صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش

علی غیاث آبادی فراهانی/ هنر آموز هنرستان های ساوه

در آموزش و پرورش همچنان بر همان پاشنه می چرخد!

باورمان شده بود که بالاخره بعد از سال ها با هنرجویانی روبه رو خواهیم شد که هم از لحاظ دانش و هم انگیزه و علاقه دارای حداقل های استاندارد می باشند/ چندی از داستان هدایت تحصیلی نگذشته بود که اعتراضات والدین و جو دادن برخی رسانه های خاص باعث شد آموزش و پرورش از این کار اصولی خود تا حدی عقب نشینی کند و دوباره دانش آموزانی که از لحاظ پایه ی علمی ضعیف ترهستند به هنرستان ها هدایت شوند/ در برخی رشته ها با دانش آموزانی روبه رو می شویم که بدون علاقه به رشته ی خود سر کلاس حاضر شده اند ....

مشکلات هنرستان ها و هدایت تحصیلی   امسال تفییر نظام آموزشی به مقطع دبیرستان رسید و به سلامتی همه ی مسئولین عزیز، پایه دهمی ها قدم به دبیرستان ها و هنرستان ها گذاشتند . در اوایل تابستان از طرف مسئولین اعلام شد که امسال بحث فراموش شده ی هدایت تحصیلی علمی با جدیت توسط مشاوران خبره پی گیری می شود و دیگر از هدایت تحصیلی فقط بر حسب معدل خبری نخواهد بود .
ما هنرآموزان هنرستانی با شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدیم .باورمان شده بود که بالاخره بعد از سال ها با هنرجویانی روبه رو خواهیم شد که هم از لحاظ دانش و هم انگیزه و علاقه دارای حداقل های استاندارد می باشند.

چندی از داستان هدایت تحصیلی نگذشته بود که اعتراضات والدین و جو دادن برخی رسانه های خاص باعث شد آموزش و پرورش از این کار اصولی خود تا حدی عقب نشینی کند و دوباره دانش آموزانی که از لحاظ پایه ی علمی ضعیف ترهستند به هنرستان ها هدایت شوند .

در هنرستان ها هم هدایت آن ها به رشته های مختلف کاملا از موازین علمی هدایت تحصیلی دور بوده است . در برخی رشته ها با دانش آموزانی روبه رو می شویم که بدون علاقه به رشته ی خود سر کلاس حاضر شده اند .

واضح است کار کردن با چنین هنرجویانی سخت و کم بهره خواهد بود .دوره های ضمن خدمت هم برای هنر آموزان برخی رشته ها برگزار نشده است.
کتاب های تخصصی پایه ی دهم هنرستانی ها هم نرسیده و هنر آموزان می بایست از روی پرینت پی دی اف کتب الکترونیکی و یا تبلت تدریس کنند که این کار تدریس را سخت تر از قبل نیز کرده است.
بودجه مدارس نیز همچنان ناچیز است. اداره امور مدارس با کمک های مردمی و دریافت شهریه میسر است . کم کم آموزش و پرورش رایگان دارد برچیده می شود .حق التدریس و اضافه کار معلمان ماه ها به تاخیر می افتد و گاه این تاخیر به سال نیز می رسد.
در بحث نوسازی هم اگر خیری پیدا نشود مدارس فرسوده همچنان فرسوده خواهند ماند .به عنوان نمونه در هنرستانی که خودم سال هاست در آن تدریس می کنم (شهدای هنرجوی ساوه ) این فرسودگی بسیار به چشم می آید . یک خیری دو سال پیش دویست میلیون هزینه کرد و قرار بود آموزش و پرورش هم حدود سیصد میلیون بدهد تا یک ساختمان سه طبقه با حدود دوازده کلاس ساخته شود .بخشی از کلاس ها ی قدیمی تخریب شد و اسکلت کار بعد از شش ماه با پول خیر ساخته شد. ولی متاسفانه کار در همین مرحله متوقف شد. مسئولان آموزش و پرورش هر بار قول می دهند با اختصاص بودجه در چند ماه آینده پروژه تکمیل خواهد شد ولی فعلا که هیچ خبری نیست . در این دوسال اخیر کلاس ها در چند کلاس فرسوده ی باقی مانده و کارگاه ها و نماز خانه تشکیل شده که به هیچ وجه فضای مناسب آموزشی نبوده است .

امیدوارم در ماه های آتی این پروژه به پایان برسد. واقعا جای سوال است که آموزش و پرورش باید لنگ سیصد یا نهایتا چهارصد میلیون تومان بماند؟ هرچه هست که فعلا چنین است و آموزش و پرورش در اولویت نظام قرار ندارد .
منتظر اجرایی شدن برجام بودیم تا مشکلات مالی آموزش و پرورش و دیگر جاه ها حل شود که آن هم به دلایلی (....) ،به کندی پیش می رود .


ارسال مطلب برای صدای معلم

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

چهارشنبه, 14 مهر 1395 11:14 خوانده شده: 1250 دفعه چاپ

نظرات بینندگان  

پاسخ + +6 0 --
ناشناس 1395/07/14 - 17:34
اگر دردم یکی بودی چه بودی وگر غم اندکی بودی چه بودی
به بالینم طبیبی یا حبیبی ازین هر دو یکی بودی چه بودی

همه چی میلنگه. فقط درد اصلی اینه که در این ..., یک عده با نمایشهای مضحک سعی دارند نشون بدن که همه چی خوب, به ویژه حال معلمها.
پاسخ + +5 0 --
معلم ناامید 1395/07/14 - 18:40
تافانی و بطحایی در ا.پ هستند امیدی ب ان نیست
چه خبر از تحصنای اعتراضی صنفی امروز؟؟

نظر شما

صدای معلم، صدای شما

با ارائه نظرات، فرهنگ گفت‌وگو و تفکر نقادی را نهادینه کنیم.

نظرسنجی

آیا کنکور معیار مناسب و قابل اتکایی برای ارزیایی در مورد اثربخشی و کارایی نظام آموزشی ایران می باشد ؟

دیدگــاه

تبلیغات در صدای معلم

درخواست همیاری صدای معلم

راهنمای ارسال مطلب برای صدای معلم

کالای ورزشی معلم

تلگرام صدای معلم

صدای معلم پایگاه خبری تحلیلی معلمان ایران

تلگرام صدای معلم

Sport

تبلیغات در صدای معلم

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به صدای معلم - اخبار فرهنگیان، معلمان و آموزش پرورش بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.
طراحی و تولید: رامندسرور