صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

نجات بهرامي/ کارشناس آموزش و پرورش

تيتري جذاب كه يك معلم را متهم كرد !

خودکشی دانش آموزان  روز گذشته در حالي كه سايت هاي خبري را مرور مي كردم ، نگاهم روي تيتر يك خبر در سايت مشهور و معتبر تابناك متوقف شد و از آنجايي كه موضوع خبر به مدرسه و معلم و دانش آموز ارتباط داشت ، تلاش كردم تا متوجه صحت و سقم آن شوم.

عنوان خبر كاملا پليسي و اسرار آميز بود و احتمالا خواننده هاي زيادي را به خواندن آن ترغيب كرده است : " خودكشي دختر دانش آموز با تدريس كتاب شيطاني . "

در خبر مذكور آمده بود كه معلمي در يكي از مدارس غير انتفاعي شمال شهر تهران كتابي را معرفي مي كند و دختر دانش آموز با خواندن آن دچار تغيير رفتار شده و در نهايت از طبقه ششم ساختمان خود را پرت كرده و خودكشي مي كند. در لينك مذكور صفحاتي از كتاب را هم اسكن و منتشر كرده اند و در حاشيه صفحات نيز دست نوشته هايي از دختر فوت شده به چشم مي خورد اما عنوان كتاب را محو كرده اند .

بلافاصله لينك خبر را در گروه تلگرامي دوستان قرار دادم و از آنها تقاضا كردم در يافتن كتاب كمكم كنند. دقايقي بعد دوستان با نهايت تعجب كتاب مورد اشاره سايت تابناك را «دنياي سوفي» معرفي كردند و شگفت زده بودند از اينكه چگونه اين كتاب را شيطاني ناميده اند و حتي عامل خودكشي معرفي كرده اند !

كتاب دنياي سوفي يكي از معتبرترين كتاب ها براي فهم فلسفه به زبان ساده و مخصوص دانش آموزان است و در توضيح آن در سايت ويكي پديا  مي خوانيم :‌

"دنیای سوفي، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح می‌کند. این کتاب تاکنون به ۵۴ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگ‌سالان را هم به‌خود جلب کرده‌است. از روی کتاب دنیای سوفی فیلم و بازی رایانه‌ای به همین نام ساخته شده‌است.

این کتاب را نخستین بار حسن کامشاد به فارسی ترجمه و نشر نیلوفر منتشر کرده‌است. داستان در مورد دختری به نام سوفی است که در آستانه پانزده سالگی نامه‌های جالب و نوارهای ویدئویی از شخصی به نام آلبرتو ناکس دریافت می‌کند که در آنها سؤالات جالبی مانند جهان چگونه پدید آمده‌است؟ که آغازگر راه آموزش تاریخ فلسفه‌است، مطرح می‌کند.

این نامه‌ها در ابتدا مطالبی در خصوص یونان باستان، سقراط و سؤالات اساسی زندگی بشری را عنوان می‌کند. پس از دریافت چند نامه سوفی و آلبرتو یکدیگر را ملاقات می‌کنند. موضوع صحبت‌های آنان عمدتاً نظریات فلاسفۀ یونان باستان، امپراتوری روم، قرون وسطی، رنسانس، عصر روشنگری، و موضوعاتی چون انقلاب‌های بزرگ و تا مسائل امروز بشری است. داستان به صورتی جذاب است و سعی می‌کند در ضمن داستان، تاریخ فلسفه را به‌صورت طبقه‌بندی شده به خواننده آموزش دهد؛ همچنین در داستان وقایعی اتفاق می‌افتد که خواننده را تشویق به ادامۀ رمان می‌کند".

به نظر مي رسد با گسترش موج نااميدي از دستگاه هاي مسئول و متولي ، رسانه اي كردن موضوعات و مشكلات به ابزاري براي احقاق حق در كشور تبديل شده و مردم نيز به خوبي از نقش رسانه در واداشتن مسئولين به تمكين آگاه شده اند اما در اين ميان به خاطر خلط سره از ناسره ، رسانه ها نيز بايد شجاعانه مسئولين درج اخبار غير واقعي را بپذيرند و به اشتباهات احتمالي خود اعتراف كنند . در موضوع مذكور سايت تابناك بايد به صراحت به اين مسئله اشاره كند .

نكته ديگر اينكه متاسفانه در سالهاي اخير افرادي با هدف كسب شهرت و تبديل شدن به سلبريتي هاي عرصه رسانه و مطبوعات به شيوه اي از پمپاژ آگاهي كاذب دست مي زنند و به عنوان مثال كتاب ها و فيلم ها و حتي كارتون هاي مخصوص كودكان و نوجوانان را با شيطان پرستي و فراماسونري و ... پيوند مي زنند و اين موضوع در كنار شايعاتي كه در اين حوزه ها منتشر مي شود ، باعث بدبيني خانواده ها به كتاب و مطالعه و ايجاد حساسيت هاي بي مورد در اين زمينه مي شود .

اينكه سايت معتبر تابناك بلافاصله در تيتر خود اين كتاب مشهور را « شيطاني » ناميده ، بي ارتباط به چنين موضوعي نيست .

کتاب دنياي سوفي اثر یوستین گردر نویسنده نروژی


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 12 اسفند 1394 15:34 خوانده شده: 3604 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +1 -8 --
دبیر 1394/12/12 - 17:00
ایا مجوز ی برای تدریس این کتاب در مدارس وجود دارد؟؟؟؟
پاسخ + 0 0 --
علی 1394/12/12 - 23:20
حواشی ایجاد شده برای مامورین شهرداری را چند شب پیش در خبر 2030 پخش کرد و البته دفاع شهردار از مامورین که گاها شرکتی هستند . اما وزیر آموزش وپرورش توان دفاع از معلمانش ( کارمندان رسمی دولت ) در قبال تخریب ها را ندارد .
پاسخ + +19 0 --
معلم 1394/12/12 - 17:08
واقعا متاسفم از این همه جهالت و دشمن ستیزی با دانش و آگاهی ،این افراد جهالت را دوست دارند ترویج دهند تا خودشان یکه تاز بر افکار شوند
پاسخ + +2 -4 --
ناشناس 1394/12/12 - 20:33
البته تابناک جمله ی ولی دانش اموز مرحوم را تیتر کرده بود که البته به نظر من هم مناسب نبود برای چنین کتابی
پاسخ + +1 -21 --
نیما 1394/12/13 - 05:40
دنیای سوفی و این مزخرفات و اراجیفی که به خورد یه طفل معصوم دادن باعث خودکشی شده...واقعا شیطانیه این کتابها..جدا یک عده ای از معلمها با کتابفروشیها زد و بند دارن و برا دانش اموزان جدیدشون هر چند ماه یکبار از این مزخرفات تجویز میکنن...آخه یه دانش اموز در این سن رو چه به فلسفه...موضوعات مزخرف و مسخره و به غایت پوچ...کلا باید این رشته از سیستم اموزشی حذف بشه کمااینکه شاهدیم کسایی که وارد حوزه فلسفه میشن یا خودکشی میکنن یا خل و چل میشن...جدا مزخرف و چرته
پاسخ + 0 0 --
امین 1394/12/13 - 20:03
شیطانی یعنی چی آخه؟
عین آدم بگو مناسب گروه سنی خاصیه
پاسخ + 0 0 --
moalemebigar 1394/12/14 - 00:17
خخخخ شیطانی چیه.بیسواداکه دولت رودست بگیرن این میشه.میخوان مردم روابله کنن که سواربرمردم بشن که تاالان موفق شدن.خیلی سطح فکرپایین اومده.متاسفم.
پاسخ + 0 0 --
ناشناس 1395/08/26 - 03:21
دو کلام هم از مادر کچل عروس!

دوست من... مطمئن باشید که اگر شما حرفی نزنی ، کسی بهت. نمیگه خدای ناکرده از نعمت زبان و لسان و تکلم بی بهره ای!
هه..
شما همان بز بزک زنگوله پایت را برای نونهالان تقریر بفرما... بگذار ما با شیاطین سرگرم باشیم!

والسلام علی من اتبع الهدی و اجتنب من الهوی! پارساعبدی
پاسخ + +1 -10 --
ناشناس 1394/12/13 - 07:37
مدارس خصوصى ساز خودشون رو ميزنن توى كدوم كشور دنيا كتاب دنياى صوفى به عنوان كتاب درسى تدريس ميشه؟
پاسخ + 0 0 --
moalemebigar 1394/12/14 - 00:18
توخیلی باسوادی!!!!!!!!!
پاسخ + +8 0 --
معلم 1394/12/16 - 12:35
یک بار دیگه مظلومیت معلم نمایان شد.این اتفاق ناگوار ممکنه واسه هر کدام از ما اتفاق بیوفته.هر. دانش آموز روانی خودکشی کنه چون مدرسه میره پس به مدرسه ارتباط داره!!!!خیلی مزخرفه.مس چرا میگن کسی که خودکشی میکنه روانیه.اینم حتما روانی بوده دیگه
پاسخ + +5 0 --
نیما 1394/12/16 - 15:10
هدف اصلی تیتر زدن این موضوع در خبرگزاری ها تخریب ما معلمین در افکار عمومی است.
چون سرپرستی باکفایت در راس امور نداریم .
شاید این از سیاستهای کلی ...

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا ملاقات های مردمی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در کم کردن شکاف میان اداره و مدرسه و جلب اعتماد معلمان تاثیری دارد ؟

خیلی زیاد - 12.1%
زیاد - 3%
تا حدودی - 8.5%
تاثیری ندارد - 10.8%
نوعی عوام فریبی و سرکار گذاشتن معلمان است - 65.6%

مجموع آرا: 305

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور