گروه اخبار/
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش وپرورش، پيش از ظهر امروز سيدحسن حسيني با اشاره به اجرايي شدن نظام رتبه بندي معلمان از نيمه دوم سال 94، اظهار كرد: به منظور اجراي نظام رتبه بندي معلمان، 1350 ميليارد تومان در شش ماهه دوم سال 94 و 3 هزار و 500 ميليارد تومان در بودجه سال جاري تخصيص يافته است.
وي ميزان افزايش حقوق معلمان در سه سال اخير دولت تدبير واميد را كم سابقه دانست و افزود: در اجراي نظام رتبه بندي به طور ميانگين حدود 400 هزار تومان افزايش حقوق داشته ايم چرا كه بيشتر افراد در رتبه هاي خبره و عالي قرار دارند.
مديركل اموراداري و تشكيلات با اشاره به تأثير نظام رتبه بندي در سامان دهي نيروها خاطرنشان كرد: بازنشستگي پيش از موعد و اضافه شدن پايه ششم به دوره ابتدايي كه در راستاي اجراي نظام 3-3-6 انجام شد، موجب كمبود نيرو در دوره ابتدايي شد اما با اجراي نظام رتبه بندي، برخي كاركنان ترغيب شدند تا در دوره ابتدايي مشغول به كار شوند.
حسيني تصريح كرد: نظام رتبه بندي براي نيروهاي داراي سابقه بيشتر از 6 سال اجرا مي شود و در چهار گروه؛ پايه، ارشد، خبره و عالي به ترتيب 35،25،15 و50 درصد حق شغل، افزايش حقوق داشته ايم و افراد در هر زمان كه شرايط جديدي را كسب كنند از مزاياي رتبه بالاتر برخوردار مي شوند.
وي از ادامه اجراي طرح رتبه بندي در سال96 خبر داد و افزود: هر ساله قسمتي از بودجه آموزش وپرورش به نظام رتبه بندي اختصاص مي يابد و افزايش آن نيز تابع افزايش سالانه بودجه آموزش وپرورش است، پيش بيني مي شود در سال 96، حدود 4 هزار ميليارد تومان به نظام رتبه بندي تخصيص يابد.
مديركل اموراداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آنچه كه در برنامه ششم توسعه درخصوص رتبه بندي معلمان آمده است، گفت: در اجراي سند تحول آموزش وپرورش، «نظام سنجش صلاحيت» براي معلمان ايجاد خواهد شد و براساس شاخص هاي تعريف شده در اين نظام، افراد موردارزيابي قرار مي گيرند و پس از احراز شايستگي هاي لازم، ارزيابي مستمرآن ها ادامه مي يابد تا در نهايت رتبه بندي كه در سند تحول آورده شده، محقق شود.
حسيني تصريح كرد: اجراي نظام سنجش صلاحيت، نيازمند طي شدن فرآيندي است كه پس از آماده شدن طرح مذكور در آموزش وپرورش به هيئت دولت ارسال و پس از تصويب دركميسيون مربوطه، براي قانوني شدن در قالب لايحه به مجلس فرستاده مي شود و در صورت تصويب، اجرايي خواهد شد كه البته گذر از اين مراحل، زمان بر خواهد بود.
پایان پیام/
گروه اخبار/
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به همسانسازی حقوق بازنشستگان با شاغلان گفت: تلاش خواهد شد به وضعیت مسائل درمانی بازنشستگان توجه شود.
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که به استان قم سفر کرده عصر امروز (دوشنبه 27 دی ماه) با جمعی از فرهنگیان بازنشسته کشور دیدار و گفتوگو کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به لزوم توجه به همسانسازی حقوق بازنشستگان با شاغلان گفت: به دلیل اینکه اصطلاحاً عائله دولت زیاد شده و منابع مالی کشور محدود است، در رسیدگی به مشکلات بازنشستگان مسائلی ایجاد شده است.
لاریجانی افزود: تلاش خواهد شد مسائل بازنشستگان رفع شود و به وضعیت درمانی آنان رسیدگی شود.
گفتنی است در این دیدار جمعی از نمایندگان فرهنگیان بازنشسته از سراسر کشور مسائل و مشکلات خود را بیان کردند و تأکید داشتند که حقوق دریافتی آنان باید با شاغلان همسانسازی شود و به وضعیت بیمههای درمانی این قشر توجه شود.
انتهای پیام
در بودجه سال 96 اعتبار فعالیتهای تربیت بدنی 10 میلیارد تومان افزایش یافته است/ در بودجه سال 96 سهم بودجه کیفیتبخشی 42 میلیارد تومان کاهش یافته است/ بودجه مربوط به ایاب و ذهاب دانشآموزان مناطق روستایی حدود 35 میلیارد تومان افزایش داشته است/ به نظر میرسد سال 96 سال سختی برای آموزش و پرورش باشد با توجه به اینکه حداقل بودجه مورد انتظار برای ادارات کل استانها 30هزار میلیارد تومان است/ دولتهای مختلف هر سال کسری بودجه آموزش و پرورش را پرداخت میکنند و اگر این کسری به سالهای بعد منتقل شود به لحاظ اقتصادی بهصرفه است/ در کشور ما بهدلیل حجم بالای بودجه آموزش و پرورش، نوع نگاه به آن هزینهای است/ اگر شاخص CPI را بهروی بودجه آموزش و پرورش اعمال کنیم مشاهده میشود قدرت خرید بخش پرسنلی آموزش و پرورش در سالهای مختلف یکسان نبوده است و در سال 90 تا 92 بهشدت قدرت خرید معلمان کاهش یافته است/ در بخش بودجه غیرپرسنلی نیز وقتی تورم را از بودجه کم کنیم قدرت خرید در سال 90 نزولی بوده است/ الگوی هزینهکرد بودجه در آموزش و پرورش صحیح نیست بنابراین افزایش بودجه نمیتواند کارآمد باشد/ ، زمانی که دولت با تنگنای مالی مواجه میشود هزینههای غیرپرسنلی را کاهش داده و در بخش پرسنلی استفاده میکند که این مسئله منجر میشود فعالیتهای کیفیتبخشی تحتالشعاع قرار بگیرد....
گروه اخبار/
مهدی نوید ادهم؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با ایلنا، درباره ضرورت تغییر تقویم آموزشی در کشور و اینکه چه مولفههایی باید در اجرایی شدن این طرح در نظر گرفته شود، اظهار داشت: یکی از مولفههای موثر در کیفیت تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش، بحث زمان آموزش است؛ اینکه دانشآموزان در طول سال چند روز به مدرسه میآیند، در هر روز چند ساعت حضور دارند و هر ساعت درسی چند دقیقه است و این زمان به هر ماده درسی چگونه اختصاص پیدا میکند؟
وی با تاکید بر اینکه یکی از بحثهای جدی و تخصصی، بحث زمان آموزش است، افزود: در کشورهای مختلف تحقیقات مختلفی درباره تاثیر زمان بر فرآیند تعلیم و تربیت انجام شده است. نکته ای که در کشور ما قابل تامل و توجه است، بحث تعطیلات سال تحصیلی است؛ این تعطیلات شامل تعطیلات در طول سال به خصوص تعطیلات تابستانی میشود که به دلیل طولانی مدت بودن هیچ توجیه آموزشی، فرهنگی و تربیتی ندارد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: زمانی که بحث تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در کلانشهرها مطرح شد، آموزش و پرورش به شرطی با این تعطیلی موافقت کرد که اجازه بازنگری در تقویم آموزشی به آموزش و پرورش داده شود. این پیشنهاد در کارگروه مربوطه بررسی و به تصویب رسید. پس از آن طرح به دولت ارائه شد و در دولت هم به تصویب رسید. در حال حاضر نیز لایحه آن تقدیم مجلس شد.
نوید ادهم بیان کرد: اگر مجلس محترم با این پیشنهاد موافقت کند، مسوولیت تنطیم و تدوینِ تقویم آموزشی به آموزش و پرورش سپرده خواهد شد که باید براساسِ مطالعه کارشناسی، بهترین تصمیم اتخاذ شود. به دلیل تنوع شرایط اقلیمی در کشور که یک نعمت الهی است، در صورت موافقت مجلس باید بتوانیم، زمانِ آموزش و سال تحصیلی را به گونه ای تنظیم کنیم که از این فرصت حداکثر استفاده به عمل بیاید.
وی افزود: بنابراین نیاز نیست تعطیلات تابستانی در همه کشور یکسان باشد، بلکه میتوان با انعطافِ لازم نسبت به شرایط اقلیمی، برنامه مناسبی تنظیم کرد. به طور مثال میتوان کشور را به 3 یا 4 منطقه تقسیم کرد. استانهایی که از نظر هوایی مشابه هستند، میتوان در یک گروه قرار داد و تعطیلات را متناسب با شرایط اقلیمی توزیع کرد. البته این برنامه در حد یک پیشنهاد است و نیازمند کار کارشناسی است.
پایان پیام/
فرهنگ ما که فرهنگی مهرطلب است، به واسطه ی مهرطلبی اش مردمانی را در خود می پروراند که میانه ی خوشی با نقد ندارند/ وجود نقد، امری نه تنها لازم بلکه اگر بخواهیم جامعه و تفکراتی پویا داشته باشیم واجب است/ منتقد به عنوان فردی که از نگاهی تخصصی یا حتی عوامانه انتقادی را دارد، اولاً به « اثر » توجه ویژه ای را مبذول داشته است و دوماً از « نقطه نظر »ی جز آنچه در سر «تولیدکننده» ی اثر بوده است با اثر مواجه می شود/ حقیقت این است که نه ما متشکر از منتقدیم و نه حقیقتاً از او قلباً خوشمان می آید/ افراد تأیید طلب که در واقع تمام تلاش خود را می کنند که مورد تصدیق و تأیید دیگران قرار گیرند، قالباً پس از استماع نقد، احساس پوچی و بیهودگی می کنند و خود را بی ارزش می انگارند/ هیچ کس نه به تنهایی درست مطلق است و نه غلط مطلق/ از دیگر مسائل ذهنی که سبب آن میشود که مواجهه ی درستی با نقد نداشته باشیم مشکل ایدئالیست بودن است/ افراد ایدئالیست به دنبال (بهترین) بودن هستند، و بنابراین جهان هستی را عرصه ی نبرد می انگارند که باید بر دیگران مسلط و پیروز شد/ تأکید بر رأی غلط نیز حتی مادامی که فرد به واسطه ی منتقد متوجه خطای خود شده است نیز میتواند ناشی از خودشیفتگی باشد که فرد را از پذیرش نقد وارد باز می دارد....
در اين 20 سال هيچ گونه قانون اصلاحي براي صندوق هاي بازنشستگي و پايداري شان نداشته ايم/ در حال حاضر ما از شاغلان که خودشان وضع مالي مساعدي ندارند پول مي گيريم و به بازنشستگان مي دهيم . شاغلان خبر ندارند که پول شان صرف چه اموري مي شود. در آينده نيز در پرداخت حقوق بازنشستگي دچار بحران مي شويم و مجبوريم کمک هاي بيشتري از دولت بخواهيم/ صندوقي که 98% منابع حتي به نقل از برخي آمار ها 100% منابعش را از جانب دولت دريافت مي کند ، عملأ مثل آن است که اصلأ صندوقي وجود ندارد و شخص که بازنشسته مي شود مي تواند مستقيمأ حقوقش را از کارگزيني مربوطه دريافت کند و ديگر دريافت حقوقش از محل صندوق ها عملأ بي معني است/ طبق محاسبات ما اين رقم در سال 1400 به 28% از بودجه دولت افزايش پيدا خواهد کرد/ وقتي ما در برنامه ششم مشکلات موجود در صندوق هاي بازنشستگي را مطرح کرديم ، سرپوش بر آن گذاشتند و کسي جدي نگرفت و مثل يک مسئله ناموسي با آن برخورد شد/ گاهي مسئولان صندوق ها گمان مي کنند مسئوليت آنها زدن حرف هايي است که رضايت بر انگيز باشد/ آیا افزایش تعداد بازنشستگان با هر شرایطی به نوعی تحمیل کردن بار مالی بر صندوق های در حال احتضار و ورشکسته بازنشستگی نیست/ پرسش « صدای معلم » از رئیس فراکسیون زنان مجلس و نیز نمایندگانی که به این پیشنهاد رای مثبت داده اند این است که پشتوانه کارشناسی و پژوهشی آن ها برای این مصوبه چیست/ « صدای معلم » بر این باور است که نمایندگان مجلس و دولت باید به مسائل نگاه کارشناسی داشته و نباید اساسا تسلیم احساسات و جو موجود شوند/ افزایش خانواده 50 میلیون نفری صندوق های بازنشستگی پیش از آن که فکری برای وضعیت آن ها ، اصلاح ساختار معیوب و خروج از ورشستگی باشد با هیچ عقل و منطقی سازگار نیست....