هفت مدال مریت شدیم .


  " خرید اعتماد کار سختی است. پس ما باید تلاش کنیم که این سختی را بپذیریم. اگر من پذیرش توانمندی این سختی را دارم باید مسئولیت را بپذیرم و اگر پذیرش این توانمندی را نداشته باشم این ظلم است. ما باید آستانه تحمل مان را بالا ببریم " « آقایی » در ادامه ضمن گلایه از مسئولان ادامه می دهد :

" در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در حال یکه مشغول آماده سازی تیم مسابقات ریاضی اموزشگاه راضیه در مقطع ششم ابتدایی بودیم ، آقای کوچکی مدیر حراست آموزش و پرورش شهریار وارد آموزشگاه شده و با الفاظی تند و تهدید که شما مجوز ندارید و چرا کلاس مختلط برگزار می کنید اقدام به تهدید پرسنل آموزشگاه کردند و گفتن دفعه بعد همه را بازداشت می کنند  و اقدام به عکسبرداری از کلاس ششم ما کردند .این اقدام ساعت هفت شب انجام شد و فردا عکس ها چاپ و راس ساعت هشت صبح در جلسه شورای نظارت آموزش و پرورش شهریار مطرح و ده صبح نامه پلمب ما زده شد .بدون اینکه دفاعیات ما را بشنوند .بعد از این امر یک ماه است که هر روز مراجعه می کنیم و نه تنها نگذاشتند که ما به مسابقات کره جنوبی برویم بلکه آقای کوچکی چندین بار به صاحب ملک اموزشگاه راضیه مراجعه کرده و درخواست تخلیه ملک ما را به صاحب ملک دادند .
آقای کوچکی رییس حراست شهریار حتی بنده را نیز تهدید کردند که اجازه نخواهد داد که دیگر در شهریار کلاس برگزار کند .
سوال ما این است که مگر می شود یک نفر اختیار و قدرت بیکران داشته باشد و ما را سه ماه پلمب نماید ؟ "

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

« رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش » در گفت و گوی حضوری با صدای معلم در 17 اردیبهشت ماه 1396 چنین گفت : ( این جا )"  : تنها واکنش این اداره تهدید مدیر صدای معلم و نیز احضار برخی معلمان به اداره آموزش و پرورش شهریار برای ادای برخی توضیحات بود .
این که اساسا چه کسی و یا کسانی نامه را نوشته اند !

خرید اعتماد کار سختی است. پس ما باید تلاش کنیم که این سختی را بپذیریم. اگر من پذیرش توانمندی این سختی را دارم باید مسئولیت را بپذیرم و اگر پذیرش این توانمندی را نداشته باشم این ظلم است. ما باید آستانه تحمل مان را بالا ببریم ، در نهایت می توانیم به ماموریت مان برسیم و رضایت معلمان را جلب کنیم که رضایت خدا در رضایت معلمان است و شکی در این زمینه نیست و نظام هم همین را می خواهد.
مسئولین و دوستان قبلی تلاش زیادی داشتند و با شعار خوبی آمدند ؛ "حراست دانش بنیان"و زمینه خوبی هم فراهم آوردند و فضای خوبی ایجاد کردند. ما دنبال امنیتی کردن فرهنگ نیستیم این صدمه می زند ... "

حال پرسش صدای معلم از بالاترین مقام حراستی در وزارت آموزش و پرورش آن است که چه کسی بر رفتارهای سلیقه ای و حتی غیرقانونی این مسئولان  نظارت  می کند ؟
آیا این مسئولان خود را موظف به پاسخ گویی در برابر رفتار و عملکردشان می دانند ؟
« صدای معلم » آمادگی خود را برای  پاسخ و اقناع افکار عمومی اعلام می نماید .
لازم به ذکر است مستندات در صدای معلم محفوظ است .

 

( 1 )

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار

انحلال مدرسه راضیه شهریار و رفتارهای غیرقانونی حراست آموزش و پرورش شهریار
پایان گزارش/

منتشرشده در گفت و شنود

گروه اخبار/

فاجعه در پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی کشور

اگر در سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، از  وزارت آموزش و پرورش سوالی بپرسید 100 روز بعد پاسخ  داده می شود .

بدترین وضعیت متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی است !

فاجعه در پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی کشور

اصلاحات نیوز

گروه اخبار/

تجمع اولیاء دانش آموزان در برابر وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به كيفيت پايين آزمون ورودى پايه هفتم استعدادهاى درخشان

امروز شنبه بیستم مرداد تعدادى از اولياء دانش آموزان پايه ششم  مقابل وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به كيفيت پايين آزمون ورودى پايه هفتم استعدادهاى درخشان تجمع کردند .

برگزاری این آزمون واکنش ها و اعتراضاتی را نیز در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برانگیخته بود .

بر خلاف پیش بینی ها ؛ طراح و مسئول برگزاری این آزمون سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی بوده است .

امروز وزارت آموزش و پرورش در جوابیه ای به اعتراض یکی از مخاطبان نسبت به این آزمون در رسانه صدای معلم پاسخ داد .( این جا )

تجمع اولیاء دانش آموزان در برابر وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به كيفيت پايين آزمون ورودى پايه هفتم استعدادهاى درخشان

پایان پیام/

صدای معلم - گروه رسانه/

در پی انتشار مطلبی در صدای معلم با عنوان :

"چه کسی باید پاسخگو باشد؟
چند پرسش از وزیر آموزش و پرورش، رئیس مرکز سنجش و رئیس سمپاد : تغییر رویکرد انتخاب دانش آموزان مراکز تیزهوشان همین بود ؟! "  ( این جا )  به قلم حسن طبرستاني از  آذربایجان شرقی وزارت آموزش و پرورش جوابیه ای صادر کرد .

ضمن تشکر و قدردانی از پاسخ گویی ؛ عین جوابیه یه شرح زیر است

نظرسنجی

انتصابات علیرضا کاظمی تا چه میزان با تعهدات و قول های مسعود پزشکیان هم خوانی داشته و توانسته رضایت معلمان را جلب کند ؟

خیلی زیاد - 1.9%
زیاد - 0.9%
متوسط - 2.3%
کم - 2.5%
خیلی کم - 92.4%

مجموع آرا: 1986

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور