جطور کسی که حتی سابقه یک مدرسه پنج کلاسه را ندارد می تواند بدون طی هیچ مرحله و تجربه ای امروز کارشناس مسئول یک استان و یا معاون یک ناحیه یا منطقه شود/ به کارگیری نیروهای متوسطه در ابتدایی بدون جلب نظر اقناعی همکاران ، بالا بردن نرم کلاس ها مدارس دولتی حتی تا چهل و چند دانش آموز ، استفاده از دبیران غیر تخصصی و گاها بیکار ماندن دبیر تخصصی و دادن اضافه کار به کسانی که با ادارات یا مدیران ایشان رابطه خاص داشتند ؛ اوج نابه سامانی آموزشی و افت کیفیت آموزشی و نارضایتی معلمان را به دنبال داشت/ در انتخابات مجلس ، مشهد جزء شهرهایی باشد که دولت تدبیر و امید هیچ سهمی در انتخاب نماینده های مدافع و حامی این دولت در مشهد نداشتند/ یکی از اتهامات دولت قبل آمارسازی بود اما این آمارسازی صوری در حوزه مدیریت جناب مدیر کل ما به کرات در حوزه های مختلف جاری و ساری بود/ همواره در جلسات و مذاکرات مدعی بودند که ایشان قوی ترین مدیر کل وزارت آموزش و پرورش است که اگر چنین است وای به حال استانی که ضعیف ترین مدیر سکان آموزش وپرورش استان را بر عهده دارد/ معلمان مشهدی و خراسانی گاها تا نه ماه از دریافت حق التدریس خود بازماندند و سرباز معلمان و معلمان حق التدریس گاها تا هفت ماه حقوق نگرفتند/ معلمان این استان از شما و دوران مدیریت تان خاطره ای تلخ در ذهن دارند که اگر نماینده ای مورد وثوق به میان توده فرهنگیان استان بفرستید اوج این نارضایتی را خواهید دید/ در تجمعات سال قبل ، معلمان مشهد حزو فعال ترین معلمان کشور بودند
گروه اخبار/
این روزها اخبار مربوط به فساد و اختلاس مالی، خبری عجیب و دور از ذهن نیست؛ خبری که از یک سازمان و نهاد به سازمان و نهاد دیگر سرایت میکند؛ و حالا نوبت به صندوق ذخیره فرهنگیان رسیده تا نامش در میان تایید و تکذیب فساد 80 هزار میلیاردی یا خبر بازداشت همسر و فرزند مدیر عامل صندوق، تکرار شود.
به نظر میرسد آنچه در این میان مغفول مانده خواست معلمانی است که عضو این صندوق هستند و چشم به راه مزایایی که قولش را دادهاند. نکته مهمی که نباید از نظر دور داشت، حجم عظیم نقدینگی انبار شده در صندوق است؛ پولی که از حقوق معلمها کم شده و حالا هم برچسب فساد به آن خورده است.
فساد 80 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان
سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفته که «نزدیک به 80هزار میلیارد ریال فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته است.»
حسین مقصودی در گفتوگو با بصیر سبزوار با بیان این خبر اظهارداشته: شفافسازی در صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح وزیر آموزش وپروش بود که طی تحقیقات به عمل آمده در حدود هشتاد هزار میلیارد ریال فساد مالی در این صندوق گزارش شده است.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفته «شخص مدیر عامل صندوق ذخیره نیز این فساد را قبول داشته و مبلغ آن را 3هزار و 500 میلیارد تومان عنوان میکند.»
او همچنین به در خصوص استیضاح وزیرآموزش و پرورش اعلام کرد: بحث استیضاح همچنان به قوت خود باقی است و پس از مشخص شدن این فساد با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.
مقصودی در ادامه با بیان اینکه هر دو طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و استیضاح در دستور کار است تاکید کرد: نمایندگان متفقالقول از پاسخ های وزیر در کمیسیون قانع نشدهاند و ادامه بررسی به بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است.
اما زمانیکه این خبر در خروجی رسانهها قرار گرفت، شهابالدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن تکذیب خبر بازداشتش، گفت: برای پارهای از توضیحات درباره وامهای بانکی بانک سرمایه به عنوان مطلع احضار شدم.
براساس آخرین آمار تعداد ۸۸۹ هزار و ۳۰۲ نفر از فرهنگیان کشور عضو موسسه هستند که با توجه به تعداد کل فرهنگیان ۸۸ درصد آنان در موسسه عضویت دارند.
معلمان، رئیس صندوق را نمیشناسند
از معلمان اگر بپرسید تا چه حد صندوقی را که به نام آنها و همصنفیهایشان نامگذاری شده است، میشناسند؟ اولین جوابی که آنها میدهند، این است؛ «در واقع هیچ». با اینکه معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان هستند اما باز هم اطلاعات دقیقی از آن ندارند. رضا سیدیپور یکی از معلمانی است که از دهه هفتاد مانند سایر معلمان به عضویت این صندوق درآمد اما به علت اینکه احساس میکرد صندوق تاثیری در رفاه زندگی او و خانوادهاش ندارد، از صندوق بیرون آمد. میگوید همان موقع پولی را که در صندوق گذاشته بود همراه با سودش دریافت کرد. اما بعد از دو سال به میل شخصی و از سر ناچاری و ترس از آینده، بار دیگر به عضویت آن درمیآید و تا کنون در عضویت باقی مانده است. قابل ذکر است که ماهانه چیزی حدود پنجاه هزار تومان از حقوق معلمانی که در این صندوق، حساب باز کردهاند، کسر میشود.
او به عنوان یکی از اعضاء نه رئیس صندوق را میشناسد و نه میداند پولی که ماهانه از حقوق او و سایر فرهنگیان عضو، کسر و به حساب صندوق ریخته میشود، در کجا هزینه میشود و چه استفادههایی از این حجم بالای پول میشود؟
در کنار صحبتهای معلمان اما باید به این نکته هم توجه کرد پولی را که صندوق هنگام بازنشستهشدن فرهنگیان به آنها میدهد - که شامل یک برابر پول شخص و به اضافه سود معمول آن میشود- در مقایسه با سودی که دارندگان صندوق در این همه مدت تا زمان بازنشستگی تک تک فرهنگیان در دست آنها قرار میگیرد، بسیار ناچیز و در واقع هیچ است.
آیا معلمان صندوق را ترک میکنند؟
اما واکنش معلمان به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ به نظر میرسد اکثر معلمان بر این باورند که اگر خواستی عمومی برای بیرون آمدن همه فرهنگیان از صندوق وجود داشته باشد، آنها این صندوق را ترک خواهند کرد.
سیدیپور اما که حدود چهار سال دیگر، بازنشسته میشود، می گوید که برای دریافت سود پولی که این همه مدت در صندوق گذاشته، مقرون به صرفه نیست که با این شرایط بیرون بیاید. چرا که اگر یک ماه هم قبل از بازنشستگی از صندوق بیرون بیاید فقط پول خودش را به او میدهند.
او میگوید چیزی که به ما گفتند و ما هم بر آن اساس عضو صندوق شدیم، ذخیرهای بود برای زمانی که بازنشسته میشویم چراکه زمان بازنشستگی بدترین زمان از نظر مالی برای فرهنگیان است؛ به نظر میرسد، مسئولان از همین نیاز معلمان استفاده کردهاند و با گوشزد نیازهایشان، آنها را ترغیب به ثبتنام در این صندوق کردهاند.
این همه پول کجا خرج شده؟
سوال اینجاست که در طی این همه سالی که از عمر این صندوق میگذرد، مبلغ نهفته در صندوق بسیار زیاد شده و معلمان میخواهند بدانند پولی که به آنها تعلق دارد، کجا رفته و در کجا سرمایهگذاری میشود؟
سیدیپور به شرکتهای تابعهای اشاره میکند که در سایت صندوق هم موجود است و شامل انواع شرکتهای بیمه و بانک و... هم میشود و معتقد است که معلمان میخواهند بدانند این پول کجا میرود؟ به بیان او، معلمان فکر میکنند که سهمشان خیلی بیشتر از چیزی است که صندوق به آنها قول داده که بعد از بازنشستگی بدهد.
صندوق، مجمع عمومی تشکیل دهد
معلمان میگویند که صندوق، قبل از بازنشستگی به فرهنگیان خدماتی مثل وام بلاعوض یا با بهره پایین بدهد با توجه به اینکه بیمه معلم و بانک سرمایه از این صندوق تغذیه میشود، این خدمات چندان دشوار نیست. اما خواست عمومی معلمها این است که این صندوق، سالیانه، مجمع عمومی برگزار کند و این مجمع از میان خودشان هیات مدیره انتخاب کنند. سیدیپور میگوید: اگر مجمع عمومی برگزار شود و این مجمع، سالیانه تکرار شود، خود به خود، بحث نظارتی هم که گفتیم، ممکن شود. به این ترتیب، همهساله شاهد دادن بیلان کاری صندوق خواهیم بود و خود به خود فساد هم کمتر میشود.
شفافسازی در هالهای از ابهام
اما چه ظرفیتهایی در صندوق به وجود آمد که سبب شد راههای فساد و اختلاس احتمالی در صندوق باز شود؟ با نظر کارشناسان مسائل اقتصادی حجم بالای نقدینگی بالای صندوق است و علت آن را هم میتوان به نبود نظارت شفاف، نسبت داد؛ از سوی دیگر هرجا که پول انبار شود، بدون شک مسائلی که بعدها نام فساد را به خود میگیرند هم به دنبال آن روانه میشوند.
قرار است که معلمها گروه تلگرامی کشوری تحت عنوان صندوق ذخیره فرهنگیان تشکیل دهند که البته هنوز به سرانجام نرسیده و هدفش دنبالکردن اخبار مربوط به بحث صندوق و پیگیری آن است.
پیگیری معلمان بلای جان صندوق شد
اما اینکه چرا پس از این همه مدت، بحثهایی نظیر فساد ملی در صندوق ذخیره فرهنگیان رو میشود؛ سیدیپور این قضیه را به فضای مجازی و مشارکت و پیگیری معلمان در مورد این صندوق، نسبت میدهد. او میگوید در میان خواستههای معلمان که از یکی دو سال قبل شدت بیشتری گرفته، یکی هم بحث، تعیین تکلیف صندوق ذخیره بوده است.
به عقیده کارشناسان مسائل آموزشی چناچه این صندوق از آغاز به طور اصولی و منطقی و شفاف فعالیت میکرد، این امکان وجود داشت که بخش اعظمی از نیازها و خواستههایشان که در لیست اعتراضاتشان گنجانده میشود، مرتفع شود.
روزنامه همدلی
چقدر عجیب است که به هر کجای این چرخه نگاه میکردیم، ردپایی از همه میدیدیم؛ ردپایی از دیگران، ردپایی از خودمان در هر نقشی، ردپایی از آدمهای مختلف جامعه که هر کدام در قالب یک شخصیت در کتاب نقش خود را نشان میدادند؛ یکی با هیچ وقت بلند نشدن برای حقش، یکی با نگفتن نظرات و کارهای درستی که انجامداده و یکی که فقط از اوضاع خشمگین است و تلاشی نمیکند برای اصلاح، فقط به همه چیز معترض است/ اینها دستبهدست هم زنجیری میسازند که افتاده بر دست و پای نظام آموزشی و بلکه همۀ نظامها و نهادهای جامعه و مجبورشان کرده سینهخیز جلو بروند، با سری خمیده و سرعتی کم/ گاهی بالاسری خودشان را به قدر کافی هوشمند نمیدانند تا برایش احترام قائل باشند و همکاری و مشارکت لازم را با او داشتهباشند و این آفت خطرناکی ست برای جامعه/ کسی هم برنمیخیزد برای برداشتن زنجیر، چراکه پاها به زنجیرِ ابهتِ پوشالی سیستم گیر است... تفکری که میراث هزاران سالۀ جامعهای پدرسالار است/ و به بهای حفظ این ابهت ساختگی، رنجهای بسیاری متحمل میشوند و در سایۀ این ابهت و جایگاه و احترام، صدایی به نقد و سنجش درنمیآید/ به جای اعتراض منطقی به کاری که از پایه نادرست است و تلاش برای تغییرش، با سنگاندازیهای کوچک یا دور زدن، از کنارشان رد میشویم و در دلمان هم خوشحالیم، درحالیکه آن کار نادرست میماند و ریشه میدواند بیشتر و بیشتر و تغییرش کاری میشود سختتر و سختتر/ در داستان کتاب نمیشد مقصر شخصی پیدا کرد و همۀ تقصیرها را انداخت گردن او/ هر رابطهای تبدیل شده به جنگی تمامعیار که دیگری را نه یک همراه، بل یک مبارز در جبهۀ روبه رو میبیند، چه گیری ست در میان همۀ این رابطهها/ گروهی عجیب شدهایم در حال ساخت یک ساختمان/ آیا مشکل این نیست که هر کس فقط از چشمی دوربین شخصیش و منافع خودش دنیا را میبیند/ وقتی کل ساختمان را از دور ببینی
گروه اخبار/
محمد بطحائی، با بیان اینکه در حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش چه در زمینه ارتقای مهارتها و چه در زمینه عوامل انگیزشی و رفاهی معلمان هنوز فاصله بسیاری تا نقطه ایدهآل داریم، اظهار کرد: دولت یازدهم تلاش میکند از این فاصله بکاهد و به همین علت بود که طرح رتبهبندی معلمان را به اجرا درآورد.
وی افزود: مطالعات مربوط به رتبه بندی معلمان از چند سال گذشته شروع شده بود؛ با بهره گیری از نتایج این مطالعات رتبه بندی معلمان در دولت یازدهم کلید خورد و فاز اول آن در مهرماه سال ۹۴ اجرایی شد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در فاز اول برای همه معلمان یک نوع تطبیق گروه صورت پذیرفت و متناسب با آن فوقالعاده شغلها افزایش پیدا کرد، گفت: در سال ۹۵ مرحله دوم طرح رتبه بندی را برای معلمان انجام و بخشی از نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای را مستقر خواهیم کرد.
بطحائی درباره صلاحیتها و شایستگیهای معلمی نیز اظهار کرد: به هر میزان که شایستگیها و صلاحیتها ارتقا پیدا کند رتبه و درجه معلم در گروه بالا میرود. به عنوان مثال یک معلم باید با روشهای تدریس، اصول روان شناسی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آشنا باشد و هر آنچه را در تئوری فرا گرفته در کلاس درس به کار ببندد. مجموع این شایستگیها در دو بخش شایستگیهای عمومی و دانشی و شایستگیهای مهارتی طبقه بندی شده است.
وی ادامه داد: این شایستگیها در دو جدول با ۹ معیار برای کسانی که در خواست ارتقای گروه داشته باشند به عنوان ملاک عمل در سال جاری قرار میگیرد. کسانی که شرایط لازم را از حیث سنوات خدمت و مدرک تحصیلی احراز کنند در خواست خود را برای ارتقا به گروه بالاتر را ارائه میکنند و مورد ارزیابی قرار میگیرند. متناسب با امتیاز کسب شده رتبه درخواستی اعطا میشود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه این ارزیابیها اظهار کرد: در سال جاری نظام کامل رتبه بندی مستقر نمیشود و نظام کامل در سال ۹۶ محقق میشود. بر این اساس مراکز سنجش صلاحیتها راه اندازی میشوند. اما در سال جاری در مدرسه و در منطقه توسط مدیر و نماینده معلمان و نماینده گروههای آموزشی درس مربوطه سنجش بر اساس پارامترهای مشخص شده انجام میشود.
بطحائی با بیان اینکه پیش بینی میکنیم کمتر از ۲۰۰ هزار نفر امسال مشمول رتبه بندی و ارتقای رتبه شوند گفت: به ازای ارتقای رتبه متناسب با جدول موجود، مشمول افزایش درصدی از فوقالعاده شغل میشود.
وی درباره اعمال فوقالعاده شغل برای نیروهای خدماتی نیز گفت: طرح رتبه معلمان فقط معلمان را دربرمیگیرد، اما برای نیروهای خدماتی نیز در حال رایزنی با سازمان مدیریت هستیم تا به راهکار دیگری برای افزایش حقوق آنها برسیم.
ایسنا
کلاس داری مثل هر موضوع دیگر، فن است و حتما هر حرفه و فنی ، اقتضائاتی دارد/ یک معلم هم نمی تواند بدون توجه به تعطیلات و برنامه های غیر منتظرهِ دیگر ، تخته گازِˏ درس را بگیرد و بدون طرح و برنامه ،کار خود را پیش ببرد/ معلمِ مجرب حتما می داند که تنها حجم کتاب نیست که باید به اتمام برسد. برخی از مطالب نیاز به کار و تحقیق دارند/ معلم باید بتواند خود را و طرحِ درس را در ترازویِ ارزیابی قرار دهد. اگر معلم نتواند خود را مورد ارزیابی قرار دهد، دانش آموز و اولیای او، این مهم را انجام خواهند داد/ حل المسائل و نظایر اینها، حتما جنبه متون حاشیه ای ندارند و دانش آموز را اتکایی می کند که نتیجه آن بروز تنبلی است/ فرصت برای مطالعه آزادِ کلاس از نکاتی است که باید مورد توجه در طرحِ درس باشد . فرصت دادن به دانش آموز و مشارکت او در زمان کلاسِ درس، بر عهده معلمِ صاحبِ قدرت است ، نباید از آن غافل بود
درس انسان و محیط زیست اخیراً توسط وزارت آموزش و پرورش در فهرست دروس دانش آموزان پایه یازدهم گنجانده شده است، اما تدریس آن برعهده ی معلمانی نهاده شده که رشته تحصیلی آن ها جغرافیا و نه محیط زیست است/ تمام تلاش این پویش آن است که آمار بیکاری حدود 50 درصدی فارغ التحصیلان رشته محیط زیست کاهش پیدا کند/ امروز در دنیا رشته محیط زیست اهمیت فزاینده پیدا کرده است و محیط زیست و مسائل مرتبط با آن از اولویت های اول کشورهای پیشرفته یا توسعه یافته است/ هر روز بر دامنه ی تخریب محیط زیست کشورمان افزوده می شود و وضعیت نامطلوب آن شدت پیدا می کند/ دلیل عمده ی تخریب محیط زیست کشورمان استفاده نکردن از نیروی متخصص محیط زیستی و دانشجویان این رشته در الگوی توسعه ملی ایران بوده است/ در بیشتر حوزه های مربوط به محیط زیست، ادارات مختلف و حتی سازمان حفاظت محیط زیست از نیروهای غیر متخصص بهره می برند/ امروز ناظران و مشاوران محیط زیستی در کارخانه ها و حتی افرادی که مدارس طبیعت را تأسیس می کنند کمترین تخصصی از محیط زیست نداشته و حتی در بسیاری از NGOها یا سازمان های غیردولتی محیط زیستی نیروهای غیرمحیط زیستی حضور دارند/ نگاه عامیانه و سطحی اکنون در حوزه ی محیط زیست کشورمان به اوج خود رسیده است/ رشته ی محیط زیست در الگوی توسعه ملی ایران نادیده گرفته شده است