این شیوه ارزشیابی "سه ثلثی " در دهه هفتاد مورد انتقاد واقع شد .مسئولین و سیاست گذاران آموزش و پرورش تغییر این شیوه ارزشیابی را به چند دلیل در دستور کار قرار دادند/ این انتقادات که به طور طبیعی منطقی هم به نظر می رسید باعث شد تا شیوه ارزشیابی در مدارس از نظام "سه ثلثی" به "دو نوبتی یا در اصطلاح دو ترمی " تغییر یابد/ پس از این تغییر بود که انتظارمی رفت مدیران و خانواده ها و دانش آموزان و دبیران بر طبق این قانون رفتار کنند اما به مرور شاهد عدول از این قانون بودیم به طوری که در سال های اولیه تغییر این شیوه ارزشیابی مدیران مدارس به طور غیرقانونی و تقریبا پنهانی و به دور از چشم ادارات آموزش و پرورش اقدام به برگزاری آزمون های "میان نوبت " کردند/ رفته رفته با تکرار و همه گیر شدن برگزاری آزمون های "میان نوبت " ، ادارات نیز عملا تن به اجرای چنین ارزشیابی غیرقانونی و دقیقا ضد اهداف و تغییرات صورت گرفته از ارزشیابی پیشین دادند و اکنون شاهد برگزاری ارزشیابی "چهار نوبته یا درست تر بگوییم چهار ثلثه " در مدارس هستیم/ این رویه سال هاست که جاری و ساری هست و هیچ مسئولی نه تنها به این انحراف از نظام ارزشیابی اعتراضی نکرده است بلکه عملا آن را پذیرفته و بر عمل غیرقانونی مدیران که صرفا برای جلب رضایت اولیا اقدام به این کار کرده اند صحه گذاشته اند/ یا نظام ارزشیابی را به همان "سه ثلث سابق برگردانند و یا اینکه رسما و عملا طبق قانون "دونوبت " آزمون گرفته شود و یا اینکه اگر قرار هست ارزشیابی "چهارنوبته "صورت گیرد اقدام به تغییر قانون ارزشیابی کنند و به این اقدام مدیران صورت قانونی بدهند و از شکل غیرقانونی به درآورند/ اگر دبیر یا مدرسه ای اگر نخواهد تن به برگزاری آزمون های میان نوبت ندهد با کادر مدرسه یا با اولیا یا با دانش آموزان دچار چالش خواهد شد...
گروه اخبار/
امروز صبح جمعی از بازنشستگان فرهنگی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده اند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز صبح چند صد نفر از معلمان بازنشسته سراسر کشور به تهران آمدند و مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
این تجمع که از ساعت ده صبح آغاز شده، از روزهای قبل در شبکه های مجازی توسط بازنشستگان سازماندهی شده بود.
بازنشستگان فرهنگی می گویند: نسبت به پایین بودن مستمری معلمان بازنشسته معترضیم و خواستار رفع تبعیض بین بازنشستگان آموزش و پرورش و بازنشستگان سایر ارگان ها و ادارات دولتی هستیم.
گفتنی است، در ماه های گذشته فرهنگیان بازنشسته بارها مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدهاند.
پایان پیام/
مردم آذربایجان از دیروز در اعتراض به این حادثه بیشترشان کانتکهای خود در تلگرام عکس ریزعلی دهقان فداکار را گذاشتهاند تا از این طریق اعتراض آرام خود را به گوش مسؤولان برسانند/ حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت، اقدام مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران را سنجیده و مسئولانه دانست که با پذیرش مسئولیت و عذرخواهی از مردم، استعفا داد/ یک هفته پس از این حادثه ، اتوبوس راهیان نور شامل 40 دانش آموز دختر که از خورستان به سمت گیلان در حال حرکت بود واژگون شد/ با وجود آن که تاکنون حوادث مختلفی برای اردوهای راهیان نور اتفاق افتاده است اما نکته جالب این است که رسانه های مخالف دولت و اصطلاحا اصول گرا چندان علاقه ای به پوشش این دست اخبار ندارند و به راحتی از کنار آن می گذرند/« حاجی بابایی » وزیر وقت آموزش و پرورش در حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان دختر بروجنی که از اردوی راهیان نور مناطق عملیاتی بازمیگشتند ( 29 مهر ماه 1391 ) در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران درباره حادثه اخیر اتوبوس راهیان نور و کشته شدن 26 نفر از دانش آموزان به این جمله بسنده کرد:" از مسئولانش بپرسید "/ درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می افتد عذرخواهی کند/ حاجی بابایی در واقعه دل خراش آتش سوزی مدرسه " معلم مدرسه " را مقصر اصلی معرفی کرد/ این گونه برخوردهای دوگانه و متناقض که حتی در برخی مواقع از سر طلبکاری و روحیه عدم پاسخ گویی ابراز می شود نیاز به تامل و مداقه دارد/ متاسفانه در جامعه ما این دو رکن مهم شکل گیری جامعه مدنی به شدت درگیر " پوپولیسم " ، " هیجان گرایی " و " سیاسی کاری " هستند و از کارکرد اصلی خویش تهی شده اند/ رسانه ها اکثرا از کارکرد ارتقای آگاهی و توسعه انسانی دور مانده و بعضا بلندگوی جناح های سیاسی گوناگون شده اند/ چرا باید در ایران روزانه 75 نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست بدهند/ چرا باید روزانه 49 نفر در اثر تصادفات سوانح رانندگی در جاده های ایران جان خود را دست بدهند/آیا جان افرادی که در این گونه حوادث با جان افرادی که در اثر تصادف دو قطار از دست رفته است فرقی دارد/ حل این مسائل در خلا اتفاق نمی افتد و نیاز اساسی به تغییر کارکرد و رویکرد در رکن چهارم دموکراسی یعنی " رسانه " دارد...
گروه اخبار/
بهمن ویسی؛ معلم نمونه کشوری در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: هنگامی که علی اصغر فانی، وزیر وقت آموزش و پرورش از اختصاص ردیف اعتباری ویژه در قالب بودجه سالانه کشور برای تامین و پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۴ خبر داد، این امیدواری در میان فرهنگیان شکل گرفت که کشتیبان را سیاستی دگر آمده و دولتمردان در پی سالها بیاعتنایی محض به مطالبات پرشمار پیشکسوتان تعلیم و تربیت کشور و تضییع حقوق صنفی آنان، به صرافت جبران گذشته و التیام دردهای کهنه تبعیض و تضییع افتاده و پرداخت سریع پاداش بازنشستگان را نقطه شروع برنامه ریزیها و اقدامات قاطع خود قرار دادهاند.
وی افزود: اما در این ماههای انتظار، آن چه به حساب بازنشستگان ۹۴ واریز شد؛ حسرت، رنج و سرخوردگی بود و مسئولان هر ماه با گفتار شیرین، عمل به وعدهها را به روزها و هفتههای بیانتها حواله کردند. ناکامی یا بیانگیزگی در تامین اعتبار پاداش بازنشستگان دولت را بر آن داشت که با مصوبهای، انتشار و فروش اوراق صکوک را اجرایی و این بار پانزدهم آذرماه را روز پایانی تسویه مطالبات بازنشستگان سال ۹۴ اعلام کند.
این بازنشسته آموزش و پرورش اضافه کرد: با این وجود تاکنون اطلاعرسانی در خصوص روند اجرای این مصوبه صورت نگرفته و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نیز در آخرین مصاحبه خود، هیچ اشارهای به فرآیند پرداخت مطالبات بازنشستگان نکرد.
پیش کسوتان آموزش و پرورش کشور انتظار دارند که دولت مردان پس از پانزده ماه خرید زمان، به آخرین وعده خود مبنی بر پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۴ عمل و زمینه ترمیم و بازسازی اعتماد قشر فرهیخته کشور به برنامهها و سیاستهای دولت تدبیر و امید را فراهم سازند.
اگر در یک کشور اقدامات صورت گرفته در نهاد تعلیم و تربیت به شکلی بود که خانواده ها در زمان تحصیل فرزندانشان اولویت آنها شغل معلمی باشد ، آن زمان می توانیم بگوییم کشور در مسیر توسعه ی فرهنگی و پیامد آن توسعه ی اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی قرارگرفته است/ توسعه ی فرهنگی با صدور بخشنامه و ایجاد محدودیت و بگیر و ببند میسر نمی شود، توسعه ی فرهنگی باید با ابزار فرهنگی صورت پذیرد/ مهمترین چالش نظام تعلیم و تربیت بازگرداندن هویت معلم به جامعه ی فرهنگیان است/ وقتی از مطالبات فرهنگیان سخن گفته می شود تنها مشکلات اقتصادی و معیشتی نیست بلکه بازگرداندن هویت و تمام الزامات شغل معلمی است/ در نظام آموزشی ما اجرای برنامه های تعلیم و تربیت به صورت آزمون و خطا صورت گرفته است/ باید گفتمان آموزش وپرورش از حالت متمرکز به غیرمتمرکز تغییر یابد/ اگر دانش آشتیانی نتواند سهم آموزش و پرورش را در لایحه بودجه افزایش دهد بدون تردید به سرنوشت وزرای قبلی دچار خواهد شد ....
مهندس شهرداري كه براي متراژ ساختمان آمده است مدام اشكال هاي بنياسرائيلي ميگيرد. به جاهايي كه تصورش را هم نميكني اشكال ميگيرد. نميفهمي منظورش چيست/ منظور آقا مهندس پول توجیبی است و تا به مبلغ مورد نظر خود نرسد هيچ كاري براي تو انجام نميدهد/ چندین بار وسوسه میشوی تذکری دهی و اعتراضی بکنی. دست آخر منصرف میشوی، به خودت میگویی نتیجهای نخواهد داد و به اعصاب خوردکنی و دردسرش نمیارزد/ در حالي كه خستهاي به مدرسه و كلاس ميرسي/ آقا من به نمرهام اعتراض دارم، به من كم دادهايد! چرا حق من كم شده است/ به چشمان معصوم و مطالبهگرش نگاه ميكني، این بچه چه سماجت شیرینی دارد. در حالي كه یک آن نميشنوي او چه ميگويد و به چه چيز اعتراض دارد به فكر فرو ميروي، چهرههاي طماع مهندس رشوهگير، نانوا ، و راننده تاكسي از مقابل چشمانت رد ميشوند/ با خود میگویی چرا تو اعتراض نکردی، چرا زود خسته شدي؟ چرا ديگران اعتراض نكردند؟ چرا اعتراض را ياد نگرفتهايم...
منظور از آموزش مهارت های زندگی چیست/ به نظر می رسد این حرف ها کلی و شعاری هم راستا با اهداف و برنامه و شعارهای دانش آشتیانی وزیر جدید، بیان شده است/ آیا تیم مدیریتی ایشان اقدامات خاصی انجام داده اند یا امکانات ویژه ای آماده کرده اند تا آموزش های لازم در جهت مهارت های زندگی به شیوه جدیدی انجام گیرد/ مدیرکل آذربایجان شرقی توضیح نداده است او در سه سال گذشته چه اقدام مشخص و خاصی برای تکریم منزلت معلمان انجام داده است/ علیرغم درخواست چند باره صدای معلم برای گفت و گو که حداقل سه بار آن به صورت کتبی و در اداره کل به ثبت رسیده است هنوز پاسخی از سوی مدیرکل به آنها داده نشده است/ اینکه معلمی نمی تواند پاسخ شکایت و مشکل خود را در سطح استان دریافت کند و به وزارت خانه شکایت کرده و بعد رسانه ای می کند نمونه ای از پاسخ گویی است/ مدیران آموزش و پرورش معمولا به ایراد سخنرانی های احساسی و شعاری در تریبون های یک سویه عادت دارند و از این کار لذت می برند/ آنها که خطر اهالی رسانه و پرسش گر و پیگیر را کمتر بر سر خود می بینند فضا را فراخ تر می یابند و راحت تر به این کار می پردازند/ جعفر پاشایی در این سه سال در بحث های جدی و چالشی چه حقیقی چه مجازی حاضر نشده است ولی افراد تحت نظر و وفادار به وی در فضاهای مجازی حضوری فعال شده داشته و نقش آنتن را برای وی ایفا می کنند/ در اکثر موارد با نگاهی از جایگاه بالاتر با منتقدین برخورد کرده و برخی اوقات سعی در شخصی کردن نقدها و در مواردی افراد را تهدید به پیگیری و شکایت حقوقی اداره کل می کنند ...