گروه اخبار/ مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره حواشیهای اخیر صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: قرار است هیات مشترکی متشکل از نمایندگان مجلس، اعضای منتخب هیات امنا و سیستم نظارتی کشور تشکیل شود تا مستنداتی که نمایندگان در اختیار دارند بررسی شود که اگر اثبات شود، با متخلفان برخورد خواهد شد
گروه اخبار/
معصومه ابتکار درباره بررسی های سازمان حفاظت محیط زیست برای مصوبه دولت مبنی بر کاهش ساعت شروع و پایان کار دستگاه های دولتی و مدارس یا تعطیلی مدارس در برخی روزهای پاییز و زمستان اظهار کرد: امکان تعطیلی برای مدارس در روزهایی که پایداری هوا ایجاد میشود، وجود دارد و در حال بررسی این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه بررسی ها و مذاکرات با دستگاه های ذیربط در مورد تعطیلی مدارس و تغییر ساعات ادارات وجود دارد، گفت: جلسات سازمان محیط زیست با سایر مسئولان امر در مورد تعطیلی مدارس و تغییر ساعات ادارات ادامه دارد چرا که تصور میکنیم این راه میتواند کمککننده باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امیدواریم پس از بررسی ها بتوانیم پیشنهادات خوبی را به دولت و بخش های مختلف ارائه دهیم.
ابتکار درباره آخرین وضعیت پیشبینی شده برای تعطیلی مدارس در روزهای آلوده و روزهایی که با افزایش پایداری هوا در سال جاری با آن مواجه خواهیم شد، گفت: در این راستا، تعطیلات دوهفتهای، سههفتهای و حتی یکماهه هم پیشنهاد شده است که باید ببینیم کدام یک از پیشنهادات بیشتر مورد توافق قرار میگیرد.
وی درباره طرح تغییر ساعات ادارات که در مصوبه دولت آمده است، اظهار کرد: هنوز این موضوع قطعی نشده و در مرحله پیشنهاد و بررسی قرار دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییر ساعات ادارات هم مشکلاتی را در پی دارد، تصریح کرد: در بسیاری از خانوادهها، زن و شوهر هر دو شاغل هستند و فرزند خود را به مهدکودک میفرستند که باید برای اینگونه خانوادهها نیز راهحلی اندیشید؛ بررسی ها در حال حاضر انجام میگیرد و نتایج آن را به دولت و سایر بخش ها اعلام خواهیم کرد.
ابتکار با تأکید بر گسترش حمل و نقل عمومی در کلانشهرها گفت: الگوی حمل و نقل فردی دیگر پاسخ گوی شهرهای بزرگ نخواهد بود و یکی از راهحل های کاهش آلودگی هوا توجه به حمل و نقل عمومی است.
گفتنی است علیاصغر رجبی؛ مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست چندی قبل از بررسی کارشناسی این سازمان برای تغییر ساعت دستگاه ها و ادارات بههمراه کاهش ایام و ساعت مدارس خبر داده و گفته بود: نتیجه بررسی ها بهزودی به دولت ارائه میشود تا هیئت وزیران درباره آن تصمیمگیری کند؛ بسته مدیریت تقاضای سفر شامل تغییر ساعات شروع و پایان ساعات کار کارمندان دستگاه های مختلف، کاهش ساعت و ایام تعطیلی مدارس و تغییر زمان تعمیرات اساسی واحدهای صنعتی از تابستان به زمستان است.
همچنین محمدهادی حیدرزاده؛ مدیرکل محیط زیست استان تهران نیز درباره تغییر ساعات ادارات و تعطیلی مدارس گفته بود: این طرح پس از بررسی ها و تأیید دولت باید مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گیرد البته کارهای کارشناسی طرح در حال انجام است و بعید میدانم اجرای آن در سال تحصیلی آتی انجام شود.
تسنیم
دچار روز مرگي و واپس گرايي نشويم/ آنان مي آموزند جداي از خانواده به جامعه اي بيانديشند كه متعلق به مردان و زنانی است كه لياقت تمامي شايستگي و بهترين ها رادارند و مي آموزند كه علم با عمل چاره ساز جامعه اي عالمانه است/ آنان زنان و مرداني هستند كه تنها دغدغه آب و نان ندارند/ امروز حتي فرزندانمان از آمال و آرزوهايشان در برگزيدن شغل معلمي سخن نمي رانند و به هرشغلي جز معلمي علاقه مندترند/ شايسته سالاري در ردههاي مختلف آموزش و پرورش و با توجه به الگوي مردم داري ، عدالت گستري و روابط انساني قرار گيرد نه اینکه نمایندگان محترم مجلس هرچه می خواهند برسراین مجموعه بیاورند/ توسعه سياسي معلمان با ايجاد تشكل هاي صنفي و اتحاديه هاي معلمان و انجام فعاليت هاي سياسي در قالب قانون ،گسترش يافته و از محدود بودن در چارچوب قوانين خشك خارج شود/ در کدام کشور سرایدار و نامه رسان و خدمتگزار تغییر رسته شغلی داه می شود آن هم به آموزگاری تا با روح وروان نونهالان مقطع ابتدایی جامعه بازی کند
نوع تربیت هرکس متأثر از دانش و آگاهی والدینش است./ برخی از والدین دانش آموزان که تعداد آنها کم نیست ،از دانش ، آگاهی و تجربه ی لازم برای تربیت فرزندان خود برخوردار نیستند ؛ این مسئله موجب شده که والدین عمدا یا سهوا از به دوش کشیدن بار تعلیم و تربیت فرزندان خود شانه خالی کرده و همه ی مسئوولیت ها را در زمینه ی تعلیم و تربیت فرزندان خود متوجه مدرسه سازند/ برخی از والدین نه تنها در امر تعلیم و تربیت فرزندان خود با مدرسه همراه نمی شوند بلکه با اقدامات تربیتی نسنجیده، تمامی تلاش های آموزشی و تربیتی مدرسه را بر باد می دهند...
هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید مدیران مدارس باید فرمی را به عنوان فرم ارزشیابی تکمیل و به اداره ی محل خدمت تحویل دهند و در این فرم نمره هایی برای بندهای مختلف آن در نظر گرفته شده است که یک مدیر باید بر اساس مدارک موجود از فرهنگی یا براساس نظرشخصی خود نمره ای را مرقوم و سپس مجموع نمرات را به دست آورد و آن را در فرم به عنوان نمره ی ارزشیابی معلم اعمال کند .
همان طور که همه ی ما می دانیم کار معلمی یک کار کیفی است و ارزش گذاری بر روی آن به وسیله ی اعداد اگر نگوییم غیر ممکن ولی سخت است مثلا معلمی که با اخلاق و رفتار خود تاثیر شگرفی بر یک یا جند دانش آموز خود گذاشته و شخصیت آن ها را دگرگون کرده است را با چه وسیله ای می خواهیم اندازه گیری کنیم و میزان این تاثیر گذاری را بسنجیم ؟
حال اگر بخواهیم مبنای ارزشیابی سالانه را درصد قبولی قرار دهیم در سیستم آموزشی ما هر فردی با هر بهره ی هوشی وهر طبقه ی اجتماعی قبل از ورود به دبستان مورد سنجش وارزیابی قرار می گیرد ؛ این سنجش توانایی های جسمی مثل بینایی شنوایی وغیره .... و توانایی هوشی را به صورت کلی اندازه گیری می کند که خود این سنجش چقدر کار آمد و دقیق است بماند با این وجود پس از شناسایی وضعیت دانش آموزان ، آیا آن ها بر اساس فرمول یکسانی در مدارس توزیع می شوند که ما درصد قبولی را ملاک ارزشیابی قرار دهیم ؟
اگر بخواهیم همین ملاک های مطرح شده در فرم های ارزشیابی را مبنای عمل قرار دهیم باز ناکارآمد است و ایراداتی دارد که من به چند مورد آن می پردازم .
یکی از بندهای ارزشیابی سالانه ، تالیف و ترجمه مقاله است . نوشتن مقاله کاری تخصصی است یا باید توسط پژوهشگرانی که برای این کار تربیت شده اند صورت گیرد نه توسط کسی که کار او پژوهشی و تحقیقاتی نیست و یا زیر نظر افراد متخصص در این زمینه ، که زمینه ی هیچ کدام از آن ها در آموزش و پرورش فراهم نیست .در زمینه ی ترجمه ی مقاله هم اشکالاتی وجود دارد که نیاز به توضیح نیست .
در مورد دوره های ضمن خدمت باید عرض کنم این دوره ها هر چند سال یک بار آن هم برای پایه هایی که کتاب های تازه تالیف داشته باشد بر گزار می شود ، با این وجود اگر کتاب های یک پایه ی خاص تغییر نکند و دوره ی ضمن خدمتی برگزار نشود معلمان این پایه باید ضمن خدمت را از کجا بیاورند تا در ارزشیابی آن ها اعمال شود ؟
در مورد تالیف کتاب که این هم کاری تخصصی است و نیاز به پرداخت حداقل 5تا 6 میلیون تومان حق نشر و بقیه ی کارهای مربوط به اداره ی ارشاد دارد . در شرایط فعلی کشور ما که سرانه ی مطالعه پایین است و نویسندگان مشهور نیز با فروش کتاب هایشان مشکل دارند چطور یک معلم می تواند کتاب هایش را در چنین بازاری بفروشد تا همان حق نشری که پرداخت کرده به او برگردد ؟
در مورد تدریس در دوره های ضمن ، خدمت مگر هر ساله وزارت آموزش و پرورش به چند مدرس ضمن خدمت نیاز دارد که این یکی از بندهای ارزشیابی سالانه است ؛ مدرسی که حق الزحمه اش را بابت این کار دریافت می کند ، چه نیازی به این است که در ارزشیابی سالانه هم بابت این کار به او امتیازی تعلق بگیرد و کمترین مدرک برای مدرسی صمن خدمت کارشناسی ارشد است که اکثر فرهنگیان مدرک تحصیلی کارشناسی یا پایین تر دارند و اجازه ی ادامه ی تحصیل هم به آن ها نمی دهند !
موارد ذکر شده ی بالا و بسیاری از موارد دیگر که از حوصله ی این مقاله خارج است به ما می گوید که ارزشیابی سالانه کاری غیرضروری است . برای ورود یک معلم و استخدام او در آموزش و پرورش مراحل مختلف و گاه سختی وجود دارد و اگر کسی در این سیستم استخدام شد اگر در مراحل بعدی ناکارآمدی داشت می توان او را اخراج نمود یا به حوزه ای منتقل کرد که توانایی لازم را داشته باشد ؛ پس نیازی به این نیست که هر ساله با صرف هزینه های گزاف برای ارزشیابی سالانه کاری را انجام داد که در بهبود کیفیت آموزشی تاثیری ندارد .
اگر همین هزینه ها صرف تجهیز مدارس و بهبود معیشت معلمان کشور شود نتیجه ی مطلوب تری به دست می آید .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه اخبار/
يک متخصص رفتارشناسي جنسي بر ضرورت «تابوشکني آموزشهاي سلامت جنسي» در مدارس و خانوادهها تاکيد کرد و گفت: ما بايد فرهنگ سالم جنسي را ترويج دهيم که لازمه آن ترويج دانش صحيح است .
به گزارش ايسنا، دکتر «راضيه معصومي» که در هشتمين نشست «کافه خرد» با موضوع « آسيبشناسي سواد سلامت جنسي در نظام آموزشي ايران» سخن ميگفت، با بيان اينکه «نخستين افرادي که کودکان در معاشرت با آنها قرار ميگيرند، اعضاي خانواده هستند» افزود: کودک تا سه - چهار سالگي در نهاد خانواده است و بعد از آن به نهادهايي همچون مهد کودک، پيش دبستاني، دبستان و ... راه مييابد و پس از آن، وارد دانشگاه و جامعه ميشود و به همين دليل ارتباطات و تعاملات از همان ابتدا و از بدو تولد آغاز ميشود.
معصومي که داراي فوق دکتراي رفتارشناسي جنسي است، در ادامه با اشاره به موضوع سخنراني خود گفت: در علم رفتارشناسي جنسي «انسان يک موجود جنسي است » و اگر قائل به همين اصل رفتارشناسي جنسي باشيم، ميتوانيم کنترل بهتري از خود داشته باشيم.
اين متخصص همچنين با بيان اينکه « از يک تا سه سالگي مسألهاي به عنوان رفتار جنسي آشکار نداريم و حدوداً از دوره سه سالگي رفتارهاي جنسي به تدريج شکل ميگيرد که بيشتر با عنوان «خوداکتشافي جنسي » از آن نام برده ميشود و معمولا نگران کننده نيست گفت: بايد در برابر رفتارهاي جنسي با آگاهي کامل عکسالعمل نشان داد و اين رفتارها در هر دوره سني، متفاوت هستند.
معصومي با طرح اين پرسش که «چرا در جامعه امروز ايران برخي مسائل ممنوع و تابو شدهاند؟» افزود: البته بيان اين نکته ضروريست که در همه جوامع (حتي جوامع توسعه يافته) يک مجموعه حصارها و چارچوبها تعيين شدهاند که به عنوان «خط کشيهاي جنسي » ميتوان از آن نام برد و تنها مختص به جامعه ما نيست. اما متأسفانه در جامعه ايراني اين مسائل يا انکار يا همواره محکوم ميشوند و به نوعي سکوت در قبال اين مسائل اتخاذ ميشود. اگر به تحولات جامعه ايراني در طول تاريخ نگاه کنيم فرهنگ و ساختار اجتماعي شکليافته، وضعيت و چارچوبهايي براي ما ايجاد کرده است. مؤلفههاي مختلفي در تحولات جامعه ايراني تصميمگيرنده بودهاند و اين مباحث به نوعي برگرفته از عقبه اجتماعي و ديني بوده و از نسلي به نسل ديگر منتقل شده است.
اين رفتارشناس همچنين با بيان اينکه « در موضوع سواد سلامت جنسي کودک و نوجوان دو رويکرد کلان تجربه شده است» اظهار داشت: نخستين رويکرد، «پرهيزگرايانه» است که هنوز هم مورد استفاده قرار ميگيرد و بيشتر تأکيد بر پرهيز و ممنوعيت دارد. اما دومين رويکرد «توانمندسازي » کودک و نوجوان است که رويکرد متأخر و موفق جوامع امروزي است.
معصومي با ناموفق خواندن رويکرد نخست، افزود: امروزه از نظر تجارب آموزشي، رويکرد دوم مورد توجه جامعه جهاني است. اما پرسشي که پيش روي ما قرار ميگيرد اين است که چرا همواره در جوامع ما با ترس به اين گونه مسائل نگاه ميشود و هميشه در پاسخ به مباحث جنسي طفره ميرويم و حتي از ارائه پاسخهاي درست و شفاف دوري ميکنيم. مسأله و دغدغه اساسي اين است که هر فرد در هر مقامي بايد چگونه مهارت کافي در سواد سلامت جنسي داشته باشد و بر چه مبنايي بايد آن را به ديگري انتقال دهد؟
وي در همين راستا با بيان اينکه «اشتباه نظام تربيتي در اين است که در برخورد با مباحث جنسي صورت مسأله را پاک ميکند و باعث ميشود اصلاً با مسأله مواجه نشويم» گفت: اين وضعيت در فضاي خانواده به عنوان يک مقياس کوچک و جامعه به عنوان مقياس بزرگ نيز حاکم است. والدين ما اگر چه در مسائل مربوط به رشد فرزندشان همواره پيگير هستند و در اين باره سخن بسيار ميگويند اما همين که به مسائل جنسي ميرسند سکوت اختيار ميکنند که متاثر از فضاي اجتماعي و به نوعي القاء شده است که در اين باره نبايد سخن گفت.
معصومي همچنين با اشاره به تفاوت نسلها اظهار داشت: در گذشته در برابر اين پرسش کودک که چگونه به دنيا آمده است؟ پاسخهايي غيرواقعي از سوي والدين ارائه ميشد اما نسل ما آن را ميپذيرفت، اما نسل امروز به مدد تکنولوژي بسيار هوشمند عمل ميکند و خود از موارد آگاهي دارد، به همين دليل پاسخهاي غيرواقعي را نميپذيرد.
معصومي اضافه کرد: بعد جسمي و رواني سالم همواره ضمانتنامه افراد است؛ هر فرد سالم (از بعد جسم و روان) ازدواج سالمي خواهد داشت که به تبع آن خانواده سالمي نيز تشکيل ميدهد. به پيوست آن خانواده سالم نيز منجر به خانواده پايدار خواهد شد .
وي با بيان اينکه «حوزه فعاليت رفتارشناسي جنسي نشان ميدهد مديريت بحران جنسي کودکان باعث ميشود آنها سالمتر و شادابتر بمانند» گفت: در جامعه ايراني اين روند از پايين به بالا تجربه ميشود. در جامعه ما نخستين کساني که حساسيتهايي را درباره سلامت جنسي جوانان ابراز کردند، پژوهشگران بودند که از اين مسأله به عنوان «چالش هاي جامعه » ياد کردند.
در سالهاي اخير فعاليتهايي در برخي نهادها همچون وزارت بهداشت به صورت مقطعي و جرقههايي در آموزش و پرورش در سطح کلان و موردي انجام گرفته اما تأثير چندان مطلوب و معنادار نداشته است.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه با بيان اينکه « اخيراً وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش در رويکردي که از بالا به پايين شکل گرفته، مجموعه کتابهايي را در 12 جلد در خصوص سواد سلامت جنسي تهيه و تدوين کردهاند» گفت: آنها درصددند نياز و ضرورت سلامت جنسي نسل بعد را تأمين کنند. اين برنامه آموزشي در تلاش است سلامت جنسي جوانان را در لايههاي متعدد و در مباحث مختلفي همچون سلامت روان، رفتارهاي پرخطر جنسي، خويشتنداري، بيماريهاي مقاربتي و بارداري مورد بحث و بررسي قرار دهد.
معصومي بر ضرورت تابوشکني آموزشهاي سلامت جنسي در مدارس و خانوادهها گفت: ما بايد فرهنگ سالم جنسي را ترويج دهيم که لازمهاش ترويج دانش صحيح است. ايجاد نگرش مثبت، مهارت آموزشي متناسب با جنسيت و شکست تابوهاي جنسي و جنسيتي از پيشنهادهاي ماست. تبيين ضرورت و نقش اهميت جنسي کودکان و نوجوانان جزو مسائل پايهاي و اساسي آموزشي جامعه ما هستند. همچنين مباحث مربوط به توانمندسازي والدين از جمله سناريوهايي است که بايد به آن توجه کنيم.
وي تاکيد کرد: لازم است نظام آموزش و پرورش ما هم به اين نتيجه برسد که چه سناريويي براي ارتقاي مهارت سواد سلامت جنسي دانشآموزان تهيه و تنظيم کند؟
يکي از مشکلات ما در اين حيطه اين است که تعريف نداريم و متأثر از آن، دانشي براي گفتن به جامعه خودمان نداريم. در واقع ما نيازمند دانش بومي مبتني بر ساختارهاي علمي هستيم که پارادايمهاي علمي متقن داشته و در نظام آموزشي قابل اجرا باشد. ما در اين زمينه، کمکاري کردهايم.
روزنامه اطلاعات
آن چه استیضاح کنندگان به عنوان دلایل استیضاح بر شمرده اند با واقعیات آموزش و پرورش و یا حتی وعده ها و برنامه های فانی تفاوت معناداری دارد/ بخش قابل توجهی از بدنه فرهنگیان و معلمان با استیضاح فانی موافقند اما مطالبات مورد نظر آنان با آن چه استیضاح کنندگان در پی آن هستند تفاوت قابل توجهی دارد/ یکی از مسائل مهم و قابل توجه ، ضعف عملکرد وزارت آموزش و پرورش در تهیه لایحه برنامه ششم توسعه بوده است/ از دیگر چالش های مهمی که وزارت آموزش و پرورش عملکرد قابل دفاعی در برابر آن نداشت موضوع " لو رفتن و یا خرید و فروش سوالات امتحان نهایی " بود/ هنوز مشخص نیست پرونده این تخلفات به کجا رسیده است و چرا اسامی متخلفان اعلام نمی شود/ بی برنامگی ، فقدان برنامه ریزی و حتی نبود یک آیین نامه مشخص برای هدایت تحصیلی دانش آموزان تا پایان خرداد ماه سال جاری ، عدم توجیه مشاوران و... برگ برنده ای را به دست افرادی مانند حاجی بابایی داد که با موضع طلب کار وارد میدان شوند در حالی که خود اساسا مسبب و منبع اصلی همه این کاستی ها و بی نظمی ها بوده اند/ در حال حاضر ، بحران " بی اعتمادی " به صندوق ذخیره جامعه فرهنگیان و معلمان را فراگرفته است/ استخدام های فله ای و خارج از ضابطه که در دولت قبل به ویژه دوران وزارت حاجی بابایی اتفاق افتاد موجب تورم شدید نیرو و عدم تناسب و توازن میان تعداد پرسنل وزارت آموزش و پرورش با تعداد دانش آموزان گردید/ انتقال اجباری معلمان از مقطع متوسطه به دوره ابتدایی موجبات نارضایتی شدید برخی از معلمان را فراهم کرد/ مقایسه برخورد حراست ها و هیات های تخلفات اداری در این دوره به هیچ وجه قابل مقایسه با دولت قبلی نبود/ با پی گیری های فانی ، برخی از معلمان که در دوره قبل از کار تعلیق شده و یا اخراج شده بودند توانستند به شغل معلمی برگردند/ اگر فانی در این دوره از یک روابط عمومی قوی ، کارآمد و هوشمندی برخوردار بود می توانست تعامل بهتری با بدنه فرهنگیان و نیز رسانه های مستقل برقرار کند و بار منفی افکار عمومی علیه وی تعدیل می شد/ مواضع متناقض و شتاب زدگی برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ارائه یک بازه زمانی بدون کارشناسی و یا اطمینان به تحقق آن از سوی مراجع ذی ربط موجب شده است تا معلمان بازنشسته شدیدا نسبت به سخنان مسئولان بی اعتماد شوند/ فانی همچون سایر وزرا سیاست ها و برنامه های خوبی را قبل از تصدی مقام وزارت به جامعه و معلمان ارائه نمود ، اما افتادن در دام روزمرگی و فقدان یک تیم مدیریتی قوی ، علمی و دلسوز موجب شد تا به تدریج از برنامه های اعلام شده فاصله بگیرد و شکاف میان صف و ستاد تشدید شود / واقعا مشخص نیست بیست و اندی مشاوری که فانی را احاطه کرده اند دقیقا به چه کاری مشغولند....