گروه اخبار/
ماجرای جان سپردن معلم کهگیلویه و بویراحمدی در برف در کتابهای درسی چندپایه به چاپ رسید.
به گزارش ایسنا، برای نخستین بار حادثه جان سپردن مرحوم «علی نوروزی» در مسیر برگشت از مدرسه به خانه در برف در کتابهای درسی کلاسهای چندپایه ابتدایی به عنوان جلوههای ماندگار معلمی به چاپ رسید.
«هادی زارعپور»، مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: علی نوروزی معلم فقید دوره ابتدایی آذرماه 94 در برگشت از روستای محل تدریس خود در برف گرفتار و جان سپرد.
وی افزود: ماجرای این معلم فقید به همراه عکس وی در کتاب دانشآموزان بهعنوان جلوهای از زندگی ایثار و جان سپردن در مسیر خدمت به چاپ رسیده و در سراسر کشور توزیع شده است.
زارعپور خاطرنشان کرد: وزیر آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد امسال در آئین ویژهای از خانواده مرحوم نوروزی تقدیر کردند.
همچنین «علی شیر زهرایی»، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: در کتاب نوسازی و بهسازی یادگیری در کلاسهای چندپایه که برای نخستین بار در سال 95 تدوین شده عکس مرحوم نوروزی و کلاس درسش برای آشنایی همه معلمان ابتدایی چندپایه کشور به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: این اقدام ارزشمند به پاس تکریم معلمان و گرامیداشت یاد مرحوم نوروزی از معلمان ابتدایی شهرستان چرام انجام شده است.
زهرایی اضافه کرد: این کتاب براساس پنجمین هدف عملیاتی سند تحول بنیادین در بسط عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت چاپ شده و در اختیار راهبران آموزشی مدارس قرار میگیرد.
«صدرالله عزیزی»، رئیس آموزش و پرورش شهرستان چرام نیز گفت: مرحوم علی نوروزی از معلمان ابتدایی این شهرستان با 29 سال سابقه خدمت در روستا را بر شهر ترجیح داد و در این مسیر جان سپرد.
وی افزود: وی معلم روستای «طسوج» در 65 کیلومتری مرکز شهرستان چرام در دبستان شهیدان سروشنژاد بود که در مسیر روستا به شهر در برف و کولاک به همراه یکی از همراهان خود جان سپرد.
همسر مرحوم نوروزی نیز دراین رابطه گفت: مرحوم علاقه شدیدی به تدریس در روستا و وابستگی زیادی به بچهها و تدریس داشت.
وی اضافه کرد: بسیار خوشحالم که مسئولان آموزش و پرورش کشور، استان و شهرستان نسبت به مرحوم نوروزی از تقدیر، سرکشی و ماندگار شدن در کتابهای درسی دریغ نکردهاند.
برای آموزش های کوتاه مدت ( ضمن خدمت ) در ساعات کاری و حتی خارج از آن ماموریت اداری صادر شده و با هزینه دستگاه انجام می شود یا در آموزش های بلند مدت امکان ادامه تحصیل در دانشگاه ها را فراهم می کنند اما در وزارت آموزش و پرورش ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورده است/ اکنون به دلیل اختلاف 100 هزار تومان بین یک فوق لیسانس و حتی دکترا با مدرک پایین تر ، اجرای بخشنامه ممنوعیت ادامه تحصیل با واکنش همکاران مواجه نشد/ همواره مسوولین ارشد وزارتخانه با دید هزینه ای به موضوع توجه می کنند/ آیا معلمی که اجازه ادامه تحصیل ندارد ، وزارتخانه ای که بودجه ای برای دوره ی بازآموزی و ضمن خدمت ندارد تا چه حدودی می تواند آموزش با کیفیت ارائه کند...
گروه اخبار/
چند سالی است پای آلودگی هوا به مدارس نیز باز شده و امسال مدارس تهران در مقاطع تحصیلی مختلف در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان، ۴ دی و و ۱۹ و ۲۰ دی ماه تعطیل شدند و مدارس استانهای البرز، تبریز و مشهد نیز در روزهایی از زمستان و پاییز به علت تداوم آلودگی هوا تعطیل بودند.
به گزارش ایسنا، این در حالی است که هوای تهران از ابتدای سال جاری ۱۵ روز پاک، ۲۱۵روز سالم، ۵۷ روز ناسالم برای گروه های حساس و هشت روز ناسالم برای همه را پشت سر گذاشته که حجم قابل توجهی از روزهای ناسالم مربوط به فصول سرد سال است.
هرچند راهکارهای مختلفی برای کاهش آلایندهها و پدیده وارونگی هوا در روزهای سرد سال وجود دارد اما به نظر میرسد فوری ترین اقدام به منظور کاهش تردد در تهران و همچنین حفظ سلامت جسمانی دانش آموزان تعطیلی مدارس باشد. کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها نیز این راهکار را از نظر دور نداشته و در کنار سایر برنامههای خود به منظور رفع این بحران طرح «اصلاح تقویم آموزشی کشور» را پیشنهاد کرد که در روز ۲۶ آبان ماه مورد تایید هیئت وزیران قرار گرفت.
به همین منظور «لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال» با درخواست قید دو فوریت برای طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب و همزمان مقرر شد وزارت آموزش و پرورش «طرح تقویم جدید آموزشی کشور» را با رویکرد افزایش کارایی و بهرهوری سیستم آموزشی توأم با حفظ سلامت جسم و روان دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی و توزیع تعطیلات مدارس در طول سال با توجه به خصوصیات اقلیم مناطق مختلف کشور تهیه و پس از تأیید کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها جهت تصویب نهایی به هیأت وزیران ارائه کند.
اصلاح تقویم آموزشی مدارس در حالی مورد استقبال مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش قرار گرفته است و اکنون در دست بررسی کارشناسی است که نگرانیهایی مبنی بر وارد آمدن ضربه به روند آموزشی مدارس در پی عدم برنامه ریزی و اجرای مناسب آن وجود دارد و همچنین بر ضرورت طرح ریزی آن بر اساس مقتضیات و شرایط استانی و بومی هر منطقه تاکید میشود.
محمدیان: تغییر تقویم آموزشی مبتنی بر تنوع اقلیمی باشد
حجتالاسلام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در همین راستا میگوید: در حال حاضر مصوبه تغییر تقویم آموزشی در دولت است. ما به این برنامه علاقه مند هستیم و از آن استقبال میکنیم و کلیت آن را با توجه به جغرافیای وسیع کشور قبول داریم اما هنوز جزئیات و چگونگی آن به بحث گذاشته نشده است. باور بنده این است که در ایران دارای اقلیمهای متفاوت هستیم و جغرافیای کشور گسترده است و شهرهای ایران از شمال و جنوب گرفته تا مغرب و مشرق هر یک به لحاظ جغرافیایی، آب و هوایی و طول روز و جغرافیایی متفاوت هستند.
وی میافزاید: ممکن است در یک شهر شمالی برف ببارد اما در جنوب هوا برای آموزش قابل تحمل باشد. در این تنوع اقلیمی اگر آموزش را بر تنوع اقلیمی مبتنی کنیم به نظر میرسد در فرآیند یاددهی - یادگیری موثر باشد و فرصت و بازه زمانی کار مدارس گسترده شود. به عقیده بنده باید دولت به عنوان نهاد قانونگذار و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان نهاد برنامه ریزی تربیتی کلیات را تصویب کنند اما اختیار تطبیق آن به شورای عالی آموزش و پرورش استانها واگذار شود.
زرافشان: باید چالشهای ناشی از تغییرات جدید را بپذیریم
زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره میگوید: علت این اقدام این است که حداقل دانشآموزان در ایامی که اوج آلودگی هوا در کلانشهرهاست، در مدارس یا فضای باز حضور پیدا نکنند و سلامتشان حفظ شود، البته سابقه آلودگی هوا به یک یا دو سال گذشته برنمیگردد.
وی با اشاره به تاثیر تعطیلات تابستانی در فرآیند یادگیری دانش آموزان عنوان میکند: در شرایط فعلی برمبنای تقویم آموزشی سه ماه تعطیلی معمولاً فاصله طولانی بین یادگیری را ایجاد میکند که باعث شده است تا دانشآموزان با صرف زمان برخی از نکاتی که در طول سال تحصیلی یاد گرفتهاند را یادآوری کنند. البته تغییر در تقویم آموزشی از گذشته خیلی دور در آموزش و پرورش و در بین کارشناسان و قوانین وجود داشته است و در قانون شوراهای آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات تعطیلات مدارس در سند تحول میگوید: اینکه تعطیلات متناسب با شرایط اقلیمی باشد و همچنین در زمان تعطیلات توزیع شود و تعطیلات بلندمدت سه یا چهارماهه نداشته باشیم، مد نظر است و اینکه بلندترین تعطیلات ما شش تا هشت هفته باشد و بقیه تعطیلات در طول سال توزیع شود. در حال حاضر ایراداتی مطرح میشود؛ برای نمونه در بخش کشاورزی شروع سال تحصیلی با تأخیر انجام میشود؛ چرا که دانشآموزان در مناطق روستایی برای کمک به اقتصاد خانواده در تابستان کار میکنند. در مناطق گرمسیری باید مدارس را زود تعطیل کنیم؛ در حالی که از فصول دیگر سال که دانشآموزان میتوانند به مدرسه بیایند، میتوانیم بیشتر استفاده کنیم.
وی میافزاید: اکنون وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است متناسب با شرایط اقلیمی یک جدول تقویم آموزشی منعطف برای کشور در نظر بگیرد و این مصوبه دولت نیز قدم جدیدی است تا به سمت عملیاتی کردن آن برویم، البته هر تغییری و طرح جدیدی وضع موجود را مورد چالش قرار میدهد؛ یا باید به سمت تغییر برویم یا باید چالشهایی که تغییر ایجاد میکند را بپذیریم. با ملاحظه همه این نکات، اگر تغییری در تقویم آموزشی کشور اتفاق بیفتد، به نظر میآید به ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان کمک کند.
ابتکار: مذاکره با آموزش و پرورش و ارائه پیشنهاد انتقال بخشی از تعطیلات تابستانی دانش آموزان
در کنار پیشنهادات و ایدههایی که برای جابه جایی و تغییر تقویم آموزشی مطرح میشود، ابتکار، رییس سازمان محیط زیست نیز اخیرا درباره طرح تعطیلی مدارس در فصل زمستان میگوید: با آموزش و پرورش مذاکراتی را داشتهایم و پیشنهادات خود را ارائه کردیم؛ یکی از پیشنهادات ما این بود که بخشی از تعطیلات تابستانی منتقل شود اما هنوز نتیجه قطعی را نداشتهایم. تصمیمات نهایی در مورد تعطیلی مدارس در زمستان به نظر وزارت آموزش و پرورش بستگی دارد و آنها نیز برنامهریزی لازم را مورد توجه قرار میدهند.
فرشیدی: کلیت قضیه تغییر تقویم آموزشی منطق درستی دارد
فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز درباره جابهجایی تعطیلات تابستانه مدارس میگوید: باید قوانین را واقعبینانه و متناسب با شرایط زمان ومکان ببینیم. در برخی از استانها تابستان غیرقابل تحمل و در برخی مناطق نیز سرمای زمستان کشنده است. در استان تهران نیز با آلودگی تهران دست و پنجه نرم میکنیم اما کلیت قضیه تغییر تقویم آموزشی منطق درستی دارد.
وی افزود: اما این نگرانی را داریم که مبادا منافع و مصالح دانشآموزان در نظر گرفته نشود و برخی دیدگاهها تحمیلی باشند. در موضوع آلودگی هوا دانشآموزان هستند که جور بقیه را میکشند و قدرت اعتراض و فریاد ندارند و چون نمیتوانیم به سراغ شرکتها و کارخانههای بزرگ و اقتصادهای بزرگ برویم، دانشآموزان را تعطیل میکنیم که باعث ورود ضربه علمی آموزشی به آنها میشود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تاکید کرد: میتوان براساس منطق صحیح و عقلایی برنامهریزی کرد تا دانشآموزان حداکثر استفاده را از دوره تحصیلی خود داشته باشند.
به گزارش ایسنا، علی رغم عزم دولت برای تغییر تقویم آموزشی مدارس که همانند هر طرح دیگری محسنات و مضراتی دارد، انتظار میرود سایر راهکارهای مدنظر برای کاهش آلودگی هوا نیز عملیاتی شود تا امکان تحصیل و حضور در مدارس در هوایی سالم فراهم شده و از بروز هرچه بیشتر خسارات مالی ناشی از تعطیلی مدارس در پی آلودگی هوا و عقب ماندگی درسی دانش آموزان جلوگیری شود.
انتهای پیام
در حال حاضر فقط دانش آموزان نخبه پول دار در این مدارس می توانند ادامه تحصیل دهند که این موضوع مغایر عدالت آموزشی و قانون اساسی است/ پرداخت شهریه پنج میلیون تومانی در دوره دوم متوسطه این مدارس را هم ردیف مدارس غیرانتفاعی قرار می دهد و نتیجه آن اختلاف طبقاتی و .... است/ توزیع مدارس سمپاد در تهران نشان می دهد حدود 70 درصد این مدارس در بالای شهر قرار دارد/ در حال حاضر تعداد دانش آموزان سمپاد بیش از استانداردهای تعریف شده است/ بیشتر وقت دانش آموزان صرف کلاس های المپیاد، کنکور و رقابت با سایر مدارس می شود و خروجی کار فعالیت های پژوهشی کم و گاهی غیر واقعی است....
گروه اخبار/
نمایندگان مجلس چندی پیش ماده ۳۴ از لایحه برنامه ششم توسعه را حذف کردند . ( این جا )
در واقع ، نمایندگان مجلس رای به حذف ماده ای دادند که برای پاداش بازنشستگان سقف تعیین کرده بود .
پس از آن نمایندگان مجلس ؛ تبصره ۲ ماده ۳۵ که مربوط به تسهیلات برابر کارکنان بانکها و سایر کارکنان دولت بود را حذف کردند .
امروز حرف های خام و خنده داری از « کارشناسانِ خامِ پرتجربه » به گوش می رسد/ این کارشناسان که خود در دفترها و اتاق های مجلل و مجهز به فن کوئل و چیلر نشسته و خبر از حال معلمان ندارند/ معلمان و دانش آموزان نقش موش های آزمایشگاهی را دارند/ کارشناسان خام پرتجربه خیلی افکار زیبا و بدیعی دارند و همیشه ما را متحیر می کنند/ امروز روی پانل مدرسه 7 یا 8 تا بخشنامه و نامه و ....بود ؛ کسی چیزی نگفت...
به جای حرکت و کنشی به معنی حقیقی و واقعی انقلابی به منظور کاستن چشم گیر از تعداد بی سوادان کشور و نیل به معیارها و نرم بین المللی جنبه ی قهقرایی به خود گرفته و به اهداف خود دست پیدا نکرده است ؛ چرا این گونه شده است/ از جمله می توان به دو کشور کوبا و نیکاراگوئه در امریکای لاتین اشاره نمود که علاوه بر موضوع و بحث مسکن و سلامت در امر سواد آموزی نیز بسیار موفقیت و دستاوردهای عظیم و مثال زدنی به دست آورده و برای جامعه ی خود و جامعه ی جهانی به ارمغان آورده اند/ باید علت و علل غایی و اساسی آن را در نوع نگرش و برنامه ریزی در این خصوص در برنامه ریزی و کنشگری دست اندرکاران و تصمیم سازان در این زمینه جست و جو نمود/ بر حرکت و جریان سواد آموزی در کشورمان حالت و بختکی بوروکراتیک و اداری و فرسایشی سایه انداخته و حاکم گردیده است/ امر سواد آموزی در بن بست سیستمی دیوانسالارانه گرفتار آمده است/ . باید امر و عمل سوادآموزی به معنی واقعی به نهضت تبدیل گردد و از جنبه و بعد دولتی و اداری خارج شده و دگردیسی ماهوی و اساسی در ساختار آن بروز و ظهور نماید و شدن نو و جدیدی را هم در نگرش و هم در عمل و کارکرد تصمیم سازان به منصه ی ظهور درآورد/ امروز مسئولیت و وظیفه ی سواد آموزی به عهده ی وزارت آموزش و پرورش است در حالی که ماموریت ها ی متعدد و عدیده ای بر دوش آموزش و پرورش است/ صدا وسیما ، وزارتخانه ها و شهرداری ها باید موظف و جایگزین آموزش و پرورش در عرصه ی سوادآموزی بزرگسالان بی سواد گردند ....