مگر فرد بدون خانواده و جامعه و دین و فرهنگ ، معنی دارد/ چگونه است که ما از روی تنبلی یا بی دانشی یا عدم درک صحیح موقعیت موجود حاضر به نظریه پردازی یا حمایت از آن نیستیم/ چرا تجاهل می ورزید/ واقعیت گراهای آموزش و پرورش امروز ایران ، کجایند و چه می گویند/ من در جامعه ای که ملاک مقایسه بیشتر مردم مادیات است ، از شغل خود شرمسارم/ چرا که هیچ کس مرا نمی بیند ...
ما روی زمینی و در سایه ساری آئینی جان پناه زیست می کنیم.زمینی که سه اصل گفتار و کردار و پندار نیک ،هویت وجودی آن است و آئینی که معجزه پیام آور بزرگش کتاب و اولین حرف او درباره خواندن است/ بچه انسان ، پروانه به دنيا مي آيد. پدر و مادرش او را مي بوسند و تبديل به قورباغه مي شود/ شاید یکی از موانع عمده در سر راه تربیت دینی همان وارونگی ترتیب حق و تکلیف باشد/ شایسته تر آن است که این قاعده برعکس رعایت شود.یعنی بچه ها ابتدا حق انتخاب داشته باشند تا بتوانند بهتر و راسخ تر وظایف دینی شان را انجام دهند/ تربيت ديني دانش آموزان را نبايد با حكمت الهي آغاز كرد/ ادامه اين وضع تا آنجا پيش مي رود كه دين چه بسا رنگ و بوي اخلاق محيط را بگيرد/ مدرسه اما در حقيقت ابتدا بايد به ديني نمودن اخلاق همت نماید/ نظام آموزشی موجود نیز به طور غیرمستقیم به یاری معلمان می آید.به همین خاطر دانش آموز به واسطه ترس از کسر نمره و عصبانیت معلم، دست به یک خود سانسوری در طرح سوالات خویش می زند/ در تربيت ديني ،معلم بايد در حاشيه قرار گیرند والبته فعال باشند.وظيفه معلمان، انتقال مفاهيم مذهبی به كودك نيست بلكه انقلاب حس خدادوستي در درون اوست/ بچه ها بیشتر از آنچه از گفتار ما می آموزند، از رفتار ما الگو می گیرند...
گروه رسانه/
جمعی از دبیران شیمی ضمن انتقاد از " درس شیمی پایه دهم " ؛ پیشنهاداتی را جهت بهینه ساختن و کیفی تر کردن این درس به مسئولان ارائه کرده اند .
« سعید مرادپور » از دبیران شیمی ، متن زیر را برای « صدای معلم » ارسال نموده است .
به بهانه انتشار اخیر یادداشتی در مورد عملکرد اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، در سایت صدای معلم؛ به کجا چنین شتابان / آیا اخلاق و انصاف و مردانگی در جامعه معلمان مخصوصا در دیار آذربایجان همچنان سرپاست/ اهمیت و ضرورت بهبود وضعیت مادی آموزش و پرورش و وضع معیشتی معلمان، ابتدا قائم به خروج این نهاد از انزوای اجتماعی و قرار گرفتن در کانون تحولات و توجهات جامعه وکشور در عمل است/ بعد از پایان دوره ۸ ساله دولت قبل که فضا کاملاً بسته بود و هیچ تشکل و نهادی وجود نداشت/ رویکرد نسبت به فعالیت کانونهای صنفی در دولت فعلی مثبت بوده است/ معلم نمی تواند نسبت به اخلاق و رفتار خود آزاد و بی تفاوت باشد/ معلم كارگزار اصلي تعلیم و تربیت و روح نظام آموزشي كشوري است/ معلم باید همواره با به کار بستن مهارت های خود کنترلی و خویشتن داری مراقب رفتارهای تندخویی ، تخریب و تهمت و افترا ، بداخلاقی و .... باشد/ نقد عملکرد افراد، شخصیتها و...، اگر با شرایط و با استفاده از مکانیسم مناسب انجام گیرد، تأثیر مثبت و بسیار سازنده دارد/ نخستین شرط یک انتقاد سالم و سازنده، رعایت اصول اخلاقی و تقوای الهی است/ شرط دیگر برای انتقاد سازنده، آگاهی منتقد از منع قانونی یا قبح اخلاقی مطلب مورد انتقاد است/ انتقادات موجود: استفاده از ظرفیت فکری و مدیریتی زنان توانمند،استفاده از ظرفیت فکری و اجرایی جوانان فرهنگی ،برگزاری نشست های مستمر با منتخبین و اعضاء کانون صنفی فرهنگیان/ اقدامات مثبت: ایجاد باشگاه بزرگ فرهنگیان همتراز در شمال غرب کشور،توجه به نیازمندی های معلمان از طریق ایجاد مرکز بیماران وتوسعه کلینیک فرهنگیان، توجه به پیش دبستانی به لحاظ جذب ، پوشش، اعتبار بخشی...
2: بدیهی است در دنیای مدرن، پویایی و زایایی سندیکاها و انجمن ها و نهادهای غیرحکومتی و غیردولتی، راهی روشن، عقلانی و علمی، و سیستماتیک برای احقاق حقوق شهروندی و ساخت جامعه مدنی بوده و جامعه ایرانی نیز با تقویت احزاب، انجمن ها، مطبوعات و رسانه های آزاد پای در مسیر استقرار برابری، آزادی و دموکراسی گذاشته و به سرزمین سعادت و سلامت و وادی ایمن خواهد رسید/ تصمیماتی که با خرد جمعی و نظر کارشناسی و اشراف و احاطه کامل بر موضوع گرفته می شوند، تصمیمات درست تری خواهند بود/ اگر نیم نگاهی به اساسنامه کانون بیندازیم، در چرایی و ضرورت وجود کانون به مواردی از قبیل تلاش در جهت ایجاد همدلی و وحدت بین معلمان، زمینه سازی برای ایجاد ارتباط پایدار بین جامعه و فرهنگیان، و انتقال مسائل و مشکلات بدنه و پیکره آموزش و پرورش به مسئولان هم خواهیم رسید/ استقلال کانون صنفی نیز از مهمترین مسائل این کانون است. اصولا و به زبان ساده، کانون زمانی کانون است که مستقل باشد/ عدم مشارکت حداکثری فرهنگیان عزیز در انتخابات موجبات عدم مشروعیت عمومی اعضای منتخب، عدم کارآمدی منتخبین به واسطه نداشتن عقبه قوی و عدم بهره گیری از خرد جمعی و بازوی توانمند نیروی انسانی خواهد بود ....
گروه اخبار/
به گزارش صدای معلم ؛ « محمد بطحایی » معاون محمدباقر نوبخت و رئیس مرکز نظارت سازمان برنامه و بودجه شد .
« بطحایی » پیش از این معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت .پس از برکناری فانی ، « بطحایی » به مدت کوتاهی سرپرست وزارت آموزش و پرورش گردید .
پایان پیام/
مقایسه کارنامه سه دولت اخیر در حوزه افزایش دستمزد کارکنان دولت نشان می دهد بیشترین کاهش قدرت خرید کارکنان دولت در دولت دهم رخ داده است/ بیشترین قدرت خرید در اثر تفاوت میان نرخ تورم و افزایش حداقل حقوق به سال های 1389 تا 1392 باز می گردد . در این دوره هر چند تورم رشدی شتابان را تجربه کرد اما حقوق کارگزاران دولت تناسبی با نرخ تورم ایجاد شده در کشور نداشت/ در 14 سال گذشته ، هفت سال میزان افزایش حقوق کارمندان دولت کمتر از نرخ تورم و هفت سال این میزان بیشتر از نرخ تورم بوده است/ در سال های اوج درآمد نفتی ایران ، قدرت خرید کارکنان دولت روندی نزولی را طی کرده و هر سال میزان افزایش حقوق در نظر گرفته شده در لایحه بودجه کمتر از میزان افزایش نرخ تورم بوده است/ سطح دستمزد دریافتی کارمندان دولت همواره بیش از کارگرانی بوده که جمعیت غالب کارکنان در ایران را تشکیل می دهند/ در سال های نه چندان دور ، اشتغال در بدنه دولت مساوی با محرومیت از امکانات مالی بود و در ادبیات عامه کارمندان دولت را نان خور دولت لقب می دادند ...