هرساله با آغاز سال تحصیلی جدید مدیران مدارس باید فرمی را به عنوان فرم ارزشیابی تکمیل و به اداره ی محل خدمت تحویل دهند و در این فرم نمره هایی برای بندهای مختلف آن در نظر گرفته شده است که یک مدیر باید بر اساس مدارک موجود از فرهنگی یا براساس نظرشخصی خود نمره ای را مرقوم و سپس مجموع نمرات را به دست آورد و آن را در فرم به عنوان نمره ی ارزشیابی معلم اعمال کند .
همان طور که همه ی ما می دانیم کار معلمی یک کار کیفی است و ارزش گذاری بر روی آن به وسیله ی اعداد اگر نگوییم غیر ممکن ولی سخت است مثلا معلمی که با اخلاق و رفتار خود تاثیر شگرفی بر یک یا جند دانش آموز خود گذاشته و شخصیت آن ها را دگرگون کرده است را با چه وسیله ای می خواهیم اندازه گیری کنیم و میزان این تاثیر گذاری را بسنجیم ؟
حال اگر بخواهیم مبنای ارزشیابی سالانه را درصد قبولی قرار دهیم در سیستم آموزشی ما هر فردی با هر بهره ی هوشی وهر طبقه ی اجتماعی قبل از ورود به دبستان مورد سنجش وارزیابی قرار می گیرد ؛ این سنجش توانایی های جسمی مثل بینایی شنوایی وغیره .... و توانایی هوشی را به صورت کلی اندازه گیری می کند که خود این سنجش چقدر کار آمد و دقیق است بماند با این وجود پس از شناسایی وضعیت دانش آموزان ، آیا آن ها بر اساس فرمول یکسانی در مدارس توزیع می شوند که ما درصد قبولی را ملاک ارزشیابی قرار دهیم ؟
اگر بخواهیم همین ملاک های مطرح شده در فرم های ارزشیابی را مبنای عمل قرار دهیم باز ناکارآمد است و ایراداتی دارد که من به چند مورد آن می پردازم .
یکی از بندهای ارزشیابی سالانه ، تالیف و ترجمه مقاله است . نوشتن مقاله کاری تخصصی است یا باید توسط پژوهشگرانی که برای این کار تربیت شده اند صورت گیرد نه توسط کسی که کار او پژوهشی و تحقیقاتی نیست و یا زیر نظر افراد متخصص در این زمینه ، که زمینه ی هیچ کدام از آن ها در آموزش و پرورش فراهم نیست .در زمینه ی ترجمه ی مقاله هم اشکالاتی وجود دارد که نیاز به توضیح نیست .
در مورد دوره های ضمن خدمت باید عرض کنم این دوره ها هر چند سال یک بار آن هم برای پایه هایی که کتاب های تازه تالیف داشته باشد بر گزار می شود ، با این وجود اگر کتاب های یک پایه ی خاص تغییر نکند و دوره ی ضمن خدمتی برگزار نشود معلمان این پایه باید ضمن خدمت را از کجا بیاورند تا در ارزشیابی آن ها اعمال شود ؟
در مورد تالیف کتاب که این هم کاری تخصصی است و نیاز به پرداخت حداقل 5تا 6 میلیون تومان حق نشر و بقیه ی کارهای مربوط به اداره ی ارشاد دارد . در شرایط فعلی کشور ما که سرانه ی مطالعه پایین است و نویسندگان مشهور نیز با فروش کتاب هایشان مشکل دارند چطور یک معلم می تواند کتاب هایش را در چنین بازاری بفروشد تا همان حق نشری که پرداخت کرده به او برگردد ؟
در مورد تدریس در دوره های ضمن ، خدمت مگر هر ساله وزارت آموزش و پرورش به چند مدرس ضمن خدمت نیاز دارد که این یکی از بندهای ارزشیابی سالانه است ؛ مدرسی که حق الزحمه اش را بابت این کار دریافت می کند ، چه نیازی به این است که در ارزشیابی سالانه هم بابت این کار به او امتیازی تعلق بگیرد و کمترین مدرک برای مدرسی صمن خدمت کارشناسی ارشد است که اکثر فرهنگیان مدرک تحصیلی کارشناسی یا پایین تر دارند و اجازه ی ادامه ی تحصیل هم به آن ها نمی دهند !
موارد ذکر شده ی بالا و بسیاری از موارد دیگر که از حوصله ی این مقاله خارج است به ما می گوید که ارزشیابی سالانه کاری غیرضروری است . برای ورود یک معلم و استخدام او در آموزش و پرورش مراحل مختلف و گاه سختی وجود دارد و اگر کسی در این سیستم استخدام شد اگر در مراحل بعدی ناکارآمدی داشت می توان او را اخراج نمود یا به حوزه ای منتقل کرد که توانایی لازم را داشته باشد ؛ پس نیازی به این نیست که هر ساله با صرف هزینه های گزاف برای ارزشیابی سالانه کاری را انجام داد که در بهبود کیفیت آموزشی تاثیری ندارد .
اگر همین هزینه ها صرف تجهیز مدارس و بهبود معیشت معلمان کشور شود نتیجه ی مطلوب تری به دست می آید .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
مهمترین علت کسری بودجه آموزش و پرورش را ابلاغ مصوبه های قانونی در میانه های سال می داند، بدون اینکه بودجه ای به آن اختصاص داده شود/ بودجه آموزشی (در حد نياز واقعي) مغفول واقع شده است/ این كسري برخاسته از موارد قانونی بوده که در حین سال جاری یا سال های اجرایی اتفاق می افتد وعمدتا خارج از كنترل آموزش و پرورش است/ وظیفه دفتربرنامه و بودجه آموزش و پرورش این است که درآمدها را با نظارت، کنترل و مدیریت بیشتری به آن سقف درآمد واقعی خودش برساند/ وزارت آموزش و پرورش در تامین تجهیزات فنی و حرفه ای کمبود منابع مالي دارد/ نگاه دولت باید به مهارت ها تغییر کند و ابتدا تامین منابع مالی داشته باشد/ همین که حقوق و مزایا را پرداخت کنیم هنر کرده ایم. آموزش و پرورش همیشه درگیر کسری بودجه است و به عمین علت نمی توانیم آن بخش اقتصادی آموزش و پرورش را لمس کنیم. وقتی سیستم بودجه ریزی ما براساس بودجه آموزشی کشور نیست نباید انتظار داشته باشیم کیفیت در حد انتظار باشد/ ايد نگاه هزينه اي به آموزش و پرورش را از اذهان دولت مردان سياست گذاران و كارشناسان بودجه كشوردر آموزش و پرورش برداريم
آن چه استیضاح کنندگان به عنوان دلایل استیضاح بر شمرده اند با واقعیات آموزش و پرورش و یا حتی وعده ها و برنامه های فانی تفاوت معناداری دارد/ بخش قابل توجهی از بدنه فرهنگیان و معلمان با استیضاح فانی موافقند اما مطالبات مورد نظر آنان با آن چه استیضاح کنندگان در پی آن هستند تفاوت قابل توجهی دارد/ یکی از مسائل مهم و قابل توجه ، ضعف عملکرد وزارت آموزش و پرورش در تهیه لایحه برنامه ششم توسعه بوده است/ از دیگر چالش های مهمی که وزارت آموزش و پرورش عملکرد قابل دفاعی در برابر آن نداشت موضوع " لو رفتن و یا خرید و فروش سوالات امتحان نهایی " بود/ هنوز مشخص نیست پرونده این تخلفات به کجا رسیده است و چرا اسامی متخلفان اعلام نمی شود/ بی برنامگی ، فقدان برنامه ریزی و حتی نبود یک آیین نامه مشخص برای هدایت تحصیلی دانش آموزان تا پایان خرداد ماه سال جاری ، عدم توجیه مشاوران و... برگ برنده ای را به دست افرادی مانند حاجی بابایی داد که با موضع طلب کار وارد میدان شوند در حالی که خود اساسا مسبب و منبع اصلی همه این کاستی ها و بی نظمی ها بوده اند/ در حال حاضر ، بحران " بی اعتمادی " به صندوق ذخیره جامعه فرهنگیان و معلمان را فراگرفته است/ استخدام های فله ای و خارج از ضابطه که در دولت قبل به ویژه دوران وزارت حاجی بابایی اتفاق افتاد موجب تورم شدید نیرو و عدم تناسب و توازن میان تعداد پرسنل وزارت آموزش و پرورش با تعداد دانش آموزان گردید/ انتقال اجباری معلمان از مقطع متوسطه به دوره ابتدایی موجبات نارضایتی شدید برخی از معلمان را فراهم کرد/ مقایسه برخورد حراست ها و هیات های تخلفات اداری در این دوره به هیچ وجه قابل مقایسه با دولت قبلی نبود/ با پی گیری های فانی ، برخی از معلمان که در دوره قبل از کار تعلیق شده و یا اخراج شده بودند توانستند به شغل معلمی برگردند/ اگر فانی در این دوره از یک روابط عمومی قوی ، کارآمد و هوشمندی برخوردار بود می توانست تعامل بهتری با بدنه فرهنگیان و نیز رسانه های مستقل برقرار کند و بار منفی افکار عمومی علیه وی تعدیل می شد/ مواضع متناقض و شتاب زدگی برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ارائه یک بازه زمانی بدون کارشناسی و یا اطمینان به تحقق آن از سوی مراجع ذی ربط موجب شده است تا معلمان بازنشسته شدیدا نسبت به سخنان مسئولان بی اعتماد شوند/ فانی همچون سایر وزرا سیاست ها و برنامه های خوبی را قبل از تصدی مقام وزارت به جامعه و معلمان ارائه نمود ، اما افتادن در دام روزمرگی و فقدان یک تیم مدیریتی قوی ، علمی و دلسوز موجب شد تا به تدریج از برنامه های اعلام شده فاصله بگیرد و شکاف میان صف و ستاد تشدید شود / واقعا مشخص نیست بیست و اندی مشاوری که فانی را احاطه کرده اند دقیقا به چه کاری مشغولند....
گروه اخبار/
محمدرضا عارف روز یکشنبه در اختتامیه پنجمین جشنواره فعالیت های اوقات فراغت دانش آموزان حسن آباد فشافویه(شهرری) اظهار کرد: همراهی دولت یازدهم با مجلس دهم برای رفع مشکلات بخش آموزش کشور، نوید بخش آینده ای روشن و مطلوب است.
وی بر ارتباط تنگاتنگ آموزش و پرورش و فرهنگیان با مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا برای رفع مشکلات این بخش به راه حل مناسب که مورد رضایت همه باشد برسد.
عارف با بیان اینکه توجه به منزلت و معیشت معلمان زمینه مناسب برای پیشرفت و توسعه کشور را فراهم می کند افزود: در اسناد بالادستی کشور بر تکریم معلمان تاکید ویژه ای شده است.
وی نیروی انسانی را یکی از عوامل مهم پیشرفت کشور ذکر کرد و افزود: معلمان با تلاش و کوشش علمی و تربیتی نقشی موثر و بی بدیل در آماده سازی و پرورش نیروی انسانی متعهد و مسئولیت پذیر برای آینده کشور دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تربیت نیروی انسانی با انگیزه، هوشمند، متعصب، معتقد به ارزش ها و دارای دغدغه برای تعالی کشور را از مهمترین کارکردهای آموزش و پرورش و جامعه معلمان کشور عنوان کرد.
عارف همچنین تصریح کرد: متاسفانه در دوره هایی از بحث مهم تربیت غافل بودیم و فقط به تعلیم پرداختیم اما باید تلاش کنیم تا این کوتاهی دیگر تکرار نشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه توجه به مقوله تربیت در کنار تعلیم را زمینه ساز آمادگی دانش آموزان برای پذیرفتن نقش های مهم اجتماعی و مقابله با ناهنجاری های اجتماعی ذکر کرد و گفت: توجه به تربیت باعث می شود تا هزینه های مادی و معنوی نظام کاهش یابد و جامعه در مسیر رشد و ترقی گام بردارد.
محمد رضا عارف رئیس مجمع نمایندگان تهران، محسن علیجانی زمانی دبیر مجمع نمایندگان تهران، فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی شاه عنایتی، فریده اولادقباد و پروانه سلحشوری از دیگر نمایندگان مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات امروز در سفری به شهرری با جمعی از تولید کنندگان صنعتی شهرک صنعتی شمس آباد واقع در حسن آباد فشافویه دیدار کرده و سپس در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فعالیت های اوقات فراغت دانش آموزان حسن آباد فشافویه نیز شرکت کردند.
ادای احترام به شهدای گمنام حسن آباد فشافویه، شهدای مدافع حرم مدفون در امامزاده اسماعیل روستای زیوان و زیارت بقعه یعقوب بن اسحاق کلینی پدروالامقام شیخ کلینی صاحب کتاب الکافی در روستای کلین بخش فشافویه از دیگر برنامه های جمعی از اعضای مجمع نمایندگان تهران در سفر به بخش حسن آباد فشافویه شهرری بود.
عارف و هیات همراه همچنین با حضور در منزل شهید ابوالفضل خلیلی و شهیدان مهدی و حسین قره چلی با والدین این شهدای گرانقدر دیدار و از صبوری، مقاومت و ایثار آنان تجلیل کرده و یاد و خاطره این شهدای گرانقدر را گرامی داشتند.
شهر حسن آباد در بخش فشافویه از توابع شهرستان ری در جنوبی ترین قسمت استان تهران واقع شده است.
شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در این بخش واقع شده است.
ایرنا
گروه اخبار/
وزیر آموزش و پرورش درباره عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در حال ارزیابی عملکرد هیئت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان بودیم و در حال بررسی هستیم و متاسفانه برخی اطلاعات و آمار که برخی افراد اعلام کردند بدون بررسی دقیق بوده و ما هم از نهادهای نظارتی کمک گرفتیم و امید است بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم
علی اصغر فانی در ادامه نشست خبری خود که در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 95-96 ، برگزار شد، با بیان اینکه در بودجه سال 95، دولت 4500 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات پایان خدمت بازنشستگان در نظر گرفته است که امیدواریم هرچه زودتر تخصیص یابد گفت: مطالبات بازنشستگان در سال 94، 1500 میلیارد تومان است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال 36 هزار همکار فرهنگی می توانند بازنشسته شوند، البته درخواست کردیم افرادی که امکان ادامه خدمت دارند بازنشسته نشوند و یک سال دیگر با ما همکاری کنند.
سیاست آموزش و پرورش در انتخابات
سازوکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو
وی درباره سیاست وزارت آموزش و پرورش برای حضور در انتخابات آتی گفت: سیاست ما در انتخابات، تقویت حضور مردم در پای صندوق های رای و نه جانبداری از جریان خاص است.
فانی درباره سازوکار آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو گفت: کمبود نیروی انسانی را از طریق پرداخت حق التدریس به همکاران شاغل و به کارگیری نیروهای آزاد تامین خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از توزیع 25 میلیارد تومان بابت کمک سرانه مدارس، 40 میلیارد تومان بابت یارانه دفترچه تغذیه رایگان در مناطق محروم، 35 میلیارد تومان بابت توسعه فعالیت های تربیت بدنی، 35 میلیارد تومان بابت توسعه کمی و کیفی پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه خبر داد و گفت: بودجه مصوب امسال آموزش و پرورش 30 هزارو 500 میلیارد تومان است.
فانی با بیان اینکه میانگین حقوق فرهنگیان قریب به 85 درصد رشد کرده است گفت : همچنان کاهش فاصله دریافتی معلمان با پرسنل دستگاه های دیگر را وظیفه خود می دانیم.
جلسات فانی با نمایندگان استیضاح کننده
فانی درباره سرانجام استیضاحش گفت: استیضاح حق نمایندگان است و تا کنون سه جلسه با نمایندگان استیضاح کننده داشتیم. گلایه از عدم تامین معیشت معلمان مطرح است در حالی که هیچ وزیری از ابتدای انقلاب نتواسته این کار را انجام دهد اما ما در دولت یازدهم حقوق فرهنگیان را تا 85 درصد اضافه کردیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات پیرامون نقل و انتقالات معلمان گفت: در چندسال اخیر شاهد بودیم که افرادی از مناطق برخوردار از ردیف استخدامی مناطق محروم استفاده میکردند و به مناطق کمتر برخوردار می رفتند و پس از چندسال متقاضی بازگشت به زادگاهشان می شدند. طرح استخدام از بوم برای بوم را در پیش گرفتیم اما به هرحال تا وقتی مناطق برخوردار با تورم نیروی انسانی و مناطق کمتر برخوردار با کمبود نیروی انسانی مواجه اند با این مشکلات روبه رو هستیم.
بررسی تعطیلی دو هفتهای مدارس به دلیل آلودگی هوا امری پیچیده است
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر پیشنهاد تعطیلی دو هفتهای مدارس در فصل پاییز به علت آلودگی هوا اظهار کرد: ما نمیتوانیم به طور شناور مدارسمان را تعطیل کنیم.
وی افزود: اینکه در چه تاریخهایی وارونگی هوا رخ میدهد از ابهامات است اما ما استقبال میکنیم و در کمیته مشترکی با محیط زیست موضوع را بررسی میکنیم زیرا سلامت دانشآموزان برای ما مهم است ، از سوی دیگر 10 درصد مدارس ما در کل کشور دو شیفته هستند و اگر بخواهیم ساعات مدارس را تغییر دهیم به دانش آموزان لطمه وارد میشود. کار ابعاد مختلفی دارد و خیلی ساده نیست.
نمایندگان به دنبال معافیت مدارس از پرداخت قبوض آب، برق و گاز
فانی درباره عدم تخصیص سرانه به مدارس و مشکلاتی نظیر قطع آب و برق به علت کمبود بودجه اظهار کرد: ما با قطعی آب و برق و گاز در برخی مناطق روبه رو بودیم اما با پیگیریهای صورت گرفته مشکل حل شده است. برخی نمایندگان در مجلس به دنبال معافیت مدارس از پرداخت آب و برق و گاز هستند و ما هم پیگیری میکنیم تا مشکل حل شود.
حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش نیز درباره ساماندهی تعطیلات اظهار کرد: در کمیته ساماندهی تعطیلات نماینده ما نیز شرکت میکند و علی رغم اینکه تاکنون چند جلسه پیرامون این موضوع برگزار شده هنوز به نتیجه قاطعی برای ارائه و تصویب طرح جدیدی نرسیدهاند و حتی یک روز نتوانستهاند از تعطیلات سیاسی و مذهبی کشور بکاهند.
وی درباره برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در مدارس گفت: سال گذشته کرسیهای آزاداندیشی در 10 استان برگزار شد و برای امسال محتوایی پیرامون اقتصاد مقاومتی در 10 محور تولید شده و کتابی را تدوین کردهایم که به دبیرستانها پیشنهاد شده از آن استفاده کنند. امیدواریم امسال در کل کشور نشستهای آزاداندیشی را از ابتدای مهرماه کلید بزنیم.
ایسنا
انتهای پیام
موسیقی از جمله تابوهای بحث برانگیز در ایران است/ حتی پدران و مادران امری فانتزی و رمانتیک و غیرضروری می دانند و عملا نیازی بدان احساس نمی کنند/ چه بسا که بسیاری باشند که توجه به این خواسته یا نیاز را ناشی از یک تفکر یا موقعیت بورژوایی - لیبرالی که از آن طبقه برخوردار جامعه است بدانند و به شدت با آن مخالفت کنند/ آیا نادیده گرفتن یک واقعیت (مانند نیاز جنسی یا نیاز به موسیقی) به معنای نبودن آن واقعیت هست/ در این میان وظیفه آموزگاران و دبیران چیست/ نقش و وظیفه معلمی و فراتر از آن آینده فرزندان خود و هم وطنان ایجاب می کند که بدین مقوله بی تفاوت و بی اعتنا نباشیم و لااقل دغدغه ی آن را از نظر فکری داشته باشیم/ صنف معلمان و آموزگاران قدرت و توان تغییر در نظام برنامه ریزی آموزشی را ندارند و این مهم ازاختیار معلمان خارج است/ مدرسه می تواند از میزان آسیب های اجتماعی و روحی وروانی و حتی جسمانی بکاهد و به تناسب آن نسل غنی و سرشار و برخوردار از هنر موسیقی ایرانی و یا جهانی داشته باشیم که هم می تواند بیاموزد هم می تواند با همنوعان خود تعامل زیستی داشته باشد و هم می تواند بدون تعارض و خصومت و خشونت با محیط زیست خود سازگاری یابد و زندگی موفق و آرامش بخشی تجربه کند...
ایدۀ ایجاد مدارس دونوبته، تا حدود زیادی زاییدۀ بیبرنامگی در حوزۀ فضای آموزشی و عدم اهتمام به ساخت مدرسه، متناسب با آهنگ رشد جمعیّت دانش آموزی بوده است/ نصف کردن روزکاری مدرسه با استقرار دو واحد آموزشی در یک ساختمان به صورت نوبتی و گنجاندن دو روز کاری کوتاه و فشرده در یک روز و پذیرش پاره وقت دانش آموز، به معنی پذیرش پاره وقت معلّم نیز هست/ تبعات منفی و زیان بار چنین وضعیتی بسیار زیاد بوده و البته برشماری آن نیز دشوار و ملال آور است. بیان تبعات منفی و زیان ار دونوبته سازیِ مدارس نه تنها ممکن است موجب برآشفتگی و موضع گیری گردانندگان دستگاه آموزش و پرورش شود، بلکه ممکن است سبب ناخشنودی بسیاری از آموزگاران محترم نیز گردد/ برافراشتن تابلوی دو واحد آموزشی بر سردرِ یک مدرسه به معنی قیچی کردن روز و کوچک کردن ظرف زمان و گرفتن نیمی از زمان آموزش از هر دو واحد آموزشیست
اول مهر هميشه بوی کودکی ميدهد/ اول مهر عجيب بوي كودكي ميدهد. دلت می خواهد برگردی به آن سال ها. برگردی به اول ابتدایی و از اضطراب اولین روز مدرسه لذت ببری/ کاش می توانستم به بچه ها بگویم همچنان كه در آرزوی بزرگ شدن هستند قدر لحظهها را هم بدانند و از حال لذت ببرند. با هم مهربان باشند و دوستی ها را پاس دارند/ کاش می توانستم به آنها بفهمانم زندگی، همین مدرسه است/ احساس میکنم همان شاگرد اول ابتدایی هستم كه میخواهم اولين روز مدرسه را تجربه كنم
گروه اخبار/
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر نوبخت جمعه شب در برنامه تلویزیونی در مسیر توسعه که از شبکه باران سیمای مرکز گیلان پخش شد، افزود: مجلس شورای اسلامی مجوز پرداخت 400 هزار میلیارد ریال از بدهی های دولت را داده که برهمین اساس، به قول مان به پیمانکاران عمل می کنیم.
وی اضافه کرد: بدهی به تمامی پیمانکارانی که قول داده ایم، پرداخت می شود.
معاون رئیس جمهوری گفت: همچنین بدهی هایی که به گندمکاران و نیز بازنشستگان فرهنگی وجود داشته، پرداخت خواهد شد.
نوبخت با یادآوری اینکه 100 درصد اعتبار مربوط به چایکاران پرداخت شده، خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید، با مردم است ولی باید توجه داشته باشیم که پولی باید در خزانه باشد تا بتوانیم پرداخت کنیم.
** پرداخت تسهیلات به بیش از سه هزار و 45 واحد تولیدی
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش؛ با تعریفی از اقتصاد مقاومتی گفت: در اقتصاد مقاومتی ضمن متمرکز شدن به توانایی های داخلی، باید با جهان نیز ارتباط داشته باشیم.
وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست و بسیاری از موضوعات رفاهی مردم را که نیازمند آن هستند، نباید نادیده بگیریم.
وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی درون نگر، برون زا، دانش بنیان، مردمی و عدالت محور است از این رو؛ برای دهک های پایین جامعه باید توزیع ثروت عادلانه برقرار شود.
نوبخت یادآور شد: برای رسیدن به رشد اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری، 24 سیاست ابلاغیه را در 12 برنامه، فصل گذاری کرده ایم که تمامی موارد مربوط به آن مشخص است.
وی افزود: تاکنون به بیش از سه هزار و 45 واحد تولیدی از هفت هزار و 500 واحد تولیدی که قرار بود طی امسال تسهیلات پرداخت شود، تسهیلات اعطا شده است.
نوبخت ادامه داد: برای این هفت هزار و 500 واحد تولیدی، اعتباری بالغ بر 160 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود.
وی اظهار کرد: تاکنون در گیلان بیش از یک هزار و 550 میلیارد ریال تسهیلات به 260 واحد تولیدی پرداخت شده که با پرداخت این تسهیلات، توانستیم افزون بر یک هزار فرصت شغلی جدید در استان ایجاد کنیم.
** 19 هزار نفر در دولت استخدام می شوند
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نمی توانیم تمامی اشتغال جوانان تحصیل کرده را در مشاغل دولتی داشته باشیم، گفت: البته بخشی از اشتغال در دستگاه های دولتی است.
وی ادامه داد: امسال از ماه آینده یا آبان، بیش از 19 هزار نفر در دولت استخدام می شوند.
نوبخت با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: ما از دو مسیر در سال 95 این موضوع را پیگیری کرده و می کنیم که یکی از این دو مسیر، فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال و یا واحدهایی است که با همه ظرفیت کار نمی کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که با فعال کردن واحدهای تولیدی، بخشی از مشکل اشتغال نیز رفع شود.
نوبخت با اشاره به ظرفیت های گیلان، به ظرفیت منطقه آزاد انزلی نیز اشاره و بیان کرد: غیر از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی، بیش از 37 هزار میلیارد ریال طی 2 سال گذشته در منطقه آزاد انزلی سرمایه گذاری و افزون بر 40 واحد صنعتی در آنجا فعال شده است.
وی تصریح کرد: اکنون ظرفیتی ایجاد شده که می توانیم برای بندرگاه ها از شمال ایران چه از روسیه و چه برای دریای خزر، زمینه سازی صادرات داشته باشیم.
نوبخت مسیر دیگر تحقق اقتصاد مقاومتی را برای امسال، طرح های عمرانی دولت دانست و گفت: 370 هزار میلیارد ریال طی امسال برای فعال کردن طرح های عمرانی دولت پیش بینی شده است.
وی تعداد طرح های پیش بینی شده برای گیلان را نیز 28طرح با اعتباری بالغ بر 10هزار میلیارد ریال تا پایان امسال ذکر کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اختصاص اعتبارات پیش بینی شده برای تکمیل آزادراه رشت - قزوین، راه آهن قزوین - رشت، تکمیل سدهای لاستیکی و نیز سدهای پلرود، شفارود، تکمیل بیمارستان های لنگرود، رضوانشهر، لاهیجان، 17 شهریور رشت و 400 تختخوابی مرکز استان را از جمله این 28 طرح عنوان کرد.
وی توزیع اعتبارات در استان ها را بر مبنای شاخص توسعه هر استان عنوان و بیان کرد: هر استانی براساس برخورداری از شاخص ها ، اعتبارات خود را دریافت می کند.
نوبخت به اهمیت پروژه هایی همچون راه آهن در گیلان اشاره کرد و گفت: اگر راه آهن از قزوین به رشت و در نهایت آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان متصل شود، کشور را به مسیر بین المللی متصل می کند.
** تحریم های ظالمانه را از گلوی اقتصاد ملی برداشتیم
وی با اشاره به اینکه دو سال و نیم تلاش کردیم تحریم های ظالمانه را از گلوی اقتصاد ملی باز کنیم، افزود: داشتند تحریم ها را به مسیری می بردند که نفت، در برابر غذا باشد.
نوبخت ادامه داد: تولید نفت روزانه به دو میلیون و 568 هزار بشکه رسیده و هم قیمت و هم تولید نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: ضمن اینکه نمی توانیم اقتصادمان را از موهبت نفت بی بهره کنیم اما باید از ظرفیت تبدیل آن نیز استفاده کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه اعتبارات پیش بینی شده امسال برای طرح ها صددرصد تامین می شود، گفت: در طرح های اقتصاد مقاومتی، هر وزیر یک یا دو استان را پیگیری می کند که وزیر معین گیلان، بیژن زنگنه وزیر نفت است.
وی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده، وزیر نفت به گیلان سفر می کند و درباره سایت نفتی رودسر گزارش دقیقی را به مردم استان ارائه می کند.
** مردم همکاری لازم را با ماموران سرشماری داشته باشند/ آمارها محرمانه می ماند
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آغاز سرشماری از سوم تا 24 مهر به صورت اینترنتی و از 25 مهر تا 25 آبان ماه به صورت حضوری، از مردم خواست همکاری های لازم را با ماموران سرشماری عمومی نفوس و مسکن داشته باشند.
نوبخت با بیان اینکه نوآوری هایی در این کار خواهیم داشت، گفت: مرکز آمار ربطی به سازمان هدف مندی یارانه ها ندارد، قانون این تکلیف برای سازمان برنامه و بودجه تعیین کرده و این آمار، محرمانه می ماند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نظم خوبی در ارائه آمار بوجود آمده، گفت: در دهه مبارک فجر امسال، گزارشی از سرشماری نفوس و مسکن را به مردم اعلام می کنیم.
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در سفر به گیلان، با خانواده های معظم شهدای والامقام در رشت دیدار کرد. وی همچنین روز گذشته (جمعه) با نماینده ولی فقیه در استان گفت وگو کرد. نوبخت از منطقه آزاد انزلی نیز بازدید و با حضور وی ، کلنگ اجرای دو طرح عمرانی در این منطقه به زمین زده شد.