درس هاي ارزش مند عليرضا محجوب، دبير کل خانه کارگر براي معلمان و تشکل هاي مدني معلمان
به دليل مقارن شدن با انتخابات هفتم اسفند و به منظور پرهيز از تداخل در تبليغات انتخاباتي ، درس سوم از آموزه هاي اين استاد اصول تشکيلاتي به بعد از حماسه هفتم اسفند موکول شد.
درس شماره سه
تبريک به سايت وزين " صداي معلم " و مديريت فرهيخته و پر تلاش آن ، آقاي پورسليمان و اعضاي محترم شوراي نويسندگان صداي معلم
در سايت خبرگزاري کار ايران " ايلنا " روز شنبه 5 دي ماه 1394 آمده است :
در نشست محجوب با شورای نویسندگان « سخن معلم » تاکید شد؛
حرکت صنفی معلمان باید بدون تلفات باشد/ با افراط و تندروی هیچ دستاوردی حاصل نمیشود
علیرضا محجوب، نماینده مجلس و دبیر کل خانه کارگر با شورای نویسندگان «سخن معلم» دیدار کرد.
علیرضا محجوب در این نشست گفت: حرکت صنفی تابع آرامش و برنامه است و باید معطوف به نتیجه باشد.
محجوب تاکید کرد: مهم این نیست که در مجلس چه کسی باشد. ماهیت حرکت از این طرف، ماهیت مقابله از آن طرف را میسازد. کنش صحیح موجب واکنش صحیح است و بالعکس.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: کنشهای صنفی در معلمان و آموزش و پرورش باید با کمترین هزینه و تلفات همراه باشد، در غیر این صورت به نتیجه نمیرسید.
این نماینده مجلس تصریح کرد: به خاطر داشته باشیم که با افراط و تندروی هیچ دستاورد پایداری نخواهیم داشت.
محجوب ضمن اعلام این نکته که در مجلس اشتیاق برای کار کردن برای معلمان وجود دارد، اذعان کرد: این مساله کافی نیست که فقط خواسته وجود داشته باشد، بلکه برای تحقق آن خواسته باید راه حل وجود داشته باشد. باید به نماینده حامی معلمان، راهکارهای عملی و اجرایی ارائه شود. در غیر این صورت او به تنهایی کاری از پیش نمیبرد.
محجوب تاکید کرد: این شورا و این جمع قابلیت آن را دارد که با قلم و کارشناسی مسائل و بیان چالشهای آموزش و پرورش و معلمان این مسیر را نشان دهد و حتی تشکلها و گروههای دیگر را بیدار و فعال کند.
در چند جمله فوق الذکردبير کل خانه کارگر يک دنيا درس تشکيلاتي و صنفي نهفته است که لازم است کليه تشکل هاي مدني به ويژه تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش و همه قلم به دستان به ويژه شوراي نويسندگان صداي معلم در پويشي ( کمپيني ) به تشريح اين مطالب مهم بپردازند .
اينجانب در حد بضاعتم ، استنباط خود را از سخنان اين استاد کار تشکيلاتي را بيان مي نمايم، به اميد آنکه انديشمندان و متفکرين و فعالان تشکل هاي مدني اين قطره را پالايش نمايند .
حرکت با برنامه ، بر پايه استراتژي و تاکتيک استوار است .
فاز اول ، فازدوم و... مشخص دارد و معطوف به نتيجه خواهد بود يعني براي رسيدن به هدف برنامه ريزي و طي طريق مي شود .
این مساله کافی نیست که فقط خواسته وجود داشته باشد، بلکه برای تحقق آن خواسته باید راه حل وجود داشته باشد.
باید به نماینده حامی معلمان، راه کارهای عملی و اجرایی ارائه شود در غیر این صورت او به تنهایی کاری از پیش نمیبرد را توضيح مي دهم .
(درس شماره سه )
1. روز شنبه مورخ 21 دي ماه 1392 در سايت وزين "سخن معلم " آمده است :
نمايندگان تشكلهاي معلمان خواستار شفافيت عملكرد صندوق شدند .
شش هزار ميليارد تومان دارايي معلمان در صندوق ذخيره فرهنگيان
گزارشگر : علی پورسلیمان
متن کامل گزارش نشست تشکل های معلمان (تشکل های سازمان معلمان ایران ، کانون صنفی معلمان ، انجمن اسلامی معلمان ، مجمع فرهنگیان ایران اسلامی ، مجمع علمی و تخصصی مدیران ، کانون مدرسان دانشگاه فرهنگیان و کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش ) با مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان را مي توانيد در سايت وزين " صداي معلم " مطالعه نمایيد ولي در ذيل خلاصه اي از آن جهت روشن شدن بحث ارائه مي گردد .
" يكي از اقدامات علي اصغر فاني در آموزش و پرورش تغيير در هيات مديره صندوق ذخيره فرهنگيان بود؛ صندوقي كه فلسفه تاسيساش در سال 74 در دوران محمدعلي نجفي رساندن سود به معلمان در دوران بازنشستگي بود؛ اما پس از راهاندازي و تاسيس چندان در جهت هدف و اساسنامه تاسيساش پيش نرفت. با اين وجود طي دورههاي گذشته فرهنگيان چندان رضايتي از عملكرد صندوق ذخيره فرهنگيان نداشتند. حساب و كتاب صندوق ذخيره فرهنگيان در اين سالها چندان براي معلمان شفاف و روشن نبود كه آنها را به سرمايهگذاري بيشتر در اين صندوق ترغيب كند . يكي از انتقادهاي ديگر فرهنگيان، سالهاي گذشته حضور كم رنگ معلمان و نمايندگان نهادهاي صنفي و تشكلها در هياتمديره اين صندوق است. در دولت جديد، وزير آموزش و پرورش با تغيير هياتمديره قولهايي براي فعال كردن بيشتر اين صندوق داد. در همين راستا طي روزهاي گذشته تشكلهاي سازمان معلمان ايران، كانون صنفي معلمان، انجمن اسلامي معلمان، مجمع فرهنگيان ايران اسلامي، مجمع علمي و تخصصي مديران، كانون مدرسان دانشگاه فرهنگيان و كارشناسان ستادي وزارت آموزش و پرورش با شهابالدين غندالي، مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان، ديدار و گفتوگو كردند.
در اين جلسه مدير عامل موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان خطاب به نمايندگان تشکل هاي فوق الذکر گفت :
" باور من این است که تیم اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان باید از فرهنگیان باشند . اگر قرار باشد صندوق کار کند باید برای " معلم " باشد . اگر این صندوق برای معلمان نباشد ؛ به چه دردی می خورد ؟!
2. دو روز بعد در سايت ايلنا مي خوانيم :
در سايت ايلنا 24 دي ماه 1392 آمده است :
نیکنژاد: برخورد دولت با فعالان صنفی معلمان تغییر کرده است– ایلنا 92/10/24
نمایندگان بیش از چهل تشکل صنفی معلمان سراسر کشور در نشستی با «شهابالدین غندالی» مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به طرح دیدگاههای خود پرداختند.
«محمد رضا نیکنژاد» عضو کانون صنفی معلمان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان رویکرد جدیدی را نسبت به گذشته اتخاذ کرده و آن طور که در این جلسه مطرح شد، «علی اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش بر تاثیر عملکرد اقتصادی این صندوق در ارتقای سطح معیشتی زندگی معلمان اصرار دارد.
وی با ارزیابی مثبت از رویکرد جدید صندوق، تاکید کرد: فعالیتهای اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان باید شفاف سازی شود و این صندوق به سوددهی قابل قبولی برسد.
نیکنژاد ادامه داد: حضور معلمان در راس صندوق به ساز و کاری دموکراتیک نیاز دارد تا نمایندگان واقعی آنها بر عملکرد این بنگاه اقتصادی نظارت داشته باشند.
3. ديدگاه وزير آموزش و پرورش (رئيس هيئت امناي) صندوق ذخيره فرهنگيان: فانی گفت که ما یک سازمان رفاه اقتصادی برای فرهنگیان تشکیل می دهیم . در حال حاضر ، وضعیت تعاونی های مصرف فرهنگیان خیلی به هم ریخته است ؛ آیا باید ساختار تغییر کند ؟
آیا همکاری تشکل ها در این محدوده می گنجد ؟
4. حدود يک سال بعد سازمان معلمان ايران ( شوراي منطقه شش تهران ) پیشنهادات مدون و کارشناسي شده ( با اشاره به ماده و تبصره ) خود را در مورد صندوق ذخيره فرهنگيان به شرح ذيل ارائه مي دهد که روز دوشنبه, 01 دی 1393 در سايت وزين " سخن معلم " درج مي شود :
" با توجه به تبصره ماده 8-13 اساسنامه صندوق ذخيره فرهنگيان : "" هيأت امنا مي تواند براي تدوين سياست ها و خط مشي هاي ميان مدت و بلند مدت موسسه و نيز ساير اموري که لازم مي داند شوراي سياست گذاري تشکيل دهد . تعداد اعضاء وظايف و اختيارات آن شورا مطابق دستور العملي خواهد بود که به تصويب هيأت امنا مي رسد . " در سايه همدلي ، تعامل ، همفکري بين تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش با مسئولين صندوق ذخيره فرهنگيان ، برنامه ريزي مشترکي صورت بگيرد تا :
I. مکانيسمي طراحي شود تا در آينده هيچ مدير عاملي از صندوق ذخيره فرهنگيان اعلام نکند :
a. هنوز پس از دو و نيم ماه كه من آمدهام، شركتهاي جديد كشف ميشود و با وجود تلاشي كه وجود دارد هنوز هم شركتهاي وابسته به صندوق مشخص نيست و هيچ چيز منسجمي در صندوق وجود ندارد و داشتههاي صندوق دقيقا مشخص نيست.
II. کليه تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش ضمن حفظ مواضع تشکيلاتي خود هرچه سريع تر کارگروه صندوق ذخيره خود را تشکيل و به عبدي معرفي نمايند .
III. اين کار گروه هاي در تعامل با نماينده و يا نمايندگانˏ هيئت امنا صندوق ذخيره فرهنگيان ، آئين نامه و دستور العمل شوراي سياست گذاري را تنظيم نمايند .
اولين شوراي سياست گذاري صندوق ذخيره فرهنگيان با حضور نمايندگان تشکل هاي فرهنگيان و نمايندگان صندوق به صورت پايدار تشکيل شود .
سياست هيئت امنا ناپايدارتر است زيرا با تغيير دولت ها ممکن است سياست ها به سرعت تغيير کند ولي سياست تشکل ها پايدارتر هستند و تغیيرات کندتر و با شيب ملايم تر انجام مي شود . "
5. متأسفانه تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش به عنوان حلقه واسط بين مردم و مسئولين ، تا کنون به خواسته هاي مشخص مدير عامل موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان ، فاني و سازمان معلمان ايران ( شوراي منطقه شش ) پاسخ کارشناسي شده نداده اند و براي ورود کارشناسي به صندوق ذخيره فرهنگيان برنامه جدي ارائه ننموده اند .
نتيجه گيري :
همان طور که استاد اصول تشکيلاتي عليرضا محجوب مي فرمايند :
"به خاطر داشته باشیم که با افراط و تندروی هیچ دستاورد پایداری نخواهیم داشت."
محجوب ضمن اعلام این نکته که در مجلس اشتیاق برای کار کردن برای معلمان وجود دارد، اذعان کرد:
"این مساله کافی نیست که فقط خواسته وجود داشته باشد، بلکه برای تحقق آن خواسته باید راه حل وجود داشته باشد.باید به نماینده حامی معلمان، راهکارهای عملی و اجرایی ارائه شود. در غیر اینصورت او به تنهایی کاری از پیش نمیبرد. "
خدا را شاکريم که عليرضا محجوب به همراه چند نامزد ديگر که ميثاق نامه با تشکل هاي مدني معلمان داشته اند به خانه ملت راه يافته اند .
امروز نوبت تشکل هاي مدني معلمان است که با تشکيل کار گروه هاي تخصصي و کارشناسي به حوزه هاي مختلف آموزش و پرورش از جمله صندوق ذخيره فرهنگيان ورود پيدا کنند .
اميد است که در سايه تعامل نهاد هاي مدني معلمان با يکديگر از يک سو و ابتکار عمل معلمان راه يافته به خانه ملت و همکاري آنان با استاد امور تشکيلاتي عليرضا محجوب از سوي ديگر ، در مجلس دهم شاهد تشکيل « فراکسيون صنفی معلمان » باشيم .
اميد است اين روند تعامليˏ تشکل هاي مدني در درون خود از يک سو ، تعامل با مسئولين از سوي ديگر و تشکيل « فراکسيون صنفی معلمان » در مجلس شوراي اسلامي درآينده نه چندان دوري شاهد طرح مباحث گوناگون ذيل در سطح جامعه باشيم :
* اصلاح ساختار آموزش و پرورش
* باز تعريف مأموريت هاي آموزش و پرورش
* نقش آفريني در اجراي سند تحول
* اقتصاد آموزش و پرورش
* ارتقاي مديريت آموزشگاهي
* مدرسه محوري و تمرکز زدايي
* توجه جدي به منزلت و معيشت معلمان
* بيمه خدمات درماني و بيمه تکميلي
و ...
در پايان برخود واجب مي دانم که به عنوان يک معلم از حسن نيت عليرضا محجوب ، دبير کل خانه کارگر نسبت به جامعه فرهنگيان صميمانه و صادقانه تشکر نمايم زيرا راهنمايي هاي ايشان براي همه تشکل هاي مدني و تمامي فرهنگيان فرهيخته مفيد مي باشد .
استاد محجوب در ادامه به راهنمايي تشکل هاي مدني فعال در آموزش و پرورش مي پردازد و به يک تکيه گاه اشاره مي کند که در قسمت بعدي به آن موارد مي پردازم .
گروه اخبار/
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از افزایش ساعت حضور دانش آموزان شاخه نظری مقطع متوسطه دوم در مدرسه به 35 ساعت خبر داد و گفت: دروس هنر، انسان و محیط زیست، مدیریت خانواده و سبک زندگی، تفکر و سواد رسانهای و بهداشت خانواده دروس جدیدی هستند که برای اولین بار به متوسطه دوم اضافه شدهاند.
مهدی نوید ادهم با اشاره به اینکه سال دهم اولین پایه از دوره دوم متوسطه است و طی چند جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش جدول و عناوین دروس را تصویب کردهایم افزود: ایجاد این تغییرات اقتضائات خود را دارد و برای تولید محتوا و ساماندهی نیروی انسانی در میدان اجرا در حال کار هستیم.
وی افزود: امیدواریم با تلاش شبانه روزی در سازمان پژوهش کتب درسی به موقع آماده و ابتدای مهرماه به دست دانش آموزان برسند. برنامههای جدید دوره دوم متوسطه در سابقه آموزش و پرورش وجود نداشت و افزایش ساعت حضور دانش آموزان شاخه نظری مقطع متوسطه دوم در مدرسه به 35 ساعت در شاخه نظری را خواهیم داشت.
نوید ادهم افزود: دروس هنر، انسان و محیط زیست، مدیریت خانواده و سبک زندگی، تفکر و سواد رسانهای و بهداشت خانواده دروس جدیدی هستند که برای اولین بار به متوسطه دوم اضافه شدهاند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پس از بررسی و اتمام جدول برنامه درسی متوسطه دوم و همچنین آیین نامه هدایت تحصیلی وارد بررسی و تصویب زیرنظام های سندتحول بنیادین خواهیم شد گفت: پنج زیرنظام باقی مانده است که به ترتیب بررسی خواهند شد. زیرنظامهای فضا و تجهیزات، مدیریت راهبری، پژوهش و ارزشیابی، منابع انسانی و منابع مالی از این جملهاند.
وی ادامه داد: در این میان یکی از موارد اساسی ساماندهی نیروی انسانی مبتنی بر احکام سند تحول است که در جلسات آتی شورای عالی دنبال خواهد شد.( ایسنا )
انتهای پیام
وقتی قسمتی از سخنان قاضی پور ،نماینده ارومیه را خواندم، باورم نمی شد مردم خوب و انسان دوست ارومیه چنین شخصی را به عنوان نماینده خود برگزیده باشند .
حرف هایی آن قدر بی منطق ، وقیح و بی مایه ای که نتوانستم قسمت های اصلی آن را در این جا بیاورم ؛ ولی وقتی عکس العمل زنان و مردان غیرتمند ارومیه را دیدم که از چنین شخصی برائت جسته و وی را مایه ننگ خود نامیدند، متوجه شدم که او به نادرستی نام ارومیه را یدک می کشد.
یک شخص با چنین ادبیات سخیف که کلی به تفکرات - البته تفکری در بین نیست - در واقع ذهنیات نژادپرستانه خود افتخار می کند ؛ باجنجال ، هیاهو و شاید بیماری فراگیر جامعه ما یعنی " پوپولیسم " رای مردم ارومیه را گرفته است.
دختر محترم شهید باکری ،آسیه باکری که چنین شخصی را شایسته نام بردن از پدر شهید خود نمی داند در صفحه خود می گوید:
" آقای قاضی پور !
متاسفم برای شما و مردم شهرم که شما را به عنوان نماینده شان انتخاب کردند.
لطف کنید از این به بعد اسم پدر و عموی من را در سخنرانی هایتان به کار نبرید، چون هر کسی می خواهد از آنها تعریف کند از ادب شان می گوید و شما با این ادبیات تان لیاقت بردن اسم آنها را ندارید."
وی ضمنا خود را سرباز ولایت دانسته و با این کار خود کسانی که در این حوزه تلاش می کنند را زیر سوال می برد.
چنان وقیحانه از نماینده قزوین و خاطره اش با خود حرف می زند که نمی توان آن را اینجا آورد.
وی می گوید مجلس جای زنان نیست، جای مردان است ولابد مردی مثل خودش ! و ادامه می دهد بفرستید سرشان بلا بیاورند، آبرویتان برود...
واقعا با این همه توهین آن هم زننده به مقام زن معلوم نیست چرا نمایندگان فعلی زن در مجلس سکوت کرده و واکنشی نشان نداده اند؟
لابد به ساحت مقدسات خدشه ای وارد نشده که مداخله نمایند !
آیا سکوت این زنان در مقابل این گستاخی به معنای تایید سخنان ایشان است ؟
قاضی پور خود را متدین و ولایت مدار و انقلابی می داند و به خیال خود با چنین پشتوانه ای هر چه می خواهد بر زبان جاری می کند .
این درحالیست که در زمان پیامبر ، دریکی از جنگ ها " دخترکان 12 تا15 ساله " نزد پیامبر اکرم ( ص ) آمده و اصرار می کنند که برای مداوای مجروحین به جنگ بیایند، پیامبر وقتی عزم آنان را می بیند پذیرفته و در مسیر رسیدن به جبهه نبردی که شاید یک ماه طول بکشد تا از میان سنگ و خاره، به آن جا برسند، آنان نیز همسفر پیامبر می شوند .
امام خمینی ( ره ) که خود معمار این انقلاب بوده گفته اند زنان هم حق رای دادن و هم حق رای گرفتن را دارند و بارها تاکید کرده اند نقش زنان در انقلاب پر رنگ تراز مردان بوده است.
نمونه شبیه افکار این فرد را که نمایندگی مردم را دارد در کجا یافت می شود ؟
این حدیث پیامبر ، یادآور ذهن پر از زشتی وی است که می فرمایند:
مردان بزرگوار، به زنان احترام کرده و مردان پست به زنان بی احترامی می کنند، و نیز امام باقر (ع) می فرمایند:
" سلاح انسان های پست، کلام زشت است."
با این اوصاف فقط می توان به وی گفت، به قول امام خمینی ( ره ) این ملت و خصوصا زنان ، شما را روی این صندلی های نرم و راحت مجلس نشانده است،حال که باد به غبغت افتاده، حقوق ملت از جمله زنان را فراموش کرده ، و رجز خوانی می کنی؟
آیا این شخص ، با این سطح بیسوادی و ادبیات زشت و وقیح اعتباری دارد که قرارباشد ، اعتبارنامه اش تایید شود ؟!
نباید فراموش کرد که ادبیات این نمایندگان بر جامعه تاثیر می گذارد .
خشونت کلامی مسری است و ممکن است به اشکال دیگر خشونت تبدیل شود .
بروز رفتارهایی این چنین که اخلاق و و جدان جامعه را جریحه دار می کند رسالت و وظیفه ما معلمان را در ساختن جامعه ای که شهروندانش مسئولانه رفتار می کنند و مسئولان آن نیز نماد اخلاق و انسانیت در جامعه باشند را سنگین تر و حیاتی تر می کند .
گروه اخبار/ مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان در واکنش به انتشار خبری با موضوع ( ازدواج یک شبه ۵۰ دانشآموز پارسیانی) با رد این خبر گفت: آموزش و پرورش هیچ اقدام سازمانی برای ازدواج دانشآموزان نداشته است و اظهارات منتشر شده در برخی رسانهها خلاف واقع و عاری از حقیقت است.
گروه اخبار/
محمد دیمه ور در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت : برای پیک نوروزی دستور العملی سال 92 به سراسر استان ها ابلاغ شده است و به همکارانمان در استان ها گفته ایم تولید متمرکز پیک نوروزی که معمولا از طریق انتشاراتی های وابسته یا غیر وابسته به آموزش و پرورش انجام می شود از نظر ما وجهات قانونی ندارد .
وی افزود: تکالیف نوروزی باید توسط معلمان در مدرسه و حداکثر معلمان در منطقه می توانند گروهی از معلمان دورهم بنشینند و نه اینکه پیک نوروزی تهیه کنند بلکه راهنمای فعالیت های یادگیری ایام نوروز را برای دانش آموزان طراحی کنند و در اختیارشان قرار دهند .
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: محور فعالیت های نوروزی دانش آموزان خاطره نویسی و شرح از وقایع و دید و بازدید هایی که در ایام نوروز داشته اند که در قالب نگارش خلاق است و نهایتا ممکن است برخی از موضوعات را معلمان بسته به اقتضائات محیط فرهنگی منطقه از دانش آموزان بخواهند تا دانش آموزان طی تعطیلات نوروز به آن بپردازند.
وی یادآور شد: اینکه بعضا گزارش شده است که موسسات خصوصی و یا غیر خصوصی یعنی شبهه دولتی تولید انبوه پیک نوروزی کنند و در استان ها پخش کنند غیر قانونی و ممنوع است .
پایان پیام/
گروه اخبار/
داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۵ همچنان بلاتکلیف هستند و نمیدانند که آیا سابقه تحصیلی سال سوم دبیرستان در پذیرش آنها تأثیر دارد یا نه، زیرا براساس حکم دیوان عدالت اداری این کار قانونی نیست.
براساس قانون منظور از سوابق تحصيلي، نمرات دروس 3سال آخر دوره متوسطه است كه امتحانات آن مـطابق اصول سنجش و انـدازهگيري توسـط وزارت آموزش و پـرورش بهصورت سراسري، نهايي و استاندارد مطابق مصوبات شورايعالي آموزش و پرورش برگزار شده باشد. ديوان عدالت اداري هم اعلام كرده اين قانون رعايت نشدهاست.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور درباره رأي ديوان عدالت اداري درباره تأثير سوابق تحصيلي در كنكور سراسري گفت: «اين موضوع را از مجلس استفسار كردهايم. دوشنبه هفته گذشته اين بحث در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بررسي و مقرر شد تا شوراي سنجش و پذيرش دانشجو پس از جمعبندي، نظر مشورتي خود را هفته آينده به كميسيون آموزش مجلس اعلام كند.»
ابراهيم خدايي در پاسخ به اينكه آيا شوراي سنجش و پذيرش دانشجو براي اعلام نظر مشورتي خود جلسهاي در هفته جاري خواهد داشت اين طور توضيح داد: «هنوز تصميم گرفته نشده كه آيا براي بررسي اين موضوع و ارائه نظر مشورتي شوراي سنجش و پذيرش دانشجو جلسهاي برگزار كند يا خير. »
او كه پيشتر اعلام كرده بود اگر مجلس در استفساريه تغييري ندهد رأي ديوان عدالت اجرا خواهد شد، حالا ميگويد در اين صورت ممكن است سهم سابقه تحصيلي از كنكور بهطور كلي حذف شود.
عطاءالله سلطاني صبور، عضو كميسيون آموزش مجلس اما گفت: موضوع در جلسه دوشنبه هفته گذشته كميسيون آموزش مجلس مطرح و مقرر شد موضوع در شوراي سنجش و پذيرش دانشجو كه در قانون آمده بررسي شود. جمعبندي اين شورا از طريق كميسيون آموزش مجلس بهصورت طرح تهيه و در مجلس مطرح شود تا نگراني داوطلبان كنكور سال 95رفع شود. وي معتقد است كه آموزش و پرورش در برگزاري امتحانات نهايي سالهاي اول و دوم و پيشدانشگاهي براي اعمال در ورود داوطلبان به دانشگاه كوتاهي كرده و منجر به صدور حكم ديوان عدالت اداري شدهاست. سلطاني با اشاره به حضور نماينده ديوان عدالت اداري در جلسه كميسيون آموزش مجلس توضيح داد كه اعضاي شوراي سنجش و پذيرش دانشجو و كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بر رفع نگراني داوطلبان كنكور سال آينده همنظر هستند زيرا اكنون داوطلبان سوابق تحصيلي سال اول و دوم دبيرستان ندارند و اين مشكلاتي در پي دارد.
عضو كميسيون آموزش مجلس توضيح داد كه نميتوان قانون را بهدليل كمكاري آموزش و پرورش اجرا نكرد و اگر هم منتظر ارائه لايحه از سوي دولت براي حل اين مشكل باشيم زمان زيادي ميبرد و به كنكور سال 95نميرسد.
اين موضوع در شرايط فعلي دغدغه داوطلباني است كه چندماه ديگر بايد در اين آزمون سرنوشتساز شركت كنند. بهنظر ميرسد ارادهاي براي پايان بلاتكليفي وضعيت ايجادشده وجود ندارد.
ديوان عدالت اداري تنها براساس وظيفه ذاتي خود شيوه فعلي را غيرقانوني اعلام كرده است. سازمان سنجش از 16بهمن امسال و اعلام اين رأي هنوز تصميم نهايي و قطعي را اعلام نكرده و همهچيز را بسته بهنظر نمايندگان ميدانند. مجلس هم كه بهدليل برگزاري انتخابات حدود يكماه تعطيل بود. حالا اگر چه اعضاي اين كميسيون ميگويند منتظر نظر مشورتي شوراي سنجش و پذيرش هستند اما عدهاي از آنها نيز هيچ اطلاعي از موضوع ندارند. در پاسخ به پيگيريهاي خبرنگار همشهري آقايان سليمي و صابري گفتند در جلسه كميسيون تلفيق بودهاند و اطلاعي از اين موضوع ندارند. كوچكينژاد نيز گفت در اين جلسه نبودهاست. تلاش همشهري براي تماس با آقايان خسروي، زاهدي، نگهبان سلامي، هروي، نبويان، موسوي اصل، منادي سفيد، مقتدايخورسگان، منظري توكلي و زارعي، درويش پور و جعفري نيز بينتيجه ماند. مجلس كمتر از دو هفته براي اعلام نظر در اين زمينه وقت دارد و پس آن تا نيمه فروردين هم تعطيل خواهد بود.اين در حالي است كه بيش از 700هزار دانشجو 25تيرماه بايد در اين آزمون شركت كنند و هنوز درباره سنجش سهم سوابق تحصيلي خود در آن اطلاعي ندارند.
براساس مصوبه وزراي علوم، آموزش و پرورش، بهداشت، معاونان آموزشي وزراي علوم، آموزش و پرورش، وزير بهداشت و رئيس سازمان سنجش، اعضاي شوراي سنجش و پذيرش دانشجو را تشكيل ميدهند.همچنين يك نفر از نمايندگان عضو كميسيون آموزش مجلس و روساي سنجش آموزش بهداشت بهعنوان ناظر بر اين شورا تعيين خواهد شد.عضويت اعضا در شورا قابل تفويض به غيرنيست و شورا با حضور حداقل 5نفر از اعضاي ناظر رسميت مييابد. برنامهريزي، تصويب مقررات هماهنگي و نظارت بر نحوه سنجش علمي و پذيرش دانشجو براي كليه دانشگاهها مهمترين وظيفه اين شوراست.
روزنامه همشهری
در خبرها آمده بود که یک دختر دانش آموز به علت خواندن یک کتاب خودکشی کرده است .
این که ادعای مورد نظر تا چه حد مقرون به صحت و یا یقین باشد نیاز به بررسی دقیق و همه جانبه دارد .
اما تا جایی که می دانیم این کتاب به گفته کارشناسان و صاحب نظران کتابی مفید و سودمند برای آموزش فلسفه به نوجوانان و جوانان است .
کتاب « دنیای سوفی » نوشته « یوستین گردر » در سال 1382 از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی زیرمجموعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به عنوان آثار برگزیده در حوزه فلسفه و منطق معرفی شده است .
تاسف ما از این جهت است ؛ افرادی که صلاحیت اظهار نظر در این گونه موارد را ندارند با تفاسیر شخصی مصادره به مطلوب کرده ، حرمت اندیشه و منزلت معلم را زیر سوال می برند و حتی این کتاب را " کتاب شیطانی " معرفی کرده اند !
با شکایت اولیای دانش آموز متوفی ، پرونده ای در شعبه سوم دادسرای امور جنایی علیه معلم این دانش آموز تشکیل شده است .
« گروه صدای معلم » از وزارت آموزش و پرورش می خواهد که از این معلم حمایت قضایی ویژه کند .
انتظار اکید ما از وزارت آموزش و پرورش دفاع از حرمت اندیشه و جایگاه و منزلت معلم است .
پایان پیام /
گروه اخبار/ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از مطالبات مربوط به معلمان حقالتدریس پرداخت خواهد شد، در خصوص بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان توضیحاتی داد.
خبر با عنوان : " به همت امور بانوان آموزش و پرورش پارسیان؛جشن ازدواج آسان 50 زوج دانش آموز هرمزگانی برگزار شد" در تاریخ 27 بهمن ماه توسط خبر گزاری پانا ، خبرگزاری وابسته به سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد. خانم مریم فرنودی خبرنگار پانا از هرمزگان، خبر را تنظیم و ارسال کرده بود. خبرنگار با خانم آذر خسروانی، دبیر کمیته ازدواج امور بانوان شهرستان پارسیان گفت و گو کرده بود.
وی گفته بود : "این امر برای اولین بار در سطح شهرستان با هدف تسهیل امر ازدواج مطابق با آداب و فرهنگ ایرانی اسلامی اجرا شد ."
آذر خسروانی که از او به عنوان مسئول امور بانوان آموزش و پرورش پارسیان هم در خبر یاد شده است به خبرنگار پانا می گوید : "تمامی 50 زوجی که امروز در در این جشن شرکت داشتند از مدارس متوسطه دوم شهرستان بوده که به همراه خانواده های خود به این جشن دعوت شدند."
آذر خسروانی اضافه می کند: "همه ی ادارات دولتی سطح شهرستان در اجرای این امر خداپسندانه نقش به سزایی داشته و در تهیه هدایا همکاری و مساعدت کردند." خبر زیر سایه تبلیغات انتخاباتی کمتر دیده شد. اما بعد از اینکه تب و تاب انتخابات فرونشست، خبر توجه برخی رسانه ها را به خود جلب کرد .
انتشار و نقد خبر این خبر مصادف شد با اظهارات خانم شهیندخت مولاوردی معاون امورزنان و خانواده ریاست جمهور که با ابراز نگرانی از ازدواج های زیر سن قانونی و زودهنگام دختران گفته است : "در یکی، دو سال اخیر، آمار نگرانکنندهای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی و ثبت آنها به دست ما رسیده است و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بودهایم. در این شرایط از وزارت دادگستری خواستهایم گزارشی درباره ازدواج دختران در زیر سن قانونی به ما ارائه دهد."
طنز تلخ داستان اینجا است که بخشی از یک مجموعه دولتی (آموزش و پرورش ) بدون توجه به سیاست های دولت و در تضاد با گفته های معاون رییس جمهور برای کودکان "جشن" یا "برنامه" ازدواج دسته جمعی برگزار می کند.
این مساله بیش از هر چیز نشان دهنده تاخیر فاز قابل ملاحظه فضای آموزش و پرورش و حال و هوای مدیران این وزارتخانه با فضای عمومی جامعه و سیاست های رییس جمهور است.
واقعیت این که فضای فرهنگی مدیریت آموزش و پرورش ده سالی از فضای عمومی جامعه و بخش های دیگر دولت عقب تر است.
انتقاد رسانه ها و مدافعان حقوق بشر باعث تکذیب خبر شد. اما تکذیبیه خبر، در واقع تایید کننده اصل خبر است.
آذر خسروانی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تکذیب خبر جشن ازدواج گفت: "بنرهای تهیه شده برای این مراسم با عنوان همایش ازدواج مناسب تهیه شده و در هیچ یک از آنها کلمه جشن به کار نرفته است."
وی افزود: "50 دانش آموز متاهل مدارس دخترانه به همراه خانواده های خود در این برنامه شرکت کرده اند و برخی مسئولان مانند امام جمعه پارسیان و فرماندار شهرستان در این مراسم سخنرانی کرده و ادارات به دانش آموزان متاهل حاضر در این برنامه هدایایی داده اند و برخی نیکوکاران و خیران نیز به عنوان حامی ازدواج آسان شرکت داشته اند."
در واقع ، خانم خسروانی واژه "برنامه" را جانشین کلمه "جشن" کرده و "ازدواج آسان" را هم به "ازدواج مناسب" برگردانده است. همین تکذیبیه نشانه دیگری از عقب ماندگی فضای ذهنی مدیران آموزش و پرورش است.
در واقع مدیران دولتی تصور می کنند که دعوا بر سر الفاظ است و با جایگزینی کلمه برنامه به جای جشن و ازدواج مناسب به جای ازدواج آسان مساله حل می شود!
البته بحث ازدواج دانش آموزان در آموزش و پرورش موضوع تازه ای نیست. ازدواج کودکان دلایل جامعه شناختی و فرهنگی متعددی دارد. اما نکته دردناک تضاد سیاست های بخش هایی از مجموعه دولت با سیاست های دولت است.
حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در بهمن ماه امسال در دانشگاه آزاد مشهدگفت : " ازدواج باید در دبیرستان ها انجام شود تا بسیاری از مشکلات موجود در جامعه از بین برود." آقای قرائتی که سال های طولانی رییس سازمان نهضت سواد آموزی و معاون وزیر آموزش و پرورش بوده ، همواره ازدواج دانش آموزی را توصیه و تشویق کرده است. قرائتی در اردیبهشت ماه 93 در همایش مبلغین زکات گفت : " ازدواجها باید از دوران دبیرستان شکل گیرد چراکه سومین نیاز انسان پس از نیاز به اکسیژن و آب، داشتن همسر و همدم است."
حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش در مرداد ماه سال 90 گفت : "از ازدواج دختران دانشآموز خوشحال میشوم. وزیر سابق آموزش و پرورش افزود " ازدواج به موقع دانشآموزان دختر، آنها را از آسیبهای اجتماعی محافظت میکند.
محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق نیز در این خصوص گفت : "سن ازدواج مناسب برای دخترها 16، 17 و 18 سال است، یعنی زمانی که دخترها تازه شکوفا شدهاند و در اوج عاطفه و احساس و لطافت هستند و سن مناسب برای ازدواج پسرها 19، 20 و 21 سال است."
آمار سازمان ثبت احوال نشان می دهد که به رغم توصیه های مکرر مسئولان ،سن ازدواج در سال های بعد از انقلاب بالا رفته است.
بر اساس برخی آمارها میانگین سنی ازدواج مردان کمی بیش از 26 سال و برای زنان نیز حدود 24 سال است. سن ازدواج امری دستوری و ارشادی نیست و تابع عوامل فرهنگی ، اعتقادی ، اجتماعی و اقتصادی مردم است.
میانگین 26 سال برای پسران و 24 سال برای دختران معنایش این این نیست که همه در این سنین ازدواج می کنند. عده ای از دخترها و پسرها درسنین پایین و حتی زیر 15 سال و بسیاری از جوانان هم در سنین بالای 30 سال ازدواج می کنند.
حداقل سن قانونی ازدواج در ایران برای پسران ۱۵ سال تمام و برای دختران ۱۳ سال تمام است با اینحال قانونگذار، ازدواج دختران و پسران پایینتر از سن قانونی را با اجازه ولی و تشخیص دادگاه صالح مجاز می داند. تعداد دخترانی که در سن زیر 20 سال ازدواج می کنند بسیار بیشتر از پسران است. مطابق آمار ثبت احوال در شش ماهه اول سال 94 ، حدود 20 هزار دختر کمتر از 15 سال و 106 هزار دختر بین 15 تا 19 سال ازدواج کرده اند .
تمام دختران زیر 15 سال و حداقل نیمی از دختران 15 تا 19 سال ، در سن تحصیل در مدرسه هستند. به عبارتی فقط در شش ماهه اول امسال حداقل حدود 70 هزار دختر دانش آموز ازدواج کرده اند.
بر اساس آمار ثبت احوال حداقل 7 هزار پسر در سن مدرسه هم در 6 ماهه اول امسال ازدواج کرده اند.
یک پرسش اساسی این است که دانش آموزانی که ازدواج می کنند از نظر ادامه تحصیل چه سرنوشتی پیدا می کنند؟
دختران متاهل معمولا از چرخه آموزش و پرورش روزانه حذف می شوند و باید در مدارس شبانه به تحصیل ادامه دهند. تعصبات خانوادگی و اشتغالات بعد از ازدواج باعث می شود که بخش بزرگی از این دختران برای همیشه تحصیل را کنار بگذارند.
حاجی بابایی در سال 90 گفت: "دخترانی که ازدواج میکنند، دیگر اجازه تحصیل در مدارس معمولی را ندارند و باید در مدارس شبانه درس بخوانند."
برخی از فعالان حقوق زن محرومیت دختران ازدواج کرده از تحصیل در مدارس روزانه را تبعیض آمیز می دانند ، اما عده ای از مربیان و مدیران مدارس دخترانه معتقدند که حضور این دختران برای بقیه دانش آموزان جنبه بدآموزی دارد. برخی از مدیران و مربیان می گویند ظاهر و رفتار دختران ازدواج کرده، کنجکاوی بقیه دانش آموزان را بر می انگیزد ، زیرا با آرایش صورت و پوشیدن کفش پاشنه بلند حواس بقیه دانش آموزان را پرت می کنند و ای بسا تجارب خود را به دانش آموزان منتقل کنند که به مصلحت نیست.
فخریان مدیرکل استان خراسان رضوی در سال 90 برای حل مشکل راه حل متفاوتی ارائه داد: "تاسیس مدارس دخترانه متاهلین !" مدرسه ای را مجسم کنید که همه دختران ازدواج کرده اند. همسران جوان عضو انجمن اولیا و مربیان هستند و زنگ آخر جلو مدرسه منتظر خروج همسران خود از مدرسه هستند. اینها تخیلی نیست. نخستین دبیرستان دخترانه متاهلین درکاشمر تاسیس شد. اما تاسیس مدارس متاهلین و اختصاص یک نوبت مدارس به دختران شوهر کرده در هر منطقه هم بارمالی دارد و هم بسیاری از مناطق فضای آموزشی و نیروی انسانی لازم برای راه اندازی این مدارس را ندارند.
ازدواج دانش آموزان مشکلات دیگری هم به دنبال دارد. سن بلوغ جسمانی و بلوغ اجتماعی کودکان بر هم منطبق نیست و اغلب بچه ها درکی از زندگی مشترک و تشکیل خانواده ندارند فاقد استقلال مالی هستند . علاوه بر این احساسات عشقی و تمایلات عاطفی نوجوانان ثبات و پایداری ندارد.ا
صولا کودکان در سنین زیر 18 سال قادر به تصمیم گیری های مهم مانند ازدواج و تشکیل خانواده نیستند. به همین دلیل بسیاری از ازدواج های دانش آموزی بعد از رسیدن به بلوغ اجتماعی از هم گسیخته می شود.
سن رشد در ایران برای انجام معاملات و تصرف در امور مالی 18 سال تمام می باشدو افراد در کمتر از 18 سالگی حق تصرف در اموال خود و خرید و فروش ندارند . به عبارت دیگر فاقد اهلیت هستند. وقتی افراد در سن زیر 18 سال از نظر قانون اهلیت ندارند ، چگونه می توانند عقد ازدواج ببندند؟
عده ای از فعالان حقوق زنان هم معتقدند به جای تشویق کودکان به ازدواج زودرس، بهتر است افراد دلسوز و علاقه مند، شرایط را برای ازدواج دختران و پسرانی که از سن ازدواج گذشته و وارد دهه چهارم زندگی خود شده اند، فراهم کنند. مسایلی مانند گرانی مسکن ، دشواری اشتغال و کسب در آمد ، دستمزد و حقوق ناچیز شاغلان و... در تاخیر و بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران تاثیر گذار است. در جامعه امروز ایران استقلال مادی و رسیدن به شرایط مناسب برای ازدواج بدون کمک پدر و مادر قبل از 40 سالگی برای اغلب پسران فراهم نمی شود.
از این گذشته سن ازدواج تابع مسایل فرهنگی و اعتقادات مردم و به عبارتی عرف جامعه هم است. در این خصوص دیدگاه های متنوعی در میان اقشار مختلف جامعه وجود دارد. در بین اقشار روستایی و طبقات پایین شهری و نیز اقشار مذهبی جامعه ازدواج زودرس دختران طرفداران زیادی دارد.
در نیمه اول سال 94 از حدود 370 هزار ازدواج ثبت شده است، بالاترین آمار، مربوط به ازدواج دختران 15-19 ساله با پسران 20-24 ساله بوده است. 57 هزار ازدواج مربوط به این گروه سنی است. اختلاف سنی 5 سال بین دختران و پسران در بین اقشار مختلف جامعه مرسوم است.
انتظار این بود که با تغییر دولت، تبلیغات برای ازدواج دانش آموزی کمتر شود و توسعه مدارس متاهلین از دستور کار وزارتخانه خارج شود، انتظاری که ظاهرا در بخش هایی از آموزش و پرورش برآورده نشد.
با این حال ترک تحصیل دختران به دلیل ازدواج های زودرس همچنان یک مشکل حل نشده باقی مانده است و کمتر کسی به آن می پردازد. شرایط جامعه مدرن و پیچیده امروز ، ازدواج دختران و پسران قبل از پایان تحصیلات دبیرستانی را دشوار کرده است. اما در مناطق روستایی و عشایری کودکان حتی کودکان زیر ده سال مجبور به ازدواج می شوند.
در میان اقشار مدرن تر جامعه سن ازدواج دختران و پسران به 30 سال و بالاتر رسیده است. هرچند بیشتر خانواده ها ترجیح می دهند که دخترانشان حداقل بعد از دیپلم ازدواج کنند ، اما ازدواج دانش آموزان در دبیرستان و حتی راهنمایی در میان طبقات فقیرتر جامعه ، همچنان یکی از عوامل ترک تحصیل دانش آموزان است.
طرفداران ازدواج زودرس علاوه بر توصیه های اخلاقی باید به واقعیات جوامع شهری امروز هم توجه کنند و دلایل جامعه شناختی و فرهنگی و اقتصادی بالارفتن سن ازدواج را هم در نظر بگیرند.
مدیران آموزش و پرورش اگر زورشان نمی رسد که جلوی ازدواج دانش آموزان را بگیرند ، برای خودشیرینی مشوق این گونه ازدواج های بی فرجام نشوند.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید