گروه اخبار/ هدف از استیضاح وزیر آموزش و پرورش حفظ منافع حدود یک میلیون فرهنگی و 12 میلیون دانش آموز و انتقال فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی به نسل آینده و مبارزه با تهاجمات فرهنگی میباشد
در بخشی از این سخنرانی بیاناتی داشته اید که ظاهرا فاقد سند تاریخی است/ ملاهای مکتبی قادر به اداره ی این مدارس نبودند/ خش تاسف بار مطالب شما این است که تهمت جاسوسی به افراد اعزام شده برای تحصیل وارد آورده اید و برای اینکه وجدان تان راحت باشد عبارت نادانسته را اضافه کرده اید آیا شما افراد زیر را می شناسید/ آیا شما کتابدار دانش سرای تربیت معلم تهران را می شناسید/ منظور من شاعر بلند آوازه ی این مرزو بوم یعنی پروین اعتصامی است ؛ آیا او دانسته یا ندانسته جاسوس بود/ آیا شما می دانید دانش سرای تربیت معلم زیر بنای تشکیل دستگاه تعلیم و تربیت کشور است زمانی که زیر بنا فاسد و جاسوس باشد از بقیه ارکان آن چه انتظاری دارید
در لایحه برنامه ششم توسعه نیز سهم آموزش و پرورش فقط یک بند است که در تلاش هستیم تا پیشنهاداتی را در متن لایحه بیافزاییم/ در آموزش و پرورش سالهاست به جای اینکه به دغدغهها و نگرانیهای صنفی معلمان رسیدگی شود به نیازها و مطالبات صنفی آنها بعضا نگاه امنیتی شده و این نگاه جز دلزدگی و بی انگیزگی معلمان که آینده سازان کشور به وسیله آنها تربیت میشوند به دنبال نداشته است لذا معلمان احساس تبعیض میکنند که باید برای این تبعیض کاری کرد/ معلم هنوز به کتاب و سیستم آموزشی عادت نکرده است که آن را تغییر میدهند. هر سال آزمایش جدیدی بر روی دانش آموزان انجام میشود و فناوریهای نوین آموزشی هنوز در آموزش و پرورش جا نیفتاده است/ امر پرورش به کلی از فهرست دغدغههای برنامه ریزان کشور خارج شده است/ نگاه آموزش و پرورش از تمرکز فقط روی آموزش دروس باید به سمت پرورش مهارتهای زیستن سالم تغییر کند/ سهم آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه فقط یک بند است که آن هم مربوط به خرید خدمت میشود/ اگرچه دولت در این حوزه تلاش کرده تا فضای امنیتی سابق را برچیند، اما وضع کنونی حاصل یک روند طولانی مدت است/ برخی وزرا هنوز تصور میکنند فضای مجلس شبیه دوره قبل است
اگرچه سواد اسباب توسعه را فراهم کرد اما نتوانست در تامین عدالت بکوشد/ .دولت ها آدمیان را به کسب حداقل سواد قانع و تشویق کردند و نخواستند و یا نگذاشتند آنها بیشتر و بهتر بفهمند/ هرچقدر هم سواد داشت،لااقل صفا هم داشت.چیزی که امروزه عجیب در میان باسوادها قحط است/ دانش انسان، پیش از آنکه موجب افزایش هوش او بشود،موجب شلختگی و بی شعوری او شده است/ مدرسه ها با به وجود آوردن جوامع نابرابر مصرفی، به قدر کافی به بشریت ضربه وارد کرده اند و لذا ضروری است تا ایجاد جامعه ای بدون مدرسه در اولویت قرار گیرد/ بچه ها هم، توان تخیل ندارند و تشنه ی دانستن نیستند/ تمامی نظام آموزشی ما احمقانه است.کودکان را برطبق الگویی بارمی آورد که پدرها و پدربزرگ ها تعیین کرده اند/ ،کسی چندان در پی به دست آوردن دانش افزوده نیست/ چیزی که جامعه امروز را می آزارد نه دیریافتگی توسعه آن و یا کم مهری مردم به دین که قحط اخلاق است/ دولت ها باید حتی الامکان دست از سر آموزش و پرورش بردارند و آن را به حال خویش بگذارند.کمترین ضرر ایدئولوژیک کردنش،به کم بازدهی و رواج ریاکاری وغفلت از تحول بنیادین درآن منجرخواهدشد/ مدارس نباید عرصه سوادآموزی باشند و باید به دانش آموزان فرصت با هم بودن بدهند. بچه ها به جای اطاعت، بیشتر به مهارت نیاز دارند/ در طول دوران دانش آموزی هیچ گاه اجازه ندادم که مدرسه رفتنم مزاحم تحصیلاتم بشود/ شما را نمی دانم اما خودم به روزی می اندیشم که با مدرک دکترا در کلاس های نهضت سوادآموزی ثبت نام کرده ام. آن روز خیلی هم دور نیست
گروه اخبار / به فاصله کم تر از 24 ساعت از انتشار گفت و گوی دکتر اللهیار ترکمن رئیس آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه ای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با صدای معلم ( این جا ) در مورد پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان فرهنگی ، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد که پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 93 تا پایان هفته آینده پرداخت می شود .
ایشان به فرآیند پرداخت سایر مطالبات و معوقات نیز اشاره کرده است .
موسیقی روح انسان را مناسب و هماهنگ می کند و استعداد پذیرش عدالت را در وی بر می انگیزد/ آنجا که سخن از گفتن باز میماند موسیقی آغاز می شود/ موسیقی عالیترین هنرهاست. موسیقی متعلق به دل است و جایی که دل نیست موسیقی هم وجود ندارد. زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ بوده است/ امروز در همه کشورهای صاحب آموزش و پرورش مدرن به عنوان یکی از دروس اصلی و پایه به شمار می رود و کودکان و نوجوانان موظفند آموزش موسیقی را فرا بگیرند/ دولت تدبیر و امید ضرورت تغییرات و اصلاحات در ساختارها و کارکردهای تعلیم و تربیت را جدی بگیرد/ جامعه علمی و هنری و فرهنگی از مطالبات خود دست بر نمی دارد/ آیا دولت تدبیر و امید به صدا و آوا و نوای موسیقی و تربیت و آموزش برای این هنر و آموزش برای گوش کردن به این صدا وآوا طرح و برنامه ای داشته یا دارند یا بایستی منتظر بمانیم که آرام آرام همین حیات نیم بند موسیقی تهدید و تحدید شود
ايشان طوري صحبت مي كردند كه مصداق "خبر آمد خبري در راه است" را در ذهن تداعي مي كرد/ سند تحول بنيادين بدون پشتوانه هاي پژوهشي و نيز بدون در نظر گرفتن زير ساخت هاي جامعه نوشته شده بود و مشكلات مرتبط با اجرا دور از انتظار نبود/ كارگروه هاي متعدد، همايش هاي گسترده، سخنراني هاي اميد آفرين، كلاس هاي آموزش ضمن خدمت در اين بخش اجرا شد و هزينه هاي كلاني را از اين بابت متوجه جامعه درگير مشكلات اقتصادي كشور نمود/ الان زمان آن فرا رسيده است تا اين نظام آموزشي با نقشه راهش (سند تحول بنيادين) مورد ارزيابي قرار گيرد تا بينش جامعه و علاقه مندان به آموزش و پرورش نسبت به فرآيندها، برون دادها و فرآيندهايش مشخص شود/ در تدوين اين نظام آموزشي تا چه حد به پشتوانه هاي پژوهشي توجه شده است/ در اين ارتباط بايد طراحان نظام آموزشي كنوني پاسخ گو باشند كه كدام طرح هاي پژوهشي علمي و منسجم در اين ارتباط انجام يافته و در صورتي كه جواب به اين سوال مثبت بوده؛ نتايج و يافته هاي پژوهشي آن ها را ذكر نمايند/ اين گزاره علمي در شكل دهي اين نظام آموزشي مورد توجه واقع نشده است و اين برنامه به صورت عجولانه وارد نظام آموزشي گرديده است/ رجوع به شيوه تامين نيروي انساني در آن برهه مشخص مي سازد كه عمده نيروهاي مورد نياز از همكاران نهضت سوادآموزي جذب شده به آموزش و پرورش و يا نيروهاي انتقالي از از مناطق آموزش و پرورش به شهرهاي بزرگ بودند كه در بين آن ها نيروهايي با تخصص آموزش ابتدايي بسيار اندك بوده و در بسياري از موارد اين همكاران فاقد انگيزه لازم جهت حضور در مدارس ابتدايي بودند/ يا بدون توجه به زمينه هاي انگيزشي معلمان مي توان نسبت به اجراي صحيح يك برنامه آموزشي و پرورشي اميدوار شد
سالیان سال است که آموزش و پرورش کشور به دلیل فقدان نگاه سرمایه ای و مولد از کسر بودجه مداوم در رنج است و متأسفانه در برنامه ششم توسعه نیز مورد بی مهری قرار گرفته است و از مجموع موارد مطروحه در سند توسعه ششم تنها در بخش کوچکی در ذیل تبصره 23 به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده تا نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام نماید/ علیرغم حمایت گفتاری و قرائت شعار گونه در باره حمایت از فرهنگیان عزیز و توجه به کرامت آنان ، متأسفانه عده ای مغرضانه حقوق صنفی و منزلت این عزیزان را دست خوش هجمه قرار داده و ناگوارتر این که بخشی از نظام اجرائی و سایر قوا از سربی توجهی و به سهولت از کنار آن گذشته اند/ انجمن اسلامی معلمان ایران ضمن خرسندی از توافق موسوم به "برجام " و نتایج مثبت آن در عرصه های داخلی و بین المللی ، بر اهمیت ویژه این روند پیچیده در پسابرجام نیز تأکید می نماید/ ضمن توصیه همه گروه ها و احزاب به نقد پذیری امید است تقوای سیاست و حق جوئی فضیلت سرلوحه عمل همه قرار گیرد
گروه رسانه /
سایت « نواندیش » وابسته به طیف اصلاح طلب ، نظرسنجی با عنوان " آیا با استیضاح «وزیر آموزش و پرورش» موافقید؟ " را در معرض قضاوت مخاطبان قرار داده است .
در این نظرسنجی آمده است : " وزرای آموزش و پرورش از جمله وزرایی بوده اند که همواره در معرض سوال و استیضاح مجلس قرار داشته اند.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عملکرد او با موافقان و مخالفانی در میان جامعه و فرهنگیان مواجه بوده است.
اخیرا جمعی از نمایندگان مجلس خواهان استیضاح او شده اند و بر این استیضاح پافشاری می کنند. "
در پایان از مخاطبان خواسته شده است تا برای ثبت نظر خود به بخش نظرسنجی در صفحه اول سایت نواندیش ( اين لینک) بروند .
پایان پیام/