در این روزها ، مطبوعات و کتاب حال و روز خوبی ندارند/ جامعه ای هستیم که بدون کتاب و مطبوعات زندگی می کنیم و روزگار می گذرانیم و خواندن را جدی نمی گیریم/ سستی در مطالعه و به حاشیه رفتن کتاب و مطبوعات منجر به ضعیف شدن فرهنگ و نحیف شدن اخلاق گردیده است/ زیستن در جامعه جدید و مدرن و مبتنی بر تکنولوژی الزاماتی دارد که مهمترین آن فرهنگ و هویت فرهنگی است/ بسیاری از افعال ترافیکی بیش و پیش از هرچیز دیگر تحت تاثیر عوامل اجتماعی و انسانی است/ جريمه هاي رانندگي يك روز تهران با تعداد جريمه هاي رانندگي يك سال قاره اروپا برابري مي كند و تصادفات منجر به جرح و مرگ آنان بسيارپایین تر از کشورهای جهان سومی است/ آمار تلفات جاده ای در ایران بيست برابر كشورهاي صنعتي جهان و پنج برابر كشورهاي هم تراز با ايران است وبه عبارتی تقریبا 3 درصد تصادفات اتفاق افتاده در سطح جهان، مربوط به ايران است/ بر اساس گزارش یونیسف در ایران در هر بیست دقیقه یک نفر در جاده های ایران جان می سپارند/ کشته های تصادفات در ایران نسبت به جمعیت و خودرودر دنیا اول است/ اکثریت مسافران منتظر توقف اتوبوس نمی شوند/ هم مسافران و هم رانندگان احساس مسوولیت چندانی در قبال رفتار خود ندارند/ مطالعات نشان می دهند که سوانح ترافیکی نه صرفا یک امر مکانیکی و اتفاقی و ماشینی ،بلکه برخاسته از امور اجتماعی و فرهنگی است/ چرا این همه تصادف و تصادم و تزاحم ما را حساس نمی کند و چرا این همه بد رانندگی می کنیم/ واقعیت این است ما یاد نگرفته ایم که منافع جمعی را بر منافع فردی ترجیح دهیم/ قطعا کتابخوان ها و افراد اهل مطالعه قانونمندتر می باشند و قوانین را جدی تر می گیرند/ امروز بخوانیم که قطعا فردا برای خواندن دیر است و امروز بفهمیم و با فهم فرهنگ همپای مدرنیته حرکت نماییم...
بيمه تكميلي درمان براي عده اي از معلمان (كه احتمالا بيماري هاي صعب العلاج دارند و جدا از ما نيستند) بسيار كمك كننده بوده است/ بيمه تكميلي فرهنگيان با بيمه تكميلي ارگان هاي ديگر كه خود سازمان بودجه هنگفتي را جهت حق بيمه تقبل مي نمايد( از محل اعتبارات رفاهي كلان خود)، تفاوت دارد و هزينه بيمه تكميلي آموزش و پرورش كلا به خود معلمان تحميل مي شود/ كم ترين استفاده از مزاياي بيمه (رعايت اصل صرفه جويي) و احتراز از ايجاد هزينه هاي غيرضرور توسط بيمه شدگان (معلمان و خانواده محترم ايشان) به سازمان بيمه گر (آتيه سازان حافظ)...
بر اساس گزارشهای رسمی ، سالانه حدود یک میلیون دانشآموز پایه دوم متوسطه (دوره دوم) در ارتباط با درس آمادگی دفاعی راهی مناطق مرزی استان خوزستان با عراق میشوند/ خونبارترین حادثه راهیان نور در 29مهرماه سال 91 اتفاق افتاد. در آن حادثه 26 دانشآموز دختر سال دوم یکی از دبیرستانهای بروجن در مسیر بازگشت از خوزستان کشته شدند/ با این مصوبه دولت، بخشی از اختیارات آموزش و پرورش در مورد اعزام دانشآموزان به اردوی راهیان نور به یک نهاد نظامی واگذار شده است/ زمانی میتوان از اختیاری بودن حضور دانشآموزان در اردوهای راهیان نور مطمئن شد که ارتباط بین نمره عملی درس آمادگی دفاعی و شرکت در اردوی راهیان نور به صورت صریح، قطع شود/ لازم است که ماده ۷ آییننامه در هیات دولت مجددا بررسی و مسئولیت کامل حضور دانشآموزان در اردو به آموزش و پرورش اعاده شود و آموزش و پرورش با بخشنامه روشنی تکلیف ۸نمره درس دفاعی را معین کند
یکی از دلایل سلطه گری مردان بر زنان قدرت اقتصادی آنها و نیاز مالی زنان به مردان بوده است/ سلطه پذیری زنان بخشی از نقش سنتی آنها به حساب می آمده است/ در جوامع سنتی سلطه پذیری زن با تعابیری نظیر نجابت، به عنوان یک ارزش در ایفای نقش اجتماعی او به حساب می آمده است / در جوامع مدرن امروزی شاید ظهور فمنیست نوعی واکنش به چنین روابطی باشد/ می توان سلطه گری را نوعی از شخصیت به حساب آورد که ویژگی های آن شامل داشتن نگرش های شدید تنبیهی نسبت به زیر دستان و اطاعت محض از طبقات بالاتر است/ مسأله سلطه همواره درحوزه رابطه اجتماعي و تعامل دو سويه معنا و مفهوم مي يابد/ گرایش به سلطه گری و یا سلطه پذیری، امري اكتسابي است و اين گونه نيست كه در ذات و ماهيت افراد گرايش به سلطه گري و سلطه پذيري قوام یافته باشد، هرچند كه نقش وراثت را نمي توان در تقويت و افزايش هر يك از این دو سو ناديده گرفت/ اشتغال زمینه استقلال اقتصادی افراد را فراهم می کند / در جامعه ای که ارزش های اقتصادی مراتب اجتماعی افراد را مشخص می کند، زنان و مردان غیرشاغل ممکن است حاشیه رانده شوند. اما زنان شاغل به دلیل عدم وابستگی اقتصادی به مردان، ممکن است نه تنها سلطه پذیر نباشند، بلکه به سلطه گری نیز بپردازند/ پذیرش سلطه دیگران هر چند در کوتاه مدت باعث می شود فرد به آرامشی کاذب دست یابد اما قرار گرفتن در چنین حالتی خشمی سرکوب شده را در درون وی تولید می کند که ممکن است در به ضربه زدن به خود و یا فرد غالب کارگر افتد/ شایع ترین پیامد سلطه گری خشونت است که به اشکال متنوع کلامی و غیر کلامی تظاهر پیدا می کند/ احترام متقابل در محیط خانواده ضمانت بخش بهداشت روانی تک تک اعضای آن اعم از زن و مرد و فرزندان آنها خواهد بود
آنچه در این مطلب کوتاه می نویسم نه نقد عالمان، بلکه بررسی دو فرهیخته به قصدِ تأمّل بیشتر درباره مسألۀ "ترکِ وطن" است/ پس از این سال به دلیل فراغت بیشتر و رفت و آمد به ایران، به تدریج اخبارشان در رسانه های کشور مطرح و در مدتی نه چندان زیاد به چهره ای ملّی تبدیل می شوند/ . با توجه به پیشینه خانوادگی و تحصیلی، او به راحتی می تواند در یکی از کشورهای اروپایی کار و زندگی کند ولی با این وجود، در حوالی سال 1330به ایران که وضع مناسبی هم نداشت؛ بازمی گردد/ پس از بازگشت، کودکستان، دبستان و مدرسۀ راهنمایی« فرهاد » را تأسیس می کند که معمولا بسیاری از شیوه های آموزشی نوین ابتدا به شکل آزمایشی در این مدارس اجراء می شدند. بانو توران در کنار کار با کودکان، به تربیت مربیان و معلمان کودک می پرداخت و دانش و تجربه خود را در اختیاز آنان قرار می داد. او بیش از 50 سال ازعمر خود را به شکل مستقیم و غیر مستقیم صرف تعلیم و تربیت کودکان ایران زمین کرد و در آبان 1395 چشم از جهان فروبست/ سرگذشت پروفسور سمیعی و بانو توران دو مدل در زمینۀ مواجهه با ایران پس از اتمام تحصیلات در کشوری پیشرفته هستند/ به راستی اگر ما معلمان در معرض پرسش دانشجویان قرار بگیریم کدام مدل را باید به آنان توصیه کنیم/ اگر پاسخ مرا بخواهید باید بگویم که پروفسور مجید سمیعی را دوست دارم و برای ایشان بی نهایت احترام قائلم ؛ ولی در مقابل بزرگ زنانی چون بانو توران از جایم بلند می شوم و ساعت ها برایشان کف می زنم/ وقتی عکس پروفسور سمیعی را در قسمت عکس های سایت گوگل جست و جو می کنم ده ها نفر از مقامات و بازیگران را میبینم که خودشان را به او چسبانده اند/ وقتی عکس بانو توران را جست و جو می کنم بیشترِ عکس های او تکی و پرتره اند و تاریخِ عکس ها نشان می دهد که بیشتر آنها پس از مرگش منتشر شده اند/ جامعۀ قدرناشناسی هستیم/ جامعۀ ما بیماری جسمی را خوب می فهمد ولی عقب ماندگی تربیتی را نه...
گروه اخبار/
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهر امروز حسين فرزانه در گردهمايي روساي كانون هاي بازنشستگان سراسر كشور كه در باشگاه فرهنگيان تهران برگزار شد، اظهار كرد: برون سپاري كارها و استفاده از منابع غيردولتي از رويكردهاي آموزش و پرورش است.
وي افزود : مشكلات كانون هاي بازنشستگي تنها از طريق منابع دولتي حل نمي شود بنابراين بايد كانون هاي بازنشستگي ، راهكاري را در خصوص درآمدزايي ارائه كنند.
فرزانه خاطرنشان كرد : آموزش در جهان به سرعت در حال تحول و دگرگوني است و جوامعي در حوزه آموزش موفقتر هستند كه بر منابع مالي غيردولتي متكي هستند.
وي سازمان دانش آموزي و اتحاديه انجمن هاي اسلامي را دو نهادي دانست كه با استفاده از منابع غيردولتي نه تنها مجموعه خود را مديريت مي كنند بلكه به درآمدزايي نيز پرداخته اند و در اين زمينه موفق بوده اند.
معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزيرآموزش و پرورش ،كسري اعتبارات را مهم ترين معضل آموزش و پرورش دانست و افزود : پرداخت پاداش بازنشستگان 94 ، اولين اولويت آموزش و پرورش است كه پيگيري هاي آن انجام شده و به زودي به حساب آنها واريز خواهد شد.
فرزانه با اشاره به موضوع مشاركت ها افزود: ظرفيت ها و ساز و كارها دو مولفه مهمي است كه بايد در جذب منابع مالي غيردولتي مورد توجه و بررسي قرار گيرد.
زبان ارتباط ما با جوانان دچار اختلال شده و این، موجب ایجاد شکاف بین ما و نسل جوان است که آینده نگرانکنندهای دارد. ما باید از سطح شعار عبور کنیم و مصادیق سبک زندگی را بشناسیم/ ما نیازمند بازشناخت جامعه خودمان هستیم. جامعه ایران، جامعه پیچیدهای است و در چنین جامعهای باید با شناخت، سخن گفت. رفتارهای جامعه در شرایط خاص، حسابشده است. ما دوگانگی فرهنگی در جامعه داریم . یک فرهنگ رسمی و یک فرهنگ غیررسمی/ : زیر جلد جامعه، اتفاقاتی در حال رخ دادن است و انکار آن مشکل را حل نمیکند و این، یک واقعیت است. جامعهای که در آن احزاب حاکم نیستند، جنبشها جریان پیدا میکنند/ حدود ۴۰میلیون نفر در شبکههای اجتماعی حضور دارند/ میزان گرایش سیاسی جوانان در دانشگاهها بهشدت پایین آمده و گرایش اجتماعی آنها رشد کرده است. در گرایشات اجتماعی نیز مقولات فرهنگی شکل میگیرد/ ما نباید خودشیفتگی داشته باشیم و این عزیمت را به نام خودمان ثبت کنیم/ در گذشته اعضای خانواده با هم دو ساعت گفتوگو میکردند، اما این زمان در حال حاضر به ۲۰دقیقه رسیده است...
گروه گزارش/
بخش اول گفت و گوی گروه صدای معلم با دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش قبلا ارائه شد . ( این جا )
بر اساس توافق انجام شده ، این گفت و گو ها در آینده استمرار خواهد داشت .
از فرهنگیان و معلمان گرامی دعوت می شود با ارائه نظرات و پیشنهادات ما را در کیفیت بخشی گفت و گو ها همراهی نمایند .
گروه گزارش/
« محمد بطحایی » در زمان سرپرستی خویش در وزارت آموزش و پرورش در تاریخ چهارم آبان ماه سال جاری ( این جا ) در مورد زمان پرداخت معوقات چنین اظهار نظر کرد :
" با مساعدتهای سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی درصدد ارائه اوراق خزانه با همکاری دو بانک عامل به فرهنگیان هستیم تا این معوقات طی 45 روز آینده پرداخت شود.
معوقات فرهنگیان شامل پرداخت حق التدریسیها ، حق الزحمه امتحانات، بدهی شرکتهای بیمه، مطالبات مالکانی که بابت مدارس قلع و قمعی در مواردی حکم آن توسط دادگاه صادر شده و پاداش فرهنگیان سال 94 می باشد . "
جمعی از « معلمان حق التدریس آزاد شهر تهران » نیز در نامه ای به صدای معلم تاکید کردند دارای کد پرسنلی و ابلاغ رایانه ای هستند و در مدارس دولتی مشغول به تدریس بوده و از سال تحصیلی 95 – 94 با توجه به قانون مجلس شورای اسلامی به صورت حق التدریس مشغول به خدمت شده اند اما تاکنون حقوقی دریافت نکرده اند .
« صدای معلم " از مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه انتظار دارد به گفته ها و تعهدات قانونی خویش پای بند باشند .
پایان گزارش /