چندی پیش در صدای معلم خبری با محتوای زیر منتشر شد :
"شنیده ها حاکی است ؛ در اقدامی عجیب و شبهه برانگیز ، مدیر عزل شده ی دبیرستان دکتر موحد در ناحیه ۴ تبریز پس از معرفی مدیر جدید در روز ۲۱ فروردین از سوی اداره ناحیه برای مدیریت در روز ۲۳ فرودین به سمت سابق خود بازگشت .
بنا بر شنیده های موثق دستور بازگرداندن مدیر عزل شده توسط شخص وزیر و به دلیل فشار و درخواست یکی از نمایندگان مجلس از او بوده است. این در حالی است که گفته می شود این فرد قبلا هم از مدیریت عزل و بازگردانده شده بود."
با این که چندین روز از انتشار این خبر گذشته است اما هنوز پاسخی از سوی مسئولان آموزش و پرورش ارائه نشده است.
سال قبل وزیر آموزش و پرورش، مدیر کل آموزش و پرورش استان بوشهر را بدون آن که دلیل خاصی بر آن مترتب باشد عزل کرد!
اینجانب در یادداشتی به این اقدام وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس اعتراض کردم . ( این جا )
گفته می شد فشار برخی از نمایندگان مجلس در این وضعیت مؤثر بوده است.
اگر عزل یک مدیر کل بدون اقناع و پاسخ گویی به این راحتی صورت می گیرد پس آن دفاع جانانه و سرسختانه ای که فانی در مقام پاسخ به توضیحات نمایندگان پرسش کننده در قضیه ی استیضاح و در ارتباط با عملکرد « کمیته ی انتصابات » ارائه نمود چه بود؟
در نشستی که تشکل های معلمان در هفتم تیرماه 1394 با علی اصغر فانی داشتند ؛ وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان تشکل های معلمان چنین گفت :
" سعی ما تعالی آموزش و پرورش بر اساس EFQM اروپاست و در این زمینه سعی داریم تا استانداردها را در راستای " مدرسه محوری " ارتقا بدهیم ." ( این جا )
در واقع ، یکی از مهمترین برنامه های فانی که از ابتدا اعلام شد « ارتقای مدیریت آموزشگاهی » و « تاکید بر تمرکز زدایی و مدرسه محوری » بوده است.
چندی پیش در صدای معلم مطلبی با عنوان « برنامه های فانی و دو پرسش ؟! » مطرح شد. ( این جا )
که باز هم پاسخی نیافت !
حال ، در ماجرای عزل مدیریت یک مدرسه، فانی باید به این پرسش پاسخ دهد که بر اساس چه منطق و یا دلیلی اقدام به این کار کرده است؟
آیا وزیر آموزش و پرورش نقطه و یا نقاط ضعفی دارد که سعی می کند با دادن امتیاز به این گونه نمایندگان زیاده خواه و قانون شکن آن ها را بپوشاند ؟
مگر قرار نیست قانون مداری و احترام به قانون مقدم بر هر چیز باشد؟
آیا وزیر آموزش و پرورش تاکنون به بازخورد عملکرد خویش در این گونه موارد و در میان افکار عمومی فرهنگیان اندیشیده است؟
آیا به اعتمادسوزی و فرصت سوزی که نتیجه ی طبیعی و منطقی این گونه اقدامات است فکری کرده اند؟
این سیاست سکوت و رد شدن تا کی ادامه خواهد یافت؟
نماینده ای که به جای ایفای وظایف نمایندگی و عمل به دو عنصر مهم رکن نمایندگی یعنی « تقیین و نظارت » به چنین اقدامات سخیف و بی مایه ای روی می آورد - بدون تردید این گونه نمایندگان در اقلیت اند - سعی می کند تا کرسی نمایندگی خود را به هر قیمت حفظ کند !
اما آیا وزیر محترم دولت تدبیر و امید قرار است با این گونه اقدامات ، عملکرد این افراد را تایید کند ؟!
آیا این امور در تضاد با شان یک وزیر آموزش و پرورش در وزارتخانه مادر نخواهد بود ؟
EFQM همین بود؟
EFQM :
« مدل تعالی سازمانی » مدلی است که سازمان ها را ارزیابی و عملکرد آنها رااندازه گیری می کند. این مدل به سازمان ها کمک می کند تا با مقایسه وضعیت موجود و مطلوب خود تفاوت ها را شناسایی کنند ، سپس با بررسی علل وقوع این تفاوت ها راه حلهای بهبود وضع موجود را پیدا و آنها را اجرا نمایند. ( تعریف عمومی مدل تعالی ) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت یا European Foundation of Quality Management که به اختصار EFQM خوانده میشود در سال 1988 توسط 14 شرکت بزرگ اروپاییتشکیل شد و در حال حاضر 600 سازمان بزرگ چند ملیتی و ملی عضو آن هستند . EFQM در حقیقت یک سازمان غیر انتفایی متولی بررسی چهارچوب تعالی سازمانی موسوم به EFQM Excellence Model, است .
گروه اخبار/
سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش امروز در دومین روز از نخستین کنگره سازمان دانشآموزی که در پژوهشکده امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهارداشت: همه کسانی که در بعد فرهنگ در کشور هستند میدانند بدون آموزش و پرورش پویا و با کیفیت به آینده روشن نخواهیم رسید و این مورد تأکید علما و معصومین است و نیز تجربیات سایر کشورها نشان میدهد که رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش با کیفیت تقریباً محال است.
وی ادامه داد: به فردای روشن نخواهیم رسید مگر اینکه آموزش و پرورش امروز روشنی داشته باشیم و شکل و شمایل جامعه فردا امروز در کلاس و در تابلوی سیاه توسط معلم ترسیم میشود.
بطحایی افزود: آمریکا در سال 1981 طرحی را به اجرا گذاشت که براساس آن افراد مختلف نظام آموزشیشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد که عنوان آن ملتی در خطر بود و براساس آن همه ارکان اقتصادی و سیاسی دولت را تحت تاثیر قرار داد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، یادآور شد: اهمیت آموزش و پرورش به ویژه آموزش و پرورش عمومی بسیار مهم است اما از میان همه عواملی که باعث موفقیت نظام آموزشی میشود معلم نقش کلیدی دارد و میزان تاثیری که عوامل مختلف به عملکرد آموزشی دارد متفاوت است که در این میان معلم تاثیرگذارترین در موفقیت یا ناکامی نظام آموزشی است.
وی تاکید کرد: اگر معلم، معلم باشد بسیاری از نقایصی مانند نارسایی کلاس، نبود تجهیزات و برنامه درسی را پوشش میدهد در نتیجه اگر بخواهیم در مسیر آموزشی با کیفیت حرکت کنیم آن چیزی که سند تحول و اسناد پایینتر آن تولید شده است تاکید بر معلم است.
بطحایی تصریح کرد: وقتی از آموزش و پرورش میگوییم برای عاقبت به خیری جامعه صحبت میکنیم ، حال آیا معلم امروز میتواند این نقش را ایفا کند؛ معلم امروز برای ایفای این نقش باید هم توانایی ایفای چنین نقشی را داشته و هم انگیزه و علاقه چنین نقشی را داشته باشد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز ما اولاً در داشتن معلمهای توانمند که دانشهای روز دنیا را داشته باشند دچار مشکل است، گفت: دوم اینکه عامل انگیزشی معلم برای این نقش نیز ضعیف است؛ اگر معلم امروز شغل دوم نداشته باشد امکان گذران زندگی ندارد و اگر شغل دوم داشته باشد نیز نمیتواند معلمی کند.
وی تاکید کرد: معلمی که سر کلاس دائم دغدغه معیشت داشته باشد نمیتواند معلمی کند و اگر ما و دولت این مشکل را حل نکنیم رفتن به سمت آموزش و پرورش با کیفیت و پیادهسازی سند تحول تقریباً غیرممکن است.
بطحایی با بیان اینکه معیشت معلم را بهبود بخشیم یا باید درآمد او را افزایش دهیم و یا هزینه او را کاهش دهیم، افزود: این دو قطب سر خط فعالیت وزارت آموزش و پرورش است و تلاش میکنیم درآمد معلم را افزایش و هزینه آن را کاهش دهیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در کشور به دلیل ساختار سیاسی و نظام متمرکزی که هست فعلاً تنها محل افزایش درآمد بودجه عمومی دولت است یعنی باید سهم خود را افزایش دهیم.
وی تصریح کرد: امروز دولت نزدیک 80 درصد درآمدش را صرف حقوق و مزایای کارکنان رسمی، شاغل و بازنشستهاش میکند یعنی 20 درصد فقط صرف کارهای عمرانی و زیرساختها میشود که زنگ خطر بسیار مهمی برای دولتمردان است.
وی با بیان اینکه دولت چارهای جز این ندارد که این میزان 80 درصد را مرتب کاهش دهد، گفت: آموزش و پرورش سهمی که از دولت در سال های گذشته گرفته دارای نوسان بوده و از سال 82 به بعد طی بررسی که انجام شده بیشترین سهمی که دولت به آموزش و پرورش داده است مربوط به سال 85 و برابر 15.2 درصد بوده است. این میزان در سال 82 میزان 13 درصد و در سال 84 به میزان 15 درصد بوده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: از سال 85 متأسفانه سال به سال این میزان کاهش یافته و در سال 87 به 12.4 درصد رسیده است در سال 88 به 12.9 درصد و در سال 92 به کمترین میزان یعنی 9 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه از سال 92 این درصد سیر صعودی داشته و در سال 94 به حدود 11.5 درصد رسیده است، افزود: این بودجه مصوب آموزش و پرورش به مصوب دولت است و این بررسی نشان میدهد در بهترین حالت 15 تا 16 درصد از بودجه عمومی دولت را میتوانیم بگیریم.
بطحایی بیان داشت: در آموزش و پرورش به دلیل اختلالات ساختاری 99 درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف بودجه پرسنلی میشود؛ وقتی بودجه در سال 94 میزان 25 هزار میلیارد تومان بود و در سال 95 نزدیک 30 هزار میلیارد تومان است و تنها یک درصد صرف کارهای اصلی مانند آموزشی و تربیت میشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در شهریور 92 که دولت مستقر شد تا آبان 94 میانگین حقوقی که از طریق خزانه به کارکنان داده میشد میانگین حقوقی در شهریور 92 میزان یک میلیون و 256 هزار تومان و در آبان 94 مبلغ 2 میلیون و صد هزار تومان بوده است.
وی تاکید کرد: در آموزش و پرورش داراییهای زیادی داریم و در بهترین حالت نیز دولت 15 درصد از سهم خود را به آموزش و پرورش میدهد حال اگر اعتبارات ما 40 درصد افزایش پیدا کند یعنی 30 هزار میلیارد تومان به 42 هزار میلیارد تومان برسد میتوانیم مدارس را از این وضعیت خارج کنیم و باید 40 درصد اعتبار آموزش و پرورش در برنامه 5 ساله افزایش یابد که این از منابع دولتی امکانپذیر نیست.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، گفت: باید به داراییهای سرشار آموزش و پرورش دست یابیم چرا که ما داراییهای زیادی داریم اما سرمایه کم داریم و یکی از کمکهای شما در سازمان دانشآموزی میتواند این طور باشد چرا که متوجه میشوید کدام دارایی را به سرمایه تبدیل کنیم و دومین ویژگی شما شعبههای متفاوت و مویرگی پیچیده این سازمان در سراسر کشور است.
وی خاطرنشان کرد: تجربه موفق اجرای توزیع شیر توسط سازمان دانشآموزی تجربه ارزشمندی است که در تبدیل دارایی به سرمایه از پتانسیل سازمان دانشآموزی استفاده میکنیم و باید باور کنیم راهی جز این نداریم تا دارایی را در حوزه منابع انسانی و اموال منقول و غیرمنقول را تبدیل به سرمایه کنیم و ارزش افزوده آن را برای آن 40 درصد ارائه دهیم.
بطحایی تاکید کرد: اگر بتوانیم از دل داراییهایی که در اختیار داریم ارزش افزوده را بیرون بکشیم دیگر نیازی به بودجه عمومی دولت نداریم. ( فارس )
انتهای پیام/
گروه اخبار/ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت بخشی از حقالتدریس معلمان طی چند روز آینده خبر داد.
"در گذر بی صدای ثانیه ها ،جرس کاروان از رحیل زایر سپیده هشتم خبر می دهد این حادثه داغی جانسوز و آهی جانگداز بر نهاد همگان نهاد ...".
این بخشی از پیام تسلیت دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر شهرکردی و کشته شدن دو نفر ازآنان است .
این پیام غلیظ از احساسات و شعار گونه و سرشار از لغات غیر فارسی در حالی صادر شده است که ایشان هیچ اشاره ای به لزوم رعایت استانداردها در برنامه های اردویی و پی گیری علت حادثه در پیام خود نکرده است و خیال ملت و مدیرانش را از این حیث راحت کرده است !
به نظر می رسد روابط عمومی و مدیر رسانه ای وزارت بعد از اصرار بر « قهرمان سازی » برای پوشاندن مشکلات، به سیاست نگارش و نوشتن متن های شاعرانه و احساسی با غلظت عواطف به جای آسیب شناسی این گونه اتفاقات و تاکید بر پی گیری ابعاد مختلف آن روی آورده است.
هر چند اصرار بر این شیوه ها و نوشتن این گونه متن ها به نام فانی بخشی از برنامه های کلان روابط عمومی این وزاتخانه شده اما به طور یقین استمرار دور سیاست دور بودن از جامعه معلمان ؛ نه تنها موجب تسلی خاطر ،کسی نمی شود بلکه موجب می شود که اندک اندک معلم ها در حوادث و اتفاقات هم با این ادبیات و واژه آرایی در پیام های وزیر احساس کنند ؛ استفاده ابزاری از مرگ و میر دانش آموزان و معلمان هم به یک شیوه و روش مدیریتی وزیر و راهبرد روابط عمومی تبدیل شده است !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
حمیدرضا حاجی بابایی در سخنان اخیر خود در جمع فرهنگیان و سایر اقشار ساوه به مطالبی اشاره نمود . ایشان گفته است : " 150 میلیارد پول چند سال فروش نفت است و می توان کشور را گلستان کرد/وقتی آموزش و پرورش را تحویل دولت جدید دادم یک بازنشسته طلبکار نداشتیم و حقوق ها با شیب مناسبی افزایش یافت ولی امسال وضعیت آموزش و پرورش بدتر شده است ... " مشروح این سخنان را می توانید ( این جا ) بخوانید .
یک همکار فرهنگی در یادداشتی کوتاه نقدی بر این سخنان وارد نموده و پرسش هایی را مطرح کرده است .
« صدای معلم » از نظرات و مطالب همکاران در این زمینه استقبال می کند .
دکتر مهر محمدی و همکارانش در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان نشسته اند و سوداهای خوبی در سر دارند که یکی شان همین تایید صلاحیت دانشجو معلمان است. دکتر مهرمحمدی خودش هم فهمیده است از زیر دست کادر موجود و از این جو پادگانی ممکن است خیلی ها آسیب دیده باشند و نیاز است صلاحیت شان دوباره تایید شود.
دکتر مهرمحمدی و همکارانش خوب می دانند در این جوی که دانشجو را به گونه ای ترسانده اند که گاهی می پندارد سایه اش هم ممکن است دنبال نقطه ضعف گرفتن از او باشد و او را گزینشی و حراستی کند و از سایه اش هم می هراسد نیاز است صلاحیت دانشجویانش برای معلمی تایید شود .
دکتر مهر محمدی خوب می داند دانشجویی که چهار سال در اتاق های ده تا شانزده نفره خوابگاه های این دانشگاه سکونت داشته باشد بدون شک خیلی مولفه های شخصیتی اش در این جو سنگین نسبت به روز های بدو ورود به این دانشگاه تغییر کرده است و نیاز دارد دوباره تایید صلاحیت شود.
دکتر مهرمحمدی و همکارانش خوب می داند در دانشگاهی که نصف حقوق دانشجویان بورسیه اش را برای بی کیفیت ترین غذا ها و سخت ترین شرایط خوابگاهی از دانشجویانش می ستاند ممکن است موجبات بعضی کینه توزی ها را نسبت به شرایط موجود بوجود اورد و این نوع دانشجو باید تایید صلاحیت شود.
دکتر مهر محمدی خوب می داند در دانشگاهی که انتقاد به کادر اداری و رفتار های انجام شده جایگاهی در آن ندارد و آن قدر تک صدایی و تک محوری است که منتقدی اگر ظهور کند می شود قهرمان دانشگاه و یل پادگان باید دانشجویانش تایید صلاحیت شوند و چندین و چند دلیل دیگری که بر اساس آن به جناب دکتر مهر محمدی حق می دهیم که به پرورش یافتگان سیستم تحت مدیریتش در طول چهار سال اعتماد نکند و در صدد سنجش دوباره آنها برآید بالاخره ایشان کادر و نیروی انسانی تحت مدیریتش در پردیس های تابعه را خوب می شناسد و توانایی شان را می داند وگرنه پس از چهارسال درصدد سنجش مجدد صلاحیت پرورش یافتگان چنین سیستمی نمی بود.
اما ای کاش جناب دکتر مهرمحمدی درصدد تایید صلاحیت شرایط حاکم بر دانشگاه تحت مدیریتش هم برآید تا معلمی صالح در تمام جهات از آن خارج شود نه فقط دارای صلاحیت های مد نظر عده ای قلیل در جامعه .
ای کاش جناب مهر محمدی و همکارانش کمی هم به بررسی امکانات رفاهی و آموزشی موجود در دانشگاه تحت مدیریت شان بپردازند تا کمی از فشار روانی بر روی دانشجویان این دانشگاه کاسته شود.
ای کاش جناب مهرمحمدی را شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تایید صلاحیت می کرد تا پس از گذشتن چهار سال از عمر این دانشگاه یک رییس با اختیارات تام به خودش می دید.
ای کاش تنی چند از عزیزان بالا نشین کمی به فکر بررسی اوضاع معیشتی معلمان و مشکلات صنفی آنها نیز می بودند تا کمی آرامش خاطر در زندگی و کار به معلمان باز می گشت.
تا زمانی که شاگرد اول های آموزش و پرورش هدف شان ادامه تحصیل و رفتن به وزارت علوم و استادی دانشگاه باشد ، تا زمانی که فعالین و نوابغ سیاسی- اجتماعی آموزش و پرورش در فکر گریختن و انتقال به وزارت خانه و نهاد دیگری باشند. تا زمانی که خیل عظیمی از معلمین در فکر شغل دوم باشند و معلمی در این جامعه فقط در اسم و ظاهر دارای شان و جایگاه باشد نه در عمل و باطن اگر صبح به صبح هم آزمون تایید صلاحیت برگزار کنیم باز هم مفید فایده واقع نخواهد شد !
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید