مسیری که آموزش و پرورش ما می پیماید بیشتر از اینکه بر روی یک ریل محکم و استوار از پیش تعریف شده باشد اغلب براساس تصمیمات فردی و مقطعی وزیر و مسئولان آن است/ اشتباه معلم روي خاك راه مي رود / مشکلات قوه قضائیه کشور به عدم توجه ریشه ای و درست به مقوله آموزش و پرورش مربوط می شود/ برخی از کشورها به دلیل قانون مداری مردم با کمبود کار و پرونده برای وکلا مواجه هستند/ چرا در ایران برنامه منسجمی برای آموزش و پرورش موجود نیست / شاه بیت اغلب این برنامه ها معیشت معلم هست و بس/ دومین واقعیت تلخ دیگر گره زدن هرگونه توجه بنیادین ، اساسی و ریشه ای به آموزش و پرورش با مشکلات معیشتی فرهنگیان است/ نگاه معیشت محور بر نگاه کیفیت محور در آموزش و پرورش غلبه پیدا کرده است/ تجمیع بودجه های فرهنگی کشور در آموزش و پرورش راهکار دیگری است که هم برنامه ریزی صحیح را بر چگونگی هزینه کرد بودجه و هم نظارت و پاسخگویی مردم میسر می سازد
دریافتی معلمان در مناطق محروم و مرزی تقریبا چهل درصد بالاتر از معلمان نقاط برخوردار است/ اگر استیضاح به علت شرایط بد معیشتی کار کنان آموزش و پرورش می باشد چرا استان های برخوردار که دریافتی معلمان آنها پایین تر ازبقیه استان هاست در این امر مشارکت نداشته اند / « پایگاه صدای معلم » درخواستی هوشمندانه از توافقات احتمالی بین نمایندگان استیضاح کننده و مسولان آموزش وپرورش داشت که به عنوان : در جهت تنویر افکار عمومی و اصل پاسخ گویی ؛ فانی و طراحان استیضاح موارد مورد توافق را شفاف سازی کنند ؛ البته بعید می دانم توسط مسئولان وزارتخانه و نمایندگان مجلس به آن پاسخی داده شود/ کاندیداهای مجلس به پیاده نظامی بی جیره و مواجب با خواسته ها و توقعات بسیار پایین و قدرت بالای تاثیر گذاری نیاز پیدا می کنند ، به گروهی با عنوان فریبنده ی ( نخبه ی اجتماعی) نیاز دارند، اما وظیفه ی این نخبه ی اجتماعی چیست/ در زمان انتخابات ،کاندیداها (به خصوص کاندیداهای مناطق محروم و مرزی با توجه به ناتوانی در اثبات شایستگی های فردی خود برای مردم ) از دو شیوه ی تبلیغات رسانه ای و غیر رسانه ای استفاده می کنند که در هر دوی این شیوه ها فرهنگیان و معلمان از کارآزموده ترین گروه ها با سطح تاثیر گذاری بالا و سطح توقع (خواسته ) پایین می باشند/از ابتدای روند بررسی استیضاح تصمیمی برای حل مشکلات فرهنگیان نبوده است و طرح این مشکلات فقط بهانه ای برای مطرح کردن درخواست های منطقه ای نمایندگان مجلس بوده وبا رسیدن به توافق با وزیر مسائل ومشکلات آموزش وپرورش به همان حالت اولیه ولاینحل باقی خواهند ماند
وزیر در خصوص حقوق معلمان بازنشستگان به تنهایی قادر به تصمیم گیری نیست/ آموزش و پرورش باید به یک دغدغه همگانی تبدیل شود/ بودجه آموزش و پرورش طی سه سال گذشته، دو برابر شده است/ سه محور اصلی معیشت، منزلت و هویت برای معلمان در دستور کار وزارتخانه قرار دارد/ انتظار فرهنگیان باید منطبق با امکانات موجود باشد/ درصدد هستیم بر اساس خردورزی و عقلانیت حرکت کنیم
انسانی که از مال و جان خویش می گذرد و سراسر زندگی اش بخشندگی و نیکوکاری و ایثارگری است و در آن سو انسانی می بینیم که از مال بیت المال می خورد و می برد و ادا و ادعای انسانیت نیز دارد/ انسانی که حقوق میلیونی و میلیاردی می گیرد و از بیت المال بر می دارد و می گوید : این حق ما بود و حق خویش را از سفره ی انقلاب برداشتیم/ کار انساندوستانه ی او که میتواند فصل تازهای در کار معلمی در کشورمان باشد/ ما به آموزش زبان فارسی به این مردم ترک زبان بیشتر نیاز داریم تا زبان دارکردن کر و لال ها/ باغچه بان چه نیکو به او گفت:" این نخستین معجزه من، که آدم کافری مثل تو به خاطر من مسلمان شد/ الفباي زندگي مي آموخت/ دانش آموزان گريز پا از مكتب و مدرسه هيچ علاقه اي به ترك كلاس درس استاد حسن نيرزاده نوري نداشتند...
گروه اخبار/ مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره حواشیهای اخیر صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: قرار است هیات مشترکی متشکل از نمایندگان مجلس، اعضای منتخب هیات امنا و سیستم نظارتی کشور تشکیل شود تا مستنداتی که نمایندگان در اختیار دارند بررسی شود که اگر اثبات شود، با متخلفان برخورد خواهد شد
معلمان و فرهنگيان بي ادعاي اين ديار از تعريف كردن و تمجيدهاي تعارفي، خشك و بي اثر مسئولان خسته شده اند و تمايلي به شنيدن چنين سخناني را ندارند و منتظر اقدامات عملي و راهبردي هستند/ شرايطي به وجود نيايد تا اين وضعيت مورد سوء استفاده گروه هاي فرصت طلب قرار گيرد كه در شرايط درآمدهاي افسانه اي نفت، اقدام اساسي براي حل مشكلات آموزش و پرورش به عمل نياوردند/ عمده مديران حاضر در آموزش و پرورش اعتقادي به شعارهاي دولت محترم نداشته و با همان حال و هواي دولت قبلي فعاليت مي كنند/ چگونه است كه پاداش پايان كار در سازمان هاي ديگر در سريع ترين زمان پرداخت شده ولي در آموزش و پرورش بصورت قطره اي و فرسايشي پرداخت مي گردد و اعتراض هاي مختلف نيز اثرگذار نمي باشند/ آيا وقت آن نرسيده است كه دولت تدبير و اميد به اين مسئوليت و رسالت اصلي خود عمل كند/ گروهي جهت بررسي عيني و ميداني شرايط و وضعيت آموزش و پرورش سراغ فرهنگيان بيايند كه در اين صورت حكايت شكل ديگري خواهد داشت
دچار روز مرگي و واپس گرايي نشويم/ آنان مي آموزند جداي از خانواده به جامعه اي بيانديشند كه متعلق به مردان و زنانی است كه لياقت تمامي شايستگي و بهترين ها رادارند و مي آموزند كه علم با عمل چاره ساز جامعه اي عالمانه است/ آنان زنان و مرداني هستند كه تنها دغدغه آب و نان ندارند/ امروز حتي فرزندانمان از آمال و آرزوهايشان در برگزيدن شغل معلمي سخن نمي رانند و به هرشغلي جز معلمي علاقه مندترند/ شايسته سالاري در ردههاي مختلف آموزش و پرورش و با توجه به الگوي مردم داري ، عدالت گستري و روابط انساني قرار گيرد نه اینکه نمایندگان محترم مجلس هرچه می خواهند برسراین مجموعه بیاورند/ توسعه سياسي معلمان با ايجاد تشكل هاي صنفي و اتحاديه هاي معلمان و انجام فعاليت هاي سياسي در قالب قانون ،گسترش يافته و از محدود بودن در چارچوب قوانين خشك خارج شود/ در کدام کشور سرایدار و نامه رسان و خدمتگزار تغییر رسته شغلی داه می شود آن هم به آموزگاری تا با روح وروان نونهالان مقطع ابتدایی جامعه بازی کند