امروزه یکی ازمولفه های اساسی در توسعه پایدار شهری، آموزش مستمر و پیاپی شهروندان است. استفاده از فضای مجازی به خصوص شبکههای اجتماعی برای آموزش شهروندان میتواند یکی از راههای نسبتا ارزان و پرکاربرد در زمینه انتقال مفاهیم مربوط به شهروندی باشد. در دسترس بودن ابزار و همین طور ضریب نفوذ بالای اینترنت در کشور این فرصت را فراهم میآورد که امر مهم فرهنگسازی و آموزش شهروندی بدون واسطه و بسیار راحت انجام شود.
در بحث فرهنگ سازی توجه به کودکان و نونهالان حرف اول را میزند زیرا فرهنگی که در سنین کودکی در انسان نهادینه شود برای همیشه با او خواهد ماند و قابل تغییر نیست، بدین منظور همکاری سازمانهای مختلف با آموزش و پرورش و تهیه ساز و کارهای مناسب برای آشنایی عملی دانشآموزان با مقولاتی مانند رعایت قانون، حفاظ از محیط زیست، اهمیت به کارهای اجتماعی و گروهی، آشنایی با حقوق شهروندی و ... از طریق ابزار نوین از جمله تولید محتوای الکترونیکی و همین طور بازدیدهای علمی میتواند در طولانی مدت متضمن ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه گردد.
از نمونههای موفق فرهنگ سازی در مدارس میتوان به فرهنگ سازی سازمان راهنمایی و رانندگی با عنوان (همیار پلیس) نام برد .
پیشبینی میشود زمانی که این همیاران پلیس به سنین جوانی و میان سالی برسند، سوانح و حوادث جادهای و بیقانونیها در رانندگی به حد مطلوبی کاهش یابد و این فرهنگ سازی چیزی نیست که در عرض مدت کوتاهی و با دستورات بخشنامهای به دست بیاید بلکه سالهای نیاز به آموزش درست و مستمر است تا به نتیجه برسد.
نمونه دیگر همکاری شهرداری ها با آموزش وپرورش است تا ازطریق آشنایی بیشتر کودکان با وظایف بهداشتی خود درمدرسه و محیط زندگی، در کاهش آلودگی ها و تولیدزباله سهیم باشند.
ورود سازمانهای مختلف به بحث آموزش دانش آموزان علاوه بر آنکه نتایج کوتاه مدت خود را نشان میدهد بلکه در طولانی مدت نیز باعث فرهنگسازی درست میشود و این امر نیازمند آموزش مستمر و پیگیریهای بیوقفه است.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه رسانه/
چندی پیش ، داستانکی در کانال رسمی وزارت آموزش و پرورش منتشر گردید . ( این جا )
بنا بر اعلام برخی همکاران ، محتوای این داستانک توهین به مقام و جایگاه " معلم" و سخیف انگاشتن حرفه " معلمی " بوده است .
« عبدالرضا احمدیان » از همکاران ، متن انتقادی زیر را برای صدای معلم ارسال کرده است
علل التهاب چند روز اخير در بازار ارز به يك پرسش عمومي تبديل شده است/ خطاي « تثبيت نرخ اسمي ارز » به جاي « تثبیت نرخ واقعي ارز » همان طور كه در يادداشت قبلي اشاره شد منشأ اصلي التهاب ارزي است اگرچه تلنگر تقويت جهاني دلار باعث فعاليت اين گسل شده است/ در فاصله آذر ٩٣ تا آذر ٩٥ چه اتفاقي افتاده است/ شاخص جهاني دلار در اين فاصله زماني از عدد ٨٩ به بيش از ١٠١ واحد رسيده كه به مفهوم تقويت حدود ١٤ درصدي ارزش جهاني دلار در برابر ساير ارزهاست....
گروه گزارش/
همان گونه که پیش تر آمد ( این جا ) ؛ « گروه صدای معلم » با دکتر مهدی نوید ادهم ، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت و گویی در مورد عملکرد و رویکرد این شورا انجام داده است .
بر اساس توافق انجام شده ، این گفت و گو ها در آینده استمرار خواهد داشت .
از فرهنگیان و معلمان گرامی دعوت می شود با ارائه نظرات و پیشنهادات ما را در کیفیت بخشی گفت و گو ها همراهی نمایند .

من در مدرسه ای درس می دهم که با وجود ۳۷ دانش آموز در آن همین چهارشنبه سوم آبان از سرما اذیت شدم ! در جنوب تهران ، نعمت آباد ، یک میز و صندلی سالم برای نشستن ندارم! بوی بد کلاس و هوای آلوده آن ریه ام را به شدت آزار می دهد، خانواده ها فقیرند و به بچه ها سرایت می کند ، فقر مادی و فرهنگی همیشه توامند ، اگرچه استثناء همیشه و همه جا هست ! چرا فقط فرهنگیان از ارزشیابی نگران و ناراحت و متنفرند؟
آموزش تنها شاخصی است که بهترین آیتم ایران و حرف رسای ما در عرصه بین الملل است ، یعنی با همه مشکلات معلمان کارشان را بهتر از سایر کارکنان دولت انجام می دهند ولی ما را با ارزشیابی اذیت می کنند ! شاید به دلیل این است که رویمان زیاد نشود!!
بیشتر سال ها افزایش حقوق نزدیک به ۱۰% بوده ! ۱۰% حقوق من چقدر می شود ؟ ۱۰%بقیه کارمندان و کارگران دولتی چقدر؟ این تبعیض لعنتی همه جه با ماست ! چرا؟
آیا نمی شد چندسال حقوق ما را بیشتر اضافه می کردید تا به بقیه برسیم ؟ بیمه ما هیچ ارزشی ندارد! من که در فقیرترین محلات تهران کار می کنم و هیچ وقت از مزایای کلاس خصوصی بهره ای ندارم و نبرده ام ، حقوقم با معلمی که در مناطق مرفه شهر کار می کنند و درآمد خوبی از راه تدریس خصوصی دارند و در محیط بسیار بهتری کار می کنند یکی است! چرا؟ تهران شهر سخت و گرانی برای یک معلم با حقوق ناچیز است ، در حالی که همکاران ما در شهرستان ها حقوق بیشتری در شرایط اداری یکسان می گیرند و مخارج زندگی آنجا کم تر است !! نیست؟
اگر من وزیر بودم ! حتما خجالت می کشیدم ، به کسی بگویم : برو و معلمان را ارزشیابی کن !! که چه بشود؟ معلمی که حقوقش نصف همکاران هم رده خود در سایر دستگاه هاست ! پس مسئولین بدبختی ما را چگونه و چه کسی ارزشیابی می کند ؟
راستی نمره ارزشیابی شما - همان مسئولینی که گفتم _- چند است؟
لابد پاداش نیز می گیرند !!!
حال ما خیلی بد است ، از دولتی سر شما .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
گروه بازنشستگان/
جمعی از بازنشستگان با طراحی یک پتیشن ( این جا ) و انتشار آن در شبکه های اجتماعی خواهان توجه رئیس جمهور به خواسته های خود گردیده اند